Mijn poging to een staakt-het-vuren geweigerd, daar gaan we weer.
Ik heb nergens beweerd dat er 1 juiste manier is, je voert een schaduwgevecht. Wel kunnen we goede en minder goede opvoedmethodes onderscheiden. Anders zouden wij immers later geen betere vaders kunnen zijn dan Josef Fritzl.
quote:
Op zondag 27 mei 2012 20:17 schreef Levolution het volgende:[..]
Eén kanttekening: je denkt in extremiteiten. Het tegenovergestelde van de 'Chinese opvoeding' is niet 'in een mijn werken'.
De kans daarop neemt toe, terwijl het de taak van ouders is om die kans te minimaliseren.
quote:
Van spelen en andere vormen van pret kun je ook je intellect prikkelen. Net zoals wij nu voor onze lol op FOK! zitten, maar hier wel het één en andere leren. Dat geldt ook voor buitenspelen: je leert contacten maken (met veel intellect maar een teruggetrokken karakter schop je het ook niet ver).
Wat je hier in 1 jaar leert, zou je in een boek in 1 dag leren. Efficiency-verschilletje.
quote:
Op zondag 27 mei 2012 20:19 schreef zarGon het volgende:[..]
Alleen al de vierde punt klopt niet. Zie je dat voor je? Iemand die zijn hele leven al strak in het gareel gehouden is, zijn hele leven moest toewerken naar een beroep met status (dokter/arts/chirurg, piloot, advocaat etc etc.) kan niet zomaar kiezen om iets anders te doen met een lagere status. Hij zal tegengewerkt worden door zijn omgeving, puur omdat hij niet begrepen zal worden. Het komt dan ook niet/weinig voor, ook door praktische en financiële redenen. En dan heb ik nog niets gezegd over de verantwoordelijkheden; die kun je niet zomaar even achter je laten.
Alhoewel je alle opties denkt open te houden (en alle opties op zich ook open staan), zal hij/zij dat toch niet (zo snel) kiezen. Aan de andere kant is het wel zo dat als je eenmaal geld hebt, je wel makkelijker kan genieten. Maar dan ben je inmiddels 'oud' en is het 'te laat'. (Ja, het is eigenlijk nooit te laat, hence te aanhalingstekens.)
De vier punten zijn ieder afzonderlijk krachtig genoeg om de stelling te dekken. Als je er dus 1 onderuit haalt, blijven er nog 3 staan.
Sociale beperkende factoren blijven wellicht overeind, maar die zijn niet onoverkomelijk; je kunt je omgeving overrulen. Fysieke beperkingen zijn niet omzeilbaar, en dienen daarom koste wat het kost vermeden te worden.
[ Bericht 18% gewijzigd door Bilge op 27-05-2012 21:02:18 ]