abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111461978
Hallo allemaal,

Het is bijna zover!

Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik nu precies een geleide samenvatting moet maken. Dat is de reden dat ik het even hier post.

Dit komt uit het examen van vorig jaar:

Aandachtspunten:
-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
van vroeger en dat van nu

Antwoorden:
-Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting
-Vroeger werden mannen en vrouwen als gelijk gezien
Nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

Hoe schrijf ik dit nu in het net op? Kan iemand een voorbeeld typen?
En moeten de aandachtspunten telkens terug in de samenvatting?

Alvast bedankt!

Gr,
Caddilac
pi_111462071
Sowieso de aandachtspunten noemen! Dat is vaak al een punt waard.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_111462528
Ja daar dacht ik ook aan, maar hoe zet je het dan in het net neer?

Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd. Dat het helemaal in is, maar een duidelijke richting mist.

In mijn schoolexamen deed ik dit ook, maar was het woord ''dat'' fout. Iemand een idee?
pi_111462778
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is.

Zou dat kunnen ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111462858
Maar dan is de aandachtspunt niet terug gekomen...
pi_111462970
Aan jou de taak..
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111463012
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Dat is de constatering met het huidige emancipatiedebat.

zo?
pi_111463266
De constatering met betrekking tot het huidige emancipatiedebat is dat er een duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Het voornaamste verschil in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat is dat vroeger mannen en vrouwen gelijk gezien waren. Nu heerst echter de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn.

Dit zou ik doen. Probeer telegramstijl te vermijden ("duidelijke richting ontbreekt"). Ook is het niet handig om een zin met "dat", "dit", etcetera te laten beginnen omdat het dan niet duidelijk is waar dit verwijswoord op slaat.
pi_111463469
Dus dit zou wel goed zijn geweest:

Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger gelijk gezien waren, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

Bedankt, top!
pi_111464166
De antwoorden staan overigens op www.examenblad.nl, je hebt het over HAVO 5 examen Nederlands van vorig jaar, toch?
pi_111464322
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled.

Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
pi_111464609
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:34 schreef caddilac het volgende:
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled.

Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
Dat weet ik niet, waar haal jij al deze theorie vandaan? Want hier ben ik ook volstrekt onbekend mee.
pi_111464764
Dat staa in het correctievoorschrift onderaan, evenals de woordenoverschrijding.
pi_111464789
je kan gewoon overschrijven wat er in de tekst staat?
pi_111464907
Hierbij nog een aandachtspunt:
wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat

antwoord:

Een nieuw sociaal contract
waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig

Ik zou het zo opschrijven:

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is dat er een nieuwe sociaal contract moet komen waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Zou dit zo kunnen?
pi_111464923
De eeuwige strijd van de dualiteit.
Plus en min, yin en yang, man en vrouw. In de arena der materie is dit één van de voorwaarden van bestaan.
Beiden polen gelijk? Goed punt!
Beide polen totaal verschillend? Goed punt!

Dualiteit overstijgen? Sure. Vertel me maar hoe!
pi_111464929
quote:
Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
Dat klopt: spel- en formuleringsfouten leveren per twee fouten een punt aftrek op, met een maximum van 4 (bij zeven of meer fouten). Interpunctiefouten (punten, komma's) kosten ook punten. Naast deze aftrek kunnen er nog punten afgetrokken worden als je meer woorden gebruikt dan toegestaan: maximaal 16 punten aftrek.

quote:
Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
Deze aanpassingen/opmerkingen zou ik noteren bij mijn leerlingen. 'De uitgangspunt' is sowieso één fout, en 'dat vrouwen en mannen gelijk gezien waren' lijkt me ook niet kloppen. Zo ben je een van de drie punten alweer kwijt.
pi_111465079
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:57 schreef caddilac het volgende:
Hierbij nog een aandachtspunt:
wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat

antwoord:

Een nieuw sociaal contract
waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig

Ik zou het zo opschrijven:

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Zou dit zo kunnen?
Ik zou 'is' veranderen in 'zou moeten zijn', gezien de formulering in de opdracht. Verderop pas je dan 'moet komen' aan in 'komt'. Verder: het is 'nieuw contract', niet 'nieuwe contract'.
pi_111465177
Oke dat is duidelijk, en per aandachtspunt natuurlijk 1 witregel. Dus in het net:

Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting.

Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden?
pi_111465561
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:06 schreef caddilac het volgende:
Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden?
Dat zou ik wel doen als je bepaalde verbanden moet aangeven: oorzaken, gevolgen, tegenstellingen, verklaringen etc. Woordjes als 'want', 'daardoor', 'bovendien' en 'toch' leveren soms al een punt op. Je moet echter niet zomaar verbanden gaan leggen tussen alinea's als die verbanden er niet zijn.
Soms beginnen mensen zomaar ineens een zin met 'maar' of 'bovendien' terwijl het helemaal niet om een tegenstelling of opsomming gaat. Zo'n verkeerd verband kan je punten kosten zelfs als je verder wél het goede antwoord opschrijft.
Gebruik signaalwoorden zorgvuldig. Leg deze twee dingen bijvoorbeeld maar eens naast elkaar:

- Het gaat goed met de emancipatie, want vrouwen werken veel meer.
- Het gaat goed met de emancipatie, maar vrouwen werken veel meer.

Er staat bijna hetzelfde, maar het betekent echt iets anders.
pi_111467232
Van mijn docent nederlands heb ik geleerd dat je niet perse alineas moet hebben in de samenvatting. wel altijd de aandachtspunten laten terugkomen en signaalwoorden gebruiken, als je bijvoorbeeld meerdere gevolgen moet noemen, ten eerste, ten tweede etc.

Maar alineas is niet verplicht

[ Bericht 26% gewijzigd door caddilac op 12-05-2012 21:02:19 ]
pi_111476818
Die heb ik ook al gezien, heb heel google afgezocht
Ik zelf zou deze 3 aandachtspunten zo in mijn samenvatting zetten:

Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting.
Het voornaamste verschil in het uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
De inzet van het nieuwe emancipatiedebat zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Of is het verstandiger per aandachtspunt een witregel open laten?
pi_111476887
We mochten (volgens mij) geen witregels gebruiken, alleen maar inspringen..
pi_111476964
Je hoeft de vragen niet helemaal te herhalen hoor, vroeger kreeg je daar punten voor , tegenwoordig niet meer. Dit scheelt met je hoeveelheid woorden en hoef je je geen druk meer te maken om hoe je zo'n lange zin hoort te formuleren.
pi_111477012
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:27 schreef Rechten_Student het volgende:
We mochten (volgens mij) geen witregels gebruiken, alleen maar inspringen..
Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.
pi_111477082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:30 schreef Gemini99 het volgende:
Je hoeft de vragen niet helemaal te herhalen hoor, vroeger kreeg je daar punten voor , tegenwoordig niet meer. Dit scheelt met je hoeveelheid woorden en hoef je je geen druk meer te maken om hoe je zo'n lange zin hoort te formuleren.
Onzin.
Het verschilt per examen of je er punten voor krijgt. Dus de vragen herhalen is het slimste wat je kan doen.
pi_111477163
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:34 schreef Etsu het volgende:

[..]

Onzin.
Het verschilt per examen of je er punten voor krijgt. Dus de vragen herhalen is het slimste wat je kan doen.
Sorry maar ik geloof toch echt liever mijn NE docent! Overigens kan je wel een deel herhalen maar niet exact de hele vraagstelling.. als je bijvoorbeeld dit hebt:

-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
Dan hoef je 'emancipatiedebat' in de 2e zin niet weer te herhalen. En zelfs 'in uitgangspunt' kan je weglaten. Gewoon 'en het voornaamste verschil is.....'
pi_111477297
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:37 schreef Gemini99 het volgende:

[..]

Sorry maar ik geloof toch echt liever mijn NE docent! Overigens kan je wel een de herhalen maar niet exact de hele vraagstelling.. als je bijvoorbeeld dit hebt:

-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
Dan hoef je 'emancipatiedebat' in de 2e zin niet weer te herhalen. En zelfs 'in uitgangspunt' kan je weglaten. Gewoon 'en het belangrijke verschil is.....'
Ik geloof mijn NE docent ook. :')
En nee, dat hoeft niet. Maar je zegt dat vragen herhalen helemaal niet nodig is, terwijl dit wel zo is. :s)
pi_111478101
Ik dacht aan dit, na 2 aandachtspunten 1 witregel. Zo heb je dan ook een redelijk alinea.
Per aandachtspunt 1 witregel lijkt me niet verstandig, ik heb soms anderhalve lijn nodig voor 1 aandachtspunt.

Voorbeeld:

Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat is het helemaal weer in, maar mist een richting. Het voornaamste verschil tussen vroeger en nu is dat vroeger vrouwen gelijk aan mannen werden gezien, maar nu hebben ze natuurlijke verschillen.

De inzet voor het emancipatiedebat zou moeten zijn dat er een nieuw sociaal contract komt.


Zoals je kunt zien heb ik in alinea 1--> 2 aandachtspunten.
Dit is toch zo in orde, of doe ik nog iets verkeerd met de alinea?
pi_111478320
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:31 schreef Gemini99 het volgende:

[..]

Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.
Dus je mag niet inspringen per alinea? Dus in plaats van in te springen gewoon tussen elke alinea een witregel?
pi_111478547
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 00:17 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Dus je mag niet inspringen per alinea? Dus in plaats van in te springen gewoon tussen elke alinea een witregel?
Als je met 'alinea' de vraag bedoelt, correct.
pi_111478946
Ik maak me dus echt zorgen om de samenvatting van Nederlands. Wat is het nou? Wel of geen vraag herhalen, wel of geen witregels?

Wij hebben geleerd: altijd de vraag laten terugkomen. En per vraag die je 'samenvat' een regel open laten.
pi_111479544
Oke dat is duidelijk!

Hoe zou jij deze 2 aandachtspunten opschrijven, dus met witregel:

Aandachtspunten:
-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
van vroeger en dat van nu

Antwoorden:
-Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting
-Vroeger werden mannen en vrouwen als gelijk gezien
Nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
pi_111480408
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet?

Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen..

http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf
pi_111483290
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 01:31 schreef Rechten_Student het volgende:
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet?

Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen..

http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf
Lezen is ook een kunst. Kijk paar berichten boven je.
pi_111485082
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 01:31 schreef Rechten_Student het volgende:
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet?

Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen..

http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf
Precies. daarom hoeft de Vraag ook niet volledig herhaald te worden. Anders heb je al minstens 70 woorden van de 200 gebruikt. En tegenwoordig zijn het vaak zoveel vragen dat je al op de helft van de woorden zit als je ze in zn geheel overneemt.

Bijvoorbeeld bij examen 2011-l de samenvatting zoek de verschillen. Daar bestaan de vraagstellingen al uit 120 woorden en je mag maximaal 220 woorden gebruiken. Lijkt mij logisch wat je in zo'n geval doet...

[ Bericht 4% gewijzigd door Gemini99 op 13-05-2012 11:04:39 ]
pi_111485243
Oops verkeerde knop
pi_111485702
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 23:31 schreef Gemini99 het volgende:

[..]

Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.
Even voor de duidelijkheid: er is niet één corrector die voor het wel of niet gebruiken van witregels of inspringingen punten toekent of aftrekt. Er staat ook geen enkele regeling over in het antwoordmodel. Ga je daar nou dus alsjeblieft geen zorgen om maken. Dergelijke dingen worden je alleen maar aangeleerd om een zichtbare structuur in je samenvatting aan te brengen en het nakijken te vergemakkelijken. Verder niks. Kortom: het maakt dus echt geen zák uit of je inspringt, een regel overslaat, gewoon op de volgende regel begint of alles achter elkaar schrijft. Als je dat laatste doet, zijn docenten wel minder blij met je, want zo'n enorme lap kijkt gewoon beroerd na.

Het herhalen van de vraag levert overigens nog steeds wel eens punten op (in het examen van 2010 bijvoorbeeld kon je er nog minstens twee punten mee halen, zag ik in de gauwigheid). Sowieso is het slim om iets van de vraag te herhalen, omdat het structuur geeft aan je verhaal en je daardoor vaak de juiste verbanden legt.
  zondag 13 mei 2012 @ 11:29:06 #40
366612 missrose.
Heartless 'nd Mean
pi_111485729
Welk niveau doe je?
pi_111507768
ok even snel: Als je in een opsomming begint met 'ten eerste', moet er dan per se een 'ten tweede' volgen of mag je ook verder opsommen met "verder" of "bovendien' ?

En is er iemand die toevallig iets weet over examenummers ofzo? Mijn school faalt in het verstrekken van informatie :')
pi_111507809
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 20:59 schreef marsPlanets het volgende:
ok even snel: Als je in een opsomming begint met 'ten eerste', moet er dan per se een 'ten tweede' volgen of mag je ook verder opsommen met "verder" of "bovendien' ?
Ja dat moet
pi_111507995
Anders puntaftrek?
pi_111508348
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 20:59 schreef dramatic het volgende:

[..]

Ja dat moet
Uuuuuh, daar weet ik nergens van.
Hoezo wordt 'verder' en 'bovendien' fout gerekend?
pi_111508482
In tekst 2 van vwo 2011-II, alinea 6.
Begint ook met 'allereerst', en later staan nog meer opsommingen met 'daarnaast' etc.
pi_111508527
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 20:59 schreef dramatic het volgende:

[..]

Ja dat moet
niet :{
pi_111508569
meeste stemmen gelden, dus moet niet, mooi.
pi_111510699
Volgens mijn NL leraar moet dat, ik weet niet of ze daar punten voor aftrekken... Lijkt mij wel een fout in de structuur van de samenvatting. Doe het maar gewoon als je het opschrijft :*
pi_111510742
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:10 schreef Zamorak het volgende:

[..]

niet :{
Wel, aftrek gekregen ervoor bij mn betoog die 6x telde.
pi_111510785
Bij mijn betoog mocht je na ten eerste gewoon 'verder/bovendien' gebruiken....Trouwens, dit is geen betoog dus ga jezelf geen foute dingen aanleren.
pi_111510794
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:42 schreef dramatic het volgende:

[..]

Wel, aftrek gekregen ervoor bij mn betoog die 6x telde.
dan ligt t aan jouw leraar
pi_111510842
Edit: ik moet nog goed leren quoten :')
pi_111511079
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:43 schreef Rechten_Student het volgende:
Edit: ik moet nog goed leren quoten :')
En de edit-knop gebruiken :')
pi_111511281
Sorry, ben nieuw op FOK! :'(

quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 11:27 schreef Jentin het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid: er is niet één corrector die voor het wel of niet gebruiken van witregels of inspringingen punten toekent of aftrekt. Er staat ook geen enkele regeling over in het antwoordmodel. Ga je daar nou dus alsjeblieft geen zorgen om maken. Dergelijke dingen worden je alleen maar aangeleerd om een zichtbare structuur in je samenvatting aan te brengen en het nakijken te vergemakkelijken. Verder niks. Kortom: het maakt dus echt geen zák uit of je inspringt, een regel overslaat, gewoon op de volgende regel begint of alles achter elkaar schrijft. Als je dat laatste doet, zijn docenten wel minder blij met je, want zo'n enorme lap kijkt gewoon beroerd na.

Het herhalen van de vraag levert overigens nog steeds wel eens punten op (in het examen van 2010 bijvoorbeeld kon je er nog minstens twee punten mee halen, zag ik in de gauwigheid). Sowieso is het slim om iets van de vraag te herhalen, omdat het structuur geeft aan je verhaal en je daardoor vaak de juiste verbanden legt.
Heeft je docent dit gezegd?
Volgens mij heb jij gelijk, want bij mij in de klas zeiden ze juist dat je moest inspringen zonder witregel, en hier wordt gezegd witregel zonder inspringen...
pi_111511422
In de examenbundel wordt er niks genoemd over witregels en inspringing (en ook niet bij het correctiemodel). Dan kan je er vanuit dat er geen punten worden afgetrokken. Maar toch zou ik zelf wat witregels plaatsen omdat het dan ook overzichtelijker voor jezelf is bij het controleren van je samenvatting! :)
pi_111511441
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:50 schreef Rechten_Student het volgende:
Sorry, ben nieuw op FOK! :'(

[..]

Heeft je docent dit gezegd?
Volgens mij heb jij gelijk, want bij mij in de klas zeiden ze juist dat je moest inspringen zonder witregel, en hier wordt gezegd witregel zonder inspringen...
Volgens mij is Jentin zelf docent. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2012 21:52:42 ]
pi_111512026
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:42 schreef Rechten_Student het volgende:
Bij mijn betoog mocht je na ten eerste gewoon 'verder/bovendien' gebruiken....Trouwens, dit is geen betoog dus ga jezelf geen foute dingen aanleren.
Dat is het punt niet.. Regels zijn regels in de taal.
pi_111512122
quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:43 schreef Etsu het volgende:

[..]

dan ligt t aan jouw leraar
Ze kan de 2e corrector van je zijn..
pi_111512153
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:02 schreef dramatic het volgende:

[..]

Ze kan de 2e corrector van je zijn..
gelukkig hebben we de 3de corrector nog.
pi_111512286
quote:
14s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:03 schreef Etsu het volgende:

[..]

gelukkig hebben we de 3de corrector nog.
Naar mijn weten zijn er maar 2 correctors? :)
pi_111512349
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:05 schreef Zamorak het volgende:

[..]

Naar mijn weten zijn er maar 2 correctors? :)
als de 1ste en de 2de niet uitkomen, wordt de 3de ingeschakeld.
pi_111512544
Wat is de moraal van het verhaal nou? Je hoeft toch niet per se met verwijswoorden te beginnen? Waarom al die heisa dan?
pi_111512864
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:08 schreef Rechten_Student het volgende:
Wat is de moraal van het verhaal nou? Je hoeft toch niet per se met verwijswoorden te beginnen? Waarom al die heisa dan?
Ja maar denk na. Als je met Ten eerste begint dan ga je gewoon ten tweede gebruiken. Anders kies je toch 1 der vele andere.
pi_111513607
Hoe leid je een samenvatting goed in? Ik kand e punten meestal er wel uit vissen, maar de samenvatting beginnen.. :')
pi_111513790
Je begint je samenvatting gewoon zoals ieder andere alinea van je samenvatting, namelijk met het herhalen van het punt.
pi_111513943
O, ik kijk nu naar een antwoord model maar het is wel duidelijk. Heb echt geen concentratie meer nu, maar heb wel de drang om iets te doen. :')
pi_111514075
Slapen! :P
pi_111526099
quote:
Volgens mij is Jentin zelf docent. :P
Dat ;)

Het is trouwens ook echt niet waar dat je na 'ten eerste' per se verder móet met 'ten tweede'. Ik vind het ook totaal onzinnig dat een docent daar punten voor aftrekt. Als mijn leerlingen die docent zouden treffen als tweede corrector en hij of zij wil daar punten voor aftrekken, lach ik haar echt hard uit: daar ga ik echt niet mee akkoord. Maar goed: het kan natuurlijk nooit kwaad om het wel zo te doen, als dat jou een gerust gevoel geeft.
pi_111526409
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 11:08 schreef Jentin het volgende:

[..]

Dat ;)

Het is trouwens ook echt niet waar dat je na 'ten eerste' per se verder móet met 'ten tweede'. Ik vind het ook totaal onzinnig dat een docent daar punten voor aftrekt. Als mijn leerlingen die docent zouden treffen als tweede corrector en hij of zij wil daar punten voor aftrekken, lach ik haar echt hard uit: daar ga ik echt niet mee akkoord. Maar goed: het kan natuurlijk nooit kwaad om het wel zo te doen, als dat jou een gerust gevoel geeft.
tjah de cijfers staan nu vast anders had je voor me mogen bellen :)
pi_111536845
* Maak net zo veel alinea’s als er informatie-elementen gevraagd worden. Dus 5
items = 5 alinea’s.
pi_111536895
Ja, dat is sowieso slim op te doen.
pi_111537100
ja ik lees hier een aantal ''tips/spelregels'' door voor samenvatten, even gekopieerd.. volgens mij poste iemand er wat over :P
pi_111537137
hoe sta je trouwens voor nederlands, ook 8+? ( @FokNederland )
pi_111537198
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:29 schreef FirefoxNB het volgende:
hoe sta je trouwens voor nederlands, ook 8+? ( @FokNederland )
Nee, helaas niet, weinig aan gedaan dit jaar. En een leraar die zegt dat mijn betoog goed is en mij dan keihard nakt en het feit dat mijn debatgroep zo vaak aan het praten was dat ik er niet tussen kwam. Maakt het dat ik een 7,0 sta. Jij?
pi_111537457
6.3 zonder moeite, tekstverklaren blijk ik redelijk goed in te zijn, samenvatten moet ik nog even zien, straks een examen maken.. was er ooit wel goed in 4havo/vmbo-tl.
pi_111537535
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:36 schreef FirefoxNB het volgende:
6.3 zonder moeite, tekstverklaren blijk ik redelijk goed in te zijn, samenvatten moet ik nog even zien, straks een examen maken.. was er ooit wel goed in 4havo/vmbo-tl.
Ik heb alle examens nu van 2008 tot 2011 gemaakt. Helpt wel. Maar die samenvatting zijn echt moeilijk te doorzien. Even een vraagje: ik had bijvoorbeeld bij een samenvatting nu staan en het moest tegenwoordig zijn, wordt dat dan goedgerekend?
pi_111537644
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:38 schreef FokNederland het volgende:

[..]

Ik heb alle examens nu van 2008 tot 2011 gemaakt. Helpt wel. Maar die samenvatting zijn echt moeilijk te doorzien. Even een vraagje: ik had bijvoorbeeld bij een samenvatting nu staan en het moest tegenwoordig zijn, wordt dat dan goedgerekend?
hahah wat hoop je te halen
pi_111537719
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:40 schreef FirefoxNB het volgende:

[..]

hahah wat hoop je te halen
Voldoende is altijd mijn eerste doel, maar verwacht en hoop na al deze examens te hebben geoefend minimaal een 7,0 te halen. Maar zul je zien, gaat alles nu goed, loser je voor je leven op het examen.
  maandag 14 mei 2012 @ 16:54:15 #79
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_111538223
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;

Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:

(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.

In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;

''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''

Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_111538396
Het zal vast goed gaan. Om op je vraag terug te komen, nu en tegenwoordig betekent hetzelfde dus je zal daar vast geen punt aftrek voor krijgen, ook al klinkt het ene wat beter.

Waar wel:

spelling fout
foute zin(sopbouw)
woorden vergeten

Tip: meer overnemen vanuit de tekst ipv zelf formuleren anders heb je meer kans op fouten, en goed op zinsopbouw controleren..( na 3u bezig zijn heb je er vast wel een fout in )
pi_111538665
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:54 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;

Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:

(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.

In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;

''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''

Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
En als je daardoor te veel woorden hebt; dan gwn de stelling afstrepen/weglaten.. wel handig ja
pi_111538911
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:54 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;

Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:

(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.

In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;

''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''

Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
Mijn docent zei dat dat juist fout was en dat je niet de vraag letterlijk moest gaan overnemen, en daarna pas antwoord geven, want anders ben je sowieso al de helft van de woorden kwijt aan de vragen letterlijk overnemen
pi_111539153
misschien handig voor de klad versie.... dan geef je namelijk heel gericht antwoord. Als je meer woorden gebruikt dan laat je de stellingen/vragen weg.
pi_111539384
O wat is die samenvatting van vorige jaar moeilijk. Ik heb veel makkelijkerder gezien.
pi_111539592
welk examen was nou zo moeilijk, dat ze dachten dat het met vwo was verwisseld?? Mijn lerares zei dat het 2jaar geleden ofz was. Weet iemand hier meer van? dan maak ik die namelijk
pi_111539630
2010 was dat volgens mij, docent Nederlands van een andere havo klas bij mij op school had gezegd dat examen van 2010 de allerslechtste examen was in [x] jaar tijd
pi_111539680
oke bedankt dan ga ik die straks maken.
pi_111539761
Ik wil er wel bij zeggen dat zij ook zei dat dat examen niet representatief was voor dit jaar.
pi_111542627
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:25 schreef Rechten_Student het volgende:
2010 was dat volgens mij, docent Nederlands van een andere havo klas bij mij op school had gezegd dat examen van 2010 de allerslechtste examen was in [x] jaar tijd
Ja inderdaad, ik had die ook gemaakt en ben maar gelijk gestopt met nakijken, wat een ramp.
pi_111543493
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!:

1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten?

2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld:

Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft.

Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden?

Bedankt en succes alvast iedereen!
pi_111543700
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:57 schreef Rechten_Student het volgende:
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!:

1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten?

2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld:

Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft.

Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden?

Bedankt en succes alvast iedereen!
Nee staat niet op volgorde, voor een groot deel wel vaak, maar niet alles.
De volgorde moet logisch zijn, daar gaat het vooral om.
pi_111544123
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:57 schreef Rechten_Student het volgende:
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!:

1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten?

2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld:

Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft.

Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden?

Bedankt en succes alvast iedereen!
1. Edit: verkeerd gelezen. antwoord is nee.
2. Ja. Kijk maar in de antwoordmodellen. Het kan wel zijn dat de antwoorden in de tekst door elkaar heen staan (punt 1 staat altijd wel in alinea 1 of 2 ) maar volg gewoon de volgorde van de vragen bij het maken van je samenvatting?

Ps: maak de samenvatting van 2011, hoe recenter hoe beter.
Pps: begin je nu serieus pas met leren/oefenen? De toets is morgen!
  maandag 14 mei 2012 @ 19:09:37 #93
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_111544288
quote:
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;

Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:

(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.

In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;

''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''

Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
Als ik dus hier de opgeschreven vraag weg laat in de volledige versie, zou het dan goed zijn?
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_111544800
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:06 schreef Gemini99 het volgende:

[..]

1. Edit: verkeerd gelezen. antwoord is nee.
2. Ja. Kijk maar in de antwoordmodellen. Het kan wel zijn dat de antwoorden in de tekst door elkaar heen staan (punt 1 staat altijd wel in alinea 1 of 2 ) maar volg gewoon de volgorde van de vragen bij het maken van je samenvatting?

Ps: maak de samenvatting van 2011, hoe recenter hoe beter.
Pps: begin je nu serieus pas met leren/oefenen? De toets is morgen!
Die van 2011 heb ik al gemaakt, die heb ik best goed gemaakt. Ik heb vorige week alleen 2011 gemaakt, en nu 2009...Voor de rest idd niks geoefend (maar ik heb door priveredenen de afgelopen weken ook veel lessen gemist)

Hoe berekenen jullie trouwens jullie punten? Ik heb bij 2009 maar 23 van de 47 punten, betekent volgens mij niet veel goeds...Maar hoe kan ik daar een echt cijfer uit halen? Wat is de formule?
  maandag 14 mei 2012 @ 19:20:16 #95
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_111544952
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:17 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

Die van 2011 heb ik al gemaakt, die heb ik best goed gemaakt.

Hoe berekenen jullie trouwens jullie punten? Ik heb bij 2009 maar 22 van de 47 punten, betekent volgens mij niet veel goeds...Maar hoe kan ik daar een echt cijfer uit halen? Wat is de formule?
www.examen.nl > Tijdens je examens > Cijfer berekenen. De rest wijst zichzelf wel denk ik.
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_111545075
Dank je wel, ik had trouwens 23 punten, foutje bij het optellen...Heb gewoon een 5.7 :@ Veel beter dan verwacht! Het staat wel niet in verhouding met mijn gemiddelde, ik sta namelijk een 6.9 voor Nederlands.
  maandag 14 mei 2012 @ 19:23:52 #97
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_111545172
Als je wil slagen moet je denk ik gewoon uitgaan van minimaal voor elk vak wat je hebt op je CSE een 5,5 halen, er van uitgaande dat je een redelijke cijferlijst hebt. Ik ben echt bang voor die samenvatting trouwens.. Begin nu steeds meer te twijfelen of ik het allemaal wel goed doe.
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_111545472
Ja, het probleem bij de samenvatting is ook dat ze niet aangeven HOEVEEL punten je bijvoorbeeld je moet benoemen per vraag, ze zeggen ook niet bijvoorbeeld 'geef een voorbeeld' dit moet je zelf allemaal blijkbaar weten...

Ik vind die nieuwe regel met betrekking tot alle CE's gemiddeld een 5.5 staan sowieso belachelijk, stel nou voor dat je nou net niet goed bent in tekstverklaren en daardoor Engels en Nederlands verneukt, maar in al die andere semesters wel gewoon goed hebt gepresteerd voor die 2 vakken, dan wordt je dus onnodig afgestraft...
  maandag 14 mei 2012 @ 19:41:47 #99
343755 Mauskoekwaus
Spreekt voor zich toch?
pi_111546164
Mee eens, daar drinken we er 1 op! _O_ (Na de examens, als we geslaagd zijn, uiteraard :@)
''I came here to kick gum and chew ass, and I'm all out of gum!''
pi_111556715
tekstverklaren 2010-I 5.5
samenvatting op een van der manier kon ik de eerste twee gwn niet vinden terwijl ik de tweede nog zeker tegenkwam. na zoeken en zoeken heb ik het maar niet gemaakt.
pi_111556840
Hij was echt hooggeleid deze keer shiiiiit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')