quote:do 17 mei 2012, 06:57
|
lees voor
Onconventionele aanpak Vestia-perikelen
ROTTERDAM - De Rotterdamse wethouder Hamit Karakus (wonen, vastgoed) stelt minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) voor om de zware klappen die Rotterdam krijgt door het financiële debacle bij woningcorporatie Vestia op te vangen met „bijzondere en onconventionele maatregelen”.
Corporaties die bereid zijn om te investeren in stilgelegde projecten van Vestia moeten voor zover die investeringen onrendabel zijn financieel worden gecompenseerd door vrijstelling van de voorgenomen verhuurdersheffing. De wethouder heeft zich voor zijn plan verzekerd van de steun van vier Rotterdamse corporaties. Zij mede-ondertekenden de brief die Karakus woensdag aan de minister stuurde.
Vestia kwam in de problemen door het bezit van miljarden euro's aan derivaten. Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen. Doordat de rente daalde, moest Vestia geld bijstorten. De corporatie heeft 1,5 miljard euro in onderpand moeten geven aan banken. Geplande investeringen werden geschrapt. Vestia voltooit alleen nog enkele projecten waar het juridisch niet onderuit kan.
Minister Spies komt eind deze maand met een eindoordeel over het verbeterplan van Vestia, waarover zij in april de Tweede Kamer heeft geïnformeerd. Dit voorziet ook in de verkoop van 15.000 van de 80.000 woningen.
De risico's zijn vergelijkbaar met het ongedekt schrijven van call-opties op Nederlandse staatsobligaties.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 08:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Doorslaggevend overleg Vestia met banken
In de Vestia-affaire is het maandag D-day. Vestia overlegt met het Rijk, de toezichthouders en de banken over zijn miljardenschuld.
Die rentedaling — waarop de derivatenportefeuille van Vestia nog steeds niet is ingericht — is zelfs zo sterk dat de afbouwacties van de afgelopen maanden, inclusief de extra kredietlijn van de Nederlandse Waterschapsbank (¤ 1,7 mrd) voor een belangrijk deel worden tenietgedaan, zo zeggen ingewijden. Vestia heeft de afgelopen week al flink moeten bijstorten.
Lees verder op:
http://fd.nl/economie-pol(...)-banken?visited=true
Tekort is dus alleen maar groter geworden
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloittequote:Op zaterdag 19 mei 2012 08:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Doorslaggevend overleg Vestia met banken
In de Vestia-affaire is het maandag D-day. Vestia overlegt met het Rijk, de toezichthouders en de banken over zijn miljardenschuld.
Die rentedaling — waarop de derivatenportefeuille van Vestia nog steeds niet is ingericht — is zelfs zo sterk dat de afbouwacties van de afgelopen maanden, inclusief de extra kredietlijn van de Nederlandse Waterschapsbank (¤ 1,7 mrd) voor een belangrijk deel worden tenietgedaan, zo zeggen ingewijden. Vestia heeft de afgelopen week al flink moeten bijstorten.
Lees verder op:
http://fd.nl/economie-pol(...)-banken?visited=true
Tekort is dus alleen maar groter geworden
gaat prima die marktwerking van de woningbouwverenigingen, stelen en stelen van het publiek vermogen dat doen zequote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloitte
Aangezien het flutstukje van ht FD alleen over de persoon gaat en niet over de achtergrond ook maar even wat luchtig commentaar van mij.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 13:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook toezichthouder corporaties krijgt klap![]()
Jan van der Moolen van Centraal Fonds Volkshuisvesting zag gevaar, maar niet waar het vandaan kwam.![]()
Moet je me toch eens leren hoe Deloitte daarover provisie heeft gekregen. Mijn werkgever zou het enorm waarderen wanneer we zo inkomsten zouden kunnen genereren.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloitte
bustarella...,quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
Moet je me toch eens leren hoe Deloitte daarover provisie heeft gekregen. Mijn werkgever zou het enorm waarderen wanneer we zo inkomsten zouden kunnen genereren.
Ah dat is een goede ja. Betaal me!, anders ga ik je boekhoudafdeling met vragen bestoken!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:37 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
bustarella...,
zo doen de Italianen dat ook.
nos.nlquote:De noodlijdende woningcorporatie Vestia heeft bijna al haar woningen verpand aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Dat gebeurde deze week in een bliksemactie, kort voor overleg met elf banken. Door de overdracht van het hypotheekrecht staan de schuldeisende banken buitenspel. Zij kunnen nu bij een faillissement geen aanspraak maken op de panden van Vestia.
ja ddas mooi die marktwerking ,stelen en roven en jan l*l is de pineutquote:
Ik vrees dat als het tot een faillisement komt de banken hier weinig last van zullen hebben. Zie ook: http://rechtennieuws.nl/2(...)van-dooren-q_q_.htmlquote:Op woensdag 23 mei 2012 09:21 schreef Hephaistos. het volgende:
Hehe, ik vind het wel een mooie actie eigenlijk. Laat de banken maar bloeden hiervoor, verliezen zijn volgens mij de effectiefste methode om toekomstig gedrag te veranderen.
Het gaat denk ik niet zozeer om het juridische verhaal, maar om het opvoeren van de druk op de banken door handig gebruik te maken van de publieke opinie. De banken staan nu voor de keuze om de schuldverlaging te accepteren, of om de corporatie failliet te laten gaan en vervolgens een uitgebreid proces te voeren tegen het WSW om het onderpand 'terug te krijgen'.quote:Op woensdag 23 mei 2012 09:28 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik vrees dat als het tot een faillisement komt de banken hier weinig last van zullen hebben. Zie ook: http://rechtennieuws.nl/2(...)van-dooren-q_q_.html
Ik neem aan dat de woningen dan weer terug gaan naar het ministerie van volkshuisvesting, die er een nieuwe woningbouwvereniging voor zoektquote:Op woensdag 23 mei 2012 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het gaat denk ik niet zozeer om het juridische verhaal, maar om het opvoeren van de druk op de banken door handig gebruik te maken van de publieke opinie. De banken staan nu voor de keuze om de schuldverlaging te accepteren, of om de corporatie failliet te laten gaan en vervolgens een uitgebreid proces te voeren tegen het WSW om het onderpand 'terug te krijgen'.
Ik ben juridisch niet genoeg onderlegd om te weten of ze zoiets zouden winnen, maar die laatste optie zou wel flink wat negatieve publiciteit met zich mee brengen. Ik zie de EenVandaag reporters al staan bij de zielige huurders met een kapotte dakgoot, die zich vertwijfeld afvragen hoe het straks toch verder moet als hun huis eigendom wordt van de ABN Amro.
Het is voor de banken volgens mij ook aantrekkelijk om snel een streep onder deze zaak te zetten. En met deze actie is die noodzaak nog wat hoger geworden.
De toezichthouders zijn op afstand gezet door de overheid.quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:26 schreef Perrin het volgende:
En bizar hoe slecht toezichthouders vaak blijken te functioneren.
Bedoel je dat ze naar het ministerie gaan vanuit de banken of vanuit de WSW?quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de woningen dan weer terug gaan naar het ministerie van volkshuisvesting, die er een nieuwe woningbouwvereniging voor zoekt
De minister zal niet toestaan dat sociale woningen in handen van banken terecht komen, die ze voor een habbekrats gaan "veilen"quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Bedoel je dat ze naar het ministerie gaan vanuit de banken of vanuit de WSW?
Leuke comments daarquote:Op woensdag 23 mei 2012 10:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lees verder op:
http://fd.nl/beleggen/393(...)-pas-af?visited=true
Blijkbaar kan dat wel, anders hadden ze die woningen ook niet als onderpand kunnen geven toch?quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:52 schreef HD9 het volgende:
[..]
De minister zal niet toestaan dat sociale woningen in handen van banken terecht komen, die ze voor een habbekrats gaan "veilen"
Ja als je die een blok aan geen goede kennis of je eigen vrouw met een BV gaat verkopenquote:onder andere door de tegenvallende verkoop van huurwoningen.
Lijkt me een actio pauliana.....quote:Op woensdag 23 mei 2012 08:40 schreef Basp1 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)stiekem-verpand.html
Een wat uitgebreider bericht over het verpanden van de woningen wat volgens het bericht 1 minuut voor het overleg plaats gevonden heeft. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze constructie die men gedaan heeft zomaar mag, we zullen zien of de banken hun juristen in stelling gaan brengen. Voor de 700 miljoen afschrijving die banken op hun derivaten zouen moeten maken is dat voro banken genoeg om een flink blik advocaten open te trekken.
quote:
quote:do 24 mei 2012, 10:13 |lees voor
Vastgoedman vast in zaak directeur Laurentius '
S GRAVENMOER - De politie heeft deze week ook vastgoedondernemer Pierre P. aangehouden voor een strafrechtelijk onderzoek dat zich richt op de directeur van woningcorporatie Laurentius. Bronnen hebben dat gemeld.
Pierre P. is directeur-grootaandeelhouder van vastgoedonderneming Wildhage in 's-Gravenmoer (Noord-Brabant).
Het onderzoek op basis van signalen bij het Meldpunt Integriteit Woningcorporaties staat onder leiding van het functioneel parket van het Openbaar Ministerie. Een woordvoerster wilde donderdag niet ingaan op de berichten. Het parket komt donderdag of vrijdag met nadere mededelingen.
De directeur van Laurentius werd maandag aangehouden.
P. was in het verleden voorzitter van de raad van bestuur van ROC West-Brabant en daarvoor directeur van het Florijn College in Breda en Oosterhout.
Wildhage is vermoedelijk de vastgoedondernemer met wie Laurentius enkele nieuwbouwprojecten heeft ontwikkeld. De beide directeuren huren een kamer op een kantoor in 's-Gravenmoer. Bij het bedrijf was donderdag niemand beschikbaar voor commentaar.
welke overheid ? Hebben we dan nog een overheid ?quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:27 schreef HD9 het volgende:
Wanneer gaat de overheid nu eens ingrijpen??
Die marktwerking van de woningbouwverenigingen lokt steeds meer criminelen
Ik zeg verkoop die woningen dan aan de huurders voor een leuke prijs en laat die corporaties gewoon helemaal los
[..]
Euh wat is dat moloch wat zo'n 60% van het BNP soupeert dan?quote:Op vrijdag 25 mei 2012 01:50 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
welke overheid ? Hebben we dan nog een overheid ?
Da's de overhead, niet de overheid.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 02:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Euh wat is dat moloch wat zo'n 60% van het BNP soupeert dan?
Dat komt omdat ze meer kans ervoor krijgen. Als je op een vuilniswagen rijdt kun je nu eenmaal niet zoveel doen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 19:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jatten en stelen is heel normaal onder mensen, echter doen de mannetjes en vrouwtjes het aan de top op een veel grotere schaal.
Maar de overheid bindt door de marktwerking met publieke miljarden, de kat op het spek , daar moet de overheid mee stoppen en terugdraaienquote:Op vrijdag 25 mei 2012 10:00 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze meer kans ervoor krijgen. Als je op een vuilniswagen rijdt kun je nu eenmaal niet zoveel doen.
marktwerking, het woord alleen al zegt alles wat ermee bedoeld wordt:quote:Op vrijdag 25 mei 2012 10:07 schreef HD9 het volgende:
[..]
Maar de overheid bindt door de marktwerking met publieke miljarden, de kat op het spek , daar moet de overheid mee stoppen en terugdraaien
Ik kan die fd-link niet openen....quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]dus
waarborgfonds WSW, dat garant staat voor aan Vestia verstrekt krediet, heeft maandag hypotheekrecht gevestigd op vermoedelijk al het vastgoed. Het WSW kon dat omdat het bij de garantieverlening deze optie van een positieve hypotheekverklaring had bedongen. Daarmee dringt de toezichthouder, vermoedelijk volkomen legaal, voor op andere schuldeisers, en heeft een curator aanzienlijk minder mogelijkheden om geld vrij te spelen voor andere crediteuren.
Lees verder op:
http://fd.nl/economie-pol(...)ufpoker?visited=true
http://www.ftm.nl/origina(...)fsdokter-vestia.aspxquote:Het WSW mag dit doen omdat het fonds bij de garantieverlening deze optie van een positieve hypotheekverklaring had bedongen, zo tekent het FD op. Daarmee dringt de toezichthouder, vermoedelijk volkomen legaal, voor op andere schuldeisers, en heeft een curator aanzienlijk minder mogelijkheden om geld vrij te spelen voor andere crediteuren.
De banken zijn zich nu aan het beraden over de juridische geldigheid van deze 'verdwijntruc', die schijnbaar veel weg heeft van een Paulinieuze actie. Maar vast staat dat Erents en zijn bondgenoten een puik stukje powerplay hebben laten zien.
Het meest opmerkelijke vind ik, dat zelfs wanneer de overheid in het gelijk gesteld wordt en zij op deze manier dus een kapitaal voor het waarborg fonds veilig stelt, zij door middel van deze actie ook een precedent uitzet naar ondernemers die zichzelf willen beschermen wanneer ze failliet dreigen te gaan.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik kan die fd-link niet openen....
Maar ik vind op een andere finaciele site een bericht waarin men ook twijfelt of het niet een paulineuze actie is.
En wat jij citeert van het FD zegt niets over of het juridisch mocht of niet. Je kunt namelijk niet via een verbintenis een wettelijke bepaling uitsluiten. Dus ik heb sterk mijn twijfels....
[..]
http://www.ftm.nl/origina(...)fsdokter-vestia.aspx
quote:a 26 mei 2012, 05:30 | 104 reacties
|
lees voor
Villa Staal bijna klaar
door Giel ten Bosch en Bart Mos
BONAIRE - Een gigantische ommuurde villa met twee zwembaden, direct aan de kust van Bonaire. Hier woont de gewezen Vestia-topman Erik Staal binnenkort. Prijskaartje: ruim twee miljoen euro. Hypotheek: geen.
Erik Staal (61) wil zich hier terugtrekken, samen met zijn vrouw Anita (61), ver weg van journalisten die hem in Krimpen aan de Lek lastigvallen met vragen over zijn kennis van de miljoenenfraude met risicovolle beleggingen bij Vestia, die de grootste corporatie van Nederland mogelijk fataal wordt. Maar Staal houdt zijn mond. Hij laat de kritiek op zijn disfunctioneren en diens afscheidsbonus van 3,5 miljoen euro langs zich heen glijden, en bereidt zich stoïcijns voor op zijn verhuizing.
Kan niet; 2 miljoen Euro ? zonder hypotheek ?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 08:51 schreef michaelmoore het volgende:
Hopelijk maakt dit de overheid wakker met hun marktwerking van het publiek bezit
http://www.telegraaf.nl/b(...)l_bijna_klaar__.html
[..]
..of net zo lang wachten tot de rente weer stijgt natuurlijkquote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Voorstel banken aan Vestia: geen extra stortingen
Wat is dat nou voor voorstel![]()
Ze krijgen dus tijdelijk extra krediet en moeten alsnog alles betalen![]()
quote:Op dinsdag 29 mei 2012 13:50 schreef Hephaistos. het volgende:
..of net zo lang wachten tot de rente weer stijgt natuurlijk
Door juist rentedalingen – gisteren belandde de tienjaarsrente voor Nederlands staatspapier zelfs op 1,77% - is de negatieve marktwaarde van de derivaten bijvoorbeeld de afgelopen drie weken met een miljard euro opgelopen. De negatieve marktwaarde zou volgens bronnen nu ¤2,6 mrd bedragen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 13:50 schreef Hephaistos. het volgende:
..of net zo lang wachten tot de rente weer stijgt natuurlijk
Ik weet niet goed genoeg hoe dat werkt met die derivaten, maar als ze een lange tijd (zeg de komende 10 jaar) niet hoeven bij te storten bij de banken, dan is de rente heus wel weer naar een normaal niveau getrokken en kunnen de verliezen erg worden beperkt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 09:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Door juist rentedalingen – gisteren belandde de tienjaarsrente voor Nederlands staatspapier zelfs op 1,77% - is de negatieve marktwaarde van de derivaten bijvoorbeeld de afgelopen drie weken met een miljard euro opgelopen. De negatieve marktwaarde zou volgens bronnen nu ¤2,6 mrd bedragen.
www.fd.nl
Nu nog even niet dus
Die kanjerquote:Op woensdag 30 mei 2012 10:23 schreef Hephaistos. het volgende:
.....
Of lopen die derivaten op een gegeven moment gewoon af (zeg over 1,5 jaar ofzo), waarna je de restschuld zult moeten dokken?
In de berichtgeving wordt voornamelijk de nadruk gelegd op 'onderpand' wat voor mijzelf opvallend is. In de meeste constructies zie je namelijk dat er een periodieke betaling moet plaatsvinden, bijvoorbeeld jaarlijks. Dus elk jaar moet over een x bedrag het verschil in rente tussen de LIBOR en de in het contract vastgelegde rente worden betaald (of ontvangen).quote:Op woensdag 30 mei 2012 10:23 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik weet niet goed genoeg hoe dat werkt met die derivaten, maar als ze een lange tijd (zeg de komende 10 jaar) niet hoeven bij te storten bij de banken, dan is de rente heus wel weer naar een normaal niveau getrokken en kunnen de verliezen erg worden beperkt.
Of lopen die derivaten op een gegeven moment gewoon af (zeg over 1,5 jaar ofzo), waarna je de restschuld zult moeten dokken?
Gemeente Den Haag wil bezit Vestia onderbrengen bij tijdelijke corporatiequote:Op woensdag 30 mei 2012 09:15 schreef HD9 het volgende:
Ze moeten die woningen aan de bewoners verpatsen , beter dan naar weer zo een criminele bende
quote:
Hij heeft inderdaad recht op HRA, maar heeft dat niet nodig kennelijk, banken vertrouwt ie net zoveel als sociale woningcorporatiesquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:41 schreef trancethrust het volgende:
Is er een keer iemand die een huis koopt met 100% eigen geld, is mevrouw weer niet blij.
Hij heeft toch wel een rentevisie ?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:41 schreef trancethrust het volgende:
Is er een keer iemand die een huis koopt met 100% eigen geld, is mevrouw weer niet blij.
Zouden ze staal's villa gaan bestormen.quote:Dreiging van rellen op Bonaire
......Ondertussen emigreren steeds meer Nederlanders naar Bonaire, wat grote vijandschap tussen de verschillende bevolkingsgroepen als gevolg heeft.......
gewoon lekker defaulten die corporatiesquote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
Twee corporaties wegens derivaten onder verscherpt toezicht![]()
Zie http://fd.nl/economie-pol(...)oezicht?visited=true
Het gaat lekker daar![]()
Oh en is Erik Staal al verhuisd
Hadden we de zaken voor banken maar zo rationeel bekeken en de ING, ABN laten omdonderen ipv door de overheid geodkope leningen aan hun te verstrekken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:19 schreef snabbi het volgende:
Wat een onzin weer. Bekijk de zaken eens rationeel. Een corporatie is kredietwaardig vanwege de bezittingen en een garantiefonds. Na de actie van het garantiefonds om bezittingen te verduisteren blijft er dus niet zoveel meer over.
Wanneer je niet kredietwaardig bent, moet je geen lening krijgen. Wanneer je wel geld leent, is dat tegen een hogere rente.
De rest is alleen retoriek
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |