caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:16 |
Hallo allemaal, Het is bijna zover! Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik nu precies een geleide samenvatting moet maken. Dat is de reden dat ik het even hier post. Dit komt uit het examen van vorig jaar: Aandachtspunten: -wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat -wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en dat van nu Antwoorden: -Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting -Vroeger werden mannen en vrouwen als gelijk gezien Nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn Hoe schrijf ik dit nu in het net op? Kan iemand een voorbeeld typen? En moeten de aandachtspunten telkens terug in de samenvatting? Alvast bedankt! Gr, Caddilac | |
Lutte | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:19 |
Sowieso de aandachtspunten noemen! Dat is vaak al een punt waard. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:33 |
Ja daar dacht ik ook aan, maar hoe zet je het dan in het net neer? Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd. Dat het helemaal in is, maar een duidelijke richting mist. In mijn schoolexamen deed ik dit ook, maar was het woord ''dat'' fout. Iemand een idee? | |
Gertje-Plongers | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:42 |
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Zou dat kunnen ? | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:45 |
Maar dan is de aandachtspunt niet terug gekomen... | |
Gertje-Plongers | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:48 |
Aan jou de taak.. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:50 |
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Dat is de constatering met het huidige emancipatiedebat. zo? | |
Zamorak | zaterdag 12 mei 2012 @ 16:58 |
De constatering met betrekking tot het huidige emancipatiedebat is dat er een duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Het voornaamste verschil in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat is dat vroeger mannen en vrouwen gelijk gezien waren. Nu heerst echter de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn. Dit zou ik doen. Probeer telegramstijl te vermijden ("duidelijke richting ontbreekt"). Ook is het niet handig om een zin met "dat", "dit", etcetera te laten beginnen omdat het dan niet duidelijk is waar dit verwijswoord op slaat. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:05 |
Dus dit zou wel goed zijn geweest: Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger gelijk gezien waren, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn Bedankt, top! | |
Rechten_Student | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:29 |
De antwoorden staan overigens op www.examenblad.nl, je hebt het over HAVO 5 examen Nederlands van vorig jaar, toch? | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:34 |
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled. Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch? | |
Rechten_Student | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:45 |
Dat weet ik niet, waar haal jij al deze theorie vandaan? Want hier ben ik ook volstrekt onbekend mee. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:51 |
Dat staa in het correctievoorschrift onderaan, evenals de woordenoverschrijding. | |
Polyfemos | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:53 |
je kan gewoon overschrijven wat er in de tekst staat? | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:57 |
Hierbij nog een aandachtspunt: wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat antwoord: Een nieuw sociaal contract waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig Ik zou het zo opschrijven: De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is dat er een nieuwe sociaal contract moet komen waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig. Zou dit zo kunnen? | |
UltraBrain | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:58 |
De eeuwige strijd van de dualiteit. Plus en min, yin en yang, man en vrouw. In de arena der materie is dit één van de voorwaarden van bestaan. Beiden polen gelijk? Goed punt! Beide polen totaal verschillend? Goed punt! Dualiteit overstijgen? Sure. Vertel me maar hoe! | |
Jentin | zaterdag 12 mei 2012 @ 17:58 |
Dat klopt: spel- en formuleringsfouten leveren per twee fouten een punt aftrek op, met een maximum van 4 (bij zeven of meer fouten). Interpunctiefouten (punten, komma's) kosten ook punten. Naast deze aftrek kunnen er nog punten afgetrokken worden als je meer woorden gebruikt dan toegestaan: maximaal 16 punten aftrek. Deze aanpassingen/opmerkingen zou ik noteren bij mijn leerlingen. 'De uitgangspunt' is sowieso één fout, en 'dat vrouwen en mannen gelijk gezien waren' lijkt me ook niet kloppen. Zo ben je een van de drie punten alweer kwijt. | |
Jentin | zaterdag 12 mei 2012 @ 18:03 |
Ik zou 'is' veranderen in 'zou moeten zijn', gezien de formulering in de opdracht. Verderop pas je dan 'moet komen' aan in 'komt'. Verder: het is 'nieuw contract', niet 'nieuwe contract'. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 18:06 |
Oke dat is duidelijk, en per aandachtspunt natuurlijk 1 witregel. Dus in het net: Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig. Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden? | |
Jentin | zaterdag 12 mei 2012 @ 18:21 |
Dat zou ik wel doen als je bepaalde verbanden moet aangeven: oorzaken, gevolgen, tegenstellingen, verklaringen etc. Woordjes als 'want', 'daardoor', 'bovendien' en 'toch' leveren soms al een punt op. Je moet echter niet zomaar verbanden gaan leggen tussen alinea's als die verbanden er niet zijn. Soms beginnen mensen zomaar ineens een zin met 'maar' of 'bovendien' terwijl het helemaal niet om een tegenstelling of opsomming gaat. Zo'n verkeerd verband kan je punten kosten zelfs als je verder wél het goede antwoord opschrijft. Gebruik signaalwoorden zorgvuldig. Leg deze twee dingen bijvoorbeeld maar eens naast elkaar: - Het gaat goed met de emancipatie, want vrouwen werken veel meer. - Het gaat goed met de emancipatie, maar vrouwen werken veel meer. Er staat bijna hetzelfde, maar het betekent echt iets anders. | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 19:18 |
Van mijn docent nederlands heb ik geleerd dat je niet perse alineas moet hebben in de samenvatting. wel altijd de aandachtspunten laten terugkomen en signaalwoorden gebruiken, als je bijvoorbeeld meerdere gevolgen moet noemen, ten eerste, ten tweede etc. Maar alineas is niet verplicht [ Bericht 26% gewijzigd door caddilac op 12-05-2012 21:02:19 ] | |
Flitskikker | zaterdag 12 mei 2012 @ 22:32 |
Hier nog wat handige tips: | |
caddilac | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:25 |
Die heb ik ook al gezien, heb heel google afgezocht Ik zelf zou deze 3 aandachtspunten zo in mijn samenvatting zetten: Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in het uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn De inzet van het nieuwe emancipatiedebat zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig. Of is het verstandiger per aandachtspunt een witregel open laten? | |
Rechten_Student | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:27 |
We mochten (volgens mij) geen witregels gebruiken, alleen maar inspringen.. | |
Gemini99 | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:30 |
Je hoeft de vragen niet helemaal te herhalen hoor, vroeger kreeg je daar punten voor , tegenwoordig niet meer. Dit scheelt met je hoeveelheid woorden en hoef je je geen druk meer te maken om hoe je zo'n lange zin hoort te formuleren. | |
Gemini99 | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:31 |
Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:34 |
Onzin. Het verschilt per examen of je er punten voor krijgt. Dus de vragen herhalen is het slimste wat je kan doen. | |
Gemini99 | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:37 |
Sorry maar ik geloof toch echt liever mijn NE docent! Overigens kan je wel een deel herhalen maar niet exact de hele vraagstelling.. als je bijvoorbeeld dit hebt: -wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat -wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat Dan hoef je 'emancipatiedebat' in de 2e zin niet weer te herhalen. En zelfs 'in uitgangspunt' kan je weglaten. Gewoon 'en het voornaamste verschil is.....' | |
#ANONIEM | zaterdag 12 mei 2012 @ 23:41 |
Ik geloof mijn NE docent ook. ![]() En nee, dat hoeft niet. Maar je zegt dat vragen herhalen helemaal niet nodig is, terwijl dit wel zo is. ![]() | |
caddilac | zondag 13 mei 2012 @ 00:10 |
Ik dacht aan dit, na 2 aandachtspunten 1 witregel. Zo heb je dan ook een redelijk alinea. Per aandachtspunt 1 witregel lijkt me niet verstandig, ik heb soms anderhalve lijn nodig voor 1 aandachtspunt. Voorbeeld: Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat is het helemaal weer in, maar mist een richting. Het voornaamste verschil tussen vroeger en nu is dat vroeger vrouwen gelijk aan mannen werden gezien, maar nu hebben ze natuurlijke verschillen. De inzet voor het emancipatiedebat zou moeten zijn dat er een nieuw sociaal contract komt. Zoals je kunt zien heb ik in alinea 1--> 2 aandachtspunten. Dit is toch zo in orde, of doe ik nog iets verkeerd met de alinea? | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 00:17 |
Dus je mag niet inspringen per alinea? Dus in plaats van in te springen gewoon tussen elke alinea een witregel? | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 00:26 |
Als je met 'alinea' de vraag bedoelt, correct. | |
n2012w | zondag 13 mei 2012 @ 00:40 |
Ik maak me dus echt zorgen om de samenvatting van Nederlands. Wat is het nou? Wel of geen vraag herhalen, wel of geen witregels? Wij hebben geleerd: altijd de vraag laten terugkomen. En per vraag die je 'samenvat' een regel open laten. | |
caddilac | zondag 13 mei 2012 @ 00:59 |
Oke dat is duidelijk! Hoe zou jij deze 2 aandachtspunten opschrijven, dus met witregel: Aandachtspunten: -wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat -wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en dat van nu Antwoorden: -Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting -Vroeger werden mannen en vrouwen als gelijk gezien Nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 01:31 |
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet? Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen.. http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 07:55 |
Lezen is ook een kunst. Kijk paar berichten boven je. | |
Gemini99 | zondag 13 mei 2012 @ 10:55 |
Precies. daarom hoeft de Vraag ook niet volledig herhaald te worden. Anders heb je al minstens 70 woorden van de 200 gebruikt. En tegenwoordig zijn het vaak zoveel vragen dat je al op de helft van de woorden zit als je ze in zn geheel overneemt. Bijvoorbeeld bij examen 2011-l de samenvatting zoek de verschillen. Daar bestaan de vraagstellingen al uit 120 woorden en je mag maximaal 220 woorden gebruiken. Lijkt mij logisch wat je in zo'n geval doet... [ Bericht 4% gewijzigd door Gemini99 op 13-05-2012 11:04:39 ] | |
Gemini99 | zondag 13 mei 2012 @ 11:03 |
Oops verkeerde knop | |
Jentin | zondag 13 mei 2012 @ 11:27 |
Even voor de duidelijkheid: er is niet één corrector die voor het wel of niet gebruiken van witregels of inspringingen punten toekent of aftrekt. Er staat ook geen enkele regeling over in het antwoordmodel. Ga je daar nou dus alsjeblieft geen zorgen om maken. Dergelijke dingen worden je alleen maar aangeleerd om een zichtbare structuur in je samenvatting aan te brengen en het nakijken te vergemakkelijken. Verder niks. Kortom: het maakt dus echt geen zák uit of je inspringt, een regel overslaat, gewoon op de volgende regel begint of alles achter elkaar schrijft. Als je dat laatste doet, zijn docenten wel minder blij met je, want zo'n enorme lap kijkt gewoon beroerd na. Het herhalen van de vraag levert overigens nog steeds wel eens punten op (in het examen van 2010 bijvoorbeeld kon je er nog minstens twee punten mee halen, zag ik in de gauwigheid). Sowieso is het slim om iets van de vraag te herhalen, omdat het structuur geeft aan je verhaal en je daardoor vaak de juiste verbanden legt. | |
missrose. | zondag 13 mei 2012 @ 11:29 |
Welk niveau doe je? | |
marsPlanets | zondag 13 mei 2012 @ 20:59 |
ok even snel: Als je in een opsomming begint met 'ten eerste', moet er dan per se een 'ten tweede' volgen of mag je ook verder opsommen met "verder" of "bovendien' ? En is er iemand die toevallig iets weet over examenummers ofzo? Mijn school faalt in het verstrekken van informatie ![]() | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 20:59 |
Ja dat moet | |
marsPlanets | zondag 13 mei 2012 @ 21:02 |
Anders puntaftrek? | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:08 |
Uuuuuh, daar weet ik nergens van. Hoezo wordt 'verder' en 'bovendien' fout gerekend? | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:10 |
In tekst 2 van vwo 2011-II, alinea 6. Begint ook met 'allereerst', en later staan nog meer opsommingen met 'daarnaast' etc. | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 21:10 |
niet ![]() | |
marsPlanets | zondag 13 mei 2012 @ 21:11 |
meeste stemmen gelden, dus moet niet, mooi. | |
RavagerXLL | zondag 13 mei 2012 @ 21:41 |
Volgens mijn NL leraar moet dat, ik weet niet of ze daar punten voor aftrekken... Lijkt mij wel een fout in de structuur van de samenvatting. Doe het maar gewoon als je het opschrijft ![]() | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 21:42 |
Wel, aftrek gekregen ervoor bij mn betoog die 6x telde. | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 21:42 |
Bij mijn betoog mocht je na ten eerste gewoon 'verder/bovendien' gebruiken....Trouwens, dit is geen betoog dus ga jezelf geen foute dingen aanleren. | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:43 |
dan ligt t aan jouw leraar | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 21:43 |
Edit: ik moet nog goed leren quoten ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 21:47 |
En de edit-knop gebruiken ![]() | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 21:50 |
Sorry, ben nieuw op FOK! ![]() Heeft je docent dit gezegd? Volgens mij heb jij gelijk, want bij mij in de klas zeiden ze juist dat je moest inspringen zonder witregel, en hier wordt gezegd witregel zonder inspringen... | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 21:52 |
In de examenbundel wordt er niks genoemd over witregels en inspringing (en ook niet bij het correctiemodel). Dan kan je er vanuit dat er geen punten worden afgetrokken. Maar toch zou ik zelf wat witregels plaatsen omdat het dan ook overzichtelijker voor jezelf is bij het controleren van je samenvatting! ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 21:52 |
Volgens mij is Jentin zelf docent. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2012 21:52:42 ] | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 22:01 |
Dat is het punt niet.. Regels zijn regels in de taal. | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 22:02 |
Ze kan de 2e corrector van je zijn.. | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 22:03 |
gelukkig hebben we de 3de corrector nog. | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 22:05 |
Naar mijn weten zijn er maar 2 correctors? ![]() | |
#ANONIEM | zondag 13 mei 2012 @ 22:05 |
als de 1ste en de 2de niet uitkomen, wordt de 3de ingeschakeld. | |
Rechten_Student | zondag 13 mei 2012 @ 22:08 |
Wat is de moraal van het verhaal nou? Je hoeft toch niet per se met verwijswoorden te beginnen? Waarom al die heisa dan? | |
dramatic | zondag 13 mei 2012 @ 22:13 |
Ja maar denk na. Als je met Ten eerste begint dan ga je gewoon ten tweede gebruiken. Anders kies je toch 1 der vele andere. | |
deman13 | zondag 13 mei 2012 @ 22:24 |
Hoe leid je een samenvatting goed in? Ik kand e punten meestal er wel uit vissen, maar de samenvatting beginnen.. ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 22:27 |
Je begint je samenvatting gewoon zoals ieder andere alinea van je samenvatting, namelijk met het herhalen van het punt. | |
deman13 | zondag 13 mei 2012 @ 22:29 |
O, ik kijk nu naar een antwoord model maar het is wel duidelijk. Heb echt geen concentratie meer nu, maar heb wel de drang om iets te doen. ![]() | |
Zamorak | zondag 13 mei 2012 @ 22:31 |
Slapen! ![]() | |
Jentin | maandag 14 mei 2012 @ 11:08 |
Dat ![]() Het is trouwens ook echt niet waar dat je na 'ten eerste' per se verder móet met 'ten tweede'. Ik vind het ook totaal onzinnig dat een docent daar punten voor aftrekt. Als mijn leerlingen die docent zouden treffen als tweede corrector en hij of zij wil daar punten voor aftrekken, lach ik haar echt hard uit: daar ga ik echt niet mee akkoord. Maar goed: het kan natuurlijk nooit kwaad om het wel zo te doen, als dat jou een gerust gevoel geeft. | |
dramatic | maandag 14 mei 2012 @ 11:17 |
tjah de cijfers staan nu vast anders had je voor me mogen bellen ![]() | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:22 |
* Maak net zo veel alinea’s als er informatie-elementen gevraagd worden. Dus 5 items = 5 alinea’s. | |
FokNederland | maandag 14 mei 2012 @ 16:24 |
Ja, dat is sowieso slim op te doen. | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:28 |
ja ik lees hier een aantal ''tips/spelregels'' door voor samenvatten, even gekopieerd.. volgens mij poste iemand er wat over ![]() | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:29 |
hoe sta je trouwens voor nederlands, ook 8+? ( @FokNederland ) | |
FokNederland | maandag 14 mei 2012 @ 16:30 |
Nee, helaas niet, weinig aan gedaan dit jaar. En een leraar die zegt dat mijn betoog goed is en mij dan keihard nakt en het feit dat mijn debatgroep zo vaak aan het praten was dat ik er niet tussen kwam. Maakt het dat ik een 7,0 sta. Jij? | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:36 |
6.3 zonder moeite, tekstverklaren blijk ik redelijk goed in te zijn, samenvatten moet ik nog even zien, straks een examen maken.. was er ooit wel goed in 4havo/vmbo-tl. | |
FokNederland | maandag 14 mei 2012 @ 16:38 |
Ik heb alle examens nu van 2008 tot 2011 gemaakt. Helpt wel. Maar die samenvatting zijn echt moeilijk te doorzien. Even een vraagje: ik had bijvoorbeeld bij een samenvatting nu staan en het moest tegenwoordig zijn, wordt dat dan goedgerekend? | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:40 |
hahah wat hoop je te halen | |
FokNederland | maandag 14 mei 2012 @ 16:42 |
Voldoende is altijd mijn eerste doel, maar verwacht en hoop na al deze examens te hebben geoefend minimaal een 7,0 te halen. Maar zul je zien, gaat alles nu goed, loser je voor je leven op het examen. | |
Mauskoekwaus | maandag 14 mei 2012 @ 16:54 |
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan; Opdracht: Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''. Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn: (nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen) - wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen. In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken; ''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?'' Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school. | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 16:57 |
Het zal vast goed gaan. Om op je vraag terug te komen, nu en tegenwoordig betekent hetzelfde dus je zal daar vast geen punt aftrek voor krijgen, ook al klinkt het ene wat beter. Waar wel: spelling fout foute zin(sopbouw) woorden vergeten Tip: meer overnemen vanuit de tekst ipv zelf formuleren anders heb je meer kans op fouten, en goed op zinsopbouw controleren..( na 3u bezig zijn heb je er vast wel een fout in ) | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 17:02 |
En als je daardoor te veel woorden hebt; dan gwn de stelling afstrepen/weglaten.. wel handig ja | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 17:08 |
Mijn docent zei dat dat juist fout was en dat je niet de vraag letterlijk moest gaan overnemen, en daarna pas antwoord geven, want anders ben je sowieso al de helft van de woorden kwijt aan de vragen letterlijk overnemen | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 17:14 |
misschien handig voor de klad versie.... dan geef je namelijk heel gericht antwoord. Als je meer woorden gebruikt dan laat je de stellingen/vragen weg. | |
FokNederland | maandag 14 mei 2012 @ 17:19 |
O wat is die samenvatting van vorige jaar moeilijk. Ik heb veel makkelijkerder gezien. | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 17:24 |
welk examen was nou zo moeilijk, dat ze dachten dat het met vwo was verwisseld?? Mijn lerares zei dat het 2jaar geleden ofz was. Weet iemand hier meer van? dan maak ik die namelijk | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 17:25 |
2010 was dat volgens mij, docent Nederlands van een andere havo klas bij mij op school had gezegd dat examen van 2010 de allerslechtste examen was in [x] jaar tijd | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 17:27 |
oke bedankt dan ga ik die straks maken. | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 17:29 |
Ik wil er wel bij zeggen dat zij ook zei dat dat examen niet representatief was voor dit jaar. | |
Proloop | maandag 14 mei 2012 @ 18:40 |
Ja inderdaad, ik had die ook gemaakt en ben maar gelijk gestopt met nakijken, wat een ramp. | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 18:57 |
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!: 1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten? 2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld: Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft. Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden? Bedankt en succes alvast iedereen! | |
Proloop | maandag 14 mei 2012 @ 19:00 |
Nee staat niet op volgorde, voor een groot deel wel vaak, maar niet alles. De volgorde moet logisch zijn, daar gaat het vooral om. | |
Gemini99 | maandag 14 mei 2012 @ 19:06 |
1. Edit: verkeerd gelezen. antwoord is nee. 2. Ja. Kijk maar in de antwoordmodellen. Het kan wel zijn dat de antwoorden in de tekst door elkaar heen staan (punt 1 staat altijd wel in alinea 1 of 2 ) maar volg gewoon de volgorde van de vragen bij het maken van je samenvatting? Ps: maak de samenvatting van 2011, hoe recenter hoe beter. Pps: begin je nu serieus pas met leren/oefenen? De toets is morgen! | |
Mauskoekwaus | maandag 14 mei 2012 @ 19:09 |
Als ik dus hier de opgeschreven vraag weg laat in de volledige versie, zou het dan goed zijn? | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 19:17 |
Die van 2011 heb ik al gemaakt, die heb ik best goed gemaakt. Ik heb vorige week alleen 2011 gemaakt, en nu 2009...Voor de rest idd niks geoefend (maar ik heb door priveredenen de afgelopen weken ook veel lessen gemist) Hoe berekenen jullie trouwens jullie punten? Ik heb bij 2009 maar 23 van de 47 punten, betekent volgens mij niet veel goeds...Maar hoe kan ik daar een echt cijfer uit halen? Wat is de formule? | |
Mauskoekwaus | maandag 14 mei 2012 @ 19:20 |
www.examen.nl > Tijdens je examens > Cijfer berekenen. De rest wijst zichzelf wel denk ik. | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 19:22 |
Dank je wel, ik had trouwens 23 punten, foutje bij het optellen...Heb gewoon een 5.7 ![]() | |
Mauskoekwaus | maandag 14 mei 2012 @ 19:23 |
Als je wil slagen moet je denk ik gewoon uitgaan van minimaal voor elk vak wat je hebt op je CSE een 5,5 halen, er van uitgaande dat je een redelijke cijferlijst hebt. Ik ben echt bang voor die samenvatting trouwens.. Begin nu steeds meer te twijfelen of ik het allemaal wel goed doe. | |
Rechten_Student | maandag 14 mei 2012 @ 19:29 |
Ja, het probleem bij de samenvatting is ook dat ze niet aangeven HOEVEEL punten je bijvoorbeeld je moet benoemen per vraag, ze zeggen ook niet bijvoorbeeld 'geef een voorbeeld' dit moet je zelf allemaal blijkbaar weten... Ik vind die nieuwe regel met betrekking tot alle CE's gemiddeld een 5.5 staan sowieso belachelijk, stel nou voor dat je nou net niet goed bent in tekstverklaren en daardoor Engels en Nederlands verneukt, maar in al die andere semesters wel gewoon goed hebt gepresteerd voor die 2 vakken, dan wordt je dus onnodig afgestraft... | |
Mauskoekwaus | maandag 14 mei 2012 @ 19:41 |
Mee eens, daar drinken we er 1 op! ![]() ![]() | |
FirefoxNB | maandag 14 mei 2012 @ 22:23 |
tekstverklaren 2010-I 5.5 samenvatting op een van der manier kon ik de eerste twee gwn niet vinden terwijl ik de tweede nog zeker tegenkwam. na zoeken en zoeken heb ik het maar niet gemaakt. | |
Fox. | maandag 14 mei 2012 @ 22:25 |
Hij was echt hooggeleid deze keer shiiiiit |