Er is natuurlijk wel een verschil tussen systematische vernietiging, industriele zelfs, en 'gewone' oorlogsslachtoffers. Maar daar tussen had je natuurlijk ook de Slaven die een heel andere behandeling kregen dan de Nederlanders en de Fransen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 20:58 schreef QEX het volgende:
Nee we herdenken geen bezetters, we herdenken slachtoffers.
En maar een paar andere (niet joodse) slachtoffers??? er waren 'slechts' 12,5 miljoen joden onder de ruim 72 miljoen doden.
oké ... nog niet gezien.quote:
Die keus hadden ze vanaf het begin al!quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:31 schreef QEX het volgende:
ook zigeuners, gehandicapten, communisten en homoseksuelen werden eruit gepikt om vernietigd te worden.
Vind het 'jammer' dat een herdenking via de rechter 'opgelost' moet worden. Al vind ik de oplossing die ze er voor gevonden hebben wel goed. Mensen zelf de keus geven tussen wel of niet langs de graven lopen.
Ik woon niet in Vorden, maar ik zou me kapot lachen over zo'n slappe tekst.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik een inwoner van Vorden was en ik zag dat vliegtuigje met de tekst "Vorden is fout" ... dan voel ik me aangesproken.. Ook omdat 'fout' in de oorlogscontext een hele beschuldigende lading is.
Hoe denkt men daar over die tekst in de lucht ?
Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vordenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:56 schreef Nemephis het volgende:
Dit getuigt van een enorm gebrek aan inzicht:
[ afbeelding ]
Inderdaad. Dat is eigenlijk de kern van het probleem. Het monopoliseren van het leed. En daarmee ook denken dat je het recht hebt om anderen voor te schrijven wie er wel of niet herdacht mag worden in deze oorlog.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 21:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen systematische vernietiging, industriele zelfs, en 'gewone' oorlogsslachtoffers. Maar daar tussen had je natuurlijk ook de Slaven die een heel andere behandeling kregen dan de Nederlanders en de Fransen.
Dus ik erken het recht van Joden om aandacht op te eisen voor hun volledige vernietiging ruiterlijk. Alleen dat is een bijzonderheid die extra aandacht verdient, je kunt alleen niet al het leed van WOII monopoliseren. En zeker niet uit politieke motieven om draagvlak te creeeren voor een eigen bezetting die ook op raciaal onderscheid gebaseerd is.
Ja, maar wij zijn 67 jaar geleden gedecimeerd. Jullie moeten naar ons luisteren....quote:Op vrijdag 4 mei 2012 22:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is eigenlijk de kern van het probleem. Het monopoliseren van het leed. En daarmee ook denken dat je het recht hebt om anderen voor te schrijven wie er wel of niet herdacht mag worden in deze oorlog.
Zulks zwaar taalgebruik ook weer.quote:Op donderdag 3 mei 2012 16:34 schreef Netsplitter het volgende:
"Het morele kompas van de lokale bestuurders is, net als zeventig jaar geleden, ver te zoeken", laat hij weten.
OK, dan zijn we het eens.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 22:03 schreef QEX het volgende:
@Kees 22 omdat ik jammer niet helemaal het goede woord er voor vind. Teleurstellend misschien dan, dat er bij zoiets gebruik moet worden gemaakt van de rechtbank. Zeker als die keus er dus al was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |