Verzamel hier berichten die te maken hebben met de LPF. Ook positieve berichten zijn van harte welkom!
Vandaag meldde Teletekst het volgende:
quote:
De woordvoerster van de LPF-fractie, Ines Scheffers, is op non-actief gesteld. Volgens vice-fractievoorzitter Hoogendijk heeft ze haar functie voor privé-doeleinden misbruikt.Onlangs heeft Scheffers in een e-mail LPF-minister Bomhoff (Volksgezondheid) gevraagd een arts van het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam 'aan te pakken'. De arts zou medische fouten hebben gemaakt bij een buikoperatie van de broer van Scheffers.
De tekst die in het mailtje stond:
"Het Anthoni van Leeuwenhoekziekenhuis, en met name professor Hornblas heeft gefaald. De man heeft toegegeven bij de operatie verkeerd gesneden te hebben. Meneer Bomhoff doe hier alstublieft wat aan, pak Hornblas aan!"LPF zal nu gaan bekijken of Scheffers nog op haar post kan terugkeren.
quote:Ik hoop dat niemand daar ondertussen meer in trapt
Op donderdag 01 augustus 2002 01:53 schreef Vibromass het volgende:
...of slachtoffers van een media-hetze?...
quote:
Minister Bomhoff eist vertrek topambtenaarDe kersverse minister van Volksgezondheid, E. Bomhoff (LPF), eist het onmiddelijke vertrek van directeur-generaal P. van Lieshout op zijn departement. Van Lieshout is tot ergernis van Bomhoff van mening dat het kabinet-Balkenende drie miljard euro moet investeren om de wachtlijsten in de zorg weg te werken.
Bomhoff, die ook vice-premier is, riskeert een conflict met de andere vice-premier, minister Remkes van Binnenlandse Zaken. Remkes is verantwoordelijk voor de aanstelling en het ontslag van hoge ambtenaren. Hij ziet geen enkele reden om Van Lieshout te ontslaan. Bomhoff heeft Van Lieshout inmiddels zelf op non-actief gesteld.
Merkwaardig is dat Bomhoff nog maar kort geleden, als directeur van economisch onderzoeksinstituut Nyfer, zelf ook nog pleitte voor miljardeninvesteringen in de zorg.
quote:
Staatssecretaris Bijlhout treedt afBron: nu.nl
Uitgegeven: 22-7-2002 22:06
Laatst gewijzigd: 23-7-2002 10:33AMSTERDAM - Op de eerste dag van het kabinet Balkenende is het al een bewindsvrouwe kwijtgeraakt. Staatssecretaris Bijlhout heeft haar ontslag aangeboden aan de koningin. Dat heeft de Staatssecretaris maandagavond bekend gemaakt.
In de pers zijn foto's van haar opgedoken waarop ze in uniform te zien is. De geboren Surinaamse was in het begin van de jaren tachtig lid van het volksfront, een militie met nauwe banden met Bouterse. De foto's dateren van 1983, vlak na de decembermoorden.
Eén van de foto's, door RTL Nieuws getoond, die na de decmebermoorden is genomen
Zij had premier Balkenende verkeerd geïnformeerd over het tijdstip waarop zij uit de Volksmilitie van de Surinaamse legerleider Bouterse was gestapt. "In mijn herinnering was dat voor de decembermoorden van 1982. Maar nu blijkt dat het later was", aldus Bijlhout in een korte verklaring. Zij wil het nieuwe kabinet niet belasten met deze kwestie en diende haar ontslag in.
Reactie Balkenende
Het vertrek van staatssecretaris Bijlhout van Emancipatie- en Familiezaken is triest en jammer, maar "het was de enige juiste stap die gezet kon worden". Dat zei de kersverse premier Balkenende maandagavond.
Volgens Balkenende is de geschiedenis van Bijlhout (LPF) en haar rol binnen de Volksmilitie in Suriname diverse keren onderwerp geweest van gesprek tussen de twee. "Het feitenrelaas van destijds staat op gespannen voet met nu", aldus de premier.
quote:De woordvoerster van de LPF-fractie, Ines Scheffers, is op non-actief gesteld.
Op donderdag 01 augustus 2002 01:53 schreef Vibromass het volgende:Centraal LPF-ongeregeldheden topic
Wat is daar ongeregeld van de LPF aan? Mevrouw de woordvoerster is te ver gegaan, en daarop heel correct door de LPF op non-actief gezet. Kunnen andere politieke partijen met hun doofpot nog wat van leren.
quote:Je geeft het antwoord zelf al:
Op donderdag 01 augustus 2002 02:53 schreef R@b het volgende:[..]
De woordvoerster van de LPF-fractie, Ines Scheffers, is op non-actief gesteld.
Wat is daar ongeregeld van de LPF aan?
quote:
Mevrouw de woordvoerster is te ver gegaan
quote:Sorrycultuur,
LPF zal nu gaan bekijken of Scheffers nog op haar post kan terugkeren.
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter op 01-08-2002 09:42]
quote:Waarschijnlijk wel; desalniettemin is het gezond om de fractie kritisch te volgen. Dat gaat overigens op voor alle machtshebbers. Jammergenoeg is dat wat hier nogal eens ontbreekt.
Op donderdag 01 augustus 2002 02:41 schreef NorthernStar het volgende:
Is dit nog steeds in het kader van "kijk eens hoe gefrustreerd ik ben over het succes van Pim Fortuyn"?
http://www.fortuyndiscussie.nl/Yabbse/index.php
Herben, Eerdmans, Janssen van Raaij, Hoogendijk, Bijlhout en Scheffers worden daar afgeslacht door leden van hun eigen partij. De vermaledijde linkse media zijn uitgesproken lief en aardig vergeleken met de scheldkanonnades die daar te lezen zijn.
quote:Nee, volgens mij gebeurt er in die partij momenteel meer dan bij het CDA in de afgelopen 30 jaar.
Is dit nog steeds in het kader van "kijk eens hoe gefrustreerd ik ben over het succes van Pim Fortuyn"?
quote:Meer in het kader van "Told you so".
quote:Terecht geopend...maar wel een beetje flauw.
Op donderdag 01 augustus 2002 15:54 schreef Meneer_Aart het volgende:
Idd wel handig om hier maar een centraal topic over te openen.
quote:Da's waar, tenslotte is de partij in een paar maanden uit de grond gestampt, dus probleemloos kan het nooit gaan. Desondanks wel mooi voor de mensen die echt dachten dat de LPF nieuwe politiek ging bedrijven.
Op donderdag 01 augustus 2002 15:58 schreef nikk het volgende:[..]
Terecht geopend...maar wel een beetje flauw.
Sinds wanneer mag je als burger dingen niet meer aan de kaak stellen?
quote:Als burger mag je dat aan de kaakstellen.
Op donderdag 01 augustus 2002 16:48 schreef HiZ het volgende:
Wat heeft die Scheffer trouwens fout gedaan? Het was nou niet echt een stiekeme 'cher amice' briefje. Ze heeft dit toch ook als open brief aan een aantal kranten gestuurd?Sinds wanneer mag je als burger dingen niet meer aan de kaak stellen?
Als publiek persoon kun je niet `zomaar' naar willekeur mensen gaan beschuldigen en voor eigen rechter spelen.
Dat laatste heeft zij gedaan.
quote:Ze haalt beroeps- en privéleven door elkaar, sommigen zouden het machtsmisbruik noemen. Bovendien lijkt het me sowieso nogal raar een minister te vragen een arts 'aan te pakken'.
Op donderdag 01 augustus 2002 16:48 schreef HiZ het volgende:
Wat heeft die Scheffer trouwens fout gedaan? Het was nou niet echt een stiekeme 'cher amice' briefje. Ze heeft dit toch ook als open brief aan een aantal kranten gestuurd?Sinds wanneer mag je als burger dingen niet meer aan de kaak stellen?
quote:Nonsens, dit is gewoon een open brief, een normaal middel in een democratie.
Op donderdag 01 augustus 2002 16:51 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
Als burger mag je dat aan de kaakstellen.
Als publiek persoon kun je niet `zomaar' naar willekeur mensen gaan beschuldigen en voor eigen rechter spelen.
quote:nope, als woordvoerster van een politieke partij wist zij dondersgoed dat dat haar taak NIET is. Het is machtsmisbruik. Als die arts een fout heeft gemaakt dan zijn er andere instanties die daar verder over gaan en uiteindelijk een oordeel vellen over zijn (on)schuld.
Op donderdag 01 augustus 2002 16:54 schreef HiZ het volgende:[..]
Nonsens, dit is gewoon een open brief, een normaal middel in een democratie.
quote:Ze is geen 'publiek' persoon. Ze heeft een functie binnen de LPF. De LPF is geen overheidsinstelling of zo, het feit dat ze daar werkt betekent niet dat ze zich als burger moet inhouden. Het was pas fout geweest als zij een intern notitietje naar Bomhof had gestuurd.
Op donderdag 01 augustus 2002 16:51 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
Als burger mag je dat aan de kaakstellen.
Ze heeft zich keurig volgens de regels van de democratie gedragen.
quote:Okee, eerlijk is eerlijk, het gaat om de lokale LPF Oss.
LPF Oss zet oprichter uit de partij
De oprichter van de lokale partij LPF Oss, P. Haex, is uit de lokale afdeling van de LPF gezet. Volgens Interim-voorzitter F. Gijsbers is de nu 53-jarige Haex in 1994 veroordeeld wegens ontucht met een minderjarig meisje. Ook heeft hij bij de LPF verzwegen dat hij in 1994 actief lid was van de omstreden partij Centrum-Democraten.Haex reageerde aangeslagen op zijn verbanning uit de door hem opgerichte lokale afdeling van de LPF: "Ik heb mijn straf, 240 uur werkstraf, daarvoor gehad. Sindsdien heb ik mij altijd netjes gedragen."
De LPF Oss wil in november als eerste lokale afdeling van de LPF aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemen.
quote:en waarom wél een notitie wanneer het een fout bij haar eigen broer betreft en niet bij al die andere gevallen? lekker hypocriet! En dat pikt de LPF-fractie terecht niet.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:04 schreef HiZ het volgende:[..]
Ze is geen 'publiek' persoon. Ze heeft een functie binnen de LPF. De LPF is geen overheidsinstelling of zo, het feit dat ze daar werkt betekent niet dat ze zich als burger moet inhouden. Het was pas fout geweest als zij een intern notitietje naar Bomhof had gestuurd.
Ze heeft zich keurig volgens de regels van de democratie gedragen.
quote:Ik las vanochtend dat het om een e-mail aan Bomhoff ging. Staat ook zo in openingspost.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:04 schreef HiZ het volgende:
Het was pas fout geweest als zij een intern notitietje naar Bomhof had gestuurd.
quote:Ik zeg het nog maar eens open brief.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:16 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
en waarom wél een notitie wanneer het een fout bij haar eigen broer betreft en niet bij al die andere gevallen? lekker hypocriet! En dat pikt de LPF-fractie terecht niet.
quote:
Voorlichter Scheffers, die sinds de moord op Pim Fortuyn fungeerde als persoonlijk woordvoerder van Herben, heeft eerder deze week haar partijgenoot Bomhoff, minister van VWS, per e-mail opgeroepen om een arts in het Antonie van Leeuwenhoek-ziekenhuis in Amsterdam ,,aan te pakken''. De arts zou fouten hebben gemaakt bij de behandeling van haar broer, die kanker heeft. De uitgebreide e-mail is verstuurd naar diverse media. Scheffers was vanmorgen onbereikbaar voor commentaar.
quote:Nou ik denk niet dat wij het eens worden
Op donderdag 01 augustus 2002 17:20 schreef HiZ het volgende:[..]
Ik zeg het nog maar eens open brief.
maar volgens mij ging het ten eerste niet om een open brief maar om een e-mailtje en ten tweede zelfs al was het een open brief geweest, dan had zij nooit vanwege haar contacten met de minister alleen de aandacht moeten vestigen op een specifiek geval waar het haar privé-belang betrof. Dat is namelijk het kwalijke: Zij handelde hier slecht uit PRIVÉ belang (maar niet als burger, maar als publiek persoon).
quote:ik denk niet dat zij zelf die email naar de media heeft gestuurd....
Op donderdag 01 augustus 2002 17:24 schreef HiZ het volgende:
Uit de NRC
[..]
quote:Ten aanzien van het karakter van de email : zie mijn vorige post met quote.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:24 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
Nou ik denk niet dat wij het eens worden
maar volgens mij ging het ten eerste niet om een open brief maar om een e-mailtje en ten tweede zelfs al was het een open brief geweest, dan had zij nooit vanwege haar contacten met de minister alleen de aandacht moeten vestigen op een specifiek geval waar het haar privé-belang betrof. Dat is namelijk het kwalijke: Zij handelde hier slecht uit PRIVÉ belang (maar niet als burger, maar als publiek persoon).
Iedere burger heeft het recht zich te richten tot leden van de regering. Wat maakt dat je denkt dat iemand haar rechten als burger verliest omdat ze werkt voor een partij-organisatie?
quote:Op deze pagina in de NRC staat het tegendeel
Op donderdag 01 augustus 2002 17:26 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
ik denk niet dat zij zelf die email naar de media heeft gestuurd....
quote:
Onderstaande e-mail verstuurde LPF-woordvoerder Ines Scheffers op dinsdag 30 juli aan de parlementaire pers. (De naam van de behandelend arts is, evenals het telefoonnummer van Scheffers, uit onderstaande mail verwijderd.)De miskleun van de zorg \\
Op dezelfde dag dat mijn broer werd opgenomen in het Anthonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis in Amsterdam, ben ik voor Pim gaan werken (25-02-2002).
Wij beiden, mijn broer Hans en ik gingen de uitdaging aan. Hij de strijd tegen kanker. Ik voor het dweilen met de kraan open, het debat en de nieuwe invulling van de democratie. Inmiddels gonsden de kernonderwerpen van Pim door mijn hoofd: Veiligheid, ZORG, Onderwijs, Binnenlands Bestuur, Immigratie & Integratie. "De puinhopen van acht jaar paars" wel of geen verkiezingsprogramma. A hell of a job, a bloody shame: gewoon Pim in levende lijve, overheerste mijn leven.
's Nachts de telefoon, 8 weken lang(of meer...) de spanning: opnemen het kan de intensive care zijn...
Mijn schoonzus, "Ien wat moet ik doen, ze hebben h'm (Hans)al vijf maal gerenanimeerd. Misschien wil hij zelf niet meer". Wat moest ik zeggen...
Trek de stekker er maar uit, hij is 54 (net zo oud als Pim).
Inmiddels hadden we natuurlijk allang thuis de discussie gevoerd over Pim en de WAO en Kanker en ik zat daar midden in. Sterker nog, het ging mis.
Boekpresentatie
Hans werd eind februari geopereerd. Het zag er allemaal goed uit. Ineens zwol zijn buik op. Een foutje....Per ongeluk zijn dikke darm geraakt bij de operatie. Dus, acute buikvliesontsteking. Gevolg 8 weken intensive care.
Het was 14 maart mijn beurt om langs te komen. Hevig ontdaan van alles ben ik toch langs gegaan. Met een boek onder m'n arm. "De puinhopen van acht jaar paars". Met een handgeschreven boodschap van Pim aan Hans.
Ik was zo trots, ik dacht Hans wordt hierdoor gewoon beter. Maar ook Pim was God niet.
Faxbericht
Ik was wanhopig. Het zag ernaar uit dat mijn grote (oudste) broer doodging. Dat kon en dat mocht niet. In mijn wanhoop heb ik Pim een fax gestuurd. Eigenlijk wilde ik dat helemaal niet. Als zijn woordvoerder naast Mat, wilde ik hem niet lastig vallen. Ik werd ook aangevallen door vrienden en familie. Hoe kan dat nou dat je voor Pim werkt terwijl je broer kanker heeft.
Pim is tegen een WAO uitkering voor kankerpatienten. Ik wist het allemaal en wist ook het waarom. Maar leg dat maar eens uit.
Ik wilde het niet, maar op een gegeven moment heb ik Pim een hele lange fax gestuurd, een fax waarin ik alles heb uitgelegd over Hans.
Het vervolg
Pim heeft het twee keer met me gehad over Hans. Hij vond het een verschrikkelijk verhaal. Beiden wisten we dat we er geen oplossing voor konden bieden. Maar de mens Pim Fortuyn heb ik toen leren kennen.
Het Anthonie van Leeuwenhoek ziekenhuis, en met name professor Xxxxx heeft gefaald. De man heeft toegegeven bij de operatie verkeerd gesneden te hebben: "waar gehakt wordt vallen spaanders" zei hij tegen mijn doodzieke broer en schoonzus die hem begeleidde.
Het vervolg is dat mijn broer al zo'n 4 maanden met een open buik rondloopt. Niet naar buiten durft en zich heel ongemakkelijk voelt
Het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis meldt dat er geen tijd is om de buik van mijn broer Hans te dicht te maken. Kankerpatienten gaan voor (volgens mij is mijn broer ook kankerpatient) wordt er gezegd. Inmiddels blijkt vanuit consulten in andere ziekenhuizen dat het moeilijk is om zijn buik dicht te maken, maar het kan wel.
De ziekenhuizen die hij heeft bezocht waren enerzijds aardig, anderzijds ronduit onbeschoft(Nieuwegein). Waar hij te horen kreeg: u komt hier om eerder te worden geholpen? Dag meneer ook wij hebben een wachtlijst (hij vroeg alleen of zijn buik dichtgemaakt kon worden).
Conclusie: Meneer Bomhoff doe hier alstublieft wat aan, pak Xxxxx aan!
Voor meer informatie:
Bel Ines Scheffers: 06-xx xx xx xx
quote:Wat de mail/open brief betreft heb je gelijk.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:26 schreef HiZ het volgende:[..]
Ten aanzien van het karakter van de email : zie mijn vorige post met quote.
Iedere burger heeft het recht zich te richten tot leden van de regering. Wat maakt dat je denkt dat iemand haar rechten als burger verliest omdat ze werkt voor een partij-organisatie?
Toch zijn er geeigende kanalen voor haar bezwaar. In eerste instantie is daar de klachtencommissie van het ziekenhuis zelf. Verder is er de landelijke Inspectie voor de Gezondheidszorg, die zo'n arts eventueel voor de Medische Tuchtraad kan roepen. Een laatste mogelijkheid is de gang via de reguliere rechtspraak.
Deze ons-kent-ons ik vraag het wel even aan mijn vrindje methode is gewoon erg ongelukkig gekozen.
quote:Ik vind juist dat de partij hier grof de fout ingaat door zo om te gaan met de burgerrechten van een medewerker. Zij is geen ambtenaar of zo die een verplichting aan de publieke zaak heeft. Ze doet ook geen beroep op Bomhoff als LPF-minister, maar als minister. Een klein maar niet onbelangrijk verschil. Het is overigens ook niet waar dat hij niets kan doen. Wat hij kan doen verschilt echter niet veel van wat de koningin kan doen met dit soort brieven. Namelijk het doorspelen aan de juiste instanties.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:39 schreef eenuitduizend het volgende:[..]
Wat de mail/open brief betreft heb je gelijk.
Wat ik alleen nog maar kwalijker vind (gezien het karakter van een open brief) blijkft het feit dat ze de minister vraagt een arts te straffen (daar komt het op neer) terwijl een minister dat uberhaubt niet mag doen! Daar zijn in een democratie andere kanalen voor. Bovendien verliest zij niet het recht als burger haar beklag te doen, maar zij wist ondersgoed dat als zij dit op dit moment doet, gezien haar functie, niemand dit zou opvatten als een oproep van een burger maar dit automatisch aan de LPF gelieerd zou worden. Kennelijk (terecht!) heeft de LPF hier een andere mening over en wil de partij zich verre houden van belangenverstrengeling (want dat is waar zij zich schuldig aan maakt).
quote:Nee, die weg heeft zij juist niet gekozen, het is dan ook erg oneerlijk dat zij daarvan wordt beschuldigd. Ministers (en de Koningin) ontvangen iedere dag van dit soort brieven van verontruste burgers.
Op donderdag 01 augustus 2002 17:55 schreef Vibromass het volgende:
Het is natuurlijk allereerst een tragisch ongeval. Ik kan me haar frustratie goed voorstellen.Toch zijn er geeigende kanalen voor haar bezwaar. In eerste instantie is daar de klachtencommissie van het ziekenhuis zelf. Verder is er de landelijke Inspectie voor de Gezondheidszorg, die zo'n arts eventueel voor de Medische Tuchtraad kan roepen. Een laatste mogelijkheid is de gang via de reguliere rechtspraak.
Deze ons-kent-ons ik vraag het wel even aan mijn vrindje methode is gewoon erg ongelukkig gekozen.
De initiatiefnemer van de LPF in Oss is uit de partij gezet. Hij had verzwegen dat hij in 1994 veoordeeld was wegens ontucht. Ook was niet bekend dat de man vroeger lid was van de CD.
quote:Meneer heeft 6 jaar wachtgeld getoucheerd naast zijn advocatenpraktijk. Leefde Pim nog maar; die zou hem het Kabinet uitgescholden hebben.
Teletekst:Nawijn ziet af van IND-wachtgeld
DEN HAAG LPF-minister Nawijn ziet af van de wachtgeldregeling die hij kreeg bij zijn vertrek bij de IND.De minister van Vreemdelingenzaken en Integratie wil voorkomen dat zijn integriteit door de uitkering in het geding komt.
Nawijn verliet in 1996 de Immigratie- en Naturalisatiedienst na een reeks conflicten.De als 'hardliner' geldende directeur bedong daarbij dat hij tot zijn 65ste wachtgeld zou ontvangen.
Nawijn heeft die regeling op verzoek van premier Balkenende beeindigd.Nawijn spreekt van "een groot offer".Na zijn ministerschap heeft de 53-jarige Nawijn recht op maximaal zes jaar wachtgeld.
quote:Hieruit blijkt dat deze minister niet alleen het regeerakkoord niet zo best gelezen heeft; hij is ook aanhanger van een totaal andere stroming in het economisch denken. Dit verschil is zo fundamenteel dat dat wel tot conflicten met de VVD moet leiden.
Teletekst:Heinsbroek:nu al lastenverlichting
DEN HAAG LPF-minister Heinsbroek van Economische Zaken wil snel een forse lastenverlichting invoeren.Dat zegt hij in de Volkskrant.Hij gaat hiermee in tegen het regeerakkoord.
Heinsbroek is zich bewust van het begrotingstekort dat door zijn plannen zou ontstaan.Heinsbroek stelt onder meer voor om nu of in 2003 het 'kwartje van Kok' terug te geven.Ook wil hij in 2003 van de ozb af en niet in 2005,zoals afgesproken.
VVD-Kamerlid Van Beek vindt de plannen "erg
onverstandig",omdat het geld er niet is.Een woordvoerder van minister Hoogervorst (Financien) noemt het "niet chique" om dit via de media te spelen.
Bieertjuh??
quote:
LPF kritiseert keus rechterDoor een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 3 AUG. De LPF-fractie in de Tweede Kamer twijfelt aan de onpartijdigheid van een van de rechters in het proces tegen de verdachte van de moord op Pim Fortuyn, dat over een week begint. Strafrechtdeskundigen noemen de kritiek op rechter A. Vermolen ,,onbegrijpelijk'' en ,,apekool''.
Vice-fractievoorzitter F. Hoogendijk noemde Vermolen gisteren een ,,radicale beroepsactivist'' omdat hij vroeger werkzaam was voor Vluchtelingenwerk Nederland, dat zich inzet voor de belangen van onder anderen asielzoekers. Hij zou volgens Hoogendijk illegale asielzoekers aan een pas hebben geholpen. Hoogendijk vindt dat Vermolen nooit tot rechter had mogen worden benoemd en eist dat hij zich terugtrekt.
Hoogleraar strafrecht F. Rüter vindt de uitspraken van Hoogendijk ,,buitengewoon onverstandig''. ,,Het is in het belang van iedereen, ook de LPF, dat het proces nuchter en rustig wordt gevoerd zonder verdachtmakingen op voorhand'', zegt Rüter, die van ,,karaktermoord'' op Vermolen spreekt. Bovendien, zegt de hoogleraar, is het ,,zonder precedent'' dat politici zich op z'n manier bemoeien met de rechtspraak. Volgens Rüter is het aanwijzen van rechters in strafzaken een zeer zorgvuldige procedure. ,,Het komt uiterst zelden voor dat een rechter partijdig blijkt te zijn.''
Dat Vermolen actief was voor Vluchtelingenwerk doet niet ter zake, zegt oud-hoogleraar H. Schermers, die zich veel met partijdigheidsvraagstukken heeft beziggehouden. Alleen als verdachte Van der G. ook nauwe banden zou hebben gehad met die organisatie, had er sprake kunnen zijn van belangenverstrengeling, zegt Schermers. Maar in zo'n geval zou de rechter zich hebben 'verschoond': hij zou hebben geweigerd als rechter in het proces op te treden.
quote:
LPF'ers zagen aan stoelpoten van Mat Herben
ADDIE SCHULTE en BAS SOETENHORST
DEN HAAG - Binnen de LPF-fractie groeit de onvrede over partijleider Mat Herben. Een reeks Kamerleden is van mening dat de partij een ander type fractievoorzitter nodig heeft. De critici menen dat Herben te snel bereid is tot compromissen en te meegaand is. Ook zijn ze bezorgd over de zwakke optredens van Herben in debatten in de Kamer.
Meteen na afloop van het debat van vorige week over de regeringsverklaring werd het optreden van Herben informeel besproken door een groepje LPF-Kamerleden (met onder anderen vice-fractievoorzitter João Varela, fractiesecretaris Joost Eerdmans, Olaf Stüger en Fred Schonewille) en minister van Economische Zaken Herman Heinsbroek.
Volgens ingewijden was de algemene opinie dat Herben als consensuszoeker van grote waarde is geweest in de kabinetsformatie, maar dat hij onvoldoende in staat is een scherp LPF-geluid naar voren te brengen dat gewaardeerd wordt door de achterban. Verder bestaat de vrees dat vastgoedondernemer Ed Maas, die de touwtjes stevig in handen heeft in het partijbestuur, een te grote invloed verwerft.
Herben is sinds de verkiezingen herhaaldelijk teruggefloten door zijn eigen fractie. Dat gebeurde tijdens de onderhandelingen over het regeerakkoord en in de gesprekken over de verdeling van de ministers en staatssecretarissen. Voorts is er onvrede over Herbens instemming met de kandidatuur van ex-PvdA-leider Ad Melkert voor een baan bij de Wereldbank in Washington.
Onduidelijk is nog of de kritiek op Herben, die volgende week terugkeert van vakantie, zal leiden tot zijn vertrek als fractievoorzitter. Er wordt rekening mee gehouden dat hij de eer aan zichzelf houdt. Een andere mogelijkheid is dat Herben aanblijft en nadrukkelijk ondersteund gaat worden door enkele fractiegenoten.
Ook zou hij een halszaak kunnen maken van de terugkeer van zijn vertrouweling Ines Scheffers. Zij is bij afwezigheid van Herben door Ferry Hoogendijk geschorst als fractievoorlichter nadat ze LPF-minister Eduard Bomhoff (Volksgezondheid) per e-mail had opgeroepen een arts aan te pakken die haar zieke broer slecht zou hebben behandeld.
Als Herben opstapt, zijn er niet direct uitgesproken favorieten voor de opvolging. Van de Kamerleden Winny de Jong, Harry Wijnschenk en Hoogendijk wordt aangenomen dat ze graag willen, maar de vraag is of ze een fractiemeerderheid achter zich krijgen. Hoogendijk ligt niet goed bij de achterban. Een andere kandidaat die kansrijk zou zijn, oud-notaris Schonewille, zou niets voelen voor het fractievoorzitterschap.
Nederland slaat met deze partij een plee-figuur in de wereld.
quote:Pim zou het zo gewild hebben
Op donderdag 08 augustus 2002 11:16 schreef k_man het volgende:
Een selectie uit de kranten van gisteren:
- de LPF-fractie in de Tweede Kamer heeft besloten dat fractieleden voorlopig niet meer bij Nova te gast mogen zijn, om meer incindenten te voorkomen
- de geschorste voorlichtster, Ines Scheffers, is ontslagen
- minister Heinsbroek heeft zijn persoonlijke finacien nog steeds niet op orde
- bestuurder Ed Maas ligt weer onder vuur - hij was aangesteld als tijdelijk bestuurder, maar blijft dat maar rekken
- Mat Herben ligt onder vuur vanuit diverse kanten
- vanuit de regio is er opnieuw krtiek op de fractie en de ministers
quote:De Frontpage van Fok wist nog commentaar van Ferry Hoogendijk erbij te vermelden, die - in tegenstelling tot minister Heinsbroek eind vorige week bij de lancering van zijn plannen voor lastenverlichting - communicatie via de media niet lijkt te beschouwen als een positief voorbeeld van nieuwe open politiek:
Herben wil leiderschap neerleggen
door Rob GoorDEN HAAG | LPF-leider Mat Herben wil 'op korte termijn' zijn functie als fractievoorzitter neerleggen. Herben zegt al bij zijn verkiezing tot fractievoorzitter, op 16 mei, te hebben aangegeven dat hij die post slechts tijdelijk wil vervullen. Hij pleit nu voor een jaarlijks roulerend fractievoorzitterschap.
Vanaf zijn vakantieadres zegt Herben vandaag tegenover de Haagsche Courant in reactie op de commotie in de pers over zijn positie, dat er van een machtsstrijd absoluut geen sprake is."Ik heb voordat ik met vakantie ging binnen de fractie gezegd dat we eens na moeten denken over hoe we verder gaan. De fractie weet dat ik geen voorzitter wil blijven. Dit voorstel om wat te brainstormen is een eigen leven gaan leiden". Volgens Herben zit zijn taak als fractievoorzitter er na de beëdiging van het kabinet op. "Ik heb die taak als 'ereschuld' aan Pim Fortuyn en onder grote druk op me genomen. Ik wilde een normalisatie van de situatie in het land na de moord op Fortuyn en ik wilde een goede kabinetsformatie".
Herben heeft zijn fractie de suggestie gedaan het voorzitterschap in deze kabinetsperiode te laten rouleren. "Als we jaarlijks een andere fractievoorzitter hebben, kunnen we bij de volgende verkiezingen kijken wie zich het beste kan profileren om lijsttrekker te worden. De LPF-ministers horen daar natuurlijk ook bij. Ik ben tegen het idee van een kroonprins, dat is bij andere partijen ook maar al te vaak funest gebleken".
Herben ziet zelf uit naar een meer onopvallende rol binnen de fractie. "Ik ben behoorlijk moe na de afgelopen maanden. De partij heeft nog zo weinig structuur en we hebben ook nog praktisch geen personeel, dat komt pas in september. Daardoor heb ik het gevoel dat ik de hele partij in m'n eentje heb moeten dragen. Het was echt te veel. Eigenlijk wil ik gewoon gaan doen wat ik voor de moord op Fortuyn al wilde: een meer adviserende rol op de achtergrond. Wat er ook over mij geschreven wordt, ik ben totaal niet gevoelig voor macht".
De negatieve kritiek die afgelopen week door de regiocoördinatoren over zijn hoofd is uitgestort, laat hem koud. "Het zijn zelfbenoemde figuren. Zonder bestuur en ledenvergadering hebben ze nog geen officiële status. En binnen de fractie hebben ze ook geen invloed".
quote:
LPF-vice-fractievoorzitter Hoogendijk voelt zich overvallen door de mededeling van Herben: ''Hij heeft wel al eerder gezegd dat hij wil terugtreden, maar ik vind het niet erg elegant om het zo te moeten vernemen". Verder wilde Hoogendijk niet officieel reageren voordat hij overleg met de Tweede Kamer fractie heeft gehad.
wat een drama partij, dit moet ons land gaan redden
"ja leuk, we stemmen LPF, want die gaan alles veranderen"
HAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA
quote:
Op donderdag 08 augustus 2002 14:48 schreef Doopy-X- het volgende:
* Doopy-X- lacht zin een slag in de ronte![]()
![]()
wat een drama partij, dit moet ons land gaan redden
![]()
"ja leuk, we stemmen LPF, want die gaan alles veranderen"
HAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA
![]()
![]()
idioten
quote:Nieuwe openheid.
Op donderdag 08 augustus 2002 11:16 schreef k_man het volgende:
- de LPF-fractie in de Tweede Kamer heeft besloten dat fractieleden voorlopig niet meer bij Nova te gast mogen zijn, om meer incindenten te voorkomen
quote:Als er een partij een hoop gekonkel en achterkamertjes politiek bedrijft is het wel de LPF op dit moment.
Op donderdag 08 augustus 2002 17:57 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Nieuwe openheid.
quote:Wat dat betreft doet ie niet onder voor de van iedere realiteitszin ontdane ideeen van geheel Groen Links, is het niet?
Op zaterdag 03 augustus 2002 13:57 schreef Vibromass het volgende:
Lijkt me echt een gezellige kerel, die Heinsbroek. Zo van we beginnen lekker met een lastenverlichting, dat vinden de mensen vast leuk. Wat nou geen geld, wat nou regeerakkoord, dat moet je ruim zien mannen. Ik vertel het alvast aan de media, kan iedereen zien hoe ruimhartig ik ben.Bieertjuh??
quote:Nou nee niet helemaal, ik zou niet verwachten dat juist Groen Links met lastenverlichting zou komen - het zij uitsluitend voor de allerarmsten - noch dat ze vlugjes een regeerakkoord zouden afsluiten, om het daarna via de pers weer open te breken. Maar mij boeit het eigenlijk niet, ik heb helemaal niks met die club.
Op vrijdag 09 augustus 2002 08:18 schreef X-Ray het volgende:[..]
Wat dat betreft doet ie niet onder voor de van iedere realiteitszin ontdane ideeen van geheel Groen Links, is het niet?
quote:Ook de kamerleden zelf denken dus in termen als 'de linkse media' en 'vijanden', net als we ook al bij vele aanhangers hadden kunnen constateren.
'In 's hemelsnaam stoppen met het geven van al die interviews'
(Van onze politieke redactie)
DEN HAAG - De ene dag is er een conflict, de volgende dag wordt het bijgelegd en de dag daarop vliegt de vlam weer in de pan. De perikelen rond het bestuur van de LPF houden aan. Vandaag haalt interim-voorzitter Ed Maas uit naar Kamerlid Fred Schonewille.
Volgens Maas is Schonewille eropuit een nieuwe partij op te richten. Hij noemt dat in De Telegraaf 'het grootste kiezersbedrog in de Nederlandse politieke geschiedenis'. Schonewille zei eerder dat hij vindt dat Maas zich moet beperken tot het uitschrijven van een algemene ledenvergadering zodat een nieuw bestuur kan worden gekozen. Volgens de gegevens van de kamer van koophandel zijn de oprichters Pim Fortuyn, John Dost en Peter Langendam nog steeds de bestuurders van de LPF.Maas' advocaat Oscar Hammerstein heeft een brief gestuurd aan de regionale contactpersonen waarin 'de solistische actie' van Schonewille wordt afgekeurd.
Schonewille is 'volledig verrast' door de brief en de opmerkingen van Maas. Hij had eerder een gesprek met Hammerstein en verkeerde in de veronderstelling dat de kwestie uitgesproken zou worden.
Om een eind te maken aan het gekrakeel rond de LPF roept Kamerlid Cor Eberhard zijn partijgenoten op geen interviews te geven over anderen. ''Kritiek is prima, maar laten we dat nou alsjeblieft intern houden,'' aldus Eberhard in een e-mail. ''Vooral de linkse media, Volkskrant, Parool, NRC, 2Vandaag, Nova, zijn er nog steeds op uit onze partij af te branden, dat zijn onze vijanden, dus in 's hemelsnaam stoppen met het geven van al die interviews.'' Hij doelt vooral op uitspraken over personen, niet over beleid. Volgens hem waren de door hem genoemde media al voor de dood van Pim Fortuyn bezig de nieuwe partij zwart te maken en zijn ze daarmee doorgegaan.
Ben benieuwd of er inderdaad een afsplitsing gaat komen.
quote:Hij vergeet dat "ultra-linkse" pulpblad De Telegraaf...
''Kritiek is prima, maar laten we dat nou alsjeblieft intern houden,'' aldus Eberhard in een e-mail. ''Vooral de linkse media, Volkskrant, Parool, NRC, 2Vandaag, Nova, zijn er nog steeds op uit onze partij af te branden, dat zijn onze vijanden, dus in 's hemelsnaam stoppen met het geven van al die interviews.''
http://www.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.lpf.herben.hoogendijk.html
quote:
De puinhopen van de LPF
DEN HAAG - Het vertrek van LPF-fractievoorzitter Mat Herben na alle roddel en achterklap over zijn capaciteiten is voorlopig het dieptepunt in de grootste politieke soap uit de Nederlandse geschiedenis. De erfenis van wijlen Pim Fortuyn wordt in ras tempo verkwanseld door de 26 gelukzoekers in de LPF-fractie. De crisissituaties in de top van de partij en in de Tweede-Kamerfractie volgen elkaar in snel tempo op, waarbij de jonge politieke beweging stuurloos ronddobbert. Onderlinge ruzies tijdens de kabinetsformatie, een staatssecretaris die loog over haar Suriname-verleden, de torenhoge schulden die het oude bestuur achterliet. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de beloofde 'politieke vernieuwing' waarop niemand echt trots kan zijn. Aan de vooravond van het nieuwe politieke seizoen worden de messen bij de LPF opnieuw geslepen. Behalve de confrontaties, die in het kabinet tussen de LPF-bewindslieden en hun collega's worden verwacht, kan de strijd om de macht in de fractie vanaf nu worden geopend.(..)
De LPF is sinds de gruwelijke moord op Pim Fortuyn blut. Schuldeisers wachten op hun geld, voor ruim 300.000 euro ligt er aan onbetaalde rekeningen. De geldkraan van het ministerie van Binnenlandse Zaken voor de financiering van politieke partijen wordt voor de LPF niet opengedraaid voordat er een goedkeurende verklaring van een accountant op tafel ligt. Zelfs voor het organiseren van een nieuwe ledenvergadering is geen geld.
(..)
Vice-fractievoorzitter Ferry Hoogendijk ('Altijd herrie met Ferry') is zo iemand die als spin in het web binnen de fractie de macht heeft gegrepen. De ex-hoofdredacteur van Elsevier zorgde al snel voor tumult met zijn pleidooi voor een generaal pardon voor 100.000 illegalen. De 'hardliner', die voorop liep bij het terugsturen van Herben na de onderhandelingstafel tijdens de kabinetsformatie, schoof zijn Gooise 'kennissen' Herman Heinsbroek (Economische Zaken) en Fiona de Vilder (Emancipatie) naar voren als bewindslieden.
Ook in de machtsstrijd met de LPF-bestuurstop liet Hoogendijk zich niet onbetuigd. Er werd openlijk gedreigd met de oprichting van een nieuwe partij als opvolger van de LPF. Tijdens het gedenkwaardige crisisberaad in het chique Haagse hotel Des Indes lag de gehele avond het voorstel op tafel om de LPF failliet te laten gaan. De afgedankte bestuursleden Langendam en Dost zouden zijn geëlimineerd en ook de schulden zouden in een klap zijn verdwenen. Sommigen vergelijken dit met de aanpak van koppelbazen die in het verleden werkten met zogeheten 'plof-bv's'. "Volstrekt ontoelaatbaar en puur kiezersbedrog", zegt achteraf een van de bezoekers van het crisisberaad, waar ook televisiemakelaar Harry Mens ("Ik heb nog een lijntje met Pim") opeens opdook.
Het slagveld rond de LPF is nauwelijks nog te overzien. Eduard Bomhoff, minister van Volksgezondheid en vice-premier, zet een loyale topambtenaar twee dagen na de beëdiging aan de kant. De minister-zonder-stropdas Herman Heinsbroek verbiedt ambtenaren op zonnige dagen voor de ingang van het departement te roken en te lunchen en blijft zelf als dienaar van de Kroon in zijn eigen peperdure Bentley rondrijden. Staatssecretaris Philomena Bijlhout bleek te zijn 'vergeten' dat ze ook na de Decembermoorden in 1982 nog meedeed aan de oefenkampen van de Volksmilities van Desi Bouterse. Negen uur na haar beëdiging door koningin Beatrix werd de Surinaamse voor de eerste en laatste keer door haar chauffeur thuisgebracht.
(..)
Makelaar Harry Mens vindt dat minister Herman Heinsbroek uiteindelijk de nieuwe LPF-lijsttrekker moet worden. "Als er snel verkiezingen komen dan gaan alle LPF-leden massaal achter Heinsbroek staan. Dat zie je gewoon gebeuren. Hoogendijk moet dan maar fractievoorzitter worden. Hij is niet bepaald mijn eerste keus, want Hoogendijk is een beetje een etterbak. Maar hij kan wel een mooie twee-eenheid vormen met Heinsbroek. Hoogendijk moet de fractie in bedwang houden."
Voor de 50-jarige Mat Herben, de ex-hoofdredacteur van de Defensiekrant, heeft de televisiemakelaar een prachtige baan bedacht. "Mat kan straks burgemeester worden van Breda. Daar kan hij zich mooi uitleven bij de militaire academie!"
quote:(bron: HP/De Tijd)
Ferry Hoogendijk heeft midden jaren zeventig diverse vergaderingen bijgewoond van types uit de schaduwwereld.Zo schoof er een Saudisch 'journalist' annex wapenhandelaar aan, alsook een CIA-agent die betrokken was bij clandestiene wapenleveranties aan Irak, Libie, de ETA en de IRA.Dit meldde de Belgische krant De Morgen.Wapenhandel was het belangerijkste gespreksonderwerp op de genoemde bijeenkomsten die in het Zeeuws-Vlaamse Eeede werden gehouden.
Met name aan de Saudi, Faez Al Ajjaz genaamd, besteedde De Morgen aandacht.En wel omdat deze figuur een rol speelde bij het Eurosysteems-schandaal, 'het met smeergeld en callgirls gelardeerde bouwproject voor een militair hospitaal in Saudi-Arabie door een Beligisch consortium'.Bovendien dook zijn naam 'regelmatig op in de schandalen rond de neonazi-militie Westland New Post en in het mislukte onderzoek naar de Bende van Nijvel'.
Gezellig gezellschap
En Janssen van Raay ook wel:
quote:bron
Janssen van Raay's hang naar obscuur rechts kwam eveneens aan het licht in de boezem van het Europarlement. Na een paar heftige aanvaringen met Hanja Weg-Maijen, de IJzeren Dame van de CDA-fractie binnen de delegatie van de EVP (Europese Volks Partij), stapte hij eind 1996 over naar de Unie van Europa fractie. Forza Italia, een partij met heel wat Mussolini-saus in zijn politieke pasta, speelde binnen die fractie een voorname rol. Maar fascistische tendenzen in zijn directe omgeving blijken onze Jimmy niet te deren. Integendeel zelfs. Nu Berlusconi's Forza uit de Unie van Europa is gestapt en aansluiting zoekt bij de EVP, proberen Fini en zijn Alleanza bij de Unie van Europa naar binnen te klimmen. En Janssen van Raay geeft ze bij die poging een kontje. Dat gaf hij in de jaren tachtig ook aan de Amerikaanse wapenlobby als voorzitter van High Frontier Europe.Een andere organisatie waarmee Janssen van Raay zich in de jaren tachtig heeft ingelaten was de in 1967 opgerichte WACL (2). Een van meet af aan van (neo-) nazi's vergeven internationale club van communistenvreters en socialistensnellers, die driftig werd gesubsidieerd door de CIA, de Japanse mafia (Yakuza), de heroïnebazen van de Taiwanese Kwo-min-tang en in een wat later stadium door de cocaïneregimes in Midden- en Zuid-Amerika. Zo maakte gourmand Janssen van Raay in 1983 zijn opwachting bij de toen in Luxemburg georganiseerde jaarlijkse bijeenkomst van deze gruwelclub.
quote:Wat nou stoppen met interviews!? Ik als burger heb het recht te weten wat er allemaal bekokstoofd wordt in de achterkamertjes van de LPF! En echt verrassend sneu om de woorden 'vijand' in de mond te nemen. LPF stevent af op de ultieme pervertering van hun idealen.
Op zaterdag 10 augustus 2002 02:01 schreef Vibromass het volgende:
Artikel uit het Parool:
[..]
quote:Dat heet (knuffel)neger.
Op vrijdag 09 augustus 2002 18:49 schreef Clandestino_The_Great het volgende:
Die bruine, die op nr 2 stond (ben ze naam ff kwijt) kan het al helemaal niet waarmaken.
Ik las van de week overigens in VN in een interview met Kay v/d Linden dat hij zei dat LPFs grootste fout is dat ze de media als vijand (blijven) zien.
Hij krijgt al snel gelijk.
quote:Ik zal ook niet rouwen als bovengenoemde personen de politiek vroegtijdig zouden moeten verlaten. Stelletje eikels zijn het. Meer woorden heb ik er niet voor over.
Op zondag 11 augustus 2002 12:16 schreef schatje het volgende:[..]
(bron: HP/De Tijd)
Gezellig gezellschap
En Janssen van Raay ook wel:
[..]
GLG
quote:Waarom gaat de LPF alle geweldige beloftes waarmaken?
Op donderdag 01 augustus 2002 02:53 schreef R@b het volgende:
De woordvoerster van de LPF-fractie, Ines Scheffers, is op non-actief gesteld.Wat is daar ongeregeld van de LPF aan? Mevrouw de woordvoerster is te ver gegaan, en daarop heel correct door de LPF op non-actief gezet. Kunnen andere politieke partijen met hun doofpot nog wat van leren.
quote:Méér, méér van het goede! Voor wie gedacht had dat de LPF met zo'n hoeveelheid kleurrijke figuren als Ferry Herrie, Jimmy Janssen van Raay en niet te vergeten Langendam onderhand wel door hun voorraad clowns heen moest zijn heeft de partij wederom een verrassing in petto. Ik heb hoge verwachtingen van deze Wijnschenk.
LPF opnieuw in tweestrijd
BAS SOETENHORST
DEN HAAG - De LPF-Kamerleden Harry Wijnschenk en Frits Palm lijken de meeste kans te hebben in de strijd om de opvolging van Mat Herben als fractievoorzitter. Daarmee wordt het een gevecht tussen twee stromingen: de groep van voormalig topambtenaar Palm die vooral stabiliteit wil uitstralen, tegen de stroming die met Wijnschenk hoopt op spektakel.
In een kort interview in het jongste nummer van het weekblad Adformatie, een vaktijdschrift voor reclamemensen, zegt Wijnschenk (38) op de vraag of hij iets verrassends over zichzelf kan vertellen, 'elke dag al twintig jaar ten minste één keer boven de tweehonderd kilometer per uur' te rijden. Op de vraag wat zijn collega's van hem denken, antwoordt Wijnschenk dat hem dat 'geen barst kan schelen'.
De 55-jarige Palm heeft zich de laatste maanden alleen achter de schermen bemoeid met alle perikelen in de LPF en daarbij de publiciteit vermeden.
Los van de strijd tussen Palm en Wijnschenk zal er volgens ingewijden in het fractiebestuur meer plaats worden ingeruimd voor jongeren. Het ziet ernaar uit dat justitiewoordvoerder Olaf Stüger (33) deel gaat uitmaken van het bestuur. De plek van Philomena Bijlhout, die na een staatssecretariaat van enkele uren geheel van het toneel is verdwenen, wordt vermoedelijk ingenomen door de 29-jarige Firoes Zeroual. Verder bestaat de kans dat Fred Schonewille (33) toetreedt tot het bestuur. Er wordt rekening mee gehouden dat João Varela, die net als Ferry Hoogendijk vice-fractievoorzitter is, zijn lidmaatschap van het bestuur neerlegt.
Na stevig bekritiseerd te zijn in eigen kring, gaf Matt Herben donderdag te kennen ermee op te willen houden als fractieleider. De verwachting is dat de fractie eind volgende week of enkele dagen later een opvolger kiest.
Gisteren lanceerde Kamerlid Jimmy Janssen van Raay de mogelijkheid dat Herben toch aanblijft, maar de lastige Kamerdebatten door fractiegenoten laat doen.
Andere LPF'ers nemen dat voorstel niet serieus. Hoogendijk noemt Herbens aanblijven 'een gepasseerd station'. Herbens voorstel om elk jaar een andere fractievoorzitter te kiezen, is eveneens kansloos.
quote:Wouter Bos wordt hier gedemoniseerd,
Op maandag 12 augustus 2002 08:22 schreef Bazooka-Eend het volgende:
Ik hoop dat het Wijnschenk wordt, lachen. Werd trouwens afgelopen zaterdag de 'Wouter Bos van de LPF' genoemd in de Telegraaf
http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1498_1115037,00.html
en
quote:Bron: NRC.nl
De Vilder geen staatssecretarisDEN HAAG, 13 AUG. LPF-kandidate Fiona de Vilder (44) wordt niet de nieuwe staatssecretaris voor Emancipatie en Gezinszaken. Na een informeel gesprek met minister-president Balkenende is zij onder zware druk gezet om "een andere functie te ambiëren". Dat melden goed ingelichte bronnen rond het kabinet.
De LPF moet zich nu beraden op een nieuwe kandidaat. Het plan is om begin volgende week een fractievergadering te houden. Daar wordt ook de opvolging van fractieleider Herben aan de orde gesteld. Hij liet vorige week na kritiek uit de fractie weten dat hij per 1 september wil stoppen. Herben wordt niet gezien als alternatief voor De Vilder. "We moeten een allochtone kandidaat kiezen", zegt Kamerlid Janssen van Raay (LPF) desgevraagd. Hij zou het liefst zijn collega Zeroual in aanmerking laten komen. Vice-fractievoorzitter Hoogendijk was niet bereikbaar voor commentaar.
De Vilder had gisteren een gesprek met premier Balkenende. Benadrukt wordt dat het om een informeel gesprek ging. Eerder had De Vilder een ontmoeting met minister van Sociale Zaken De Geus (CDA). Daarbij is duidelijk geworden, zo melden diverse bronnen, "dat de kandidate niet gekwalificeerd is voor deze post".
Dat de LPF De Vilder naar voren schoof als kandidaat voor de post, werd op 1 augustus bekend, anderhalve week nadat LPF-lid Bijlhout was afgetreden als staatssecretaris voor Emancipatiezaken. Bijlhout had premier Balkenende onjuist ingelicht over haar lidmaatschap van de volksmilitie in Suriname na de zogenoemde decembermoorden. De Vilder - huisvrouw, opgeleid voor het hotelvak en betrokken bij de organisatie van het fotofestival Naarden - werd als de meest geschikte opvolger aangedragen door vice-fractievoorzitter Hoogendijk. Herben en de sollicitatiecommissie stemden daar vervolgens vlot mee in.
Een woordvoerder van Sociale Zaken deelt mee dat "er nog gesprekken worden gevoerd". Haar is niet bekend wanneer het formele, afrondende gesprek met de minister-president zal zijn. Kamerlid Palm van de LPF, lid van de sollicitatiecommissie, zegt niet op de hoogte te zijn. "Ik probeer vakantie te houden"
quote:Moet dat een ongeregeldheid voorstellen?
Op dinsdag 13 augustus 2002 18:16 schreef Zander het volgende:[..]
Bron: NRC.nl
quote:Ach, ze schuiven alleen maar iemand naar voren die achteraf toch niet zo geschikt blijkt te zijn (is niet de eerste keer, trouwens
Op dinsdag 13 augustus 2002 18:18 schreef BillieJoeCoegan het volgende:
Moet dat een ongeregeldheid voorstellen?
Kortom ze hebben weer eens eerst overlegt voordat ze iets in de media brengen. Zo lijkt het dus weer knullig wat er door LPF naar buiten wordt gebracht. Hulde
quote:En bij de coalitie partners groeit de irritatie over het geroep in de media zonder overleg van de LPF bewindslieden.
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:21 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
De nieuwe LPF staatsecretaris van Financien (van Eijck) wil graag bij afschaffing van het spaarloon de tegoeden gelijk vrijgeven, dit oa. als belangrijke stimulans voor de economie. Gelukkig denkt Minster Heinsbroek (economische zaken) en ook LPFer hetzelfde over het vrijgeven maar zegt dat het economische effect nihil is.Kortom ze hebben weer eens eerst overlegt voordat ze iets in de media brengen. Zo lijkt het dus weer knullig wat er door LPF naar buiten wordt gebracht. Hulde
quote:Zo had Pim het gewild.
Op dinsdag 13 augustus 2002 17:55 schreef BillieJoeCoegan het volgende:
Ongeregeldheden, klonk spannend. Alleen wat theemutsen en koffieleuten die het auteursrecht schenden of die wat roepen in de media.
GLG
quote:Bron: NRC
In onderzoek naar kartelvorming Arcade:
Bedrijf Heinsbroek vernietigde notulenDEN HAAG, 14 AUG. In een onderzoek naar kartelvorming door platenmaatschappij Arcade, een voormalig bedrijf van minister Heinsbroek (Economische Zaken), voelde in de tweede helft jaren negentig een getuige zich zozeer geïntimideerd dat hij zijn medewerking introk. Ook werd het onderzoek bemoeilijkt doordat bij Arcade interne notulen ,,systematisch werden vernietigd''.
quote:Bron: Haagsche Courant.
Hoogendijk geeft Balkenende de schuldVice-fractievoorzitter Hoogendijk van de LPF legt de schuld voor de mislukte benoeming van Fiona de Vilder tot staatssecretaris voor emancipatie en gezinszaken bij premier Balkenende. Deze heeft volgens Hoogendijk te veel druk op de LPF gelegd om een opvolger van de afgetreden Bijlhout te vinden.
Nu fractievoorzitter Mat Herben in feite is teruggetreden houdt Hoogendijk zich bezig met het vinden van een nieuwe kandidaat voor het staatssecretariaat. "Ik laat me niet door Balkenende opjagen", zegt Hoogendijk. Herben heeft dat naar zijn zeggen wel laten doen. "Die moest van Balkenende binnen vierentwintig uur een opvolger vinden. Hij accepteerde dat, maar ik niet".
Twee dagen na het aftreden van Bijlhout vanwege leugens over haar verleden in Suriname kwam de LPF met De Vilder als kandidaat. Haar naam lekte nog dezelfde dag uit. Hoogendijk is boos over de manier waarop de premier toen met De Vilder om is gegaan. "Wij moesten snel een kandidaat vinden en Balkenende ging vervolgens twee weken met vakantie. Het eerste gesprek met mevrouw De Vilder vond dus ook pas twee weken later plaats". Volgens Hoogendijk duurde dat te lang, met als resultaat dat De Vilder zich afgelopen dinsdag terugtrok als kandidaat.
Hoogendijk zei dat gisteren alleen al enkele tientallen kandidaten een sollicitatiebrief hebben gestuurd. Een van de eerder genoemde kandidaten, Kamerlid Fieroes Zeroual, heeft voor de derde keer bedankt voor de eer. Als zij wel had toegestemd, was zeer waarschijnlijk Bijlhout weer in de Kamer gekomen. Voor een deel van de LPF-fractie zou dat onverteerbaar zijn geweest.
Onder de sollicitanten bevindt zich ook de 3FM-dj Claudia de Breij. De 27-jarige diskjockey heeft dat gisteren zelf verteld. "Ik ben een jonge werkende vrouw en heb een duidelijke visie op de samenleving", zegt De Breij. Ze denkt dat haar ervaring met media en theater haar goed van pas zullen komen in het politieke spel. Ze wil haar huidige baan combineren met een eventueel staatssecretariaat.
quote:
Als er één ding was waar Pim Fortuyn giftig van werd, dan was het wel het feit dat hij werd vergeleken met extreem-rechtse leiders als Le Pen en Janmaat.
Maar Fortuyns partij, de LPF, blijkt niet resoluut de deuren te hebben gesloten voor extreem-rechtse figuren. Zo is een voormalig kopstuk van de Centrum Partij, Rien Boiten, al van meet af aan actief binnen de LPF. Hij is bovendien politiek adviseur van het LPF-kamerlid Van der Velde.Boiten meldde zich eerder als lid bij de nieuwe partij Leefbaar Nederland. Maar toen ze er daar achter kwamen dat hij een extreem-rechts verleden heeft, werd hij onmiddellijk de partij uitgezet.
Misschien het begin van wat geregeldheden
quote:ik zag het net ook... moedig van die gast dat ie een interview laat doen, maar o wat is die vent leugenachtig...
Op dinsdag 20 augustus 2002 22:42 schreef golfer het volgende:
Nova-uitzending vandaag:
[..]
quote:Ik heb mij twijfels over Wijnschenk, maar gun hem de benefit of the doubt.
Op dinsdag 20 augustus 2002 23:02 schreef milagro het volgende:
Ik vind Harry Weinschenk prima overkomen, nu net bij Nova.Misschien het begin van wat geregeldheden
Ken hem van wat media-congressen waar ie wel eens kwam.
Beetje opportunistisch mannetje, maar misschien is dat wat de LPF nodig heeft.
quote:De meningen binnen de fractie blijken weer eens verdeeld. Als ze dit enigszins SP-achtige concept niet willen gaan gebruiken blijft de vraag hoe ze dan wel uit de schulden willen komen.
Kamerleden LPF moeten geld afstaan(Van onze politieke redactie)
DEN HAAG - De Kamerleden van de Lijst Pim Fortuyn moeten een deel van hun salaris afstaan om de partij financieel gezond te maken. Deze oproep doet waarnemend voorzitter Ed Maas. De LPF kampt met een schuld van 350.000 euro, blijkt uit een rapport van accountantsbureau Deloitte & Touche. De schulden zijn ontstaan door de verkiezingscampagne. Maas vindt dat de Kamerleden van hun jaarvergoeding van negentigduizend euro tien tot vijftien procent moeten afstaan.In de fractie is weinig begrip voor het voorstel. Jim Janssen van Raay noemt het 'totale onzin'. "Ik roep Ed Maas op om drie keer zijn jaarsalaris in de partijkas te storten. De man is bijzonder gefortuneerd."
Ook Fred Schonewille zegt zich te ergeren aan de oproep. "Het stoort mij dat dit deze dingen voortdurend via de media tot ons komen. Deze onderwerpen horen op een algemene ledenvergadering te worden besproken. Ik heb Maas al enkele malen verzocht die op korte termijn uit te schrijven. Maar tot nog toe blijft het stil."
Het voorstel staat op de agenda voor de fractievergadering. De fractie was vandaag in het Hilton Hotel in Amsterdam bijeen om een opvolger voor fractieleider Mat Herben te kiezen.
quote:de VVD'ers onder de LPF'ers zullen wel eens voor moeilijkheden kunnen gaan zorgen... zou wel eens het einde van deze partij kunnen worden..
Op woensdag 21 augustus 2002 00:44 schreef Vibromass het volgende:
Uit het Parool:
[..]De meningen binnen de fractie blijken weer eens verdeeld. Als ze dit enigszins SP-achtige concept niet willen gaan gebruiken blijft de vraag hoe ze dan wel uit de schulden willen komen.
quote:
LPF schorst "adviseur" Rien BoitenHILVERSUM Het LPF-bestuur heeft de oud-lijsttrekker in Den Haag van het extreem-rechtse CP '86 Rien Boiten als lid geschorst. De LPF overweegt hem uit de partij te zetten. Volgens het bestuur was na onderzoek al gebleken dat Boiten extreem-rechtse denkbeelden verdedigde.
Boiten maakte gisteren in BOVA gewag van adviserende contacten met de LPF, waar het LPF-Kamerlid Van Der Velde geen bezwaar tegen had. Het LPF-bestuur ontkent de adviserende rol van Boiten.
Fractieleider Wijnschenk distantieerde zich al van Boiten. Hij wil de schijn vermijden dat de LPF iets met extreem-rechts te maken heeft.
quote:Bova ?
Op woensdag 21 augustus 2002 17:04 schreef Vibromass het volgende:
Bron: NOS Teletekst
[..]
quote:Eh?
Op woensdag 21 augustus 2002 17:05 schreef DJ-L3 het volgende:[..]
Bova ?
quote:Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat volksvertegenwoordigers een gedeelte van hun vergoeding in de partijkas storten. Dat gebeurt bij vrijwel alle partijen en niet alleen in het parlement, maar ook in de staten en in de raden. De SP is er erg extreem in; de volledige vergoeding wordt in de partijkas gestort en personen die aan hun werkzaamheden een dagtaak hebben krijgen een iets-boven-modaal inkomen ervoor terug.
Op woensdag 21 augustus 2002 00:44 schreef Vibromass het volgende:
Uit het Parool:
[..]De meningen binnen de fractie blijken weer eens verdeeld. Als ze dit enigszins SP-achtige concept niet willen gaan gebruiken blijft de vraag hoe ze dan wel uit de schulden willen komen.
quote:Er staat BOVA ipv NOVA in je stukje
Op woensdag 21 augustus 2002 17:11 schreef Vibromass het volgende:[..]
Eh?
Heeeeeeeeeerlijk!
De een kende hem niet, een ander eerst niet en toen toch wel, en weer een ander kende hem meteen al. De een vond het geen enkel probleem, een ander misschien wel en weer een ander wilde het absoluut niet hebben.
Je krijgt echt de indruk van een goed georganiseerde partij...
quote:maar gelukkig hebben ze nu wijnschenk aan het roer!! let maar op, een hoofdredacteur van een motorblad, de buurman van ... (weet niet zo gauw meer welk belangrijk lpf-lid) zonder enige bestuurlijke, dan wel politieke ervaring zal het wel eens even recht zetten.. komt helemaal goed daar!!
Op donderdag 22 augustus 2002 13:19 schreef k_man het volgende:
Je krijgt echt de indruk van een goed georganiseerde partij...
quote:Maar hij rijdt wel iedere dag 200, toffe gozerd
Op donderdag 22 augustus 2002 22:57 schreef - het volgende:[..]
maar gelukkig hebben ze nu wijnschenk aan het roer!! let maar op, een hoofdredacteur van een motorblad, de buurman van ... (weet niet zo gauw meer welk belangrijk lpf-lid) zonder enige bestuurlijke, dan wel politieke ervaring zal het wel eens even recht zetten.. komt helemaal goed daar!!
quote:Dit heeft hij alweer rechtgezet:
Op donderdag 22 augustus 2002 23:28 schreef Vibromass het volgende:
Maar hij rijdt wel iedere dag 200, toffe gozerdKutflitspalen hej ie gewoon keihard schijt aan man
quote:
Begin deze maande vertelde hij in het reclameblad Adformatie dat hij ,,elke dag al twintig jaar ten minste één keer boven de tweehonderd kilometer per uur'' rijdt. Gisteren, na zijn verkiezing als fractievoorzitter, bleek een nuance nodig: dat doet hij alleen op de Nintendo-spelcomputer van zijn zoon.http://www.nrc.nl/dossiers/LPF/artikel/1029905495942.html
quote:Bestaat de Nintendo al 20 jaar dan ? Het is nog een digibeet ook
Op donderdag 22 augustus 2002 23:36 schreef Zander het volgende:[..]
Dit heeft hij alweer rechtgezet:
[..]
quote:De ene redacteur volgt de andere op. Herben was redacteur van het Defensieblaadje en vliegtuigfanaat. Dus drukte hij de JSF er door. Wat zou deze motor- en horlogeliefhebber er door drukken?
Op donderdag 22 augustus 2002 22:57 schreef - het volgende:
maar gelukkig hebben ze nu wijnschenk aan het roer!! let maar op, een hoofdredacteur van een motorblad,
quote:echt?? ok..................echt de man die we als een van de belangrijkste mensen van nederland moeten hebben
Op donderdag 22 augustus 2002 23:28 schreef Vibromass het volgende:Maar hij rijdt wel iedere dag 200, toffe gozerd
Kutflitspalen hej ie gewoon keihard schijt aan man
quote:Zal Hummie de LPF uiteindelijk van de ondergang gaan redden?
Op vrijdag 23 augustus 2002 10:13 schreef k_man het volgende:[..]
De ene redacteur volgt de andere op.
quote:
Plan minister Nawijn valt slechtDEN HAAG Het plan van minister Nawijn
(Vreemdelingenbeleid) om criminele
Nederlanders van buitenlandse afkomst
het land uit te zetten,is niet in goede
aarde gevallen.Premier Balkenende noemt
het voorstel van de LPF-minister "in
strijd met de grondwet".In de Tweede Kamer zijn geen positieve
reacties te horen.PvdA,GroenLinks en
D66 zijn verbijsterd en noemen het plan
"discriminerend".Ook VVD en CDA wijzen
de maatregel af.Migratierecht-deskundige Spijkerboer
van de Vrije Universiteit stelt dat de
jurist en voormalig topambtenaar Nawijn
"weet dat dit absoluut niet kan".
quote:Teletekst voegt hier nog aan toe dat Eberhard overweegt een aanklacht wegens smaad in te dienen...
Kamerlid Eberhard heeft strafbladDoor Milja de Zwart
Pim Fortuyn wilde LPF-Tweede-Kamerlid Cor Eberhard uit de partij gooien, omdat Eberhard een strafblad heeft en Fortuyn hem zag als intrigant.
Fortuyn maakte gewag van zijn voornemen tijdens een bespreking op Koninginnedag met de bestuursleden De Booij en Sleeswijk Visser en enkele partijmedewerkers. Hij kwam tot zijn conclusie na onderzoek door recherchebureau Boogert en Partners naar enkele mensen op zijn kandidatenlijst.
Uit het onderzoek bleek dat Eberhard tweemaal is veroordeeld: voor diefstal en verduistering. Fortuyn wilde daarom de nummer 13 van zijn lijst direct na de verkiezingen royeren. Na Fortuyns dood had niemand in de partij genoeg gezag om het besluit uit te voeren.
Eberhard ontkent dat hij een strafblad heeft, maar bronnen in de top van de Lijst Pim Fortuyn en bij justitie bevestigen dat hij is veroordeeld. Hij verwierf zich een positie in de LPF door geld te bieden en gebruik te maken van de database die hij van Leefbaar Nederland had gestolen, blijkt uit een portret van Eberhard vandaag in het Algemeen Dagblad.
Eberhard volgde Fortuyn op toen deze op 9 februari uit LN werd gezet. Hij meldde zich als eerste vrijwilliger bij het partijkantoor van de LPF.
bron: AD
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1030109718043.html
quote:bron: Telegraaf (tsja
Heinsbroek liet opnieuw merken zich weinig aan te trekken van gevestigde reputaties. Hij zei de econoom Arnold Heertje niet te kennen "alleen iemand die wel eens in een panel zit" (zoon Raoul Heertje). Prof. dr. A. Heertje is emeritus hoogleraar Staatshuishoudkunde en is de auteur van enkele tientallen boeken en artikelen over economie. "Als Heertje een van de belangrijkste economen van Nederland zou zijn, dan zou ik 'm kennen", aldus Heinsbroek.
quote:Mooi... als Eberhadr op moet stappen nu, kan die Duivendak ook eindelijk weg.
Op zaterdag 24 augustus 2002 09:45 schreef Mass het volgende:[..]
Teletekst voegt hier nog aan toe dat Eberhard overweegt een aanklacht wegens smaad in te dienen...
bron: AD
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1030109718043.html
Gelijke monikken, gelijke kappen.
quote:Flauwekul. Waarom zou iemand met een strafblad niet in het parlement kunnen zitten? Volgens mij staat nergens in de wet dat dat niet mag.
Op zaterdag 24 augustus 2002 12:39 schreef milagro het volgende:[..]
Mooi... als Eberhadr op moet stappen nu, kan die Duivendak ook eindelijk weg.
Gelijke monikken, gelijke kappen.
quote:iets te kort door de bocht
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:21 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Flauwekul. Waarom zou iemand met een strafblad niet in het parlement kunnen zitten? Het gaat bij beide om relatief lichte vergrijpen. Duyvendak schijnt ooit (lang geleden) wat papieren te hebben ontvreemd bij een inbraak op een militaire basis. Eberhard schijnt veroordeeld te zijn voor diefstal en verduistering. Beiden hebben (kennelijk) hun straf uitgezeten. Ze worden in ieder geval niet meer gezocht door Justitie. Wat mij betreft kunnen ze blijven zitten, er zullen wel meer kamerleden zijn met een strafblad (zie Welke corrupte LINKSEN doen er nu nog de dienst ?).
wat nu als ze op de vraag "bent u in het verleden met justitie in aanraking geweest" ontkenned hebben geantwoord ?
maakt het dan nog steeds niet uit ?
Mensen, waar zijn ze in dat Den Haag nou mee bezig...
Wat een stelletje amateurs zeg!
Een strafblad én werkzaam geweest in de onlineporno- branche... en dat moet dan ons, het "gewone" volk, vertegenwoordigen? Ik pleit voor nieuwe verkiezingen en voor het opdoeken van de LPF!
quote:Voor mij hoeven ze beide niet op te stappen, ik doelde meer op de selectieve verontwaardiging in deze.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:21 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Flauwekul. Waarom zou iemand met een strafblad niet in het parlement kunnen zitten? Volgens mij staat nergens in de wet dat dat niet mag.
Verder gaat het bij beide om relatief lichte vergrijpen. Duyvendak schijnt ooit (lang geleden) wat papieren te hebben ontvreemd bij een inbraak op een militaire basis. Eberhard schijnt veroordeeld te zijn voor diefstal en verduistering. Beiden hebben (kennelijk) hun straf uitgezeten. Ze worden in ieder geval niet meer gezocht door Justitie. Wat mij betreft kunnen ze blijven zitten, er zullen wel meer kamerleden zijn met een strafblad (zie Welke corrupte LINKSEN doen er nu nog de dienst ?).
GL heeft al jaaaaaaaaaaaren Duivendak in de kamer zitten en daar hoor ik het AD niet over.
quote:Sinds wanneer is het AD een linkse krant? Ik vermoed (weet wel zeker) dat het al jaaaaaaaaaaaaren geleden in de krant verschenen is.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:27 schreef milagro het volgende:[..]
Voor mij hoeven ze beide niet op te stappen, ik doelde meer op de selectieve verontwaardiging in deze.
GL heeft al jaaaaaaaaaaaren Duivendak in de kamer zitten en daar hoor ik het AD niet over.
Een slechte krant, dat wel.
Ik geef de voorkeur aan de Volkskrant, een linkse krant dus
Ja en jaaaaaaaaaaaaaren geleden mocht Duivendak blijven zitten dus ik doel vooral op het feit dat als men nu vindt dat Eberhard op moet stappen, dan moet Duivendak en ieder ander met een strafblad dat ook.
quote:Dat is aan de partij waar ze lid van zijn. Ik heb in beginsel geen probleem met iemand met een strafblad. Het ligt uiteraard wel een beetje aan de ernst van het vergrijp, maar op het moment dat je je straf hebt uitgezeten zou je imho in principe normaal moeten kunnen functioneren in een maatschappij. Volgens mij is nergens in de wet opgenomen dat personen met een strafblad niet in het parlement mogen. En waar hebben we het over; bij alle bekende gevallen (Duyvendak, Van Velzen (SP), Eberhard en (geloof ik) Van den Brink(LPF)) gaat het om kleine vergrijpen.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:24 schreef dop het volgende:[..]
iets te kort door de bocht
wat nu als ze op de vraag "bent u in het verleden met justitie in aanraking geweest" ontkenned hebben geantwoord ?
maakt het dan nog steeds niet uit ?
quote:mee eens,
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:48 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dat is aan de partij waar ze lid van zijn. Ik heb in beginsel geen probleem met iemand met een strafblad. Het ligt uiteraard wel een beetje aan de ernst van het vergrijp, maar op het moment dat je je straf hebt uitgezeten zou je imho in principe normaal moeten kunnen functioneren in een maatschappij. Volgens mij is nergens in de wet opgenomen dat personen met een strafblad niet in het parlement mogen. En waar hebben we het over; bij alle bekende gevallen (Duyvendak, Van Velzen (SP), Eberhard en (geloof ik) Van den Brink(LPF)) gaat het om kleine vergrijpen.
en met achteraf bedoel ik dan als je het parlement in gaat
[Dit bericht is gewijzigd door dop op 24-08-2002 13:57]
Anders zou het betekenen dat je door een vroeger relatief klein vergrijp voor de rest van je leven onbetrouwbaar c.q. ongeloofwaardig zou zijn en geen baan met enige verantwoordelijkheid zou mogen hebben.
Maar is het iets waar je NU nog steeds 100% achterstaat dan wordt het een ander verhaal, maar goed dat is moeilijk na te gaan natuurlijk (ik denk aan lidmaatschap van een hele fout club).
Het gaat om wat je NU denkt en hoe je NU bent en wat je NU doet.
Anders zou je jeugdzondes ook kunnen gaan aanrekenen.
quote:Tja, als je de reacties ziet, die er over het algemeen komen als je dan eerlijk verteld, kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen...niet goed natuurlijk om te verzwijgen, maar toch.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:53 schreef dop het volgende:[..]
mee eens,
alleen als je er achteraf over liegt door te zeggen dat je geen strafblad hebt dan vind ik het wel een probleem.
aangezien dit voor mij aan toont dat je moeite hebt om in moeilijke situaties de waarheid te vertellen.
quote:Inderdaad en ik zou het goed vinden als leden van de partij er daarvoor uitgezet worden. Je verliest heel wat van je integriteit als je je niet aan de regels houdt die je anderen oplegt. Het maakt me niet uit hoe klein het vergrijp ook is, ik voel me als wel eerlijk burger niet verplicht het te pikken als hij me benadeelt.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:48 schreef Kozzmic het volgende:
Dat is aan de partij waar ze lid van zijn.
quote:Duyvendak zit pas sinds mei in het parlement.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:45 schreef milagro het volgende:
Zeg ik dat het een linkse krant is danEen slechte krant, dat wel.
Ik geef de voorkeur aan de Volkskrant, een linkse krant dusJa en jaaaaaaaaaaaaaren geleden mocht Duivendak blijven zitten...
quote:Het AD bepaalt niet wie wel of niet moet opstappen. In de Kieswet staat niet dat personen met een strafblad niet verkozen mogen worden. Het is daarna aan de partijen of ze iemands strafblad wel of niet belangrijk genoeg vinden om deze persoon wel of niet op de lijst te zetten. Natuurlijk kan de LPF daar anders over denken dan GroenLinks (helemaal uiteraard indien Eberhard hier niet eerlijk over is geweest). Maar als de LPF Eberhard eruit wil zetten hoeft dat nog niet te betekenen dat GroenLinks Duyvendak eruit moet zetten.
...dus ik doel vooral op het feit dat als men nu vindt dat Eberhard op moet stappen, dan moet Duivendak en ieder ander met een strafblad dat ook.
quote:Dus een schizofreen mag in een helder moment wel minister president worden?
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:54 schreef milagro het volgende:
Het gaat om wat je NU denkt en hoe je NU bent en wat je NU doet.
quote:voor veel beroepen hoeft het niet eens een groot probleem te zijn als je er moeite mee hebt om de gehele waarheid te vertellen
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:55 schreef milagro het volgende:[..]
Tja, als je de reacties ziet, die er over het algemeen komen als je dan eerlijk verteld, kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen...niet goed natuurlijk om te verzwijgen, maar toch.
maar dit is gewoon een vak waarin je ook in moeilijke situaties de waarheid aan moet kunnen
quote:welja natuurlijk
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:58 schreef speknek het volgende:[..]
Dus een schizofreen mag in een helder moment wel minister president worden?
quote:Okay, maar men wist van zijn strafblad toen hij aantrad als Parlementarier, en toen las ik geen AD geblaat.
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:57 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Duyvendak zit pas sinds mei in het parlement.
[..]Het AD bepaalt niet wie wel of niet moet opstappen. In de Kieswet staat niet dat personen met een strafblad niet verkozen mogen worden. Het is daarna aan de partijen of ze iemands strafblad wel of niet belangrijk genoeg vinden om deze persoon wel of niet op de lijst te zetten. Natuurlijk kan de LPF daar anders over denken dan GroenLinks (helemaal uiteraard indien Eberhard hier niet eerlijk over is geweest). Maar als de LPF Eberhard eruit wil zetten hoeft dat nog niet te betekenen dat GroenLinks Duyvendak eruit moet zetten.
Nee.. natuurlijk bepaalt het AD dat niet....
Maar "men" reageert zo selectief verontwaardigd
Als men dan VINDT dat hij op moet zouten, dan graag die mening ook wat betreft Duivendak en anderen.
Dat GL of de SP het niet boeit, is een ander verhaal.
Mij boeit het ook niet, alleen de selectieve verontwaardiging boeit me wel.
quote:Eh..mischien omdat Duyvendak jaren geleden nieuws was toen hij in de Kamer kwam net zoals Eberhard dat nu is.
Voor mij hoeven ze beide niet op te stappen, ik doelde meer op de selectieve verontwaardiging in deze.
Waar zegt het AD dan dat Eberhard er uit moet? Kan ik in het artikel niet ontdekken, er staat alleen in DAT hij een strafblad heeft en iets over diefstal van een database van LN.
Diefstal en verduistering met recidive vind ik inderdaad ernstiger als een inbraak vanuit ideele motieven die als protest actie bedoeld was, maar dat is mijn mening.
Er stonden in 1984 500.000 mensen op het Malieveld die de ideeen van Duyvendak over kruisraketten deelden, tijdsgeest mag je mee wegen denk ik.
Ik zie bij verduistering, diefstal weinig ideeels, dat zijn bedrijf in porno doet vindt ik minder ter zake doende want dat is een volledig legale zakelijke onderneming.
Een hoe meet je welke idealen een misdaad rechtvaardigen dan...
Lekker subjectief..
Zo ken ik er nog weleen paar zeg...djeeeeeeezus
quote:Tja... ik ben absoluut geen LPF aanhanger, maar op dit punt heb je volkomen gelijk. De media zijn veel te sensatiebelust. Vanaf het eerste begin werden LN en LPF volledig afgebrand. Toen Fortuyn werd vermoord werd er even gespoken over nuancering van het nieuws, maar dat is blijkbaar ook alweer voorbij.
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:06 schreef milagro het volgende:[..]
Dat GL of de SP het niet boeit, is een ander verhaal.
Mij boeit het ook niet, alleen de selectieve verontwaardiging boeit me wel.
quote:AD vind helemaal niet dat-ie op moet stappen...
Op zaterdag 24 augustus 2002 13:45 schreef milagro het volgende:
Zeg ik dat het een linkse krant is danEen slechte krant, dat wel.
Ik geef de voorkeur aan de Volkskrant, een linkse krant dusJa en jaaaaaaaaaaaaaren geleden mocht Duivendak blijven zitten dus ik doel vooral op het feit dat als men nu vindt dat Eberhard op moet stappen, dan moet Duivendak en ieder ander met een strafblad dat ook.
quote:Nee en ook dát zei ik niet...
Op zaterdag 24 augustus 2002 18:12 schreef Doc het volgende:[..]
AD vind helemaal niet dat-ie op moet stappen...
Ik zei : als men nu vindt dat.... dán moet Duivendak ... etc.
dus niet : want men vindt nu dat.... dus dán moet Duivendak ... etc.
Met "men" dus niet alleen het AD bedoelende, maar meer in het algemeen.
Dat hij een strafblad heeft, so what, maar dat hij er nu over liegt vind ik wel een kwalijke zaak eigenlijk...
quote:nou ja, een schizo kan wel de lpf oprichten, er zitten er 26 in de kamer, er zitten er wat in de regering
quote:En nee, ik zeg ook niet dat jij zegt dat het AD vind dat-ie op moet stappen
Op zaterdag 24 augustus 2002 18:53 schreef milagro het volgende:[..]
Nee en ook dát zei ik niet...
Ik zei : als men nu vindt dat.... dán moet Duivendak ... etc.
dus niet : want men vindt nu dat.... dus dán moet Duivendak ... etc.
Met "men" dus niet alleen het AD bedoelende, maar meer in het algemeen.
De enige 'men' waarvan ik tot nu toe gelezen heb dat ze vinden dat Eberhard op moet stappen de LPF zef is. Dat is dan ook de enige groep die er iets over te zeggen heeft, hoewel die Eberhard zelf de enige is die de beslissing maakt. Dito wat betreft Duyvendak en GL.
Om te zeggen dat ik hier veel collectieve verontwaardiging heb gelezen over Eberhard valt dat wel mee. Zeker niet meer verontwaardiging dan over Duyvendak, over wie de Telegraaf weer bericht had, in het 'corrupte linksen' topic. Niets selectiefs aan zou ik zeggen.
quote:Dan lees je niet goed. Ik zeg niet dat het 'okay' is maar ik zeg dat het een andere motivatie is en een motivatie waar ik begrip voor kan opbrengen.
Op zaterdag 24 augustus 2002 14:15 schreef milagro het volgende:
Oh ja, dus als je uit ideeële motieven een misdaad begaat (hoe betrekkelijk klein ook) dan is het okayEen hoe meet je welke idealen een misdaad rechtvaardigen dan...
Lekker subjectief..
Zo ken ik er nog weleen paar zeg...djeeeeeeezus
quote:zucht.. je hebt gelijk hoor
Op zondag 25 augustus 2002 11:53 schreef Doc het volgende:[..]
En nee, ik zeg ook niet dat jij zegt dat het AD vind dat-ie op moet stappen
.
De enige 'men' waarvan ik tot nu toe gelezen heb dat ze vinden dat Eberhard op moet stappen de LPF zef is. Dat is dan ook de enige groep die er iets over te zeggen heeft, hoewel die Eberhard zelf de enige is die de beslissing maakt. Dito wat betreft Duyvendak en GL.
Om te zeggen dat ik hier veel collectieve verontwaardiging heb gelezen over Eberhard valt dat wel mee. Zeker niet meer verontwaardiging dan over Duyvendak, over wie de Telegraaf weer bericht had, in het 'corrupte linksen' topic. Niets selectiefs aan zou ik zeggen.
quote:De selectieve verontwaardiging geldt eerder de andere kant op, dunkt me: Welke corrupte LINKSEN doen er nu nog de dienst ?
quote:LOL
ghehe scherpe opmerking
GLG
quote:bron
Bomhoff overhoop met tweede topman
In de top van het ministerie van Volksgezondheid wordt de sfeer steeds grimmiger nu LPF-minister Bomhoff na zijn heftige aanvaring met zijn directeur-generaal Peter van Lieshout het ook aan de stok heeft gekregen met secretaris-generaal Roel Bekker.Van Lieshout, die enige tijd geleden door zijn minister Bomhoff werd weggestuurd, blijkt nog vrijwel dagelijks naar zijn werk op het Haagse ministerie te gaan.
In de top van het departement is een onwerkbare situatie ontstaan, omdat Bomhoff niet met Van Lieshout wenst te communiceren en dat alleen via een boodschapper doet.
De situatie wordt des te gecompliceerder, omdat een deel van de ambtelijke staf nog altijd loyaal aan Van Lieshout is en hem voortdurend op de hoogte van de ontwikkelingen brengt.
Leven zuur
Ook de verstandhouding tussen secretaris-generaal Roel Bekker en Bomhoff wordt met de dag slechter. Bronnen melden dat Bekker wel degelijk op een lijstje stond met topambtenaren die Bomhoff wilde ontslaan. De verwachting is nu dat Bekker het leven zo zuur wordt gemaakt dat hij binnen afzienbare tijd zelf naar een andere functie zal uitkijken.
Directeur-generaal Van Lieshout tast nog volledig in het duister naar de motieven van Bomhoff om hem aan de dijk te zetten.
,,Ik heb slechts vijftien minuten met hem gesproken en toen zei hij dat hij me wilde ontslaan", aldus Van Lieshout, die een verslag maakte van dat gesprek en ermee naar staatssecretaris Ross-Van Dorp stapte.
Later, toen bleek dat minister Remkes (Binnenlandse Zaken) op geen enkele manier aan ontslag wilde meewerken, zei Bomhoff dat het hem om overplaatsing te doen was geweest.
Bomhoff heeft zijn ambtenaren verteld tijdens de door alle commotie uitgestelde kennismakingsbijeenkomst, dat het om 'iets persoonlijks' ging, maar daarover zal de bewindsman de komende jaren blijven zwijgen.
Van Lieshout bevestigt dat hij nog altijd in zijn huidige functie aan het werk is. Het is de bedoeling dat er een functie voor hem wordt bedacht op het ministerie van Sociale Zaken.
Niet alleen op het ministerie, maar ook binnen het kabinet begint minister Bomhoff een steeds onmogelijkere positie in te nemen. Hij dreigde zijn collega Hoogervorst (Financiën) vorige week met aftreden, toen bleek dat er ook op Volksgezondheid moest worden bezuinigd.
Onder het mom van 'Ik ben toch een amateur-politicus', zou Bomhoff tegen zijn VVD-collega hebben gezegd dat hij nog dezelfde dag een persconferentie zou beleggen om zijn aftreden aan te kondigen. Hoogervorst, niet onder de indruk van het dreigement, wenste hem daarmee, naar verluidt, veel succes. Vervolgens stemde Bomhoff in met een verhoging van de nominale ziekenfondspremie met 700 miljoen euro.
De zorgsubsidie om de financiële gevolgen van de nieuwe nog in te voeren basisverzekering te compenseren, waarvoor het kabinet-Balkenende in het strategisch akkoord 1,4 miljard euro had uitgetrokken, komt hierdoor mogelijk in gevaar.
quote:
Op zondag 25 augustus 2002 12:10 schreef milagro het volgende:[..]
zucht.. je hebt gelijk hoor
(volgens mij is dit een typisch voorbeeldje van "als-ik-je-nu gelijk-geef-hou-je-dan-je-mond")
quote:
ROTTERDAM De LPF is verhuisd naar een ander kantoorpand. Tot nu toe was het LPF-kantoor gevestigd in een gebouw van ex-bestuurslid Dost. Die zou tegen de afspraken in met terugwerkende kracht huur hebben gevraagd en hebben gezorgd voor een chaos in de LPF-boekhouding.
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 10:50 schreef Doc het volgende:[..]
(volgens mij is dit een typisch voorbeeldje van "als-ik-je-nu gelijk-geef-hou-je-dan-je-mond")
quote:Wat een enorme eikel is die Bomhoff ook. Echt een man van principes...
Onder het mom van 'Ik ben toch een amateur-politicus', zou Bomhoff tegen zijn VVD-collega hebben gezegd dat hij nog dezelfde dag een persconferentie zou beleggen om zijn aftreden aan te kondigen. Hoogervorst, niet onder de indruk van het dreigement, wenste hem daarmee, naar verluidt, veel succes. Vervolgens stemde Bomhoff in met een verhoging van de nominale ziekenfondspremie met 700 miljoen euro.
Trouwens treffend dat elke LPF minister inmiddels wel een of meerdere keren in opspraak is geweest, terwijl het rond de rest redelijk rustig is gebleven.
quote:Allemaal de schuld van de linkse kerk
Op maandag 26 augustus 2002 16:10 schreef k_man het volgende:[..]
Wat een enorme eikel is die Bomhoff ook. Echt een man van principes...
Trouwens treffend dat elke LPF minister inmiddels wel een of meerdere keren in opspraak is geweest, terwijl het rond de rest redelijk rustig is gebleven.
quote:hahahaha...
Op maandag 26 augustus 2002 16:57 schreef Paddo het volgende:
Als Pim nog geleefd had zou hij zich omdraaien in z'n graf....
quote:Ik denk niet dat hij dan in een graf had gelegen. Maar ik kende zijn hobbies ook niet allemaal.
quote:
quote:Wederom een echte ongeregeldheid
Na alle commotie die is ontstaan rond LPF-kamerlid Eberhard, heeft fractievoorzitter Herben vandaag besloten om hem op non-actief te zetten. Hij is gedurende twee weken ontheven van al zijn woordvoerderschappen om zijn onschuld aan te kunnen tonen.Eberhard kwam zaterdag in opspraak toen het Algemeen Dagblad berichtte dat hij een strafblad heeft. Ook zou hij bij Leefbaar Nederland adressenbestanden hebben gestolen. Eberhard zou bij zijn sollicitatie gezegd hebben dat hij geen strafblad heeft.
quote:Ex-PvdA lid he. *obligaat rabiaat verhaaltje over linkse kerken en rooie rakkers*
Op maandag 26 augustus 2002 16:10 schreef k_man het volgende:[..]
Wat een enorme eikel is die Bomhoff ook. Echt een man van principes...
quote:Ik moet zeggen dat ik 'schijtlul' wel een origineel scheldwoord vind,
Al meteen bij het verschijnen van zijn naam op de LPF-lijst, dit voorjaar, kwamen de eerste smeuïge berichtjes. Cor Eberhard, was dat niet die man die sekssites exploiteerde? Ja, dat is hij, bevestigde Eberhard meteen. 'Ik heb mijn hele leven hard gewerkt en netjes mijn belasting betaald. Ik zou niet weten waarom ik geen Kamerlid kan zijn.'Qua profiel past de 55-jarige voormalige sportfotograaf uit Amstelveen helemaal in de LPF. Hij heeft de laatste jaren veel geld verdiend, hij is diep ontevreden over het 'rotzooitje' dat de bestaande politieke partijen van Nederland hebben gemaakt en hij draait niet om de zaken heen: onlangs nog tijdens de LPF-ledenvergadering maakte hij een ontevreden partijlid uit voor 'schijtlul'.
Dat hij goed boert met de seksplaatjes onthulde hij enkele jaren geleden zelf in een discussie op internet. 'Met erotische sites wordt veel meer geld verdiend dan algemeen wordt aangenomen.' Voorbeeldje van Eberhard: 'Ik heb onder meer een freesite, [spam verwijderd door trainspotter], die dagelijks 170 duizend bezoekers trekt (. . .) Per dag worden er zo'n 25 via mijn site lid van een paysite. Per aangebracht lid krijg ik 42 dollar. Reken zelf maar uit hoeveel dat per dag/maand opbrengt.'
Enkele weken na die eerste berichten kwam Eberhard voor het eerst echt in opspraak. Zijn vorige partij, Leefbaar Nederland, beschuldigde hem ervan begin dit jaar een plek op de kieslijst te hebben willen kopen voor zo'n 25 duizend euro. De LPF kon zich over de onthulling niet druk maken. Allemaal kinnesinne van Leefbaar Nederland, was de reactie.
Pas het volgende relletje bracht Eberhard ook intern in de problemen. Hij schaarde zich in april openlijk achter de twee partijmedewerkers die bestuurslid Peter Langendam en kandidaat-Kamerlid Hans Smolders beschuldigden van het maken van 'seksistische avances'. Het maakte hem niet populairder bij zijn partijgenoten. Het kwam op het partijkantoor zelfs tot een handgemeen tussen Eberhard en Smolders, nu beiden lid van de LPF-fractie. In Eberhards integriteit geloofde Fortuyn sindsdien kennelijk niet meer: hij schakelde een detectivebureau in om zijn gangen na te gaan.
De detectives rapporteerden al snel 'een gevangenisstraf' uit het verleden. Het had iets te maken met diefstal en verduistering, zeiden betrokkenen in de LPF-top, maar bewijzen kwamen niet op tafel. Eberhard zelf ontkende stellig. Op geruchten dat de partij hem meteen na de verkiezingen zou willen lozen, reageerde hij nijdig: 'Dan ga ik als eenmansfractie verder.'
quote:ANP
Regiocoördinator LPF stapt op
HAARLEM (ANP) - De Haarlemse regiocoördinator van de LPF, F. Tieleman, is maandagavond opgestapt. Hij deed dat tijdens een kennismakingsbijeenkomst voor de Noord-Hollandse leden van de partij in een hotel in Haarlem. Tieleman zei per direct zijn lidmaatschap van de partij op.De regiocoördinator besloot weg te gaan na een aanvaring met interim-bestuurder E. Maas. Hem zou de mond zijn gesnoerd. Hij zegt ,,zeer teleurgesteld'' te zijn in het democratisch gehalte van het bestuur en ,,het denkvermogen van de LPF-leden''.
Tieleman, die op de tv ook forse kritiek uitte op fractievoorzitter Herben, verweet Maas eerder machtsmisbruik. Volgens hem hebben LPF-leden geen enkele zeggenschap zolang de interim-bestuurder aan de macht is. Maas zou vrienden benaderen voor verkiesbare plaatsen in de Provinciale Staten.
Geen reactie Maas
Maas wilde niet reageren op het vertrek van Tieleman. Hij liet via enkele LPF-leden weten geen behoefte te hebben aan een weerwoord, omdat de partij al genoeg negatief in het nieuws komt.
Op de bijeenkomst in Haarlem waren naast 130 gewone leden ook enkele Kamerleden aanwezig, onder wie de in opspraak geraakte C. Eberhard. Vertegenwoordigers van de media werden geweerd van de kennismakingsbijeenkomst. De LPF had vier beveiligingsmensen ingehuurd om ongewenste gasten buiten de deur te houden.
quote:Nou goed dan komt het alsnog in het nieuws maar dan zonder dat ze hun standpunt in deze belichten. Een gemiste kans lijkt me.
Op dinsdag 27 augustus 2002 01:38 schreef Rorschach het volgende:
Maas wilde niet reageren op het vertrek van Tieleman. Hij liet via enkele LPF-leden weten geen behoefte te hebben aan een weerwoord, omdat de partij al genoeg negatief in het nieuws komt.
quote:Ik kan me herinneren dat ze ooit wat te mopperen hadden over achterkamertjes. Maar dat was denk ik omdat ze er toen zelf nog geen hadden.
Op de bijeenkomst in Haarlem waren naast 130 gewone leden ook enkele Kamerleden aanwezig, onder wie de in opspraak geraakte C. Eberhard. Vertegenwoordigers van de media werden geweerd van de kennismakingsbijeenkomst. De LPF had vier beveiligingsmensen ingehuurd om ongewenste gasten buiten de deur te houden.
quote:Nova was gisteren ook wel interessant. Jan Nagel liet een brief zien waarin Eberhard aangaf ¤ 50.000 a ¤ 60.000 te willen betalen voor een verkiesbare plaats (nr 2 achter Fortuyn in kiesdistrict Haarlem) en een contract waarin hij aangaf geen adressen e.d. mee te zullen nemen als hij ooit bij LN weg ging.
Op maandag 26 augustus 2002 20:00 schreef Trainspotter het volgende:
De politieke carriere van Ome Cor is ook niet bepaald een toonbeeld van stabiliteit. Hierbij het profiel van de beste man zoals dat vandaag in de Volkskrant stond.Ik moet zeggen dat ik 'schijtlul' wel een origineel scheldwoord vind,
. Tenminste niet zo soft als 'wegwezen jij!'
quote:
DEN HAAG Het gisteren geschorste LPF-
Kamerlid Cor Eberhard noemt in Trouw de
nieuwe LPF-fractieleider Wijnschenk
"een flapdrol".Hij meent dat Wijnschenk
achter de aantijgingen zit die leidden
tot zijn tijdelijke schorsing.Eberhard heeft van het fractiebestuur
twee weken de tijd gekregen om zijn
onschuld te bewijzen.Het AD meldde
zaterdag dat Eberhard een strafblad
heeft.Verder zou hij adressenbestanden
hebben gestolen bij Leefbaar Nederland.Eberhard denkt dat Wijnschenk hem niet
"mot",omdat hij Van As wilde als
fractieleider.Wijnschenk zou nog meer
mensen uit de fractie willen werken.
quote:Mooie ongeregeldheid weer schatje
Op dinsdag 27 augustus 2002 12:14 schreef schatje het volgende:
NOS teletekst:
[..]
Het gisteren geschorste LPF-Kamerlid Cor Eberhard noemt in Trouw de nieuwe LPF-fractieleider Wijnschenk "een flapdrol".
quote:
Uit 'In 's hemelsnaam stoppen met het geven van al die interviews':
Om een eind te maken aan het gekrakeel rond de LPF roept Kamerlid Cor Eberhard zijn partijgenoten op geen interviews te geven over anderen. ''Kritiek is prima, maar laten we dat nou alsjeblieft intern houden,'' aldus Eberhard in een e-mail.
quote:Uit het LD van vanochtend... ach .. wat valt er nog over te zeggen wat andere al eerder over die 'partij' gezegd hebben?
Positie laatste bestuurder LPF John Dost wankelt
Urmond - De laatste bestuurder van de LPF, John Dost, moet zijn biezen pakken omdat hij de partij geld uit de zakken heeft geklopt.
Dat heeft Ruud Both van het LPF-managementteam gisteren gezegd tijdens een besloten ledenvergadering in Urmond. Dost bood de partij 'gratis' ruimte aan in een van zijn kantoorpanden. Achteraf bleek dat de partij 7500 euro per maand betaalde voor het kantoor. Ook zou Dost de partij op kosten hebben gejaagd met rekeningen die door zijn zoon zijn opgesteld.Both bood gisteravond tijdens de Limburgse partijbijeenkomst een blik in de boekhouding van de LPF. Een blik die de leden tot weinig vreugde stemt. De enige reden waarom landelijk nog geen algemene ledenvergadering is uitgeroepen, is het doodsimpele feit dat de bijeenkomst niet betaald kan worden, legde Both uit.
Bron: www.ld.nl
quote:Yes Minister kent nu ook al een NEderlandse versie, dat scheelt kijkgelden
Op maandag 26 augustus 2002 09:38 schreef schatje het volgende:[..]
quote:Dat de aanhang danig slinkt?
Op woensdag 28 augustus 2002 12:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Uit het LD van vanochtend... ach .. wat valt er nog over te zeggen wat andere al eerder over die 'partij' gezegd hebben?
quote:Driekwart van aanhang verloren!
Op woensdag 28 augustus 2002 19:03 schreef Tia_Tijger het volgende:[..]
Dat de aanhang danig slinkt?
Stel er komen vlot nieuwe verkiezingen (ah weer een Hoogtepunt) en CDA pakt 60 zetels en VVD 30? En VVD+CDA staat dan dus voor de deur (in praktijk zal dat 100% identiek beleid opleveren vwb de huidige situatie). Dat zullen moeilijke tijden worden. Arme zieltjes.
quote:Ja, het moment van mijn grote gelijk ! Champagne zal vloeien, er komt een optocht van alle links-extremisten door de straten van Den Haag ! Jezus zal nederdalen !
Op woensdag 28 augustus 2002 19:17 schreef Sniper het volgende:
Voor al die mensen die blijkens de postings hier extatisch sexueel genot peuren uit de berichtgeving omtrent LPF: stel ze staan strakjes op virtueel 0 zetels? Wat dan? Het schreeuwend orgasme van de Eeuw?
Natuurlijk niet, het bevestigd alleen maar de gedachte van de gemiddelde LPF stemmer; namelijk dat alles binnen een half jaar opgelost kan worden, en dat er geen enkele allochtoon meer in Nederland is
quote:Welke inbreng heet de LPF nu dan, behalve het kwartje van Kok over 2 jaar "teruggeven", en de 1 na de andere onhaalbare oplossing aankaarten ?
Stel er komen vlot nieuwe verkiezingen (ah weer een Hoogtepunt) en CDA pakt 60 zetels en VVD 30? En VVD+CDA staat dan dus voor de deur (in praktijk zal dat 100% identiek beleid opleveren vwb de huidige situatie). Dat zullen moeilijke tijden worden. Arme zieltjes.
quote:De LPF heeft haar functie al vervuld en kan wat mij betreft anno nu opgeheven worden.
Op woensdag 28 augustus 2002 19:20 schreef DJ-L3 het volgende:Welke inbreng heet de LPF nu dan, behalve het kwartje van Kok over 2 jaar "teruggeven", en de 1 na de andere onhaalbare oplossing aankaarten ?
Wat is bereikt: Nederland losbreken uit de Politiek Correcte dwangbuis waar het een jaar of 20 in heeft vastgezeten. Afschaffen van het jarenlang ingesleten Nederlands gebruik: clubjes die door het hard schreeuwen van "Discriminatie" hun wil aan de samenleving opleggen. Weg met de maniakale en zelfdestuctieve "Holier then thou" houding.
Ondanks dat sommige linkse/pc lieden het nog niet geaccepteerd hebben: die dwangbuis is voorgoed verleden tijd.
Dat de LPF nu in de regering zit is aardig maar tijdelijk. Het wachten is nu op een nieuwe partij ter rechterzijde, indien de VVD zo dom is het enorme electorale potentieel rechts van het midden wederom te verwaarlozen. Men zal zich wel niet 2 keer aan dezelfde steen stoten.
quote:Waarin zou deze partij moeten verschillen van de LPF?
Op woensdag 28 augustus 2002 20:03 schreef Sniper het volgende:[..]
Dat de LPF nu in de regering zit is aardig maar tijdelijk. Het wachten is nu op een nieuwe partij ter rechterzijde, indien de VVD zo dom is het enorme electorale potentieel rechts van het midden wederom te verwaarlozen. Men zal zich wel niet 2 keer aan dezelfde steen stoten.
quote:Het zou al helpen als deze partij niet elke dag met ongeregeldheden de kranten zou vullen.
Op woensdag 28 augustus 2002 20:06 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Waarin zou deze partij moeten verschillen van de LPF?
quote:Die nieuwe partij hoeft er niet te komen, mits zoals ik al schreef de VVD zich ditmaal het potentieel ter rechterzijde realiseert en daar ook naar handelt.
Op woensdag 28 augustus 2002 20:06 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Waarin zou deze partij moeten verschillen van de LPF?
quote:En als de VVD dat niet doet, waarin zou deze 'rechtsere' partij moeten verschillen van de LPF?
Op woensdag 28 augustus 2002 20:09 schreef Sniper het volgende:[..]
Die nieuwe partij hoeft er niet te komen, mits zoals ik al schreef de VVD zich ditmaal het potentieel ter rechterzijde realiseert en daar ook naar handelt.
quote:Eigenlijk kan ik het me niet voorstellen dat de VVD de rechterkant wederom zal laten verstoffen: 15-25 extra zetels liggen voor het oprapen.
Op woensdag 28 augustus 2002 20:17 schreef Doc het volgende:[..]
En als de VVD dat niet doet, waarin zou deze 'rechtsere' partij moeten verschillen van de LPF?
De eventuele nieuwe partij hoeft qua standpunten niet te verschillen van de LPF; wel is het duurder verkopen van de huid een vereiste (itt tot wat Herben deed tijdens de formatie).
quote:Wat een opmerkelijke belevingswereld heb jij toch Sniper. Misschien is het sexualiteit forum een betere plaats om jouw probleem even aan te kaarten.
Op woensdag 28 augustus 2002 19:17 schreef Sniper het volgende:
Voor al die mensen die blijkens de postings hier extatisch sexueel genot peuren uit de berichtgeving omtrent LPF: stel ze staan strakjes op virtueel 0 zetels? Wat dan? Het schreeuwend orgasme van de Eeuw?
quote:Dat vooruitzicht lijkt mij persoonlijk niet ideaal, maar ten opzichte van de verzameling idioten waar we nu mee opgezadeld zitten zou je wel kunnen spreken van een vooruitgang.
quote:
Wijnschenk biedt kiezers namens LPF excuses aanNOORDWIJK - De nieuwe fractievoorzitter van de Lijst Pim Fortuyn in de Tweede Kamer, Harry Wijnschenk, heeft woensdag zijn excuses aangeboden aan de Nederlandse kiezers. "Het spijt mij enorm dat we de afgelopen tijd zo rommelig zijn overgekomen."
Hij benadrukte dat hij zich zou inzetten voor rust en zorgvuldigheid. Hij wil dat alle "energie" van de 26 fractieleden voortaan naar "buiten" gericht wordt "om de problemen van 16 miljoen Nederlanders" op te lossen.
(..)
Lees verder: http://nu.nl/document?n=61517&
quote:
(..)Wijnschenk ontkende tevens dat hij van plan was om de achterban van Leefbaar Nederland in de LPF te op te laten gaan. Tijdens de persconferentie werd gerefereerd aan een stuk van zijn hand waarin hij voorstelde om met het oog op de komende provinciale verkiezingen de kopstukken van LPF in de regio in te zetten om Leefbaren te overtuigen om naar de LPF over te stappen.
Volgens Wijnschenk "was het maar een discussiestuk". Herben lichtte toe dat de LPF sterke banden met Leefbaar Rotterdam heeft en volgens hem zijn zo meer Leefbaren in het land.
(..)
Volledige artikel: http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.wijnschenk.lpf.hoogendijk.html
leefbaar pim fortuin
volgens mij klopt er iets niet aan die naam ....
l kan dan ook staan voor lomp
leip
etc
[Dit bericht is gewijzigd door ftw op 29-08-2002 08:38]
quote:Ze komt goed over tot nu toe.
Op maandag 02 september 2002 22:04 schreef schatje het volgende:
Bij Barend en van Dorp Philomena Bijlhout!!
Ik geloof in haar oprechtheid.
quote:Ah, inside informatie?
Op donderdag 05 september 2002 18:00 schreef Sniper het volgende:
Ik zit eigenlijk te wachten op het AD artikel (dat 2 dagen daarna gerectificeerd wordt) waarin wordt gemeld dat Kee Liang Phoa een necrofiel is.
quote:
Heinsbroek negeert raad Balkenende
DEN HAAG Minister van Economische Zaken Heinsbroek volgt de raad van premier Balkenende niet op om terughoudend te zijn met uitspraken in de pers.Hij zei dat in het blad Forum van VNO-NCW.Als Balkenende zich ergert,is dat volgens de minister zijn probleem. Heinsbroek kondigde een nieuw plan aan om de vennootschapsbelasting voor startende ondernemers te verlagen.Ook zei hij weer dat de staatsschuld wat mag oplopen nu het economisch slechter gaat.Hij noemde de privatisering van de KPN opnieuw "ondoordacht". Vorige week zwengelde Heinsbroek de discussie aan over normen en waarden.
quote:Wat een normen en waarden.. Als iemand last van je heeft en vraagt om je iets niet te doen, is dat zijn probleem en moet hij niet zo moeilijk doen.
Op vrijdag 06 september 2002 11:02 schreef k_man het volgende:[..]
Hulde.
Dentist
quote:
Wijnschenk onder vuur in LPF notaHilversum - In de LPF-fractie is forse kritiek hgeuit op het eerste optreden van fractievoorzitter Harry Wijnschenk tijdens de Algemene beschouwingen. Dat blijkt uit een uitgelekt partijstuk, met de titel Verslag van een Bokswedstrijd.
Wijnschenk wordt daarin neergezet als een bokser die zelf geen klappen uitdeelt. Uiteindelijk wordt de vraag gesteld of Wijnschenk zichzelf knock-out geslagen heeft. Ook wordt hem een aantoonbaar gebrek aan staatsrechtelijke kennis verweten. Verder zou hij in het debat veel te weinig vragen hebben gesteld.
In een verklaring neemt het bestuur van de LPF-fractie afstand van het rapport.
quote:
Hoogendijk wil de Jong aanklagenDen Haag - LPF-Kamerlid Ferry Hoogendijk heeft advocaat Spong ingeschakeld om te onderzoeken of er juridische stappen mogelijk zijn tegen zijn fractiegenote Winny de Jong. Die zei gisterne dat Hoogendijk zijn plaats op de LPF-lijst heeft gekocht voor 25.000 euro.
De Jong heeft gisteren gedreigd uit de LPF-fractie te stappen. Zij is ontstemd over het ontslag van haar medewerker. Die had harde kritiek geleverd op het optreden van fractieleider Wijnschenk bij de Algemene Beschouwingen.
Wijnschenk zei in een reactie in het NOS-journaal dat de LPF desnoods verder gaat zonder mevrouw De Jong.
quote:De volledige evaluatienota is te lezen op de site van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1033102842726.html
Op vrijdag 27 september 2002 13:08 schreef k_man het volgende:nieuwsbericht over interne LPF-nota
quote:
LPF-fractie keerde zich tegen Nawijn
AMSTERDAM - De LPF-fractie heeft vorige week tegen een parlementair onderzoek naar het integratiebeleid gestemd, op advies van ambtenaren van de eigen minister Hilbrand Nawijn (Vreemdelingenzaken). Die is zelf voor zo'n onderzoek. Dit blijkt uit de interne notitie van de LPF over het functioneren van fractievoorzitter Harry Wijnschenk in de Tweede Kamer. De ambtenaren, zo staat te lezen, wilden zo'n onderzoek tegenhouden 'omdat ze het al druk genoeg hadden'. Het interne evaluatierapport over het optreden van Wijnschenk tijdens de algemene beschouwingen is opgesteld door de nu ontslagen fractiemedewerker.Niet alleen Nawijn was voorstander van de motie, ingediend door SP-leider Jan Marijnissen, waarin om het onderzoek werd gevraagd. Ook de fractieleden Jim Janssen van Raaij en Ferry Hoogendijk zagen er heil in. Hoogendijk had zelfs aan Marijnissen toegezegd dat de LPF-fractie voor de motie zou stemmen. Die toezegging trok hij in, toen bleek dat de meerderheid van de fractie tegen was. Janssen van Raaij bleef bij zijn standpunt en stemde als enige LPF'er voor de motie-Marijnissen.
''De motie, die vol stond van de symboliek op het punt van erkenning van de door (Pim) Fortuyn aangekaarte problemen rond integratie, werd met uitzondering van Janssen van Raaij niet gesteund door de LPF,'' aldus het rapport. ''Deze parlementaire commissie (die het onderzoek zal uitvoeren - red.) zal de geschiedenis ingaan als de catharsis van links op het punt van integratie, en de LPF vindt de motie niet nodig!''
Het evaluatierapport, onder de titel Verslag van een bokswedstrijd, staat bol van dit soort bizarre tegenstrijdigheden. Hoogendijk wordt erin voorgesteld als de kwade genius, die als Wijnschenks politiek adviseur, meermalen de verkeerde kant opstuurde tijdens de debatten. Hoogendijk schreef ook de eerste versie van de toespraak die de fractieleider in eerste termijn hield. Deze versie werd intern gekraakt en voorts aangevuld. Toch concludeert het rapport dat Wijnschenks 'maidenspeech onvolledig en deels in strijd met de visie van Pim' was, en zich 'op een belangrijk punt' tegensprak.
http://www.parool.nl/1033102848957.html
quote:Die mensen proberen wel erg hardnekkig de vooroordelen over ambtenaren in stand te houden.
De ambtenaren, zo staat te lezen, wilden zo'n onderzoek tegenhouden 'omdat ze het al druk genoeg hadden'.
Het recherchebureau (ingehuurd door een deel van de LPF-fractie) is ook bezig om uit te zoeken of dhr. Hoogendijk inderdaad betaald heeft voor zijn plaats op de kandidatenlijst. Hij heeft namelijk via een notariskantoor €100.000 overgemaakt. Op dit moment wordt dus uitgezocht of hij dat met de bedoeling gedaan heeft om hoog op de kandidatenlijst te komen
quote:Ja, opmerkelijk, aan de andere kant kan ik de scepsis van Wester t.a.v. alles wat Winni de Jong mededeelt wel begrijpen. Ze maakt op mij niet direct een solide indruk. En nu we horen dat ze manisch-depressief is, zal de indruk die we van haar hebben hieronder altijd wel te lijden hebben... Misschien kaart ze niettemin een belangrijk punt aan, hoewel ik vermoed dat als zij de LPF overneemt het medicijn erger is dan de ziekte...
Op zaterdag 28 september 2002 01:25 schreef evert het volgende:
vond de manier waarop winny de jong aan het einde van bvd frits wester terecht wees (hij ging de mist in met een opmerking) wel top!!!
quote:Ik heb de uitzending niet uitgekeken. Wat gebeurde er precies?
Op zaterdag 28 september 2002 01:25 schreef evert het volgende:
vond de manier waarop winny de jong aan het einde van bvd frits wester terecht wees (hij ging de mist in met een opmerking) wel top!!!
quote:
Voorzitter wil reorganisatie LPF-fractie
DEN HAAG - Waarnemend voorzitter Ed Maas gaat orde op zaken stellen binnen de LPF-fractie. Maas wil een einde maken aan het zogenaamde dreamteam van twaalf fractieleden rond voorzitter Harry Wijnschenk. ''Deze fractie binnen de fractie is slecht voor het democratische gehalte,'' aldus Maas. ''De leden hebben elkaar belangrijk gemaakt en de rest komt niet aan bod. Ik wil terug naar de situatie van one man, one vote.''Maas wil volgende week een gesprek met het fractiebestuur. Hij komt tot deze actie na een gesprek met het muitende Kamerlid Winny de Jong. Op verzoek van Maas ziet De Jong af van haar voorgenomen vertrek uit de fractie. Zij kondigde haar vertrek aan nadat het fractiebestuur haar fractiemedewerker Reinier Asberg donderdag had ontslagen. Tegen de wens van het bestuur in had Asberg binnen de fractie een kritisch rapport verspreid over het optreden van Wijnschenk tijdens de algemene beschouwingen.
De Jong heeft Asberg inmiddels in dienst genomen als persoonlijk assistent en eist nu dat fractievoorzitter Wijnschenk en zijn politieke adviseur Hoogendijk hun functie neerleggen. De Jong noemt het duo ongeschikt en krijgt daarin bijval van collega-Kamerleden Gerard van As, Cor Eberhard en Willem van der Velden. Van As omschrijft de combinatie Wijnschenk-Hoogendijk als 'een kankergezwel'. Eberhard: ''Het probleem is Ferry Hoogendijk.'' Van der Velden vindt Wijnschenk te licht voor het fractievoorzitterschap. ''Ik heb het voor zijn aanstelling nog tegen hem gezegd: 'Harry, jij moet nog een jaar de tijd nemen om het vak te leren en wat meer levenservaring op te doen. Jij redt dit niet.' De algemene beschouwingen hebben mijn gelijk bewezen.'' Over Hoogendijk merkt Van der Velden op: ''Ferry luistert alleen naar Ferry.''Voorzitter Maas neemt Wijnschenk in bescherming. ''Je kunt zo'n jongen niet afrekenen op een paar schoonheidsfoutjes in het begin. Ik vind het nog steeds dapper en gedurfd dat hij naar voren is gestapt.'' Niettemin wil Maas dat de fractie zaken verandert, ook al heeft hij daar formeel niets over te vertellen. Maas: ''Daar heeft de fractie zich ook niets van aangetrokken toen het bestuur een chaos was. Toen hebben zij ingegrepen in het belang van de LPF. Nu zijn de rollen omgedraaid.''
Maas zegt de opschudding rond zijn partij te betreuren. ''Alle pijlen waren de laatste dagen op de PvdA gericht. Ik vind het verschrikkelijk dat wij nu weer alle aandacht opeisen.''
http://www.parool.nl/1033190466329.html
quote:De Jong zei dat ze in de krant gelezen had dat Wijnschenk zei dat er maandag een fractieberaad was waarin deze kwestie met haar zou worden besproken. Wester trok dit in twijfel, want volgens hem waren er tussen het moment dat Wijnschenk dit zei en het televisieprogramma nog geen kranten verschenen. De Jong preciseerde haar uitspraak door te zeggen dat ze dit bij de Volkskrant op internet had gelezen. Cor -hoe heet ie ook al weer- Eberhard, die aan de bar zat, kwam vervolgens met een uitdraai van het artikel, waarin idd stond wat Winnie had gezegd... Exit Wester dus.
Op zaterdag 28 september 2002 11:27 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik heb de uitzending niet uitgekeken. Wat gebeurde er precies?
quote:
Janssen van Raay: Wijnschenk verbood me op tv te pratenAMSTERDAM - LPF-fractievoorzitter Wijnschenk heeft Tweede-Kamerlid Janssen van Raay ervan proberen te weerhouden naar het tv-programma Buitenhof te gaan. "Wijnschenk was bang dat ik een storend element zou zijn, in plaats van een verzoenend element. Maar ik ben gegaan", zo liet Janssen van Raay zondag strijdvaardig weten voor de camera's van Buitenhof.
ONDEMOCRATISCH
Janssen van Raay hekelde, net als fractiegenoot De Jong eerder, de ondemocratische structuur van het fractiebestuur. Bijna de helft van het aantal fractieleden maakt hierdoor in praktijk de dienst uit. "Ik ben een backbencher en heb dus niets te vertellen", moest Janssen van Raay bekennen. Wat hem betreft zou Ferry Hoogendijk, "de souffleur van Wijnschenk", er verstandig aan doen ook de achterste bankjes van de Tweede Kamer op te zoeken. Wijnschenk mag van Janssen van Raay gewoon zijn honderd dagen vol maken. Maar in de fractie moet het wel anders. "Dit experiment is mislukt."NIET OP DE HOOGTE CRISISBERAAD
Janssen van Raay was ook niet op de hoogte van het crisisberaad zaterdag van de LPF-partijtop. Een select gezelschap sprak toen over de nieuwste rel die zich de afgelopen dagen had ontsponnen in de partij, toen Tweede-Kamerlid De Jong de frontale aanval opende op Wijnschenk en Hoogendijk. Zij dreigde met vertrekken als Wijnschenk niet zijn biezen zou pakken, en Hoogendijk niet naar de achterste regionen van de fractie zou bewegen. Later slikte zij die woorden echter weer in.Lees verder op http://nu.nl/document?n=62968&
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 29-09-2002 20:07]
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 29-09-2002 20:19]
We hebben hier geen behoefte aan "Linkse Kerk" versus "LPF-NSB-ers" discussie. Afgezien dat je je boude beweringen niet onderbouwt draagt dit niet bij aan een gezonde "gedachtenwisseling". Kappen dus.
quote:
LPF-voorzitter Maas in de aanval tegen HoogendijkVoorzitter Ed Maas van de Lijst Pim Fortuyn wil opheldering over de 'hardnekkige geruchten' dat enkele LPF-Kamerleden hun zetel in het parlement hebben gekocht. Hij doelt met name op de fractiebestuurders Theo de Graaf en Ferry Hoogendijk. Zij moeten de kans krijgen hun naam te zuiveren en moeten tot die tijd een stap terug doen, vindt Maas.
De partijvoorzitter zegt zich te ergeren aan de wilde verhalen die al een tijdje over de Kamerleden circuleren. Zij zouden 25- tot 50 duizend euro aan de partij hebben betaald in ruil voor een hoge plek op de kieslijst. Ook Kamerlid Winny de Jong, die een machtsstrijd uitvecht met Hoogendijk en fractievoorzitter Wijnschenk, uitte vorige week die beschuldiging tegen Hoogendijk. Toen die daarop dreigde met de juridische stappen, trok De Jong haar beschuldiging in.
Daarmee is voor Ed Maas de kous niet af. 'De geruchten zijn zo sterk dat ze niet met een paar dooddoeners kunnen worden afgedaan.' Hij wijst op de manier waarop Wijnschenk en Hoogendijk onlangs omgingen met Kamerlid Cor Eberhard. Toen die door partijgenoten werd beschuldigd van het verzwijgen van een strafblad, kreeg hij twee weken de tijd om zijn naam te zuiveren. De fractie ging niet op voorhand van zijn onschuld uit. Ed Maas: 'Het zou consequent zijn als Hoogendijk die behandeling ook op zichzelf loslaat.'
In het conflict tussen De Jong en Wijnschenk staat Maas aan de kant van De Jong. Kamerleden hebben geklaagd dat het dertienkoppige fractiebestuur inclusief Wijnschenk de andere dertien Kamerleden monddood maakt. Het is tijd dat de bezem door de fractie gaat, vindt Maas. Hij wil vandaag een gesprek met Wijnschenk.
Maas is er niet op uit Wijnschenk af te zetten. 'Hij heeft het helemaal niet zo slecht gedaan. Hij is nog jong en hij viel nou niet bepaald in een heerlijk geoliede partij. We moeten hem absoluut een tijdje de kans geven.'
De LPF-fractie beslist dinsdag over Winny de Jong. 'Het is aan de fractie of ze mag blijven of niet', zei Wijnschenk na afloop van een crisisberaad dat hij zaterdag hield met enkele Kamerleden en LPF-ministers. De positie van De Jong lijkt onhoudbaar. Haar eis dat Wijnschenk plaatsmaakt voor een andere fractievoorzitter kan niet op steun rekenen van een meerderheid van haar collega's.
Wel delen Kamerleden haar pleidooi voor een hervorming van het fractiebestuur. Dat zou moeten worden teruggebracht tot drie mensen. De namen van Mat Herben, Frits Palm en Gerard van As worden veel genoemd.
quote:Bron: http://www.volkskrant.nl
'Bestuur hoeft het alleen onderling eens te worden'Wat is er mis met de LPF-fractie in de Tweede Kamer? Kamerlid Jim Janssen van Raay kan nog lachen om het antwoord op de vraag. 'Ons team van fractiebestuurders is zo groot dat ze het alleen maar onderling eens hoeven te worden om elk besluit er door te krijgen. Dat is nog eens slim geregeld. Haha. Het scheelt mij wel een hoop tijd, want ik hoef niet eens te probéren er iets tegenin te brengen.'
De 26-koppige LPF-fractie is verdeeld, letterlijk, in bestuurders en niet-bestuurders. De eersten zijn lid van het 'brede fractiebestuur' van dertien mensen dat Harry Wijnschenk vorige maand formeerde. Twaalf Kamerleden praten met Wijnschenk, dienen hem van repliek en hebben zo een belangrijke stem. De overige dertien fractieleden voelen zich buitengesloten. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen klaagden zij erover dat zij niet eens hun mening mochten geven over de politieke strategie. Het is ordinaire machtsafbakening van Wijnschenk, vindt Kamerlid Winny de Jong. Janssen van Raay houdt het liever zakelijk: 'Je moet je voorstellen dat het presidium van de Tweede Kamer uit 75 mensen zou bestaan. Dat zou toch ook ondenkbaar zijn?'De crisis die De Jongs luidruchtige verzet tegen 'de dictatuur' van het fractiebestuur vorige week ontketende, krijgt een nieuwe dimensie door de bemoeienis van partijfinancier en interim-voorzitter Ed Maas. Hij blijkt het met De Jong eens dat de fractie ondemocratisch bestuurd wordt. 'Het is nu zo georganiseerd dat het tot blijvende problemen leidt.'
Bovendien is de voorzitter het gedonder zat. Eerst Philomena Bijlhout, daarna werd Mat Herben onttroond, toen kwam Kamerlid Cor Eberhard in opspraak en nu is het weer mis. Maas: 'Het gesodemieter moet ophouden. We hebbben heel goede ministers en de vereniging is ook goed bezig. Het kan dan niet zo zijn dat de Kamerfractie het steeds verknalt.'
Maas grijpt de affaire-De Jong aan om zijn ergernissen te uiten. Hij heeft voor vandaag zijn komst naar het Binnenhof aangekondigd om 'de bezem door de fractie te halen'. Pikant is het financiële conflict dat op de achtergrond meespeelt. Hoewel de LPF inmiddels net als andere partijen overheidssubsidie krijgt, staat nog altijd een schuld van enkele honderdduizenden euro's open. Multimiljonair Maas is bezig die 'weg te werken', maar rekent daarbij ook op steun van de fractie, die een deel van de schulden heeft veroorzaakt. De Kamerleden zouden wat hem betreft een deel van hun salaris moeten afstaan aan de partijkas, maar dat pleidooi was tot nu toe vergeefs.
Maas heeft er meer dan genoeg van. Hij schermt al een aantal weken met 'belastend materiaal' dat enkele Kamerleden in verlegenheid kan brengen. Gisteren maakte hij duidelijk dat hij in elk geval doelt op de fractiebestuurders Ferry Hoogendijk en Theo de Graaf. Beiden zouden hun plaats op de lijst afgelopen voorjaar gekocht hebben. Maas wil precies weten hoe dat zit. Wat hem betreft krijgen de twee de kans hun naam te zuiveren en moeten ze anders hun conclusies trekken.
Zo is het conflict tussen Kamerfractie en partijbestuur, dat in de zomer ook al hevig oplaaide, weer helemaal terug. De fractietop laat weten geen behoefte te hebben aan de bemoeienis van Maas. Formeel heeft de voorzitter niets over de fractie te vertellen, is het argument. Daar denkt Maas zelf heel anders over. Hij herinnert aan eerdere ruzies, toen de fractie luid en duidelijk haar mening over het partijbestuur kenbaar maakte.
'Nu hebben zíj er een bende van gemaakt. En het is blijkbaar zo'n zootje dat sommige Kamerleden geen andere uitweg zien dan bij mij aan te kloppen.'
Op zich ben ik het wel met Maas eens dat iedereen in de fractie dezelfde behandeling verdient, als er een hardnekkig gerucht is over een ongeregeldheid. En verder: tsja, de partij rommelt rustig verder. Balkenende zal wel een rotsvast vertrouwen blijven houden in de stabiliteit van de fractie.
quote:
Hoogendijk botst met LPF-voorzitter MaasLPF-Tweede-Kamerlid Hoogendijk noemt het ,,waanzin'' dat waarnemend-partijvoorzitter Maas opheldering wil over geruchten dat hij zijn Kamerzetel gekocht zou hebben. Eerder had fractiegenote De Jong Hoogendijk daar in het openbaar ook van beschuldigd.
,,Maas kan zo in de administratie terugzien dat er geen sprake is van het kopen van een zetel. Wat een waanzin. Het komt niet eens in mijn hoofd op'', zei Hoogendijk maandag in het EO-programma De Ochtenden op Radio 1.Maas zegt maandag dat hij ,,belastende informatie'' over Hoogendijk in bezit heeft. ,,Ik wil hem niet veroordelen. Hij moet nu de kans krijgen de aantijgingen te weerleggen'', zegt Maas. De waarnemend-voorzitter verwijst naar de periode die LPF-Tweede-Kamerlid Eberhard kreeg om de beschuldiging dat hij een strafblad zou hebben, aan te vechten. ,,De fractie ging toen niet meteen van zijn onschuld uit. Het is consequent om voor anderen hetzelfde te laten gelden.''
Hoogendijk noemde maandag op Radio 1 de actie van Maas ernstiger dan de beschuldigingen van fractiegenote De Jong. ,,De Jong is in de war, Maas is dat niet.'' Hoogendijk wil snel een gesprek met de waarnemend-partijvoorzitter.
Het LPF-Kamerlid weersprak de beschuldigingen van fractiegenoten als De Jong, Eberhard en Janssen van Raay dat een deel van de fractie buitenspel wordt gezet door het fractiebestuur, waar Hoogendijk deel van uitmaakt. ,,Alle besluiten worden democratisch in de fractie genomen. Die dertien die buitengesloten zouden worden, zitten daar gewoon bij.'' Hij zei bovendien dat zijn eigen macht in de fractie sterk overdreven wordt.
Dinsdag praat de LPF-fractie over de positie van Kamerlid De Jong die afgelopen week het aftreden van fractievoorzitter Wijnschenk en Hoogendijk eiste. Hoogendijk zei te hopen dat de LPF met alle 26 fractieleden verder kan.
quote:Er werd hem door Van Ingen ook gevraagd wat zijn rol eigenlijk was als alle besluiten buiten hem om genomen worden. Zijn antwoord: "Mijn rol is dat ik het aanhoor en dan gewoon mijn eigen gang ga".
Op zondag 29 september 2002 14:09 schreef Kozzmic het volgende:[artikel over Jansen van Raay bij Buitenhof]
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 13:35 schreef speknek het volgende over nog meer LPF-gedoe:
schop naar RLS modje?
Persconferentie is trouwens vertraagd "omdat ze er nog niet uit zijn"... Om 1600 wordt overleg door het LPF-bestuur en de fractie hervat...
quote:
LPF-Tweede-Kamerlid Alblas heeft fotograaf S. Ligtenberg een stomp tegen de kaak gegeven toen deze vlak voor het begin van de fractievergadering de vergaderzaal in wilde gaan.Even laten trok hij de flitser van de camera van Ligtenberg, en smeet deze door de kamer tegen de muur. Ook gooide hij de camera van een Parool-fotograaf tegen de muur. Volgens Alblas deed hij dit om LPF-fractielid De Jong voor fotografen te beschermen.
De Parlementaire Persvereniging heeft inmiddels bij het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer geprotesteerd tegen de actie van LPF'er Alblas. Volgens de vereniging gaat het gedrag van het Kamerlid "alle perken te buiten". Ze hoopt dat het bestuur van de Kamer "gepaste maatregelen" neemt.Inmiddels heeft Alblas zijn excuses aangeboden.
quote:Ah, ze hebben de hoop opgegeven of zo?
Op maandag 30 september 2002 15:33 schreef k_man het volgende:[..]
Er werd hem door Van Ingen ook gevraagd wat zijn rol eigenlijk was als alle besluiten buiten hem om genomen worden. Zijn antwoord: "Mijn rol is dat ik het aanhoor en dan gewoon mijn eigen gang ga".
Daarmee is natuurlijk niets goeds gezegd over de LPF. Het was wederom een genante vertoning. Maar zulke vertoningen zie je ook bij andere partijen (vooral PvdA en CDA) en ik vraag me af of het in dit geval niet een beetje meer uitvergroot wordt dan anders... Maar dan kan ik niet over oordelen, dus dat zal ik ook niet doen
quote:Volgens mij hadden ze wel toestemming. Zoiets maak ik op uit het stukje wat op nu.nl staat.
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:20 schreef 13pm het volgende:
De journalisten staan natuurlijk weer op hun achterste poten als hun onfatsoenlijke gedrag bestraft wordt. Ze zijn toch niet uitgenodigd voor de vergadering? Het is ze toch wel meerdere keren overduidelijk gemaakt dat hun aanwezigheid niet op prijs werd gesteld. Een van de fotografen zei zelfs nog: "Wilt u mij niet aanraken", toen hij de vergaderzaal werd uitgeduwd. Ik vraag me af hoe je anders een binnendringer moet wegkrijgen... Fotografen zijn schijnbaar gewoon onfatsoenlijk tuig. Journalisten denken dat ze boven de wet staan.
quote:Ik denk dat als er bij een fractievergadering van de PvdA een journalist geslagen wordt dat ook prominent alle kranten haalt
Daarmee is natuurlijk niets goeds gezegd over de LPF. Het was wederom een genante vertoning. Maar zulke vertoningen zie je ook bij andere partijen (vooral PvdA en CDA) en ik vraag me af of het in dit geval niet een beetje meer uitvergroot wordt dan anders... Maar dan kan ik niet over oordelen, dus dat zal ik ook niet doen
Maar goed, zo leer je in ieder geval alle LPF'ers kennen....Alblas...kende ik nog niet
quote:Da's toch zo'n vechtpoliticus?
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:42 schreef Mass het volgende:
Alblas...kende ik nog niet
quote:is nu op 't nieuws.
Op dinsdag 1 oktober 2002 18:59 schreef machteld het volgende:
Is het hier al doorgedrongen dat Winnie de Jong en Cor Eberhard er uit gegooid zijn?
quote:Oh, hij wilde haar beschermen?
Op dinsdag 1 oktober 2002 16:34 schreef gelly het volgende:[..]
Wat een land...wat een partij...wat een land...
quote:Nieuwe openheid
De journalisten staan natuurlijk weer op hun achterste poten als hun onfatsoenlijke gedrag bestraft wordt. Ze zijn toch niet uitgenodigd voor de vergadering? Het is ze toch wel meerdere keren overduidelijk gemaakt dat hun aanwezigheid niet op prijs werd gesteld.
We rammen ze gewoon uit ons achterkamertje
quote:Zolang het over de prioriteiten van LPF-ers gaat vind ik het prima. Liever geen gebazel over de kleren van Varela of De Mol jr, dat doen jullie maar in Lifestyle ofzo...
Op woensdag 2 oktober 2002 14:23 schreef bixister het volgende:
aangezien Kozzmic het nodig vond om dit topic: Varela: kleding belangrijker dan LPF-crisisoverleg te sluiten (), en verwees naar hier, lijkt het me handig dat er hier een linkje staat. praat hier dus rustig verder over Prioriteiten van LPF-ers.
quote:u zeurt.
Op woensdag 2 oktober 2002 14:26 schreef Kozzmic het volgende:
Zolang het over de prioriteiten van LPF-ers gaat vind ik het prima. Liever geen gebazel over de kleren van Varela of De Mol jr, dat doen jullie maar in Lifestyle ofzo...
quote:Nou, dat is toch wat hè, met die prioriteiten van de LPF-ers... wat die Varela laatst had...tsjonge jonge...
Op woensdag 2 oktober 2002 14:26 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Zolang het over de prioriteiten van LPF-ers gaat vind ik het prima. Liever geen gebazel over de kleren van Varela of De Mol jr, dat doen jullie maar in Lifestyle ofzo...
quote:Ja, het lijkt wel een EndeMol soap, die partij.
Op woensdag 2 oktober 2002 14:36 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Nou, dat is toch wat hè, met die prioriteiten van de LPF-ers... wat die Varela laatst had...tsjonge jonge...
quote:Ook hoog tijd voor een boek, de puinhopen binnen 5 maanden LPF.
Op woensdag 2 oktober 2002 14:38 schreef Ulx het volgende:[..]
Ja, het lijkt wel een EndeMol soap, die partij.
Ik heb tot nu toe niks te klagen over het beleid van het Kabinet Balkenende.
quote:Ik ook (nog) niet maar volgend jaar voelt iedereen het in zijn/haar portemonee en zeker de wat wat minder bedeelde LPF stemmer die dacht dat zij hun problemen gingen oplossen, niet dus want ze kunnen hun eigen problemen niet eens de baas!
Op woensdag 2 oktober 2002 14:58 schreef Strolie75 het volgende:
Hoezo voelen?Ik heb tot nu toe niks te klagen over het beleid van het Kabinet Balkenende.
quote:Het gaat ook maar door bij de LPF.
Wijnschenk waarschuwt voor rol MaasFractievoorzitter Harry Wijnschenk van de LPF heeft intern gewaarschuwd voor de ambitie van partijvoorzitter Ed Maas. Wijnschenk is bezorgd over de invloed die de vastgoedsector op de politiek nastreeft, meldt het Journmaal.
Naar verluidt spoort vastgoedmakelaar Maas collega's aan om zich kandidaat te stellen voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten van maart volgend jaar.
Provinciale Staten gaan ondere andere over de verdeling van bouwgrond. Volgens Wijnschenk bestaat het gevaar dat de vastgoedsector politieke invloed wil verkrijgen uit eigenbelang.
bron: Teletekst
quote:De media werkt aan het bereiken van kritieke massa zo lijkt. Als Wijnschenk morgen bij het krieken der ochtend collega Van As geen goedemorgen wenst staat dit ongetwijfeld enkele minuten later op TT als laatste "nieuws".
Op woensdag 2 oktober 2002 16:54 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het gaat ook maar door bij de LPF.
quote:Zeur niet zo, het is niet meer dan normaal dat de onfrisse gebeurtenissen die er in overmaat aanwezig zijn ook gemeld worden.
Op woensdag 2 oktober 2002 17:00 schreef Sniper het volgende:[..]
De media werkt aan het bereiken van kritieke massa zo lijkt. Als Wijnschenk morgen bij het krieken der ochtend collega Van As geen goedemorgen wenst staat dit ongetwijfeld enkele minuten later op TT als laatste "nieuws".
quote:Flauwekul. Op het moment dat er in de PvdA of het CDA onrust uitbreekt wordt dit ook uitvoerig gemeld in krant en op TV. De LPF heeft dit echt aan zichzelf te danken, ze zouden zich ook eens bezig kunnen gaan houden met het werk waarvoor ze door 1,8 miljoen (?) kiezers gekozen zijn.
De media werkt aan het bereiken van kritieke massa zo lijkt. Als Wijnschenk morgen bij het krieken der ochtend collega Van As geen goedemorgen wenst staat dit ongetwijfeld enkele minuten later op TT als laatste "nieuws".
http://www.parool.nl/1033536193445.html
De Jong en Eberhard mogen toch blijven?
quote:Volgens het partijbestuur. Het begint er inderdaad op te lijken dat de partij verder gaat splitsen. Zie ook het volgende artikel uit Het Parool:
Op woensdag 2 oktober 2002 17:23 schreef nikk het volgende:
Zie onder andere het Parool:http://www.parool.nl/1033536193445.html
De Jong en Eberhard mogen toch blijven?
quote:
Wijnschenk wint slag, maar de oorlog begint pasDEN HAAG - Met de verwijdering van de dissidente Kamerleden Winny de Jong en Cor Eberhard heeft fractievoorzitter Harry Wijnschenk een conflict over de leiding van de LPF-fractie voorlopig in zijn voordeel beslist. Na een urenlange vergadering op de zolder van de LPF-burelen wist Wijnschenk een meerderheid aan zijn zijde te scharen.
Dat het er niet fijnzinnig aan toeging, bleek na afloop uit de verhalen van de hoofdrolspelers. Wijnschenk sprak zijn verontwaardiging uit over de scheldpartijen van De Jong en Eberhard, Eberhard was woest over de machtspolitiek van de fractievoorzitter. Schoorvoetend moest Wijnschenk toegeven dat hij zware middelen had ingezet om de twee rebellen te verwijderen. Nadat een meerderheid van de fractie akkoord was gegaan met een compromisvoorstel, dreigde de fractievoorzitter met het vertrek van hemzelf en zeven medestanders. ''Dan is nu de nieuwe LPF opgericht,'' citeerde de klokkenluidende Eberhard Wijnschenk later op de avond. Het machtswoord van de fractievoorzitter deed de emoties verder oplopen, en even dreigde het zelfs voor de tweede keer op de dag tot een handgemeen te komen in het vergaderzaaltje, ditmaal tussen Gerard van As en Fred Schonewille. Eerder was fotograaf Serge Ligtenberg door Kamerlid Ton Alblas geslagen.
Uiteindelijk koos de fractie eieren voor haar geld. In twee stemmingen werd afscheid genomen van zowel Winny de Jong als Cor Eberhard. In de tuchtiging van de fractie kwam ook de loslippige Jim Janssen van Raay aan de beurt. Hij kreeg van Wijnschenk een spreekverbod opgelegd. Als het Kamerlid zich blijft roeren in de media, kan ook hij zijn biezen pakken. Voor Janssen van Raay was dat aanleiding om de vergadering voortijdig te verlaten wegens - de woorden zijn van Wijnschenk - 'fysiek ongemak'.(..)
De breuklijn binnen de LPF loopt door fractie en kabinet, zo werd de afgelopen dagen zichtbaar. Binnen de fractie heeft Wijnschenk het pleit beslecht. In het kabinet zijn de ingrediënten aanwezig voor een conflict tussen Heinsbroek en Bomhoff. Heinsbroek heeft laten doorschemeren het politiek leiderschap op zich te willen nemen, maar dan wel als vice-premier. Bomhoff liet weten het vice-premierschap onder geen beding af te willen staan. Het conflict tussen de twee ministers is symptomatisch voor de scheiding der geesten binnen de LPF, waarbij de dasloze Heinsbroek kiest voor het kamp Wijnschenk en de keurige Bomhoff voor het gezelschap van de vrije geesten binnen de LPF.
Een cruciale rol in de strijd is weggelegd voor het partijbestuur. Interim-bestuurder Ed Maas en zijn medebestuurders ergeren zich blauw aan de verrichtingen van Wijnschenk en zijn 'dreamteam'. Zij zijn van mening dat de ondoorgrondelijke machinaties van Wijnschenk, Ferry Hoogendijk en, op de achtergrond, Albert de Booij, volledig in strijd zijn met het gedachtegoed van Pim Fortuyn. Tijdens een toernee door de provincies heeft Maas zich de voorbije weken verzekerd van de steun van de achterban, die binnenkort een nieuw bestuur kiest.
Volledige artikel: http://www.parool.nl/1033536278477.html
quote:Pardon...
Op woensdag 2 oktober 2002 17:18 schreef Alcatraz het volgende:
Wijnschenk geroyeerd.. zie frontpagede 'LPF' bestaat nu waarschijnlijk uit 3 delen..
quote:maar natuurlijk de media heeft het weer gedaan
dat begint een standaart kunstje te worden
zou het uiteindelijk niet een beetje een zwakte bod zijn
zo verbazend us het niet dat de media hier boven op springt
quote:Volgens Radio 1 gaat het gerucht dat Wijnschenk door het bestuur van de LPF geroyeerd is. Wijnschenk erkent het bestuur (oftewel Ed Maas) echter niet als "democratisch gekozen". Het heeft ook geen consequentie voor de zetels, maar het is natuurlijk wel de vraag of hierdoor de fractie verder zal splijten.
Op woensdag 2 oktober 2002 17:43 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Pardon...
Overigens is Wijnschenk hard bezig met verdachtmakingen tegen het partijbestuur, zie mijn bericht van 16:54 in dit topic.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 02-10-2002 17:49]
quote:Zou bijzonder blij zijn als die enge vent zou ophoepelen, die normen en waarden van 'm mag ie fijn meenemen.
Op woensdag 2 oktober 2002 17:49 schreef Ryan3 het volgende:
Sneu voor Balkenende allemaal ook...
quote:Als de LPF echt uiteen valt is dat ook het einde van het kabinet-Balkenende. Weliswaar kunnen VVD en CDA doorregeren op het moment dat ze de steun van minimaal 7 (ex-)LPF-ers hebben, maar ik geloof nooit dat deze partijen op die basis willen doorregeren.
quote:Ik denk dat ze dan ontslag indienen en demissionair aanblijven en z.s.m. nieuwe verkiezingen uitschrijven...
Op woensdag 2 oktober 2002 17:52 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Als de LPF echt uiteen valt is dat ook het einde van het kabinet-Balkenende. Weliswaar kunnen VVD en CDA doorregeren op het moment dat ze de steun van minimaal 7 (ex-)LPF-ers hebben, maar ik geloof nooit dat deze partijen op die basis willen doorregeren.
quote:Die kans is vrij klein, alhoewel het CDA dat uiteraard wel zou willen proberen.
Op woensdag 2 oktober 2002 17:52 schreef Kozzmic het volgende:
Als de LPF echt uiteen valt is dat ook het einde van het kabinet-Balkenende. Weliswaar kunnen VVD en CDA doorregeren op het moment dat ze de steun van minimaal 7 (ex-)LPF-ers hebben, maar ik geloof nooit dat deze partijen op die basis willen doorregeren.
quote:Idd.
Ik wacht met smart dat die hele partij implodeert.
quote:[LPF] Lijst Pim Fortuyn
Op woensdag 2 oktober 2002 23:44 schreef evert het volgende:
zo langzamerhand kan dit topic naar real life soaps!!
quote:Dat vind ik nou ook.
V.
quote:Komt wel als alle plannen met het UWV doorgaan.
Op woensdag 2 oktober 2002 14:58 schreef Strolie75 het volgende:
Hoezo voelen?Ik heb tot nu toe niks te klagen over het beleid van het Kabinet Balkenende.
quote:Zou tijd worden dat het hier wat efficienter gaat! Onze afdeling zorgt daarvoor. Verder zijn we al onderbezet, dus ik maak me niet echt druk.
Op donderdag 3 oktober 2002 09:42 schreef jkannemanxx het volgende:
Komt wel als alle plannen met het UWV doorgaan.
quote:Had ie maar op z'n strepen moeten gaan staan. Politiek moet namelijk geen slapstick worden.
Op donderdag 3 oktober 2002 00:46 schreef Verbal het volgende:Dat vind ik nou ook.
V.
quote:Ach, op z'n bezemsteel vliegt hij iedereen voorbij.
Op donderdag 3 oktober 2002 09:54 schreef robh het volgende:
Had ie maar op z'n strepen moeten gaan staan. Politiek moet namelijk geen slapstick worden.
Deel LPF-bewindslieden houden crisisberaad
Uitgegeven: 10 oktober 2002 17:23
DEN HAAG - Een deel van de LPF-bewindslieden komt donderdagavond bij elkaar om te praten over de crisis in de partij. Dat gebeurt op het departement van minister De Boer (Verkeer en Waterstaat).
Vice-premier Bomhoff zelf zal daarbij niet aanwezig zijn. Ook LPF-minister Heinsbroek is door persoonlijke omstandigheden niet aanwezig.
Bronnen in Den Haag melden dat de LPF'ers behalve over de omgang in de partij ook over de positie van Bomhoff willen praten. Bomhoff staat in de crisis in de partij lijnrecht tegenover Heinsbroek.
Donderdag bleek ook dat de twee het oneens zijn over het functioneren van het Centraal Planbureau waar Heinsbroek verantwoordelijk voor is.
quote:Het zou mij nou juist verbazen als er GEEN crisisberaad zou worden gehouden. Het lijkt mij toch dat er door de LPF-bewindslieden inderdaad ook eens over gefilosofeerd moet worden, niet dan?
Op donderdag 10 oktober 2002 19:02 schreef Basp1 het volgende:
Volgende aflevering van deze soap:Deel LPF-bewindslieden houden crisisberaad
Wat mij dan WEL weer verbaast, is dat het schijnt te gaan over de positie van Bomhoff, terwijl het juist Heinsbroek is die zich in deze kwestie het meest dubieus opstelt.
Maar ja...
V.
quote:Het gaat lekker daar. Ik ben benieuwd of ze de mediastilte weten vol te houden tot na de begrafenis van Claus.
www.volkskrant.nlDEN HAAG-De LPF-bewindslieden in het kabinet-Balkenende hebben gisteren zonder vice-premier Eduard Bomhoff en minister van Economische Zaken Herman Heinsbroek vergaderd over de hoog opgelopen ruzie tussen de twee.
Na afloop van het drie uur durende overleg wilde geen van de LPF'ers vertellen wat de uitkomst van het beraad is geweest. Voor aanvang van de vergadering op het ministerie van Verkeer en Waterstaat had staatssecretaris Van Leeuwen erop gezinspeeld dat de positie van Heinsbroek op het spel stond. Anderen, onder wie minister Nawijn, zeiden dat dat niet het geval was.
Minister De Boer, die als enige het ministerie via de voordeur verliet, zei dat het een 'constructieve bijeenkomst was geweest' en liet dat volgen door de mededeling 'wordt vervolgd'. De zwijgzaamheid van de LPF'ers heeft ook te maken met de afgekondigde periode van mediastilte vanwege het overlijden van prins Claus.
De ruzie tussen Heinsbroek en Bomhoff loopt steeds verder uit de hand. Beide bewindslieden praten inmiddels niet meer met elkaar. De vice-premier voelt Heinsbroeks gooi naar het partijleiderschap als een aanval op zijn positie in het kabinet naast Balkenende. Heinsbroek ergert zich mateloos dat Bomhoff in de stammenstrijd binnen de LPF partij heeft gekozen voor interim-partijvoorzitter Ed Maas.
Binnen de LPF-fractie zijn gistermiddag ook gesprekken gevoerd over het fractievoorzitterschap, dat sinds enkele weken door Harry Wijnschenk wordt vervuld. Er is intern zoveel kritiek op zijn functioneren dat het zeer waarschijnlijk is dat volgende week door een meerderheid om zijn aftreden wordt gevraagd. Oud-fractievoorzitter Mat Herben is gevraagd om het voorzitterschap opnieuw op zich te nemen. Herben is daar niet afkerig van. De coalitiepartijen VVD en CDA hebben intern al laten weten dat ze Herbens machtsovername zouden toejuichen.
Minister Bomhoff heeft de onderdirecteur van De Nederlandsche Bank beschuldigd van vriendjespolitiek bij een onderzoek naar het Centraal Planbureau. Dit blijkt uit de vertrouwelijke correspondentie tussen Bomhoff en Heinsbroek over het CPB.
quote:
'Harry Wijnschenk treedt terug'
Ingewijden zeggen dat Harry Wijnschenk volgende week woensdag terugtreedt als LPF-fractievoorzitter. Hij zou zwichten voor het gevaar van een in twee kampen uiteenvallende LPF. Ook zou het voortbestaan van het kabinet in gevaar kunnen komen. De kans is groot dat Mat Herben tijdelijk terugkeert als fractievoorzitter.
volledig artikel
quote:hiep hoi
Op vrijdag 11 oktober 2002 22:13 schreef schatje het volgende:'Harry Wijnschenk treedt terug'
Ingewijden zeggen dat Harry Wijnschenk volgende week woensdag terugtreedt als LPF- fractievoorzitter. Hij zou zwichten voor het gevaar van een in twee kampen uiteenvallende LPF. Ook zou het voortbestaan van het kabinet in gevaar kunnen komen. De kans is groot dat Mat Herben tijdelijk terugkeert als fractievoorzitter.
quote:
Problemen met patiënten, directies, collega's of Inspectie
Kamerleden LPF als medici omstredenROTTERDAM, 12 OKT. Twee medisch specialisten die lid zijn van de Tweede-Kamerfractie van de LPF hebben bij de uitoefening van hun praktijk grote problemen ondervonden met patiënten, ziekenhuisdirecties, collega's of de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Beiden zitten in de vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid.
De anesthesist Milos Zvonar (65) moest vertrekken uit drie ziekenhuizen waar hij in Nederland heeft gewerkt wegens conflicten met collega-specialisten, verpleegkundigen of directies. De cardioloog Fred Dekker (56) kwam door het berekenen van te hoge tarieven diverse keren met justitie in aanraking en moest grote sommen geld terugbetalen aan verzekeraars. De inspectie maakte zich zorgen over de situatie in Dekkers privé-kliniek Medisch Centrum Viken in Bilthoven en adviseerde huisartsen voorzichtig niet langer instabiele hartpatiënten naar hem door te verwijzen.
Menko Jan de Boer, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Cardiologen, noemt het ,,belachelijk'' dat in de Kamercommissie voor Volksgezondheid iemand zit met de achtergrond van Dekker. ,,Daar hoort iemand te zitten van statuur, iemand die zijn sporen verdiend heeft in het vak, en bij Dekker is dat duidelijk niet zo. Ik ben bang voor deze ontwikkeling, waarbij randfiguren opduiken en in posities terechtkomen waarin ze schade kunnen doen aan de gezondheidszorg.''
Volgens De Boer heeft Dekker in Nederland nooit nascholing gevolgd. Nascholing is wel verplicht, maar er staan nog geen sancties op het niet volgen daarvan. Bij de inspectie zijn de afgelopen jaren zeker veertien klachten binnengekomen over behandelingen door Dekker. Een klager schreef over ,,kwalitatief gebrekkige zorg'' en ,,ongegeneerde geldschraperij''. Ook medewerkers van de Viken klaagden tegen de inspectie. Dekker zou verrichtingen declareren die niet worden gedaan.
Van Zvonar is in 1975 de 'toelatingsovereenkomst' eenzijdig beëindigd door ziekenhuis Zonnegloren in Soest na klachten van de andere specialisten. In 1991 kocht het Beatrix-ziekenhuis in Gorinchem hem na een conflict voor 750.000 gulden uit. Een externe deskundige, prof. J.F. Crul, was zeer kritisch over Zvonar: ,,Zvonar is gauwer geneigd anesthesieën te aanvaarden zonder dat een goed pre-operatief onderzoek heeft plaatsgehad.'' Ook uit het ziekenhuis van Kerkrade vertrok Zvonar met ruzie.
Dekker en Zvonar wilden niet reageren op vragen van deze krant.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1034400064268.html
quote:En het wordt mooier en mooier...
Op zaterdag 12 oktober 2002 10:25 schreef Kozzmic het volgende:
quote:Tja, Herben doet zijn voornaam alle eer aan, maar erger dan onder Wijnschenk nu kan het moeilijk worden (al blijf je je steeds verbazen over hoe gek het kan worden).
Op vrijdag 11 oktober 2002 23:20 schreef Beathoven het volgende:[..]
hiep hoi
Voor Wijnschenk is het wel erg zuur. Voor de hele fractie eigenlijk. Herben moest weg, Herben was niet meer goed genoeg. En nu vragen ze hem met hangende pootjes weer terug. Go Mat!
Vandaag, vrijdag 12 oktober, is het nog steeds een zooitje.
Wie voelt zich geroepen om dit idiote schouwspel van een politieke partij van kaliber lik-me-vestje nog te verdedigen. Leuk hoor, die "frisse wind" door politiek Den Haag
LPF:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |