Persoonlijke situatie:quote:Burn-out is een psychologische term voor het gevoel opgebrand te zijn, geen energie of motivatie meer vinden voor de bezigheden op het werk.
Verondersteld wordt dat een burn-out kan ontstaan na langdurig te zijn blootgesteld aan een teveel aan stress op het werk en met name een risico is voor idealistisch ingestelde werknemers, aangezien de confrontatie met de werkelijkheid juist voor deze mensen vaak nogal tegenvalt.
Vaak wordt gesteld dat een burn-out niet verward dient te worden met overspannenheid of een depressie. Ze zouden alleen min of meer dezelfde symptomen hebben, maar (vaak) een andere oorzaak hebben en zouden dientengevolge ook anders behandeld dienen te worden.
Dat van stoppen met sporten herken ik ook heel goed!quote:Op dinsdag 8 mei 2012 03:50 schreef MsMelkboer het volgende:
Hey!
Wuaaa ik kan me echt helemaal vinden in je verhaal. Bedankt voor het posten. Lucht echt op!!!
Wat me opvalt is dat mijn zelfstandig wonen ook paralel loopt met mijn burn out. Ik ging van kamers naar een studio. Toen ging ik nog veel kletsen met mijn kamergenootje. Dronken we gezellig thee e.d. Sportte ik zo en dan. Toen ik begon met werken kwam ik niet meer toe aan naar sporten, dus stopte ik de sportschool. Ik ging vroeger vaak naar me ouders, maar nu ik in de Randstad woon was werken het enige wat ik deed in het weekend. Door tekort aan personeel roosterden ze me ook dubbel zoveel in. Ook al had ik school. Ik kon er gewoon niets van zeggen. Ik deed het wel, maar ik kwam gewoon niet door. Net zoals alle andere collega's (die of zijn gestopt of ontslagen).
Tjah, heb nu niks meer om uit te geven. Misschien in de toekomst nog een keer proberen bijbaan te nemen. Maar nu echt helemaal niets. Want ook ik vind een kopje in de vaatwasser doen al zwaar. Ik spaar energie door veel te rusten en die 'besteed' ik weer aan een middag of avond iets leuks doen.
It's a dog-eat-dog world...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout? Zijn ze mentaal minder weerbaar of wordt er meer van ze verwacht?
ik vraag me af hoe dat tijdens de 2e wereldoorlog was..quote:
Bron?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout?
Voornamelijk door keuzestress en het hieruit voortkomende gevoel van verlies van controle:quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Waarom krijgen tegenwoordig steeds meer jongere mensen een burnout? Zijn ze mentaal minder weerbaar of wordt er meer van ze verwacht?
Daaraan voorafgaand zit de illusie dat er controle zou moeten zijn, controle is een illusie, controle willen is verzetten tegen wat er is en wat er gebeurt; verzet = stress.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 11:00 schreef Knowledge_seeker het volgende:
[..]
Voornamelijk door keuzestress en het hieruit voortkomende gevoel van verlies van controle:
http://www.ted.com/talks/(...)e_is_everything.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.S. 2014
J. 2016
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 10:17 schreef Maanvis het volgende:
Jep ik ben altijd enorm bezig met presteren. Qua sport, school of wat dan ook. Merk nu ook vaak dat ik heb bijvoorbeeld bij scouting te goed wil doen. Dingen te pressies regelen. Maar ik ben daar dan ook weer een enorme zenuwaar in. Nu komt zomerkamp eraan. Ik wil alles geregeld hebben en het liefst doe ik het zelf zodat ik weet dat het gebeurd en goed. maar dat kan niet en dat moet ik ook leren loslaten denk ik. Met sporten duwde ik me ook altijd een stapje hoger. Met werken iedere keer als de baas vroeg of ik langer kon blijven of een vrije dag op kon geven om te werken "ja is goed" Want je wilt het immers goe ddoen. Die baan was belangrijk voor mij. Maarja het sloopt je enorm als je niet genoeg rust krijgt. Ook je vrienden nog wilt zien, je studie hebt en een huis hebt wat nog niet af is. Daar ben ik nu gelukkig vanafquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:05 schreef MsMelkboer het volgende:
@ Think pink,
Bedankt voor je reactie. Bij jou herken ik mezelf ook. Ouders die je pushen hoog te presteren. Ruzies etc. Dé reden waarom ik uit huis ging, maar het heeft me nooit losgelaten. Ik wou nog steeds bewijzen wat ik allemaal wel niet kon. Maar nu voor de hele wereld alsof die mijn ouders zijn. Overcompenseren op school, werk, relaties. En dat voor erkenning en bevestiging die je eigenlijk van je ouders verlangt. Ben op alle 3 gebieden niet succesvol geworden. Er werd gewoon over me heen gewalst. Qua relatie heb ik nu een goede vent, waardoor ik mijn grenzen niet extreem hoef te bewaken. Maar ik moet dat 'assertiviteit' alsnog leren.
Hoofdprobleem van burn out gevoelige mensen lijkt hierop: "Ik wil gewoon alles perfect doen, want dan pas krijg ik een goed gevoel over mezelf. Ik weet dan zeker dat het goed is. Maar toch blijf ik de lat hoger leggen, want het kan altijd beter. Ik heb er gewoon geen controle over".
Ik merk nu aan mijn ouders dat ze minder van me verwachten. Maar nu krijg ik de druk dat ik snel beter moet worden/%+&:+#/%&+
Eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.
Ik was ook op weg richting een burnout, maar heb gelukkig de tekenen heel erg op tijd kunnen herkennen zodat ik het tij kon keren. Bij mij zat het voornamelijk in mijn werk, ik ben toen geswitched van baan. Of dat een blijvende oplossing is zal nog blijken, maar tot nu toe is het de juiste keuze op dat moment geweest.
Ik zie wat meer tips. Mooiquote:Op dinsdag 8 mei 2012 13:24 schreef suuske343 het volgende:
Hoe ben jij het ''opgelopen''?
Alles thuis en op het werk zelf willen doen, mezelf wegcijferen voor anderen.
Hoe ervaar(de) je het?
Niet grappig, maar achteraf wel veel van geleerd. Over bepaalde zaken kan ik me nou echt niet mee druk maken en trek anders op tijd aan de rem.
Hoe het toen voelde: Nergens zin in, geen eetlust, geen slaap en achteraf hoor ik van verschillende mensen dat ik ook heel stil was.
Ik wist wel dat er iets niet lekker zat, eerst netjes gewacht tot al mijn collega's terug waren van vakantieen toen naar de huisarts. Die zei blijf maar eens een week thuis. Ik dacht huh waarom? maarja oke ook wel lekker. Toen kwam alles eruit. Mijn werkgever die zelf ook een burnout gehad heeft had het al door en heeft me alle tijd gegeven.
Ik heb dingen gedaan en gevoeld wat ik helemaal niet ken van mezelf! Veel ruzie maken met mijn man, ik kon echt niks hebben.
Hoe heb je het overwonnen?
Met hulp van een bedrijfsmaatschappelijk werkster, ingeschakeld en betaald door mijn werkgever.
Je leert je grenzen beter kennen, en komt er zeker sterker uit!
Ik heb ook afleiding gezocht in hobby's waarbij je niet kunt nadenken. Zeg maar tijd nemen om te denken en tijd waar je dat niet doet.
Als reactie op je laatste post, ik ben thuis geweest van eind september tot juni.
Ging vanaf januari weer aan te werk, maar dat is onder druk van de maatschappelijk werkster heel langzaam opgebouwd, had zelf het idee dat het wel iets sneller kon.
Ik denk dat het erg belangrijk is voor iedereen die in een dergelijke situatie zit te begrijpen dat niemand jou dat gevoel kan geven behalve jijzelf. De meningen en oordelen van anderen kunnen alleen iets van een bedreiging (in welke vorm dan ook) zijn wanneer je eigen mening over jezelf wankel is, dan ga je zelf ook letterlijk en figuur wankelen door het leven en ben je voor van alles vatbaar.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef Metalfreak het volgende:
Omdat je continu wordt blootgesteld aan duizend en één keuzes, maar ook omdat het idee leeft dat het leven maakbaar is en succes een keuze. Daardoor krijg je heel erg het gevoel dat het je eigen schuld is als iets niet lukt en dat levert een hele hoop stress op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |