Waarschijnlijk stop ik er 14,000-17.000 euro van mezelf en mijn auto, of ik verkoop de auto en schaf een busje aan. Mijn vader en broer zijn samen bereid tot 14.000 euro er in te stoppen afhankelijk van mijn financieringsbehoefte.quote:
54% binnen 3 jaarquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:05 schreef AnnaTralala het volgende:
Misschien moet je even statistieken opzoeken van het % nieuwe bedrijven dat flopt. Lijkt me goed om een plan B te hebben (haar inkomen).
Daar heb je wel een redelijk punt, alhoewel ze zelfs ook werkzaam is in de horeca. Dus combineren gaat lastig worden. Op het gebied van horeca is ze om eerlijk te zijn niet echt een klankbord (op vrijwel alle andere punten welquote:Je moet vooral duidelijk maken dat ze er wel vanaf het begin aan bij betrokken wordt, dat ze bijv in het weekend af en toe mee kan draaien. En misschien kun je erop wijzen dat zij ook als een klankbord fungeert, als dit zo is.
Deze man is al 5 jaar lang een goede collega van mij bij 2 werkgevers. In de loop van de jaren ben ik hem ook als vriend gaan zien.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:10 schreef MCH het volgende:
Waarom dit topic zakelijkheid vs. relatie noemen en daarnaast een vriend als gastheer in dienst nemen
Okquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:24 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Deze man is al 5 jaar lang een goede collega van mij bij 2 werkgevers. In de loop van de jaren ben ik hem ook als vriend gaan zien.
Ondanks dat zal hij aangenomen worden als personeel vanwege zijn kennis en vaardigheden. Momenteel werkt hij ook met mij in een gezagsverhouding dus ik voorzie geen problemen.
Ik vind het een te grote oneerlijke belasting voor haar om eerlijk te zijn. Ze zet dan zoveel zekerheden zonder pardon overboord voor mij. (Ik besef mij naar het typen van deze zin pas echt hoe bijzonder dat isquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:32 schreef AnnaTralala het volgende:
Klinkt alsof je wil dat zij een eigen leven houdt. Dus financiele verantwoordelijkheid voor zichzelf, de baan waar ze zo goed mee bezig is.
Waarom wil je zo graag dat ze een eigen leven houdt? Omdat het je benauwt als ze alles in haar leven naar jouw leven inricht, of omdat je bang bent dat deze nieuwe fase een risico zou zijn voor jullie relatie en je haar niet kwijt wil?
Dit gaat om jouw rechten en beslissingen, niet om haar rechten. Zij is prima in staat om voor zichzelf te beslissen welke belasting ze aan durft. Die beslissing heeft ze blijkbaar al gemaakt: ze heeft bij jou het verzoek c.q. de eis (het ligt er een beetje tussenin) neergelegd, om full-time mee te werken aan je project.quote:Maar ik blijf er van overtuigd dat ik niet het recht heb haar zo zwaar te belasten zo vroeg in onze relatie.
Dit komt dichtbij emotionele manipulatie: "als je mij niet de positie binnen jouw project geef die ik eis, dan ben je een einzelganger zonder vertrouwen in de relatie en in mij, dan ben ik beledigd, dan... [emotioneel gevolg]". Jij moet zakelijke beslissingen kunnen nemen zonder emotionele repercussies - anders heeft zij via emotionele chantage macht over jouw zaak en geld. Dat is zeer ongezond voor een relatie. Het is goed mogelijk dat ze statements zoals in de quote opnieuw zal herhalen, misschien in andere woorden of zelfs sterkere woorden. Wijs dit soort 'redenaties' kalm, respectvol, liefdevol maar duidelijk af.quote:Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.
Ik weet het nu even helemaal niet meer om eerlijk te zijnquote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:46 schreef AnnaTralala het volgende:
Waarom vind je dat jij beter voor haar die beslissing kan maken dan zijzelf? Waarom kan ze dat niet zelf?
Wanneer je specifiek op mijn collega uit de bediening doelt die intentie bestaat eigenlijk al jaren. Hij is ook altijd een van mijn sparringspartners en klankborden geweest. Alleen hij heeft 0,0 interesse om te ondernemen dus ik wel hem aannemen. Voor mijn huidige werkgever heb ik hem ook weten te strikkenquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:30 schreef HaywoodJablome het volgende:
Stond die personeelsopzet al voordat het een stabiele relatie werd?
Ik heb voor de personeelsinzet de strategie van mijn huidige werkgever gejat. 2 ervaren kan maximaal 5 minder ervaren compenseren/aansturen. Het basisidee is dat op piekmomenten wij beiden werken aangevuld met 2 minder ervaren (jonge/goedkope/stagairs) krachten. Alle piekmomenten staan huidige collega en ik er samen de rustige momenten plan ik hem vrij. En met een beetje geluk mezelf ook een keerquote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:45 schreef HaywoodJablome het volgende:
Ik bedoel meer... is de personeelsopzet jij plus die vriend? Of zijn er meer personeelsleden voorzien? En indien optie b, hoe lang is dat al bekend dan?
Lijkt mij dat als de banen al verdeeld waren voor de de stabiele relatie het nu even jammer voor je vriendin is, hoewel haar enthousiasme en bereidwilligheid natuurlijk wel hartverwarmend zijn. (ben het overigens eens met thinkk-pinkk)
Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus. Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Wanneer je specifiek op mijn collega uit de bediening doelt die intentie bestaat eigenlijk al jaren. Hij is ook altijd een van mijn sparringspartners en klankborden geweest. Alleen hij heeft 0,0 interesse om te ondernemen dus ik wel hem aannemen. Voor mijn huidige werkgever heb ik hem ook weten te strikken
Vooral het laatste stukjequote:Op vrijdag 25 mei 2012 03:43 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus. Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.
Tel daar bij op dat jij heel veel geld investeert, zij niets, en dat zij voorstelt te "werken zonder betaling" voor het bedrijf. Hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen, want dat laatste betekent dat zij niet zomaar een werknemer is en later dus claims kan maken op de zaak als een partner. Als je haar mee laat werken, doe dat dan strikt als medewerker en geef haar loon zoals je elke medewerker zou betalen.
Het beste argument (wat ik zelf ook meteen dacht), lijkt me deze:quote:-Hoe overtuig ik haar van mijn standpunt zonder dat het tussen ons in blijft staan?
Stel het restaurant loopt niet zo goed, dan is er in ieder geval een inkomen om op terug te vallen zodat jullie de vaste lasten van jullie huis kunnen betalen.quote:Vooral voor haarzelf maar als we binnenkort samen gaan wonen zou het ook fijn zijn een stabiele inkomstenstroom te hebben.
Ik kan jouw denkwijze wel volgen maar ik denk dat jij er teveel achter zoekt. Haar intentie nimmer geweest om mijn vriend eruit proberen te krijgen. Ze besefte niet eens dat dit een gevolg zou kunnen zijn totdat ik haar dit vertelde.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 03:43 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Als zij van te voren al wist dat jij en je collega al jaren vóór de relatie plannen hadden om samen dit project te beginnen, dan is ze écht heel dubieus bezig door te proberen die rol van hem over te nemen. Als ze dat willens en wetens doet, dan moet je eens een hartig woordje met haar wisselen over emotionele chantage. Lees je er even over in en kijk of het herkenbaar is. Het kan best zijn dat haar motieven goed zijn, maar desondanks is de manier waarop ze dit doet erg dubieus.Pas als je dat hebt opgehelderd, zou ik haar vertrouwen en eventueel betrekken bij het restaurant.
Mijn vader is accountant en heb een vriendin die jurist is. Het pure zakelijke stukje daarin zal wel goed vastgelegd worden:). Op langere termijn is het overigens wel zijn mijn visie dat we het samen runnen inclusief alle rechten en plichten die daaruit voort zullen komen.quote:Tel daar bij op dat jij heel veel geld investeert, zij niets, en dat zij voorstelt te "werken zonder betaling" voor het bedrijf. Hier gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen, want dat laatste betekent dat zij niet zomaar een werknemer is en later dus claims kan maken op de zaak als een partner. Als je haar mee laat werken, doe dat dan strikt als medewerker en geef haar loon zoals je elke medewerker zou betalen.
Als je er zo over denkt, dan zou ik absoluut haar laten mee werken, al was het maar part-time. Het is gewoon een heel ander gevoel of je er vanaf het begin af aan bij bent, of dat je er later bij komt.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:13 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Op langere termijn is het overigens wel zijn mijn visie dat we het samen runnen inclusief alle rechten en plichten die daaruit voort zullen komen.
Woont bij der ouders.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:01 schreef BananaPancake het volgende:
Maar jullie wonen nu nog niet samen toch? Dan heeft zij toch gewoon een eigen inkomen nodig?? Dan is het toch sowieso bullshit als ze zegt dat ze gratis bij je gaat werken.
Goeie post, precies waarom de vriendin er samen mee in wil stappen lijkt me. Namelijk om samen iets op te bouwen, en het lijkt erop dat juist TS zelf daar nogal watervrees voor heeft.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:23 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Als je er zo over denkt, dan zou ik absoluut haar laten mee werken, al was het maar part-time. Het is gewoon een heel ander gevoel of je er vanaf het begin af aan bij bent, of dat je er later bij komt.
Stel dat je het niet doet. En stel je eens voor dat jij, je vriendin en die vriend twee jaar later om tafel zitten. Jij en die vriend lachend: "ja jeetje in het begin was het echt beulen". En je vriendin zit daar dan bij, zonder echt een idee te hebben.
Als je haar erbij wilt betrekken, en dat doe je vanaf het begin, dan krijg je een veel hechtere band, en een veel diepere emotionele investering van haar kant. Het is hetzelfde als dat jij een huis koopt, en dat zij er later bij komt wonen. Ze heeft dan niet het huis "meegekocht", en niet ingericht.
Toen je dat verteld had, zou ze daar begrip voor moeten tonen in plaats van:quote:Op vrijdag 25 mei 2012 14:13 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Ik kan jouw denkwijze wel volgen maar ik denk dat jij er teveel achter zoekt. Haar intentie nimmer geweest om mijn vriend eruit proberen te krijgen. Ze besefte niet eens dat dit een gevolg zou kunnen zijn totdat ik haar dit vertelde.
Ze kan prima worden gedreven door oprecht enthousiasme en het gewoon een droomproject vinden, een droom waar ze aan wil deelnemen. Maar in haar enthousiasme wil ze dat dingen op háár manier geregeld worden, alsof het alleen háár droom is. Jij vertelt haar vervolgens dat ze helaas niet full-time kan werken zoals ze het liefste wil, omdat dit al jaren een plan met je vriend is. Je bent redelijk en legt uit dat je haar skills waardeert en haar zeker bij de zaak wilt betrekken, alleen niet precies op de manier die zij graag wil. Dat zou ze moeten begrijpen, en jullie zouden daar op redelijke manier over moeten overleggen - waarbij het feit dat jij al het geld inbrengt zeker meespeelt. Maar zoals ik het lees doet ze niet aan redelijk overleg, maar krijg jij allerlei emotionele verwijten naar je hoofd geslingerd. Nogmaals, dat hoeft ze niet bewust te doen, maar het is wel een slechte eigenschap. Dit wil je niet in een partner met wie je samen een zaak moet runnen.quote:Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.
Zulke uitlatingen in goede tijden, voorspellen weinig goeds voor wat er kan gebeuren in slechte tijden. Natuurlijk is dat niet het uitgangspunt, wel iets dat je zeker met zulke zakelijke belangen in het achterhoofd moet houden.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:49 schreef Kandijfijn het volgende:
Situatieschets
Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar en te kort door de bocht.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 15:45 schreef Re het volgende:
ik zou het wel weten, 60K voor een werknemer of een gratis hulp...
Nee, dat ga ik niet doen. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als mensen dagen later nog aan komen zetten ''ja toen gebeurde sus en so.'' Dan moet je er direct wat van zeggen of eventueel de volgende dag maar daarna vind ik het gezeur.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:41 schreef Polarcat het volgende:
Oke, klinkt goed. Vergeet niet om haar heel binnenkort ook aan te spreken op de onredelijke manier waarop ze haar verlangen om mee te werken bij je heeft neergelegd. Dat verlangen is niet onredelijk, het is de manier waarop ze het brengt. Zie de vorige posts van kieskleurig en mij. Als je dit niet ter sprake brengt, denkt ze dat het een acceptabele manier is om te "onderhandelen" en dat geeft veel problemen in een zakenpartner.
Wat een emotioneel gedoe over iets dat voornamelijk zakelijk moet zijn. Zij had last van haar periode, jij bent dominant etc.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 14:53 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nee, dat ga ik niet doen. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als mensen dagen later nog aan komen zetten ''ja toen gebeurde sus en so.'' Dan moet je er direct wat van zeggen of eventueel de volgende dag maar daarna vind ik het gezeur.
Daarnaast was het ook deels mijn fout ze had volgens mij last van der periode. Toen ik merkte dat het gesprek te emotioneel werd had ik het moeten indammen en moeten zeggen dat we een ander moment er over door zouden gaan.
Daarnaast moet ook nog in overweging mee worden genomen dat ik eigenlijk maandenlang blind ben geweest voor dat verlangen. Waardoor het onafwendbaar werd dat het tot een uitbarsting zou komen. Ik ben zelf ook geen makkelijke jongen ofzo maar soms gewoon een dominante klootzak die overal zijn zin maar doordrukt.
Dank en ja ergens heb je wel gelijk. Maar ik ben nog steeds verliefd wat de zakelijkheid natuurlijk niet echt bevorderdquote:Op zaterdag 26 mei 2012 16:03 schreef kieskleurig het volgende:
[..]
Wat een emotioneel gedoe over iets dat voornamelijk zakelijk moet zijn. Zij had last van haar periode, jij bent dominant etc.
Dat is waar mensen dus o.a. voor waarschuwen als je een zaak gaat beginnen met een geliefde en in jullie geval is de liefde ook nog eens erg pril![]()
Maar goed, ik hoop oprecht dat jullie een goede constructie kunnen vinden die voor alle partijen werkt. En dat jullie de juiste balans zaak/privé kunnen vinden.
Succes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |