als je weet wat je doet is het niet eng. Bijen zijn van nature ook niet agressief, al hebben ze ook zo hun stemmingen. Als ze al steken , is dat alleen bij de kast en dan meestal alleen als je daar met de grasmaaier voorlangs gaat , of in de kast aan het rommelen bent.... En ja dan trek ik wel zo'n pak aan, ik heb nog niet de ervaring om de stemming van de bijen goed aan te voelen om het zonder pak aan te durven..quote:Op maandag 7 mei 2012 21:04 schreef Karina het volgende:
Heb je ook zo een pak? Lijkt me best eng, al die bijen.
Lijkt me een interessante hobby. Ik ben niet bang voor 1 bij, maar 100 is wel een ander verhaal.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als je weet wat je doet is het niet eng. Bijen zijn van nature ook niet agressief, al hebben ze ook zo hun stemmingen. Als ze al steken , is dat alleen bij de kast en dan meestal alleen als je daar met de grasmaaier voorlangs gaat , of in de kast aan het rommelen bent.... En ja dan trek ik wel zo'n pak aan, ik heb nog niet de ervaring om de stemming van de bijen goed aan te voelen om het zonder pak aan te durven..
ik hoop dit jaar voor het eerst te oogsten en ik ben gewoon op een beginnerscursus gegaan. Werd gesponsord door stichting Brabants landschap, dus zaten bijna geen kosten aan!quote:Op maandag 7 mei 2012 21:09 schreef LXIV het volgende:
Heb je al eigen honing 'geoogst'? En wie heeft het je geleerd, je vader?
dat kan gewoon midden in een woonwijk, je moet alleen zorgen dat de bijen omhoog vliegen (door bv een haag, of schutting) en de aanvliegroute niet recht langs de achterdeur van de buren is. De regels staan meestal in de APV. De meeste gemeentes hebben vrije soepele regels mbt bijenhouden. (dus of 30m van bewoond gebouw, of een schutting/barriere van minimaal 2 meter (of zoiets dergelijks) Bijen zijn , als je niet direct bij de kast bent absoluut niet agressief. Een beetje common sense voor veiligheid moet je natuurlijk wel hebben!quote:Op maandag 7 mei 2012 21:12 schreef LXIV het volgende:
Hoe ben je er opeens toe gekomen om dit te doen? En waar woon je? Ik kan me voorstellen dat je niet midden in een woonwijk woont (ivm de grote concentratie van bijen in je tuin.
Bijen zijn mijn beste vrienden:quote:Op maandag 7 mei 2012 21:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dat kan gewoon midden in een woonwijk, je moet alleen zorgen dat de bijen omhoog vliegen (door bv een haag, of schutting) en de aanvliegroute niet recht langs de achterdeur van de buren is. De regels staan meestal in de APV. De meeste gemeentes hebben vrije soepele regels mbt bijenhouden. (dus of 30m van bewoond gebouw, of een schutting/barriere van minimaal 2 meter (of zoiets dergelijks) Bijen zijn , als je niet direct bij de kast bent absoluut niet agressief. Een beetje common sense voor veiligheid moet je natuurlijk wel hebben!
quote:Op donderdag 8 december 2011 00:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een heel ander verhaal over dieren en wat ze voor een mens kunnen betekenen:
Een paar jaar terug had ik vaak last van een soort jicht. Mijn gewrichten waren vaak heel stijf, vooral na het opstaan. Mijn knieen, ellebogen, vingerkootjes. Het duurde soms wel een uur na het wakker worden voordat die geen pijn meer deden. Ik wist niet hoe dat kwam.
Toen was ik op vakantie in Griekenland. Ik stond daar eens vroeg op, zo'n uur of zes, en ging een rondje lopen. Bij het zwembad aangekomen zag ik dat daar een stuk of acht bijen in het water dreven. Toen heb ik met een stok die langs het zwembad lag die bijen eruit gehaald en ze weer op het droge gezet. Gewoon, omdat het kon.
Die middag lag ik weer langs dat zwembad, toen ik opeens, uit het niets, door een bij gestoken werd. Dat vond ik zeer vreemd, want ik was al jarenlang niet meer door een bij gestoken en ik had nota bene diezelfde ochtend nog acht bijen uit het zwembad gered!
Enfin, wel gestoken dus. Maar het vreemde was dat vanaf dat moment mijn gewrichtspijn ineens compleet verdwenen was. Nooit meer last van gehad! Iedere ochtend werd ik gewoon soepel wakker. Hoe is dat nu verklaarbaar?
daarom pak hea slimboquote:Op maandag 7 mei 2012 21:04 schreef Karina het volgende:
Heb je ook zo een pak? Lijkt me best eng, al die bijen.
Volgens mij heb jij niet goed gelezen. Hij zegt dat hij nog niet genoeg ervaring heeft om zonder pak in de kast te rommelen.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:33 schreef Karina het volgende:
[..]
Volgens mij was het antwoord dat hij NOG niet zo een pak heeft
Ah je hebt helemaal gelijk. Verkeerd gelezen. Ik las het als dat hij nog niet in de kast was geweest maar als hij dat ging doen, dat hij dan een pak zou aandoen.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij niet goed gelezen. Hij zegt dat hij nog niet genoeg ervaring heeft om zonder pak in de kast te rommelen.
juist! :-) Ik heb nu 2 volkjes en er is ook een groot verschil in karakter, Het ene volkje durf ik wel het dak eraf te halen zonder pak, (maar niet de ramen eruit) het andere volkje absoluut niet, want die zijn veel waakser. Bij bijen is het net als bij veel andere dieren, hoe minder je "rommelt" hoe beter het is. Nu begint een beetje de zwermstemming, dus moet ik wel opletten dat er geen zwermen ontsnappen.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:47 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij niet goed gelezen. Hij zegt dat hij nog niet genoeg ervaring heeft om zonder pak in de kast te rommelen.
wouw, mooi verhaal! Bijengif kan dus ook genezend zijn. Overigens zijn volgens mij alle producten van bijen zeer goed en zorgen ze voor een betere gezondheid, weerstand en zijn ze geneeskrachtig. (propolis, bijenwas, honing) Er zitten in heel veel geneesmiddelen bijenproducten. Bijen steken overigens zelden, maar als ze steken kan het behoorlijk pijnlijk zijn. Ik heb toch al wel wat steken opgelopen, meestal was het door onnozelheid, onvoorzichtigheid, (zoals met die grasmaaier voor de kasten langs, daar waren de dames niet van gediend!)quote:
quote:Op zondag 13 mei 2012 21:29 schreef Greys het volgende:
Ben benieuwd naar foto's
En wat is 'zwermdoppen' en een 'aflegger' maken precies?
ik zou aanraden ergens een beginnerscursus te doen, of een imker in de buurt te vragen je te helpen. Maar het is erg leuk in ieder geval en het kost net zoveel tijd als je zelf wilt. Net als veel dieren moet je bijen ook zoveel mogelijk met rust laten, alleen op bepaalde momenten in het jaar moet een aantal handelingen/controles verrichten om bv honing te oogsten, zwermen te voorkomen, in te winteren en varroa te bestrijden.quote:Op zondag 13 mei 2012 22:07 schreef Semisane het volgende:
Ik zit er sterk over na te denken om bijen te houden en heb al wat informatie opgezocht, maar dit topic kan toch wel interessant zijn....dus ik houd het in de gaten.
Erg leuk om te lezen, interessante link ook.quote:Op donderdag 17 mei 2012 14:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik heb vanochtend een zuigeling ( http://konvib.eu/imkertechnieken-hoe-imkeren/284.html ) gemaakt met 4 ramen broed met doppen, hopelijk dat de zwermstemming in het hoofdvolk afneemt. Ik heb er weer een volkje bij in ieder geval!
zeker, de solitaire bij is minstens zo belangrijk als de honingbij! Bijenhotels en een niet al te opgeruimde tuin zijn extreem belangrijk voor de biodiversiteit! DUS GEEN TEGELS EN BETON IN DE TUIN!!!!!quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:28 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb wel een paar bijenhotels hangen, telt dat ook?
quote:Ook bijen zijn liever lui
Bewaar artikel
Door: redactie
18/11/08 - 16u25
Net als de mens zijn bijen al eens liever lui. Hoewel de insecten bijna altijd druk in de weer lijken als we ze zien, blijkt volgens wetenschappers dat de bijen ook wel eens spijbelen.
Intelligent
Wetenschappers van de universiteit van Londen ontdekten dat bijen het zeker niet zullen laten als ze onder hun verplichtingen uit kunnen geraken. Zelfs als ze maar over een uiterst kleine voorraad voedsel beschikken, durven de bijen een oproep om voedsel te zoeken al eens negeren. De insecten blijken een intelligent systeem te hebben waarmee ze beslissen of ze al dan niet naar voedsel moeten zoeken.
Boodschappen
Als bijen met veel voedsel terugkeren, zenden ze een chemisch signaal uit waardoor andere bijen weten dat het een goed moment is om voedsel te zoeken. Maar toch gaan ze hier niet automatisch op in. De bijen zullen eerst controleren of ze nog voedsel hebben en of het wel echt nodig is om 'boodschappen' te doen. En op een dag waarop het voedsel eerder schaars is, zullen de meeste bijen gewoon wachten en niets doen tot ze beter nieuws krijgen.
Niet lui
Het onderzoek gebeurde met minuscule chips die ook op kledij gebruikt worden om diefstallen te vermijden. Ze werden op de bijen bevestigd en zo konden de wetenschappers de dieren op de voet volgen. De bijen bleven allemaal zitten als er nog voldoende voedsel was. Pas op het laatste nippertje besloten ze toch naar buiten gaan. Maar we mogen de bijen zeker niet lui noemen. Als het echt moet, trekken ze er meteen op uit. Ze houden er gewoon van om zich af en toe eens te ontspannen. Een menselijk karaktertrekje. (gb)
En?quote:Op zondag 27 mei 2012 23:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik zal morgen eens wat nieuwe foto's maken!
hey, top man! Is ook echt leuk. De kosten kun je zo hoog maken als je wilt. Als je nieuwe kasten koopt, reken op 150 euro per complete kast. Je moet verder natuurlijk je stal nog in elkaar schroeven en je hebt nog een pak en handschoenen en wat gereedschappen nodig.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 13:18 schreef Semisane het volgende:
Gesproken met een bijenkweker/imker, een beetje informatie opgedaan. Ga me dus inschrijven voor een cursus.
Ondertussen ga ik wat bijenhotels maken en ophangen.Voor de wilde bijtjes. Die steken mooi niet.
![]()
Weet jij de diameter van de gaten voor solitaire bijen? Ik wil zelf zo een hotel maken maar wil wel t goede diameter hebben voor die vriendjes.quote:Op donderdag 17 mei 2012 15:28 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb wel een paar bijenhotels hangen, telt dat ook?
Tussen de 4 en 12 millimeter...er zijn namelijk solitaire bijen van verschillende grootte. Ik kreeg als tip om de rietjes van de MacDonalds te gebruiken en die simpel in een leeg blikje te steken....die schijnen een mooie diameter te hebben.quote:Op woensdag 6 juni 2012 22:22 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Weet jij de diameter van de gaten voor solitaire bijen? Ik wil zelf zo een hotel maken maar wil wel t goede diameter hebben voor die vriendjes.
Tof thx!quote:Op donderdag 7 juni 2012 07:03 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tussen de 4 en 12 millimeter...er zijn namelijk solitaire bijen van verschillende grootte. Ik kreeg als tip om de rietjes van de MacDonalds te gebruiken en die simpel in een leeg blikje te steken....die schijnen een mooie diameter te hebben.Overigens nog niet geprobeerd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |