De BB theorie is een natuurlijke verklaring voor de beginselen van het universum. Maar aangezien de natuur geen oorzaak kan zijn voor zichzelf kunnen we hierbij concluderen dat een natuurlijke proces niet kan dienen als een verklaring voor het universum.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:17 schreef Eventjes-dan het volgende:
O nee,
Je hebt het nog niet helemaal begrepen, waarschijnlijk heb je over de 86 post heen gelezen die beamen dat de BB daar ook geen verklaring voor geeft.
Het enigste wat je hier "ontkracht" is je eigen verkeerd begrijpen.
Heb ik ook niet gedaan beste GummyGadGetquote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:21 schreef GummyGadGet het volgende:
On-topic:
Hangt er vanaf wat je als bewijs beschouwd. Zoals wij tegenwoordig bewijs zien in de moderne wetenschap. Dan is er sowieso géén bewijs voor God. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method
Off-topic:
Wat mensen verder geloven of met hun leven willen doen, zoals deel zijn van een groep of ergens hoop uit halen moeten ze zelf weten. Maar ik zeg altijd, alles wat positief is aan een religie (logischerwijs gebaseerd op een geloof in iets) kan ook in de mens zelf en het samen zijn gevonden worden. Zo blijven er enkel negatieve aspecten over. In de moderne westerse samenleving passen de ideeën van bijvoorbeeld de Islam en het Christendom niet meer. Individuele beleving zoals Budhisme e.d. doet verder weinig. Dat is het zelfde als geloof hebben in jezelf. Een instituut zoals het geval is bij de eerder genoemde religies is echter gevaarlijk (gebleken) en niet meer van deze tijd in mijn opinie. Geloof in God mag, maar val er dan geen anderen mee lastig en probeer jezelf niet te biassen. Jammer genoeg doet het merendeel van de bevolking dat sowieso toch al doordat niet iedereen dezelfde scholing, opvoeding heeft gehad en niet iedereen in de meest beste omgeving is opgegroeid met de beste genen. Zo gelooft ook het merendeel van de wereld bevolking nog heftig in het bestaan van een God en sluiten zich maar wat graag zonder kennis te hebben van zaken aan bij groepen mensen. Wat opzich begrijpelijk is, maar niet handig (zie geschiedenis Christendom, Islam bijv.). Wetenschap is overigens deels aanname, maar geen religie en/of geloof. Tenzij je aanname als geloof wilt zien. <insert discussie van definitie>.
/done.
Nee het is een hypothese voor het ontstaan van. Niets meer niets minder.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
De BB theorie is een natuurlijke verklaring voor de beginselen van het universum. Maar aangezien de natuur geen oorzaak kan zijn voor zichzelf kunnen we hierbij concluderen dat een natuurlijke proces niet kan dienen als een verklaring voor het universum.
nogmaals:
De natuur is een aspect van het universum en de natuur an sich kan dus nooit als een verklaring dienen voor het universum. Hierbij is een natuurlijke verklaring voor de beginselen van het universum ontkracht.
Een natuurlijke verklaring die de natuur (universum) verklaard?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:35 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee het is een hypothese voor het ontstaan van. Niets meer niets minder.
Nogmaals:quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een natuurlijke verklaring die de natuur (universum) verklaard?
Tegenstrijdig.
Met de natuur bedoelde ik het universum als geheel.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nogmaals:
Nee het is een hypothese voor het ontstaan van. Niets meer niets minder.
Evolutie verklaarde de natuur, mocht je daar toevallig iets over willen weten
Okay te moeilijk dus, wat dacht je van deze:quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Met de natuur bedoelde ik het universum als geheel.
En evolutie verklaart niets.
Dat is goed van je. De opmerking was overigens in het algemeen,quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heb ik ook niet gedaan beste GummyGadGet
Zo ver ik het begrijp...[en ik ben echt een enorme leek, Mavo niveau BB theorie], is dat de BB een beschrijving geeft van het beginpunt van het universum.... het is geen verklaring van het begin punt zelf. Het beschrijft als het ware de eerste Microseconde van tijd/ruimte en houdt zich niet bezig met wat daarvoor was.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een natuurlijke verklaring die de natuur (universum) verklaard?
Tegenstrijdig.
Vergelijk het met de evolutietheorie. De evolutietheorie beschijft de ontwikkeling van het leven. In dat ontwikkelingsproces is er sprake van diversificatie. Als je teruggaat in de tijd verwacht je een simplificatie tot je het punt bereikt waar het leven begint (abiogenese). De abiogense valt buiten de evolutietheorie.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:06 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Zo ver ik het begrijp...[en ik ben echt een enorme leek, Mavo niveau BB theorie], is dat de BB een beschrijving geeft van het beginpunt van het universum.... het is geen verklaring van het begin punt zelf. Het beschrijft als het ware de eerste Microseconde van het tijd/ruimte en houdt zich niet bezig met wat daarvoor was.
Naar mijn weten claimt de BB daar niets over.. daarom begrijp ik ook niet wat je nu wilt aantonen? of waarin de BB zich tegenspreekt.
Of wil je nu zeggen..De BB verklaart niet alles dus de bijbel is waar en God heeft het gemaakt?
ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt...of toch?
Je bedoelt de oorzaak van de BB valt buiten de theorie?quote:
Hoe kan Adam weten wat 'dood' werkelijk betekent als er vóór de zonde van Adam geen dood was?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:20 schreef man1986 het volgende:
Hieronder mijn Magnum opus:
[..]
Het Woord van God (bijbel) is niet gebaseerd op angst voor de dood. Je moet ook bedenken dat er vóór de zonde van Adam er geen dood was. Adam wist dat zonde de dood voortbrengt. Adam koos uit vrije wil voor zonde en het gevolg van zonde is de dood.
[..]
Het zit hem in het verschil tussen een deel en het geheel. Een deel is onderhevig aan externe beinvloeding en het geheel niet. Het geheel kan dus niet van buitenaf worden verandert. Dus alle verandering is intern. Het geheel is daarom niet causaal te verklaren. Het geheel noemen we het universum.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:29 schreef man1986 het volgende:
[..]
De BB theorie is een natuurlijke verklaring voor de beginselen van het universum. Maar aangezien de natuur geen oorzaak kan zijn voor zichzelf kunnen we hierbij concluderen dat een natuurlijke proces niet kan dienen als een verklaring voor het universum.
nogmaals:
De natuur is een aspect van het universum en de natuur an sich kan dus nooit als een verklaring dienen voor het universum. Hierbij is een natuurlijke verklaring voor de beginselen van het universum ontkracht.
Sinds wanneer is de slager die zijn eigen vlees keurt geen cirkelredenering?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:53 schreef man1986 het volgende:
3 maal straw man reacties op een rij, het lijkt wel de loterij hier![]()
En nee, ik gebruik geen cirkelredenering zoals jullie beweren, want daarvoor ben ik te oplettend.
De algemene relativiteitstheorie beschrijft de samenhang tussen de tijdruimte en de inhoud. Als de distributie van de inhoud verandert door de interne interactie (zoals beschreven door de (quantum)mechanica / QFT), verandert de tijdruimte ook. In een expanderend universum expandeert zowel de inhoud als de tijdruimte zelf. Omgekeerd krimpen beide en als het universum samenkomt in een punt, dan is er over dat punt niets zinnigs meer te zeggen. In de theorie in het een singulariteit (allerlei grootheden worden oneindig; the theory beaks down).quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:37 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Je bedoelt de oorzaak van de BB valt buiten de theorie?
De "explosie" zelf valt toch samen met tijd/ruimte, en is tijd/ruimte, of zit ik nu te muggenziften?
Ockham's razor. Beaten!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:52 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Geloven is iets anders dan zeker weten. Beat that!
Adam (net zoals de rest van de schepping) was vóór de zondeval perfect geschapen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:37 schreef highender het volgende:
[..]
Hoe kan Adam weten wat 'dood' werkelijk betekent als er vóór de zonde van Adam geen dood was?
Er was geen angst vóór de zondeval, want angst is een gevolg van zonde.quote:En als 'het woord van god' gelijk is aan zijn waarschuwing voor de zonde waarbij die zonde resulteert in de dood dan kan men echt niet anders concluderen dan dat zijn woord gebaseerd is op angst voor de dood, tautologisch...
Omdat God onafhankelijk is van tijd/ruimte/materie is het geen cirkelredenering.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:45 schreef highender het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de slager die zijn eigen vlees keurt geen cirkelredenering?
Zeker weten bestaat niet, dus er is niets anders dan geloven (inclusief jouw post).quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:52 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Geloven is iets anders dan zeker weten. Beat that!
Angst is geen gevolg van zonde maar van dreiging. Op het moment dat jij niet bewust bent van die dreiging heb je namelijk ook geen angst. Ergo, die angst is een gevolg van de bedreiging met de dood door God. Dus de stelling dat 'zijn woord gebaseerd is op angst voor de dood' blijft overeind.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Er was geen angst vóór de zondeval, want angst is een gevolg van zonde.
Goed punt. Zo onrechtvaardig. Een misdaad tegen de mensheid.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:14 schreef Alfje het volgende:
Wat ik nou niet snap is dat gelovigen het heel normaal vinden dat de gehele mensheid maar wordt gestraft omdat onze over-over-over-..........-over-overgrootvader iets verkeerd heeft gedaan.
Ok, bedankt voor de uitleg... voor mij nog niet helemaal logisch maar goedquote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De algemene relativiteitstheorie beschrijft de samenhang tussen de tijdruimte en de inhoud. Als de distributie van de inhoud verandert door de interne interactie (zoals beschreven door de (quantum)mechanica / QFT), verandert de tijdruimte ook. In een expanderend universum expandeert zowel de inhoud als de tijdruimte zelf. Omgekeerd krimpen beide en als het universum samenkomt in een punt, dan is er over dat punt niets zinnigs meer te zeggen. In de theorie in het een singulariteit (allerlei grootheden worden oneindig).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |