^^ Dat. Een APK is ook heel wat anders dan gewoon onderhoud.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Bewijs jij eerst maar eens dat het de schuld van de garage is. APK zegt alleen iets over de basis van een auto, meer niet.
dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:21 schreef Tha_Duck het volgende:
Ps wat is er levensgevaarlijk aan geen stuurbekrachtiging?
bewijs eerst maar eens dat het defect door de APK en aansluitende reparaties is ontstaan. Wat voor soort auto en bouwjaar want het lijtk op een probleem wat ik heb gehad en dat bleek uiteindelijk een brak coontactslot te zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:24 schreef trigt013 het volgende:
Indien je auto langer in reparatie door schuld van de garage, en dat is het in jou geval. Je hebt namelijk een normaal rijdende auto gebracht die enkel voor APK moest. Trouwens nieuwe accu en mistlichten zijn geen APK eis. Dus nu de auto na een APK niet meer functioneert zal de garage je schadeloos moeten stellen voor de duur van de reparatie. Of een leenauto of betalen van een huurauto.
Eerst om de tafel gaan zitten met de garage en duidelijk maken dat je hun verantwoordelijk acht voor de kosten die jij nu moet maken.
APK kost dan ook maar een paar tientjes. TS heeft naast de APK honderden euro's aan normaal onderhoud laten doen. Hij mag dus wel degelijk verwachten een redelijk probleemloze auto terug te krijgen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:23 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat. Een APK is ook heel wat anders dan gewoon onderhoud.
Vergeet niet dat niet alleen de stuurbekrachtiging uitvalt. Hij kan in het stuurslot schieten, je hebt geen rembekrachtiging meer, enz enz.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:
[..]
dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
In het stuurslot schieten zal niet gebeuren, dat kan alleen als de sleutel daadwerkelijk uit het slot wordt gehaald (behalve bij een paar recente typen auto's die een andere manier van starten gebruiken).quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:43 schreef steeez het volgende:
[..]
Vergeet niet dat niet alleen de stuurbekrachtiging uitvalt. Hij kan in het stuurslot schieten, je hebt geen rembekrachtiging meer, enz enz.
Als je auto al niet meer op toeren komt, dan zullen die bochten ook wel niet zo hard gaan hoorquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:
[..]
dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:40 schreef TR08 het volgende:
[..]
APK kost dan ook maar een paar tientjes. TS heeft naast de APK honderden euro's aan normaal onderhoud laten doen. Hij mag dus wel degelijk verwachten een redelijk probleemloze auto terug te krijgen.
dan gebruik je toch de handrem erbij voor een hendig sjieke slipquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:25 schreef rood_wit_blauw het volgende:
[..]
dat is levensgevaarlijk als die uitvalt wanneer je aan het rijden bent.... denk maar is een bocht in te gaan met stuurbekrachtingen en dan blijk je dat niet te hebben (dan haal je de bocht dus echt niet)
Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:53 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als je auto al niet meer op toeren komt, dan zullen die bochten ook wel niet zo hard gaan hoor
En als ie eenmaal weg is de stuurbekrachtiging, dan kan je toch gewoon sturen.
Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtigingquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..
Dan ga je de bocht veel te hard in.... Als je met een normale snelheid rijdt heb je voldoende marge om dit op te vangen...quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je kan zonder stuurbekrachtinging "gewoon" sturen maar probeer het maar eens... Het is flink zwaar en als je er niet op rekent in een scherpe bocht dan lig je naast de weg..
Jouw vergelijking is krom.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?
Een auto zonder stuurbekrachtiging sturen is veel makkelijker dan een auto met uitgevallen stuurbekrachtiging sturen. Helemaal als de stuurbekrachtiging hydraulisch is. Dan gaat sturen ineens knetterzwaar.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtiging
Als je er niet op rekent is het zwaar, maar ik ken weinig gevallen waar het tijdens het rijden uitviel.
Dit dus. TS zal moeten bewijzen dat de garage dit heeft veroorzaakt, en dat gaat simpelweg niet. Uit TS zijn post is niet op te maken dat er gesleuteld is aan de motor, dus ga ik er vanuit van niet, en het betreft motorische pech. En bij de APK komen ze dus niet aan de motor.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ah, dus als je naar de dokter gaat voor een ingegroeide nagel en als je naar buiten loopt en je krijgt een hartstilstand.. Dan is dat de schuld van de dokter?
Die is ook krom. De APK is immers geen check of de auto (motorisch) versleten is, wat voor reparaties er aan zitten te komen etc. Het is puur om te kijken of de auto nog veilig genoeg is om de weg op te mogen, op dat specifieke moment.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jouw vergelijking is krom.
Als ik naar de dokter ga voor een algehele check en wanneer ik dan naar buiten loop en krijg een hartstilstand. Is dat dan de schuld van de dokter?
Niet dat ik het trouwens niet met je eens ben, maar zo is de vergelijking beter.
Dat ben ik niet met je eens.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:06 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan ga je de bocht veel te hard in.... Als je met een normale snelheid rijdt heb je voldoende marge om dit op te vangen...
Een algehele check bij de huisarts is er ook niet om te controleren of je hart versleten is.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:10 schreef sanger het volgende:
[..]
Die is ook krom. De APK is immers geen check of de auto (motorisch) versleten is, wat voor reparaties er aan zitten te komen etc. Het is puur om te kijken of de auto nog veilig genoeg is om de weg op te mogen, op dat specifieke moment.
Mijn Toyota had ook geen stuurbekrachtiging, daar is de tandwielverhouding dan ook op aangepast waardoor je met iets meer slagen lichter stuurt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:59 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik probeer het dagelijks. Mijn oldtimer heeft echt geen stuurbekrachtiging
Als je er niet op rekent is het zwaar, maar ik ken weinig gevallen waar het tijdens het rijden uitviel.
Dat is ook de stap die ik neem als hij niet gemaakt is over 2 weken .. Alleen ik wil ze wel eerst de kans geven om het probleem te maken.. ook al zou ik dat liever niet meer doenquote:Op woensdag 2 mei 2012 14:19 schreef TR08 het volgende:
Waarom ga je niet gewoon eens terug naar de dealer waar hij altijd onderhouden is?
Als die allerlei montage fouten ontdekken in de dingen die jouw garage op de nota heeft staan sta je wel sterk denk ik.
Heb ik gehad met een Citroën BX, maar daar is de vloeistof tevens bedoeld voor de rembekrachtiging en de hoogte. Dan zweet je ook wel hard kan ik je vertellen, en dan niet alleen van het zwaardere bedienen van de pedalenquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:15 schreef MaGNeT het volgende:
Een auto met stuurbekrachtiging stuurt directer, als hij daar uitvalt is het alle hens aan dek om een bocht door te komen. Been there, done that... (lek in systeem gehad, druk viel weg, was hard werken om de auto op de weg te houden)
Nee hoor, heb nog 2 auto's waar ik dat zelf zou kunnen doen hahaquote:Je mag wel een keer in m'n auto komen sturen, haal ik de riem van de stuurbekrachtigingspomp er even af
Dat is op zich logisch, bij een auto zonder stuurbekrachtiging is de mechanische overbrenging aangepast aan de kracht die nodig is, het gevolg is dat je meer stuur-verdraaiing nodig hebt om dezelfde wiel-uitslag te krijgen als bij een wel bekrachtigde stuur-inrchting. Bij een bekrachtigde stuur-inrichting wordt de verhouding wat kleiner gemaakt, zodat je niet zo veel hoeft te draaien voor dezelfde wiel-uitslag.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:53 schreef GekkeMat het volgende:
Overigens: Voor de mensen die zeggen dat zonder stuurbekrachtiging makkelijk gaat: ik heb een auto gehad zonder stuurbekrachtiging en die ging een stuk soepeler dan mijn auto nu als de stuurbekrachtiging wegvalt .. zeker als je er niet op voorbereid bent.
Een stom idee hé....quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:53 schreef GekkeMat het volgende:
Het is niet alleen wie de schuld heeft, buiten dat de garage slordig was met het aansluiten en controleren van mijn kabeltjes ( ik moest al terug ) kan hij nu het probleem niet vinden. Wat moet ik doen als hij het probleem niet kan vinden? Kan ik een "second opinion" krijgen van een andere garage en als blijkt dat het komt door iets wat de garage heeft aangepast de kosten op hem verhalen?
Het is een 2e hands Mitsubishi Spacestar uit 2001, altijd goed onderhouden door een officiële Mitsubishi dealer en de enige vorige eigenaar is mijn vader. Ik weet dus dat hij altijd goed is onderhouden geweest en geen achterstallig onderhoud. Vorig jaar ook 600 euro aan APK kosten en grote beurt.
Ik snap dat ik het moet bewijzen maar het probleem was er niet toen hij daarna toe ging en wel toen ik hem terug kreeg .. hij heeft ook remkabels vervangen en wat meer ongein, verder dus wat veranderd aan de dashboard kabels voor de mistlamp voor en daaromheen.
Klein detail is ook dat als ik de sleutel omdraai ( maar nog niet start ) de toerenteller en kilometer teller eerst richting de 120 slaan ( 3 seconden ) en dan weer naar de 0 gaan. Dit heeft hij eerder nog nooit gedaan..
Overigens: Voor de mensen die zeggen dat zonder stuurbekrachtiging makkelijk gaat: ik heb een auto gehad zonder stuurbekrachtiging en die ging een stuk soepeler dan mijn auto nu als de stuurbekrachtiging wegvalt .. zeker als je er niet op voorbereid bent.. Ik heb nog nooit een ongeluk gehad ( 10 jaar rijbewijs ) en dit wil ik graag zo houden.
Heb precies hetzelfde gehad met mijn Mitsubishi toen de accu vervangen was. De computer moet zichzelf resetten en dat kan alleen als de auto iets van een half uur stationair draait. Probeer dat eens.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:13 schreef gridjuh het volgende:
[..]
Een stom idee hé....
Mijn ouders hebben dezelfde auto, daar is ooit een keer iets aan vervangen, maar dan moeten ze de auto opnieuw inleren.
Mijn ouders hadden dezelfde klachten, als ze terug schakelden, dan viel de auto de ene keer stil en de andere keer bijna stil...
Moet je maar eens zeggen bij de garage, dat is volgens mij gewoon het probleem, ze moeten de auto opnieuw inleren.
Laat maar weten of het heeft gewerkt
Voorlamp.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 00:51 schreef klipper het volgende:
Je mistlichtschakelaar, betrof dat de schakelaar voor de achtermistlampen of voor de voormistlampen?
Zover ik weet zijn mistlampen voor geen afkeurpunt van de APK, beetje onzin dus dat de garage daarin heeft zitten rommelen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:40 schreef GekkeMat het volgende:
[..]
Voorlamp.
Ben terug van vakantie nu en hij is gemaakt. Moet hem nog wel ophalen. Er was een kabeltje losgeschoten achter mijn dashboard waardoor de dynamo het niet meer trok als de motor stationair draaide. Ga dus wel op zoek naar een nieuwe garage .. en hopen dat hij blijft werken nu
Ligt er een beetje aan. Als de mistlampen voor aan gaan met dezelfde schakelaar als de mistlampen achter, dan moeten ze goed werken. Als je de mistlampen met een aparte schakelaar inschakelt en de mistachterlichten dus ook met een aparte schakelaar, dan hoeven de mistlampen voor niet gecontroleerd te worden.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:59 schreef klipper het volgende:
[..]
Zover ik weet zijn mistlampen voor geen afkeurpunt van de APK, beetje onzin dus dat de garage daarin heeft zitten rommelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |