abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111036833
quote:
15s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:36 schreef pleeborstel het volgende:
Domme jongens, domme ouders.
Tuig jongens, tuig ouders....zo klopt het beter.
pi_111036839
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:33 schreef AryaMehr het volgende:
Als je mijn reacties hebt gelezen dan zul je zien dat ik daar helemaal geen voorstander van ben. In tegendeel juist. Probeer enkel aan te geven dat het niet per definitie tegen Montesquieu's theorie indruist. Een goed artikel:
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-van-rechters.dhtml
Met deze nuance geef ik je gelijk, het druist niet direct tegen Montesquieu's definitie van trias politica. M.i. wel tegen onze huidige kijk daarop.
pi_111036854
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:37 schreef just_a_girl_2 het volgende:

[..]

Tuig jongens, tuig ouders....zo klopt het beter.
Zeker.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:39:29 #94
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_111036933
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:38 schreef pleeborstel het volgende:
Zeker.
Nonsens.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:40:16 #95
3542 Gia
User under construction
pi_111036973
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:28 schreef DonJames het volgende:

Jullie zijn kennelijk van mening dat bepaling van de hoogte van de straf een taak is van de wetgever. Dat ben ik niet met jullie eens.
Nee, maar wel de minimale en de maximale strafmaat. Waarbij de minimale straf voor gekwalificeerde doodslag beduidend meer moet zijn dan de maximale voor onopzettelijke doodslag.

Uiteraard moet er ruimte blijven voor verzachtende omstandigheden als ziektes, aangeboren afwijkingen, aantoonbare jeugdtrauma's, die mede oorzaak kunnen zijn van het criminele gedrag.
pi_111037041
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:34 schreef just_a_girl_2 het volgende:
Hoe komt het dan dat er automatisch 1/3 van de straf afgaat bij "goed gedrag"? Want dat is volgens mij nog steeds zo.
Lees eerst dit maar even:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaardelijke_invrijheidstelling
pi_111037078
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, maar wel de minimale en de maximale strafmaat. Waarbij de minimale straf voor gekwalificeerde doodslag beduidend meer moet zijn dan de maximale voor onopzettelijke doodslag.

Uiteraard moet er ruimte blijven voor verzachtende omstandigheden als ziektes, aangeboren afwijkingen, aantoonbare jeugdtrauma's, die mede oorzaak kunnen zijn van het criminele gedrag.
Gelukkig spreek je jezelf niet tegen.. :')
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:45:16 #98
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_111037150
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:37 schreef DonJames het volgende:
Met deze nuance geef ik je gelijk, het druist niet direct tegen Montesquieu's definitie van trias politica. M.i. wel tegen onze huidige kijk daarop.
Dat klopt, maar de wet en ook ons kijk op erop is dynamisch. Maar goed, ik zit ook niet te wachten op minimale straffen. Heb laatst een documentaire daarover over de VS gezien en tot wat voor soort absurde situaties het kan leiden.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:47:33 #99
3542 Gia
User under construction
pi_111037229
quote:
Dus je komt nog steeds vrij na 2/3 van de straf. Alleen is de rest dan proeftijd.
Tja, dat geeft wel een gevoel van genoegdoening voor nabestaanden van een vermoord slachtoffer!

Als deze jongens 12 jaar krijgen en over 8 jaar weer vrij rondlopen, zijn ze 27 en hebben nog niks gemist van het leven.
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:47:50 #100
241662 Jian
Well, well, well
pi_111037237
quote:
Op zich een prima stuk en vanuit de Rechterlijke macht bekeken solide!

Maar Sieburgh zegt bijvoorbeeld. "Het voorstel is niet gebaseerd op empirische gegevens. De gedachte dat een minimumstraf een rem op recidive zou zijn, is een volstrekte slag in de lucht. Niemand weet of minimumstraffen ook echt meer afschrikken!
True, maar hier wordt dus wel volkomen voorbij gegaan aan; gevoelens van genoegdoening van slachtoffers en de maatschappij. Wellicht niet de eerste zorg van een Rechter, soit, ... maar vandaar dat het naar mijn mening goed is dat de wetgever, met een breder perspectief, de kaders schetst! Bijvoorbeeld een minimumstraf voor bepaalde vergrijpen ;)
  woensdag 2 mei 2012 @ 13:48:48 #101
241662 Jian
Well, well, well
pi_111037268
edit
pi_111037535
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:47 schreef Jian het volgende:

[..]

Op zich een prima stuk en vanuit de Rechterlijke macht bekeken solide!

Maar Sieburgh zegt bijvoorbeeld. "Het voorstel is niet gebaseerd op empirische gegevens. De gedachte dat een minimumstraf een rem op recidive zou zijn, is een volstrekte slag in de lucht. Niemand weet of minimumstraffen ook echt meer afschrikken!
True, maar hier wordt dus wel volkomen voorbij gegaan aan; gevoelens van genoegdoening van slachtoffers en de maatschappij. Wellicht niet de eerste zorg van een Rechter, soit, ... maar vandaar dat het naar mijn mening goed is dat de wetgever, met een breder perspectief, de kaders schetst! Bijvoorbeeld een minimumstraf voor bepaalde vergrijpen ;)
Dan zie ik het nut er niet van in, feitelijk zou het immers op ongeveer hetzelfde neerkomen als de huidige situatie.
pi_111037571
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Dus je komt nog steeds vrij na 2/3 van de straf. Alleen is de rest dan proeftijd.
Tja, dat geeft wel een gevoel van genoegdoening voor nabestaanden van een vermoord slachtoffer!

Als deze jongens 12 jaar krijgen en over 8 jaar weer vrij rondlopen, zijn ze 27 en hebben nog niks gemist van het leven.
En als ze 31 zouden zijn is het allemaal dikke prima natuurlijk. Dan hebben die nabestaanden niks meer te zeuren? Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:05:24 #104
241662 Jian
Well, well, well
pi_111037859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan zie ik het nut er niet van in, feitelijk zou het immers op ongeveer hetzelfde neerkomen als de huidige situatie.
Het is de huidige situatie, als je doelt op de verhouding wetgever en rechter. het enige dat ik probeer te rechtvaardigen is de invoering van de minimumstraf, niet zozeer vanuit het praktisch nut van afschrikking of als rem op recidivisme, maar als sociaal instrument voor slachtoffers en maatschappij!
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:07:57 #105
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_111037977
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:05 schreef Jian het volgende:
Het is de huidige situatie, als je doelt op de verhouding wetgever en rechter. het enige dat ik probeer te rechtvaardigen is de invoering van de minimumstraf, niet zozeer vanuit het praktisch nut van afschrikking of als rem op recidivisme, maar als sociaal instrument voor slachtoffers en maatschappij!
Het doel is dus de slachtoffers en de maatschappij aan sich? Dus niet het feit dat rechters volgens veel mensen veel te laag straffen - hoewel dat het gevoel volkomen onterecht is - maar het feit dat veel mensen nogal een subjectief gevoel van ontevredenheid hebben? Volkomen de geluiden van allerlei deskundigen en de mensen die er in de praktijk dagelijks mee te maken hebben negeren? Die kant wil ik niet opgaan.
pi_111038032
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

En als ze 31 zouden zijn is het allemaal dikke prima natuurlijk. Dan hebben die nabestaanden niks meer te zeuren? Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
Men mag er vanuit gaan dat de rechter een weloverwogen straf oplegt. Dat wordt hier immers steeds gezegd? Waarom dan daar alsnog tijd van afknabbelen? Ik snap dat niet en zie er ook het nut niet van in. Ik vind het ook misleidend naar nabestaanden en publiek toe. Leg dan een straf op van zoveel daadwerkelijke straftijd en zoveel proeftijd. Dit gedeelte mag gerust wat duidelijker worden uitgelegd hoor.
pi_111038042
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:05 schreef Jian het volgende:
Ik doel op het feit dat rechters nu de straafmaat kunnen bepalen. Dat doen ze rekening houdende met alle feiten en omstandigheden, gerelateerd aan de maximumstraf. In jouw voorstel kan dat eigenlijk nog steeds, of zie ik het nou helemaal verkeerd?
pi_111038247
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:09 schreef just_a_girl_2 het volgende:

[..]

Men mag er vanuit gaan dat de rechter een weloverwogen straf oplegt. Dat wordt hier immers steeds gezegd? Waarom dan daar alsnog tijd van afknabbelen? Ik snap dat niet en zie er ook het nut niet van in. Ik vind het ook misleidend naar nabestaanden en publiek toe.
Wie zegt dat een rechter daar nu geen rekening mee houdt?
quote:
Leg dan een straf op van zoveel daadwerkelijke straftijd en zoveel proeftijd.
Dit gedeelte mag gerust wat duidelijker worden uitgelegd hoor.
Ik ben ook van mening dat men wel wat meer aan voorlichting mag doen, scheelt een hoop mensen een vet hart.
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:13:45 #109
3542 Gia
User under construction
pi_111038270
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 13:58 schreef DonJames het volgende:

[..]

Stel er is een maximale straf van 12 jaar voor onopzettelijke doodslag en een minimale van 15 jaar voor gekwalificeerde doodslag. Dan komen zulke schatjes nooit meer met 8 jaar weg.
Immers, 15 jaar is minimaal. Straf komt dan ergens uit tussen de 15 en 30 jaar. (Effectief 10 tot 20)

Inderdaad heeft het voor jongens van 19 nog steeds weinig effect, of ze nu 8 of 10 jaar zitten, ze hebben nog steeds een heel leven voor zich, maar voor de nabestaanden is het wel belangrijk. De hoogte van de straf is ook een erkenning van het misdrijf.

Iemand die slechts 8 jaar hoeft te zitten voor gekwalificeerde doodslag, geeft geen genoegdoening.
pi_111038480
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Stel er is een maximale straf van 12 jaar voor onopzettelijke doodslag en een minimale van 15 jaar voor gekwalificeerde doodslag. Dan komen zulke schatjes nooit meer met 8 jaar weg.
Immers, 15 jaar is minimaal. Straf komt dan ergens uit tussen de 15 en 30 jaar. (Effectief 10 tot 20)

Inderdaad heeft het voor jongens van 19 nog steeds weinig effect, of ze nu 8 of 10 jaar zitten, ze hebben nog steeds een heel leven voor zich, maar voor de nabestaanden is het wel belangrijk. De hoogte van de straf is ook een erkenning van het misdrijf.
Leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen 8 jaar en 10 jaar?
quote:
Iemand die slechts 8 jaar hoeft te zitten voor gekwalificeerde doodslag, geeft geen genoegdoening.
Jij kan objectief bepalen welke straf exact rechtvaardig is, en welke veel te laag? Knap hoor!
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:21:47 #111
241662 Jian
Well, well, well
pi_111038585
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:07 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Het doel is dus de slachtoffers en de maatschappij aan sich? Dus niet het feit dat rechters volgens veel mensen veel te laag straffen - hoewel dat het gevoel volkomen onterecht is - maar het feit dat veel mensen nogal een subjectief gevoel van ontevredenheid hebben? Volkomen de geluiden van allerlei deskundigen en de mensen die er in de praktijk dagelijks mee te maken hebben negeren? Die kant wil ik niet opgaan.
Het doel van de minimumstraf ligt wat mij betreft inderdaad bij de slachtoffers en de maatschappij. Als je volledig terug zou redeneren, zou het doel van de gehele rechtspraak daar liggen, maar dat laat ik nu maar achterwege. Het is een feit dat er bij bepaalde zaken nogal wat onvrede in de maatschappij bestaat over de hoogte, of beter gezegd de laagte van de strafmaat. Daar heb je dus mee te maken als maatschappij. Ook de Rechterlijke macht maakt deel uit van die maatschappij en heeft dus wel degelijk te maken met die onvrede. Omdat daar niet hun prioriteit ligt, is het goed dat de wetgever dus een breder perspectief heeft, met ook andere prioriteiten die in hun algemeenheid net zo zwaar kunnen wegen als de prioriteiten van de rechterlijk macht!
pi_111038726
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:21 schreef Jian het volgende:

[..]

Het doel van de minimumstraf ligt wat mij betreft inderdaad bij de slachtoffers en de maatschappij. Als je volledig terug zou redeneren, zou het doel van de gehele rechtspraak daar liggen, maar dat laat ik nu maar achterwege. Het is een feit dat er bij bepaalde zaken nogal wat onvrede in de maatschappij bestaat over de hoogte, of beter gezegd de laagte van de strafmaat. Daar heb je dus mee te maken als maatschappij. Ook de Rechterlijke macht maakt deel uit van die maatschappij en heeft dus wel degelijk te maken met die onvrede. Omdat daar niet hun prioriteit ligt, is het goed dat de wetgever dus een breder perspectief heeft, met ook andere prioriteiten die in hun algemeenheid net zo zwaar kunnen wegen als de prioriteiten van de rechterlijk macht!
Maar dan zie ik (met het onderzoek dat gewone mensen even zwaar straffen als rechters) meer in voorlichting. Uitleggen hoe de wet werkt, hoe de strafmaat wordt bepaald etc. M.i. is het probleem niet dat er te licht wordt gestraft, maar dat de perceptie van de bevolking is dat er te laag wordt gestraft.
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:27:27 #113
241662 Jian
Well, well, well
pi_111038833
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik doel op het feit dat rechters nu de straafmaat kunnen bepalen. Dat doen ze rekening houdende met alle feiten en omstandigheden, gerelateerd aan de maximumstraf. In jouw voorstel kan dat eigenlijk nog steeds, of zie ik het nou helemaal verkeerd?
Och, behalve dat ze bij mijn voorstel zich bij het bepalen van de strafmaat, waar ze zo goed mogelijk rekening houden met alle feiten en omstandigheden ook rekening dienen te houden met een minimum strafmaat, zodat in elk geval terdege rekening wordt gehouden met het rechtsgevoel van slachtoffers en maatschappij!
pi_111038853
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:13 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wie zegt dat een rechter daar nu geen rekening mee houdt?
Kan best, maar is dus niet duidelijk (genoeg).

quote:
Ik ben ook van mening dat men wel wat meer aan voorlichting mag doen, scheelt een hoop mensen een vet hart.
Je hoeft heus niet zo neerbuigend te reageren hoor. De rechtspraak is van ons allemaal en niet alleen voor de elite.

Er wordt net gesteld dat rechters harder straffen dan ooit en bovendien dat uit onderzoek is gebleken dat het oordeel van terzake geïnformeerde leken niet veel afwijken van de daadwerkelijke vonnissen.
Tegelijkertijd blijkt (keer op keer) uit onderzoek dat de beleving vanuit de samenleving heel anders is.

Ik constateer dan (heel terecht vind ik) dat er een enorm communicatieprobleem bestaat. Dat benoemen is werken naar een oplossing en verdient geen neerbuigende onliners.
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:29:23 #115
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_111038912
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:27 schreef just_a_girl_2 het volgende:
Je hoeft heus niet zo neerbuigend te reageren hoor. De rechtspraak is van ons allemaal en niet alleen voor de elite.
Maar opvallend genoeg begrijpt alleen een klein gedeelte van de samenleving die rechtspraak.
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:33:47 #116
3542 Gia
User under construction
pi_111039056
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Leg mij nou eens uit wat het verschil is tussen 8 jaar en 10 jaar?

[..]

Jij kan objectief bepalen welke straf exact rechtvaardig is, en welke veel te laag? Knap hoor!
De erkenning van het misdrijf is voor de nabestaanden belangrijk. Als iemand een straf krijgt die hoort bij onopzettelijke doodslag, terwijl het in de beleving van de nabestaanden 'moord' was, oftewel, tenminste gekwalificeerde doodslag, dan is die straf te laag.

Zelfs al is het verschil maar 2 jaar, het gaat om de erkennening van de ernst van het misdrijf
  woensdag 2 mei 2012 @ 14:34:12 #117
241662 Jian
Well, well, well
pi_111039066
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar dan zie ik (met het onderzoek dat gewone mensen even zwaar straffen als rechters) meer in voorlichting. Uitleggen hoe de wet werkt, hoe de strafmaat wordt bepaald etc. M.i. is het probleem niet dat er te licht wordt gestraft, maar dat de perceptie van de bevolking is dat er te laag wordt gestraft.
Dat verwerp ik in 1e instantie niet, als door goede voorlichting het gevoel van te lichte/lage straffen bij slachtoffers en maatschappij kan worden weggenomen dan is mijn probleemveld (rechtsgevoel maatchappij) weggenomen. Ik vraag mij alleen wel af of Rechterlijke macht en het "volk" , wat dit betreft zo makkelijk op 1 lijn te brengen zijn. Maar wie niet waagt .....
pi_111039211
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:29 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Maar opvallend genoeg begrijpt alleen een klein gedeelte van de samenleving die rechtspraak.
Die conclusie deel ik met jou. Ik geef direct toe dat ik bij de grote groep hoor die (meestal) niet begrijpt hoe het werkt.

Dat zou voor dat gedeelte van de samenleving die het wel begrijpt (en meer in het bijzonder de rechterlijke macht zélf) juist een extra motivatie moeten zijn om nog veel meer en beter aan uitleg en voorlichting te doen. Ik vind oprecht dat de verantwoordelijkheid daarvoor bij justitie/overheid/rechters/whatever en niet bij het publiek ligt. Draagvlak creëren is niet de taak van het publiek.

Ik heb het zelf wel een meegemaakt. Ben o.a. bedreigd door een klant op het werk. Uiteindelijk ook naar de zitting geweest. Dader (natuurlijk) niet aanwezig. Werd wel veroordeeld, maar straf viel (imo bespottelijk) laag uit. Veel lager dan OvJ geëist had (wat al niet de hoofdprijs was). Ik zat op de publieke tribune (als enige) en kreeg het woord. Toen vroeg ik aan de rechter waarom hij niet conform strafeis vonniste, omdat ik het zo laag vond. Hij negeerde mij vervolgens (hoewel hij mij eerst zelf het woord gegeven had) en gaf het bevel om de zaal te ontruimen. Sta je dan met je goeie gedrag. Hoezo arrogantie van de macht?
pi_111039233
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:27 schreef just_a_girl_2 het volgende:
Kan best, maar is dus niet duidelijk (genoeg).
[..]

Er wordt net gesteld dat rechters harder straffen dan ooit en bovendien dat uit onderzoek is gebleken dat het oordeel van terzake geïnformeerde leken niet veel afwijken van de daadwerkelijke vonnissen.
Tegelijkertijd blijkt (keer op keer) uit onderzoek dat de beleving vanuit de samenleving heel anders is.

Ik constateer dan (heel terecht vind ik) dat er een enorm communicatieprobleem bestaat. Dat benoemen is werken naar een oplossing en verdient geen neerbuigende onliners.
Neerbuigend? Ik ben het gewoon met je eens..

quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 14:29 schreef AryaMehr het volgende:
Sommige mensen willen het ook niet begrijpen. Lekker verontwaardigd reageren is natuurlijk veel leuker en makkelijker dan er een onderbouwde mening over vormen, en roepen om zo hard mogelijk straffen is ook heel erg stoer.
pi_111039259
Deze 2 parasieten hebben moedwillig een eerlijke hardwerkende man van het leven beroofd.
Laat vrouw en kinderen en familie achter.
En dan die moeder van een van hen ook nog zeggen wat voor een lieve jongen het eigenlijk is.
Tja wel lui en hij wilde niet werken, maar hij is echt lief.

Zoals gezegd ze hebben moedwillig iemand vermoord!
Opruimen die twee, simpel en goedkoop, geen belastingcenten aan verspillen aan dit soort menselijk afval.
En de families van die twee vanavond nog de grens over flikkeren.

Moordende parasieten worden hier in dit land geknuffeld en gepamperd.
Opruimen, simpel en eenvoudig met een eindje touw, een kogel kost als snel 1.40 euro pp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')