abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112097094
Beste FOK!'ers.
Ik wil als eerste opmerken dat dit geen topic is om te bekvechten over of god wel of niet bestaat. Daar zijn er zat van namelijk. Waar gaat het dan wel over?

Welnu, ik bedacht me net iets aparts. In veel discussies worden wetenschap en geloof als twee tegenstellingen gezien. Sterker nog, wordt wetenschap als de vijand van het geloof gezien.
Wees niet bang, ik ben geen halfzachte wetenschapsfan die zegt dat die twee hand in hand kunnen/moeten gaan.

Maar wat mij verbaast is de vijandelijkheid waarmee de gevestigde wetenschap bejegend en bekeken wordt door gelovigen. Terwijl de wetenschap volgens mij alleen de wereld om ons heen probeert te verklaren. Daar is toch niets mis mee? Tuurlijk, wetenschappers kunnen zelf een hypothese kiezen om te onderzoeken, bijvoorbeeld:kunnen we God ergens vinden? Maar als dat lukt is dat toch alleen maar mooi meegenomen voor iedereen? Dan weten we het tenminste. En als het niet lukt is er nog niks verloren en kunnen we met nieuwe technieken het later eventueel nog een keer proberen.

Wat me verbaast is dat de wetenschap toegeeft dat we van sommige dingen nog niet weten hoe het zit ( logisch, anders was nergens meer onderzoek nodig) en dat dit als een fout van de wetenschap wordt gezien. Ik bedoel, het is toch al prachtig dat we zo'n eind al gekomen zijn in wat we weten? En mysteries blijven misschien altijd bestaan, zeker omdat elk antwoord nieuwe vragen oproept.

Wat mij dus stoort is dat de wetenschap gezien wordt als de gezworen, slechte vijand van het geloof. Alsof ze erop uit zijn om het geloof te vernietigen! Terwijl de wetenschap iets onderzoekt en met antwoorden probeert te komen. Als daar nieuwe inzichten uit voort komen, het zij zo. En als iemand of een groep mensen zich daardoor beledigd of onheus bejegend voelen, dan ligt dat eerder aan hen. Wetenschap levert bewijs voor wat we weten en vragen voor wat we niet weten, zonder waardeoordeel of bedoeling (buiten iets verklaren).

Zijn jullie het met me eens of zit ik er naast?
pi_112097102
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:25 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De aardkorst werkt voortdurend (op geologische tijdschaal).
Ja ja en nog meer fanatsie?
pi_112097119
TS, heb jij uberhaupt middelbare school gedaan eigenlijk?
Op vrijdag 10 juni 2011 02:55 schreef Ezell het volgende:
Onze pappie gaat mij zometeen weer melken. Dan krijgt Kaasrol een nieuwe broertje of zusje. :D
  zondag 27 mei 2012 @ 19:27:23 #4
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_112097125
Kindom34. Heb je dat stuk tekst überhaupt wel gelezen?
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_112097130
Gooi een miljard zoetwatervissen in zout water en geen enkele zal overleven.
pi_112097174
Vissen zijn aangepast en konden uiteindelijk op land lopen vb: Tiktaalik.

Verklaring:
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:25 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Ooit gehoord van aanpassen?
pi_112097176
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:24 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Als het miljoenen jaren gestroomd is. waar zijn is delta?
Even serieus, dit is zo makkelijk te googelen dat het hilarisch wordt.
pi_112097201
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:27 schreef Kaasrol het volgende:
TS, heb jij uberhaupt middelbare school gedaan eigenlijk?
Kan ik beter aan jou vragen, water stroomt toch afwaarts en niet opwaarts.
Hoe groot is de meer waar al dat water heeft gestaan boven Grand Canyon?
pi_112097230
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:29 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Waarom moet daar een meer voor zijn? De Rijn heeft ook geen groot meer bovenaan, hoor.
  zondag 27 mei 2012 @ 19:30:26 #10
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_112097238
Kijk eens, Kingdom34, ik heb het nog een keertje voor je gevonden. Maar nu iets duidelijker uitgelegd. En je vaste mantra 'dat is nooit waargenomen/bewezen/door gelovigen vastgesteld' gaat hierbij niet op want je kan zelfs naar Limburg gaan om het waar te nemen. Joepie!

Stromend water kan het aardoppervlak op vier verschillende manieren eroderen: wassen, afbreken, afschuren en oplossen. Wassen is het verwijderen van losse fragmenten. Loszittend vuil wordt door het water meegesleurd en afgevoerd. Van deze vorm van erosie maak je zelf ook gebruik als je onder de douche staat en er schoon weer onder vandaan komt. Stromend water kan ook stukken rots van de geulbodem afbreken, door kleine scheurtjes open te duwen en te vergroten, net zo lang tot er een stuk loslaat. Stukken rots kunnen ook afbreken doordat met de stroom meegesleurde stenen er tegenaan botsen. Water met daarin zanddeeltjes kan werken als schuurpapier. De geulbodem en -wanden worden dan continu bewerkt door ertegenaan botsende zanddeeltjes, die ruwe oppervlakken afschuren en soms zelfs helemaal gladpolijsten. Ook stenen die de rivier meevoert worden op deze manier gladgeschuurd, wat bijvoorbeeld te zien is aan het gladde en ronde grind in de Zuid-Limburgse Maas. Als laatste kan water mineralen uit gesteenten oplossen. Dit gebeurt vooral doordat zuren die in het water zitten, reageren met de kalk in de ondergrond. Een deel van de kalk lost op, waardoor grote gaten (dolines genoemd) in de ondergrond kunnen ontstaan. In Nederland zijn dolines vooral in Zuid-Limburg te vinden, waar de bodem uit gemakkelijk oplosbare kalksteen bestaat.

Het systeem van door water uitgesleten dalen in Zuid-Limburg.
Een rivier snijdt zich in het landschap in door een combinatie van wassen, afbreken, afschuren en oplossen. Tot welk zichtbaar effect dat leidt in het landschap, is afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse. Hoe harder de ondergrond, hoe rechter de insnijding en dus hoe verticaler de gevormde dalen. Vooral als de ondergrond ondertussen langzaam omhoogkomt, kunnen diepe dalen ontstaan, die over het algemeen een V-vorm hebben. Eén van de bekendste voorbeelden van een dergelijke rivierinsnijding is de Grand Canyon in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland kun je dit effect zien.

In Zuid-Limburg (en de zuidelijker gelegen Ardennen) is het land sinds het Laat-Mioceen (ongeveer 6 miljoen jaar geleden) omhoog aan het komen, waardoor de Maas, maar ook kleinere rivieren zoals de Geul, zich in de ondergrond konden insnijden door kalksteen op te lossen en weg te voeren. Zo ontstonden de tientallen meters diepe dalen, die typerend zijn voor het Zuid-Limburgse landschap. Foutief wordt dit reliëfrijke landschap 'heuvellandschap' genoemd. Maar het reliëf bestaat eigenlijk niet uit heuvels maar uit een stelsel van uitgesleten dalen, een soort 'mini-Grand Canyons'. Zuid-Limburg zou je dan ook beter een 'dallandschap' kunnen noemen.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  zondag 27 mei 2012 @ 19:31:21 #11
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112097271
Kingdom34 ^O^
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_112097298
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:27 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Kindom34. Heb je dat stuk tekst überhaupt wel gelezen?
Jij ook?
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Even serieus, dit is zo makkelijk te googelen dat het hilarisch wordt.
[ afbeelding ]
Mijn God weer Wikipedia onzin weer _O-
  zondag 27 mei 2012 @ 19:32:57 #13
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_112097318
Kingdom34 *O*
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_112097331
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:32 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Jij ook?

[..]

Mijn God weer Wikipedia onzin weer _O-
Wat? Omdat het plaatje van Wikipedia komt? :? Dit is gewoon op te zoeken in google maps. Heeft niets met wiki te maken. Hier: plaatje dat niet van wiki komt. Zelfde delta.

zondag 27 mei 2012 @ 19:33:24 #15
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_112097336
Ohja, Kingdom34, sorry. Ik vergat de bronnen te noemen! Voordat je weer gaat gillen dat het nooit bewezen is. Succes met je kritische weerlegging in één zin.

»Berendsen, H.J.A. 2005. Landschap in delen. Overzicht van de geofactoren. - Van Gorcum & Comp., Assen.
»Berendsen, H.J.A. 2005. Landschappelijk Nederland. - Van Gorcum & Comp., Assen.
»Beusekom, E.J. van 2007. Bewogen aarde. Aardkundig erfgoed in Nederland. - Matrijs, Utrecht.
»Erkens, G., K.M. Cohen, M.J.P. Gouw, H. Middelkoop & W.Z. Hoek 2006. Holocene sediment budgets of the Rhine Delta (The Netherlands): a record of changing sediment delivery. - Sediment Dynamics and the Hydromorphology of Fluvial Systems (Proceedings of a symposium held in Dundee, UK, July 2006). - IAHS Publications 306: 406-415.
»Gans, W. de 2006. ANWB Geologieboek van Nederland. - ANWB, Den Haag.
»Hoffmann, T., G. Erkens, K. M. Cohen, P. Houben, J. Seidel & R. Dikau 2007. Holocene floodplain sediment storage and hillslope erosion within the Rhine catchment. - The Holocene 17: 105-118
»Marshak, S. 2001. Earth, portrait of a planet. - Norton & Company, New York.
»Meulen, S. van der, J. Joziasse, G. van Meurs, G. van den Ham & E. Vastenburg, 2008. Sturende factoren erosie, transport en sedimentatie in stroomgebieden Rijn en Maas. - Deltares Rapport, in opdracht van Delft Cluster.
»Mulder, E.F.J. de, M.C. Geluk, I.L. Ritsema, W.E. Westerhoff en T.E. Wong 2003. De ondergrond van Nederland. - Wolters-Noordhoff, Gronigen.

Ohja nog één ding. Waarom heb je als gelovige steeds de neiging om alles te weerleggen met: dat is nooit waargenomen. Terwijl je zelf in een onzichtbare God gelooft. Apart...
pi_112097354
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:30 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Kijk eens, Kingdom34, ik heb het nog een keertje voor je gevonden. Maar nu iets duidelijker uitgelegd. En je vaste mantra 'dat is nooit waargenomen/bewezen/door gelovigen vastgesteld' gaat hierbij niet op want je kan zelfs naar Limburg gaan om het waar te nemen. Joepie!

Stromend water kan het aardoppervlak op vier verschillende manieren eroderen: wassen, afbreken, afschuren en oplossen. Wassen is het verwijderen van losse fragmenten. Loszittend vuil wordt door het water meegesleurd en afgevoerd. Van deze vorm van erosie maak je zelf ook gebruik als je onder de douche staat en er schoon weer onder vandaan komt. Stromend water kan ook stukken rots van de geulbodem afbreken, door kleine scheurtjes open te duwen en te vergroten, net zo lang tot er een stuk loslaat. Stukken rots kunnen ook afbreken doordat met de stroom meegesleurde stenen er tegenaan botsen. Water met daarin zanddeeltjes kan werken als schuurpapier. De geulbodem en -wanden worden dan continu bewerkt door ertegenaan botsende zanddeeltjes, die ruwe oppervlakken afschuren en soms zelfs helemaal gladpolijsten. Ook stenen die de rivier meevoert worden op deze manier gladgeschuurd, wat bijvoorbeeld te zien is aan het gladde en ronde grind in de Zuid-Limburgse Maas. Als laatste kan water mineralen uit gesteenten oplossen. Dit gebeurt vooral doordat zuren die in het water zitten, reageren met de kalk in de ondergrond. Een deel van de kalk lost op, waardoor grote gaten (dolines genoemd) in de ondergrond kunnen ontstaan. In Nederland zijn dolines vooral in Zuid-Limburg te vinden, waar de bodem uit gemakkelijk oplosbare kalksteen bestaat.

Het systeem van door water uitgesleten dalen in Zuid-Limburg.
Een rivier snijdt zich in het landschap in door een combinatie van wassen, afbreken, afschuren en oplossen. Tot welk zichtbaar effect dat leidt in het landschap, is afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse. Hoe harder de ondergrond, hoe rechter de insnijding en dus hoe verticaler de gevormde dalen. Vooral als de ondergrond ondertussen langzaam omhoogkomt, kunnen diepe dalen ontstaan, die over het algemeen een V-vorm hebben. Eén van de bekendste voorbeelden van een dergelijke rivierinsnijding is de Grand Canyon in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland kun je dit effect zien.

In Zuid-Limburg (en de zuidelijker gelegen Ardennen) is het land sinds het Laat-Mioceen (ongeveer 6 miljoen jaar geleden) omhoog aan het komen, waardoor de Maas, maar ook kleinere rivieren zoals de Geul, zich in de ondergrond konden insnijden door kalksteen op te lossen en weg te voeren. Zo ontstonden de tientallen meters diepe dalen, die typerend zijn voor het Zuid-Limburgse landschap. Foutief wordt dit reliëfrijke landschap 'heuvellandschap' genoemd. Maar het reliëf bestaat eigenlijk niet uit heuvels maar uit een stelsel van uitgesleten dalen, een soort 'mini-Grand Canyons'. Zuid-Limburg zou je dan ook beter een 'dallandschap' kunnen noemen.
Je kunt lullen als brugman, je ontkomt niet aan de feiten wat er gebeurd is, 17 Miljoen jaren stroming en zo de Grand Canyon is ontstaan hoe groot en diep moet de meer zijn wel?
  zondag 27 mei 2012 @ 19:34:30 #17
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_112097373
Ohja en waarom hebben pissebedden kieuwen? Pas de 4e keer dat ik het vraag...
pi_112097374
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat? Omdat het plaatje van Wikipedia komt? :? Dit is gewoon op te zoeken in google maps. Heeft niets met wiki te maken. Hier: plaatje dat niet van wiki komt. Zelfde delta.

[ afbeelding ]
Er is geen delta te vinden in de grand canyon
pi_112097380
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:29 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Havo NT. Ik heb nooit gezegd dat water opwaarts stroomt, integendeel, jij bent de enige die beweert dat dit nodig is.
Wat heb jij gedaan, basisschool speciaal onderwijs? Zo niet dan weet je die schijn wel goed op te houden.
Onze pappie gaat mij zometeen weer melken. Dan krijgt Kaasrol een nieuwe broertje of zusje. :D
pi_112097381
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:33 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Je kunt lullen als brugman, je ontkomt niet aan de feiten wat er gebeurd is, 17 Miljoen jaren stroming en zo de Grand Canyon is ontstaan hoe groot en diep moet de meer zijn wel?
Waarom MOET er een meer zijn? :?
pi_112097387
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ohja, Kingdom34, sorry. Ik vergat de bronnen te noemen! Voordat je weer gaat gillen dat het nooit bewezen is. Succes met je kritische weerlegging in één zin.

»Berendsen, H.J.A. 2005. Landschap in delen. Overzicht van de geofactoren. - Van Gorcum & Comp., Assen.
»Berendsen, H.J.A. 2005. Landschappelijk Nederland. - Van Gorcum & Comp., Assen.
»Beusekom, E.J. van 2007. Bewogen aarde. Aardkundig erfgoed in Nederland. - Matrijs, Utrecht.
»Erkens, G., K.M. Cohen, M.J.P. Gouw, H. Middelkoop & W.Z. Hoek 2006. Holocene sediment budgets of the Rhine Delta (The Netherlands): a record of changing sediment delivery. - Sediment Dynamics and the Hydromorphology of Fluvial Systems (Proceedings of a symposium held in Dundee, UK, July 2006). - IAHS Publications 306: 406-415.
»Gans, W. de 2006. ANWB Geologieboek van Nederland. - ANWB, Den Haag.
»Hoffmann, T., G. Erkens, K. M. Cohen, P. Houben, J. Seidel & R. Dikau 2007. Holocene floodplain sediment storage and hillslope erosion within the Rhine catchment. - The Holocene 17: 105-118
»Marshak, S. 2001. Earth, portrait of a planet. - Norton & Company, New York.
»Meulen, S. van der, J. Joziasse, G. van Meurs, G. van den Ham & E. Vastenburg, 2008. Sturende factoren erosie, transport en sedimentatie in stroomgebieden Rijn en Maas. - Deltares Rapport, in opdracht van Delft Cluster.
»Mulder, E.F.J. de, M.C. Geluk, I.L. Ritsema, W.E. Westerhoff en T.E. Wong 2003. De ondergrond van Nederland. - Wolters-Noordhoff, Gronigen.

Ohja nog één ding. Waarom heb je als gelovige steeds de neiging om alles te weerleggen met: dat is nooit waargenomen. Terwijl je zelf in een onzichtbare God gelooft. Apart...
Wie zijn dat, evolutionisten?
pi_112097402
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:34 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Er is geen delta te vinden in de grand canyon
Nee, waarom zou dat ook?
pi_112097403
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:34 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ohja en waarom hebben pissebedden kieuwen? Pas de 4e keer dat ik het vraag...
Het is een insect weet je nog?
pi_112097415
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 19:34 schreef Kingdom34 het volgende:

[..]

Wie zijn dat, evolutionisten?
Echt waar TS. Je neemt geen enkele bron aan als het niet recht uit een bijbelvers is geciteerd, hoe wil je dan überhaupt discussie voeren?
pi_112097417
Hier, heb de delta voor je opgezocht!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')