En waarvan sommigen het met de dood hebben moeten bekopen door de Waffen-SS. Laten we eens een hypothetisch experiment doen. De Waffen-SS'er in kwestie heeft iemands man doodgeschoten. Vrouw komt op 4 mei naar de Dam en hoort een gedicht waarin het beeld geschetst wordt alsof de SS'er net zo hard slachtoffer is.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:41 schreef waht het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om en is een zinloos argument. Wat we wel kunnen zeggen is dat velen destijds voor dezelfde keuze stonden en anders hebben gedaan.
Tien minuten stilte en een rookpauze.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Jaarlijks.Meestal moet ik werken die avond, maar neem altijd ruim de tijd hiervoor.
Ik ben er mee opgegroeid. Mijn overgrootvader zat in het verzet en is omgebracht en mijn opa en oma hadden Joden op zolder.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:38 schreef yvonne het volgende:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar wie er eik aandacht besteedde aan 4 mei voor deze hele heisa begon.
Al een kleine 20 jaar elk jaar op de lokale begraafplaats bij de herdenking.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:38 schreef yvonne het volgende:
Ik ben stiekem wel benieuwd naar wie er eik aandacht besteedde aan 4 mei voor deze hele heisa begon.
Dat spreekt niemand tegen, maar we mogen dat niet zo maar accepteren. Wanhoop is geen excuus.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:42 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Gelul. Het is heel makkelijk roepen dat je niet achter 1 leider aan rent, maar wanhoop doet rare dingen met mensen...
Je overdrijft tot in het anti-semitismegebied.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:32 schreef Re het volgende:
[..]
laten we eens stilstaan bij het leed wat families moesten ondergaan. Maar goed, het enige wat ik gewoon wil zeggen is dat 4-5 mei wordt gekidnapt door het CIDI, en dat vind ik gewoon krom en hypocriet
Helaas, ik rook niet, vanavond werk ik weer, en ik kom bij mensen die WO 2 hebben meegemaakt, dus het is altijd al een beladen avond.quote:
Willen overleven wel.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:44 schreef waht het volgende:
[..]
Dat spreekt niemand tegen, maar we mogen dat niet zo maar accepteren. Wanhoop is geen excuus.
Wij slaan zoals altijd weer erg door in het nuanceren en het verdelen van medelijden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:43 schreef TitusPullo het volgende:
Ik vraag me af hoe ze in Polen of Rusland zouden reageren als er daar een dergelijk gedicht zou worden voorgedragen op een dergelijk moment.
Dat is een excuus om te gaan moorden, plunderen?quote:
Mijn grootvader is ook omgebracht omdat hij in het verzet zat.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:44 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik ben er mee opgegroeid. Mijn overgrootvader zat in het verzet en is omgebracht en mijn opa en oma hadden Joden op zolder.
Als jij kan kiezen tussen je kinderen eten geven of niet, denk ik dat je heel andere keuzes gaat maken dan je je nu voor zou kunnen stellen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:44 schreef waht het volgende:
[..]
Dat spreekt niemand tegen, maar we mogen dat niet zo maar accepteren. Wanhoop is geen excuus.
Exact, maar het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken of essentie is nu eenmaal niet iedereen gegeven.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is toch ook het hele punt? Je hebt nog wat figuren die er weer een sausje van anti-joods sentiment overheen gieten maar het hele twistpunt is dus of dit in zijn geheel bezien het juiste moment is.
Liep hij dan zoveel gevaar om te sterven in Nederland? We weten vrijwel niets over die oudoom: niet waar hij vandaan kwam, niet waar hij is gestorven (tijdens een veldslag, in een hinderlaag, in krijgsgevangenschap), niet wanneer hij dienst heeft genomen. Ik heb hem dan ook nooit een oorlogsmisdadiger genoemd.quote:
De laatste 10 jaar volg ik de tv-uitzendingen intensiever.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:38 schreef yvonne het volgende:
Goed, waarschijnlijk ben ik bevooroordeeld door de talloze verhalen van mijn grootouders die de oorlog zoals de meesten hebben ervaren vanuit het perspectief van de normale burger. Dan nog weet ik dat zij en velen met hen dezelfde honger en leed hadden maar er niet over peinsden om de kant van de bezetter te kiezen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:48 schreef Kluts het volgende:
[..]
Als jij kan kiezen tussen je kinderen eten geven of niet, denk ik dat je heel andere keuzes gaat maken dan je je nu voor zou kunnen stellen.
Wij kunnen helemaal niet oordelen over hoe het is om in oorlogstijd te leven.
Wat een polarisatie.quote:
Heb je het verzoek nou gelezen, Henk?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Wat een polarisatie.
Nee hoor.. alleen wij hebben recht op huillie doen, hullie niet. Kom op zeg!
Natuurlijk, in stilte met alle mooie gedachten en emotiesquote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:39 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Dat dus. De nuance ontbreekt bij die gasten. Zij zijn niet de enige die verdriet hebben (gehad). Ieder mag dat op zijn manier doen, en 4 mei is daar een mooie dag voor. Daar mag je, vind ik, je 'foute' opa ook herdenken.
quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:53 schreef Jian het volgende:
[..]
Natuurlijk, in stilte met alle mooie gedachten en emotiesmaar niet hardop, op een plein waar "zijn" slachtoffers staan, met hun gedachten en emoties!
Hou toch op man, die walgelijke tendens om alles kapot te relativeren komt me de keel uit.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:51 schreef Bastard het volgende:
[..]
Wat een polarisatie.
Nee hoor.. alleen wij hebben recht op huillie doen, hullie niet. Kom op zeg!
Goed verwoord.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 11:53 schreef Jian het volgende:
[..]
Natuurlijk, in stilte met alle mooie gedachten en emotiesmaar niet hardop, op een plein waar "zijn" slachtoffers staan, met hun gedachten en emoties!
Aanzetten tot haat jegens SS'ers, verschrikkelijk.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |