Dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat dat niet veel sneller gebeurd onder bepaalde omstandigheden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:51 schreef waht het volgende:
[..]
Goed, waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld door de talloze verhalen van mijn grootouders die de oorlog zoals de meesten hebben ervaren vanuit het perspectief van de normale burger. Dan nog weet ik dat zij en velen met hen dezelfde honger en leed hadden maar er niet over peinsden om de kant van de bezetter te kiezen.
Voor Nederlandse SS'ers was lidmaatschap vaak wel een keuze gedaan in vrijheid.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:55 schreef imanidiot het volgende:
Alsof ze zich allemaal vrijwillig hadden aangemeld om afgeslacht te worden door de russen of om dood te vriezen.
Mijn oom heeft in het verzet gezeten maar hij was er nooit echt trots op.
Zijn vrienden van het verzet trouwens ook niet, hij herdacht altijd de slachtoffers.
Duits/Nederlands/Engels/Pools/Canadees afkomst maakt niet uit.
Er zijn genoeg Duitse jochies van 14 die ook een wapen in hun hand geduwd kregen.
Bij de russen trouwens ook de 1 het wapen de ander wat kogels.
Als je soldaat ben maakt niet uit voor welk leger vraag je je volgens genoeg af waar je het voor aan het doen ben.
Je sta niet alleen stil bij de joodse slachtoffers kom op hoor.
Ja, die herdenk ik ook.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:55 schreef imanidiot het volgende:
Er zijn genoeg Duitse jochies van 14 die ook een wapen in hun hand geduwd kregen.
Precies de mensen tegen wie Dirk Siebe het ging opnemen.quote:Bij de russen trouwens ook de 1 het wapen de ander wat kogels.
Verdomme, NIEMAND pleit ervoor om alleen de joodse slachtoffers te herdenken.quote:Als je soldaat ben maakt niet uit voor welk leger vraag je je volgens genoeg af waar je het voor aan het doen ben.
Je sta niet alleen stil bij de joodse slachtoffers kom op hoor.
En vooral ook een slachtoffer van Goering, die de troepen wel even zou bevoorraden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:58 schreef Riffey4 het volgende:
Mijn half-oud-oom (halfbroer van mijn oma) zat ook bij de SS.
Onwettig kind, verwekt door een boer bij één van de meiden op de boerderij. Dat was natuurlijk een schande, een bastaard bij een ongetrouwde meid.
De boer (een man met status in het dorp) deed natuurlijk alsof hij van niks wist. De meid trouwde een paar jaar later en kreeg meer kinderen (waaronder mijn oma). Die oom groeide op in een dorp, nagestaard door iedereen (want een bastaard) en kreeg van de man van zijn moeder natuurlijk ook niet de beste behandeling.
Uiteindelijk is hij als jongen van 15 het dorp uitgevlucht en in Duitsland gaan werken. Een 15-jarige jongen in een vreemd land waar je de taal niet spreekt is natuurlijk makkelijk beinvloedbaar. Als je dan "vrienden" vindt bij de verkeerde groep zit je zomaar in de SS. En als het dan oorlog wordt is er geen weg terug meer.
Toen ik klein was heb ik hem één keer gezien. Een oude, zielige man. Voor dood achtergelaten toen de Duitsers bij Stalingrad terugtrokken. Op eigen kracht teruggekomen naar Duitsland, maar in de russische oorlogswinter nagenoeg al z'n tenen en vingers kwijtgeraakt. Een enorm schuldgevoel want achteraf had hij ook wel door dat hij in alle prachtige propaganda was getrapt. En iedereen keek hem nog steeds met de nek aan.
Voor mij is die oud-oom ook een slachtoffer van het Nazi-regime.
Veel mensen kozen ook een bepaalde kant toen nog helemaal niet duidelijk was dat dat jaren later veel verder zou gaan dan waar ze op dat moment voor kozen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:57 schreef Picchia het volgende:
[..]
Voor Nederlandse SS'ers was lidmaatschap vaak wel een keuze gedaan in vrijheid.
Plaats het even in het juiste tijdsbeeld wil je?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:57 schreef Picchia het volgende:
[..]
Voor Nederlandse SS'ers was lidmaatschap vaak wel een keuze gedaan in vrijheid.
Het was vanaf de dag van de inval van Nederland al duidelijk dat het heulen met een moordlustige vijand was. Ze kunnen hooguit roepen dat ze iets minder mensen hadden willen vermoorden, maar dat maakt niks goed.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:01 schreef Kluts het volgende:
[..]
Veel mensen kozen ook een bepaalde kant toen nog helemaal niet duidelijk was dat dat jaren later veel verder zou gaan dan waar ze op dat moment voor kozen.
Juist!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:54 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Aanzetten tot haat jegens SS'ers, verschrikkelijk.
Als dit de teneur van het onderwijs wordt, houd ik mijn kind later thuis.quote:
idd, verhalen van mijn opa en oma maakten dat ook wel duidelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:04 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het was vanaf de dag van de inval van Nederland al duidelijk dat het heulen met een moordlustige vijand was. Ze kunnen hooguit roepen dat ze iets minder mensen hadden willen vermoorden, maar dat maakt niks goed.
Nee dat klopt maar, om te zeggen dat alle SSers moordmachines waren, is ook onzin.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:58 schreef TitusPullo het volgende:
Verdomme, NIEMAND pleit ervoor om alleen de joodse slachtoffers te herdenken.
Want? Je wilt polariserend opvoeden? Hun zijn fout, wij zijn de goeie, wij hebben gewonnen en hun blijven daarom tot in eeuwigheid boeten? "ja maar paps, die mensen zijn nu toch allemaal dood?"quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:07 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Als dit de teneur van het onderwijs wordt, houd ik mijn kind later thuis.
Ik neem aan dat die indoctrinatie niet inhield dat ze geen oorlog zouden hoeven te voeren, want daarvoor waren ze nu juist in dienst gegaan. Er waren trouwens helemaal geen mooie praatjes voor de strijd aan het Oostfront, dat was een vernietigingsoorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:08 schreef imanidiot het volgende:
Deze mensen zijn ook geïndoctrineerd zeker niet allemaal maar genoeg waarbij dat wel is gebeurt.
Als de kogels om je oren vliegen denk je niet meer aan de mooie praatjes, alleen maar aan je familie en hoe je zo snel mogelijk thuis kom.
Jup want ze vertelde je precies wat je ging doen toen als je je aanmelden bij de ss.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:12 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die indoctrinatie niet inhield dat ze geen oorlog zouden hoeven te voeren, want daarvoor waren ze nu juist in dienst gegaan. Er waren trouwens helemaal geen mooie praatjes voor de strijd aan het Oostfront, dat was een vernietigingsoorlog.
Kinderen moeten inderdaad niet te weten komen dat er goed en kwaad is. Kunnen ze de volgende oorlog fijn NSB'er spelen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:11 schreef Bastard het volgende:
[..]
Want? Je wilt polariserend opvoeden? Hun zijn fout, wij zijn de goeie, wij hebben gewonnen en hun blijven daarom tot in eeuwigheid boeten? "ja maar paps, die mensen zijn nu toch allemaal dood?"
Hoe lang wil je het vol gaan houden?
Over indoctrinatie gesproken zeg.
Dit is een tamelijk zinloze tirade: je merkt het zelf al op, ze zijn dood (de meesten althans) en ik draag de Duitsers de misdaden van de SS niet na. Ik kan alleen niet tegen die verschrikkelijke relativering.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:11 schreef Bastard het volgende:
[..]
Want? Je wilt polariserend opvoeden? Hun zijn fout, wij zijn de goeie, wij hebben gewonnen en hun blijven daarom tot in eeuwigheid boeten? "ja maar paps, die mensen zijn nu toch allemaal dood?"
Hoe lang wil je het vol gaan houden?
Over indoctrinatie gesproken zeg.
Ze gingen toch in dienst? Dan kunnen ze alvast niet raar hebben opgekeken van het feit dat de kogels ze om de oren vlogen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:13 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Jup want ze vertelde je precies wat je ging doen toen als je je aanmelden bij de ss.
goed en kwaad is natuurlijk in the eye of the beholder enzoquote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:14 schreef waht het volgende:
[..]
Kinderen moeten inderdaad niet te weten komen dat er goed en kwaad is. Kunnen ze de volgende oorlog fijn NSB'er spelen.
Denk eens voorbij je eigen heilige huisje zou ik zeggen. Nogmaals: niemand van ons is geconfronteerd met dergelijke keuzes. Ik zou mijn vrienden niet meer aankijken als ze ervoor kiezen, maar kan me wel voorstellen dat je op dergelijke momenten verkeerde keuzes maakt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:49 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Liep hij dan zoveel gevaar om te sterven in Nederland? We weten vrijwel niets over die oudoom: niet waar hij vandaan kwam, niet waar hij is gestorven (tijdens een veldslag, in een hinderlaag, in krijgsgevangenschap), niet wanneer hij dienst heeft genomen. Ik heb hem dan ook nooit een oorlogsmisdadiger genoemd.
Welke heilige huisjes heb ik dan aangevoerd? Ik vroeg alleen of hij in Nederland zoveel kans liep om om te komen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:25 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Denk eens voorbij je eigen heilige huisje zou ik zeggen.
Wat een prachtige verbastering.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:23 schreef Re het volgende:
[..]
goed en kwaad is natuurlijk in the eye of the beholder enzo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |