quote:
Op vrijdag 4 mei 2012 22:43 schreef MaJo het volgende:
Tijdje niet gepost hier omdat ik nieuwe medicijnen had waardoor ik nauwelijks nog at dus het leek me wat misleidend om hier lijstjes te posten

5 kilo afgevallen maar er mogen nog wat kilootjes af en ik denk dat ik daar toch vooral mijn eet en drinkgedrag op aan moet passen. Ik ben namelijk nogal gek op cola (3/4 glazen per dag

), yokidrink, worst op brood, kaasblokjes tussendoor enz. Dus daar wil ik nu wat op gaan letten

Lijstje van vandaag:
O: rijstwafel en een kop koffie
L: brood met kip en tomaat, kip en komkommer en een boterham met eiersalade en een glas karnemelk
T: rijstwafel, 2 eierkoeken, kopje koffie en een cola
A: pizza met groente en een sinaasappel na

Voor de rest van de dag heb ik water gedronken en ik mag nog 1 cola per dag wegens afkickverschijnselen

Iemand nog verdere tips wat goed voor me is?
Misschien handiger om tips te geven wat niet goed voor je is?
Rijstwafel is nutteloos. Eierkoek is slecht, pizza is slecht, cola is slecht.
Is dit een 'zo at ik tot nu toe'-lijstje of is dit een 'dit leek me een goed lijstje om voortaan te eten'-lijstje?
Hoe dan ook; wat je echt moet doen om af te vallen is rommel als cola en yoki uitbannen. Afkicken van cola is onzin, maar als je denkt dat je een overgang nodig hebt, sta jezelf dat dan niet lang toe.
Wat je wel kan drinken? Water en thee dus, maar koffie is qua afvallen ook prima. Karnemelk is ook wel te overzien. Van die rare lightdrankjes: kijk op het etiket.
Afvallen is uiteindelijk een kwestie van calorieen en wilskracht.
Je kan prima 2 keer per dag warm eten, als dat eten uit niet teveel calorieen bestaat. Eet lekker groente met een beetje saus/vlees/vis, en dan kan je koningsmalen eten voor een handvol calorieen.
Calorieen schrappen is het makkelijkt door vet te schrappen, dat bevat het meeste calorieen dus bezuinigt het snelst.
Wilskracht hebben wordt makkelijker als je suiker schrapt: van suiker krijg je honger.
Sporten is de makkelijkste manier om de verbranding van calorieen te verhogen, dat helpt op beide terreinen.
Gezond afvallen is een kwestie van calorieen en voedingsstoffen. Als je tamelijk precies niet meer calorieen binnenkrijgt dan nodig, dan is het best lastig om wel alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen (vitaminen, mineralen, vezels).
Oplossing 1: eet veel (veel!) groente: praktisch geen calorieen en wel voedingsstoffen
Oplosssing 2: sport. Doordat je dan meer verbrandt mag je meer calorieen eten en is het makkelijker om aan de benodigde voedingssoffen te komen.
Kortom: je kan prima worst op brood blijven eten. Of tweemaal daags warm eten. Als je maar in totaal minder voedingswaarde binnenkrijgt dan je verbruikt en wel genoeg voedingstoffen.
Daar zijn allerlei rekenhulpjes voor, maar vooral voor die balans van calorieen en verbranding zal je toch zelf heel goed moeten opletten hoe jouw lijf reageert: geen internettooltje kan echt uitrekenen hoeveel jij verbrandt.