abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111145849
volgens mij stond de bron al vermeld.
'Good enough is better than perfect if it leaves time for fun,'
pi_111146517
Als ik een inwoner van Vorden was en ik zag dat vliegtuigje met de tekst "Vorden is fout" ... dan voel ik me aangesproken.. Ook omdat 'fout' in de oorlogscontext een hele beschuldigende lading is.
Hoe denkt men daar over die tekst in de lucht ?
pi_111146538
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 20:58 schreef QEX het volgende:
Nee we herdenken geen bezetters, we herdenken slachtoffers.
En maar een paar andere (niet joodse) slachtoffers??? er waren 'slechts' 12,5 miljoen joden onder de ruim 72 miljoen doden.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen systematische vernietiging, industriele zelfs, en 'gewone' oorlogsslachtoffers. Maar daar tussen had je natuurlijk ook de Slaven die een heel andere behandeling kregen dan de Nederlanders en de Fransen.

Dus ik erken het recht van Joden om aandacht op te eisen voor hun volledige vernietiging ruiterlijk. Alleen dat is een bijzonderheid die extra aandacht verdient, je kunt alleen niet al het leed van WOII monopoliseren. En zeker niet uit politieke motieven om draagvlak te creeeren voor een eigen bezetting die ook op raciaal onderscheid gebaseerd is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111146814
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:13 schreef QEX het volgende:
volgens mij stond de bron al vermeld.
oké ... nog niet gezien.

http://nl.wikipedia.org/w(...)_Tweede_Wereldoorlog

die 4 miljoen is 2x zo veel dan wat ik elders las.
pi_111146845
is er nou nog wat gebeurd?
pi_111146943
ook zigeuners, gehandicapten, communisten en homoseksuelen werden eruit gepikt om vernietigd te worden.

Vind het 'jammer' dat een herdenking via de rechter 'opgelost' moet worden. Al vind ik de oplossing die ze er voor gevonden hebben wel goed. Mensen zelf de keus geven tussen wel of niet langs de graven lopen.
pi_111147383
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:31 schreef QEX het volgende:
ook zigeuners, gehandicapten, communisten en homoseksuelen werden eruit gepikt om vernietigd te worden.

Vind het 'jammer' dat een herdenking via de rechter 'opgelost' moet worden. Al vind ik de oplossing die ze er voor gevonden hebben wel goed. Mensen zelf de keus geven tussen wel of niet langs de graven lopen.
Die keus hadden ze vanaf het begin al!

En waarom dat jammer tussen aanhalingstekens? Je vindt het dus niet echt jammer, maar wat dan wel?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111147598
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
Als ik een inwoner van Vorden was en ik zag dat vliegtuigje met de tekst "Vorden is fout" ... dan voel ik me aangesproken.. Ook omdat 'fout' in de oorlogscontext een hele beschuldigende lading is.
Hoe denkt men daar over die tekst in de lucht ?
Ik woon niet in Vorden, maar ik zou me kapot lachen over zo'n slappe tekst.
Zoiets als "homo's zijn stout" op een kerk van fundamentalistische christenen tijdens de homo-parade in Amsterdam. Maar dan zonder die van haat verwrongen koppen te kunnen zien.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111147681
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 18:56 schreef Nemephis het volgende:
Dit getuigt van een enorm gebrek aan inzicht:

[ afbeelding ]
Joodse 'actie uit de lucht' bij herdenking Vorden

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2012 21:54:55 ]
pi_111148348
Vanwaar de brandweer? Ze konden het toch gewoon laten uitbranden?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:00:49 #211
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111148676

De mensen leggen zelfs bloemen bij de graven van deze jongens.
The End Times are wild
  vrijdag 4 mei 2012 @ 22:02:35 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_111148795
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Er is natuurlijk wel een verschil tussen systematische vernietiging, industriele zelfs, en 'gewone' oorlogsslachtoffers. Maar daar tussen had je natuurlijk ook de Slaven die een heel andere behandeling kregen dan de Nederlanders en de Fransen.

Dus ik erken het recht van Joden om aandacht op te eisen voor hun volledige vernietiging ruiterlijk. Alleen dat is een bijzonderheid die extra aandacht verdient, je kunt alleen niet al het leed van WOII monopoliseren. En zeker niet uit politieke motieven om draagvlak te creeeren voor een eigen bezetting die ook op raciaal onderscheid gebaseerd is.
Inderdaad. Dat is eigenlijk de kern van het probleem. Het monopoliseren van het leed. En daarmee ook denken dat je het recht hebt om anderen voor te schrijven wie er wel of niet herdacht mag worden in deze oorlog.
The End Times are wild
pi_111148842
@Kees 22 omdat ik jammer niet helemaal het goede woord er voor vind. Teleurstellend misschien dan, dat er bij zoiets gebruik moet worden gemaakt van de rechtbank. Zeker als die keus er dus al was.
pi_111148897
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:02 schreef LXIV het volgende:

[..]

Inderdaad. Dat is eigenlijk de kern van het probleem. Het monopoliseren van het leed. En daarmee ook denken dat je het recht hebt om anderen voor te schrijven wie er wel of niet herdacht mag worden in deze oorlog.
Ja, maar wij zijn 67 jaar geleden gedecimeerd. Jullie moeten naar ons luisteren.... :'(

Antisemitisme... dat is het!! Schande!! :(

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2012 22:06:00 ]
pi_111153630
Bij het monument van Verdraagzaamheid te Leudal ; www.leudalmonument.nl herdenkt men al meer dan tien jaar SAMEN met Duitsers en Oostenrijkers. Ze doen dit echter niet op 4 mei maar op de dag van de bevrijding van de regio.

Het kan dus wel. Het ligt misschien wel iets minder gevoelig omdat het niet op 4 mei is en er geen SSérs zijn omgekomen in dat dorp.
pi_111153749
En iedereen maar huilen bij schindlers list. Man was officieel een nazi. Maar heeft wel 1200 joden gered.
pi_111154117
Ik werd er onpasselijk van toen ik de foto zag. :r
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:46:08 #218
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_111154681
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 16:34 schreef Netsplitter het volgende:
"Het morele kompas van de lokale bestuurders is, net als zeventig jaar geleden, ver te zoeken", laat hij weten.
Zulks zwaar taalgebruik ook weer. :N

Ze doen ook niet echt hun best om deze verschrikkelijke gebeurtenissen te vergeten. Ze rakelen het zelf steeds weer op. :{

:{˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_111157394
Goed om te horen dat een heel dorp 'fout' is. Deze mensen hebben zichzelf ervan overtuigd dat zij zelf 'goed' zijn. Als zij in een situatie zoals in de jaren '40-'45 terecht zouden komen, dan zou je ongetwijfeld bij hen kunnen onderduiken. Zij zouden zich zonder meer met gevaar voor eigen leven inzetten voor het verzet.

Ik geloof er geen reet van. Het soort mensen dat dit soort acties initieert, dat zijn waarschijnlijk dezelfde die zich de hele oorlog koest hebben gehouden, maar die bij de bevrijding wel vooropliepen met het mishandelen van 'Moffenmeiden'. Gewoon lekker anderen kapotmaken om je er maar van te verzekeren dat je eigen gedrag niet in twijfel wordt getrokken.

Dit even los van de vraag of je Duitse soldaten moet herdenken, waarop het antwoord is 'natuurlijk niet'. Het is kortzichtig, maar wel helemaal van nu: 'Ja maar, zij zijn ook dood gegaan en dat is zeg maar ook wel erg weetjewel, en die joden en communisten zijn ook geen lieverdjes.' Heeft alles te maken met hoe de betekenis van de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag vervaagd is. We laten inmiddels al een halve eeuw toe dat het niet meer om slachtoffers van het fascisme gaat, maar ook om de mensen die we naar Indonesië hebben gestuurd. Op die manier wordt het geheel gedepolitiseerd en losgekoppeld van goed en fout.

Vorden krijgt nu het hele naoorlogse verzet over zich heen omdat ze in dat dorpje gewoon de lijn van de afgelopen decennia tot het uiterste hebben doorgevoerd. Als 'we' op 4 mei ook de KNIL-militairen herdenken, dan kun je net zo goed ook de Duitsers meenemen die toevallig op ons grondgebied begraven liggen. Of je moet de betekenis van 4/5 mei maar weer eens wat concreter gaan maken. Maar je kunt niet heel specifiek ergens tussenin gaan lopen dicteren waar mensen wel en niet aan mogen denken en langs welk graf ze mogen lopen.
pi_111157613
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:03 schreef QEX het volgende:
@Kees 22 omdat ik jammer niet helemaal het goede woord er voor vind. Teleurstellend misschien dan, dat er bij zoiets gebruik moet worden gemaakt van de rechtbank. Zeker als die keus er dus al was.
OK, dan zijn we het eens.

En als we het dan toch over een breder beeld hebben:
De slachtoffers van het bombardement op Dresden zijn slachtoffers van een oorlogsmisdaad van de geallieerden: welbewust zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken.
En al die doden aan het oostfront, alle Russen, Oekraďners, Wit-Russen en alle andere, worden hier ook maar vergeten? ! Dat waren er wel vele malen meer dan de slachtoffers aan de westelijke kant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')