Ja ik heb ook al zo'n vermoeden dat het na een paar weken is afgelopen met mooi zijn... Misschien toch maar onveilig doen en gewoon koper gebruiken met buitenkabel erin.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 08:40 schreef blomke het volgende:
Ik heb even die link naar die koperverf en patineertechnieken bekeken. Je zou eens een stuk PVC 5/8" buis kunnen proberen: deel verven met koperverf, deel met patineer behandelen en een maandje in de buitenlucht hangen. Grootste probleem verwacht ik met de (ont)hechting i.v.m. uitzetten PVC.
Dit, goede keus....wel alles 4 dubbel aarden...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:08 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Ja ik heb ook al zo'n vermoeden dat het na een paar weken is afgelopen met mooi zijn... Misschien toch maar onveilig doen en gewoon koper gebruiken met buitenkabel erin.
Hoe wil je dat doen?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:57 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Dit, goede keus....wel alles 4 dubbel aarden...
Ik vraag mij ook af hoe dit wilt gaan doen ?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:57 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Dit, goede keus....wel alles 4 dubbel aarden...
ik ook! mischien is het nog eens nuttigquote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af hoe dit wilt gaan doen ?
Bij wijze van 4 dubbelquote:
De mantel van de kabel is van isolatie materiaal, daar is weinig aarde van af te halenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:44 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Bij wijze van 4 dubbelde mantel van de kabel aan de koperen pijp en aan een grondpen oid...ik mag hopen dat alles achter een ALS zit?
Hoe wil je trouwens die koperen buis waterdicht je lasdoos krijgen?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:02 schreef R2cksson het volgende:
Aarden; gewoon de koperen buis in een lasdoos aan de geel/groen solderen. Uiteraard is er een aardlekschakelaar...
Doos zit onder een afdak, wartels met rubber, zeewaardige kit om het zeker te weten.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 12:21 schreef exlurker het volgende:
[..]
Hoe wil je trouwens die koperen buis waterdicht je lasdoos krijgen?
elektra en een beetje vocht daar zijn aardlekschakelaars heel blij mee, kunnen ze ook eens bewijzen waar ze voor dienen
Als ik het zou moeten maken dan stopte de buis 5 cm voor de waterdichte lasdoos en alleen de ymvk afwartelenquote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:41 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Doos zit onder een afdak, wartels met rubber, zeewaardige kit om het zeker te weten.
Beter inderdaad.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:46 schreef exlurker het volgende:
[..]
Als ik het zou moeten maken dan stopte de buis 5 cm voor de waterdichte lasdoos en alleen de ymvk afwartelen
xmvk heeft een dunnere buitenmantel dan ymvkquote:Op zaterdag 12 mei 2012 23:09 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Beter inderdaad.
Waarom niet gewoon xmvk?
over omslachtig gesprokenquote:Op zondag 13 mei 2012 00:57 schreef klipper het volgende:
maar die zou ik dan apart op een grondpen slaan.
De koperen buis hoeft hij natuurlijk niet te aarden, dat kan.quote:Op zondag 13 mei 2012 08:20 schreef exlurker het volgende:
[..]
over omslachtig gesproken
De koper buis bestaat uit meerdere stukken, want er zitten lasdozen tussen, hoe gaan we die allemaal verbinden met aarde?
Steeds een koper buis naar de grond?
Elk stuk koper een eigen aardpen?
Een aardpen heeft pas nut als die aan een bepaalde ohmse waarde voldoet, hoe kan Ts dan controleren?
Het voorstel om YMVKas te gebruiken is wel goed, maar Ts zal altijd wel minimaal 22 mm koper moeten gebruiken wil hij er kabel in kunnen krijgen
22 mm is te dik inderdaad...quote:Op zondag 13 mei 2012 09:08 schreef blomke het volgende:
22 mm: de vraag is of dat nog mooi staat tegen de muren en gevels aan. Andere mogelijkheid is PVC buis omwikkelen met koperfolie. Er bestaat koperfolie met een kleeflaag.
Dunste geschikte kabel die ik nu tegenkom is 12,7 mm doorsnede, lijkt mij wat moeilijk met een inwendige maat van 13 mm bij 15 mm koperen buis.quote:Op zondag 13 mei 2012 10:28 schreef R2cksson het volgende:
[..]
22 mm is te dik inderdaad...
Koperfolie! Hoe en waar? Praktijkervaring?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |