abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 mei 2012 @ 12:55:53 #251
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112121821
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 12:50 schreef Leandra het volgende:
Zoals ik al zei: absurd dat er voor zo'n apothekers-opleiding voor een BBL-variant gekozen wordt. Op de grens van onverantwoord.

De meeste BBL-opleidingen zijn voor banen waar je vroeger na je LTS/LEAO/Mavo ging werken, en ja, dan moest je ook nog eea leren, maar daar was de (betaalde) inwerkperiode voor.

Dat iedereen nu tot z'n 18de naar school moet wil niet zeggen dat er geen banen meer zijn waar je geen MBO2 voor nodig hebt, het wil vooral zeggen dat die 2 jaar opleiding een verkapte baan zijn.
Dit
Nu gaan de leerlingen eerst naar het VMBO(4 jaar) en daarna naar het MBO BBL of BOL. De opleidingen die onder BOL vallen zijn dan een doorgroei mogelijkheid naar het HBO

En inderdaad je krijgt geen studiefinanciering en OV vergoeding bij een BBL opleiding omdat het als werken word gezien. Daarbij mag je niet profiteren van de studenten ziektekosten verzekering. Maw het is gewoon een verkapte baan.
Voorheen ging je na de LTS als 18 jarige werken en moest je ook nog leren op de werkvloer. Van dat loon kon je destijds zelfstandig wonen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherna op 28-05-2012 13:22:35 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  maandag 28 mei 2012 @ 13:11:37 #252
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112122423
quote:
17s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:30 schreef Scorpie het volgende:
Polen ownen gewoon de Nederlanders als het om werken aankomt. Zij weten hoe het moet, zijn hardwerkend, klagen niet, zijn dankbaar en willen het liefst 24 uur per dag werken.

De bijstands-Nederlander is een dikke volgevreten luie pad die aan het staatsinfuus hangt en domweg vergeten is dat hij op eigen benen dient te staan. Helaas planten dat soort ruggegraatloze figuren zich ook nog eens voort waardoor de kinderen van dit soort mensen ook al weer met een 1-0 achterstand de wereld in komen. Die leren van Paps en Mams namelijk dat het heul normaal is om op kosten van Vadertje Staat te leven en totaal geen ambitie te hebben in het leven.
Grotere onzin bestaat niet.
pi_112122999
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 12:44 schreef erodome het volgende:

Wat je zegt is niet geheel waar, je spreekt een halve waarheid, nederlanders verrekken het vooral om voor een appel en een ei zich echt kapot te werken en dan vooral ook niet te zeuren over een uurtje extra zwaar lichamelijk werk voor hetzelfde geld.
Voor een appel en een ei? Het minimumloon in NL is gewoon extreem hoog. Er wordt niet gewerkt voor een appel en een ei! Er wordt gewerkt voor een heel behoorlijk salaris.

quote:
Ik ken het werk, heb het zat gedaan in mijn leven, het is keihard werken en veel bazen zijn echte rotzakken die met de figuurlijke zweep rondlopen. Heb bv in een aardewerkfabriek gewerkt waar het echt heet was door de ovens, maar waar je niet eens even tussendoor een slok water mocht nemen, echt alleen maar in de pauze's die echt geen seconde langer mochten duren, waar je echt zwaar gezeur en dreigementen over korten over kreeg. Daar werken nu alleen nog maar polen, die bang zijn weggestuurd te worden, wat erg makkelijk kan in die uitzendconstructie.

Zelfde bij een aantal andere bedrijven die ik ken, die staan gewoon bekend als slechte werkgevers. Dat gaat een stuk verder dan te lam zijn om te willen werken.
Ik heb ook kutwerk gedaan vroeger. Als je leuk werk wil, prima... maar als je dat niet kan krijgen, dan moet je maar kutwerk doen.

Overigens, ik herken dat van die slechte werkgevers niet zo. Met mij liepen ze altijd weg. Gewoon, omdat ik niet zeurde en 110% gaf.

quote:
Je spreekt ook halve waarheden over wat polen kosten, als ze hier echt officieel wonen kosten ze hetzelfde, ook als ze hier tijdelijk voor werk komen wonen. Maar veel polen wonen hier officieel niet, die werken via poolse uitzendbureau's, dat betekend dat uiteindelijk de pool goedkoper is dan de nederlandse arbeidskracht, belastingtechnisch dus.
Dat zijn frauduleuze constructies die bestreden worden.

Over halve waarheden gesproken!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_112123124
quote:
12s.gif Op maandag 28 mei 2012 12:46 schreef Cherna het volgende:

Waarom is het zo moeilijk voor jou te begrijpen dat er al altijd al wwers en bijstanders zijn geweest. Ik werk nu 31 jaar en heb nooit anders meegemaakt.
Nu de crisis er is, die iedereen wel eens een keer in zijn leven meemaakt verschijnt de ene thread naar de andere over het afschaffen van het sociaal stelsel en dat iedereen die in de bijstand zit maar lui is want er is werk zat.
Ik weet heel zeker dat ik onderscheid heb gemaakt tussen diegenen die kunnen werken en diegenen die niet kunnen werken (w.o. diegenen die niet kunnen werken omdat ze geen baan kunnen krijgen).

Ik ageer tegen diegenen die wel kunnen, maar het vertikken.

quote:
Daarbij waar haal je uit dat ik tegen mensen opkijk die dit werk doen. Integendeel ik wil juist dat deze mensen eerlijk behandeld worden.

Dat jij misschien het Rijnlandmodel niet ziet zitten waarbij je mensen een perspectief kunt bieden waardoor je meer stabiliteit in de samenleving krijgt is dan een meningsverschil.
Werk in de kassen is ook perspectief. Je kan wel tegen iemand met zeer beperkte mogelijkheden zeggen dat als hij hard werkt dat hij later ook de opzichter kan worden, maar dan hou je iemand voor de gek.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:30:54 #255
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112123211
Nee, het minimumloon in NL is niet extreem hoog, zeker niet als je het in verhouding zet tot de kosten van levensonderhoud.
Het minimumloon in NL is gelijk aan het bestaansminimum voor een gezin.
Dus dan zal het ook zijn dat het bestaansminimum in NL extreem hoog is.
Maar het bestaansminimum is iig geen vetpot.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_112123218
quote:
12s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:11 schreef Cherna het volgende:

[..]

Roepen dat de bijstand een verzekering is, dat is pas onzin. Totaal van de pot gerukt. Woorden schieten tekort voor zoiets.
pi_112123303
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 12:50 schreef Leandra het volgende:
Zoals ik al zei: absurd dat er voor zo'n apothekers-opleiding voor een BBL-variant gekozen wordt. Op de grens van onverantwoord.
Je leest niet goed: apothekers-assistente.

De andere plekken waar ik het over had was vanuit reguliere opleidingen. Dat stond er meest waarschijnlijk bij!

quote:
De meeste BBL-opleidingen zijn voor banen waar je vroeger na je LTS/LEAO/Mavo ging werken, en ja, dan moest je ook nog eea leren, maar daar was de (betaalde) inwerkperiode voor.

Dat iedereen nu tot z'n 18de naar school moet wil niet zeggen dat er geen banen meer zijn waar je geen MBO2 voor nodig hebt, het wil vooral zeggen dat die 2 jaar opleiding een verkapte baan zijn.
Moet ik weer begrijpen dat mijn vrouw, als zijnde de persoon die ze in dienst heeft, er minder verstand van heeft dan "de fokker met een mening"?

Overigens, nog een leugen: ze verdienen niet minder dan het minimumloon! In casu periodiek 3 ipv 6, CAO apothekersassistente. Als u wil weten hoeveel dat in concreto is kunt u googlen, maar het is allesbehalve minder dan minimumloon.

En dan word ik beschuldigd van halve waarheden en uit mijn nek zwetsen... :X
pi_112123378
quote:
12s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:11 schreef Cherna het volgende:

Jawel hoor: BBL is een constructie om te kunnen betalen onder het minimumloon. Dat is zonder enige twijfel grotere onzin.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:34:12 #259
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112123381
quote:
10s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Roepen dat de bijstand een verzekering is, dat is pas onzin. Totaal van de pot gerukt. Woorden schieten tekort voor zoiets.
Dat mag jij vinden. Totdat je zelf de straat op geschopt word. Dat jij je gek laat maken door een stel klaplopers die er altijd wel zullen zijn dat is jou probleem. Die klaplopers zijn er altijd al geweest en dat zal ook nooit veranderen.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:34:18 #260
37769 erodome
Zweefteef
pi_112123386
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor een appel en een ei? Het minimumloon in NL is gewoon extreem hoog. Er wordt niet gewerkt voor een appel en een ei! Er wordt gewerkt voor een heel behoorlijk salaris.
Ja, heel behoorlijk, zo behoorlijk dat mensen dan met z'n 2-en werken en dan nog elk dubbeltje om moeten draaien.
Misschien is het minimumloon hier hoog vergeleken met andere landen, maar de kosten zijn ook hoog. Nog niet zo lang geleden gepraat met jonge mensen in roemenie die een prachtig droombeeld bij oa nederland hadden, die schrokken zich de pleuris toen ze de kosten hoorde die wij hier hebben.

Het is gewoon een appel en een ei tegenover het werk wat verricht wordt, het is alles behalve een vetpot en echt zwaar werk.

quote:
Ik heb ook kutwerk gedaan vroeger. Als je leuk werk wil, prima... maar als je dat niet kan krijgen, dan moet je maar kutwerk doen.
Tuurlijk, mee eens, handje ophouden als dat niet absoluut noodzakelijk is ben ik niet voor.
Maar het is kutwerk, het is keihard werken en het is vaak ook nog erg ondankbaar.

quote:
Overigens, ik herken dat van die slechte werkgevers niet zo. Met mij liepen ze altijd weg. Gewoon, omdat ik niet zeurde en 110% gaf.
Ik ben ook nergens weggestuurd, maak je maar geen zorgen, maar dat maakt niet dat het leuke bazen waren die niet de zweep eroverheen haalde.
Het waren dan ook vooral de mensen die dachten even tijdelijk dan toch werk te hebben die gillend wegliepen, toch maar liever even een uitkering gingen trekken tot ze weer een kantoorbaan hadden, simpelweg omdat ze het niet trokken.

quote:
Dat zijn frauduleuze constructies die bestreden worden.

Over halve waarheden gesproken!
Het gebeurd alleen vrij vaak en er zijn mazen waardoor dit nogsteeds legaal mogelijk is.
En dat dingen niet mogen, tja, zo houden die werkgevers volgens jou vast ook niet van zwart geld en constructie's waardoor werknemers zo goedkoop mogelijk zijn, ook al levert dat aardig wat gezeik op.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_112123409
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:30 schreef Leandra het volgende:
Nee, het minimumloon in NL is niet extreem hoog, zeker niet als je het in verhouding zet tot de kosten van levensonderhoud.
Het minimumloon in NL is gelijk aan het bestaansminimum voor een gezin.
Dus dan zal het ook zijn dat het bestaansminimum in NL extreem hoog is.
Maar het bestaansminimum is iig geen vetpot.
Jij weet het nu ook al beter dan het Nibud?

Tsjonge!
pi_112123477
quote:
12s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:34 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat mag jij vinden. Totdat je zelf de straat op geschopt word. Dat jij je gek laat maken door een stel klaplopers die er altijd wel zullen zijn dat is jou probleem. Die klaplopers zijn er altijd al geweest en dat zal ook nooit veranderen.
De straat op worden geschopt is een keuze.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:38:31 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112123562
quote:
10s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij weet het nu ook al beter dan het Nibud?

Tsjonge!
Wou je zeggen dat bijstand meer is dan het bestaansminimum?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 28 mei 2012 @ 13:42:08 #264
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112123700
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jawel hoor: BBL is een constructie om te kunnen betalen onder het minimumloon. Dat is zonder enige twijfel grotere onzin.
Waarom heb je dan tussen de 550 en 650 euro netto als je 32 uur werkt. Als het een opleiding(studie) zou zijn waarom krijgen ze dan geen studiefinanciering en studenten OV etc.

Voorheen kon je als 18 jarige na je LTS prima zelfstandig wonen zonder allerlei toeslagen.

Iets klopt er niet en dat weet je zelf ook wel.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:43:31 #265
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112123755
quote:
14s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De straat op worden geschopt is een keuze.
Dat moet je toch ff toelichten.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:44:18 #266
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112123787
Hoeveel is het wettelijk minimumloon voor een 18-jarige?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_112123904
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:34 schreef erodome het volgende:

Ja, heel behoorlijk, zo behoorlijk dat mensen dan met z'n 2-en werken en dan nog elk dubbeltje om moeten draaien.
Als je met twee keer minimumloon nog niet rond kan komen heb je geen probleem aan de inkomstenkant.

quote:
Misschien is het minimumloon hier hoog vergeleken met andere landen, maar de kosten zijn ook hoog.
Fabel. We hebben goedkope supermarkten. Wonen is relatief goedkoop voor mensen met een laag inkomen (vanwege de huurtoeslag). Zorg is relatief goedkoop voor mensen met een laag inkomen.

In vergelijking met India is het hier duur. Duitsland is in veel zaken wel iets goedkoper, maar ja... daar werk je bij de Aldi voor 2 euro 50 per uur (dan compenseert het een beetje goedkoper zijn niet meer hoor!).

quote:
Nog niet zo lang geleden gepraat met jonge mensen in roemenie die een prachtig droombeeld bij oa nederland hadden, die schrokken zich de pleuris toen ze de kosten hoorde die wij hier hebben.
Mijn voormalige Roemeense huishoudster gaf een compleet ander beeld. Bepaalde zaken waren wel wat goedkoper, maar het verschil was niet zo drastisch en je kon in NL veel beter rondkomen van minimumloon dan dat de gemiddelde Roemeen daar rond kan komen met een laag betaald baantje.

Waarom denk je dat ze zo graag hier naartoe komen?

quote:
Het is gewoon een appel en een ei tegenover het werk wat verricht wordt, het is alles behalve een vetpot en echt zwaar werk.
Onze levensstandaard is extreem hoog. Ik vrees dat veel mensen in NL denken dat alles hier maar normaal is, maar dat is dus niet zo. Maar hé, als je denkt dat het elders beter is... dan zou ik snel gaan. Kom je nog van een koude kermis thuis!

quote:
Tuurlijk, mee eens, handje ophouden als dat niet absoluut noodzakelijk is ben ik niet voor.
Maar het is kutwerk, het is keihard werken en het is vaak ook nog erg ondankbaar.
Ik verwacht van niemand dat hij zijn werk leuk vindt. Dat hoef je niet te vinden. En ja, mensen zijn snel geneigd om neer te kijken op mensen die laagbetaald werk doen en ten onrechte. Ik ga niet graag naar een vieze plee en ik hou er niet van om ze zelf te poetsen (laat staan bij een ander).

Maar hou op met teksten alsof slavernij terugkomt als mensen laagbetaald werk moeten doen. In NL heeft iedereen het heel erg goed en velen gewoon extreem goed. En dan heb je nog een paar klootzakken die naar de hel zouden moeten zo goed als ze het nu hebben.

Daar mag wel eens wat waardering voor komen. Het gezeik komt mij de keel uit. Wees blij hoe goed we het in NL hebben.

quote:
Ik ben ook nergens weggestuurd, maak je maar geen zorgen, maar dat maakt niet dat het leuke bazen waren die niet de zweep eroverheen haalde.
Het waren dan ook vooral de mensen die dachten even tijdelijk dan toch werk te hebben die gillend wegliepen, toch maar liever even een uitkering gingen trekken tot ze weer een kantoorbaan hadden, simpelweg omdat ze het niet trokken.
Ik noem dat zwakkelingen. Een van de redenen dat ik zoveel respect heb voor iemand die een laagbetaalde baan uitoefent: die zeikt niet, die werkt gewoon.

quote:
Het gebeurd alleen vrij vaak
Vertel: in cijfers graag.

quote:
en er zijn mazen waardoor dit nogsteeds legaal mogelijk is.
Leg het mij eens even uit. Hoe?

quote:
En dat dingen niet mogen, tja, zo houden die werkgevers volgens jou vast ook niet van zwart geld en constructie's waardoor werknemers zo goedkoop mogelijk zijn, ook al levert dat aardig wat gezeik op.
Dat is fraude en wordt bestreden. En voor de goede orde: bijstand ontvangen terwijl je kan werken is ook fraude.

Fraude komt voor weet ik. Ik schijn er iets vanaf te weten...
pi_112123983
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:38 schreef Leandra het volgende:

Wou je zeggen dat bijstand meer is dan het bestaansminimum?
Ik wilde vooral zeggen dat je er gewoon van rond kan komen, sterker nog: dat je nog een beetje overhoud voor leuke dingen.

Ik wil daar in alle eerlijkheid aan toevoegen dat het Nibud ook constateert dat er specifieke gevallen zijn die wel een problematisch laag inkomen hebben, maar daar vallen de werknemers met minimumloon niet onder.
pi_112124145
quote:
12s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:42 schreef Cherna het volgende:

Waarom heb je dan tussen de 550 en 650 euro netto als je 32 uur werkt.
Geen idee. Daar zou ik dan eens induiken. Is ze lid van een vakbond?

quote:
Als het een opleiding(studie) zou zijn waarom krijgen ze dan geen studiefinanciering en studenten OV etc.
Omdat je niet aan de voorwaarden voldoet. Het is niet zo dat je bij iedere opleiding ook stufi krijgt.

quote:
Voorheen kon je als 18 jarige na je LTS prima zelfstandig wonen zonder allerlei toeslagen.

Iets klopt er niet en dat weet je zelf ook wel.
Ons niveau kwa wonen ligt erg hoog. En ik kan mij de tijd niet heugen dat je als 18 jarige een zelfstandige woonruimte kon betalen zonder huursubsidie.

Ik vind dat ook volstrekt onnodig.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:53:32 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112124150
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik wilde vooral zeggen dat je er gewoon van rond kan komen, sterker nog: dat je nog een beetje overhoud voor leuke dingen.

Ik wil daar in alle eerlijkheid aan toevoegen dat het Nibud ook constateert dat er specifieke gevallen zijn die wel een problematisch laag inkomen hebben, maar daar vallen de werknemers met minimumloon niet onder.
Als alleenstaande wellicht, maar met een gezin kun je er zeker niet van rondkomen en overhouden, en al helemaal niet als je een auto nodig hebt om op je werk te komen waar je het minimumloon verdient.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_112124168
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:44 schreef Leandra het volgende:
Hoeveel is het wettelijk minimumloon voor een 18-jarige?
Laag. WML voor jongeren is nl. wel aan de lage kant.
pi_112124258
Ik zit momenteel zelf in de bijstand en dat is voor veel mensen ook echt geen vrije keus.Nu is het sinds kort geregeld dat je wat moet doen voor je uitkering en dat is ook terecht.Ongeveer de helft doet vrijwilligerswerk.Echter,er zijn mensen (b.v.met een gezinssituatie) die meer uren werken dan ze verhuidingsgewijs zouden verdienen als ze dit betaald zouden krijgen en werken feitelijk onder het minimumloon.Ook lopen bedrijven hier misbruik van te maken door vacatures aan te bieden 'met behoud van uitkering',die kort geleden nog betaald aangeboden waren.Zogenaamd omdat ze moeten bezuinigen,maar dat is gewoon onzin.In mijn eigen regio is in principe genoeg werk te vinden,maar toch zijn er genoeg die wel willen,maar dit gewoon niet krijgen.Van binnenuit een agrarisch bedrijf in de regio hoor ik b.v zelf van werknemers dat Polen/Bulgaren/Roemenen wel aangenomen worden en op en af met busjes rijden en Nederlanders vaak buiten de deur worden gehouden.Een transportbedrijf in Oss heeft b.v een personeelsstop voor Nederlandse chauffeurs, maar heeft in zes jaar tijd wel 1100 Poolse chauffeurs in dienst genomen, want een Nederlandse chauffeur kost hem 3.600 euro per maand en een Pool de helft. Een tuinbouwbedrijf op Texel betaalt 30 Polen 200 euro per maand, eenvijfde van ons minimumloon.Etc,etc.En zijn er tal van routes om Uitzend-CAO's te ontduiken,inclusief mogelijke uitbuitingen.Alles bij elkaar zorgt voor oneerlijke concurrentie,maar ook ontwrichting in het land van herkomst.Ook loop je vaak tegen de lamp met nuluur of tijdelijke contracten.Mensen worden vaak na een half jaar de laan uit gestuurd (om het ontslagrecht te ontlopen) om vervolgens na een bepaalde periode weer door hetzelfde bedrijf te worden aangenomen.De kans op een vast contract is in de eerste periode met 97 % gedaald.Mensen hebben geen zekerheid meer en belanden vaak weer in dezelfde vicieuze cirkel.Dit kost de overheid uiteindelijk ook weer meer geld,mensen worden depressiever en op een gegeven moment is de motivatie ook ver te zoeken,omdat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en niks meer voor elkaar krijgt.Ik weet niet waar ze in Nederland meer mee bezig zijn.
  maandag 28 mei 2012 @ 13:57:18 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_112124302
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:53 schreef DS4 het volgende:

[..]

Laag. WML voor jongeren is nl. wel aan de lage kant.
Ik zit mobiel dus ik kan de cijfers zo niet even boven water krijgen, en een bruto/netto berekening maken wordt m nu helemaal niet, dus ik kan niet beoordelen of 550-650 netto per maand voor een 18/19 jarige iig minimumloon is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_112124328
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:53 schreef Leandra het volgende:

Als alleenstaande wellicht, maar met een gezin kun je er zeker niet van rondkomen en overhouden, en al helemaal niet als je een auto nodig hebt om op je werk te komen waar je het minimumloon verdient.
Een auto is dan ook niet vanzelfsprekend. Fietsen is een stuk goedkoper.

En met een gezin kun je er wel van rondkomen. Het is krap, dat wel.

Soms is het ook een kwestie van vindingrijk zijn. Ik ken iemand die aan het begin van zijn studie zijn vriendin zwanger maakte. Die hebben dus met een kind van de studiefinanciering geleefd (en de extra's die ze konden krijgen, maar het was belachelijk weinig en veel minder dan de bijstand). Heel inventief met antikraak, zelf groente verbouwen, natuurlijk geen auto, enz. enz.

Nou is het wat anders als je dat 5 jaar moet doen dan wanneer je dat je hele leven moet doen, maar ik wil er maar mee aangeven dat er vaak meer rek in zit dan je op het eerste gezicht denkt. We zijn iets teveel gewend geraakt aan luxe denk ik. Het is tegenwoordig al een ramp als je geen mobiele telefoon kan betalen, of geen computer hebt.
pi_112124453
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:57 schreef Leandra het volgende:

Ik zit mobiel dus ik kan de cijfers zo niet even boven water krijgen, en een bruto/netto berekening maken wordt m nu helemaal niet, dus ik kan niet beoordelen of 550-650 netto per maand voor een 18/19 jarige iig minimumloon is.
Dan zoek ik het voor je op! ;)

2012 bruto WML 18 jaar: ¤ 658,20
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')