Die van 2010 was een vwo examen naar schijnt. En de vwo'ers kregen een havo examen.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:48 schreef FokNederland het volgende:
Tekstveklaren zit bij mij wel goed meestal wel 85% goed samenvatten daarentegen is wat minder 60 a 65%, maar met een mooie N norm van 1,7 in 2010 (althans die had ik geoefend) haal je daarmee al een 8,0. Conclusie: ik ben gematig positief over Nederlands.
Ja, alles staat chronologisch vertelt, lijkt ook wel zo logisch.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:29 schreef Blistering het volgende:
Staan die punten die je in je samenvatting moet verwerken, eigenlijk chronologisch vermeld? Bijvoorbeeld dat de eerste vraag is: ''Van welke misvatting omtrent geheugentraining is er sprake?'' dat die dan ook aan het begin v/d tekst te vinden is en niet aan het einde?
Vermelden en vertellen is een heel verschil, maar goed.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 15:32 schreef FokNederland het volgende:
[..]
Ja, alles staat chronologisch vertelt, lijkt ook wel zo logisch.
Moeten we dit leren of alleen kunnen herkennen?quote:- Toelichting: De schrijver geeft voorbeelden of nadere uitleg om zijn opvattingen te verduidelijken.
- Toepassing: De schrijver beschrijft hoe een bepaalde theorie in de praktijk wordt toegepast.
- Uitwerking: De schrijver werkt een algemene stelling of theorie meer in detail uit (geeft nadere uitleg, voorbeelden).
- Verklaring: De schrijver legt uit hoe een bepaald verschijnsel is ontstaan.
- Verslag van onderzoek: De schrijver geeft de resultaten van een onderzoek.
- Voorbeelden: De schrijver verduidelijkt een bewering of verschijnsel met concrete voorbeelden.
- Voorwaarde: De schrijver stelt vooraf een eis waaraan voldaan moet worden, voordat iets kan plaatsvinden.
- Vraagstelling: De schrijver stelt, meestal in de inleiding, de hoofdvraag die hij in de rest van zijn artikel wil beantwoorden.
- Weerlegging: De schrijver toont aan dat een bewering of argumentatie niet juist is.
Echt leren hoef je dat niet, maar het wordt volgens mij gegeven in meerkeuzevragen en meestal herken je de goede dan welquote:Op maandag 14 mei 2012 17:37 schreef Rechten_Student het volgende:
Even een vraagje mensen, moeten we tekstdoelen enzo ook kennen?
Bijvoorbeeld schrijfdoelen als Informeren, uiteenzetten, overtuigen, tot actie aanzetten, beschouwen, vermaken ?
En hoe zit het met dit?
[..]
Moeten we dit leren of alleen kunnen herkennen?
Neen.quote:Op maandag 14 mei 2012 19:32 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Ik maak me nog het meest zorgen om de samenvatting. Ik kan niet eens normaal meer spellen zonder spellingscontrolelaat staan grammatica
Wordt er trouwens ook nog op spelling/grammatica gelet bij tekstverklaring?
Kijk in dit topic, staat het: Geleide samenvatting nederlands.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:37 schreef samenvatting2012 het volgende:
moet je bij de samenvatting de vraag herhalen? helemaal herhalen, gedeeltelijk? of alleen de inhoud kloppend met de vragen. krijg je dus punten voor het herhalen van de vraag?
Hoe heb je het gemaakt in het algemeen? Veel/weinig onvoldoendes? Nog tipsquote:Op maandag 14 mei 2012 21:20 schreef deman13 het volgende:
Is er nog iets hoe ik me voor kan bereiden? Ik heb zowat elk proef examen al gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |