Vreemd verhaal. Alle alternatieven die je hebt zijn eigenlijk nog onveiliger. Tussen langzaamrijdende vrachtwagens duiken? Potentieel dodelijk en de kans dat je daar wél ruimte hebt lijkt me bijzonder klein. Op de middenlijn rijden? Ook niet echt prettig met rechts 70 km/h en links 140 km/h. Als je er tussenin zit heb je aan beide kanten een snelheidsverschil van 35 km/h. Gas geven? Stel je het probleem met 100 meter uit en aangezien je voor die andere auto zou moeten gaan remmen maak je het nog extra gevaarlijk omdat de Mercedes ook nog moet gaan remmen achter je.quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:24 schreef Gokhan03 het volgende:
Om 9:50 AVD examen gehad en gezakt.
Van Haarlem naar Beverwijk en weer terug. Alles ging echt foutloos totdat we hier reden: Klik
Vanuit de velsertunnel kwam ik op de linkerrijstrook met 120/130 op de teller want de rechterstrook reed ongeveer met 90/100 en zat helemaal vol. Afslag Haarlem-Noord heeft 2 stroken dus ik nam de linkerstrook en daar bleef ik ook de hele tijd want ik zag dat er allemaal vrachtwagens, lesautos en lesmotoren rechts reden.
Nu komt het, achter mij kwam een nieuwe Mercedes S klasse aan maar die zat echt 2/3 meter achter me geplakt. Rechts zit vol en er was een invoegstrook dus ik kon simpelweg niet naar rechts tenzij ik zou remmen en mezelf tussen de auto's zou proppen. Ik kon ook niet gasgeven want ik reed al 120/130 en voor me had je in de verte een auto terwijl het bordje 70km/h wordt getoond dus ik kan niet over de auto heen rijden.
Examinator gaf aan dat ik daar iets moet doen want ik was gevaarlijk bezig volgens hem. Ik zou dus mijzelf tussen de vrachtwagens en autos moeten proppen zodat die auto achter mij langs kon gaan en daarna weer kon gassen.
Optie 1 kon simpelweg niet want als ik zou remmen dan lag die mercedes alsnog achter me geplakt.En zelfs al zou ik vol gas gaan, die mercedes is toch sneller. Een Honda CBF500 met 110 duizend op de teller trekt gewoon niet sneller op dan een S klasse.
Hangt er van af waar je examen doet.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 02:01 schreef hlmllp het volgende:
Ik dacht dat 10uur wel een mooie tijd was om te examineren
maar dan is het dus ook stinkend druk zo te zien
shit.
Ik zou in dit geval inderdaad m'n achterlicht een paar keer laten knipperen. 90% is te achterlijk om zich te realiseren dat ze bumperkleven en houdt daarna alsnog afstand, de resterende 10% is zo asociaal om gewoon te blijven bumperkleven, daarvoor wil ik eigenlijk een baksteen in m'n tanktas leggenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 01:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Vreemd verhaal. Alle alternatieven die je hebt zijn eigenlijk nog onveiliger. Tussen langzaamrijdende vrachtwagens duiken? Potentieel dodelijk en de kans dat je daar wél ruimte hebt lijkt me bijzonder klein. Op de middenlijn rijden? Ook niet echt prettig met rechts 70 km/h en links 140 km/h. Als je er tussenin zit heb je aan beide kanten een snelheidsverschil van 35 km/h. Gas geven? Stel je het probleem met 100 meter uit en aangezien je voor die andere auto zou moeten gaan remmen maak je het nog extra gevaarlijk omdat de Mercedes ook nog moet gaan remmen achter je.
Ik denk dat ik in jouw situatie midden op de rijstrook was gaan rijden, gas los laten en terugzakken naar 70 km/h wat verderop moet, en dan hopen dat er rechts snel een uitweg komt. Misschien met heel licht de achterrem aangelegd zodat het remlicht gaat branden.
Een flesje water werkt ook. Vraag maar aan SDquote:Op vrijdag 11 mei 2012 08:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou in dit geval inderdaad m'n achterlicht een paar keer laten knipperen. 90% is te achterlijk om zich te realiseren dat ze bumperkleven en houdt daarna alsnog afstand, de resterende 10% is zo asociaal om gewoon te blijven bumperkleven, daarvoor wil ik eigenlijk een baksteen in m'n tanktas leggen
Ik heb een keer gehad dat ik nietsvermoedend thuis werd opgebeld waar ik bleef... bleek dat ik was vergeten dat ik m'n les had verzet naar een vroegere tijdquote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:11 schreef Danger.Mouse het volgende:
KUT! Wekker niet afgegaan en dus verslapen voor een motorrijles. HOERENZOOI!![]()
![]()
En die mag je dan nog betalen ook! (toch?) Zonde!!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:11 schreef Danger.Mouse het volgende:
KUT! Wekker niet afgegaan en dus verslapen voor een motorrijles. HOERENZOOI!![]()
![]()
Wie/wat is SD? SD vertel!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:01 schreef Anne het volgende:
[..]
Een flesje water werkt ook. Vraag maar aan SD.
Yep, mevrouw aan de telefoon vond het niet leuk voor me, maar het zijn wel de regels..quote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:20 schreef Anne het volgende:
[..]
En die mag je dan nog betalen ook! (toch?) Zonde!!
Goed bezig!quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:00 schreef Dionysiou het volgende:
1e les op de weg gehad. Ging zo geweldig goed, zelfs mijn instructeur had dat niet verwacht. Enigste puntje is de afstand houden tussen mij en auto's en meer afstand tijdens inhalen fietsers. Van de rest niets. Mag dan ook midden juni afrijden! Jeej.
Ben alvast op motor jacht, denk dat het een badass Honda Super Magna gaat worden.
In zo'n geval raadt mijn instructeur me altijd aan om een 'gaatje te trekken' en dan maar te hard te rijden. Het is niet erg als ik te hard rijd, als ik daarvoor als reden heb om mezelf veilig te stellen. Dus als er te weinig ruimte om je heen is, even doortrekken en wie weet is er verder voor je wel ruimte op de rechterbaan en kun je veilig invoegen. Als de Mercedes blijft duwen terwijl jij doortrekt naar 130/140 kan je verder weinig doen dan zoeken naar een veilige invoegmogelijkheid, denk ik.quote:Op woensdag 9 mei 2012 12:24 schreef Gokhan03 het volgende:
Om 9:50 AVD examen gehad en gezakt.
Van Haarlem naar Beverwijk en weer terug. Alles ging echt foutloos totdat we hier reden: Klik
Vanuit de velsertunnel kwam ik op de linkerrijstrook met 120/130 op de teller want de rechterstrook reed ongeveer met 90/100 en zat helemaal vol. Afslag Haarlem-Noord heeft 2 stroken dus ik nam de linkerstrook en daar bleef ik ook de hele tijd want ik zag dat er allemaal vrachtwagens, lesautos en lesmotoren rechts reden.
Nu komt het, achter mij kwam een nieuwe Mercedes S klasse aan maar die zat echt 2/3 meter achter me geplakt. Rechts zit vol en er was een invoegstrook dus ik kon simpelweg niet naar rechts tenzij ik zou remmen en mezelf tussen de auto's zou proppen. Ik kon ook niet gasgeven want ik reed al 120/130 en voor me had je in de verte een auto terwijl het bordje 70km/h wordt getoond dus ik kan niet over de auto heen rijden.
Examinator gaf aan dat ik daar iets moet doen want ik was gevaarlijk bezig volgens hem. Ik zou dus mijzelf tussen de vrachtwagens en autos moeten proppen zodat die auto achter mij langs kon gaan en daarna weer kon gassen.
Optie 1 kon simpelweg niet want als ik zou remmen dan lag die mercedes alsnog achter me geplakt.En zelfs al zou ik vol gas gaan, die mercedes is toch sneller. Een Honda CBF500 met 110 duizend op de teller trekt gewoon niet sneller op dan een S klasse.
Daar heb je ook gelijk in, maar tegen een S klasse begin je niets met zo n cbf500. Een motor is simpelweg niet altijd sneller dan een auto. Zelfs met mijn eigen bmw 323ti trek ik die cbf500 eruit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 09:44 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In zo'n geval raadt mijn instructeur me altijd aan om een 'gaatje te trekken' en dan maar te hard te rijden. Het is niet erg als ik te hard rijd, als ik daarvoor als reden heb om mezelf veilig te stellen. Dus als er te weinig ruimte om je heen is, even doortrekken en wie weet is er verder voor je wel ruimte op de rechterbaan en kun je veilig invoegen. Als de Mercedes blijft duwen terwijl jij doortrekt naar 130/140 kan je verder weinig doen dan zoeken naar een veilige invoegmogelijkheid, denk ik.
Wel altijd zuur, mijn instructeur vindt de AVD examens ook altijd vervelend omdat ze zo willekeurig lijken af en toe en zelfs met jaren lesgeef-ervaring kan hij nog steeds niet goed inschatten of iemand nou klaar is of niet door dit soort gevallen (zakken op 1 foutje die je normaal in je eentje wel zou kunnen oplossen), itt het AVB examen.
Ik moet nog steeds een nieuwe halenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:01 schreef Anne het volgende:
[..]
Een flesje water werkt ook. Vraag maar aan SD.
Maar wat is er met water en mensen die bumperkleven?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 11:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik moet nog steeds een nieuwe halen
Tof! Weer een lesser erbijquote:Op maandag 14 mei 2012 09:16 schreef DancePlaza het volgende:
Na 10 jaar mijn B rijbewijs te hebben, ben ik vandaag begonnen met motor rijlessen. Zonder ervaring op de motor heb ik mijn eerste (intake) les gehad op een mooie zonnige zaterdag middag en het smaakt naar meer!![]()
meteen ff een paar oefeningen gepakt:
• grote slalom
• uitwijk oefening.
• rem proef (alle 3)
Liet een paar keer de koppeling iets te vroeg los en wou soms nog wel vanuit z'n 2 weg rijden. En dan sloeg die weer af. Ik voel me weer een jochie van 18 met dit soort foutjes
en een verkapte tvp
Ik zwaai altijd naar lessers, vond het zelf als lesser ook leuk als er naar mij gezwaaid werdquote:Op maandag 14 mei 2012 10:58 schreef The6thgate het volgende:
Net weer 2 uur gelest. Ben best tevreden over hoe het gaat, paar foutjes, maar nog tijd genoeg om bij te schaven.
Volgende week en de week erop 4 uur les gepland, dan nog een blokuur en dan examen. Als het zo doorgaat schrap ik denk ik nog 1 blokuur en dan 6 juni afrijdenHeb nu gelukkig ook genoeg rust op de motor om lekker terug te zwaaien naar andere rijders
(ook al zwaait de meerderheid volgens mij niet voor lessers, snap ik ook wel aangezien die vaak te druk zijn met andere dingen).
Ja precies, als het net even een druk momentje is waar ik extra moet opletten laat ik ook gewoon de instructeur zwaaienquote:Op maandag 14 mei 2012 11:01 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik zwaai altijd naar lessers, vond het zelf als lesser ook leuk als er naar mij gezwaaid werd
Sommige lessers zijn dan wel zo verbaasd dat ze niet terug zwaaien. De instructeur doet dat wel altijd, of ze nou in de auto of motor er achter aan rijden
Als ik net een bocht in duik dan kan het juist wel, dan ben ik namelijk klaar met schakelen/remmen en is het sturen en gas geven. Dat lukt met alleen rechts welquote:Op maandag 14 mei 2012 11:41 schreef ibaneX het volgende:
Ik zwaai soms ook niet hoor, vooral als ik net een bocht in duik. Meestal zwaai ik dan even met het voetje
Ik les in Amsterdam bij Motorrijschool Versnelquote:Op maandag 14 mei 2012 09:55 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Tof! Weer een lesser erbij![]()
Waar heb je les? Indien je de rijschool/plaats niet wil noemen (om wat voor reden dan ook), welke regio?
Uitwijkoefening bij de eerste les, vind ik best een lastige als je nooit eerder op de motor hebt gezeten!
Ik probeer nu ook nog wel eens weg te rijden in de 2e versnelling, zelfs dat ie soms nog in neutraal staat en dan proberen weg te rijden
Klopt inderdaad, had er ook naar gekekenquote:Op maandag 14 mei 2012 12:13 schreef Bozz187 het volgende:
Hmm ik zit net een beetje te lezen, voor rij instructeur opleidingen maar zo ver ik tegenkom moet je eerst instructeur cat b halen voordat je cat a mag doen....
Dat is kut want ik vind auto rijden wel zo ontiegelijk kut.
Naja eerst ff kijken hoe het met defensie gaat lopen, dan denk ik er nog een keer overnaquote:Op maandag 14 mei 2012 12:54 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, had er ook naar gekeken
Ik kreeg altijd op mijn flikker van mijn instructeur als ik niet terug zwaaidequote:Op maandag 14 mei 2012 11:01 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik zwaai altijd naar lessers, vond het zelf als lesser ook leuk als er naar mij gezwaaid werd
Sommige lessers zijn dan wel zo verbaasd dat ze niet terug zwaaien. De instructeur doet dat wel altijd, of ze nou in de auto of motor er achter aan rijden
soms wil ik gewoon een spiegel hebben in de vorm van een hand, kan soms nog geen 2 minuten me handen aan het stuur houdenquote:Op maandag 14 mei 2012 13:58 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik kreeg altijd op mijn flikker van mijn instructeur als ik niet terug zwaaide
"Doe eens sociaal, godverdomme! Zwaaien, kut."
Met een vriendelijk knikje komt het ook wel over. Dat doe ik altijd als ik mijn handen even aan het stuur wil houden in verband met drukte op de weg of iets dergelijks.quote:Op maandag 14 mei 2012 14:56 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
soms wil ik gewoon een spiegel hebben in de vorm van een hand, kan soms nog geen 2 minuten me handen aan het stuur houden
Briljant. Zo'n elektrisch handje die gaat wapperen als je op een knopje drukt.quote:Op maandag 14 mei 2012 14:56 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
soms wil ik gewoon een spiegel hebben in de vorm van een hand, kan soms nog geen 2 minuten me handen aan het stuur houden
quote:Op maandag 14 mei 2012 15:32 schreef thenxero het volgende:
[..]
Briljant. Zo'n elektrisch handje die gaat wapperen als je op een knopje drukt.
juist, maar kan natuurlijk ook op windkracht dat ie altijd beweegt als je rijdtquote:Op maandag 14 mei 2012 15:32 schreef thenxero het volgende:
[..]
Briljant. Zo'n elektrisch handje die gaat wapperen als je op een knopje drukt.
Idem dito hierquote:Op maandag 14 mei 2012 11:01 schreef Tankiej het volgende:
[..]
Ik zwaai altijd naar lessers, vond het zelf als lesser ook leuk als er naar mij gezwaaid werd
quote:Op maandag 14 mei 2012 18:05 schreef Salatrel het volgende:
en niet vergeten bij een hele rij motorrijders elke apart terug zwaaien he....
Nee, prut.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:52 schreef stoeltafel het volgende:
Ik ben nu alvast wat theorie aan het door kijken via veka best software, goede software? Versie zie ik niet staan.
Ik vond Vekabest wel ok, het boek met 'alle' (12? 14? 20?) examens vond ik wel beter werken. Meer vragen, je kan je fouten achteraf makkelijker opzoeken.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:52 schreef stoeltafel het volgende:
Ik ben nu alvast wat theorie aan het door kijken via veka best software, goede software? Versie zie ik niet staan.
Kort verslagje van mijn proeflesquote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:19 schreef stoeltafel het volgende:
Vekasbest is best prima, werk met twee scherme. Dus doe steeds een examen en een beetje surfen. Eerste x 14 fout dus moet nog veel leren. Komt vast wel goed. Voor mijn theorie autoexamen had k 2 fout.
Waren jullie de eerste les gelijk de weg opgegaan? Heb maandag mijn testles van 100min. Ben echt benieuwd, heb nog nooit op een motor gereden.
Dat schakelen is toch niet heel moeilijk?
Ah, je zit ook op tweakers?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:43 schreef stoeltafel het volgende:
Valt wel mee dus.
Binnen hoeveel weken hebben jullie je rijbewijs gehaald?
Wil zelf minimaal 2 x 2uur lessen per week zodat ik er lekker in zit.
Hoeveel geld moet je rekenen voor kleding en een helm?
Vried van mij was 1500e kwijt. Pak was 800, helm 450 en laarzen en handschoenen 300
Ja, ik had geen tijd voor meer. Ik liep fulltime stage, werkte daarnaast af en toe doordeweeks na stage nog. Zaterdag zat àltijd volgepland en daarnaast had ik liever zaterdag ook vrijquote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:07 schreef stoeltafel het volgende:
Goede tips. Heb je bewust gekozen voor 1 les per week?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |