Dat weet ik niet, waar haal jij al deze theorie vandaan? Want hier ben ik ook volstrekt onbekend mee.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 17:34 schreef caddilac het volgende:
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled.
Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
Dat klopt: spel- en formuleringsfouten leveren per twee fouten een punt aftrek op, met een maximum van 4 (bij zeven of meer fouten). Interpunctiefouten (punten, komma's) kosten ook punten. Naast deze aftrek kunnen er nog punten afgetrokken worden als je meer woorden gebruikt dan toegestaan: maximaal 16 punten aftrek.quote:Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
Deze aanpassingen/opmerkingen zou ik noteren bij mijn leerlingen. 'De uitgangspunt' is sowieso één fout, en 'dat vrouwen en mannen gelijk gezien waren' lijkt me ook niet kloppen. Zo ben je een van de drie punten alweer kwijt.quote:Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
Ik zou 'is' veranderen in 'zou moeten zijn', gezien de formulering in de opdracht. Verderop pas je dan 'moet komen' aan in 'komt'. Verder: het is 'nieuw contract', niet 'nieuwe contract'.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 17:57 schreef caddilac het volgende:
Hierbij nog een aandachtspunt:
wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat
antwoord:
Een nieuw sociaal contract
waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig
Ik zou het zo opschrijven:
De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.
Zou dit zo kunnen?
Dat zou ik wel doen als je bepaalde verbanden moet aangeven: oorzaken, gevolgen, tegenstellingen, verklaringen etc. Woordjes als 'want', 'daardoor', 'bovendien' en 'toch' leveren soms al een punt op. Je moet echter niet zomaar verbanden gaan leggen tussen alinea's als die verbanden er niet zijn.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 18:06 schreef caddilac het volgende:
Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden?
Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:27 schreef Rechten_Student het volgende:
We mochten (volgens mij) geen witregels gebruiken, alleen maar inspringen..
Onzin.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:30 schreef Gemini99 het volgende:
Je hoeft de vragen niet helemaal te herhalen hoor, vroeger kreeg je daar punten voor , tegenwoordig niet meer. Dit scheelt met je hoeveelheid woorden en hoef je je geen druk meer te maken om hoe je zo'n lange zin hoort te formuleren.
Sorry maar ik geloof toch echt liever mijn NE docent! Overigens kan je wel een deel herhalen maar niet exact de hele vraagstelling.. als je bijvoorbeeld dit hebt:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:34 schreef Etsu het volgende:
[..]
Onzin.
Het verschilt per examen of je er punten voor krijgt. Dus de vragen herhalen is het slimste wat je kan doen.
Ik geloof mijn NE docent ook.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:37 schreef Gemini99 het volgende:
[..]
Sorry maar ik geloof toch echt liever mijn NE docent! Overigens kan je wel een de herhalen maar niet exact de hele vraagstelling.. als je bijvoorbeeld dit hebt:
-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
Dan hoef je 'emancipatiedebat' in de 2e zin niet weer te herhalen. En zelfs 'in uitgangspunt' kan je weglaten. Gewoon 'en het belangrijke verschil is.....'
Dus je mag niet inspringen per alinea? Dus in plaats van in te springen gewoon tussen elke alinea een witregel?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:31 schreef Gemini99 het volgende:
[..]
Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.
Als je met 'alinea' de vraag bedoelt, correct.quote:Op zondag 13 mei 2012 00:17 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Dus je mag niet inspringen per alinea? Dus in plaats van in te springen gewoon tussen elke alinea een witregel?
Lezen is ook een kunst. Kijk paar berichten boven je.quote:Op zondag 13 mei 2012 01:31 schreef Rechten_Student het volgende:
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet?
Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen..
http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf
Precies. daarom hoeft de Vraag ook niet volledig herhaald te worden. Anders heb je al minstens 70 woorden van de 200 gebruikt. En tegenwoordig zijn het vaak zoveel vragen dat je al op de helft van de woorden zit als je ze in zn geheel overneemt.quote:Op zondag 13 mei 2012 01:31 schreef Rechten_Student het volgende:
Maar als je de vraag terug laat komen heb je een overschot aan woorden lijkt mij, niet?
Bovendien staat er niks in het correctievoorschrift (van 2011) over dat de vraag terug moet komen..
http://www.examenblad.nl/(...)0poyl/f=/bestand.pdf
Even voor de duidelijkheid: er is niet één corrector die voor het wel of niet gebruiken van witregels of inspringingen punten toekent of aftrekt. Er staat ook geen enkele regeling over in het antwoordmodel. Ga je daar nou dus alsjeblieft geen zorgen om maken. Dergelijke dingen worden je alleen maar aangeleerd om een zichtbare structuur in je samenvatting aan te brengen en het nakijken te vergemakkelijken. Verder niks. Kortom: het maakt dus echt geen zák uit of je inspringt, een regel overslaat, gewoon op de volgende regel begint of alles achter elkaar schrijft. Als je dat laatste doet, zijn docenten wel minder blij met je, want zo'n enorme lap kijkt gewoon beroerd na.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:31 schreef Gemini99 het volgende:
[..]
Je mag, ik herhaal, je mag NIET inspringen. Wit regels tussen de alineas gebruiken dus! En een rechtermarge open houden. En de titel van de tekst boven je samenvatting.
Ja dat moetquote:Op zondag 13 mei 2012 20:59 schreef marsPlanets het volgende:
ok even snel: Als je in een opsomming begint met 'ten eerste', moet er dan per se een 'ten tweede' volgen of mag je ook verder opsommen met "verder" of "bovendien' ?
dan ligt t aan jouw leraarquote:Op zondag 13 mei 2012 21:42 schreef dramatic het volgende:
[..]
Wel, aftrek gekregen ervoor bij mn betoog die 6x telde.
En de edit-knop gebruikenquote:Op zondag 13 mei 2012 21:43 schreef Rechten_Student het volgende:
Edit: ik moet nog goed leren quoten![]()
Heeft je docent dit gezegd?quote:Op zondag 13 mei 2012 11:27 schreef Jentin het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid: er is niet één corrector die voor het wel of niet gebruiken van witregels of inspringingen punten toekent of aftrekt. Er staat ook geen enkele regeling over in het antwoordmodel. Ga je daar nou dus alsjeblieft geen zorgen om maken. Dergelijke dingen worden je alleen maar aangeleerd om een zichtbare structuur in je samenvatting aan te brengen en het nakijken te vergemakkelijken. Verder niks. Kortom: het maakt dus echt geen zák uit of je inspringt, een regel overslaat, gewoon op de volgende regel begint of alles achter elkaar schrijft. Als je dat laatste doet, zijn docenten wel minder blij met je, want zo'n enorme lap kijkt gewoon beroerd na.
Het herhalen van de vraag levert overigens nog steeds wel eens punten op (in het examen van 2010 bijvoorbeeld kon je er nog minstens twee punten mee halen, zag ik in de gauwigheid). Sowieso is het slim om iets van de vraag te herhalen, omdat het structuur geeft aan je verhaal en je daardoor vaak de juiste verbanden legt.
Volgens mij is Jentin zelf docent.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:50 schreef Rechten_Student het volgende:
Sorry, ben nieuw op FOK!
[..]
Heeft je docent dit gezegd?
Volgens mij heb jij gelijk, want bij mij in de klas zeiden ze juist dat je moest inspringen zonder witregel, en hier wordt gezegd witregel zonder inspringen...
Dat is het punt niet.. Regels zijn regels in de taal.quote:Op zondag 13 mei 2012 21:42 schreef Rechten_Student het volgende:
Bij mijn betoog mocht je na ten eerste gewoon 'verder/bovendien' gebruiken....Trouwens, dit is geen betoog dus ga jezelf geen foute dingen aanleren.
als de 1ste en de 2de niet uitkomen, wordt de 3de ingeschakeld.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:05 schreef Zamorak het volgende:
[..]
Naar mijn weten zijn er maar 2 correctors?
Ja maar denk na. Als je met Ten eerste begint dan ga je gewoon ten tweede gebruiken. Anders kies je toch 1 der vele andere.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:08 schreef Rechten_Student het volgende:
Wat is de moraal van het verhaal nou? Je hoeft toch niet per se met verwijswoorden te beginnen? Waarom al die heisa dan?
Datquote:Volgens mij is Jentin zelf docent.
tjah de cijfers staan nu vast anders had je voor me mogen bellenquote:Op maandag 14 mei 2012 11:08 schreef Jentin het volgende:
[..]
Dat
Het is trouwens ook echt niet waar dat je na 'ten eerste' per se verder móet met 'ten tweede'. Ik vind het ook totaal onzinnig dat een docent daar punten voor aftrekt. Als mijn leerlingen die docent zouden treffen als tweede corrector en hij of zij wil daar punten voor aftrekken, lach ik haar echt hard uit: daar ga ik echt niet mee akkoord. Maar goed: het kan natuurlijk nooit kwaad om het wel zo te doen, als dat jou een gerust gevoel geeft.
Nee, helaas niet, weinig aan gedaan dit jaar. En een leraar die zegt dat mijn betoog goed is en mij dan keihard nakt en het feit dat mijn debatgroep zo vaak aan het praten was dat ik er niet tussen kwam. Maakt het dat ik een 7,0 sta. Jij?quote:Op maandag 14 mei 2012 16:29 schreef FirefoxNB het volgende:
hoe sta je trouwens voor nederlands, ook 8+? ( @FokNederland )
Ik heb alle examens nu van 2008 tot 2011 gemaakt. Helpt wel. Maar die samenvatting zijn echt moeilijk te doorzien. Even een vraagje: ik had bijvoorbeeld bij een samenvatting nu staan en het moest tegenwoordig zijn, wordt dat dan goedgerekend?quote:Op maandag 14 mei 2012 16:36 schreef FirefoxNB het volgende:
6.3 zonder moeite, tekstverklaren blijk ik redelijk goed in te zijn, samenvatten moet ik nog even zien, straks een examen maken.. was er ooit wel goed in 4havo/vmbo-tl.
hahah wat hoop je te halenquote:Op maandag 14 mei 2012 16:38 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ik heb alle examens nu van 2008 tot 2011 gemaakt. Helpt wel. Maar die samenvatting zijn echt moeilijk te doorzien. Even een vraagje: ik had bijvoorbeeld bij een samenvatting nu staan en het moest tegenwoordig zijn, wordt dat dan goedgerekend?
Voldoende is altijd mijn eerste doel, maar verwacht en hoop na al deze examens te hebben geoefend minimaal een 7,0 te halen. Maar zul je zien, gaat alles nu goed, loser je voor je leven op het examen.quote:
En als je daardoor te veel woorden hebt; dan gwn de stelling afstrepen/weglaten.. wel handig jaquote:Op maandag 14 mei 2012 16:54 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;
Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:
(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.
In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;
''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''
Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
Mijn docent zei dat dat juist fout was en dat je niet de vraag letterlijk moest gaan overnemen, en daarna pas antwoord geven, want anders ben je sowieso al de helft van de woorden kwijt aan de vragen letterlijk overnemenquote:Op maandag 14 mei 2012 16:54 schreef Mauskoekwaus het volgende:
Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;
Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:
(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.
In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;
''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''
Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
Ja inderdaad, ik had die ook gemaakt en ben maar gelijk gestopt met nakijken, wat een ramp.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:25 schreef Rechten_Student het volgende:
2010 was dat volgens mij, docent Nederlands van een andere havo klas bij mij op school had gezegd dat examen van 2010 de allerslechtste examen was in [x] jaar tijd
Nee staat niet op volgorde, voor een groot deel wel vaak, maar niet alles.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:57 schreef Rechten_Student het volgende:
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!:
1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten?
2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld:
Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft.
Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden?
Bedankt en succes alvast iedereen!
1. Edit: verkeerd gelezen. antwoord is nee.quote:Op maandag 14 mei 2012 18:57 schreef Rechten_Student het volgende:
2 vraagjes over de samenvatting, ik weet het veel vragen maar misschien steekt de rest er ook wel iets van op!:
1. Staan alle punten die je moet beschrijven, in de samenvatting op volgorde? Of kan het antwoord van de 4e vraag bijvoorbeeld ook in het allereerste stukje van de tekst zitten?
2. De antwoorden die je geeft, moeten die op dezelfde volgorde zijn als de vragen? Bijvoorbeeld:
Ze vragen 3 dingen; 1 wat verstaat men onder geluk, 2 welke beperkingen zijn er in geluk, en 3 welke rol de nederlandse overheid heeft.
Moet jij in je samenvatting dan ook dus de antwoorden achter elkaar geven, of mag antwoord op vraag 3 ook op het begin gegeven worden?
Bedankt en succes alvast iedereen!
Als ik dus hier de opgeschreven vraag weg laat in de volledige versie, zou het dan goed zijn?quote:Volgens mijn docent kun je het beste zo te werk gaan;
Opdracht:
Maak een goedlopende samenvatting in correct Nederlands van maximaal 200 woorden van de tekst ''..''.
Uit je samenvatting moet voor iemand die de oorspronkelijke tekst niet gelezen heeft, het volgende duidelijk zijn:
(nu volgen er een aantal punten, ik zal er 1 noemen)
- wat de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken was, en welke 4 uitgangspunten daaraan ten grondslag lagen.
In de samenvatting doe je het volgende, en dat doe je voor elk punt wat je moet uitwerken;
''Wat was de visie van Domela Nieuwenhuis op het vrijuit spreken, en welke 4 uitgangspunten lagen daaraan ten grondslag?''
Je schrijft de stelling die je moet uitwerken op als een vraag, en gaat deze vervolgens beantwoorden met behulp van de tekst. Zo doe je dit voor elk punt wat je moet uitwerken als een aparte alinea. Dit was de beste manier volgens onze docenten op school.
Die van 2011 heb ik al gemaakt, die heb ik best goed gemaakt. Ik heb vorige week alleen 2011 gemaakt, en nu 2009...Voor de rest idd niks geoefend (maar ik heb door priveredenen de afgelopen weken ook veel lessen gemist)quote:Op maandag 14 mei 2012 19:06 schreef Gemini99 het volgende:
[..]
1. Edit: verkeerd gelezen. antwoord is nee.
2. Ja. Kijk maar in de antwoordmodellen. Het kan wel zijn dat de antwoorden in de tekst door elkaar heen staan (punt 1 staat altijd wel in alinea 1 of 2 ) maar volg gewoon de volgorde van de vragen bij het maken van je samenvatting?
Ps: maak de samenvatting van 2011, hoe recenter hoe beter.
Pps: begin je nu serieus pas met leren/oefenen? De toets is morgen!
www.examen.nl > Tijdens je examens > Cijfer berekenen. De rest wijst zichzelf wel denk ik.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:17 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Die van 2011 heb ik al gemaakt, die heb ik best goed gemaakt.
Hoe berekenen jullie trouwens jullie punten? Ik heb bij 2009 maar 22 van de 47 punten, betekent volgens mij niet veel goeds...Maar hoe kan ik daar een echt cijfer uit halen? Wat is de formule?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |