abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111358706
Afgelopen maandag hebben wij één van onze twee 'Duke of Berkshire' zeugen van net 1 jaar oud laten slachten (de andere heeft biggetjes gekregen die in het najaar zullen worden geslacht). Vandaag hebben we het vlees weer terug gekregen van de slager. De ene helft hebben we verkocht, de andere helft ligt inmiddels in de vriezer. Dit is wat we hebben gekregen:

- 1 kilo gezouten, gedroogde en vervolgens gerookte achterham (hangt nog bij de slager)
- 1 kinnebak
- 1 varkenshaas
- 1 kophaas
- 2 nekkarbonades
- 4 hamschijven
- 4 grote vleesribben
- 5 stukken fricandeau
- 6 rookworsten (hangen nog bij de slager)
- 7 kleinere vleesribbetjes
- 8 schouderkarbonades
- 11 varkenslapjes
- 23 schnitzels
- 23 ribkarbonades
- 92 kleine worstjes
- 109 speklapjes

En zo zag het er uit:

Een half varken in een krat:

Speklapje en ribkarbonade:

Kinnebak:

Kinnebak doorgesneden:

Fricandeau:

92 worstjes:

Met veel van die dingen weten we wel raad, maar nu zitten we met bijvoorbeeld een tamelijk grote kinnebak (inmiddels in twee stukken). Ik heb een beetje rond gekeken en ik wil er wel guanciale van proberen te maken:

quote:
Dit oeroude Italiaanse spekproduct wordt gemaakt van de kinnebak (wang) van het varken. Het spek wordt in wijn gewassen en met peper, chilipeper en diverse aroma's bestrooid. Vaak wordt ook kwistig van knoflook gebruik gemaakt. Daarna wordt het spek gedurende een maand te rijpen gelegd. De smaak van de kruiden wordt hierdoor versterkt. bron: http://www.mijnslager.inf(...)_speksoorten_ww.html
Maar hoe doe ik dat precies? Waar kruid ik het precies mee? (we hebben nitrietzout, insmeren? En dan afspoelen of niet? Welke kruiden gebruik je nog meer?) Hoe moet zoiets rijpen? Moet dat in een droogkast? (die hebben we niet) of kan het ook 'gewoon' op een redelijk warme, droge plek worden opgehangen? Of in de koelkast? En wat doe je er mee als het klaar is, rauw eten of bakken? En heeft iemand misschien een goed recept voor de andere helft van de kinnebak? De Hollandse dingen die ik tegenkwam (koken en er met gelatine een terrine van maken) lijken me echt niet lekker. Iemand een betere suggestie?

Daarnaast zijn creatieve tips m.b.t de bereiding van bijvoorbeeld de varkenslapjes ook zeer welkom. Gewoon bakken kan natuurlijk, maar als iemand lekkere recepten heeft dan hou ik me aanbevolen! We hebben meer dan voldoende om wat mee te experimenteren :Y)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:06:15 #2
374247 Cigarette
Smoking Hot
pi_111358835
Krijg er honger van :9~
pi_111358840
wat kost zn half varken nou?
pi_111358958
lekker zeg.

verder geen recepten, aangezien ik meer rund en wildvlees eet.
Al ga ik wel biologisch varken bestellen binnenkort na een enorm teleurstellende ervaring met de c1000 varkenshaas.
pi_111359100
Mijn vader liet ooit een varken slachten zonder staart, toen kregen we het vlees terug zat er een krulstaart bij :')
pi_111359332
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:13 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Mijn vader liet ooit een varken slachten zonder staart, toen kregen we het vlees terug zat er een krulstaart bij :')
:D Ik ben ook benieuwd wat zo'n half varken kost.
pi_111359440
quote:
10s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:

[..]

Ik heb geen idee :)
pi_111359593
quote:
10s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:18 schreef Apuleius het volgende:

[..]

http://www.oleel.nl/index(...)ote-verloting-ol-eel
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:31:08 #10
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_111359878
quote:
Mijn ouders kopen elk jaar een middelgrote schaap voor het slachtfeest. Een schaap van deze formaat hebben wij voor ongeveer ¤ 500 op de kop getikt. Een varken in zijn geheel kost ¤ 1000 als ik het linkje mag geloven. Maar varkens hebben doorgaans ook wel wat meer vet in de kuip. En het betreft het vlees van 'The Duke of Berkshire'. Daar zal het wel aan liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 09-05-2012 23:37:11 ]
pi_111360292
Leuk dat je daar foto's van hebt gemaakt! Zal vast lekker zijn.
pi_111360550
:D Wij krijg ook 1x per jaar 2 grote witte bakken met vleesch, ideaal en goedkoop.
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:51:53 #13
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_111360760
quote:
19s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:47 schreef TwenteFC het volgende:
:D Wij krijg ook 1x per jaar 2 grote witte bakken met vleesch, ideaal en goedkoop.
Bij een slachterij inkopen is veel goedkoper dan bij de super. En je krijgt er betere kwaliteit voor terug. Hoewel ik geen ervaring heb met varkensvlees.
pi_111365271
Ik heb elk jaar 15 tot 30 kilo rundvlees van de slager via een hobbyboer, van alles wat voor 15 euro de kilo
pi_111366145
Dan moet je een redelijk grote vriezer hebben;p
Je kan hier zoveel lekkere dingen van maken :9~
pi_111370305
Volgens wiki is kinnenbak van een varken dijbeen. Dat is ongetwijfeld geschikt voor jouw recept (Waar varkenswang in genoemd staat). Varkenswangen zijn perfect zacht, heerlijk stoofvlees. Erg lekker. Ik ben geen fan van het meeste varkensvlees (een stuk fricandeau of karbonades maak je mij niet blij mee), maar varkenswang is heerlijk.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_111371202
Veel reacties al! Nog niemand met tips voor de kinnebak of lekkere recepten? :9

Dit varken is een 'Duke of Berkshire', een Nederlandse kruising met het oude Engelse Berkshire-ras. Dit ras staat bekend als exclusief vleesras met een dikke speklaag (in tegenstelling tot moderne rassen zoals Pietrain, die zo mager mogelijk moeten zijn) en mooi gemarmerd vlees. Je kan het vergelijken met Wagyu rundvlees. In Nederland is er maar 1 bedrijf dat dit ras heeft en zij kruisen met een ander ras (Hampshire) en creëren zo 'Duke of Berkshire', vlees met vrijwel dezelfde eigenschappen als echt Berkshire-vlees maar makkelijker te produceren omdat je minder raszuivere Berkshires nodig hebt (die zijn redelijk zeldzaam namelijk).

Onze twee zeugen zijn voor 75% Berkshire en voor 25% Hampshire en hebben we in juni vorig jaar gekocht als klein biggetje van toen een week of 7 oud voor in totaal ¤300. Daarvoor zijn we helemaal naar Best gereden (bijna 2 uur heen en weer terug). Toen zagen ze er zo uit (in ons veekarretje):

Daarna hebben we ze hier opgevoerd met biologisch voer, lekker in een grote stal en in de wei laten lopen, vaak geknuffeld en geaaid, veel walnoten, oud fruit/groente en soms etensresten gevoerd en afgelopen maandag op weg naar de slager zag het ene varken er toen zo uit (in dezelfde veekar, tweede foto vanuit dezelfde hoek genomen als de foto hierboven):

En zo zag het er uit bij de slager, links ons varken (190 kilo) en rechts een normaal varken (rond de 80 kilo):

Wat de totale kosten hiervan zijn geweest is lastig uit te rekenen (en hebben we ook niet zo heel precies bijgehouden) maar de helft die we aan een kennis verkocht hebben kostte hem ¤385 exclusief de slachtkosten (¤195,00) die we verdelen. In totaal komt het voor hem dus op zeg maar ¤480,00 voor een half varken van om en nabij de 95 kilo (het gehele varken woog schoon aan de haak 190 kilo). Hij betaald dus iets meer dan ¤5 per kilo vlees.

Voor de biggetjes die we op dit moment hebben (een kruising tussen onze andere Duke of Berkshire zeug en een Bonte Bentheimer beer, zie ook hier: Op de Beestenboerderij, Deel II!) houden we bij wat het precies kost om ze op te fokken tot 8 weken als we ze kunnen verkopen. Zo weten we hoeveel we er voor moeten vragen om geen verlies te maken. Degenen die we aanhouden en verder opfokken tot de slacht verkopen we weer als half varken aan kennissen of familie en daar houden we het ook van bij.

Maar goed, we zitten nu dus met een lading varkensvlees en behoefte aan recepten/tips :)
@ LeeHarveyOswald: wij noemen het kinnebak, weet niet zeker of dat de goede term is, maar het is dus eigenlijk inderdaad de wang en/of onderkin van het varken, niet het dijbeen (dat is gewoon ham). Guanciale wordt volgens mij niet gemaakt van de ham/dijbeen maar echt van dit vlees, de wang of onderkin. Het is erg gemarmerd vlees met veel vet, zou het niet te vet zijn om te stoven? Hoe maak jij het klaar als je het eet?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_111371347
Wow! Dat vlees ziet er echt goed uit. :9
pi_111371607
Ik liet het klaarmaken door een inmiddels failliet Portugees restaurant hier in Rotterdam, waarvan de kok /eigenaar varkenskoontjes uitsprak als varkenskontjes :+

Maar ik heb die man op Facebook, ik zal het recept eens vragen.
pi_111374497
Ik zou in de toekomst ook wel zn halve varken willen!
pi_111374848
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 13:11 schreef Gesplit het volgende:
Ik zou in de toekomst ook wel zn halve varken willen!
Nou, over ongeveer twee maand hebben we een paar speenvarkens beschikbaar, daarna in november/december worden er oudere biggen (6/7 maand) geslacht :7

Maar wij 'produceren' op zo'n kleine schaal dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent als je gewoon bij je plaatselijke slager een half varken regelt ;) al is dat wel een heel ander type varken en ander soort vlees natuurlijk
  donderdag 10 mei 2012 @ 15:59:21 #22
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_111380613
Ik dacht dat kinnebak eigenlijk alleen/vooral goed is voor in de worst. ;-)

Hebben jullie een boerderij, Miss Isis. Lijkt me zooooo leuk om 2 varkens rond het huis te hebben.
pi_111380743
Kinnebak is het meest smaakvolle spek van het beest. Volgens mij is het eerder aan bod geweest hier, en toen zou iemand er guanciale van gaan maken.
Kinnebak

http://kokenmetkanker.blo(...)an-kinnebakspek.html

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:
Het ziet er niet uit en je kunt er nauwelijks plakken van snijden, dus vandaar dat slagers het vooral voor de worst gebruiken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111382556
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef RobinOok het volgende:

Hebben jullie een boerderij, Miss Isis. Lijkt me zooooo leuk om 2 varkens rond het huis te hebben.
Nouja, we hadden van het hele varken in totaal al 12 kilo worst (van onze helft alleen al 92 saucijsjes), op een gegeven moment heb je daar ook wel genoeg van :D En mijn vader leek het een goed plan om de kinnebak heel te gebruiken, hij heeft het idee dat het heel erg lekker is. Alleen jammer dat hij geen enkel idee heeft hoe je het klaar kan maken :') Dat laat hij maar aan mij over. De typische Oud-Hollandsche terrine-achtige smeerdingen voor op brood lijken me behoorlijk vies, dus dat wordt em sowieso niet. Heb jij niet nog een leuk Aziatisch receptje met kinnebak? :Y)

En een boerderij hebben we niet hoor, we wonen een beetje buitenaf en hebben wat dieren voor de lol (geitjes, schapen, cavia's, konijnen) en ook het één en ander om op te eten (kippen, varkens, soms een konijn). Het is eigenlijk gewoon hobby met als prettige bijkomstigheid dat je er (soms) van kan eten :P Op het moment hebben we 19 kuikens waarvan er waarschijnlijk een stuk of 15 van worden geslacht, een jong konijn (Vlaamse Reus rammetje) dat gaat worden geslacht en 7 biggen waar er een paar van worden verkocht en de rest geslacht. Voor de schattige leuke kant daarvan heb ik ook een topic: Op de Beestenboerderij, Deel II! :P

@ Weltschmerz: bedankt voor de link, ik heb dat topic geschopt om te zien of die TS misschien nog tips heeft :) Ik moet ook wel snel bedenken wat ik er mee wil want dat ding ligt nog in de koelkast en blijft niet eeuwig goed natuurlijk.
pi_111383934
Ik heb de kok van het Portugees restaurantje een PB gestuurd met de vraag of hij voor mij het recept van de varkenskoontjes stew heeft. Als ik wat hoor geef ik een gil :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')