Men kan allerlei scenario's bedenken en meer dan speculeren kunnen we niet doen. Je zou ook kunnen denken aan een vlaag van woede of simpelweg het wapen dat 'per ongeluk' afging.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom moest die juwelier dood? Had ie zichzelf verdedigd? Of moest ie dood omdat ie anders zou kletsen over de daders?
in dat opzicht is het jammer dat niet de volledige camera beelden zijn vrijgegeven. nu blijft het inderdaad bij speculeren.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Men kan allerlei scenario's bedenken en meer dan speculeren kunnen we niet doen. Je zou ook kunnen denken aan een vlaag van woede of simpelweg het wapen dat 'per ongeluk' afging.
Vind jij het onterecht dat de rechter over het algemeen verschil maakt tussen een geladen of ongeladen vuurwapen?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:30 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Men kan allerlei scenario's bedenken en meer dan speculeren kunnen we niet doen. Je zou ook kunnen denken aan een vlaag van woede of simpelweg het wapen dat 'per ongeluk' afging.
of breien, in beide gevallen natuurlijk niet zo effectief als een vuurwapen als je, je bijvoorbeeld wilt verdedigen tegen overvallers.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je kunt ook een cursus zelfverdediging gaan volgen.
Een mes heeft meer functies. Bepaalde messen vallen zeker onder de noemer moordwapen. Maar niet elk mes.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:26 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dan zou dus elk individu die met een wapen rondloopt een potentiële moordenaar zijn? Maar dus ook de mensen die met een mes rondlopen neem ik aan? Dus men zou een apart kopje voor potentiële moordenaars in de wet moeten zetten, terwijl we genoeg kwalificaties hebben die veel beter tot hun rechtkomen: verboden wapenbezit, moord, doodslag, etc. Dit voorstel is wel het meest belachelijke leken-voorstel dat ik in tijden heb gehoord.
En daarom maakt de wet ook onderscheid tussen twee soorten doodslag: gewone doodslag en gekwalificeerde doodslag. Dit voorval valt onder gekwalificeerde doodslag. Die onderscheid bestaat er dus allang.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:30 schreef Gia het volgende:
Ik vind doodslag meer vallen onder een uit de hand gelopen ruzie, iemand die in huis een mes pakt en daarmee iemand doodt in woede. Zoiets. Gevoelsmatig.
Een misdrijf plannen en met een doorgeladen wapen ernaartoe gaan heeft zoveel risico in zich, dat je niet meer kunt zeggen dat het doden per ongeluk was.
quote:Bij doodslag wordt onderscheid gemaakt tussen "gewone" doodslag, waarbij de doodslag als strafbaar feit op zichzelf staat, en gekwalificeerde doodslag. Bij gekwalificeerde doodslag heeft de dader voorafgaand, tijdens of na het plegen van een ander strafbaar feit doodslag gepleegd om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of te vergemakkelijken of om de kans op betrapping te verkleinen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer tijdens een gewapende overval iemand doodgeschoten wordt. Gekwalificeerde doodslag wordt als verzwarend feit gezien en daarom extra bestraft. Gekwalificeerde doodslag valt onder een eigen wetsartikel.
Dat is vanaf gisteren verboden.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Een mes heeft meer functies. Bepaalde messen vallen zeker onder de noemer moordwapen. Maar niet elk mes.
Mijn zoon gaat regelmatig over straat met heel gevaarlijke messen, maar wel opgeborgen in een foedraal.
Nee.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:33 schreef opgebaarde het volgende:
Vind jij het onterecht dat de rechter over het algemeen verschil maakt tussen een geladen of ongeladen vuurwapen?
Dat maak jij ervan. Ik heb je nog steeds geen racist genoemd. Maar als jij dat zo graag wilt geloven, be my guest. Jij zegt dat ik je een racist noem (ben nog steeds benieuwd waar ik dat doe), terwijl ik dat helemaal niet doe...dan schuif je dus dit soort dingen in mn mond, wat uiteindelijk discriminatie in de hand werkt. Als ik nu zeg "jij bent zeker een voetballer", dan hoef je toch geen voetballer te zijn? Wat heb jij toch voor een rare denkwijze. Een cursus fatsoen zou je heel goed doen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 11:57 schreef AntiChrist het volgende:
[..]
Als je mij weg zet als Racist dan ben je inderdaad in mijn ogen inderdaad een idioot.
en waar werk ik mee met positieve discriminatie ? volgens mij ben je een beetje abuis.
en volgens mij zei ik iets toen jij ervan uit ging dat ik "alle allochtonen over 1 kam scheer" iets met de pot verwijt de ketel? speculeren ook echt.... ik ga er gewoon van uit dat als ik dingen lees in diverse media dat dit voor waar kan worden aangenomen.
en iemand heeft niet een zware ongeluk maar iemand heeft een zwaar ongeluk..maar laten we inderdaad vooral de ouders van de daders als grootste slachtoffers zien. het zijn niet toevallig je oom en tante?
of ben ik nu weer een racist?
quote:Artikel 288
Doodslag gevolgd, vergezeld of voorafgegaan van een strafbaar feit en gepleegd met het oogmerk om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan dat feit hetzij straffeloosheid hetzij het bezit van het wederrechtelijk verkregene te verzekeren, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Als jij geen mensen kent die een vuurwapen bezitten, kom je waarschijnlijk ergens uit de polder, dat kan natuurlijk. Maar ik ken ze wel, o.a. ondernemers, zoals degene die ze in dit geval voor z'n flikker hebben geschoten. Dat is dan ook meteen de reden dat deze mensen een vuurwapen bezitten. Is dat zo raar, kleine Greetje uit de Polder?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:29 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Grappig hoe mensen op fok altijd mensen kennen. Zoals, "hey ikben geen racist, 9 van mijn 10 vrienden is allochtoon"
Maar het bijhebben van een zeer dodelijk wapen maakt wel verschil, dan hoeft het doel nog niet eens het gebruiken er van te zijn
Wat kan wel trouwens?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:41 schreef Jian het volgende:
[..]
Ten hoogste hè, dat is nog steeds het probleem, maar het kan wel
Okay, maar waarom worden in dat soort gevallen dan vaak toch maar straffen gegeven van 12 jaar, effectief 8.quote:
Ik ben allang blij dat wij hier op het platteland sinds een paar maanden email hebben, mooi spul trouwens. Vind dat internet wel, veel leuker dan praten met de kraai of het varken, het schijnt dat jullie niet allemaal op klompen lopen (klopt dat?), en wij schieten inderdaad niet maar brandmerken gewoonquote:Op woensdag 2 mei 2012 12:37 schreef Jian het volgende:
[..]
Als jij geen mensen kent die een vuurwapen bezitten, kom je waarschijnlijk ergens uit de polder, dat kan natuurlijk. Maar ik ken ze wel, o.a. ondernemers, zoals degene die ze in dit geval voor z'n flikker hebben geschoten. Dat is dan ook meteen de reden dat deze mensen een vuurwapen bezitten. Is dat zo raar, kleine Greetje uit de Polder?
Moet je even jurisprudentie doornemen. Kunnen allerlei verzachtende of verzwarende omstandigheden meespelen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:42 schreef Gia het volgende:
Okay, maar waarom worden in dat soort gevallen dan vaak toch maar straffen gegeven van 12 jaar, effectief 8.
jazeker, je hebt volkomen gelijk, alleen er staat "of" en "ten hoogste" en dat impliceert nog altijd dat de gemiddelde D66-rechter veel te veel ruimte geboden krijgt om naar keuze een relatief lage straf op te leggen en dat is helaas nog altijd wel de praktijk!quote:
ik woon al meer dan 20 jaar in de stad, en ken ook niemand met een vuurwapen. zo gewoon is dat echt niet hoor.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:37 schreef Jian het volgende:
[..]
Als jij geen mensen kent die een vuurwapen bezitten, kom je waarschijnlijk ergens uit de polder, dat kan natuurlijk.
Alsof het zo gewoon is een vuurwapen te bezitten...echt niet. Zegt meer van de kringen waarin je je begeeft dan?quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:37 schreef Jian het volgende:
[..]
Als jij geen mensen kent die een vuurwapen bezitten, kom je waarschijnlijk ergens uit de polder, dat kan natuurlijk. Maar ik ken ze wel, o.a. ondernemers, zoals degene die ze in dit geval voor z'n flikker hebben geschoten. Dat is dan ook meteen de reden dat deze mensen een vuurwapen bezitten. Is dat zo raar, kleine Greetje uit de Polder?
hoe noem je dan iemand die alle allochtonen over 1 kam scheert? wat jij insinueert dat ik doe.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:35 schreef Erkannn het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Ik heb je nog steeds geen racist genoemd. Maar als jij dat zo graag wilt geloven, be my guest. Jij zegt dat ik je een racist noem (ben nog steeds benieuwd waar ik dat doe), terwijl ik dat helemaal niet doe...dan schuif je dus dit soort dingen in mn mond, wat uiteindelijk discriminatie in de hand werkt. Als ik nu zeg "jij bent zeker een voetballer", dan hoef je toch geen voetballer te zijn? Wat heb jij toch voor een rare denkwijze. Een cursus fatsoen zou je heel goed doen.
ik heb verder nergens aangegeven dat de ouders de grootste slachtoffers zijn (maak jij weer nu van), maar ik snap wel dat ze dingen zeggen als "dat zou mijn zoon nooit doen". Dat is ook wat ik aangeef, meer niet. Maar nee, het is niet mijn familie, misschien van jou gezien je in de buurt woont?
Wat stel je voor dan? Om per definitie in de wetsomschrijving 'ten hoogste' weg te laten? Dat is belachelijk. Niet alle moordzaken of doodslagen zijn hetzelfde en er zullen altijd verzachtende of verzwarende omstandigheden meespelen. Vandaar het verschil in strafmaten.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:44 schreef Jian het volgende:
jazeker, je hebt volkomen gelijk, alleen er staat "of" en "ten hoogste" en dat impliceert nog altijd dat de gemiddelde D66-rechter veel te veel ruimte geboden krijgt om naar keuze een relatief lage straf op te leggen en dat is helaas nog altijd wel de praktijk!
Is dit je norm, die ik best kan appreciëren, zie ook mijn eerdere opmerking. "Dit staal los van de vraag of het verstandig is ....etc," of ben je van mening dat het bezitten van een vuurwapen helemaal niet zo veel voorkomt, want dan moet ik je toch echt de ogen openen en zeggen dat dit meer voorkomt dan jij waarschijnlijk voor mogelijk houdt.quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:46 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Alsof het zo gewoon is een vuurwapen te bezitten...echt niet. Zegt meer van de kringen waarin je je begeeft dan?
En nee, ik woon ook niet in de polder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |