Die van 2010 was een vwo examen naar schijnt. En de vwo'ers kregen een havo examen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:48 schreef FokNederland het volgende:
Tekstveklaren zit bij mij wel goed meestal wel 85% goed samenvatten daarentegen is wat minder 60 a 65%, maar met een mooie N norm van 1,7 in 2010 (althans die had ik geoefend) haal je daarmee al een 8,0. Conclusie: ik ben gematig positief over Nederlands.
Ja, alles staat chronologisch vertelt, lijkt ook wel zo logisch.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:29 schreef Blistering het volgende:
Staan die punten die je in je samenvatting moet verwerken, eigenlijk chronologisch vermeld? Bijvoorbeeld dat de eerste vraag is: ''Van welke misvatting omtrent geheugentraining is er sprake?'' dat die dan ook aan het begin v/d tekst te vinden is en niet aan het einde?
Vermelden en vertellen is een heel verschil, maar goed.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ja, alles staat chronologisch vertelt, lijkt ook wel zo logisch.
Moeten we dit leren of alleen kunnen herkennen?quote:- Toelichting: De schrijver geeft voorbeelden of nadere uitleg om zijn opvattingen te verduidelijken.
- Toepassing: De schrijver beschrijft hoe een bepaalde theorie in de praktijk wordt toegepast.
- Uitwerking: De schrijver werkt een algemene stelling of theorie meer in detail uit (geeft nadere uitleg, voorbeelden).
- Verklaring: De schrijver legt uit hoe een bepaald verschijnsel is ontstaan.
- Verslag van onderzoek: De schrijver geeft de resultaten van een onderzoek.
- Voorbeelden: De schrijver verduidelijkt een bewering of verschijnsel met concrete voorbeelden.
- Voorwaarde: De schrijver stelt vooraf een eis waaraan voldaan moet worden, voordat iets kan plaatsvinden.
- Vraagstelling: De schrijver stelt, meestal in de inleiding, de hoofdvraag die hij in de rest van zijn artikel wil beantwoorden.
- Weerlegging: De schrijver toont aan dat een bewering of argumentatie niet juist is.
Echt leren hoef je dat niet, maar het wordt volgens mij gegeven in meerkeuzevragen en meestal herken je de goede dan welquote:Op maandag 14 mei 2012 17:37 schreef Rechten_Student het volgende:
Even een vraagje mensen, moeten we tekstdoelen enzo ook kennen?
Bijvoorbeeld schrijfdoelen als Informeren, uiteenzetten, overtuigen, tot actie aanzetten, beschouwen, vermaken ?
En hoe zit het met dit?
[..]
Moeten we dit leren of alleen kunnen herkennen?
Neen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:32 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Ik maak me nog het meest zorgen om de samenvatting. Ik kan niet eens normaal meer spellen zonder spellingscontrolelaat staan grammatica
Wordt er trouwens ook nog op spelling/grammatica gelet bij tekstverklaring?
Kijk in dit topic, staat het: Geleide samenvatting nederlands.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:37 schreef samenvatting2012 het volgende:
moet je bij de samenvatting de vraag herhalen? helemaal herhalen, gedeeltelijk? of alleen de inhoud kloppend met de vragen. krijg je dus punten voor het herhalen van de vraag?
Hoe heb je het gemaakt in het algemeen? Veel/weinig onvoldoendes? Nog tipsquote:Op maandag 14 mei 2012 21:20 schreef deman13 het volgende:
Is er nog iets hoe ik me voor kan bereiden? Ik heb zowat elk proef examen al gemaakt.
Hier hetzelfde, echt verschrikkelijk.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:25 schreef deman13 het volgende:
Beetje schommelend, de ene keer heb k echt een 7.5 en de andere keer een 5,3...
Geen idee, wil zelf ook wel wat tips
Proefwerk van 2008 was ook per ongeluk een VWO-examen. Daarom was de normering dat jaar ook erg hoog.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 09:25 schreef Blistering het volgende:
Hmm ben niet de enige dan. In 't begin maakte ik de nieuwste examens (2011 etc.), daar scoorde ik wel hoog voor (7,5 - 8,5), maar daarna is het enkel bergafwaarts gegaan. Voor m'n laatste (proef)examen, 2008-I meende ik haalde ik een 6,9. Maar goed, we gaan 't zien.
Dat zeiden jullie in 2010 ook alquote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:41 schreef xTraFresh het volgende:
[..]
Proefwerk van 2008 was ook per ongeluk een VWO-examen. Daarom was de normering dat jaar ook erg hoog.
dat was 2010quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:41 schreef xTraFresh het volgende:
[..]
Proefwerk van 2008 was ook per ongeluk een VWO-examen. Daarom was de normering dat jaar ook erg hoog.
Ja had ik ook gvd, wat is daar fout aan dan?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:18 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Citaat heb ik blijbaar fout. Directe kritiek op de slachtofferenquête geven. Ik had de zin
"Zo schieten slachtofferenquêtes op een belangrijk punt tekort: allochtonen en jongeren doen er minder vaak aan mee"
Dit citaat is fout, wtf? Hadden meer mensen deze zin gekozen?
Wat lul jij nou weer. Die is gewoon goed hoor haha.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:18 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Citaat heb ik blijbaar fout. Directe kritiek op de slachtofferenquête geven. Ik had de zin
"Zo schieten slachtofferenquêtes op een belangrijk punt tekort: allochtonen en jongeren doen er minder vaak aan mee"
Dit citaat is fout, wtf? Hadden meer mensen deze zin gekozen?
Dat citaat is wel goed. Daar krijg je twee punten voor. Voor de twee andere citaten maar een punt.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:18 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Citaat heb ik blijbaar fout. Directe kritiek op de slachtofferenquête geven. Ik had de zin
"Zo schieten slachtofferenquêtes op een belangrijk punt tekort: allochtonen en jongeren doen er minder vaak aan mee"
Dit citaat is fout, wtf? Hadden meer mensen deze zin gekozen?
Als die kneusjes alles als klacht in gaan dienen worden echte klachten straks niet meer serieus genomenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:22 schreef xTraFresh het volgende:
Samenvatten heb ik helemaal verpest, gelukkig heb ik tekstverklaring wel heel goed gemaakt. Maar 3 punten misgelopen daar.
http://www.examenklachten.nl/havo/nederlands
Haha, de klachten over het samenvattingsgedeelte stromen al wel binnen hoor!
Dit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:52 schreef Proloop het volgende:
Zeker zo'n 35 punten. Maar wel weer veel onzin. Zoals:
- welke 'andere ontwikkelingen' blablabla... moest je in je samenvatting opnemen. Terwijl:
Ervoor helemaal geen ontwikkelingen waren, dus het woordje 'andere' is misleidend + het ging om één ontwikkeling (staat ook in het correctiemodel) dus het woord ontwikkelingen moet ontwikkeling zijn. In twee woorden dus al 2 fouten, wie maakt die troep.
Heb jij niks te klagen dan? Die samenvatting was echt raar:quote:
Weet ik, dan kom ik nog op 28 punten uit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:56 schreef xTraFresh het volgende:
Houd er rekening mee dat er ook puntjes afgaan door eventuele spellingsfounten etc. he!
Ja, klopt. Maar op examenklachten.nl kun je de klachten lezen, vond ik wel geinig.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:59 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Weet ik, dan kom ik nog op 28 punten uit.
Dit is trouwens de 'echte' klachten site, ik zat net op de verkeerde.
http://examenklacht.nl/klacht
dus niet examenklachten.nl maar examenklacht.nl
Zoiets heb ik ook!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:00 schreef supaoshi het volgende:
- "Welke 'andere ontwikkelingen' (...) zeventiende eeuw volgen.", moest je in je samenvatting opnemen. Terwijl:
Ervoor helemaal geen ontwikkelingen waren, dus het woordje 'andere' is misleidend.
Bovendien ging het om één ontwikkeling (staat ook in het correctiemodel) dus het woord ontwikkelingen moet ontwikkeling zijn. Ons is altijd geleerd dat wanneer er meervoud gevraagd wordt, je in dit geval altijd meer dan één ontwikkeling moet geven.. Hierdoor werd het verkeerde van je verwacht wat en kwam je niet uit in het aantal woorden.
Dit is wat ik verstuurd heb.
Zoiets ga ik ook sturen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:00 schreef supaoshi het volgende:
- "Welke 'andere ontwikkelingen' (...) zeventiende eeuw volgen.", moest je in je samenvatting opnemen. Terwijl:
Ervoor helemaal geen ontwikkelingen waren, dus het woordje 'andere' is misleidend.
Bovendien ging het om één ontwikkeling (staat ook in het correctiemodel) dus het woord ontwikkelingen moet ontwikkeling zijn. Ons is altijd geleerd dat wanneer er meervoud gevraagd wordt, je in dit geval altijd meer dan één ontwikkeling moet geven.. Hierdoor werd het verkeerde van je verwacht wat en kwam je niet uit in het aantal woorden.
Dit is wat ik verstuurd heb.
Wtf? Ik dacht ook al, het is er 1, maar toch heb ik tig woorden verspild aan een tweede omdat er "ontwikkelingen" stond.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 17:52 schreef Proloop het volgende:
Zeker zo'n 35 punten. Maar wel weer veel onzin. Zoals:
- welke 'andere ontwikkelingen' blablabla... moest je in je samenvatting opnemen. Terwijl:
Ervoor helemaal geen ontwikkelingen waren, dus het woordje 'andere' is misleidend + het ging om één ontwikkeling (staat ook in het correctiemodel) dus het woord ontwikkelingen moet ontwikkeling zijn. In twee woorden dus al 2 fouten, wie maakt die troep.
Doorgestreepte zinnen zijn ook woorden!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:07 schreef xTraFresh het volgende:
Ze gaan toch niet moeilijk doen omdat ik enkel mijn klad-versie met veel doorgestreepte zinnen heb ingeleverd? Ik had namelijk geen tijd meer voor een netversie.
Als het maar met pen is.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:07 schreef xTraFresh het volgende:
Ze gaan toch niet moeilijk doen omdat ik enkel mijn klad-versie met veel doorgestreepte zinnen heb ingeleverd? Ik had namelijk geen tijd meer voor een netversie.
Vast wel.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:09 schreef Rechten_Student het volgende:
Even een vraagje jongens; bij het antwoord van vraag 6 staat er:
Vroeger was de dader het uitgangspunt / De dader is niet langer
(alleen) het uitgangspunt
Ik heb; De dader staat niet meer centraal, denken jullie dat dat goed wordt gerekend?
die was easyquote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:17 schreef Rechten_Student het volgende:
12. Welk type argumentatie gebruiken de schrijvers in alinea 9 om dit standpunt te
ondersteunen?
argumentatie op basis van
A autoriteit
B onderzoeksbevindingen
C vermoedens
D vooroordelen
Juiste antwoord B
Ik hoop voor je dat je niet verkeerd genummerd hebt...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:15 schreef n2012w het volgende:
Ik heb bij 12 bij een van de punten:Tegenover een dalend aantal diefstallen staat een stijgend aantal meldingen van geweld. Is dit ook goed?
Er stond duidelijk bij nummer je antwoorden dus wss wel ja.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:19 schreef Mascio het volgende:
Vraag 13: Welke twee ontwikkelingen worden bedoeld? Nummer je antwoorden.
Vervolgens moet je dan invullen:
1. Stijging van de meldingen
2. Stijging van de jeugdcriminaliteit
Maar ik heb dus ingevuld:
Stijging van de meldingen en stijging van de jeugdcriminaliteit.
Zouden ze dit helemaal fout rekenen?
2 Is sowieso goed, 1 twijfelachtig... Meldingen van wat? Geweld moest dat zijn.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:19 schreef Mascio het volgende:
Vraag 13: Welke twee ontwikkelingen worden bedoeld? Nummer je antwoorden.
Vervolgens moet je dan invullen:
1. Stijging van de meldingen
2. Stijging van de jeugdcriminaliteit
Maar ik heb dus ingevuld:
Stijging van de meldingen en stijging van de jeugdcriminaliteit.
Zouden ze dit helemaal fout rekenen?
Als er duidelijk bij staat dat je moet nummeren en je nummert het niet, dan wordt het foutgerekend.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:19 schreef Mascio het volgende:
Vraag 13: Welke twee ontwikkelingen worden bedoeld? Nummer je antwoorden.
Vervolgens moet je dan invullen:
1. Stijging van de meldingen
2. Stijging van de jeugdcriminaliteit
Maar ik heb dus ingevuld:
Stijging van de meldingen en stijging van de jeugdcriminaliteit.
Zouden ze dit helemaal fout rekenen?
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:25 schreef Mascio het volgende:
Geen idee, maar in het antwoordenboekje staat het gewoon als puntjes, net als de rest van de antwoorden waarbij je meerdere kenmerken moet noemen. Dat is dus raar.
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:24 schreef supaoshi het volgende:
Trouwens, dat is niet fout.
In het correctiemodel staat niets over: Indien leerling niet genummerd heeft geen punten toekennen.
Dus je krijgt volgens mij gewoon de punten.
Handiger met nakijken, maar daar mag men geen punten voor aftrekken.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:25 schreef Blistering het volgende:
Waarom moet je dan nummeren, beetje zinloos.
Jup de tweede heb ik precies zoals 't antwoordmodelquote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:26 schreef Mascio het volgende:
n2012w: vast wel, maar dan moet je nog wel een tweede reden hebben natuurlijk.
Dit snapte ik ook niet helemaal idd.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:32 schreef Proloop het volgende:
Nog een fout bij de samenvatting overigens: Er staat dus "welke andere ontwikkelingen met betrekking tot (de kijk op) dieren vanaf de zeventiende eeuw volgden;"
En dan staat er in het correctiemodel:
(vervolg ontwikkelingen met betrekking tot dier)
- daardoor 1
- serieus nemen van gevoel van dier 1
- tornen aan de heersende opvatting van de mens over suprematie over het dier 1
Terwijl in de tekst staat:
"Het besef dringt door dat alle gewervelde dieren, inclusief mensen, eenzelfde zenuwstructuur hebben en vaak hetzelfde voelen. Langzamerhand begint met het gevoel van dieren serieus te nemen."
Dit heb ik dan ook overgenomen, want dan geef je de ontwikkelingen al aan, alleen dat woordje 'daardoor' hoeft helemaal niet, dus slaat nergens op dat je daar een punt voor moet krijgen. Er wordt namelijk gevraagd om ontwikkelingen en niet om iets te verklaren dus heb je het woord 'daardoor' helemaal niet nodig.
Misschien nog eens Bambi opzetten?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:40 schreef xTraFresh het volgende:
Ik heb totaal geen 'aah'-gevoel meer bij pijn lijdende dieren na het maken van dit examen.
quote:LAKS opnieuw overstelpt met examenklachten
Laatste update: 15 mei 2012 17:56 info
AMSTERDAM - Eindexamenkandidaten klagen opnieuw massaal over de toetsen van dinsdag.
Foto: ANP
Dat meldde een woordvoerder van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS), waar de servers kuren hebben door de drukte.
Dinsdagmiddag deden havisten het examen Nederlands en vwo-scholieren management & organisatie (m&o). ''Direct na die examens grijpen ze de smartphone. We zijn met man en macht bezig de servers draaiende te houden'', aldus een woordvoerder.
Bij het LAKS vermoeden ze dat de strengere eisen een belangrijke oorzaak zijn voor de klachtenregen. ''De eisen zorgen voor meer stress, vandaar'', aldus een woordvoerder.
Tehatex
De examens tehatex (vwo) en geschiedenis (vmbo) die deze ochtend gemaakt werden, leverden weinig klachten op.
Wel zijn er in de nacht van maandag op dinsdag nog veel klachten binnengekomen over het examen Nederlands voor het vwo van afgelopen maandag. Dat examen zorgde die dag ook al voor overbelaste servers bij het LAKS.
Terecht
Er was steun voor klagende vwo-scholieren die maandag het examen Nederlands maakten. Bij een vraag over een artikel waren volgens de scholieren meerdere antwoorden mogelijk. De schrijfster van het artikel, Joke Hermsen, liet via twitter weten dat ze het daarmee eens is.
Hermsen liet weten de vragen erg vaag te vinden. ''Net op eindexamenjournaal radio 3 fm gezegd dat scholieren terecht klachten hebben over o.a. vraag 1 examen Nederlands vwo'', twitterde ze. Bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren zorgde het examen voor een regen aan klachten.
Dit was de enige vraag van het tekstverklaren die ik fout had. Ik had ook B moest A zijn toch?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:17 schreef Rechten_Student het volgende:
12. Welk type argumentatie gebruiken de schrijvers in alinea 9 om dit standpunt te
ondersteunen?
argumentatie op basis van
A autoriteit
B onderzoeksbevindingen
C vermoedens
D vooroordelen
Juiste antwoord B
Nee B is goed.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:54 schreef Elco.. het volgende:
[..]
Dit was de enige vraag van het tekstverklaren die ik fout had. Ik had ook B moest A zijn toch?
:x
Begreep 'm wel, maar heb 'm verneuktquote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:54 schreef CRAPjoris het volgende:
Ben ik de enige die de vraagstelling van vraag 16 niet begreep?
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:56 schreef SecretStoryWous het volgende:
KUT samenvatting grrr...
[ afbeelding ]
De verbanden waren ver te zoeken, maar met de vraagstelling zelf was niets mis naar mijn mening.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:54 schreef CRAPjoris het volgende:
Ben ik de enige die de vraagstelling van vraag 16 niet begreep?
Hoogleraar Ido Weijers zat in heel die alinea te mauwen dat hij het er mee eens was. Dus autoriteit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:54 schreef Elco.. het volgende:
[..]
Dit was de enige vraag van het tekstverklaren die ik fout had. Ik had ook B moest A zijn toch?
:x
-edit- ik had vraag 15 fout niet 12
Dat ging niet over hoogleraar Ido Weijers, maar over de parketsecretarissen van het OMquote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:11 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Hoogleraar Ido Weijers zat in heel die alinea te mauwen dat hij het er mee eens was. Dus autoriteit.
Ik denk rond de 95% samenvatting.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Ik vraag me toch af waar al die klachten dan over gaan. Vond het een vrij duidelijk examen
Over de eerder genoemde voorbeelden.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Ik vraag me toch af waar al die klachten dan over gaan. Vond het een vrij duidelijk examen
Deze manquote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:46 schreef xTraFresh het volgende:
http://www.examenklachten(...)els-examen-had-.html
Wat een wous
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:46 schreef xTraFresh het volgende:
http://www.examenklachten(...)els-examen-had-.html
Wat een wous
Hoezo zou dat gebeuren dan?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:50 schreef Rockiejj het volgende:
Maar serieus he, als alinea 2 en alinea 3 worden goed gerekend zou dat wel chill zijn!
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:53 schreef Insomnia_ het volgende:
tijdens mijn examen speelde mijn probleem op dat ik een ongewenste erectie kreeg.
doordat mijn geslachtsdeel tegen de onderkant van mijn tafel aan drukte wiebelde mijn tafel constant van links naar rechts waardoor ik met moeite een nette samenvatting kon schrijven.
hierbij wil ik graag om aandacht vragen voor iets hogere tafels om dit soort problemen in de toekomst te vermijden.
http://www.examenklachten(...)erectiestoornis.html
quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:53 schreef Insomnia_ het volgende:
tijdens mijn examen speelde mijn probleem op dat ik een ongewenste erectie kreeg.
doordat mijn geslachtsdeel tegen de onderkant van mijn tafel aan drukte wiebelde mijn tafel constant van links naar rechts waardoor ik met moeite een nette samenvatting kon schrijven.
hierbij wil ik graag om aandacht vragen voor iets hogere tafels om dit soort problemen in de toekomst te vermijden.
http://www.examenklachten(...)erectiestoornis.html
Ik dacht al, wat maakt die gast naast me een geluid.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:53 schreef Insomnia_ het volgende:
tijdens mijn examen speelde mijn probleem op dat ik een ongewenste erectie kreeg.
doordat mijn geslachtsdeel tegen de onderkant van mijn tafel aan drukte wiebelde mijn tafel constant van links naar rechts waardoor ik met moeite een nette samenvatting kon schrijven.
hierbij wil ik graag om aandacht vragen voor iets hogere tafels om dit soort problemen in de toekomst te vermijden.
http://www.examenklachten(...)erectiestoornis.html
quote:Ik ging tijdens het examen naar de wc omdat mijn diaree weer opspeelde, er moest een begeleider mee. Nadat ik bijna een uur had zitten bouten en weer terug kon flipte de begeleider, hij vond dat ik niet meer verder mocht met mijn examen. Maar waar staat dat ik niet zolang naar de wc mag?
Waar maak je je druk omquote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:10 schreef Rechten_Student het volgende:
Jongens, hou aub op. Daar is het niet voor bedoeld.
Baasquote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:12 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Die klachten zijn wel geweldig om te lezen:
[..]![]()
Ze doen toch niets aan klachten op examenklachten.nlquote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:14 schreef Rechten_Student het volgende:
Denk je dat ze de echte klachten serieus nemen als er zoveel crap tussenstaat ? Daar maak ik me druk om.
dafuqquote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:46 schreef xTraFresh het volgende:
http://www.examenklachten(...)els-examen-had-.html
Wat een wous
Niet eens echt onderzocht, alle klachten worden gerangschikt en in grafieken gegooid, dit wordt vergeleken met voorgaande jaren en zo worden de n-termen vastgesteld.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:16 schreef xTraFresh het volgende:
[..]
Ze doen toch niets aan klachten op examenklachten.nl
Alleen aan de klachten die bij het LAKS (examenklacht.nl) worden ingevoerd worden echt onderzocht en alleen daar wordt er iets mee gedaan.
Prima.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:18 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Ongeveer 25 punten voor het eerste deel![]()
Ongeveer 12 punten voor de samenvatting![]()
Best goed denk ik zo?
Haha, held!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 19:46 schreef xTraFresh het volgende:
http://www.examenklachten(...)els-examen-had-.html
Wat een wous
Blijven proberen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:24 schreef Proloop het volgende:
Ik kan geen klachten versturen naar LAKS, continu error error error
Moet nu weer opgelost zijn als het goed is.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:24 schreef Proloop het volgende:
Ik kan geen klachten versturen naar LAKS, continu error error error
Goed dat je dat post, Hiermee kan ik nog wat puntjes omhoog of in iedergeval 20 Aquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:29 schreef Jentin het volgende:
Het verslag van de landelijke examenbesprekingen van Levende Talen staat online:
http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT
Er staan wat extra bespiegelingen in over hoe de vragen beantwoord moesten worden. Veel (niet alle!) leraren nemen deze verslagen mee in hun beoordeling. Het is echter géén officiële aanvulling op het correctievoorschrift, dus je docent hoeft zich niet aan de uitkomsten van deze bespreking te houden. Misschien heb je er toch iets aan (en je kunt natuurlijk altijd aan je leraar vragen of hij/zij dit meeneemt in zijn/haar beoordeling).
Jij als docente, hoe denk jij dat de normering zal gaan worden? Volgens mij was het in het algemeen een relatief moeilijke tekst ten opzichte van vorige jaren. Klopt dat?quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:51 schreef Jentin het volgende:
Nee, zo'n officiële aanvulling komt niet voor elk vak. Verschijnt alleen wanneer er echt fouten zitten in het correctiemodel/de puntentelling etc. (Zoals bij VWO Nederlands, dit jaar.)
Ik moet eerlijk zeggen dat het ik examen nog niet heel uitgebreid heb bekeken, dat wil zeggen: ik moet nog beginnen met nakijken. Ik heb het gelezen en de opdrachten zelf gemaakt. Het was zeker niet makkelijk, maar wat mij betreft wel te doen voor leerlingen. (Ik vind een examen pas écht te zwaar als het zelfs voor mij lastig is en dat was nu niet zo.) De samenvattingstekst vond ik wel erg lang en de bijbehorende opdracht ook. Ik verwacht in ieder geval geen extreem vriendelijke norm, maar goed, ik ben bepaald geen normenprofeetquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:53 schreef deman13 het volgende:
[..]
Jij als docente, hoe denk jij dat de normering zal gaan worden? Volgens mij was het in het algemeen een relatief moeilijke tekst ten opzichte van vorige jaren. Klopt dat?
quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:59 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat het ik examen nog niet heel uitgebreid heb bekeken, dat wil zeggen: ik moet nog beginnen met nakijken. Ik heb het gelezen en de opdrachten zelf gemaakt. Het was zeker niet makkelijk, maar wat mij betreft wel te doen voor leerlingen. (Ik vind een examen pas écht te zwaar als het zelfs voor mij lastig is en dat was nu niet zo.) De samenvattingstekst vond ik wel erg lang en de bijbehorende opdracht ook. Ik verwacht in ieder geval geen extreem vriendelijke norm, maar goed, ik ben bepaald geen normenprofeet.
Het lijkt me inderdaad heel gezond en logisch dat het examen voor mij sowieso makkelijker is dan voor mijn leerlingen. Dat hoef je me écht niet uit te leggen. Ik zeg ook niet dat een examen makkelijk is als ik het makkelijk vind, want dan is 95% van de examens makkelijk. Ik geef alleen maar aan dat er soms examens zijn die zelfs voor docenten heel moeilijk te maken zijn en dat ik dát een goede reden vind om te zeggen dat een examen echt té moeilijk is.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:04 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Wat u makkelijk vindt, kunnen VWO leerlingen zwaar vinden. Natuurlijk zal het voor u veel makkelijker zijn dan voor HAVO leerlingen, die zijn meestal pas 17 jaar. Dus die beredenering dat het pas echt moeilijk is, als u het ook moeilijk vindt te maken is echt gebaseerd op lucht.
Over opvliegen gesprokenquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:16 schreef Jentin het volgende:
[..]
Het lijkt me inderdaad heel gezond en logisch dat het examen voor mij sowieso makkelijker is dan voor mijn leerlingen. Dat hoef je me écht niet uit te leggen. Ik zeg ook niet dat een examen makkelijk is als ik het makkelijk vind, want dan is 95% van de examens makkelijk. Ik geef alleen maar aan dat er soms examens zijn die zelfs voor docenten heel moeilijk te maken zijn en dat ik dát een goede reden vind om te zeggen dat een examen echt té moeilijk is.
Als ik de moeilijkheid van een examen beoordeel, kijk ik bijvoorbeeld naar de formulering van de vragen en naar de structuur van een tekst (bijvoorbeeld: zitten er veel signaalwoorden in) en probeer ik in te schatten of het realistisch is te verwachten dat (mijn) leerlingen uit de voeten kunnen met de tekst en de opgaven.
Misschien drukte ik me wat ongelukkig uit, maar zo opvliegen lijkt me nogal onnodig.
En laat je sarcastische smileys ook gerust achterwege.
Kom op zeg wat denk je nou zelf.quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:21 schreef Fabienvg het volgende:
Ik heb voor de samenvatting niet het vraagnummer gezetWordt mijn samenvatting nu niet nagekeken met als consequentie dat ik 0 punten heb voor de samenvatting?
quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:21 schreef Fabienvg het volgende:
Ik heb voor de samenvatting niet het vraagnummer gezetWordt mijn samenvatting nu niet nagekeken met als consequentie dat ik 0 punten heb voor de samenvatting?
Ik verwacht dan dat 80% 0 punten krijgt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:21 schreef Fabienvg het volgende:
Ik heb voor de samenvatting niet het vraagnummer gezetWordt mijn samenvatting nu niet nagekeken met als consequentie dat ik 0 punten heb voor de samenvatting?
Je krijgt 0 punten volgens mij dan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:21 schreef Fabienvg het volgende:
Ik heb voor de samenvatting niet het vraagnummer gezetWordt mijn samenvatting nu niet nagekeken met als consequentie dat ik 0 punten heb voor de samenvatting?
Ik denk dat ze gewoon een boete gaan uitschrijven oid.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef Fabienvg het volgende:
Ik weet het, erg dom. Niet opgelet. Toch denk ik dat ze hier geen 0 punten voor gaan geven. Het is slordig - mee eens -, maar meer niet, lijkt me.
Wat bedoel je?quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:34 schreef Rechten_Student het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon een boete gaan uitschrijven oid.
Maar waarom kon je er nu pas mee, ik weet echt niet meer of ik dat heb neergezet. Maar je ziet toch aan de andere reacties dat ze natuurlijk er niks van af trekken.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:31 schreef Fabienvg het volgende:
Nee, ik troll serieus níet. Was een heel serieuze vraag -_-.
Ik snap je punt. In eerste instantie dacht ik ook: boeiend, daar gaan ze niet moeilijk overdoen. Nu verder met de volgende CSE's. Zat me eigenlijk sinds vandaag pas niet lekker, vandaar mijn late post. Dat ze er natuurlijk niets vanaf trekken zou ik niet té snel zeggen (je weet maar nooit met hen). Toch inderdaad wel erg voordehandliggend dat ze hier niet moeilijk overdoen. Bedankt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:34 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Maar waarom kon je er nu pas mee, ik weet echt niet meer of ik dat heb neergezet. Maar je ziet toch aan de andere reacties dat ze natuurlijk er niks van af trekken.
Bedankt, door jou ga ik twijfelen of ik nou wel of niet dat nummer voor de kantlijn heb gezet.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:38 schreef Fabienvg het volgende:
[..]
Ik snap je punt. In eerste instantie dacht ik ook: boeiend, daar gaan ze niet moeilijk overdoen. Nu verder met de volgende CSE's. Zat me eigenlijk sinds vandaag pas niet lekker, vandaar mijn late post. Dat ze er natuurlijk niets vanaf trekken zou ik niet té snel zeggen (je weet maar nooit met hen). Toch inderdaad wel erg voordehandliggend dat ze hier niet moeilijk overdoen. Bedankt.
Boven mijn samenvatting heb ik alleen Bambi en het ah-gevoel (ofzo iets) neergezet.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:41 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Bedankt, door jou ga ik twijfelen of ik nou wel of niet dat nummer voor de kantlijn heb gezet.
Maar dacht je nou echt dat als er groot staat boven jou samenvatting:
Samenvatting:...
Blablablabla, dat ze hem niet na gaan kijken omdat je dat niet neer hebt gezet.
Bij andere opgaves is het wel heel belangrijk om het overzicht te houde.
Ze kijken daar waarschijnlijk niet eens naar.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:46 schreef Fabienvg het volgende:
[..]
Boven mijn samenvatting heb ik alleen Bambi en het ah-gevoel (ofzo iets) neergezet.
Ik had het niet gedacht, maar toch wel net te veel twijfel om het even te vragen.
Ook weer waar trouwens. Conclusie: zorgen om niks.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:50 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ze kijken daar waarschijnlijk niet eens naar.
Inderdaad, maar ik twijfel vaak ook over dingen. Verder goede examens gemaakt?, hoeveel punten heb je voor Nederlands?quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:52 schreef Fabienvg het volgende:
[..]
Ook weer waar trouwens. Conclusie: zorgen om niks.
FokNL zijn examens gingen uitstekend, hij had alleen een zonde blok: Engels. Daar kreeg FokNL een ernstige blackout waardoor hij nu een uitzonderlijk laag cijfer heeft.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:02 schreef Fabienvg het volgende:
Verder gingen al mijn examens goed! Waarschijnlijk overal een 7 (en een 9 voor Frans), behalve voor Nederlands. Daarvoor heb ik 32/33 punten behaald (van de 50 punten dacht ik). De tekst vond ik goed te doen, de samenvatting ging kortom: kut. Heb daar maar 9 van de 19 punten behaald, exclusief puntenaftrek voor spelling.
Jou hoef ik het volgens mij niet te vragen, maar toch eigenwijs zijn: hoe gingen jouw examens?
Uitzonderlijk laag kan ik me haast niet voorstellenquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:04 schreef DatBoss het volgende:
[..]
FokNL zijn examens gingen uitstekend, hij had alleen een zonde blok: Engels. Daar kreeg FokNL een ernstige blackout waardoor hij nu een uitzonderlijk laag cijfer heeft.
Nee, minimaal 8,0 49/55 punten. En Nederlands was zeer makkelijk het tekstverklaren althans bijna alle punten, samenvattingquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:05 schreef Fabienvg het volgende:
[..]
Uitzonderlijk laag kan ik me haast niet voorstellen.
Trololol..
Moet je nog niet naar bed toe stoutert?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:04 schreef DatBoss het volgende:
[..]
FokNL zijn examens gingen uitstekend, hij had alleen een zonde blok: Engels. Daar kreeg FokNL een ernstige blackout waardoor hij nu een uitzonderlijk laag cijfer heeft.
Gaan we gemeen doen, ik ben fokking 2 examenweken lang elke dag om 22:00 gaan slapen en weer wakker geworden midden om like 3-4 uur uit angst.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:16 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Moet je nog niet naar bed toe stoutert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |