abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111461978
Hallo allemaal,

Het is bijna zover!

Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik nu precies een geleide samenvatting moet maken. Dat is de reden dat ik het even hier post.

Dit komt uit het examen van vorig jaar:

Aandachtspunten:
-wat er geconstateerd wordt met betrekking tot het huidige emancipatiedebat
-wat het voornaamste verschil is in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat
van vroeger en dat van nu

Antwoorden:
-Het emancipatiedebat (is weer helemaal in, maar) mist een duidelijke richting
-Vroeger werden mannen en vrouwen als gelijk gezien
Nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

Hoe schrijf ik dit nu in het net op? Kan iemand een voorbeeld typen?
En moeten de aandachtspunten telkens terug in de samenvatting?

Alvast bedankt!

Gr,
Caddilac
pi_111462071
Sowieso de aandachtspunten noemen! Dat is vaak al een punt waard.
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_111462528
Ja daar dacht ik ook aan, maar hoe zet je het dan in het net neer?

Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd. Dat het helemaal in is, maar een duidelijke richting mist.

In mijn schoolexamen deed ik dit ook, maar was het woord ''dat'' fout. Iemand een idee?
pi_111462778
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is.

Zou dat kunnen ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111462858
Maar dan is de aandachtspunt niet terug gekomen...
pi_111462970
Aan jou de taak..
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111463012
Duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Dat is de constatering met het huidige emancipatiedebat.

zo?
pi_111463266
De constatering met betrekking tot het huidige emancipatiedebat is dat er een duidelijke richting ontbreekt, maar wel is duidelijk dat het debat populair is. Het voornaamste verschil in uitgangspunt tussen het emancipatiedebat is dat vroeger mannen en vrouwen gelijk gezien waren. Nu heerst echter de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn.

Dit zou ik doen. Probeer telegramstijl te vermijden ("duidelijke richting ontbreekt"). Ook is het niet handig om een zin met "dat", "dit", etcetera te laten beginnen omdat het dan niet duidelijk is waar dit verwijswoord op slaat.
pi_111463469
Dus dit zou wel goed zijn geweest:

Met het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger gelijk gezien waren, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

Bedankt, top!
pi_111464166
De antwoorden staan overigens op www.examenblad.nl, je hebt het over HAVO 5 examen Nederlands van vorig jaar, toch?
pi_111464322
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled.

Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
pi_111464609
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:34 schreef caddilac het volgende:
Dat klopt, maar daar staan niet de formuleringen van een zin. Daar moet je zelf uitkomen, vandaar ook dat ik het hier vraag. Ik heb natuurlijk even zelf gegoogled.

Het is toch ook zo dat als je zinnen niet met elkaar verbind of net als ik een zin met ''dat'' begint. Daar krijg je maximaal 4 punten aftrek voor, toch?
Dat weet ik niet, waar haal jij al deze theorie vandaan? Want hier ben ik ook volstrekt onbekend mee.
pi_111464764
Dat staa in het correctievoorschrift onderaan, evenals de woordenoverschrijding.
pi_111464789
je kan gewoon overschrijven wat er in de tekst staat?
pi_111464907
Hierbij nog een aandachtspunt:
wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat

antwoord:

Een nieuw sociaal contract
waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig

Ik zou het zo opschrijven:

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is dat er een nieuwe sociaal contract moet komen waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Zou dit zo kunnen?
pi_111464923
De eeuwige strijd van de dualiteit.
Plus en min, yin en yang, man en vrouw. In de arena der materie is dit één van de voorwaarden van bestaan.
Beiden polen gelijk? Goed punt!
Beide polen totaal verschillend? Goed punt!

Dualiteit overstijgen? Sure. Vertel me maar hoe!
pi_111464929
quote:
Dat klopt: spel- en formuleringsfouten leveren per twee fouten een punt aftrek op, met een maximum van 4 (bij zeven of meer fouten). Interpunctiefouten (punten, komma's) kosten ook punten. Naast deze aftrek kunnen er nog punten afgetrokken worden als je meer woorden gebruikt dan toegestaan: maximaal 16 punten aftrek.

quote:
Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting. Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
Deze aanpassingen/opmerkingen zou ik noteren bij mijn leerlingen. 'De uitgangspunt' is sowieso één fout, en 'dat vrouwen en mannen gelijk gezien waren' lijkt me ook niet kloppen. Zo ben je een van de drie punten alweer kwijt.
pi_111465079
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:57 schreef caddilac het volgende:
Hierbij nog een aandachtspunt:
wat de inzet moet zijn van het nieuwe emancipatiedebat

antwoord:

Een nieuw sociaal contract
waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig

Ik zou het zo opschrijven:

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Zou dit zo kunnen?
Ik zou 'is' veranderen in 'zou moeten zijn', gezien de formulering in de opdracht. Verderop pas je dan 'moet komen' aan in 'komt'. Verder: het is 'nieuw contract', niet 'nieuwe contract'.
pi_111465177
Oke dat is duidelijk, en per aandachtspunt natuurlijk 1 witregel. Dus in het net:

Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting.

Het voornaamste verschil in de het (of weglaten) uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd waren werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn

De inzet van het nieuwe emancipatiedebat is --> zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract moet komen --> komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden?
pi_111465561
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 18:06 schreef caddilac het volgende:
Moeten de alineas niet verbonden zijn met signaalwoorden?
Dat zou ik wel doen als je bepaalde verbanden moet aangeven: oorzaken, gevolgen, tegenstellingen, verklaringen etc. Woordjes als 'want', 'daardoor', 'bovendien' en 'toch' leveren soms al een punt op. Je moet echter niet zomaar verbanden gaan leggen tussen alinea's als die verbanden er niet zijn.
Soms beginnen mensen zomaar ineens een zin met 'maar' of 'bovendien' terwijl het helemaal niet om een tegenstelling of opsomming gaat. Zo'n verkeerd verband kan je punten kosten zelfs als je verder wél het goede antwoord opschrijft.
Gebruik signaalwoorden zorgvuldig. Leg deze twee dingen bijvoorbeeld maar eens naast elkaar:

- Het gaat goed met de emancipatie, want vrouwen werken veel meer.
- Het gaat goed met de emancipatie, maar vrouwen werken veel meer.

Er staat bijna hetzelfde, maar het betekent echt iets anders.
pi_111467232
Van mijn docent nederlands heb ik geleerd dat je niet perse alineas moet hebben in de samenvatting. wel altijd de aandachtspunten laten terugkomen en signaalwoorden gebruiken, als je bijvoorbeeld meerdere gevolgen moet noemen, ten eerste, ten tweede etc.

Maar alineas is niet verplicht

[ Bericht 26% gewijzigd door caddilac op 12-05-2012 21:02:19 ]
pi_111476818
Die heb ik ook al gezien, heb heel google afgezocht
Ik zelf zou deze 3 aandachtspunten zo in mijn samenvatting zetten:

Met betrekking tot het huidige emancipatiedebat wordt geconstateerd dat het helemaal in is, maar het mist een duidelijke richting.
Het voornaamste verschil in het uitgangspunt tussen het emancipatiedebat van vroeger en nu is dat vrouwen en mannen vroeger als gelijk gezien/beschouwd werden, maar nu heerst de opvatting dat mannen en vrouwen van nature ongelijk zijn
De inzet van het nieuwe emancipatiedebat zou moeten zijn dat er een nieuwe sociaal contract komt waarin mannen en vrouwen ongelijk zijn, maar wel gelijkwaardig.

Of is het verstandiger per aandachtspunt een witregel open laten?
pi_111476887
We mochten (volgens mij) geen witregels gebruiken, alleen maar inspringen..
pi_111476964
Je hoeft de vragen niet helemaal te herhalen hoor, vroeger kreeg je daar punten voor , tegenwoordig niet meer. Dit scheelt met je hoeveelheid woorden en hoef je je geen druk meer te maken om hoe je zo'n lange zin hoort te formuleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')