abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111045870
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 16:43 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Hier is de verdediging zo dat er een opponent komt (van buiten je eigen uni), die een onbepaalde tijd krijgt om vragen te stellen/opmerkingen te maken. Daarnaast moeten alle leden van de commissie een vraag stellen.

Ok, ik ken het alleen zo dat de commissie een uur de tijd krijgt. Wat er meestal gebeurt is dat de eerste mensen dan veel te lang aan het woord zijn, waardoor de laatste mensen maar 1 vraag kunnen stellen en uiteindelijk onderbroken worden door de pedel.
Klussen deel 1 en 2
pi_111050904
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:04 schreef sheonlydreams86 het volgende:

[..]

Ok, ik ken het alleen zo dat de commissie een uur de tijd krijgt. Wat er meestal gebeurt is dat de eerste mensen dan veel te lang aan het woord zijn, waardoor de laatste mensen maar 1 vraag kunnen stellen en uiteindelijk onderbroken worden door de pedel.
Dat is niet 'veel te lang', maar precies volgens de regels van het toneelstuk. De laatste is doorgaans de promotor, en die zit er ook alleen maar voor het elastiek, want te kort mag de ondervraging gewoon niet zijn. Soms heb ik een tweede ronde vragen nog wel gezien, maar dan zie je de gekste improvisaties gebeuren. Bij mij was het zo dat zodra de pedel binnen komt, de beurt niet meer overgaat. Dus als dat de promovendus is, moet je een lang zwamverhaal ophouden, en als dat de commissie is, houdt het panellid een oneindige vraag, totdat hij onderbroken word door het 'hora est'.
  woensdag 2 mei 2012 @ 19:47:03 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_111052556
Ik was dacht ik 950 euro kwijt aan 110 ex. van een (vind ik) zeer mooi boekje (duurste papier soort).

Zullen we trouwens het topic veranderen naar iets van 'wetenschappers', aangezien volgens mij meer dan de helft al lang gepromoveerd is :).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:15:12 #29
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_111057730
Wat doen de paranimfen precies bij jullie promoties? Wat is gangbaar, en wie vraag je voor de 'functie'?
pi_111059312
Goede vrienden (familie/collega's). Ze kunnen helpen met het organiseren van alles eromheen (feest/diner), tijdens de promotie voornamelijk mentale steun leveren, helpen met het plaatsen van je proefschrift op de tafel vanwaar je verdedigt of het zetten van je stopwatch; all in all dingen waar je zelf (liever) niet aan denkt.
Bij sommige universiteiten kunnen ze ook gevraagd worden passages voor te lezen, en bij sommige reglementen mag de promovendus een vraag doorspelen aan een paranimf (maar geen idee of dat ook daadwerkelijk toegelaten zou worden tegenwoordig ;p).
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_111059645
Volkomen ceremonieel. Ze mochten zitten en mooi wezen, en stukjes en stellingen voorlezen. Ik vond het voor mij zelf belangrijk om twee aio's te kiezen uit mijn goede vrienden. Niet omdat ik een snob ben, maar omdat ik daar mensen wou hebben staan die wisten wat er ging gebeuren, en die ook zelf snappen wat voor een moment het is.
  woensdag 2 mei 2012 @ 21:47:51 #32
8369 speknek
Another day another slay
pi_111060029
Ik had m'n moeder en m'n vrouw (waar ik twee jaar daarvoor paranimf voor was). Maar in Utrecht doen ze zelfs helemaal niets, behalve in formatie meelopen naar binnen, meebuigen naar de commissie en dan gaan zitten. Het is vooral handig om in je mail naar alle gasten te zetten wie paranimf is, zodat zij mogen bijhouden wie er wel en niet komt, en wie welke kado's kan geven. Daar heb je op dat moment zelf niet zo'n zin in.

[ Bericht 1% gewijzigd door speknek op 02-05-2012 21:54:08 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_111061868
Waaaaah, zo te lezen gaat het nog leuk worden! Nu al zin in :) !
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 22:22:39 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_111062461
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 19:47 schreef speknek het volgende:
Ik was dacht ik 950 euro kwijt aan 110 ex. van een (vind ik) zeer mooi boekje (duurste papier soort).

Zullen we trouwens het topic veranderen naar iets van 'wetenschappers', aangezien volgens mij meer dan de helft al lang gepromoveerd is :).
Achja ik vind promovendi wel een goed aansluitingspunt aangezien we hier allemaal ooit promovendi geweest zijn :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 22:27:57 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_111062823
Haha ik ben zelf al 3 keer paranimf geweest en moet in augustus weer een keer :P Het is inderdaad gewoon meelopen en mooi wezen, en beetje wat dingen voor het feestje regelen :D
pi_111063571
Promoveren *O*

Mag ik nog in de OP?

Norrage (PhD, Meteorologie, Utrecht)

Ik zit momenteel een beetje tussen twee projecten in, en heel veel onderwijs. Ik weet niet meer wat ik wel en niet moet doen en ik wil het allemaal :D _O-
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 22:41:40 #37
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_111063609
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 22:40 schreef Norrage het volgende:
Promoveren *O*

Mag ik nog in de OP?

Norrage (PhD, Meteorologie, Utrecht)
done
pi_111063663
Mijn groep (en mijn promotor) stond/staat in Nature vorige week *O* Jullie hebben het vast bij het NOS-journaal gezien ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:13:33 #39
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_111065630
Geef het nog een jaar, en je staat er zelf ook in neem ik aan ;)
pi_111065728
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:13 schreef Grumpey het volgende:
Geef het nog een jaar, en je staat er zelf ook in neem ik aan ;)
Mijn onderzoek gaat niet zo direct over het einde van de wereld en zo, dus ik denk niet dat Nature voor mij is weggelegd. Maar wie weet ;)
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:16:23 #41
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_111065779
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 21:47 schreef speknek het volgende:
Ik had m'n moeder en m'n vrouw (waar ik twee jaar daarvoor paranimf voor was). Maar in Utrecht doen ze zelfs helemaal niets, behalve in formatie meelopen naar binnen, meebuigen naar de commissie en dan gaan zitten. Het is vooral handig om in je mail naar alle gasten te zetten wie paranimf is, zodat zij mogen bijhouden wie er wel en niet komt, en wie welke kado's kan geven. Daar heb je op dat moment zelf niet zo'n zin in.
Ik wilde ook o.a. mijn vriendin vragen, maar kreeg van meerdere kanten te horen dat dit echt not done zou zijn. Nu zit ik aan de VU en daar heeft het idd niets om handen, ik wist ook niet dat mensen er zo beladen mee om gingen wie je wel en niet vraagt, dus dacht: ik gooi het hier even op. Iemand ook zoiets meegekregen?
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:17:30 #42
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_111065840
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:15 schreef Norrage het volgende:

[..]

Mijn onderzoek gaat niet zo direct over het einde van de wereld en zo, dus ik denk niet dat Nature voor mij is weggelegd. Maar wie weet ;)
Vaak is het ook een kwestie van smeuiig brengen, in ieder geval voor het NOS journaal is dat waarschijnlijk al genoeg ;)
pi_111065921
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:16 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Ik wilde ook o.a. mijn vriendin vragen, maar kreeg van meerdere kanten te horen dat dit echt not done zou zijn. Nu zit ik aan de VU en daar heeft het idd niets om handen, ik wist ook niet dat mensen er zo beladen mee om gingen wie je wel en niet vraagt, dus dacht: ik gooi het hier even op. Iemand ook zoiets meegekregen?
Ik zou altijd mede-aio's doen, maar goed. ik ben nog nieuw in dit wereldje en weet het allemaal ook niet precies. Hier is het tot nu toe een mix van familie en mede-aio's.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:17 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Vaak is het ook een kwestie van smeuiig brengen, in ieder geval voor het NOS journaal is dat waarschijnlijk al genoeg ;)
Ja. Doen alsof de wereld vergaat en zo ;)
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:23:32 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_111066164
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:16 schreef Grumpey het volgende:
Niks van mee gekregen, en ik dacht eigenlijk dat Utrecht samen met Leiden het meest traditioneel/ceremonieel zou zijn, dus vreemd dat mensen het ergens anders not done zouden vinden. Volgens mij spelen paranimfen nergens echt een rol. Oorspronkelijk moest je toch juist brede mannen nemen zodat ze je konden ontzetten voor het geval het op het dorpsplein te verhit raakte en het knokken zou worden... niet mensen die er per se verstand van hebben.
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:28:17 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_111066410
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:18 schreef Norrage het volgende:
Ja. Doen alsof de wereld vergaat en zo ;)
Wacht maar, tegen de tijd dat je je proefschrift verdedigt is jouw onderzoek ook de heilige graal die de mensheid van de ondergang zal moeten redden. Cognitieve dissonantie is het enige dat ons door laat gaan op onze heilloze weg.
pi_111066422
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Niks van mee gekregen, en ik dacht eigenlijk dat Utrecht samen met Leiden het meest traditioneel/ceremonieel zou zijn, dus vreemd dat mensen het ergens anders not done zouden vinden. Volgens mij spelen paranimfen nergens echt een rol. Oorspronkelijk moest je toch juist brede mannen nemen zodat ze je konden ontzetten voor het geval het op het dorpsplein te verhit raakte en het knokken zou worden... niet mensen die er per se verstand van hebben.
Mijn ervaring is dat Utrecht echt heel erg suf is en totaal niet traditioneel zelfs. In Delft, daar gebeurt het pas echt volgens traditie. En ik denk dat andere kleine universiteitssteden als Leiden en Groningen ook in dat rijtje kunnen inderdaad. Hier is het even 'pats-boem' verdediging, een paar paranimfen die niks hoeven te doen behalve in de buurt zijn en relatief suffe feestjes. (heel leuk hoor, maar doordeweeks en niet zo speciaal als ik wel eens hoor van feestjes in Delft). Er zijn niet eens stellingen bij de promotie!!!!

In Delft daarentegen is er buiten de verdediging van een uur ook nog een hele sessie ervoor, moet iedereen van de commissie verplicht in de juiste klederdracht (die paar promoties in Utrecht die ik meegemaakt heb was de hele commissie in een volledige verscheidenheid aan pakken en er kostuums)l, zijn er gewoon stellingen en mogen de paranimfen die voorlezen...etc..etc..

Conclusie, Utrecht is maar een beetje suf :P

(en dan heb ik nog niet eens over afstuderen in bijvoorbeeld Delft en in Utrecht...Afstuderen en zelfs Bachelor!! in Delft is een grotere (en langere) happening dan een hele promotie in Utrecht...)
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:37:25 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_111066904
Uhm de verscheidenheid aan kostuums is omdat sommige universiteiten hun eigen toga's hebben en deze dus dragen, en niet-professoren geen toga mogen dragen (eeuwenoude traditie). En een lekenpraatje is geen traditie maar iets dat nieuw ingevoerd is. Feestjes hebben natuurlijk niets met de plechtigheid te maken. En veel plezier in je betonnen jaren zeventig hok, en niet in een 120 jaar oud universiteitsgebouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 02-05-2012 23:44:33 (bleek wat jonger te zijn dan ik dacht) ]
pi_111067202
quote:
16s.gif Op woensdag 2 mei 2012 23:37 schreef speknek het volgende:
Uhm de verscheidenheid aan kostuums is omdat sommige universiteiten hun eigen toga's hebben en deze dus dragen, en niet-professoren geen toga mogen dragen (eeuwenoude traditie). En een lekenpraatje is geen traditie maar iets dat nieuw ingevoerd is. Feestjes hebben natuurlijk niets met de plechtigheid te maken. En veel plezier in je betonnen jaren zeventig hok, en niet in een 350 jaar oud universiteitsgebouw.
Ok dat vergat ik te noemen inderdaad, de locatie. Dat is een enige pluspunt :)
En traditie is dan het verkeerde woord, maar ik vind het suf dat er in Utrecht eigenlijk zo weinig aandacht aan wordt besteed.
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:45:38 #49
8369 speknek
Another day another slay
pi_111067352
Ik heb nog geen promotie meegemaakt in Delft, wat doen ze er dan precies voor?
pi_111073173
Norrage, kom ik jou nou ook al hier tegen? Michiel vd Broeke is wel een goeie, zijn Nature publicaties zijn doorgaans zelfs oprecht goed ;)

Feestjes heb je natuurlijk zelf in de hand, en heeft meer te maken met de persoon/groep dan met de stad. En mijn paranimf in Delft deed nou echt niet veel meer dan ik bij haar in Utrecht. Wat ik daar vooral suf vond was dat alles in Nederlands ging, en dat er dus geen lekenpraatje was. Dat zijn allemaal geen tradities, maar inDelft vond ik het wel goed geregeld wat dat betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')