Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 20:13 |
Omdat dit topic nogal vaak de kop opsteekt en om de andere topics er niet verder mee te vervuilen maar even een apart topic hierover. Ter inleiding een lezing van Daniel Dennett: Hierin beargumenteert hij dat vrije wil en determinisme niet onderling strijdig zijn. Ik kan mij wel vinden in zijn argumentatie, en zou daar aan willen toevoegen dat een eventuele onbepaaldheid (iets anders dan een onzekerheid) op de quantumschaal van geen enkel belang is voor het bestaan van "vrije wil". Want hoe kan een volstrekte willekeur op de quantumschaal worden uitgelegd als een coherente wil in de macrowereld? | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 20:35 |
| |
Mr.44 | maandag 14 mei 2012 @ 20:43 |
In Dennett's model kan een vrije wil (zijn versie van een vrije wil) enkel bestaan in een deterministische wereld. Als de wereld niet overwegend deterministisch zijn en QM op het niveau van de hersennen invloed heeft krijgen we een willekeurige wil waarbij keuzes enkel worden gemaakt door een dobbelspel in de hersennen. | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 20:47 |
Uit het commentaar bij deze lezing:
| |
Mr.44 | maandag 14 mei 2012 @ 20:49 |
Het gaat er ook om of je anders had kunnen kiezen In jouw voorbeeld kan dat schijnbaar niet? In het model van Dennett is er de mogelijkheid om keuzes te maken het is misschien niet het soort vrije wil wat veel mensen zouden willen zien, maar het geeft een bepaalde bewegingsvrijheid binnen een deterministische wereld en eentje waarin mensen verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden ![]() | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 20:56 |
Ik denk niet dat Dennett dit met je eens zou zijn. Hoe dan ook vraag ik me af waarom je een deterministisch brein dan wel uit zou leggen als "vrije wil". Het is dan volstrekte willekeur vs helemaal geen vrijheid. | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 20:57 |
Wat is nu precies het verschil tussen vrijheid van handelen en vrije wil volgens jou? Dat is me in het andere topic niet duidelijk geworden. | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 22:18 |
Een vrije wil betekent dat een gemaakte keuze ook anders gemaakt had kunnen worden. Het concept stam uit de Christelijk theologie. Het is noodzakelijk want anders is Godseindoordeel rare exercitie. Augustines was consequent en meende dat God voor je geboorte al weet of je eindigt in Hemel of Hel (de predestinatieleer). Later is dat standpunt ketters verklaard. Jansenisten, zoals De bisschop van Ieper Cornelius Jansenius, werden ervoor vervolgt: De vrije wil is later door diverse filosofen als onzin verworpen, van Spinoza tot Schopenhauwer. In een deterministische wereldbeeld is alles voorspelbaar. Dat heeft geen praktische betekenis omdat de wereld te complex is. Maar Dennett veronderstelt een deterministisch wereldbeeld. Dus is alles in principe voorspelbaar. Daarom had de gemaakte keuze niet anders gemaakt kunnen worden. Dus heb je geen vrije wil. | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 22:25 |
En dat noemt men handelingsvrijheid. Spinoza maakte dat onderscheid al. Van binnenuit gezien is iedere vrijheidsgraad van jezelf te gebruiken, tenzij deze van buitenaf wordt begrensd. | |
sneakypete | maandag 14 mei 2012 @ 22:27 |
Is er een methode voorhanden waarmee de kwestie beslecht kan worden? Maakt het uit of je in een vrije of gedetermineerde wereld leeft? Is het verschil er werkelijk, buiten ons denken, onze begrippenkaders om? Zou dát dan wat uitmaken? | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 22:30 |
Volgens mij is het praktisch gezien irrelevant. Het is ideologisch buitengewoon relevant, omdat je gelovigen hebt aan bij de zijde. De moraal van mensen hangt er sterk mee samen. | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:37 |
Aha. Het gaat dus dus meer om een religieuze notie van een onbepaald onderliggend mechanisme dat de magie van de vrije wil vertegenwoordigt, het cartesische theater, zoals Dennett het noemt. Geen reeel of relevant verschil. | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:40 |
Hij gaat bij z'n gedachtenexperiment uit van een deterministische wereld om te demonstreren dat het niet relevant is. Bij mijn weten beweert hij niet dat het universum daadwerkelijk deterministisch is. (En bij mijn weten is het niet deterministisch zijn van het universum alles behalve een consensus. ![]() | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 22:41 |
Vrije wil gelovers zijn enorm moralistisch. Ze verwijten iedereeen alles dat fout gaat ![]() | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:46 |
Ja, de schijnbare onbepaaldheid op quantumniveau moet een hele opluchting voor ze zijn. Dan kunnen we tenminste met een goed gevoel mensen straffen voor hun daden. ![]() | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 22:46 |
De titel had moeten luiden: "Het verschil tussen handelingsvrijheid en 'een vrije wil' ervaar je niet." | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:48 |
Ik vond z'n lezing op dat punt vrij duidelijk, maar wellicht zou die titel voor sommige mensen verhelderend hebben gewerkt. ![]() | |
sneakypete | maandag 14 mei 2012 @ 22:48 |
Iemand die vindt, dat we niet zo harteloos en streng jegens anderen zouden moeten zijn, is net zo goed een moralist, een zedenpredikant. | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:51 |
Ja...... hoe heeft dat iets met dit topic te maken? | |
sneakypete | maandag 14 mei 2012 @ 22:51 |
De kwantumfysica legt een bom onder het determinisme, nádat het determinisme al een bom legde onder de metafysica van de (vrije) wil. Toch zullen de vragen af en toe opdoemen. Ze liggen verborgen in onze taal, wachtend op een confrontatie. Wanneer je van 'ik' en 'jij' uitgaat in een samenwerkingsverband (en noem 'ns een succesvolle onderneming waarbinnen men dat niet doet?) kom je al snel weer terug bij die goede oude metafysica. En, al naar gelang wat het belang van iemand is, leiden tot een meer danwel minder deterministisch denken. | |
sneakypete | maandag 14 mei 2012 @ 22:53 |
Alleen als je uitgaat van een verband tussen de vrije wil en het opleggen van zwaardere straffen aan criminelen (en omgekeerd veronderstelt dat een deterministisch denken leidt tot meer humaniteit). | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:53 |
Nogmaals, ik zie niet hoe willekeur op de quantumschaal kan worden uitgelegd als een coherente wil op de macroschaal. Hoe onbepaaldheid op de quantumschaal iets doet voor vrije wil is me dan ook nog steeds onduidelijk. (Los van het feit dat quantumfysica helemaal niet heeft afgerekend met determinisme, maar dat is een verhaal apart.) | |
sneakypete | maandag 14 mei 2012 @ 22:56 |
Het houdt weldegelijk verband met elkaar. De natuurkunde valt in verband te brengen met de discussie omdat de natuurkunde noodzakelijkheid en voorspelbaarheid veronderstelt in een universum. De quantumfysica, daar ben ik geen kenner van. Maar filosofisch is het relevant dat het laat zien dat oudere 'natuurwetten' misschien wel helemaal niet zo wetmatig zijn. Was het idee van een wetmatig geordende natuur zelf niet al metafysisch? | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 22:59 |
Het woord "metafysica" gebruik ik liever niet. De uitleg ervan varieert van "abstracte begrippen" tot volledig onbepaald als in "niet-natuurlijk". Je zult dan moeten aangeven wat je er precies mee bedoelt. | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 23:46 |
Het is het foutieve gebruik van het begrip 'vrije wil' waardoor velen op het verkeerde been worden gezet. De vrije wil zit als het ware 1 laag dieper dan handelingsvrijheid. Het begrip "handelingsvrijheid" definieert vrijheid op het nivo van een functionerend mens als eenheid. Het begrip "de vrije wil" definieert vrijheid op het niveau van de interne wil. | |
deelnemer | maandag 14 mei 2012 @ 23:50 |
Ja. Het gaat alleen over de mogelijkheid van verwijtbaarheid. | |
Molurus | maandag 14 mei 2012 @ 23:50 |
Volgens mij hadden we net al geconstateerd dat het enige verschil een religieuze notie is. Je kunt mensen daarmee alleen op het verkeerde been zetten als het een reeel verschil betreft. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:02 |
Een een film van Sam Harris toevoegen (ben een fan). Zijn nieuwe boek over "Free Will" | |
deelnemer | dinsdag 15 mei 2012 @ 00:04 |
Het verschil is alleen praktisch irrelevant (dat wil niet zeggen dat het irreeel is). Je mag je eigen beperkingen (het is te complex voor mensen) niet op de werkelijkheid projecteren. De kwestie staat open, en er is op dat terrein veel meer overtuiging onder mensen dan inzicht. [ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 15-05-2012 00:11:22 ] | |
deelnemer | dinsdag 15 mei 2012 @ 01:27 |
Deze video verdient een plaatsje in het F&L video topic. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 15-05-2012 01:38:20 ] | |
Molurus | dinsdag 15 mei 2012 @ 07:56 |
Bij deze. ![]() | |
Nietvandezewereld | dinsdag 15 mei 2012 @ 09:56 |
Hoe knap jullie topic ook is, ik zou toch echt maar eens de visie van de Dalai Lama als vertaler van Buddism gaan bestuderen, daar deze op dezelfde conclusie komt die ook heer Swaab bijna verwoordt, maar nog net niet schijnt te durven. Vrije wil komt enkel uit heel goed nadenken en redeneren en motivatie vinden, als ik het goed begrijp. Net zoals het concept compassie waar we het over gehad hebben. En mediteer, of onderzoek wat voor een instrument dit is. Je leert namelijk pas de ware aard van je geest kennen als je hem af en toe tot rust brengt, maar dat is slechts stap 1. De rust die je ervaart is namelijk op zichzelf ook een bedrieglijke valkuil waar veel spirituele mensen trots intrappen. Ik mediteer mezelf zo rustig. FOUT! |