quote:
Op donderdag 17 mei 2012 11:36 schreef YuckFou het volgende:Waar doel je op, de mening van de user in dat andere topic? Dat mag het blijft FOK!, ik zet nu 2 andere PDF's online uit 2008, kan je die ook doorakkeren, op zoek naar de waarheid, waar t mij om gaat, en dat punt sla jij over, is dat de jongens die het grote geld laten rollen wel op de hoogte waren van de gevaren en daar willens en wetens mee doorgingen, en dat lijk jij maar niet te willen zien.
Ik weet niet waar jij het vandaan haalt dat ik het niet wil zien als ik aangeef dat de risico's al lang publiek waren. Dat suggereert m.i. toch dat ik ook van mening ben dat die gevaren bekend waren.
En natuurlijk gaat men er mee door als het geld oplevert en de risico's vooral voor anderen zijn... Mensen zijn primair bezig met eigenbelangen. Het is heel goed om dat besef te houden en daar ook de regelgeving op aan te passen.
quote:
Ik heb helaas geen PDF's van voor 2008, ik kan er een keer om vragen maar of mn vriendje die nog kan terughalen durf ik niet te zeggen, t zou wellicht interessant zijn, vergeet niet dat de meeste raporten van "zieners" en andere analisten die juist waarschuwden voor de gevaren lachend afgedaan werden als doemverhalen zodat de markt door kon blijven gaan met hun tradegames om de bonus en de winst maar o hoog mogelijk op te schroeven, met dollar tekens in hun ogen werden alle waarschuwing zo hard mogelijk genegeerd....
Ik breng het even weer iets in schaal terug. Ik heb zo vaak gehoord dat mensen die bij DSB klant waren niet wisten dat ze veel te veel moesten betalen voor hun product, terwijl ik mij kan herinneren dat Johan Derksen al in zijn praatprogramma keer op keer herhaalde dat Scheringa mensen geld uitleende tegen veel te hoge tarieven.
Derksen is geen economisch wonder... Als hij het weet en keer op keer in de ether slingert... dan is het toch wel al te dol als er dan wordt geroepen dat het allemaal niet bekend was.
Als ik dat nu even terugbreng naar subprime hypotheken... Als je dat product beziet... hun kun je dan oordelen dat het een verbazing is geweest voor het grote publiek dat dat mis moest gaan? Ik vind ook dat de overheid in de VS zeer laakbaar is geweest en meteen in had moeten grijpen en het verlies van die mensen had moeten dragen. Dan was de kredietcrisis ook eenvoudig te behappen gebleven en hadden veel arme Amerikanen niet uit hun huis geschopt hoeven te worden. Maar ja, de overheid dacht dat het bij de schade voor die arme Amerikanen wel redelijk zou blijven.
Dus wat niet afdoende is gerealiseerd is de omvang van de kettingreactie. Wat velen niet wisten was hoe de verbanden liepen en hoe het ene dominosteentje in de huizenmarkt in de VS de gehele wereld zou raken.
En ik heb tot op heden geen "ziener" gezien die dat ook heel mooi heeft opgeschreven in die tijd. Zou ik graag zien overigens, maar voor zover mij bekend was het begin 2006 toen dat echt erg duidelijk werd... en zelfs toen vond de overheid in de VS dat we maar eens moesten afwachten... met de gevolgen die thans bekend zijn.
quote:
Het ene gat met het andere vullen is zo oud als het bestaan van schulden zelf, het verschil is wel dat ik strafbaar ben als ik willens en wetens misbruik daarvan maak en later roep dat ik dat niet heb geweten, dat is namelijk misleiding, oplichting en bedrog, en precies dat punt is waar de grote financiële concers zich aan onttrekken, ze nemen hun verantwoording niet, nooit gedaan, willen ze niet, en niemand zal het ooit doen, de centjes weet je wel....
Het is niet meteen strafbaar. Ik snap ook niet waarom gedacht wordt dat het OM overal zo laks is. Het is wel wat complexer. Natuurlijk zal er ook wel strafbaar gehandeld zijn door deze en gene en ik hoop dat die personenen daar ook voor vervolgd kunnen worden, maar ik geloof niet in het verhaal dat duidelijk is dat er zo'n grote schade is veroorzaakt door strafbaar handelen en dat het OM de schouders ophaalt en zich weer richt op 4 km/u te hard rijden. Dat geloof ik niet.
quote:
De indexering hier van de pensioen fondsen is vrij ridicuul gezien de dekkingsgraad die aangehouden moet worden, maar dit staat verder buiten deze discussie, die dekkingsgraad is aangepast nadat ze door de financiële jongens werden aangespoord om risicovolle transacties te doen waarbij men wist dat degenen die de trade daar doen over het algemeen minder kennis van zaken hebben dan de grote handelsbanken...je zal ff zoeken op BNR.nl maar er was ooit een kerel die dat even haarfijn uitlegde....
Dat staat even los van het punt wat ik maakte en dat is dat iedereen voor zichzelf het maximale eruit wil halen.
quote:
Het eigen belang van prive personen is heel wat anders dan het willens en wetens risico nemen met enorme bedragen zoals dat bij de grote jongens gebeurde, pushend naar nog hogere cijfers en bonussen werden ze verblind door het grote geld en hebben de wereld de afgrond ingetrokken waarbij ik met stomme verbazing heb toegekeken hoe Wallstreet het voor elkaar heeft gekregen inmiddels over de 13.000 punten heen te gaan terwijl de crisis nog steeds doorwoekert...dat is voor mij regelrecht een gotspé
Dat laatste verbaast mij ook zoals ik aangaf, maar ik zie werkelijk niet waarom het anders is op kleine schaal als op grote schaal. Het is hetzelfde mechanisme. Natuurlijk kan de gewone man die de verzekering tilt als hij de kans krijgt, de buurvrouw neukt en op zijn werkt de pennen mee jat roepen dat de schade van zijn handelen veel kleiner is, maar ga mij nou niet vertellen dat daarmee zijn handelen moreel daadwerkelijk verschilt. Het verschil is gewoon "de gelegenheid".
quote:
Nee maar het zijn ook niet de bloemetjes en bijtjes verhalen zoals jij het voorspiegelt...
Ik spiegel geen bloemetje en bijtjes voor. Ik weet zeker dat ik al jaren roep dat er pijn genomen moet worden en niet moet worden gekozen voor pijn uitstellen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]
Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.