abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112001227
Situatieschets
Ik ben al jarenlang bezig elke verdiende cent van bijbaantjes en zijn huidige netjes op te potten om te sparen voor zijn grote droom, wat bestaat uit het hebben van een eigen restaurant. Maandag ben ik wezen kijken bij een locatie en als alles mee zit kan ik deze locatie gaan huren vanaf 1 oktober.

Nu zal je denken misschien denken wat leuk voor je *O* of misschien ook wel, kandij wat een fucking idioot ben jij om in deze tijd een restaurant te willen openen -O-. Het probleem is echter dat mijn vriendin een hele andere visie heeft op haar rol dan ik voor ogen heb.

Haar visie:
Ziet zichzelf full-time werken voor het restaurant vanaf dag 1. Ze heeft de juiste opleiding, veel horeca-ervaring en is charmant (allemaal waar O+). Wanneer het bedrijf geen financiële ruimte heeft in het begin wil ze het liefst gratis werken voor het bedrijf.

Mijn visie:
Ondanks dat ik hoop dat wij ooit samen full-time kunnen werken aan onze droom. Heb ik toch bezwaren tegen haar visie om de volgende redenen.

• Ze heeft een stabiele baan waar ze zichzelf thuis voelt en waar ze zichzelf goed aan het ontwikkelen is.
• De eerste opzet van het personeel staat al een tijd. Wanneer ik ruimte wil maken voor mijn vriendin zal ik zeer kundige ervaren gastheer en tevens vriend moeten weigeren. Vanwege zijn grote meerwaarde (kennis/vaardigheden/klankbord) zie ik dit niet echt zitten.
• Ik wil dat ze haar (financiële) zelfstandigheid voorlopig blijft houden. Vooral voor haarzelf maar als we binnenkort samen gaan wonen zou het ook fijn zijn een stabiele inkomstenstroom te hebben.
• De relatie pas sinds 9 maand een stabiele vaste relatie, alhoewel ik er van overtuigd ben dat wij samen oud worden neem ik dit ergens wel mee in overweging.

Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.

Mijn reactie hierop was ongelooflijk veel van haar houdt en niks liever zou doen dan samenwerken aan onze droom. Alleen de stress, gebrek aan tijd, financiële onzekerheid zal een enorme druk op onze relatie gaan zetten. Dat ik niet haar (financiële) toekomst en zelfredzaamheid direct op het spel wil gaan zetten. In eerste instantie hoop ik dat ze mij regelmatig kan helpen om het naar verloop van tijd te laten uitbreiden.

Ergens heb ik als ik haar lieve glimlach zie haar prachtige stem hoor direct toe te geven. Ik zal niks maar dan ook niks liever willen dan dagelijks met haar de droom te beleven. Maar ik blijf er van overtuigd dat ik niet het recht heb haar zo zwaar te belasten zo vroeg in onze relatie.

-Hoe overtuig ik haar van mijn standpunt zonder dat het tussen ons in blijft staan?
-Ben ik veel te zakelijk zal ik toch meer mijn gevoel moeten volgen?

-Edit-
Ik zal eerst even een zelf ingebracht misverstand de wereld uithelpen de relatie is niet 9 maand oud. Maar pas sinds 9 maand echt stabiel te noemen. Voor die tijd heeft zij 6 maand in het buitenland vertoeft (Suriname, stage) en zagen we elkaar maar 1 maal. Voor die tijd hadden we 3 maanden wat maar dat was nogal een rollercoaster.

Toen ze terugkwam zijn we heel snel naar elkaar toegegroeid. Dus we gaan al wat langer mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kandijfijn op 25-05-2012 01:29:44 ]
pi_112001323
Is het jouw eigen geld?
pi_112001888
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:51 schreef Polarcat het volgende:
Is het jouw eigen geld?
Waarschijnlijk stop ik er 14,000-17.000 euro van mezelf en mijn auto, of ik verkoop de auto en schaf een busje aan. Mijn vader en broer zijn samen bereid tot 14.000 euro er in te stoppen afhankelijk van mijn financieringsbehoefte.

Leveranciers krediet en investering van een brouwerij is nog in overweging en afhankelijk van de voorwaarden. Het is namelijk gebruikelijk dat drankleveranciers en brouwerijen je koelkasten en installatie's leveren in ruil voor afname verplichtingen en vaak heb je ook nog mogelijkheden tot kredieten.

Vanwege een redelijk eigen inbreng is een lening bij de bank ook wel los te peuteren denk ik maar dat zal geen makkelijk weg worden omdat het pand gehuurd gaat worden en niet gekocht zal worden.
pi_112002037
Het is geen zakelijkheid maar realisme. Zakelijk gezien zou je een enthousiaste gratis medewerker natuurlijk meteen aannemen.

Misschien moet je even statistieken opzoeken van het % nieuwe bedrijven dat flopt. Lijkt me goed om een plan B te hebben (haar inkomen).

Je moet vooral duidelijk maken dat ze er wel vanaf het begin aan bij betrokken wordt, dat ze bijv in het weekend af en toe mee kan draaien. En misschien kun je erop wijzen dat zij ook als een klankbord fungeert, als dit zo is.
Raak en plezierig.
pi_112002293
Waarom dit topic zakelijkheid vs. relatie noemen en daarnaast een vriend als gastheer in dienst nemen :?
pi_112002481
Zorg dat iemand anders die ze vertrouwt haar (haar ouders of vriendinnen?) van exact hetzelfde overtuigt; van jou gaat ze het kennelijk toch niet aannemen. Alhoewel ik gezond tegengas krijgen in een toch al ingewikkelde discussie over prive/zakelijk als een motie van wantrouwen ervaren bijzonder vreemd vind...
pi_112002756
quote:
2s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:05 schreef AnnaTralala het volgende:

Misschien moet je even statistieken opzoeken van het % nieuwe bedrijven dat flopt. Lijkt me goed om een plan B te hebben (haar inkomen).
54% binnen 3 jaar :'(, Dit is vooral zo hoog omdat er veel zij-instromers zijn die eigen restaurantje/cafe-tje zo romantisch lijkt. Alleen ze kennen dan weer niet de winstmarge's van al hun producten en beseffen niet hoe belangrijk upselling/bijverkoop is.

Maar ik ken het risico :) zij denk ik ook wel.
quote:
Je moet vooral duidelijk maken dat ze er wel vanaf het begin aan bij betrokken wordt, dat ze bijv in het weekend af en toe mee kan draaien. En misschien kun je erop wijzen dat zij ook als een klankbord fungeert, als dit zo is.
Daar heb je wel een redelijk punt, alhoewel ze zelfs ook werkzaam is in de horeca. Dus combineren gaat lastig worden. Op het gebied van horeca is ze om eerlijk te zijn niet echt een klankbord (op vrijwel alle andere punten wel :@).
pi_112002894
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:10 schreef MCH het volgende:
Waarom dit topic zakelijkheid vs. relatie noemen en daarnaast een vriend als gastheer in dienst nemen :?
Deze man is al 5 jaar lang een goede collega van mij bij 2 werkgevers. In de loop van de jaren ben ik hem ook als vriend gaan zien.

Ondanks dat zal hij aangenomen worden als personeel vanwege zijn kennis en vaardigheden. Momenteel werkt hij ook met mij in een gezagsverhouding dus ik voorzie geen problemen :).
pi_112002911
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:24 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Deze man is al 5 jaar lang een goede collega van mij bij 2 werkgevers. In de loop van de jaren ben ik hem ook als vriend gaan zien.

Ondanks dat zal hij aangenomen worden als personeel vanwege zijn kennis en vaardigheden. Momenteel werkt hij ook met mij in een gezagsverhouding dus ik voorzie geen problemen :).
Ok :)
pi_112003188
Klinkt alsof je wil dat zij een eigen leven houdt. Dus financiele verantwoordelijkheid voor zichzelf, de baan waar ze zo goed mee bezig is.

Waarom wil je zo graag dat ze een eigen leven houdt? Omdat het je benauwt als ze alles in haar leven naar jouw leven inricht, of omdat je bang bent dat deze nieuwe fase een risico zou zijn voor jullie relatie en je haar niet kwijt wil?
Raak en plezierig.
pi_112003395
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:32 schreef AnnaTralala het volgende:
Klinkt alsof je wil dat zij een eigen leven houdt. Dus financiele verantwoordelijkheid voor zichzelf, de baan waar ze zo goed mee bezig is.

Waarom wil je zo graag dat ze een eigen leven houdt? Omdat het je benauwt als ze alles in haar leven naar jouw leven inricht, of omdat je bang bent dat deze nieuwe fase een risico zou zijn voor jullie relatie en je haar niet kwijt wil?
Ik vind het een te grote oneerlijke belasting voor haar om eerlijk te zijn. Ze zet dan zoveel zekerheden zonder pardon overboord voor mij. (Ik besef mij naar het typen van deze zin pas echt hoe bijzonder dat is :@ O+).

Terwijl wij een enorm onzekere tijd tegemoet zullen gaan. Straks gaat het niet allemaal smooth duurt het veel te lang voordat er inkomsten uitkomen. Dan kan zij zoveel dingen niet doen ze anders wel had kunnen doen.

Ik denk trouwens dat haar huidige baan heel erg goed is voor haar persoonlijke ontwikkeling is. En juist een punt van rust en stabiliteit zal zijn.
pi_112003639
Waarom vind je dat jij beter voor haar die beslissing kan maken dan zijzelf? Waarom kan ze dat niet zelf?
Raak en plezierig.
pi_112003666
quote:
Maar ik blijf er van overtuigd dat ik niet het recht heb haar zo zwaar te belasten zo vroeg in onze relatie.
Dit gaat om jouw rechten en beslissingen, niet om haar rechten. Zij is prima in staat om voor zichzelf te beslissen welke belasting ze aan durft. Die beslissing heeft ze blijkbaar al gemaakt: ze heeft bij jou het verzoek c.q. de eis (het ligt er een beetje tussenin) neergelegd, om full-time mee te werken aan je project.

Het is aan jou of je dat goedkeurt of niet, maar je moet hier vooral heel duidelijke afspraken over maken. Zij werkt natuurlijk niet voor niets mee aan het restaurant - als ze dat gaat doen, verwacht ze een deel van het geld. Het wordt dan onduidelijk hoeveel procent van wie is - jij hebt alle investeringen geleverd, maar zij werkt mee. Bovendien is er nog de vraag: wie maakt de beslissingen?

Op dit moment heeft zij geen enkel recht en geen enkele zeggenschap over je project. Jij stopt jouw geld erin, dus in principe heb je het recht om de enige stuurman te zijn. Allereerst zul je voor jezelf hier een keuze over moeten maken, en ook bereid zijn om die t.z.t. kalm, respectvol maar glashelder uit te leggen. Het hoeft natuurlijk geen keiharde JA of NEE te zijn - je kunt natuurlijk prima beslissen dat jij de zaak nu opstart en dat zij in de toekomst een partner kan worden. Pas alleen op met beloftes; je weet niet hoe de toekomst eruit ziet.

Als je vriendin er geen geld in stopt en jij de risico's draagt, is het in beginsel jouw project en ben je geen zakelijke verantwoording aan haar verschuldigd. Met die insteek moet je het gesprek ingaan en dat moet je absoluut duidelijk maken en houden, want als je verantwoording gaat afleggen (ook al benoem je dat niet expliciet zo) dan zal ze in de toekomst verwachten daar ook recht op te hebben. Het is jouw geld en jouw project. Jij hebt het recht om deze beslissingen te maken en hoeft daar zakelijk gezien geen verantwoording over af te leggen. Een relatie hebben betekent niet dat je je autonomie hoeft af te staan.

Tot zover het zakelijke. Natuurlijk is het voor je vriendin ook een emotionele kwestie: als je haar niet die full-time baan geeft, voelt ze zich afgewezen - alsof je haar niet goed genoeg vindt. Als je haar niet op de hoogte houdt van zo'n groot project dat belangrijk voor je is, voelt ze zich buitengesloten uit jouw wereld - alsof je haar niet vertrouwt. Dus als je simpelweg heel stellig aan komt zetten met: mijn geld, mijn project, jij mag niet mee doen - dan is het huis te klein, niet omdat je zakelijke stelling onterecht zou zijn, maar vanwege de emotionele implicaties. Ze wil een antwoord dat ze kan begrijpen en accepteren - daar heeft ze geen recht op, maar wel emotionele behoefte aan. Je kunt prima de beslissing nemen om haar verzoek te weigeren, maar de manier waarop je het brengt wordt dan inderdaad van belang. Het proberen te schuiven onder het tapijt "ik heb het recht niet jou die verantwoordelijkheid aan te doen" is niet een goede manier, want dat is niet de kern van deze zaak. De kern is dat jij niet bang moet zijn om je eigen rechten te verdedigen en grenzen af te bakenen. Dat is essentieel in elke relatie.

Ik zou nu kunnen uitleggen hoe je op een emotioneel tactische wijze je boodschap kunt overbrengen, maar de absolute essentiële basis daarvoor is dat je eerst accepteert dat het volledig je eigen keuze is of je haar met het bedrijf inlaat en onder welke voorwaarden, en dat je een stellige keuze maakt. Zolang je ergens nog gelooft dat je haar iets verschuldigd bent, is de tijd niet rijp om het gesprek aan te gaan. Zodra je je keuze hebt gemaakt, kunnen we gaan nadenken over hoe je dat brengt zonder haar emotioneel aan te vallen.

Ten slotte nogmaals een waarschuwing.
quote:
Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.
Dit komt dichtbij emotionele manipulatie: "als je mij niet de positie binnen jouw project geef die ik eis, dan ben je een einzelganger zonder vertrouwen in de relatie en in mij, dan ben ik beledigd, dan... [emotioneel gevolg]". Jij moet zakelijke beslissingen kunnen nemen zonder emotionele repercussies - anders heeft zij via emotionele chantage macht over jouw zaak en geld. Dat is zeer ongezond voor een relatie. Het is goed mogelijk dat ze statements zoals in de quote opnieuw zal herhalen, misschien in andere woorden of zelfs sterkere woorden. Wijs dit soort 'redenaties' kalm, respectvol, liefdevol maar duidelijk af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Polarcat op 25-05-2012 00:55:10 ]
pi_112004065
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:46 schreef AnnaTralala het volgende:
Waarom vind je dat jij beter voor haar die beslissing kan maken dan zijzelf? Waarom kan ze dat niet zelf?
Ik weet het nu even helemaal niet meer om eerlijk te zijn ;(

Zoals Polarcat het uiteindelijk omschrijft het is en blijft natuurlijk mijn beslissing wanneer ik het crue zal toezeggen.

Maar je hebt wel degelijk gelijk ik heb niet het recht die beslissing voor haar te maken. En eigenlijk wil ik het niet. Vind jij dat ik teveel mijn visie over wat het beste zal zijn haar probeer op te dringen?

-Edit-
Bedankt voor je uitgebreide reactie Polarcat :). Dit helpt mij waarschijnlijk wel een stukje verder :)
pi_112004174
Je moet gewoon niet zo zwak "haar rechten" aanwenden als excuus om je hieruit te lullen. Dit is een typische situatie waar je voor jouw recht om een beslissing te maken moet opkomen. Net zoals zij het absolute recht heeft om zelf te beslissen wat ze wil en kan doen, heb jij dat ook over jouw leven en eigendommen. Inclusief je zaak. Natuurlijk moet je die beslissingen emotioneel tactisch brengen, maar als ze dan nog boos op je blijft, is het simpelweg emotionele chantage. Daar hoef jij je dan niet schuldig over te voelen. Kortom, je hoeft je niet schuldig te voelen over je beslissing, die is gewoon je recht. Wil je haar in de zaak, onderhandel over de voorwaarden. Zo niet, dan niet.

Ik zou haast durven stellen dat zij het recht niet heeft om jou met zo'n groot verzoek te belasten, 9 maanden in de relatie. Het gaat hier om 30 000+ euro.

[ Bericht 12% gewijzigd door Polarcat op 25-05-2012 01:17:02 ]
pi_112004242
Ik zou het niet doen. Maar dan meer omdat jullie 'pas' 9 maanden iets hebben. Ik vnd het raar dat zij niet beseft dat je die vriend/collega nodig hebt en het meteen op wantrouwen gooit als je er over begint. Een beetje jammer.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_112004479
Ik zal eerst even een zelf ingebracht misverstand de wereld uithelpen de relatie is niet 9 maand oud. Maar pas sinds 9 maand echt stabiel te noemen. Tussendoor heeft zij 6 maand in het buitenland vertoeft (Suriname, stage) en zagen we elkaar maar 1 maal. Voor die tijd hadden we 3 maanden wat maar dat was nogal een rollercoaster.

Toen ze terugkwam zijn we heel snel naar elkaar toegegroeid. Dus we gaan al wat langer mee.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 01:30:17 #18
352863 HaywoodJablome
Any minute now
pi_112004495
Stond die personeelsopzet al voordat het een stabiele relatie werd?
If I had known it was harmless, I would have killed it myself.
pi_112004626
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:30 schreef HaywoodJablome het volgende:
Stond die personeelsopzet al voordat het een stabiele relatie werd?
Wanneer je specifiek op mijn collega uit de bediening doelt die intentie bestaat eigenlijk al jaren. Hij is ook altijd een van mijn sparringspartners en klankborden geweest. Alleen hij heeft 0,0 interesse om te ondernemen dus ik wel hem aannemen. Voor mijn huidige werkgever heb ik hem ook weten te strikken :)
pi_112004671
Is het echt de zakelijkheid vs. idealisme of wil je simpelweg dat niet je vriendin zich bemoeit met je zakenleven? Is ook wel wijs trouwens, om je 'carierre' en 'relatie' strikt gescheiden te houden.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 01:45:55 #21
352863 HaywoodJablome
Any minute now
pi_112004696
Ik bedoel meer... is de personeelsopzet jij plus die vriend? Of zijn er meer personeelsleden voorzien? En indien optie b, hoe lang is dat al bekend dan?

Lijkt mij dat als de banen al verdeeld waren voor de de stabiele relatie het nu even jammer voor je vriendin is, hoewel haar enthousiasme en bereidwilligheid natuurlijk wel hartverwarmend zijn. (ben het overigens eens met thinkk-pinkk)
pi_112004794
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:45 schreef HaywoodJablome het volgende:
Ik bedoel meer... is de personeelsopzet jij plus die vriend? Of zijn er meer personeelsleden voorzien? En indien optie b, hoe lang is dat al bekend dan?

Lijkt mij dat als de banen al verdeeld waren voor de de stabiele relatie het nu even jammer voor je vriendin is, hoewel haar enthousiasme en bereidwilligheid natuurlijk wel hartverwarmend zijn. (ben het overigens eens met thinkk-pinkk)
Ik heb voor de personeelsinzet de strategie van mijn huidige werkgever gejat. 2 ervaren kan maximaal 5 minder ervaren compenseren/aansturen. Het basisidee is dat op piekmomenten wij beiden werken aangevuld met 2 minder ervaren (jonge/goedkope/stagairs) krachten. Alle piekmomenten staan huidige collega en ik er samen de rustige momenten plan ik hem vrij. En met een beetje geluk mezelf ook een keer :').

Het basisidee voor de bediening is dus ouder dan relatie.

Nu is er wel een mogelijkheid die onervaren krachten door vriendin te vervangen. Alleen de vraag is hoeveel uren er beschikbaar zullen zijn. Ook zal ik haar een vakvolwassen loon á 8,72 moeten betalen (en dan gaat ze er nog op achteruit ook).
  vrijdag 25 mei 2012 @ 02:21:07 #23
352863 HaywoodJablome
Any minute now
pi_112004989
Okee, wat ik zou doen in jouw situatie is je vriendin zoveel mogelijk betrekken bij je restaurant (dat wil ze immers), dus adviezen vragen eventueel, alles bespreken, weet ik het wat er bij komt kijken, en dan een goede afspraak maken over op welk moment zij als betaalde kracht aan de slag kan. Tot die tijd lijkt het me handig dat ze haar huidige baan gewoon aanhoudt.
En probeer het inderdaad via familie/vrienden te spelen. En benadruk dat het zakelijke verhaal geen afspiegeling is van hoe je de relatie ziet. Dat moet ze toch wel snappen, dunkt me.
pi_112005289
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Wanneer je specifiek op mijn collega uit de bediening doelt die intentie bestaat eigenlijk al jaren. Hij is ook altijd een van mijn sparringspartners en klankborden geweest. Alleen hij heeft 0,0 interesse om te ondernemen dus ik wel hem aannemen. Voor mijn huidige werkgever heb ik hem ook weten te strikken :)
Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus. Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.

Tel daar bij op dat jij heel veel geld investeert, zij niets, en dat zij voorstelt te "werken zonder betaling" voor het bedrijf. Hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen, want dat laatste betekent dat zij niet zomaar een werknemer is en later dus claims kan maken op de zaak als een partner. Als je haar mee laat werken, doe dat dan strikt als medewerker en geef haar loon zoals je elke medewerker zou betalen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Polarcat op 25-05-2012 03:51:35 ]
pi_112005807
Dus jouw vriendin denkt werkelijk waar dat op basis van die relatief korte tijd dat ze je kent jullie het aankunnen om, naast de spanning die een nieuwe zaak sowieso met zich meebrengt, als een twee-eiige eenling door het leven te gaan? Hoe schattig naïef...

De redenen die je aanvoert zijn op zich legitieme punten maar zoals gezegd niet aan jou om over te beslissen.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:13:45 #26
114455 Frag_adder
Maar ik lieg niet
pi_112006166
Is het geen optie als zij wat minder werkt (wellicht ma - do) en dan in het weekend soms bijspringt? En dat je zo kan kijken wat het beste werkt?

Ik bedoel ze heeft ervaring, als jij ooit in de knoop zit vanwege een ziekmelding zal ze toch wel bijspringen en ze geeft al aan er heel graag voor jou te zijn. Behoud het salaris maar net wat minder maar werk er vanaf het begin af aan toch een beetje samen aan :)

Al moet ik zeggen, naast je prive tijd met je vriendin ook al je werktijd kan ook een tol op je relatie gaan hebben. Heb je hier al met haar over gesproken? Daar ben je immers haar baas, niet haar gelijkwaardige partner. Dat is iets wat thuis niet meer mag bestaan!
Een piercing? Nee als ik metaal in mijn lichaam wil, dan ga ik wel in het leger
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:29:15 #27
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112006374
Ik zou me in mijn overweging vooral focusen op jouw eigen voorkeuren, en die proberen te onderbouwen. Probeer niet voor haar te denken.

Anyway, ik zou het niet willen om de volgende redenen.
- Ik vind het moeilijk om kritiek te geven/krijgen van mijn geliefde
- Ik wil niet praten over werk als ik bij haar ben
- Het werk gaat dan een hele grote rol spelen in de relatie, en dat vind ik onrustig

Ook vind ik het niet fair van haar om zich ietwat op te dringen. Als jij nou het idee had gehad, okay. Maar voor dit soort dingen moet je gevraagd worden, althans, dat is mijn mening. Alleen dan is er 100% motivatie van jouw kant.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_112006725
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 03:43 schreef Polarcat het volgende:

[..]

Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus. Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.

Tel daar bij op dat jij heel veel geld investeert, zij niets, en dat zij voorstelt te "werken zonder betaling" voor het bedrijf. Hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen, want dat laatste betekent dat zij niet zomaar een werknemer is en later dus claims kan maken op de zaak als een partner. Als je haar mee laat werken, doe dat dan strikt als medewerker en geef haar loon zoals je elke medewerker zou betalen.
Vooral het laatste stukje ^O^
  Moderator vrijdag 25 mei 2012 @ 08:55:44 #29
9859 crew  Karina
Woman
pi_112006813
quote:
-Hoe overtuig ik haar van mijn standpunt zonder dat het tussen ons in blijft staan?
Het beste argument (wat ik zelf ook meteen dacht), lijkt me deze:
quote:
Vooral voor haarzelf maar als we binnenkort samen gaan wonen zou het ook fijn zijn een stabiele inkomstenstroom te hebben.
Stel het restaurant loopt niet zo goed, dan is er in ieder geval een inkomen om op terug te vallen zodat jullie de vaste lasten van jullie huis kunnen betalen.

Persoonlijk zou ik niet snel met familie of een partner gaan samenwerken, al zie je het in restaurants en kleine winkels natuurlijk wel vaak, maar ik zou bang zijn te snel ruzie te gaan maken of juist het tegenovergestelde, dat je geen kritiek geeft omdat het je partner is.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_112017223
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 03:43 schreef Polarcat het volgende:

[..]

Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus.Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.
Ik kan jouw denkwijze wel volgen maar ik denk dat jij er teveel achter zoekt. Haar intentie nimmer geweest om mijn vriend eruit proberen te krijgen. Ze besefte niet eens dat dit een gevolg zou kunnen zijn totdat ik haar dit vertelde.

Daarnaast vertrouw ik haar volledig en ga ik niet uit van kwade intentie's. Qua vertrouwen in relaties ben ik compromisloos 100% of 0% een tussenvariant bestaat er niet.
quote:
Mijn vader is accountant en heb een vriendin die jurist is. Het pure zakelijke stukje daarin zal wel goed vastgelegd worden:). Op langere termijn is het overigens wel zijn mijn visie dat we het samen runnen inclusief alle rechten en plichten die daaruit voort zullen komen.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:23:06 #31
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_112017611
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:13 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Op langere termijn is het overigens wel zijn mijn visie dat we het samen runnen inclusief alle rechten en plichten die daaruit voort zullen komen.
Als je er zo over denkt, dan zou ik absoluut haar laten mee werken, al was het maar part-time. Het is gewoon een heel ander gevoel of je er vanaf het begin af aan bij bent, of dat je er later bij komt.

Stel dat je het niet doet. En stel je eens voor dat jij, je vriendin en die vriend twee jaar later om tafel zitten. Jij en die vriend lachend: "ja jeetje in het begin was het echt beulen". En je vriendin zit daar dan bij, zonder echt een idee te hebben.

Als je haar erbij wilt betrekken, en dat doe je vanaf het begin, dan krijg je een veel hechtere band, en een veel diepere emotionele investering van haar kant. Het is hetzelfde als dat jij een huis koopt, en dat zij er later bij komt wonen. Ze heeft dan niet het huis "meegekocht", en niet ingericht.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_112018884
Maar jullie wonen nu nog niet samen toch? Dan heeft zij toch gewoon een eigen inkomen nodig?? Dan is het toch sowieso bullshit als ze zegt dat ze gratis bij je gaat werken.
My salvation lies in your love..
pi_112019047
Nu als betaald personeelslid, (evt 0 uren basis, parttime..) en later als je evt ook de relatie op papier vast gaat leggen (trouwen / geregistreerd partnerschap..) deel van de rechten oid?

Dat lijkt me prima uit te leggen, zeker icm de (imo zeer valide en goede) argumenten die je al eerder aanhaalt. Dan hoeft ook zij niet (meteen) haar financiële onafhankelijkheid op te geven.

Moet je relatie wel een werknemer-werkgever aspect aankunnen though.. je zou denken dat je dat gescheiden kan houden, maar toch..
"Pools are perfect for holding water"
pi_112019919
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:01 schreef BananaPancake het volgende:
Maar jullie wonen nu nog niet samen toch? Dan heeft zij toch gewoon een eigen inkomen nodig?? Dan is het toch sowieso bullshit als ze zegt dat ze gratis bij je gaat werken.
Woont bij der ouders.
pi_112019967
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Woont bij der ouders.
Ik ook. Heb nog wel geld nodig :P
My salvation lies in your love..
  vrijdag 25 mei 2012 @ 15:41:08 #36
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_112020249
Het oneerlijke van dit topic is dat je zogenaamd vanuit je vriendin denkt. Behoorlijk aanmatigend tegenover het verstand van je vriendin. Je bent zelf degene die gewoon twijfelt. Ik vind het maar slappe hap dat je zogenaamd haar welzijn gebruikt als argumenten voor je eigen angst om samen in een onbekend avontuur te stappen. Kom met eerlijker argumenten, je eigen twijfel, zij is ongetwijfeld precies groot genoeg om zelf te bepalen wat verstandig is voor haar.

(Lees: ik kan jouw twijfels prima snappen, maar ik vind dat gekwek over dat het zogenaamd in haar belang is nogal hypocriet. Bevoogdend, om zogenaamd voor haar te denken. Je moet met argumenten vanuit jezelf, of vanuit jullie samen komen, en niet met lulkoek waarin jij denkt beter te weten wat voor haar het beste zou zijn.)
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 15:42:44 #37
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_112020308
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:23 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Als je er zo over denkt, dan zou ik absoluut haar laten mee werken, al was het maar part-time. Het is gewoon een heel ander gevoel of je er vanaf het begin af aan bij bent, of dat je er later bij komt.

Stel dat je het niet doet. En stel je eens voor dat jij, je vriendin en die vriend twee jaar later om tafel zitten. Jij en die vriend lachend: "ja jeetje in het begin was het echt beulen". En je vriendin zit daar dan bij, zonder echt een idee te hebben.

Als je haar erbij wilt betrekken, en dat doe je vanaf het begin, dan krijg je een veel hechtere band, en een veel diepere emotionele investering van haar kant. Het is hetzelfde als dat jij een huis koopt, en dat zij er later bij komt wonen. Ze heeft dan niet het huis "meegekocht", en niet ingericht.
Goeie post, precies waarom de vriendin er samen mee in wil stappen lijkt me. Namelijk om samen iets op te bouwen, en het lijkt erop dat juist TS zelf daar nogal watervrees voor heeft.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 15:45:01 #38
262 Re
Kiss & Swallow
pi_112020401
ik zou het wel weten, 60K voor een werknemer of een gratis hulp...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_112021740
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:13 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik kan jouw denkwijze wel volgen maar ik denk dat jij er teveel achter zoekt. Haar intentie nimmer geweest om mijn vriend eruit proberen te krijgen. Ze besefte niet eens dat dit een gevolg zou kunnen zijn totdat ik haar dit vertelde.
Toen je dat verteld had, zou ze daar begrip voor moeten tonen in plaats van:
quote:
Ze kan prima worden gedreven door oprecht enthousiasme en het gewoon een droomproject vinden, een droom waar ze aan wil deelnemen. Maar in haar enthousiasme wil ze dat dingen op háár manier geregeld worden, alsof het alleen háár droom is. Jij vertelt haar vervolgens dat ze helaas niet full-time kan werken zoals ze het liefste wil, omdat dit al jaren een plan met je vriend is. Je bent redelijk en legt uit dat je haar skills waardeert en haar zeker bij de zaak wilt betrekken, alleen niet precies op de manier die zij graag wil. Dat zou ze moeten begrijpen, en jullie zouden daar op redelijke manier over moeten overleggen - waarbij het feit dat jij al het geld inbrengt zeker meespeelt. Maar zoals ik het lees doet ze niet aan redelijk overleg, maar krijg jij allerlei emotionele verwijten naar je hoofd geslingerd. Nogmaals, dat hoeft ze niet bewust te doen, maar het is wel een slechte eigenschap. Dit wil je niet in een partner met wie je samen een zaak moet runnen.
pi_112021759
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:49 schreef Kandijfijn het volgende:
Situatieschets

Zulke uitlatingen in goede tijden, voorspellen weinig goeds voor wat er kan gebeuren in slechte tijden. Natuurlijk is dat niet het uitgangspunt, wel iets dat je zeker met zulke zakelijke belangen in het achterhoofd moet houden.
pi_112023553
Ik ben zelf ook een achterlijke gladiool geweest bedenk ik mezelf . Het basisplan is al ouder dan onze relatie.

Maar al die afgelopen maanden er mee bezig geweest. Nooit bij stil gestaan wat zij nu exact wilde. Er maar gewoon vanuit gegaan dat ze mee zou gaan in mijn idee. Ik ben dus een dominante klootzak geweest oO<. Ik had veel eerder haar moeten peilen en nu het allemaal dichterbij komt krijg ik het op mijn bordje.

Vanavond maar even met haar gaan praten het ondernemingsplan erbij pakken en vragen hoe zij exact haar eigen rol ziet. En hoe ze onze inkomsten ziet vanaf oktober. Dan laat ik haar zelf ideeën aanbrengen van wat zij nu precies wil.

@Drijfhout
Vanzelfsprekend heb ik koudwatervrees ik ben 25 dit is ongeveer de grootste beslissing uit mijn leven.
pi_112023891
quote:
3s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 15:45 schreef Re het volgende:
ik zou het wel weten, 60K voor een werknemer of een gratis hulp...
Dit is natuurlijk niet helemaal waar en te kort door de bocht.
1) Werknemers zijn duur maar geen 60K per jaar (in de horeca)

''Gratis is heel betrekkelijk, wanneer vriendin voor bedrijf komt werken i.p.v. huidige werk leveren we als huishouden 1,5K per maand in.

Puur financieel gezien zou het aantrekkelijk zijn dat ze haar baan nog even aan zou houden. Tenzij ze meer dan 1,5K aan personeel per maand kan vervangen waaraan ik de eerste maanden twijfel. Tenzij ik de college/vriend gewoon schrap uit het gehele plan, wat mijn geen goed idee lijkt vanwege de grote kennis en ervaring die hij met zich meebrengt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kandijfijn op 25-05-2012 17:28:15 ]
pi_112024778
Ik ben heel erg benieuwd wat er uit je gesprek komt TS :) succes!
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 25 mei 2012 @ 21:48:38 #44
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_112034348
Probeer het idd niet te verpakken alsof je het voor haar bestwil wilt. Ik denk dat zij een romantisch beeld voor zich heeft van samen een familiebedrijf runnen, dus dat zij meer op de lange termijn denkt. Trouwen enzo. Dan deel je ook al je bezittingen en zorgen.
pi_112038567
En en en?

Ik denk dat je neiging om voor haar te beslissen de angst verraadt dat je haar kwijtraakt.

Is echter ook een kans dat je haar kwijtraakt als je haar er voor haar gevoel niet genoeg bij betrekt. Even inschatten dus hoe groot het risico is dat ze je daar uiteindelijk om verlaat.

Ik zou het belangrijker vinden om mijn terrein af te bakenen en niet gedwongen te worden om nog meer in het diepe te springen dan je al doet.

Maar als je je relatie belangrijker vindt dan dat, kun je beter een beetje aan haar wensen toegeven.
Raak en plezierig.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:48:00 #46
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_112039049
Tja een restaurant beginnen is al eng genoeg, dus voor voorzichtig aandoen valt ook wel wat te zeggen.
pi_112050800
Gisteraaf/nacht een heel goed gesprek gehad zonder al teveel emotie's. Nu ze zichzelf ook heeft verdiept in het ''saaie'' deel. De cijfers, planning, inkoop, financiële risico's lijkt ze haar mening wat te verschuiven.

Het idee is voorlopig dat ze haar werk blijft houden zodat ik zoveel mogelijk kapitaal en financiële reserve's in het bedrijf kan houden. Eerste maanden zullen we zoveel mogelijk op salaris van vriendin leven . Wat dan stiekem weer moeilijk is voor mij omdat ik mezelf dus redelijk afhankelijk opstel.

Ze kwam zelf met het voorstel dat ze veel meer dingen kan doen dan alleen bediening en dat ik wat breder moest kijken. Ze wil mij vooral helpen bij schoonmaak, inkoop ophalen en inruimen, mice & place van bediening/keuken,om mij te ontlasten en dat ik minder uren voor de keuken hoef in te plannen. Ik ben het redelijk eens met dat voorstel en dit zal waarschijnlijk de manier worden waarin ze mij de eerste tijd zal helpen.

Ik heb gezegd dat we sowieso eens moeten gaan praten met haar baas omdat ze wel redelijk wat uren zal gaan maken en dit een eventuele weerslag heeft op haar huidige werk. Daarnaast heeft ze op langere termijn de intentie om daar steeds minder te gaan werken natuurlijk en dat in te ruilen voor mijn bedrijf. Aangezien wij beiden heel goed met deze man kunnen moeten we daar vast wel uitkomen.

Als laatste heb ik gezegd dat hoe lief en romantisch ik haar gedachten ook vind gratis werken niet bestaat. Er zullen altijd ''rechten'' opgebouwd worden onder wat voor een constructie je ook bedenkt. Mocht ze bijvoorbeeld werkloos raken dan zou een UWV veel vragen gaan stellen over X uur ''gratis'' werken voor een partner. En mocht onze relatie ooit stranden dat ze dan recht zou moeten hebben op een vergoeding aangezien ze toch heeft geholpen met de opbouw van een bedrijf.

Om dit allemaal in goede banen te leiden gaan we een keer goed praten met mijn vader en een jurist over wat gebruikelijke constructie's zijn en wat precies de mogelijkheden zijn. Ook zullen we denk ik een samenlevingscontract ofzo moeten hebben had daarbij nog nimmer stil gestaan :'). Daarin kunnen we haar bezittingen beter beschermen of we zetten gewoon alle bezittingen op haar naam.
pi_112050830
Oke, klinkt goed. Vergeet niet om haar heel binnenkort ook aan te spreken op de onredelijke manier waarop ze haar verlangen om mee te werken bij je heeft neergelegd. Dat verlangen is niet onredelijk, het is de manier waarop ze het brengt. Zie de vorige posts van kieskleurig en mij. Als je dit niet ter sprake brengt, denkt ze dat het een acceptabele manier is om te "onderhandelen" en dat geeft veel problemen in een zakenpartner.
pi_112051104
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:41 schreef Polarcat het volgende:
Oke, klinkt goed. Vergeet niet om haar heel binnenkort ook aan te spreken op de onredelijke manier waarop ze haar verlangen om mee te werken bij je heeft neergelegd. Dat verlangen is niet onredelijk, het is de manier waarop ze het brengt. Zie de vorige posts van kieskleurig en mij. Als je dit niet ter sprake brengt, denkt ze dat het een acceptabele manier is om te "onderhandelen" en dat geeft veel problemen in een zakenpartner.
Nee, dat ga ik niet doen. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als mensen dagen later nog aan komen zetten ''ja toen gebeurde sus en so.'' Dan moet je er direct wat van zeggen of eventueel de volgende dag maar daarna vind ik het gezeur.

Daarnaast was het ook deels mijn fout ze had volgens mij last van der periode. Toen ik merkte dat het gesprek te emotioneel werd had ik het moeten indammen en moeten zeggen dat we een ander moment er over door zouden gaan.

Daarnaast moet ook nog in overweging mee worden genomen dat ik eigenlijk maandenlang blind ben geweest voor dat verlangen. Waardoor het onafwendbaar werd dat het tot een uitbarsting zou komen. Ik ben zelf ook geen makkelijke jongen ofzo maar soms gewoon een dominante klootzak die overal zijn zin maar doordrukt.
pi_112052869
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:53 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee, dat ga ik niet doen. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als mensen dagen later nog aan komen zetten ''ja toen gebeurde sus en so.'' Dan moet je er direct wat van zeggen of eventueel de volgende dag maar daarna vind ik het gezeur.

Daarnaast was het ook deels mijn fout ze had volgens mij last van der periode. Toen ik merkte dat het gesprek te emotioneel werd had ik het moeten indammen en moeten zeggen dat we een ander moment er over door zouden gaan.

Daarnaast moet ook nog in overweging mee worden genomen dat ik eigenlijk maandenlang blind ben geweest voor dat verlangen. Waardoor het onafwendbaar werd dat het tot een uitbarsting zou komen. Ik ben zelf ook geen makkelijke jongen ofzo maar soms gewoon een dominante klootzak die overal zijn zin maar doordrukt.
Wat een emotioneel gedoe over iets dat voornamelijk zakelijk moet zijn. Zij had last van haar periode, jij bent dominant etc.
Dat is waar mensen dus o.a. voor waarschuwen als je een zaak gaat beginnen met een geliefde en in jullie geval is de liefde ook nog eens erg pril ;)

Maar goed, ik hoop oprecht dat jullie een goede constructie kunnen vinden die voor alle partijen werkt. En dat jullie de juiste balans zaak/privé kunnen vinden.
Succes ^O^
pi_112058787
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:03 schreef kieskleurig het volgende:

[..]

Wat een emotioneel gedoe over iets dat voornamelijk zakelijk moet zijn. Zij had last van haar periode, jij bent dominant etc.
Dat is waar mensen dus o.a. voor waarschuwen als je een zaak gaat beginnen met een geliefde en in jullie geval is de liefde ook nog eens erg pril ;)

Maar goed, ik hoop oprecht dat jullie een goede constructie kunnen vinden die voor alle partijen werkt. En dat jullie de juiste balans zaak/privé kunnen vinden.
Succes ^O^
Dank en ja ergens heb je wel gelijk. Maar ik ben nog steeds verliefd wat de zakelijkheid natuurlijk niet echt bevorderd :').
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')