abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111719466
Ondoenlijk natuurlijk, aangezien Jazz dusdanig breed is dat je nooit van een definitieve top 10 kan spreken. Maar desalnietemin wel altijd leuk natuurlijk om hierover na te denken. Heb voor mezelf een tiental platen geselecteerd die ik iemand voor zou schotelen die zich meer in jazz wil verdiepen. Heb dus geprobeerd om er een uitgebalanceerde lijst van te maken, en heb voor mezelf de beperking opgelegt dat het wel "echte" jazz moet zijn (geen jazz funk/rock/house etc. etc. dus).

01. Miles Davis – Kind of Blue (Ik denk dat dit toch de meest bekende instapplaat is voor velen. Mag niet ontbreken.)
02. John Coltrane – A Love Supreme (Meest gewaardeerde plaat onder de al wat meer ervaren jazz liefhebbers? Veel intenser en spiritueler wordt het niet wat mij betreft. Deze plaat gaat door merg en been).
03. Charles Mingus – The Black Saint and the Sinner Lady (ultieme balans tussen traditioneel en wat meer avant-garde jazz. Prachtige instapplaat voor mensen die hun muziek avontuurlijk willen hebben.)
04. Andrew Hill – Point of Departure (Deze vond ik lastig. Als het om klassieke avant garde gaat, zijn ook Ornette Colemann - The Shape of Jazz to Come en Eric Dolpy - Out to Lunch platen die ik zou kunnen kiezen. Deze (met trouwens haast exact dezelfde bezetting als Out to Lunch en ook in dezelfde periode opgenomen) geniet dan echter toch mijn voorkeur)
05. Shelly Mane and his Men – Live at the Blackhawk Vol. 1-5 (Gewoon recht toe recht aan bop, maar door niemand zo wonderschoon en swingend gespeeld als hier. Deze live opname is echt prachtig opgenomen, dus ook de audiofielen komen hier aan hun trekken. Wat mij betreft zelfs een mooiere live opname dan Jazz at the Pawnshop, wat door velen als beste jazz opname ooit wordt gezien.)
06. Bill Evans - Waltz for Debby (De moeder der piano trio's. Wederom ook een prachtige live opname)
07. The Peter Brotzmann Octet – Machine Gun (persoonlijk niet mijn ding, maar ken redelijk wat mensen (voornamelijk uit de metal scene) die door Brotzmann zich in jazz zijn gaan intereseren. De naam Machine Gun geeft je al een hint wat je kan verwachten; extreme freejazz).
08. Adam Lane’s Full Throttle Orchestra – Ashcan Rantings (Wat mij betreft mag ook het heden niet onderbelicht blijven. Deze plaat is een perfect voorbeeld van hoe jazz zich in de afgelopen decenia ontwikkeld heeft. Wat mij betreft is dit de beste jazz plaat van de afgelopen jaren.)
09. Miles Davis – Miles Smiles (Tja, mijn persoonlijke nummer één jazz album, dus die mag ook gewoon niet ontbreken in mijn top 10)
10. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong – Ella and Louis (heerlijk nostalgisch album, en het enigste vocale album in mijn lijst.)
pi_111719634
Als we de regels van Norrage volgen ga ik het nu al moeilijk vinden er twee uit te halen.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_111720006
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:05 schreef Os__ het volgende:
Als we de regels van Norrage volgen ga ik het nu al moeilijk vinden er twee uit te halen.
Wat zijn mijn regels? :D meer dan "elke (beginnend) jazz liefhebber moet dit hebben geluisterd" is het niet :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_111720535
2 erin, 2 eruit regels.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  vrijdag 18 mei 2012 @ 21:37:58 #105
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111721064
Kun je dan misschien niet beter het per decennium doen? Als je met albums gaat werken, sneeuwt het werk voor de jaren vijftig onder. Jazzalbums is prima natuurlijk, maar het is toch ook wel aardig om wat namen mee te geven van daarvoor.

Bijvoorbeeld zo:

30's: Duke Ellington, Louis Armstrong, Count Basie, Art Tatum, Django Reinhardt, Benny Goodman
40's: Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Charlie Christian, Thelonious Monk

Bovenstaand is arbitrair, gewoon om maar even een paar namen te noemen. Nu zijn muzikanten ook niet in tijd af te bakenen, maar meer om mensen een idee te geven. Als iemand zich in jazz wil verdiepen, lijkt het me niet onverstandig om ook eens de early jazz, swing en bebop erbij te pakken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Maxerazzi op 18-05-2012 21:45:35 ]
pi_111721084
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:14 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wat zijn mijn regels? :D meer dan "elke (beginnend) jazz liefhebber moet dit hebben geluisterd" is het niet :P
Oh haha, dat was dan ook meer een grap :P

Per decennium is ook wel een goede, zeker omdat de jazz dan ook wel redelijk bepaald is :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_111723979
Ik vind artiesten zo moeilijk. Neem een naam zoals Coltrane of Davis (wel extreme voorbeelden). De muziek is zo ontzettend divers dat een naam niet zoveel meer zegt over de muziek.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:42:42 #108
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111724140
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:39 schreef Os__ het volgende:
Ik vind artiesten zo moeilijk. Neem een naam zoals Coltrane of Davis (wel extreme voorbeelden). De muziek is zo ontzettend divers dat een naam niet zoveel meer zegt over de muziek.
Ik heb het qua namen ook alleen over de periode voor de jaren vijftig. Daarna kunnen inderdaad gewoon albums worden gebruikt.
pi_111724231
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:42 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Ik heb het qua namen ook alleen over de periode voor de jaren vijftig. Daarna kunnen inderdaad gewoon albums worden gebruikt.
Sowieso Jelly Roll Morton voor de jaren 20. :P
Eeuwig jammer dat er nooit opnames genomen zijn van Buddy Bolden.

Voor de jaren '50 zijn namen dan misschien wel een stuk handiger ja.
Enige die ik echt miste waren Coleman Hawkins en Lester Young.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 22:51:43 #110
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111724565
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:44 schreef Os__ het volgende:

[..]

Sowieso Jelly Roll Morton voor de jaren 20. :P
Eeuwig jammer dat er nooit opnames genomen zijn van Buddy Bolden.

Voor de jaren '50 zijn namen dan misschien wel een stuk handiger ja.
Enige die ik echt miste waren Coleman Hawkins en Lester Young.
Het waren ook maar even een paar namen. Jelly Roll Morton, Coleman Hawkins en Lester Young horen er inderdaad ook standaard in te zitten. :)

Dan mag deze er bij voor de jaren tien:

_O-
pi_111725738
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 21:01 schreef De_existentialist het volgende:
Ondoenlijk natuurlijk, aangezien Jazz dusdanig breed is dat je nooit van een definitieve top 10 kan spreken. Maar desalnietemin wel altijd leuk natuurlijk om hierover na te denken. Heb voor mezelf een tiental platen geselecteerd die ik iemand voor zou schotelen die zich meer in jazz wil verdiepen. Heb dus geprobeerd om er een uitgebalanceerde lijst van te maken, en heb voor mezelf de beperking opgelegt dat het wel "echte" jazz moet zijn (geen jazz funk/rock/house etc. etc. dus).

01. Miles Davis – Kind of Blue (Ik denk dat dit toch de meest bekende instapplaat is voor velen. Mag niet ontbreken.)
02. John Coltrane – A Love Supreme (Meest gewaardeerde plaat onder de al wat meer ervaren jazz liefhebbers? Veel intenser en spiritueler wordt het niet wat mij betreft. Deze plaat gaat door merg en been).
03. Charles Mingus – The Black Saint and the Sinner Lady (ultieme balans tussen traditioneel en wat meer avant-garde jazz. Prachtige instapplaat voor mensen die hun muziek avontuurlijk willen hebben.)
04. Andrew Hill – Point of Departure (Deze vond ik lastig. Als het om klassieke avant garde gaat, zijn ook Ornette Colemann - The Shape of Jazz to Come en Eric Dolpy - Out to Lunch platen die ik zou kunnen kiezen. Deze (met trouwens haast exact dezelfde bezetting als Out to Lunch en ook in dezelfde periode opgenomen) geniet dan echter toch mijn voorkeur)
05. Shelly Mane and his Men – Live at the Blackhawk Vol. 1-5 (Gewoon recht toe recht aan bop, maar door niemand zo wonderschoon en swingend gespeeld als hier. Deze live opname is echt prachtig opgenomen, dus ook de audiofielen komen hier aan hun trekken. Wat mij betreft zelfs een mooiere live opname dan Jazz at the Pawnshop, wat door velen als beste jazz opname ooit wordt gezien.)
06. Bill Evans - Waltz for Debby (De moeder der piano trio's. Wederom ook een prachtige live opname)
07. The Peter Brotzmann Octet – Machine Gun (persoonlijk niet mijn ding, maar ken redelijk wat mensen (voornamelijk uit de metal scene) die door Brotzmann zich in jazz zijn gaan intereseren. De naam Machine Gun geeft je al een hint wat je kan verwachten; extreme freejazz).
08. Adam Lane’s Full Throttle Orchestra – Ashcan Rantings (Wat mij betreft mag ook het heden niet onderbelicht blijven. Deze plaat is een perfect voorbeeld van hoe jazz zich in de afgelopen decenia ontwikkeld heeft. Wat mij betreft is dit de beste jazz plaat van de afgelopen jaren.)
09. Miles Davis – Miles Smiles (Tja, mijn persoonlijke nummer één jazz album, dus die mag ook gewoon niet ontbreken in mijn top 10)
10. Ella Fitzgerald & Louis Armstrong – Ella and Louis (heerlijk nostalgisch album, en het enigste vocale album in mijn lijst.)
Ik postte net een beetje vanaf mijn iphone reacties, maar nu even de reactie dat dit lijstje wel heel mooi en goed en terecht is en zo :)

En de lijstjes kunnen echt enorm breed zijn, maar dat is denk ik ook een beetje de uitdaging. Welke mag je nou echt niet missen? Dan zijn denk ik Kind of Blue, A Love Supreme en Black Saint absoluut duidelijk, maar daarbuiten is het denk ik wel een beetje onbepaald en smaak bepaald. Dus, lijkt me een leuke uitdaging :)

Wat mij betreft (uit jouw lijstje) is voor Bill Evans nog wel een duidelijke kracht...en verder...tsja, Louis Armstrong, Chet Baker, Charlie Parker....dit soort mannen moeten er wel in ja :)

Ik ga eens over mijn eigen lijstje nadenken :)
pi_111727626
Vanuit mij zou het instaplijstje als volgt zijn:

1920: Jelly Roll Morton
1930: Duke Ellington, Louis Armstrong, Count Basie, Art Tatum, Django Reinhardt, Benny Goodman, Coleman Hawkins, Lester Young, The Ramblers (voor het Nederlandse tintje)
1940: Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Charlie Christian, Thelonious Monk
1950: Chet Baker

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miles Davis - Kind of Blue (1959)
Ornette Coleman - The Shape of Jazz To Come (1959)
Wes Montgomery - The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery (1960)
Bill Evans Trio - Sunday At the Village Vanguard (1961)
Stan Getz & Joao Gilberto - Getz/Gilberto (1963)
Charles Mingus - The Black Saint & the Sinner Lady (1963)
Eric Dolphy - Out To Lunch (1964)
John Coltrane - A Love Supreme (1965)
Herbie Hancock - Head Hunters (1973)
Keith Jarrett - The Köln Concert (1975)

Het zijn toch de standaardnamen.
pi_111727911
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:05 schreef Maxerazzi het volgende:
Vanuit mij zou het instaplijstje als volgt zijn:

1920: Jelly Roll Morton
1930: Duke Ellington, Louis Armstrong, Count Basie, Art Tatum, Django Reinhardt, Benny Goodman, Coleman Hawkins, Lester Young, The Ramblers (voor het Nederlandse tintje)
1940: Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Charlie Christian, Thelonious Monk
1950: Chet Baker

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Miles Davis - Kind of Blue (1959)
Ornette Coleman - The Shape of Jazz To Come (1959)
Wes Montgomery - The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery (1960)
Bill Evans Trio - Sunday At the Village Vanguard (1961)
Stan Getz & Joao Gilberto - Getz/Gilberto (1963)
Charles Mingus - The Black Saint & the Sinner Lady (1963)
Eric Dolphy - Out To Lunch (1964)
John Coltrane - A Love Supreme (1965)
Herbie Hancock - Head Hunters (1973)
Keith Jarrett - The Köln Concert (1975)

Het zijn toch de standaardnamen.
Goed lijstje. Je noemt daar wel echt de klassiekers. Alhoewel het wel nog interessant om per artiest te kijken wat het beste is. Want met Bill Evans en Herbie Hancock zou ik wel andere albums kiezen :) (alhoewel Head Hunters zeker doorbrekender is dan bijvoorbeeld Empyrean Isles)

Maar op zich kan ik me ook wel redelijk vinden in het OP plaatje, dus. Het is spannender om te kijken naar wat "apartere" jazz-platen. Misschien ook eens kijken wat nou de echte platen zijn die de moeite zijn vanaf de "genre-change" die Bitches Brew inzette. Over die oude platen denk ik dat we vrij snel uitgepraat zijn. Maar vanaf pak hem beet 1970 wordt het wel echt interessant :)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 01:32:08 #114
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_111730631
john zorn...book of angels 10. Doe me een plezier en neem die in ieder geval op.
= there is a light that never goes out =
  zaterdag 19 mei 2012 @ 02:10:37 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111731562
Deuntje voor tussen het slapen gaan.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 02:16:09 #116
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111733856
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 01:32 schreef Aschkael het volgende:
john zorn...book of angels 10. Doe me een plezier en neem die in ieder geval op.
Waarom die en niet een andere van john Zorn??
  zaterdag 19 mei 2012 @ 10:18:19 #118
56758 Aschkael
pi_111734095
Eén van zijn meest toegankelijke platen en daarom een mooie introductie denk ik.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 11:05:53 #119
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111735037
Je kan ook meteen Kristallnacht opzetten.
Ik heb zelf Naked City van John Zorn. Wel erg veel laboratorium-gefreak, vind ik, ik krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als bij Frank Zappa, ik mis oprechtheid in de muziek, het is een eenzaam wedstrijdje hoeveel-stijlen-kan-ik-tegelijk-bespelen. Dan luister ik liever naar Live in Sevilla 2000 van Masada.
pi_111735485
Tsja na mijn Coltrane opmerkingen vorige week, zal ik maar niet aan mijn John Zorn mening beginnen ;)
pi_111735603
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:05 schreef Ringo het volgende:
Je kan ook meteen Kristallnacht opzetten.
Ik heb zelf Naked City van John Zorn. Wel erg veel laboratorium-gefreak, vind ik, ik krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als bij Frank Zappa, ik mis oprechtheid in de muziek, het is een eenzaam wedstrijdje hoeveel-stijlen-kan-ik-tegelijk-bespelen. Dan luister ik liever naar Live in Sevilla 2000 van Masada.
Daarmee doe je Zorn (en al helemaal Zappa) te kort. Ken je Bar Kokhba van John Zorn?
pi_111736628
Als ik, als absoluut geen Zorn liefhebber, een album van hem zou uitkiezen zou ik voor de Big Gundown gaan...(niet voor de lijst van essentiele jazzalbums, maar van het werk van Zorn dat ik leuk vind :P)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 13:31:11 #123
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111738826
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 11:28 schreef emokid het volgende:

[..]

Daarmee doe je Zorn (en al helemaal Zappa) te kort. Ken je Bar Kokhba van John Zorn?
Dat is zijn Masada-project, toch? Erg mooie muziek, die wel. Ik heb Live in Sevilla 2000. Kippenvel.

Ik geloof graag dat het me niet lukt om namen als Zappa of Zorn in vier regels weg te zetten. Maar ik vind sommige muziek van hen te bedacht, vorm om de vorm, teveel hoofd en te weinig hart.
pi_111738951
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:31 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is zijn Masada-project, toch? Erg mooie muziek, die wel. Ik heb Live in Sevilla 2000. Kippenvel.

Ik geloof graag dat het me niet lukt om namen als Zappa of Zorn in vier regels weg te zetten. Maar ik vind sommige muziek van hen te bedacht, vorm om de vorm, teveel hoofd en te weinig hart.
Hé, dat is altijd precies mijn omschrijving van Joe Satriani.

Om het op jazz te houden:

Had 'm weer eens opstaan vanochtend, die mag toch stiekem ook niet ontbreken bij het ontdekken van jazz.
pi_111749280
Wat vinden jullie een vertegenwoordiging van de nieuwe New York scene?
Kurt Rosenwinkel, Ari Hoenig, Chris Potter, Joshua Redman.
Een persoonlijke favoriet is bijvoorbeeld Chris Lightcap met Deluxe.
pi_111749568
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 18:59 schreef Os__ het volgende:
Wat vinden jullie een vertegenwoordiging van de nieuwe New York scene?
Kurt Rosenwinkel, Ari Hoenig, Chris Potter, Joshua Redman.
Een persoonlijke favoriet is bijvoorbeeld Chris Lightcap met Deluxe.
Ik ga toevallig vanavond naar Jason Lindner's Now vs. Now in de nieuwe North Sea Jazz Club hier in Amsterdam, dus daar ben ik erg benieuwd naar. Schijnt ook een aardig grote naam in de New York scene te zijn op dit moment.

pi_111753260
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:34 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Hé, dat is altijd precies mijn omschrijving van Joe Satriani.

Om het op jazz te houden:

Had 'm weer eens opstaan vanochtend, die mag toch stiekem ook niet ontbreken bij het ontdekken van jazz.
Blakey!! *O*
Dacht gister er nog aan hem erin op te nemen. Beetje ondergesneeuwde artiest hier op het forum, we hebben het nooit over hem! Zeker geniaal muziek van die vent. Moanin inderdaad, en Caravan _O_
Toch ook wel essentieel materiaal, zeker voor nieuwe jazz-luisteraars!
  zondag 20 mei 2012 @ 11:51:03 #128
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_111775639
Is Herbie Hancock een beetje geliefd op dit forum? (Man Child, Mr. Hands, Headhunters...)

De laatste dagen luister ik veel naar Al Jarreau. Eerst eigenlijk alleen maar instrumentaal, nu neig ik toch weer naar de vocale/moderne kant.
  zondag 20 mei 2012 @ 12:05:04 #129
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111776009
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 11:51 schreef blaffende_visjes het volgende:
Is Herbie Hancock een beetje geliefd op dit forum? (Man Child, Mr. Hands, Headhunters...)

De laatste dagen luister ik veel naar Al Jarreau. Eerst eigenlijk alleen maar instrumentaal, nu neig ik toch weer naar de vocale/moderne kant.
Ik kan Herbie Hancock zeker waarderen. Mijn vader is een grote fan van 'm, dus ik ben er aardig mee opgegroeid. Heb 'm een paar keer live gezien en dat waren toch stuk voor stuk goede shows. Al vind ik dat hele The Imagine Project van een paar jaar geleden niet zo heel veel soeps.
pi_111776048
Yep, hier een Hancock liefhebber. Miles Davis Second Great quintet is toch wel mijn favoriete band uit de jazz geschiedenis, en Hancock's Empyrean Isles en Maiden Voyage staan bij mij beide erg hoog aangeschreven. Voor zijn jazzfunk platen moet ik wat meer in de mood zijn, maar ook daar kan ik zo af en toe erg van genieten.
pi_111776170
Ik ben ook wel Herbie fan, maar dan meer zijn elektrische werk en zijn funk-werk. Alhoewel ik moet zeggen dat ik niet zo veel werk van hem heb.
pi_111776289
Om nog even terug te komen op die New York scene, ik ben zelf ook helemaal weg van Chris Lightcap. Zijn Bigmouth album heb ik echt he-le-maal grijsgedraaid.

Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van John Hollenbeck. Zijn Eternal Interlude album is echt prachtig, en ook zijn Claudia Quintet project kon ik erg goed waarderen.

zondag 20 mei 2012 @ 13:46:13 #133
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111779264
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 12:14 schreef De_existentialist het volgende:
Om nog even terug te komen op die New York scene, ik ben zelf ook helemaal weg van Chris Lightcap. Zijn Bigmouth album heb ik echt he-le-maal grijsgedraaid.

Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van John Hollenbeck. Zijn Eternal Interlude album is echt prachtig, en ook zijn Claudia Quintet project kon ik erg goed waarderen.

Ik heb wat van Chris Lightcap geluisterd via Youtube en dat beviel me echt heel erg goed. Bedankt voor de tip! ^O^
pi_111779394
Chris Lightcap is een held ja :Y
  zondag 20 mei 2012 @ 15:00:41 #135
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_111782579

Dit is namelijk genieten...
pi_111824820
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 22:51 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

Het waren ook maar even een paar namen. Jelly Roll Morton, Coleman Hawkins en Lester Young horen er inderdaad ook standaard in te zitten. :)

Dan mag deze er bij voor de jaren tien:

_O-
Was dit nou die misschien wel mee meest racistische jazzgroep ooit die weigerde te erkennen dat Jazz zwarte muziek was?
pi_111824973
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:21 schreef Norrage het volgende:
Eventjes wat anders:

Jazzstep :') van Jazzsteppa! :P
Maar het klinkt wel aardig :P Ik zat al een tijdje te wachten op een soort dubstep/jazz combi, en dit is het eerste dat ik ken wat wat in de buurt komt...

Nee, dit is het niet :N
  maandag 21 mei 2012 @ 12:06:03 #138
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_111824992
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 12:01 schreef Os__ het volgende:

[..]

Was dit nou die misschien wel mee meest racistische jazzgroep ooit die weigerde te erkennen dat Jazz zwarte muziek was?
Jep, volgens mij noemden ze het een vinding van de Italiaanse gemeenschap in New Orleans, hihi. Not sure though, dus I stand corrected.
pi_111832957
Sowieso is heel de totstandkoming van het genre ontzettend fascinerend. Had bijvoorbeeld ergens gelezen dat er na de burgeroorlog echt een enorm aantal blaasinstrumenten over was en dat 'de negers' wel overal konden oppikken. Zijn toch van die dingen die allemaal moeten samenvallen.
pi_111854810
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 15:29 schreef Os__ het volgende:
Sowieso is heel de totstandkoming van het genre ontzettend fascinerend. Had bijvoorbeeld ergens gelezen dat er na de burgeroorlog echt een enorm aantal blaasinstrumenten over was en dat 'de negers' wel overal konden oppikken. Zijn toch van die dingen die allemaal moeten samenvallen.
:Y :)
pi_111890668
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 20:25 schreef Os__ het volgende:
Om Norrage te plagen.

Wat een prachtnummer.

Ik kan bijvoorbeeld erg slecht tegen veel platen van Miles Davis (met de nodige uitzonderingen). Veel van zijn cd's raken mij echt totaal niet op emotioneel vlak. Coltrane daarintegen is wel een persoonlijke held.
Mooi!
Dit nummer van Miles Davis opende voor mij een heel andere muziekwereld :o Geeft ook een beetje dezelfde sfeer van het nummer dat jij postte. :Y
:Y
pi_111900291
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 19:55 schreef Megablast het volgende:

[..]

Mooi!
Dit nummer van Miles Davis opende voor mij een heel andere muziekwereld :o Geeft ook een beetje dezelfde sfeer van het nummer dat jij postte. :Y
:Y
Een Miles Davis album dat ik nog niet ken :o

Bij deze gedownload :Y
pi_111908286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:51 schreef Norrage het volgende:

[..]

Ik ben niet zon fan van deze miles :N
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:45:33 #144
56758 Aschkael
pi_111909016
ben nog steeds bezig om de wegen van Sharrock na te gaan, ben nu hier beland:

pi_111945895
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 21:51 schreef Norrage het volgende:

[..]

Oh je bedoelt toch niet die onderste? Want dat was gewoon een ander jazz nummer, niet van Miles Davis dus :P
pi_111948549
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:27 schreef Megablast het volgende:

[..]

Oh je bedoelt toch niet die onderste? Want dat was gewoon een ander jazz nummer, niet van Miles Davis dus :P
Nee duh, ik had het natuurlijk over die Miles Davis clip. Van Seven Steps To Heaven album. Wel mooi album, maar dat vind ik typische jazz die je op de achtergrond zet in een cafe :P
pi_111948869
Heeft iemand nog een mooie jazz-plaat in de aanbieding om eens lekker dit weer te beleven? :P Ik heb even wat zwoele Stan Getz platen opgezet, maar heel veel verder kwam ik niet :P
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:46:14 #148
56758 Aschkael
pi_111950653
hier altijd veel afrobeat met deze temperaturen:

pi_111951181
Ohja Christian Scott met Ninety Miles is ook een fijne :Y O+

pi_111951342
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:46 schreef Aschkael het volgende:
hier altijd veel afrobeat met deze temperaturen:

Van die Afrobeat is ook wel fijn ja, nog andere tips (die wel net iets meer jazzy en spannend zijn dan die je net postte? :P)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')