Ok, ik ken het alleen zo dat de commissie een uur de tijd krijgt. Wat er meestal gebeurt is dat de eerste mensen dan veel te lang aan het woord zijn, waardoor de laatste mensen maar 1 vraag kunnen stellen en uiteindelijk onderbroken worden door de pedel.quote:Op woensdag 2 mei 2012 16:43 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Hier is de verdediging zo dat er een opponent komt (van buiten je eigen uni), die een onbepaalde tijd krijgt om vragen te stellen/opmerkingen te maken. Daarnaast moeten alle leden van de commissie een vraag stellen.
Dat is niet 'veel te lang', maar precies volgens de regels van het toneelstuk. De laatste is doorgaans de promotor, en die zit er ook alleen maar voor het elastiek, want te kort mag de ondervraging gewoon niet zijn. Soms heb ik een tweede ronde vragen nog wel gezien, maar dan zie je de gekste improvisaties gebeuren. Bij mij was het zo dat zodra de pedel binnen komt, de beurt niet meer overgaat. Dus als dat de promovendus is, moet je een lang zwamverhaal ophouden, en als dat de commissie is, houdt het panellid een oneindige vraag, totdat hij onderbroken word door het 'hora est'.quote:Op woensdag 2 mei 2012 17:04 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ok, ik ken het alleen zo dat de commissie een uur de tijd krijgt. Wat er meestal gebeurt is dat de eerste mensen dan veel te lang aan het woord zijn, waardoor de laatste mensen maar 1 vraag kunnen stellen en uiteindelijk onderbroken worden door de pedel.
Achja ik vind promovendi wel een goed aansluitingspunt aangezien we hier allemaal ooit promovendi geweest zijnquote:Op woensdag 2 mei 2012 19:47 schreef speknek het volgende:
Ik was dacht ik 950 euro kwijt aan 110 ex. van een (vind ik) zeer mooi boekje (duurste papier soort).
Zullen we trouwens het topic veranderen naar iets van 'wetenschappers', aangezien volgens mij meer dan de helft al lang gepromoveerd is.
donequote:Op woensdag 2 mei 2012 22:40 schreef Norrage het volgende:
Promoveren
Mag ik nog in de OP?
Norrage (PhD, Meteorologie, Utrecht)
Mijn onderzoek gaat niet zo direct over het einde van de wereld en zo, dus ik denk niet dat Nature voor mij is weggelegd. Maar wie weetquote:Op woensdag 2 mei 2012 23:13 schreef Grumpey het volgende:
Geef het nog een jaar, en je staat er zelf ook in neem ik aan
Ik wilde ook o.a. mijn vriendin vragen, maar kreeg van meerdere kanten te horen dat dit echt not done zou zijn. Nu zit ik aan de VU en daar heeft het idd niets om handen, ik wist ook niet dat mensen er zo beladen mee om gingen wie je wel en niet vraagt, dus dacht: ik gooi het hier even op. Iemand ook zoiets meegekregen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 21:47 schreef speknek het volgende:
Ik had m'n moeder en m'n vrouw (waar ik twee jaar daarvoor paranimf voor was). Maar in Utrecht doen ze zelfs helemaal niets, behalve in formatie meelopen naar binnen, meebuigen naar de commissie en dan gaan zitten. Het is vooral handig om in je mail naar alle gasten te zetten wie paranimf is, zodat zij mogen bijhouden wie er wel en niet komt, en wie welke kado's kan geven. Daar heb je op dat moment zelf niet zo'n zin in.
Vaak is het ook een kwestie van smeuiig brengen, in ieder geval voor het NOS journaal is dat waarschijnlijk al genoegquote:Op woensdag 2 mei 2012 23:15 schreef Norrage het volgende:
[..]
Mijn onderzoek gaat niet zo direct over het einde van de wereld en zo, dus ik denk niet dat Nature voor mij is weggelegd. Maar wie weet
Ik zou altijd mede-aio's doen, maar goed. ik ben nog nieuw in dit wereldje en weet het allemaal ook niet precies. Hier is het tot nu toe een mix van familie en mede-aio's.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:16 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Ik wilde ook o.a. mijn vriendin vragen, maar kreeg van meerdere kanten te horen dat dit echt not done zou zijn. Nu zit ik aan de VU en daar heeft het idd niets om handen, ik wist ook niet dat mensen er zo beladen mee om gingen wie je wel en niet vraagt, dus dacht: ik gooi het hier even op. Iemand ook zoiets meegekregen?
Ja. Doen alsof de wereld vergaat en zoquote:Op woensdag 2 mei 2012 23:17 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Vaak is het ook een kwestie van smeuiig brengen, in ieder geval voor het NOS journaal is dat waarschijnlijk al genoeg
Niks van mee gekregen, en ik dacht eigenlijk dat Utrecht samen met Leiden het meest traditioneel/ceremonieel zou zijn, dus vreemd dat mensen het ergens anders not done zouden vinden. Volgens mij spelen paranimfen nergens echt een rol. Oorspronkelijk moest je toch juist brede mannen nemen zodat ze je konden ontzetten voor het geval het op het dorpsplein te verhit raakte en het knokken zou worden... niet mensen die er per se verstand van hebben.quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:16 schreef Grumpey het volgende:
Ik wilde ook o.a. mijn vriendin vragen, maar kreeg van meerdere kanten te horen dat dit echt not done zou zijn. Nu zit ik aan de VU en daar heeft het idd niets om handen, ik wist ook niet dat mensen er zo beladen mee om gingen wie je wel en niet vraagt, dus dacht: ik gooi het hier even op. Iemand ook zoiets meegekregen?
Wacht maar, tegen de tijd dat je je proefschrift verdedigt is jouw onderzoek ook de heilige graal die de mensheid van de ondergang zal moeten redden. Cognitieve dissonantie is het enige dat ons door laat gaan op onze heilloze weg.quote:
Mijn ervaring is dat Utrecht echt heel erg suf is en totaal niet traditioneel zelfs. In Delft, daar gebeurt het pas echt volgens traditie. En ik denk dat andere kleine universiteitssteden als Leiden en Groningen ook in dat rijtje kunnen inderdaad. Hier is het even 'pats-boem' verdediging, een paar paranimfen die niks hoeven te doen behalve in de buurt zijn en relatief suffe feestjes. (heel leuk hoor, maar doordeweeks en niet zo speciaal als ik wel eens hoor van feestjes in Delft). Er zijn niet eens stellingen bij de promotie!!!!quote:Op woensdag 2 mei 2012 23:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Niks van mee gekregen, en ik dacht eigenlijk dat Utrecht samen met Leiden het meest traditioneel/ceremonieel zou zijn, dus vreemd dat mensen het ergens anders not done zouden vinden. Volgens mij spelen paranimfen nergens echt een rol. Oorspronkelijk moest je toch juist brede mannen nemen zodat ze je konden ontzetten voor het geval het op het dorpsplein te verhit raakte en het knokken zou worden... niet mensen die er per se verstand van hebben.
Ok dat vergat ik te noemen inderdaad, de locatie. Dat is een enige pluspuntquote:Op woensdag 2 mei 2012 23:37 schreef speknek het volgende:
Uhm de verscheidenheid aan kostuums is omdat sommige universiteiten hun eigen toga's hebben en deze dus dragen, en niet-professoren geen toga mogen dragen (eeuwenoude traditie). En een lekenpraatje is geen traditie maar iets dat nieuw ingevoerd is. Feestjes hebben natuurlijk niets met de plechtigheid te maken. En veel plezier in je betonnen jaren zeventig hok, en niet in een 350 jaar oud universiteitsgebouw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |