quote:do 17 mei 2012, 06:57
|
lees voor
Onconventionele aanpak Vestia-perikelen
ROTTERDAM - De Rotterdamse wethouder Hamit Karakus (wonen, vastgoed) stelt minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) voor om de zware klappen die Rotterdam krijgt door het financiële debacle bij woningcorporatie Vestia op te vangen met „bijzondere en onconventionele maatregelen”.
Corporaties die bereid zijn om te investeren in stilgelegde projecten van Vestia moeten voor zover die investeringen onrendabel zijn financieel worden gecompenseerd door vrijstelling van de voorgenomen verhuurdersheffing. De wethouder heeft zich voor zijn plan verzekerd van de steun van vier Rotterdamse corporaties. Zij mede-ondertekenden de brief die Karakus woensdag aan de minister stuurde.
Vestia kwam in de problemen door het bezit van miljarden euro's aan derivaten. Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen. Doordat de rente daalde, moest Vestia geld bijstorten. De corporatie heeft 1,5 miljard euro in onderpand moeten geven aan banken. Geplande investeringen werden geschrapt. Vestia voltooit alleen nog enkele projecten waar het juridisch niet onderuit kan.
Minister Spies komt eind deze maand met een eindoordeel over het verbeterplan van Vestia, waarover zij in april de Tweede Kamer heeft geïnformeerd. Dit voorziet ook in de verkoop van 15.000 van de 80.000 woningen.
De risico's zijn vergelijkbaar met het ongedekt schrijven van call-opties op Nederlandse staatsobligaties.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 08:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Doorslaggevend overleg Vestia met banken
In de Vestia-affaire is het maandag D-day. Vestia overlegt met het Rijk, de toezichthouders en de banken over zijn miljardenschuld.
Die rentedaling — waarop de derivatenportefeuille van Vestia nog steeds niet is ingericht — is zelfs zo sterk dat de afbouwacties van de afgelopen maanden, inclusief de extra kredietlijn van de Nederlandse Waterschapsbank (¤ 1,7 mrd) voor een belangrijk deel worden tenietgedaan, zo zeggen ingewijden. Vestia heeft de afgelopen week al flink moeten bijstorten.
Lees verder op:
http://fd.nl/economie-pol(...)-banken?visited=true
Tekort is dus alleen maar groter geworden
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloittequote:Op zaterdag 19 mei 2012 08:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Doorslaggevend overleg Vestia met banken
In de Vestia-affaire is het maandag D-day. Vestia overlegt met het Rijk, de toezichthouders en de banken over zijn miljardenschuld.
Die rentedaling — waarop de derivatenportefeuille van Vestia nog steeds niet is ingericht — is zelfs zo sterk dat de afbouwacties van de afgelopen maanden, inclusief de extra kredietlijn van de Nederlandse Waterschapsbank (¤ 1,7 mrd) voor een belangrijk deel worden tenietgedaan, zo zeggen ingewijden. Vestia heeft de afgelopen week al flink moeten bijstorten.
Lees verder op:
http://fd.nl/economie-pol(...)-banken?visited=true
Tekort is dus alleen maar groter geworden
gaat prima die marktwerking van de woningbouwverenigingen, stelen en stelen van het publiek vermogen dat doen zequote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloitte
Aangezien het flutstukje van ht FD alleen over de persoon gaat en niet over de achtergrond ook maar even wat luchtig commentaar van mij.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 13:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ook toezichthouder corporaties krijgt klap![]()
Jan van der Moolen van Centraal Fonds Volkshuisvesting zag gevaar, maar niet waar het vandaan kwam.![]()
Moet je me toch eens leren hoe Deloitte daarover provisie heeft gekregen. Mijn werkgever zou het enorm waarderen wanneer we zo inkomsten zouden kunnen genereren.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ach de provisies zijn al binnen voor de Deutsche bank en Deloitte
bustarella...,quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
Moet je me toch eens leren hoe Deloitte daarover provisie heeft gekregen. Mijn werkgever zou het enorm waarderen wanneer we zo inkomsten zouden kunnen genereren.
Ah dat is een goede ja. Betaal me!, anders ga ik je boekhoudafdeling met vragen bestoken!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 20:37 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
bustarella...,
zo doen de Italianen dat ook.
nos.nlquote:De noodlijdende woningcorporatie Vestia heeft bijna al haar woningen verpand aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). Dat gebeurde deze week in een bliksemactie, kort voor overleg met elf banken. Door de overdracht van het hypotheekrecht staan de schuldeisende banken buitenspel. Zij kunnen nu bij een faillissement geen aanspraak maken op de panden van Vestia.
ja ddas mooi die marktwerking ,stelen en roven en jan l*l is de pineutquote:
Ik vrees dat als het tot een faillisement komt de banken hier weinig last van zullen hebben. Zie ook: http://rechtennieuws.nl/2(...)van-dooren-q_q_.htmlquote:Op woensdag 23 mei 2012 09:21 schreef Hephaistos. het volgende:
Hehe, ik vind het wel een mooie actie eigenlijk. Laat de banken maar bloeden hiervoor, verliezen zijn volgens mij de effectiefste methode om toekomstig gedrag te veranderen.
Het gaat denk ik niet zozeer om het juridische verhaal, maar om het opvoeren van de druk op de banken door handig gebruik te maken van de publieke opinie. De banken staan nu voor de keuze om de schuldverlaging te accepteren, of om de corporatie failliet te laten gaan en vervolgens een uitgebreid proces te voeren tegen het WSW om het onderpand 'terug te krijgen'.quote:Op woensdag 23 mei 2012 09:28 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik vrees dat als het tot een faillisement komt de banken hier weinig last van zullen hebben. Zie ook: http://rechtennieuws.nl/2(...)van-dooren-q_q_.html
Ik neem aan dat de woningen dan weer terug gaan naar het ministerie van volkshuisvesting, die er een nieuwe woningbouwvereniging voor zoektquote:Op woensdag 23 mei 2012 09:50 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het gaat denk ik niet zozeer om het juridische verhaal, maar om het opvoeren van de druk op de banken door handig gebruik te maken van de publieke opinie. De banken staan nu voor de keuze om de schuldverlaging te accepteren, of om de corporatie failliet te laten gaan en vervolgens een uitgebreid proces te voeren tegen het WSW om het onderpand 'terug te krijgen'.
Ik ben juridisch niet genoeg onderlegd om te weten of ze zoiets zouden winnen, maar die laatste optie zou wel flink wat negatieve publiciteit met zich mee brengen. Ik zie de EenVandaag reporters al staan bij de zielige huurders met een kapotte dakgoot, die zich vertwijfeld afvragen hoe het straks toch verder moet als hun huis eigendom wordt van de ABN Amro.
Het is voor de banken volgens mij ook aantrekkelijk om snel een streep onder deze zaak te zetten. En met deze actie is die noodzaak nog wat hoger geworden.
De toezichthouders zijn op afstand gezet door de overheid.quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:26 schreef Perrin het volgende:
En bizar hoe slecht toezichthouders vaak blijken te functioneren.
Bedoel je dat ze naar het ministerie gaan vanuit de banken of vanuit de WSW?quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:22 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de woningen dan weer terug gaan naar het ministerie van volkshuisvesting, die er een nieuwe woningbouwvereniging voor zoekt
De minister zal niet toestaan dat sociale woningen in handen van banken terecht komen, die ze voor een habbekrats gaan "veilen"quote:Op woensdag 23 mei 2012 10:36 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Bedoel je dat ze naar het ministerie gaan vanuit de banken of vanuit de WSW?
Leuke comments daarquote:Op woensdag 23 mei 2012 10:49 schreef ikweethetookniet het volgende:
Lees verder op:
http://fd.nl/beleggen/393(...)-pas-af?visited=true
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |