abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111948147
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:07 schreef enthiric het volgende:
Ik kan onmogelijk alles onthouden voor morgen ik denk toch dat dit een herkansing gaat worden ;s
Ik moet wel want geschiedenis of wiskunde is mn herkansing ;( Doe gewoon gezellig met ons mee door heeeeel lang te leren :)
pi_111948225
SLP, doe je mee een nachtje doorhalen? :@ Of minstens tot 3?
pi_111948277
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:09 schreef Rechten_Student het volgende:
SLP, doe je mee een nachtje doorhalen? :@ Of minstens tot 3?
Altijd!
pi_111948392
Als ik MAW ook verneuk, dan ben ik bang dat ik automatisch gezakt ben... :')
pi_111948481
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:11 schreef Rechten_Student het volgende:
Als ik MAW ook verneuk, dan ben ik bang dat ik automatisch gezakt ben... :')
Voor mij hetzelfde :')
pi_111948791
Vraagje mensen, als je zo'n analysevraag moet maken, moet je dus dan gewoon een vraag maken, en daarachter regelnummers vinden waar het antwoord gegeven wordt?
pi_111948872
Ik heb nog niet geleerd heb de afgelopen dagen alleen Wiskunde gedaan, morgenochtend dan maar even snel de syllabus doornemen ?
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:19:52 #158
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_111948895
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:19 schreef Elco.. het volgende:
Ik heb nog niet geleerd heb de afgelopen dagen alleen Wiskunde gedaan, morgenochtend dan maar even snel de syllabus doornemen ?
:')

Sorry hoor, maar dat is wel echt super dom.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_111948931
best wel maar, als het weinig theorie afhankelijk is kan je wel gwn een 6 halen bijvoorbeeld
pi_111948942
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:18 schreef Rechten_Student het volgende:
Vraagje mensen, als je zo'n analysevraag moet maken, moet je dus dan gewoon een vraag maken, en daarachter regelnummers vinden waar het antwoord gegeven wordt?
Ja :) Dan staat er in de vraag op het examen automatisch dat je daarbij moet verwijzen naar specifieke informatie in de tekst. Dus de regels waarin het antwoord van jouw vraag staat moet je dan even noteren, als ik het goed begrijp :P
pi_111948965
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:19 schreef Elco.. het volgende:
Waarom niet nu leren? :P
pi_111949004
Internalistie=verinnerlijking, d.w.z. het zich zodanig eigen maken van de groepswaarden en normen, die niet meer als van buitenaf opgelegd worden ervaren

Sociale controle= dit is het middel waar mensen of groepen mensen in de maatschappij anderen menen onder druk te zetten dat ze zich aan de algemeen geldende normen en waarden houden.

Sociale cohesie= samenhang van de groepering door saamhorigheid van leden, gemeten met de mate waarin de leden de grenzen van de groepering handhaven

Dominante cultuur- overheersende cultuur

Sub-cultuur=cultuur die wat afwijkt t.o.v. de overheersende cultuur

Innovatieven= zij accepteren de maatschappelijke doelen, maar hebben weinig middelen om het te bereiken.. dus maken ze eigen middelen, overvallen verduistering en/of criminele activiteiten

Retreatisten= die falen en zich terugtrekken, alcoholisten/drugsverslaafde

Rebellisten=verwerpen de maatschappelijke doelen. Zij vervallen in een niet-productieve leefstijl,
hippie’s, protest, revolutionaire activiteiten… (die mensen die protesteerde wereldwijd tegen het kapitalisme onverdeelde geld etc.)

Attachment=banden met mensen in de persoonlijke levenssfeer.

Commitment= als mensen deelnemen aan sociale activiteiten, sportclub etc

Involvement=mensen die betrokken zijn in maatschappij zullen niet snel aan criminaliteit gedrag doen. Tiener bv. Familie school vrijtijdbesteding 16 jaar, luiheid etc.

Belief=als mensen respect voor de waarden en normen hebben(v/d maatschappij), zal weinig kans op criminaliteit zijn. Band met maatschappij, er moet een rem zijn op crime.. anders zal het aantal anti-sociale daden toenemen.

Dissociatie= het uiteenvallen van culturele aspiraties(doelen)

Sociaals gestructueerde wegen= of/ institutionele middelen
pi_111949102
SOCIAAL-PSYCHOLOGISCHE VERKLARINGEN

• NEUTRALISATIE= - in groepverband – duidelijk maken dat jongens en meisjes bij het plegen van criminaliteit hun schuld (tijdelijk) buiten werking stellen.
THEOLOGISCHE, BIOLOGISCHE,PSYCHIATRISCHE EN SOCIABIOLOGISCHE THEORIEËN
THEOLOGISCHE VISIES= de mens door de erfzonde geneigd is tot het kwaad. De mens is namelijk van nature slecht.

BIOLOGISCHE (ANTROPOLOGISCHE) THEORIEËN= crimineel gedrag word in verband gebracht met genetische (erfelijke) eigenschappen.

PSYCHIATRISCHE THEORIEËN= geestelijk gestoorde deliquenten, minder dan 1% van de deliquenten rekenen we tot deze categorie.

SOCIO-BIOLOGISCHE THEORIEËN= in deze theorie zoekt men de verklaringen in een combinatie van erfelijke en sociale factoren.

PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN= hier wordt ervan uitgegaan dat crimineel gedrag is aangeleerd en heeft te maken met persoonlijkheidskenmerken. Het kan zich ontwikkeln op jonge leeftijd. (opvoeding)

SOCIAAL-PSYCHOLOGISCHE THEORIEËN= Deze theorie richt zich op afwijkend gedrag van mensen in relatie met de cultuur.
• Etiketteringstheorie / stigmatiseringstheorie(brandmerk) =het is de sociale omgeving die het etiket ‘crimineel’ op een bepaalde afwijkende gedrag plakt.
• Self-fullfilling prophecy= het stereotiepe gedrag blijkt op een persoon van toepassing, door zich naar dit gedrag te gedragen.. wordt dit ‘bevestigd’
• Aangeleerd-gedrag-theorie= in het gezin of jeugdgroep, spreekt voor zich.
• Gelegenheidstheorie/rationele keuze theorie= het eventueel plegen van een bepaald misdrijf is het gevolg van een afweging van kosten en baten, waarbij de baten hoger worden ingeschat. – gemotiveerde misdadigers – geschikte doelwitten – voldoende sociale bewaking(toezicht tijdens overval bijv.)

SOCIOLOGISCHE THEORIEËN
• ANOMIETHEORIE= mensen gedragen zich crimineel als zij geen gelegenheid zien op normale wijze hen doelen te bereiken. Zoals maatschappelijk succes/welvaart, een baan.
(Conformisten=Tegengesteld: zij accepteren de maatschappelijke doelen en middelen, ondanks het feit dat ze ze niet altijd bereiken.)
• BINDINGSTHEORIE/INTEGRATIETHEORIE= maatschappelijke bindingen werken remmend op criminele impulsen.
• SOCIALE CONTROLETHEORIE= de pijnlijke vervelende gevolgen van formele/informele sociale controle verhindert het overgaan op crimineel gedrag.

RECENTE THEORIEËN
Multi-causale (meer oorzaak hebben) verklaringsmodel van Braithwaite: mate waarin criminaliteit zich voordoet kan herleid worden uit karakteristieken.
15-25 jaar
Mannen
Ongetrouwd
Werkeloos
- Ontbreekt de gemeensschapzin
- potentiële daders worden gestigmaliseerd(brandmerkt)
- geen bindingen en weinig verwachtingen.
pi_111949212
zelf getypt trouwens, niet dat het is gekopieerd

begrippen over criminaliteitstheorieën

en de theorieën zelf
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:26:38 #165
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_111949313
Hate to burst your bubble, maar de helft van wat je getypt hebt hoef je niet te weten :(
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_111949330
vandaag nog leren morgen vroeg in de ochtend nog 1.5 u examen doorlopen
pi_111949387
quote:
4s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:26 schreef Blistering het volgende:
Hate to burst your bubble, maar de helft van wat je getypt hebt hoef je niet te weten :(
de begrippen, deed ik erbij... voor de zekerheid/om het compleet te maken

t ging meer om de theorieën.. dus t is niet erg
pi_111949769
Heeft iemand misschien een goeie samenvatting voor mij van Politieke besluitvorming?

Scholieren doet het niet. HAVO 5 heb ik nodig trouwens
pi_111949864
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:33 schreef 1983scarface het volgende:
Heeft iemand misschien een goeie samenvatting voor mij van Politieke besluitvorming?

Scholieren doet het niet. HAVO 5 heb ik nodig trouwens
Op deze pagina staat een link met een superhandig bestandje :D
pi_111950012
syllabus ff bekijken dan barriere model / systeemmodel 'leren'

politieke partijen/ zuilen

EU= raden etc nog is doornemen

dan klaar voor nu
pi_111950133
Ah, nee. Ik hoef toch niet ontwikkelingssamenwerking en al die andere boeken van vorig jaar te leren?

Ik dacht gewoon Politieke besluitvorming, criminaliteit en rechtsstaat, en massamedia.
pi_111950207
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:39 schreef 1983scarface het volgende:
Ah, nee. Ik hoef toch niet ontwikkelingssamenwerking en al die andere boeken van vorig jaar te leren?

Ik dacht gewoon Politieke besluitvorming, criminaliteit en rechtsstaat, en massamedia.
Klopt :)
pi_111950228
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:35 schreef SLP_ het volgende:

[..]

Op deze pagina staat een link met een superhandig bestandje :D
Bedoel je dit?
http://www.2shared.com/document/7ZiDHMjO/het_MAW_quizboek.html
pi_111950232
en heel klein deel EU, ik denk dat alleen dat wel goed is voor een voldoende
pi_111950366
Ok, massamedia en criminaliteit zit al in mijn hoofd

Nu nog een samenvatting politieke besluitvorming doorlezen van 16 blz....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')