Haha, ja dat zeg ik ook wel eens. Het verschil is echt wel opvallend, een mensenbaby heeft wel wat van een jong konijntje; bloot en kwetsbaar en het kan alleen maar geluid maken, drinken en poepenquote:Op maandag 13 mei 2013 21:50 schreef computergirl het volgende:
Grappig hoe 'compleet' deze biggetjes al zijn en veel kunnen vergeleken met je eigen kroost, of niet?
Goh wat hebben jouw varkentjes het toch goed. Je hoort verhalen over onverdoofd castreren in de bio-industrie in verband met die berengeur en daar werd ik toch sip van. Petje af voor het verdoofde castreren, en daarna lekker binnen in een opgestrooide schone stalquote:Op woensdag 5 juni 2013 14:00 schreef Miss_Isis het volgende:
Het was hier vandaag niet zo'n fijne dag om een jongetjesbig te zijn... De dierenarts is zojuist langs geweest en heeft alle beertjes gecastreerd. Ik heb er een fotoverslagje van gemaakt voor de geïnteresseerden (Let op: sommige foto's zijn nogal expliciet!).
De biggetjes waren vanochtend wat langer in de stal gebleven dan anders, en toen opeens alleen Flappie naar buiten mocht voelden ze al een beetje nattigheid:
[ link | afbeelding ]
De beertjes werden stuk voor stuk gevangen en kregen eerst twee injecties in de nek; één met een pijnstiller en één met antibiotica:
[ link | afbeelding ]
Daarna werden ze omgedraaid en op de kop vastgehouden voor de plaatselijke verdoving, ook per injectie:
[ link | afbeelding ]
Toen werden ze voorzien van een merkje zodat we konden zien welke al waren geweest terwijl de verdoving even in kon werken:
[ link | afbeelding ]
En dan het echte werk. De biggen werden opnieuw één voor een gevangen. Eerst werd de huid van het scrotum ontsmet:
[ link | afbeelding ]
Dan de eerste incisie:
[ link | afbeelding ]
De eerste testikel wordt naar buiten geduwd:
[ link | afbeelding ]
Daarna volgt een incisie aan de andere kant waarbij de andere testikel ook naar buiten wordt getrokken en de zaadleider door wordt gesneden:
[ link | afbeelding ]
De beide testikels werden door de dierenarts op ouderwetsche wijze op de grond gegooid voor de hond (ja ja, deze DA is nogal van de oude stempel):
[ link | afbeelding ]
Als laatste werd de wond ontsmet met antibioticaspray:
[ link | afbeelding ]
En dan heb je dus geen beertje meer, maar een borgje:
[ link | afbeelding ]
Al met al duurde deze exercitie (dus alle 6 de beertjes vangen, injecties geven, opnieuw vangen, castreren) ongeveer 20 minuten. Het daadwerkelijke castreren ging erg vlot en de biggen leken er niet heel erg veel van te voelen. Ze schreeuwden eigenlijk alleen op het moment dat ze gevangen werden en bij het op de kop vasthouden. De incisies leken ze niet te voelen en alleen op het moment dat de linker testikel vrij ver naar buiten werd getrokken en er dus ook aan die zaadleider werd getrokken gilden ze even. Toen na het hele spektakel de stal schoon op was gestrooid (ze moeten vandaag nog binnen blijven op schoon stro i.v.m. mogelijk infectiegevaar buiten) en Flappie weer naar binnen kwam gingen ze direct bij haar drinken en leek het ergste leed geleden. Als alle wondjes morgen mooi droog zijn mogen ze weer met z'n allen naar buiten, hopelijk zijn ze dit dan snel weer vergeten.
Daar dachten ze zelf geloof ik wel anders over op dat momentquote:Op woensdag 5 juni 2013 23:52 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Goh wat hebben jouw varkentjes het toch goed. Je hoort verhalen over onverdoofd castreren in de bio-industrie in verband met die berengeur en daar werd ik toch sip van. Petje af voor het verdoofde castreren, en daarna lekker binnen in een opgestrooide schone stalKleine geluksvarkentjes
En dan straks heerlijke karbonaadjes worden
Zoek je een plekje waar ze kunnen scharrelen of zoek je een plekje waar ze geconsumeerd worden als scharrelvlees?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:11 schreef Miss_Isis het volgende:
Daar dachten ze zelf geloof ik wel anders over op dat momentVerdoving bij castratie is tegenwoordig trouwens verplicht, vroeger deed elke boer het zelf zonder verdoving als de biggen nog maar een paar dagen oud waren. Tegenwoordig doen sommige kleinere veehouders het ongetwijfeld ook nog wel zo. Dat zijn de oude boeren in de categorie 'doet dat dan geen pijn?' 'neuh, zolang je je vingers er maar niet tussen krijgt'
![]()
Nu wordt er in de bioindustrie zelfs nauwelijks meer gecastreerd omdat het verdoofd moet en het dus goedkoper is om gewoon vroeg te slachten zodat er geen berengeur kan ontwikkelen in het vlees of die paar varkens die toevallig wel berengeur hebben maar gewoon af te schrijven. Als je honderden of duizenden varkens laat slachten zijn een paar beren met berengeur niet zo'n punt. Maar als je zoals wij maar weinig biggetjes hebt dan maakt één beertje wel veel uit. Vandaar dat wij het dus maar wel hebben laten doen deze keer![]()
De biggetjes zelf zijn er ondertussen trouwens weer helemaal overheen, ze crossen alweer als vanouds door de wei met z'n allenInmiddels zijn er al 6 besproken, nog 2 te gaan en ze zijn allemaal onder de pannen.
We krijgen over het algemeen aanvragen voor een big van mensen die wat ruimte bij huis over hebben (of op 't balkonquote:Op zaterdag 8 juni 2013 13:18 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
Zoek je een plekje waar ze kunnen scharrelen of zoek je een plekje waar ze geconsumeerd worden als scharrelvlees?
Nou ja, overige belangstellenden mogen natuurlijk altijd even vrijblijvend informerenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:57 schreef Isegrim het volgende:
Komen alleen vrienden en familie in aanmerking?
Het is hier heel mooi hoor, 't is de moeite waard om eens een uitstapje richting het oosten des lands te makenquote:Op zondag 9 juni 2013 00:46 schreef Isegrim het volgende:
Het is dat Twente een beetje ver is voor ons... Maar wat kost zo'n half big dan ongeveer?
Jullie zijn van harte welkom als je eens in de buurt bentquote:Op zondag 9 juni 2013 23:44 schreef Isegrim het volgende:
Omgerekend naar kiloprijs is dat helemaal niet gek. :-)
Ik zou best eens willen langskomen hoor.Wij zijn ook al eens bij sigme wezen kijken.
Nog meer jong spulquote:Op zaterdag 15 juni 2013 16:32 schreef Miss_Isis het volgende:
Kleine update, onze veestapel is sinds gisteren met 6 leden gegroeid. Kennelijk is het Grijsje toch gelukt, Jut heeft 6 kleine konijntjes gekregen! Misschien is Jul ook nog drachtig, dan zal zij over een paar dagen tot een week (gok ik, stom genoeg heb ik niet opgeschreven op welke datum ik haar een kwartier bij Grijsje had gezet) haar jonkies kunnen krijgen.
Verder gaat alles hier nog steeds z'n gangetje. Kip2 (voorheen Kip3) heeft haar 6 kuikens gedumpt en is de hort op gegaan, terug naar de andere kippen. Ze is helaas niet echt een geboren moeder zoals Kip1, die nog steeds met 11 uit de kluiten gewassen kuikens in haar kielzog overal rond struint op zoek naar voedsel voor haar hongerige meute en alle andere kippen angst aan jaagt.
De biggetjes doen het ook goed, ze eten inmiddels al heel fanatiek mee met het voer van hun moeder en krijgen ook al speciale biggenbrok. Alle borgjes zijn allemaal helemaal hersteld van hun castratie en hebben geen extra antibiotica of andere medicatie nodig gehad. We hebben nu alleen één geltje (= jong zeugje) dat mank loopt; haar ene voorpootje lijkt pijn te doen en ze steunt er niet echt op. Ze eet verder wel goed en kan ook op drie pootjes best hard met de andere biggen mee rennen, dus we kijken het nog even aan. Als er maandag nog geen verbetering is bellen we de dierenarts.
Ik verheug me alvast op de foto'squote:Op zaterdag 15 juni 2013 19:22 schreef Miss_Isis het volgende:
Nee, heb nog geen foto's van de kleintjes, nog niet aan toe gekomen. Er is ook nog niet zo heel veel te zien hoor, vooral veel pluis met ergens daar diep onder 6 lelijke blote konijnenwurmpjesIk zal morgen of anders maandag even een paar foto's maken, dan zijn ze al ietsje minder bloot. Dan kan ik hopelijk ook zien welke kleur ze ongeveer zullen krijgen.
Het kost even tijd altijd omdat ik het zenuwachtig ronddrentelende moederkonijn moet afleiden met een grote berg vers gras (wat ik eerst moet plukken), en dat kan alleen als mijn eigen wurmpje slaapt
Ik ben benieuwd naar de foto's ook!quote:Op zaterdag 15 juni 2013 19:22 schreef Miss_Isis het volgende:
Nee, heb nog geen foto's van de kleintjes, nog niet aan toe gekomen. Er is ook nog niet zo heel veel te zien hoor, vooral veel pluis met ergens daar diep onder 6 lelijke blote konijnenwurmpjesIk zal morgen of anders maandag even een paar foto's maken, dan zijn ze al ietsje minder bloot. Dan kan ik hopelijk ook zien welke kleur ze ongeveer zullen krijgen.
Het kost even tijd altijd omdat ik het zenuwachtig ronddrentelende moederkonijn moet afleiden met een grote berg vers gras (wat ik eerst moet plukken), en dat kan alleen als mijn eigen wurmpje slaapt
Gewoon een teken van liefdadigheidquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:34 schreef Miss_Isis het volgende:
Zojuist in m'n enkel gebeten door het konijn. En ik had nog wel peterselie en frambozenblad meegenomen voor ze. Hormonaal rotbeest![]()
* Miss_Isis het konijn volgende keer geen Monty Python meer laat kijken
Nou, daar heb ik toch echt mijn twijfels bij! Ze was gewoon pissig omdat ik aan d'r baby's zatquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:39 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Gewoon een teken van liefdadigheid
Heel verstandig inderdaad.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:43 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nou, daar heb ik toch echt mijn twijfels bij! Ze was gewoon pissig omdat ik aan d'r baby's zatHet zijn er trouwens volgens mij nu echt definitief 5 (al werd ik tijdens het tellen dus wel weer enigszins afgeleid
)
Het nu zo'n naar blauw knijpwondje op m'n enkelVolgende keer dat ik bij ze in ga doe ik wel weer een spijkerbroek aan in plaats van een rok, dan bijt ze eerder in de broekspijp in plaats van m'n been.
Eerst ff eten, dan knutsel ik daarna even aan het nieuwe topicquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:51 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Heel verstandig inderdaad.
En nu mag je meteen het nieuwe topic openen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |