Klopt, daarom mag hij ook geen enkele aanwijzing geven en ik zie het probleem niet. Waarom zou je dit niet goed kunnen onderzoeken? Ik zie het probleem niet zo, er zijn alleen wat objectieve waarnemers nodig en er moet niet lacherig gedaan worden als er positieve resultaten uitkomen, als men het namelijk weglacht en overal bedrog achter gaat zien, ook als er bij betrouwbaar onderzoek resultaat uitkomt, vind ik dat een beetje zonde van de uitkomsten die gebruikt kunnen worden. Ik heb overigens weleens een programma op tv over reïncarnatie gezien over een man in de VS die opeens pijn voelde ergens in zijn lichaam. Later las hij toevallig over een soldaat die daar doodgegaan was door een schotwond op de plek waar hij ook pijn voelde en het gezicht van die soldaat leek bijna precies op het gezicht van hemzelf. Hij begon te geloven in reïncarnatie daardoor en dacht dat hij de reïncarnatie was door die soldaat door nog wat 'toevalligheden'. Wat ik zelf altijd moeilijk vind bij dit soort zaken is dat hoe meer toevalligheden er zijn, hoe meer je toeval kunt uitsluiten. Als jij elke keer zwaartekracht bvaststelt, wordt de kans steeds kleiner dat het toeval is dat er steeds zwaartekracht werkt. Zo ook bij dit soort dingen, hoe meer 'toevallige' overeenkomsten er zijn, hoe groter de kans dat er echt iets aan de hand is. Ik zal wel even opzoeken of ik die documentaire nog kan vinden ergens.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:04 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het probleem is dan wel dat de hypnotiseur niets over dat mogelijke vorige leven mag weten anders kan hij de gehypnotiseerde sturen.
			
			
			
			Haha, ik weet niet of wat voorwerpen betrouwbaar zijn daarvoor, een baby kan ook toevallig de drie belangrijke voorwerpen pakken, dat hangt af van het aantal voorwerpen dat er aanwezig zijn.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:07 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ze hebben de Daila Lama ook iedere keer weer terug kunnen vinden
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			dat is genetisch bepaald en dus puur toeval dat de combinatie van gene een gezicht opleveren dat lijkt op dat van een willekeurig ander persoonquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:09 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Klopt, daarom mag hij ook geen enkele aanwijzing geven en ik zie het probleem niet. Waarom zou je dit niet goed kunnen onderzoeken? Ik zie het probleem niet zo, er zijn alleen wat objectieve waarnemers nodig en er moet niet lacherig gedaan worden als er positieve resultaten uitkomen, als men het namelijk weglacht en overal bedrog achter gaat zien, ook als er bij betrouwbaar onderzoek resultaat uitkomt, vind ik dat een beetje zonde van de uitkomsten die gebruikt kunnen worden. Ik heb overigens weleens een programma op tv over reïncarnatie gezien over een man in de VS die opeens pijn voelde ergens in zijn lichaam. Later las hij toevallig over een soldaat die daar doodgegaan was door een schotwond op de plek waar hij ook pijn voelde en het gezicht van die soldaat leek bijna precies op het gezicht van hemzelf.
quote:Hij begon te geloven in reïncarnatie daardoor en dacht dat hij de reïncarnatie was door die soldaat door nog wat 'toevalligheden'. Wat ik zelf altijd moeilijk vind bij dit soort zaken is dat hoe meer toevalligheden er zijn, hoe meer je toeval kunt uitsluiten. Als jij elke keer zwaartekracht bvaststelt, wordt de kans steeds kleiner dat het toeval is dat er steeds zwaartekracht werkt. Zo ook bij dit soort dingen, hoe meer 'toevallige' overeenkomsten er zijn, hoe groter de kans dat er echt iets aan de hand is. Ik zal wel even opzoeken of ik die documentaire nog kan vinden ergens.
			
			
			
			Een dergelijk onderzoek is ooit gedaan, en ik heb het boek hier ergens staan, maar kan het op dit moment niet meteen vinden. Ik vond de opzet verrassend neutraal.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Je hebt onderzoek nodig om reïncarnatie te verifiëren en het is niet onmogelijk. Als je iemand in hypnose brengt en je gaat terug naar een vorig leven, kun je nagaan of de doorgegeven informatie klopt en of die persoon er nooit eerder van gehoord kan hebben.
			
			
			
			http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creationquote:Op woensdag 30 mei 2012 01:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dit klinkt inderdaad veel overtuigender! En dan die scheve bek van Blackadder erbij.
Is daar geen Youtube van?
			
			
			
			Idd, weet jij wel zeker dat jij niet strafbaar bent??quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creation
het betreffende stukje begint bij 14:40
maar je moet natuurlijk eigenlijk gewoon de dvd box kopen met alle afleveringen.
			
			
			
			Dank. Leuk.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:26 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
http://www.dailymotion.co(...)-archbishop_creation
het betreffende stukje begint bij 14:40
maar je moet natuurlijk eigenlijk gewoon de dvd box kopen met alle afleveringen.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Dat is natuurlijk altijd de vraag. Maar de resultaten zijn interessant genoeg om eens goed te bekijken. Er er is dus ook een kans dat ze als sceptica begonnen is aan haar onderzoek, wat voor haar pleit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 08:56 schreef Iblardi het volgende:
Helaas is het niet mogelijk om die titel Reliving past lives even in te zien op Google Books.
Ik vraag me af hoe valide dat onderzoek eigenlijk is. Over haar houding t.o.v. de mogelijkheid van reïncarnatie voordat ze aan het onderzoek begon zijn tegenstrijdige berichten te vinden op internet: volgens sommige bronnen was ze een sceptica, volgens andere was ze van meet af aan een "gelovige" en heeft dat de uitkomsten beïnvloed.
Het lijkt er in elk geval op dat ze met haar onderzoeksresultaten direct de markt op is gegaan. Ik vond wel een paar publicaties in vakbladen waaraan zij als co-auteur is verbonden, maar die dateren uit het begin van de jaren zestig en lijken geen verband te houden met het onderwerp reïncarnatie ("Self-evaluation of personality assets and liabilities of southern white and Negro students" The Journal of Social Psychology, 51, 1960. pp. 135-143; "Self, interaction, and task orientation inventory scores associated with overt behavior and personal factors" (Educational and Psychological Measurement, 23(1), 1963. pp. 101-116); "Sexuality and affect in frogmen" (Archives of General Psychiatry, 11(3), 1964. pp. 286-289)). Na een periode van stilte volgen dan vanaf het eind van de jaren zeventig die commerciële boeken over hypnose en reïncarnatie. (Het kan zijn dat er ook in de tussentijd allerlei wetenschappelijks is gepubliceerd, maar dat heb ik dan niet kunnen vinden.)
			
			
			
			
			
			
			
			Ik zal kijken of ik op afzienbare termijn een reële samenvatting van haar onderzoek kan geven.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:24 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Dat klinkt niet echt als een scepticus. Ze krijgt zelf zo'n ervaring en gaat die vervolgens proberen te bewijzen en te rationaliseren. Het onderzoek kan alsnog gewoon goed gedaan zijn, hoor. Dat beweer ik niet. Maar ze doet het wel met een bepaald doel en een belang.
			
			
			
			quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.
Dus ik zou niet weten waarom de wetenschap zich niet met religie zou mogen of zelfs moeten bezighouden.
Steven Weinberg aan het woord hierover:
Niet als je op basis van redelijke en empirische argumenten de conclusie kunt trekken dat religie een negatieve invloed heeft op menselijk welzijn.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Goed, dat kan en mag natuurlijk wel. Maar dat (die vragen stellen en onderzoeken) is dan ook wat anders dan wetenschap bedrijven vanuit het oogpunt ''de hold'' te doorbreken, vooral als die vragen gaan over (de invloed van religie). Dan zit je namelijk zeker met bias.
Zo lastig lijkt me dat niet hoor. Je kunt die vraag prima beantwoorden zonder je bezig te houden met de waarheid / onwaarheid van religieuze overtuigingen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
Alhoewel ik mij afvraag hoe een wetenschapper de vraag ''wat religie is'' moet beantwoorden.
De vraag 'waar komen religieuze claims vandaan?' lijkt mij wetenschappelijk gezien veel interessanter. De waarheid van de gemaakte claims is daarin slechts 1 van de mogelijkheden, en het is er niet 1 die erg voor de hand ligt.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen,
Kun je hier voorbeelden van geven?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
			
			
			
			't ''menselijk welzijn'' is ontzettend vaag concept. Hoe ga je dat empirisch meten ? Het aantal glimlachen dat een atheïst per dag produceert tegenover 't aantal bij een religieus persoon ? Of ga je de (kans op) bevrediging van behoeften als leidraad nemen o.i.d. ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
Niet als je op basis van redelijke en empirische argumenten de conclusie kunt trekken dat religie een negatieve invloed heeft op menselijk welzijn.
Uiteraard. Maar welke wetenschapper moet dat doen dan ? Volgens mij is dat dan een taalaangelegenheid die het beste door de filosoof behandeld kan worden.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
Zo lastig lijkt me dat niet hoor. Je kunt die vraag prima beantwoorden zonder je bezig te houden met de waarheid / onwaarheid van religieuze overtuigingen.
Eens. En waar ze vandaan komen kan de wetenschap dan beantwoorden middels een onderzoek naar de psyche van de mens, en dan name die van de ''profeten''.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:48 schreef Molurus het volgende:
De vraag 'waar komen religieuze claims vandaan?' lijkt mij wetenschappelijk gezien veel interessanter. De waarheid van de gemaakte claims is daarin slechts 1 van de mogelijkheden, en het is er niet 1 die erg voor de hand ligt.
Eéntje zit in een rolstoel en de ander is een bioloog.quote:
			
			
			
			Er is natuurlijk altijd grijs gebied... maar sommige religieuze gebruiken zijn duidelijk niet goed voor menselijk welzijn. Denk bijvoorbeeld aan het snijden in geslachtsorganen, het buitensluiten van afvalligen, etc.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
't ''menselijk welzijn'' is ontzettend vaag concept. Hoe ga je dat empirisch meten ? Het aantal glimlachen dat een atheïst per dag produceert tegenover 't aantal bij een religieus persoon ? Of ga je de (kans op) bevrediging van behoeften als leidraad nemen o.i.d. ?
Wat het woord betekent, de semantiek ervan, is volgens mij niet zoveel onduidelijkheid over.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Uiteraard. Maar welke wetenschapper moet dat doen dan ? Volgens mij is dat dan een taalaangelegenheid die het beste door de filosoof behandeld kan worden.
Ik zou eerder kijken naar de psyche van een gemiddelde gelovige. Profeten komen en gaan, en de meesten hebben weinig succes. Maar belangrijker: de profeten die wel succes hebben kunnen op zichzelf hun succes niet verklaren. Er is niets dat, zeg, Joseph Smith beter deed dan de ontelbare vergeten profeten.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Eens. En waar ze vandaan komen kan de wetenschap dan beantwoorden middels een onderzoek naar de psyche van de mens, en dan name die van de ''profeten''.
Hoezo? De waarheid van de claims van religie en de eventuele negatieve invloed op menselijk welzijn hebben niet noodzakelijk ook maar iets met elkaar te maken. Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Maar goed, ook al kom je tot de conclusie dat het waanideeën waren, of dat het ''ergens in willen geloven'' voort komt uit één of andere psychologisch-mechanisme, heb je nog geen negatie van de claims van religies - en dat lijkt mij wel noodzakelijk als het jouw doel is ''de greep v.d. religies op samenlevingen'' te verminderen.
Ik bedoel: welke waarheidsclaims? Wie het zegt lijkt me niet erg interessant.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:30 schreef LelijKnap het volgende:
Eéntje zit in een rolstoel en de ander is een bioloog.
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			
			Eens, maar...quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Er is natuurlijk altijd grijs gebied... maar sommige religieuze gebruiken zijn duidelijk niet goed voor menselijk welzijn. Denk bijvoorbeeld aan het snijden in geslachtsorganen, het buitensluiten van afvalligen, etc.
is natuurlijk een puur materialistische opvatting, ééntje die gaat over het nu. Een religieus persoon zal daar minder snel een boodschap aan hebben, daar geloven (en dus leven naar de normen van het geloof) voor hen weer van groter belang is dan voor bijvoorbeeld een atheïst die zoveel mogelijk maatschappelijke ''welfare'' wil realiseren.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.
Die kan ik je eerlijk gezegd niet zo één, twee, drie, geven. Het is me meerdere malen opgevallen, in zowel hunner boeken als interviews/tv-debatten. Ben te druk en lui om ze nu op te gaan zoeken.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:
Ik bedoel: welke waarheidsclaims? Wie het zegt lijkt me niet erg interessant.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |