Nieuwsuur reportage vanaf 22:44quote:PvdA-wethouder Marco Florijn wist het zeker: het zou hem lukken. Hij wil dit jaar duizend werklozen met een bijstandsuitkering in de kassen van het Westland laten werken. En een jaar later nog eens duizend. Hoe staat het er - bijna een half jaar later - voor?
Bustour
Half januari lanceerde Florijn het plan en op 19 maart organiseerden de projectleiders een voorlichtingsbijeenkomst in Poeldijk voor ongeveer duizend bijstandsgerechtigden. Vervolgens konden zij zich opgeven voor een bustour langs de tuinderijen. Bijstandsgerechtigden die niet naar de bijeenkomst kwamen of niet met de bus meegingen, zouden dertig tot honderd procent van hun uitkering verliezen. 618 mensen meldden zich aan voor de bustour.
Na de bustour bleken 560 werklozen wel wat te zien in het werk. Na screening bleven daar 400 mensenvan over.
Elf
Inmiddels zijn 150 werklozen geplaatst. Slechts elf daarvan hebben na hun proeftijd van één maand een halfjaarcontract aangeboden gekregen.
Nou, dat denk ik dus ook vaak hèquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:01 schreef Mortaxx het volgende:
Natuurlijk gaan die mensen niet aan het werk. Het is heus niet zo dat ze voor de lol in de bijstand zitten. Ze zijn gewoon niet geschikt om aan de slag te gaan. Gelukkig zijn er genoeg werkenden om ervoor te zorgen dat deze mensen een inkomen hebben
Met zo'n instelling blijven we een opgeblazen sociaal stelsel hebben.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:01 schreef Mortaxx het volgende:
Natuurlijk gaan die mensen niet aan het werk. Het is heus niet zo dat ze voor de lol in de bijstand zitten. Ze zijn gewoon niet geschikt om aan de slag te gaan. Gelukkig zijn er genoeg werkenden om ervoor te zorgen dat deze mensen een inkomen hebben
Jup dat dacht ik ook tot ik dat soort mensen heb gesproken, jij denk dat ze alleen in de bijstand zitten en niks bij verdienen. Je zou mensen in de bijstand eens een keer goed in de gaten moeten houden kan je lachen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:01 schreef Mortaxx het volgende:
Helaas wordt momenteel de bijstand steeds meer gevuld met voormalig WAO-ers die door UWV-artsen/-psychologen plotseling 100% worden goedgekeurd. Je moet je natuurlijk of afvragen wat de kwaliteit van een arts/psycholoog is die voor het UWV is, het is niet bepaald het doel waarmee je die lange en zware studie bent ingegaan. Die dames en heren worden vervolgens jaarlijks beoordeeld, met name op het financiele resultaat van hun beoordelingen. Ja, bijstand is nou eenmaal goedkoper dan WAO.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, dat denk ik dus ook vaak hèDat heel veel mensen die in de bijstand zitten gewoon (helaas) echt niet geschikt zijn voor werk. Van die mensen waarvan we allemaal roepen dat ze aan het werk moeten, maar als je zelf werkgever was geweest had je ze never nooit aangenomen omdat ze gewoon niet kùnnen werken. Niet uit onwil, maar omdat ze bijv geestelijk niet in orde zijn etc.
Zo heb ik een keer ruzie gekregen op een verjaardagquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:05 schreef imanidiot het volgende:
Jup dat dacht ik ook tot ik dat soort mensen heb gesproken, jij denk dat ze alleen in de bijstand zitten en niks bij verdienen. Je zou mensen in de bijstand eens een keer goed in de gaten moeten houden kan je lachen.
Dat zijn de echte graaiers van de samenleving.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zo heb ik een keer ruzie gekregen op een verjaardagIemand zat in de ziektewet (!!) en kluste zwart bij (met exact hetzelfde werk wat hij in zijn baan deed). Ik zei daar wat van en toen was ik de trut die mensen niets gunt
Zo ken ik iemand die in de bijstand zit, maar ontslagen is van sollicitatieplicht omdat ze ongeschikt is om te werken (en ik zou haar ook nooit aannemen als ik een werkgever was). Zo iemand hoort eigenlijk niet in de bijstand.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:07 schreef mvdejong het volgende:
Helaas wordt momenteel de bijstand steeds meer gevuld met voormalig WAO-ers die door UWV-artsen/-psychologen plotseling 100% worden goedgekeurd. Je moet je natuurlijk of afvragen wat de kwaliteit van een arts/psycholoog is die voor het UWV is, het is niet bepaald het doel waarmee je die lange en zware studie bent ingegaan. Die dames en heren worden vervolgens jaarlijks beoordeeld, met name op het financiele resultaat van hun beoordelingen. Ja, bijstand is nou eenmaal goedkoper dan WAO.
Die 1000 mensen waren niet willekeurig, deze waren al gekozen op een of andere manier.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zo ken ik iemand die in de bijstand zit, maar ontslagen is van sollicitatieplicht omdat ze ongeschikt is om te werken (en ik zou haar ook nooit aannemen als ik een werkgever was). Zo iemand hoort eigenlijk niet in de bijstand.
Gelukkig zitten er genoeg mensen werkloos thuis die wèl heel graag willen werken. Moeten we ons daar niet eerst op richten ipv willekeurig 1000 mensen richting kassen te sturen die waarschijnlijk niet eens willen/kunnen?
Waarin dan wel?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zo ken ik iemand die in de bijstand zit, maar ontslagen is van sollicitatieplicht omdat ze ongeschikt is om te werken (en ik zou haar ook nooit aannemen als ik een werkgever was). Zo iemand hoort eigenlijk niet in de bijstand.
De uitkomst dat er 11 nu een baan hebben is toch wel erg magertjesquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:11 schreef waht het volgende:
Die 1000 mensen waren niet willekeurig, deze waren al gekozen op een of andere manier.
Iets van Wajong/Wia op bijstandsniveau? Zodat er een duidelijker beeld komt hoeveel % van de huidige werklozen eigenlijk geschikt is voor werk.quote:
Komt het werk nou niet af, of neemt zo'n tuinder liever een Pool die voor minder geld sneller werkt?quote:Inmiddels zijn 150 werklozen geplaatst. Slechts elf daarvan hebben na hun proeftijd van één maand een halfjaarcontract aangeboden gekregen.
Dit dus. En dan piepen hun bonden ook nog over het verhogen van de pensioenleeftijd, want oh oh oh het zijn zulke zware beroepen.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:08 schreef waht het volgende:
[..]
Dat zijn de echte graaiers van de samenleving.
Van de 560 stuks die interesse hadden bleek na screening dat er 400 in staat zijn het werk uit te voeren.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:01 schreef Mortaxx het volgende:
Natuurlijk gaan die mensen niet aan het werk. Het is heus niet zo dat ze voor de lol in de bijstand zitten. Ze zijn gewoon niet geschikt om aan de slag te gaan.
Dat kan natuurlijk ook nog. Dat de tuinder zelf liever een goedkopere buitenlandse arbeidskracht heeft.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Komt het werk nou niet af, of neemt zo'n tuinder liever een Pool die voor minder geld sneller werkt?
De Pool krijgt niet minder betaald dan de Nederlander. Ik neem aan dat hij wel meer werk verzet... gemiddeld dan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:
Komt het werk nou niet af, of neemt zo'n tuinder liever een Pool die voor minder geld sneller werkt?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel vacatures die tuinders hadden. Die wethouder kan wel roepen dat hij 1000 werklozen aan het werk wil hebben, maar dan moeten er wel vacatures zijn.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Van de 560 stuks die interesse hadden bleek na screening dat er 400 in staat zijn het werk uit te voeren.
Als dan minder dan 10% een halfjaarcontract krijgt is OFWEL die screening heel erg slecht uitgevoerd OFWEL gooien deze mensen er met de pet naar.
Dit verdient nader onderzoek. Linksom of rechtsom.
Leuk hé hoe ze dat zo makkelijk omdraaienquote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Zo heb ik een keer ruzie gekregen op een verjaardagIemand zat in de ziektewet (!!) en kluste zwart bij (met exact hetzelfde werk wat hij in zijn baan deed). Ik zei daar wat van en toen was ik de trut die mensen niets gunt
Misschien kun je die met de huisvesting nog een poot uitdraaien, of wat smokkelen met de uren.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
De Pool krijgt niet minder betaald dan de Nederlander.
Dat lijkt mij ook logisch. Maar daarmee is wel duidelijk dat het probleem bij de werkgever ligt die van onze overheid een wat gekunsteld alternatief krijgt aangeboden.quote:Ik neem aan dat hij wel meer werk verzet... gemiddeld dan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |