abonnement Unibet Coolblue
pi_112036454
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 22:37 schreef denkel het volgende:

[..]

Nee precies. Voordat ik ging autolessen heb ik dit ook gedaan en hier heb ik alleen maar voordeel van gehad. Lijkt me met het motor rijden ook niet veel anders. Leer je je juist al een motor beheersen voordat je gaat lessen. Ook lees ik het theorie boek/forum/tips erg goed door en hou ik me hier goed aan zodat ik voorkom dat ik verkeerde dingen aanleer. Mn pa rijdt ook al 30 jaar motor dus die weet ook wel het een en ander.
Wat ze wel willen bijvoorbeeld is dat je bij de langzame oefeningen wat gas geeft en eventueel speelt met de koppeling en achterrem.

Maar goed, als je de AVB eisen leest dan weet je precies wat ze allemaal verwachten, en als je het op die manier doet dan kan daar weinig mis mee zijn. En als ze op de lessen willen dat je het wat anders doet dan kan je dat gewoon aanpassen, zo vreselijk ingewikkeld is het allemaal niet :P .
pi_112036688
Morgen 09.00u les.
Voornemens: Kijken waar ik heen wil en sturen met de heupen ipv met lichaam.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_112037101
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 22:40 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wat ze wel willen bijvoorbeeld is dat je bij de langzame oefeningen wat gas geeft en eventueel speelt met de koppeling en achterrem.

Maar goed, als je de AVB eisen leest dan weet je precies wat ze allemaal verwachten, en als je het op die manier doet dan kan daar weinig mis mee zijn. En als ze op de lessen willen dat je het wat anders doet dan kan je dat gewoon aanpassen, zo vreselijk ingewikkeld is het allemaal niet :P .
Haha ja :P Dat deed ik al automatisch toen ik stapvoets ging rijden.

Ja precies, en wat je allemaal al kunt voordat je gaat lessen is mooi meegenomen, scheelt weer geld haha
pi_112043463
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 22:37 schreef denkel het volgende:

[..]

Nee precies. Voordat ik ging autolessen heb ik dit ook gedaan en hier heb ik alleen maar voordeel van gehad. Lijkt me met het motor rijden ook niet veel anders. Leer je je juist al een motor beheersen voordat je gaat lessen. Ook lees ik het theorie boek/forum/tips erg goed door en hou ik me hier goed aan zodat ik voorkom dat ik verkeerde dingen aanleer. Mn pa rijdt ook al 30 jaar motor dus die weet ook wel het een en ander.
Juist die motorbeheersing moet je goed leren. inkantelen met de knie op de tank, gewicht verplaatsen in de bocht, etc. Motorrijden komt veel meer op techniek neer dan autorijden. Bij en auto draai je aan het wieltje, ik kan de motor op 4 verschillende manieren de bocht om krijgen, die moet je wel kennen. Constante snelheid rijen zou je eventueel wel zelf kunnen oefenen, ná eerst een goede les te hebben gehad.

Dat je pa al zolang motor rijdt zegt niets. Ik heb mijn koekblikrijbewijs nu ook 8 jaar, maar weet heel zeker dat ik door de zeeroof zelf aangeleerde rijstijl absoluut niet meer zou slagen op een examen.

En waar hebben we het zou over, 3 lessen? Je wilt je motorbeheersing toch perfect hebben. Veel meer dan bij een auto hangt je leven er vanaf.


Ik vind het vrij dom om dat zelf maar te gaan doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 26-05-2012 13:32:23 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 09:50:24 #230
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_112045326
zeeroof :?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_112046167
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 22:31 schreef denkel het volgende:
Dat valt wel mee toch? Wat voor dingen zou je verkeerd aanleren dan.
Weet niet waar en wat je oefent, maar hier heeft iemand die nog bezig was met lessen was zich doodgereden met een 'oefen'ritje op een motor zonder rbw.
pi_112049324
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 09:50 schreef Sounddragon het volgende:
zeeroof :?
Posten vanaf een telefoon met autocorrect werkt niet :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_112050128
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 10:47 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Weet niet waar en wat je oefent, maar hier heeft iemand die nog bezig was met lessen was zich doodgereden met een 'oefen'ritje op een motor zonder rbw.
Had er beter niet over kunnen beginnen hier denk ik :') Ik oefen op en parkeerterreintje waar geen kip komt. Ik ga echt niet over de openbare weg rijden als je dat denkt en ik ga niet verder dan zijn 3 schakelen en ook niet sneller dan 50 rijden ofzo. Tis gewoon even het doorhebben van het schakelen zodat dat al probleemloos gaat. En daarna eventueel stapvoets rijden en langzame slalom.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 02:42 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Juist die motorbeheersing moet je goed leren. inkantelen met de knie op de tank, gewicht verplaatsen in de bocht, etc. Motorrijden komt veel meer op techniek neer dan autorijden. Bij en auto draai je aan het wieltje, ik kan de motor op 4 verschillende manieren de bocht om krijgen, die moet je wel kennen. Constante snelheid rijen zou je eventueel wel zelf kunnen oefenen, ná eerst een goede les te hebben gehad.

Dat je pa al zolang motor rijdt zegt niets. Ik heb mijn koekblikrijbewijs nu ook 8 jaar, maar weet heel zeker dat ik door de zeeroof zelf aangeleerde rijstijl absoluut niet meer zou slagen op een examen.

En waar hebben we het zou over, 3 lessen? Je wilt je motorbeheersing toch perfect hebben. Veel meer dan bij een auto hangt je leven er vanaf.

Ik vind het vrij dom om dat zelf maar te gaan doen.
Ken genoeg mensen die geen nadelen hebben ondervonden van vooraf oefenen aan de motorlessen. Zijn altijd 2 kanten van het verhaal natuurlijk. Ik vind het persoonlijk fijn dat ik al een beetje beheersing heb van de motor voordat ik ga lessen. Dingen die anders moeten leer je dan weer in no time aan hoor, tis niet dat ik elke dag aan het oefenen ben waardoor ik mezelf al verkeerde automatismen aanleer.
pi_112050249
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:12 schreef denkel het volgende:

[..]

Had er beter niet over kunnen beginnen hier denk ik :') Ik oefen op en parkeerterreintje waar geen kip komt. Ik ga echt niet over de openbare weg rijden als je dat denkt en ik ga niet verder dan zijn 3 schakelen en ook niet sneller dan 50 rijden ofzo. Tis gewoon even het doorhebben van het schakelen zodat dat al probleemloos gaat. En daarna eventueel stapvoets rijden en langzame slalom.

[..]

Ken genoeg mensen die geen nadelen hebben ondervonden van vooraf oefenen aan de motorlessen. Zijn altijd 2 kanten van het verhaal natuurlijk. Ik vind het persoonlijk fijn dat ik al een beetje beheersing heb van de motor voordat ik ga lessen. Dingen die anders moeten leer je dan weer in no time aan hoor, tis niet dat ik elke dag aan het oefenen ben waardoor ik mezelf al verkeerde automatismen aanleer.
Al die haters hier, alsof je jezelf doodrijdt tijdens de langzame slalom :')
pi_112050440
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:12 schreef denkel het volgende:

[..]

Had er beter niet over kunnen beginnen hier denk ik :') Ik oefen op en parkeerterreintje waar geen kip komt. Ik ga echt niet over de openbare weg rijden als je dat denkt en ik ga niet verder dan zijn 3 schakelen en ook niet sneller dan 50 rijden ofzo. Tis gewoon even het doorhebben van het schakelen zodat dat al probleemloos gaat. En daarna eventueel stapvoets rijden en langzame slalom.

[..]

Ken genoeg mensen die geen nadelen hebben ondervonden van vooraf oefenen aan de motorlessen. Zijn altijd 2 kanten van het verhaal natuurlijk. Ik vind het persoonlijk fijn dat ik al een beetje beheersing heb van de motor voordat ik ga lessen. Dingen die anders moeten leer je dan weer in no time aan hoor, tis niet dat ik elke dag aan het oefenen ben waardoor ik mezelf al verkeerde automatismen aanleer.
Ik bedoel dat de essentie van het motorrijden vrij technisch is. Goede houding, spelen met gewicht, tank inklemmen etc. Zelf aanklooien kan geen kwaad lijkt me, maar dan moet je wel eerst een paar lessen gehad hebben zodat je in ieder geval even een goede start maakt.

Maargoed, we zullen ermee ophouden, het is veel te lekker weer. Ik ga in ieder geval nog even de motor uitlaten voor ik straks noodgedwongen in het koekblik moet
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_112053407
Marteling is dit!

Zoals de traditie gaat bij ons in de familie, heb ik van pap een motor gekregen voor m'n 18de verjaardag. Eerst stond dat ding nog bij de berging van de motorzaak, maar nu heeft hij hem mee naar huis genomen en staat de motor me constant aan te staren.. vanzelfsprekend heeft hij hem natuurlijk pal voor m'n raam gezet.

Ik heb een motor.. ik heb de sleutels ervan.. het staart me aan.. smeeeeekt me om een ritje te maken.. maar ik heb nog geen rijbewijs.. nog erger, ik moet nog beginnen met m'n rijlessen!

En ik blijf maar kijken.. blijf maar naar buiten lopen om er even op te zitten..

In ieder geval.. ik ga binnenkort beginnen. Ik zit zeker vanwege het bovenstaande toch echt te denken aan zo'n meerdaagse cursus zodat ik zsm m'n rijbewijs kan halen. Iemand ervaringen? wel/niet doen?

Waar ik dus mee zit: voor mijn gevoel leer je niet werkelijk de technieken goed te beheersen op zo'n cursus, maar is dat meer dat je leert rijden in de omstandigheden waarop het cbr je gaat toetsen en gewoon alle truckjes etc leert voor dat gebied in de situaties die bij je woonplaats horen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Lilliesleaf op 26-05-2012 16:27:25 ]
pi_112058553
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:12 schreef denkel het volgende:
Had er beter niet over kunnen beginnen hier denk ik :') Ik oefen op en parkeerterreintje waar geen kip komt. Ik ga echt niet over de openbare weg rijden als je dat denkt en ik ga niet verder dan zijn 3 schakelen en ook niet sneller dan 50 rijden ofzo. Tis gewoon even het doorhebben van het schakelen zodat dat al probleemloos gaat. En daarna eventueel stapvoets rijden en langzame slalom.
Ik zei bewust dat ik niet wist waar je reed, hoe hard en wat je verder deed, maar was meer een gebod om dat dan ook niet te gaan doen. Op een parkeerterrein AVB oefeningetjes doen lijkt me geen bezwaar als je niet over drukke en gevaarlijke wegen moet om er te komen ;).

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
Marteling is dit!

Zoals de traditie gaat bij ons in de familie, heb ik van pap een motor gekregen voor m'n 18de verjaardag. Eerst stond dat ding nog bij de berging van de motorzaak, maar nu heeft hij hem mee naar huis genomen en staat de motor me constant aan te staren.. vanzelfsprekend heeft hij hem natuurlijk pal voor m'n raam gezet.

Ik heb een motor.. ik heb de sleutels ervan.. het staart me aan.. smeeeeekt me om een ritje te maken.. maar ik heb nog geen rijbewijs.. nog erger, ik moet nog beginnen met m'n rijlessen!

En ik blijf maar kijken.. blijf maar naar buiten lopen om er even op te zitten..

In ieder geval.. ik ga binnenkort beginnen. Ik zit zeker vanwege het bovenstaande toch echt te denken aan zo'n meerdaagse cursus zodat ik zsm m'n rijbewijs kan halen. Iemand ervaringen? wel/niet doen?

Waar ik dus mee zit: voor mijn gevoel leer je niet werkelijk de technieken goed te beheersen op zo'n cursus, maar is dat meer dat je leert rijden in de omstandigheden waarop het cbr je gaat toetsen en gewoon alle truckjes etc leert voor dat gebied in de situaties die bij je woonplaats horen.

Wat een marteling dat je een motor cadeau krijgt, echt heel erg voor je :').
Ja, ik moet alles zelf betalen ja ;)

Mijn eigen ervaring is dat het in het begin best intensief is en dat lang achter elkaar rijden misschien wat zwaar kan zijn, vooral met dit weer op een AVBterrein zou het niet mijn voorkeur genieten. Ik neem zelf liever de tijd om dingen te leren, ze wat vaker te herhalen met intervallen om het te laten bezinken, maar ik ken ook mensen die ervoor hebben gekozen om zo'n cursus te doen en tevreden waren en ook verder prima motorrijders zijn. Je kan ook bijv. je AVB verkort doen en je AVD wel verspreid, ikzelf zou zeggen: probeer het gewoon als je de mogelijkheid ervoor hebt qua tijd, is het niks dan kun je er wellicht nog onderuit of na je AVB kiezen voor meer verspreide lessen. Ga gewoon eens informeren bij de rijschool die die cursussen aanbiedt of het, na een intakelesje, wat voor jou kan zijn en of er verschil in slagingspercentage is of iets dergelijks.

Heb je wel al je autorijbewijs? Je hebt de moto op je 18e gekregen, hoe oud ben je nu?
pi_112059648
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
Marteling is dit!

Zoals de traditie gaat bij ons in de familie, heb ik van pap een motor gekregen voor m'n 18de verjaardag. Eerst stond dat ding nog bij de berging van de motorzaak, maar nu heeft hij hem mee naar huis genomen en staat de motor me constant aan te staren.. vanzelfsprekend heeft hij hem natuurlijk pal voor m'n raam gezet.

Ik heb een motor.. ik heb de sleutels ervan.. het staart me aan.. smeeeeekt me om een ritje te maken.. maar ik heb nog geen rijbewijs.. nog erger, ik moet nog beginnen met m'n rijlessen!

En ik blijf maar kijken.. blijf maar naar buiten lopen om er even op te zitten..

In ieder geval.. ik ga binnenkort beginnen. Ik zit zeker vanwege het bovenstaande toch echt te denken aan zo'n meerdaagse cursus zodat ik zsm m'n rijbewijs kan halen. Iemand ervaringen? wel/niet doen?

Waar ik dus mee zit: voor mijn gevoel leer je niet werkelijk de technieken goed te beheersen op zo'n cursus, maar is dat meer dat je leert rijden in de omstandigheden waarop het cbr je gaat toetsen en gewoon alle truckjes etc leert voor dat gebied in de situaties die bij je woonplaats horen.

Doe mij zo'n vader.. :D
Wat voor motor is het eigenlijk?


Verder sluit ik me aan bij de reactie van -Trinity- op je vragen :)
pi_112059669
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:22 schreef Lilliesleaf het volgende:
Marteling is dit!

Zoals de traditie gaat bij ons in de familie, heb ik van pap een motor gekregen voor m'n 18de verjaardag.
Wat een vreselijk leven moet jij hebben zeg :P :')
pi_112060007
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:12 schreef denkel het volgende:

[..]

Had er beter niet over kunnen beginnen hier denk ik :') Ik oefen op en parkeerterreintje waar geen kip komt. Ik ga echt niet over de openbare weg rijden als je dat denkt en ik ga niet verder dan zijn 3 schakelen en ook niet sneller dan 50 rijden ofzo. Tis gewoon even het doorhebben van het schakelen zodat dat al probleemloos gaat. En daarna eventueel stapvoets rijden en langzame slalom.
Ach ja, ik heb het ook gedaan hoor; rijden voordat ik begon met lessen/mijn rijbewijs had.

Ik had ook al een motor gekocht en (al was mijn moeder er niet helemaal mee eens) daar heb ik dus ook al eens op gereden, waar mijn vader bij was, op de openbare weg (redelijk afgelegen) voordat ik aan mijn rijlessen begon. Gewoon om even te kijken hoe dat werkt met het schakelen enzo. Absoluut geen bijzondere verrichtingen, want mijn vader is gewoon geen rijinstructeur. Probeer jij maar eens aan iemand uit te leggen hoe dat foefje werkt van bijvoorbeeld de langzame slalom; Best lastig, zeker als je niet goed weet waarom het bij die persoon fout gaat; Rijinstructeurs zien dat. Stukje ervaring ook.

Het leuke is dat ik tijdens die rit al meteen mijn motor heb neergelegd (zachtjes; ik wist toen niet dat het niet zo verstandig is om te remmen als je stapvoets een bochtje neemt; ofwel, hij ging schuin en ik hield hem niet meer) waarna een aantal onderdelen een beetje krom en beschadigd waren:



Dat was dus de eerste en meteen ook de laatste rit die ik zonder rijlessen en rijbewijs heb gemaakt met de motor.

;) :P.

[ Bericht 0% gewijzigd door Anne op 26-05-2012 20:17:09 ]
pi_112060179
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:06 schreef Anne het volgende:

[..]

Ach ja, ik heb het ook gedaan hoor; rijden voordat ik begon met lessen/mijn rijbewijs had.

Ik had ook al een motor gekocht en (al was mijn moeder er niet helemaal mee eens) daar heb ik dus ook al eens op gereden, waar mijn vader bij was, op de openbare weg (redelijk afgelegen) voordat ik aan mijn rijlessen begon. Gewoon om even te kijken hoe dat werkt met het schakelen enzo. Absoluut geen bijzondere verrichtingen, want mijn vader is gewoon geen rijinstructeur. Probeer jij maar eens aan iemand uit te leggen hoe dat foefje werkt van bijvoorbeeld de langzame slalom; Best lastig, zeker als je niet goed weet waarom het bij die persoon fout gaat; Rijinstructeurs zien dat. Stukje ervaring ook.

Het leuke is dat ik tijdens die rit al meteen mijn motor heb neergelegd (zachtjes; ik wist toen niet dat het niet zo verstandig is om te rennen als je stapvoets een bochtje neemt; ofwel, hij ging schuin en ik hield hem niet meer) waarna een aantal onderdelen een beetje krom en beschadigd waren:

[ afbeelding ]

Dat was dus de eerste en meteen ook de laatste rit die ik zonder rijlessen en rijbewijs heb gemaakt met de motor.

;) :P.
Haha, ik heb ook een keer autogereden voordat ik begon met lessen op een parkeerterrein, maar gelukkig kunnen dat soort dingen daar niet verkeerd bij gaan :D.
pi_112066171
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 19:56 schreef thenxero het volgende:

[..]

Wat een vreselijk leven moet jij hebben zeg :P :')
Vérschrikkelijk, inderdaad. ;) Maar nee, ik ben wel ongelofelijk dankbaar dat m'n vader dit doet. Pap rijdt ook al jaren motor en al als heel klein meisje wou ik altijd mee achter op de motor bij pap. En sinds een paar jaar heb ik het er met pap over gehad dat ik zelf ook motor wou gaan rijden. Ik ben begin dit jaar begonnen met sparen en extra te werken om alles te kunnen betalen.. en toen kwam pap met de motor waar ik voor aan het sparen was als verjaardagscadeau aanzetten voor m'n 18de verjaardag.

quote:
6s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 19:55 schreef Tankiej het volgende:

[..]

Doe mij zo'n vader.. :D
Wat voor motor is het eigenlijk?

Verder sluit ik me aan bij de reactie van -Trinity- op je vragen :)
Het is een Bandit, al wel geknepen vanwege beginnersrijbewijs.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 19:23 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Heb je wel al je autorijbewijs? Je hebt de moto op je 18e gekregen, hoe oud ben je nu?
Ben nu net een paar weken 18. Auto ben ik mee bezig, rijbewijs daarvoor ga ik als het goed is over 2 weken halen, wil eigenlijk gelijk door met de motor, omdat het leren dan nog in het systeem zit zeg maar. :P

Een grote rijschool hier heeft een soort 'kom eens kijken' achtig iets waar je met een groep van 5 mensen ofzo 3 uur lang op het terrein de eerste dingen voor de AVB leert. Naar aanleiding daarvan zeggen ze ook of je geschikt bent voor die meerdaagsecursus en hoeveel lessen ze denken dat je anders nodig hebt etc.

Het punt is: ik heb na m'n examens eigenlijk geen verplichtingen de paar weken die daarop volgen, vandaar dat ik dacht dat zo'n snelle cursus beter is, of anders iig heel veel lessen in een week.. anders zit ik ook maar de hele tijd thuis, te wachten tot die ene les in de week.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 22:23:14 #243
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_112067432
Dan zal ik gewoon proberen.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_112070666
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 22:23 schreef Daywalk3r het volgende:
Dan zal ik gewoon proberen.
Eens, obv vorige post ook. Als je na de intake geschikt wordt geacht voor korte cursus, gewoon doen. Wellicht dat je AVD wel wat langer duurt dan bij anderen omdat je nog niet echt kilometers heb gemaakt in de auto, maar aangezien je de autorijlessen dan wel al hebt doorlopen heb je al wel wat ervaring en een klein beetje inzicht :).
  woensdag 30 mei 2012 @ 12:27:38 #245
67670 Skv
Cynist.
pi_112210068
Hop, geslaagd!
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 30 mei 2012 @ 12:32:05 #246
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_112210225
quote:
14s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:27 schreef Skv het volgende:
Hop, geslaagd!
Gefeliciteerd!
Je moeder is een hamster
pi_112210625
quote:
14s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:27 schreef Skv het volgende:
Hop, geslaagd!
Gefeliciteerd!

Over precies een week begint mijn (hopelijk) laatste uurtje rijles voor m'n AVD. Voel nu al zenuwen :')
Too much is never enough!
  woensdag 30 mei 2012 @ 12:46:47 #248
67670 Skv
Cynist.
pi_112210780
Ik had ook best wel wat stress. Mijn CBR-meneertje was ook bijzonder nors en onvriendelijk. Begon eerst nog te zeuren dat mijn oude rijbewijs (dat papieren ding) met plakband aan elkaar zat. Lekker begin dan. :')

Verder ging het rijden kut, ik moest van ze langs een 'verkeer gestremd'-bord knallen en het was best druk op de weg. Had zelf een 50/50 gevoel; de CBR-instructeur ook, maar hij vond wel dat ik op alle beoordelingspunten 'voldoende' had gereden. Ik had nog wel oefening nodig van hem. :+

Maargoed, ook maar 6 lesjes AVD gehad natuurlijk. Rijden leer ik wel als ik een motor heb.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_112212641
Super goed ! Nu lekker rijden jn de zomer :)
  woensdag 30 mei 2012 @ 13:40:20 #250
67670 Skv
Cynist.
pi_112213086
Eerst een motor zien te fixen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')