Bron: IGNquote:Mass Effect 3 is an upcoming action role-playing game developed by BioWare and published by Electronic Arts for Microsoft Windows, Xbox 360 and PlayStation 3.[4] Officially announced on December 11, 2010,[5][6] the game is scheduled for a March 6, 2012 release[7] and will mark the final chapter in the Mass Effect trilogy of videogames, completing the story of Commander Shepard.[8][9]
Gameplay in Mass Effect 3 will be influenced by decisions from Mass Effect and Mass Effect 2 and have settings throughout the galaxy, including Earth and Mars. Combat has been changed and refined; in particular, the cover system has been improved, there will be more options for moving around the battlefield, instant melee kills and more conventional grenades will be introduced as well as improved artificial intelligence.
Mass Effect 3 will follow from the events of the Mass Effect 2 DLC expansion Arrival and follow Commander Shepard as he/she tries to save the galaxy from the Reapers by rallying civilizations of the galaxy together, while also having to deal with Cerberus, who have decided to turn against him/her.
SPOILER: Trailers:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: ScreenshotsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Reviews:
* IGN!
* Gamespot!
* Edge!
* Eurogamer!
* Gamekings!
FOK!kers met net zoveel swag op Origin:
Drizzt - Moredhel83
Hans1988 - Fluffeltje
ElmarO - EcVo
jebentzelfeenfiets. - Wubcake
Smoofie - Smoofiee
Athcom - Verzijl
PirE - Kaiaiaia'Three angry deathclaws make for a lotta reconstructive surgery.'
quote:Op donderdag 26 april 2012 16:28 schreef padlarf het volgende:
Nos Astra Sporting Goods!Kassa Fabrication!
Nee. De reapers dood, shepard leeft. Closure. Geen kapotte relays waardoor heel de fucking vloot van de galaxy vastzit in de sol system + geen plothole omdat gesteld werd dat bij vernietiging van een relay heel het systeem naar de klote gaat. Ik mis alleen wel Kaidan, Wrex, Tali en bovenal Garrus, toch wel je enige echte brother in arms, bij de grijze filmpjes. Thane en legion hadden er van mij ook wel bij gemogen, beide erg sterke karakters.quote:
Dit is inderdaad het correcte einde. Geen bullshit, gewoon closure.quote:
Closure? Man je bent blind. Nul closure. Het roept nog meer vragen op.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 18:50 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Nee. De reapers dood, shepard leeft. Closure. Geen kapotte relays waardoor heel de fucking vloot van de galaxy vastzit in de sol system + geen plothole omdat gesteld werd dat bij vernietiging van een relay heel het systeem naar de klote gaat. Ik mis alleen wel Kaidan, Wrex, Tali en bovenal Garrus, toch wel je enige echte brother in arms, bij de grijze filmpjes. Thane en legion hadden er van mij ook wel bij gemogen, beide erg sterke karakters.
Wat ik wel erg goed vind is iets wat ik net ook in de comments zag staan, maar me eerst niet gerealiseerd was. Het slagveld in het eindfilmpje is London, de stad die toch wordt neergezet als het "centrum van vernietiging" van de reapers. Erg goed gedaan om juist daar de reapers kapot te zien gaan en dat er vervolgens uit alle hoeken en gaten soldaten komen kruipen.
Je bent het er niet mee eens?quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:52 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
[..]
Dit is inderdaad het correcte einde. Geen bullshit, gewoon closure.
Tuurlijk niet man. Je bereikt waar je al 3 spellen mee bezig bent. De overwinning op de reapers. Klaar, uit, afgelopen.quote:Op dinsdag 1 mei 2012 21:57 schreef padlarf het volgende:
[..]
Closure? Man je bent blind. Nul closure. Het roept nog meer vragen op.
Je weet het nooit met die smiley naast je UI.quote:
Nee, ik denk ik ook niet. Vond de 1e comment ook wel goed:quote:Op donderdag 3 mei 2012 17:01 schreef Just_Shut_Up het volgende:
Een hoop van die dingen kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
Die renegade interrupt bij Kai Leng is daarentegen wel baas.
Ook Javik geen hand geven en dan zeggen dat hij protheans niet aan wil raken.quote:Jerk? I'm pretty sure Renegade Shepard is Space-Hitler.
quote:Op donderdag 3 mei 2012 17:17 schreef padlarf het volgende:
Heb ook ergens op youtube de volgende zien staan
Renegade Shepard
ME1 normaal met wat ruwe kanten
ME2 Badass
ME3 Psychopaat
Compleet mee eens. Lijkt wel een beetje op hoe ik het anderhalve maand geleden beschreef:quote:
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 18:46 schreef Rikketik het volgende:
[..]SPOILER: Spoilers over het eindeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
Het einde had nog slechter kunnen zijn?quote:
quote:we wanted to give the players the satisfaction of fighting a character they know
Kai Leng was in die ruimte.quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:42 schreef padlarf het volgende:
[..]
Het einde had nog slechter kunnen zijn?
tevens:
[..]_________________________!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111111111111111111111
Ik had echt een hekel aan die gast.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:10 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
[..]
Kai Leng was in die ruimte.
Haten op TIM.quote:Op woensdag 9 mei 2012 23:36 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Idd, een keer schieten en meneer was dood
quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:42 schreef padlarf het volgende:
IK KAN ME GEEN GEVECHT HERINNEREN, JULLIE WEL?
Maar hij was toch ook binnen 1 schot dood of niet?quote:
Alsof hij doodkan. Hij is een ideaal. Een fundamentele andere manier van denken in de franchise. Hij kan niet kapot. Zelfs nadat hij "dood" is kan je nog voor zijn oplossing "kiezen", voor zover je keuze hebt.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:40 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Maar hij was toch ook binnen 1 schot dood of niet?
Dat was het punt niet. Het punt was dat je 'laatste baas' gewoon een cutscene was.quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:09 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Alsof hij doodkan. Hij is een ideaal. Een fundamentele andere manier van denken in de franchise. Hij kan niet kapot. Zelfs nadat hij "dood" is kan je nog voor zijn oplossing "kiezen", voor zover je keuze hebt.
Sowieso, beetje sterk dat iemand die helemaal vol met reaper tech zit met 1 lullig kogeltje dood zou zijn.
Nja, ik vind het niet erg. Het past wel een beetje bij Mass Effect, aangezien bijna alle "belangrijke" beslissingen cutscenes zijn en de eindbaas meestal daarvoor/daarna zit.quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:13 schreef 2Happy4U het volgende:
[..]
Dat was het punt niet. Het punt was dat je 'laatste baas' gewoon een cutscene was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
quote:Op donderdag 10 mei 2012 11:36 schreef speknek het volgende:
Beste einde zou zijn.Even verbeterd voor je.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can call me scarface, snortin' mountains of cocaine.
Wat een faler ben jij zeg. Eerst zeuren dat iemand vol reaper tech niet dood zou moeten gaan door een lullig kogeltje, en dan 1 post later doodleuk voorstellen om Harbinger met een Blackstar om te leggenquote:Op donderdag 10 mei 2012 11:19 schreef Kutstudent het volgende:
Maar wat mij betreft hadden ze het voor eindbaas heel simpel kunnen doen. Je rent naar de conduit in London, dan komt Harbinger naar beneden, zoals normaal eigenlijk. Dan vind je een Cain/blackstar op de grond en blaas je Harbinger gewoon helemaal de kanker in.
klopt, was beter geweest als die er als eerste uit ging, terwijl je daar een paar mensen redde tijdens een missie en je daarna bij een onbekende planeet moest verzamelen met iedereenquote:Op donderdag 10 mei 2012 18:01 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
Harbinger verdiende een veel grotere rol.
Wat ik ook apart vond is dat de reapers gewoon niet meteen naar de Citadel zijn gegaan, zoals ze in de oorlog tegen de protheans ook deden.
Nee hoor, laat iedereen daar maar heen vluchten en voorbereiden.
Goeie aanpassingquote:
quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:46 schreef Kutstudent het volgende:
[ afbeelding ]
Calibrate all the guns!
Dat komt omdat ze de citadel niet als relay konden gebruiken deze keer, remember?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:01 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
Wat ik ook apart vond is dat de reapers gewoon niet meteen naar de Citadel zijn gegaan, zoals ze in de oorlog tegen de protheans ook deden.
Kan prima, aangezien die blackstar een zwart gat maakt. Als je die ergens middenin Harbinger weet te schieten, reken dan maar dat ie gewoon implodeert.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:51 schreef padlarf het volgende:
[..]
Wat een faler ben jij zeg. Eerst zeuren dat iemand vol reaper tech niet dood zou moeten gaan door een lullig kogeltje, en dan 1 post later doodleuk voorstellen om Harbinger met een Blackstar om te leggen
Ja, en de rest van de aarde gaat dan ook mooi naar de tyfus.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:01 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Kan prima, aangezien die blackstar een zwart gat maakt. Als je die ergens middenin Harbinger weet te schieten, reken dan maar dat ie gewoon implodeert.
Geen blackhole, maar een plothole, aangezien je 'm in de game een stuk of 3 keer gewoon kan gebruiken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:27 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
[..]
Ja, en de rest van de aarde gaat dan ook mooi naar de tyfus.
quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:29 schreef padlarf het volgende:
Ik zeg nog steeds dat een blackstar niet genoeg kracht heeft om Harbinger te vernietigen
quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:22 schreef padlarf het volgende:
Doe nou niet zo wijsneuzerig, je weet dat ik gelijk heb. Anders had Shepard het ook niet overleefd om dat ding op zo'n korte afstand te gebruiken.
quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:26 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Geen blackhole, maar een plothole, aangezien je 'm in de game een stuk of 3 keer gewoon kan gebruiken.
dit is eigenlijk best geniaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:
Leuk gedaan... maarquote:
Dat was juist een van de weinige dingen die wél goed geschreven waren in ME3.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:01 schreef jebentzelfeenfiets. het volgende:
Ze zullen het best weten. Dat is simpel uit te leggen, doordat de reapers zo zelfverzekerd en overtuigd zijn van hun visie. Zo van, laat al de advanced races zich vastklampen aan het laatste beetje hoop dat ze hebben, laat ze het (de crucible) afmaken, hun fleets combineren en je hebt de mogelijkheid alle serieuze weerstand in 1 klap uit te schakelen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 11:05 schreef trancethrust het volgende:
En laten we wel wezen; de Citadel aanpakken is een paar graadjes makkelijker dan homeworlds-- het is hun eigen constructie. Dat zag je ook aan het eind. Hoe ze ondanks infiltratie geen weet hadden van de Crucible is me echter een raadsel. Al die plotholes en dat eind sowieso,
Volgens mij zei je net zoiets na DA2, en toch - hier ben je!quote:EA en Bioware komen er bij mij voorlopig niet meer in.
Wat klopt er dan niet aan de confrontatie met de IM? Of met de motivatie van reapers/catalyst? Welke plotholes worden er bedoeld? Er zijn veel mensen die zeggen, wat een kuteind, maar geven verder geen uitleg.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:02 schreef padlarf het volgende:
Over het algemeen wordt alles bedoeld na die Harbinger beam
De relays zijn een val van de reapers om zo alle soorten op handig bereikbare plekken te houden en om te zorgen dat ze geen betere FTL shit ontwikkelen. Reapers weg = relays weg.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:23 schreef padlarf het volgende:
Zat filmpjes op youtube die prima uitleg geven
Mijn grootste struikelblok is de vernietiging van de relays, waardoor iedereen binnen korte tijd het loodje zal leggen.
Dat laatste ja, dat van de crucible afmaken: nee. Dat ding is de combinatie van meerdere cycles aan verzet, en het is al aangetoond dat zelfs 1 cycle alleen al een (of meerdere) reapers kan omleggen. Getuige de uitleg van de catalyst is dat zeer ongewenst. De scope van de crucible was onbekend, ook voor de reapers, zoals ook uit het einde blijkt.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:37 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Ze zullen het best weten. Dat is simpel uit te leggen, doordat de reapers zo zelfverzekerd en overtuigd zijn van hun visie. Zo van, laat al de advanced races zich vastklampen aan het laatste beetje hoop dat ze hebben, laat ze het (de crucible) afmaken, hun fleets combineren en je hebt de mogelijkheid alle serieuze weerstand in 1 klap uit te schakelen.
Je groundteam op de Normandy, de Normandy die opeens een jump aan het maken is, het negeren van de Catalyst van ongeveer alles wat je hebt uitgespookt wat in directe tegenspraak is met zijn filosofie, op aarde weer wat adem trekken terwijl je bent opgeblazen, Anderson die wel ongeschonden langs Harbinger komt en naar binnen sneakt (eerder dan jou terwijl hij achter jou langs kwam), een compleet verlaten citadel op jou, Anderson, TIM en wat keepers na (je zou denken dat je wat meer geindoctrineerde slaafjes als beveiliging rondhoudt als je zoiets doet als, wel, het bouwen van een nieuwe reaper), het negeren van letterlijk al je acties gedurende het niet-einde op een enkele Krogan speech en een verdwaalde Turian generaal na. En dan de explosie en de aarde; hoe helpt het aannemen van een journalist (arbitraire `war asset') de explosie van de crucible/catalyst verminderen? Hoezo kan een 'alleen-synthetics-slopende' explosie uberhaupt fataal zijn voor de aarde? En als de aarde kapot is gebrand, waarom overleven al die scheepjes eromheen wel?quote:En welke andere plotholes heb je het over?
Point taken, maar nu hebben ze tenminste geen nieuwe delen in de pipeline die ik nog moet spelen, als je begrijpt wat ik bedoelquote:[..]
Volgens mij zei je net zoiets na DA2, en toch - hier ben je!
Het einde begint nadat je Sol binnen gaat. De cutscene van je arriverende leger is bijna het enige wat daar goedgegaan is. Zoals eerder gezegd: je keuzes maken inhoudelijk geen zak uit (behalve je laatste 2 of 3 choose your favourite colour). Het enige wat je voorgaande 7 uur aan gameplay uitmaken is de contributie aan een rekensommetje dat niets anders dan bepalen hoe kapot de aarde gaat, wat ook helemaal nergens op slaat (zie boven).quote:Op zaterdag 19 mei 2012 12:55 schreef The_Substitute het volgende:
Het zou leuk zijn als mensen duidelijk melden wat ze met 'het einde' bedoelen. Als jullie het alleen hebben over de cutscene, dan ben ik het met jullie eens. Bedoelen jullie ook alles wat voorafgaat, dan is het grotendeels onzin.
Het was ook al bekend dat een aantal van grote theorieën, bedacht door de fans, gewoon niet kloppen en ook te weerleggen waren. Als mensen iets beweren, kunnen ze het gewoon zelf uitleggen en eventueel filmpjes gebruiken als ondersteuning. Niet zo van, kijk dit filmpje maar, die legt het wel uit.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:23 schreef padlarf het volgende:
Mijn grootste struikelblok is de vernietiging van de relays, waardoor iedereen binnen korte tijd het loodje zal leggen.
Je hebt de migrant fleet niet gezien? Miljoenen quarians die in leven gehouden worden door agrischepen! + Turian homerworld - Aarde is maar een paar jaar vliegen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:23 schreef padlarf het volgende:
Maar een paar jaar vliegenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:30 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je hebt de migrant fleet niet gezien? Miljoenen quarians die in leven gehouden worden door agrischepen! + Turian homerworld - Aarde is maar een paar jaar vliegen.
Mensen moeten eens een keer nadenken voordat ze allerlei shit roepen, het is namelijk vaak volkomen logisch. Denk zoals de reapers, die samen met de catalyst streven naar zo hoog mogelijke evolutie, en dat interpreteren als: orde staat boven chaos (synthetic staat boven organic). Shepard bewijst simpelweg dat dat niet zo is, door macht over de reapers te verkrijgen. Of hij ze nou vernietigd, of controleert, hij is de reapers de baas, wat ook blijkt uit het feit dat hij 7 reapers overleefd, waarvan 6 vernietigd worden door hem, en zo bewijst hij dat hun idee van evolutie dus verkeerd is. Daarom kan de catalyst niet verder met de cycle, en daarom geeft hij zijn macht over aan Shepard, omdat het duidelijk is dat Shepard op dat moment het toppunt van evolutie is.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:54 schreef trancethrust het volgende:
Het einde begint nadat je Sol binnen gaat. De cutscene van je arriverende leger is bijna het enige wat daar goedgegaan is. Zoals eerder gezegd: je keuzes maken inhoudelijk geen zak uit (behalve je laatste 2 of 3 choose your favourite colour). Het enige wat je voorgaande 7 uur aan gameplay uitmaken is de contributie aan een rekensommetje dat niets anders dan bepalen hoe kapot de aarde gaat, wat ook helemaal nergens op slaat (zie boven).
De Catalyst kraamt alleen onzin uit; dat de schijnbare helft van de bedenker daarvan, toevallig ook de project lead, een doctorstitel heeft doet daar echt niets aan af. Hoezo bewijst Shephard dat zijn 'oplossing' (fascisme) niet meer werkt? Blijkbaar kun je de crucible niet direct controleren en moet de catalyst instemmen, en dus was inactie van de catalyst genoeg om zijn genocideplan minstens 1 cycle door te laten gaan.
Of permanent door te laten gaan door zichzelf van kant te maken. Maar nee, hij pussy't uit en laat het aan Shephard over om hem van kant te maken of, nog leuker, zijn vrije wil aan Shephard over te dragen. Ik heb kleine problemen met de logica.
Dat is ook enigzins te verklaren door de 'arrogantie' van de reapers. Ze zijn de 'pinnacle of evolution' zoals sovereign zegt, en alle advanced races zijn 'dust struggling against cosmic winds' zoals Harbinger zegt (arrival) en daarbij, in ME1 moesten de hele citadelfleet en de alliance-fleet er aan te pas komen om alleen sovereign te verslaan. En je zag hoeveel reapers er waren in het eindfilmpje van ME2. Dus dat superioriteitsgevoel straalt van ze af, zogezegd. Dus dat beeld dat ik kreeg van ze was, dat al het verzet waar de citadelraces mee op de proppen konden komen, zij makkelijk zouden kunnen tegenhouden. Idd een foute denkwijze, wat de catalyst zich realiseert als Shepard voor hem/haar/het staat.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:54 schreef trancethrust het volgende:
Dat laatste ja, dat van de crucible afmaken: nee. Dat ding is de combinatie van meerdere cycles aan verzet, en het is al aangetoond dat zelfs 1 cycle alleen al een (of meerdere) reapers kan omleggen. Getuige de uitleg van de catalyst is dat zeer ongewenst. De scope van de crucible was onbekend, ook voor de reapers, zoals ook uit het einde blijkt.
Je groundteam op de Normandy, de Normandy die opeens een jump aan het maken is, het negeren van de Catalyst van ongeveer alles wat je hebt uitgespookt wat in directe tegenspraak is met zijn filosofie, op aarde weer wat adem trekken terwijl je bent opgeblazen, Anderson die wel ongeschonden langs Harbinger komt en naar binnen sneakt (eerder dan jou terwijl hij achter jou langs kwam), een compleet verlaten citadel op jou, Anderson, TIM en wat keepers na (je zou denken dat je wat meer geindoctrineerde slaafjes als beveiliging rondhoudt als je zoiets doet als, wel, het bouwen van een nieuwe reaper), het negeren van letterlijk al je acties gedurende het niet-einde op een enkele Krogan speech en een verdwaalde Turian generaal na. En dan de explosie en de aarde; hoe helpt het aannemen van een journalist (arbitraire `war asset') de explosie van de crucible/catalyst verminderen? Hoezo kan een 'alleen-synthetics-slopende' explosie uberhaupt fataal zijn voor de aarde? En als de aarde kapot is gebrand, waarom overleven al die scheepjes eromheen wel?
Een uitgever als Bioware kan eigenlijk alleen maar 'vallen', met hun reputatie. Ze zijn te ambitieus geweest met hun projecten de laatste paar jaren. Daar hebben ze nu van geleerd, hopelijk.quote:Point taken, maar nu hebben ze tenminste geen nieuwe delen in de pipeline die ik nog moet spelen, als je begrijpt wat ik bedoel. Bovendien is Bioware onderhand ook behoorlijk wat oldschool employees kwijt, ik betwijfel echt of er ooit weer iets goeds vandaan komt.
Ik heb het nooit gelezen of het ze horen zeggen, maar kennelijk hebben ze gezegd dat jouw beslissingen het einde zouden beïnvloeden. Dat hadden ze met hun marketingpraatje gewoon achterwege moeten laten, want realistisch gezien zorgt dat bij zo'n episch opgezette game voor veels te veel variabelen om het uiteindelijk tot een goedlopend geheel te vormen. Ze hadden het gewoon moeten houden bij: jouw beslissingen bepalen jouw spel-ervaring, jij bepaalt wat je wel of niet doet, hoe je iets oplost, wie je wel of niet loyal maakt.quote:Het einde begint nadat je Sol binnen gaat. De cutscene van je arriverende leger is bijna het enige wat daar goedgegaan is. Zoals eerder gezegd: je keuzes maken inhoudelijk geen zak uit (behalve je laatste 2 of 3 choose your favourite colour). Het enige wat je voorgaande 7 uur aan gameplay uitmaken is de contributie aan een rekensommetje dat niets anders dan bepalen hoe kapot de aarde gaat, wat ook helemaal nergens op slaat (zie boven).
De Catalyst kraamt alleen onzin uit; dat de schijnbare helft van de bedenker daarvan, toevallig ook de project lead, een doctorstitel heeft doet daar echt niets aan af. Hoezo bewijst Shephard dat zijn 'oplossing' (fascisme) niet meer werkt? Blijkbaar kun je de crucible niet direct controleren en moet de catalyst instemmen, en dus was inactie van de catalyst genoeg om zijn genocideplan minstens 1 cycle door te laten gaan.
Of permanent door te laten gaan door zichzelf van kant te maken. Maar nee, hij pussy't uit en laat het aan Shephard over om hem van kant te maken of, nog leuker, zijn vrije wil aan Shephard over te dragen. Ik heb kleine problemen met de logica.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de catalyst kan niks doen omdat, ...(reactie van mij uit een vorig topic)quote:Op maandag 2 april 2012 11:49 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat...En waarom de oplossing niet meer werkt omdat shepard de catalyst bereikt heeft? Daar mis ik de logica ook een beetje van, behalve dat die oplossing nu bij ieder ras bekend is, o.i.d. En mocht de cycle doorgaan, dat al snel bekend zou kunnen worden bij de volgende rassen. Ik gis maar wat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door The_Substitute op 19-05-2012 16:29:48 ]'Three angry deathclaws make for a lotta reconstructive surgery.'
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:19 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Dat is ook enigzins te verklaren door de 'arrogantie' van de reapers. Ze zijn de 'pinnacle of evolution' zoals sovereign zegt, en alle advanced races zijn 'dust struggling against cosmic winds' zoals Harbinger zegt (arrival) en daarbij, in ME1 moesten de hele citadelfleet en de alliance-fleet er aan te pas komen om alleen sovereign te verslaan. En je zag hoeveel reapers er waren in het eindfilmpje van ME2. Dus dat superioriteitsgevoel straalt van ze af, zogezegd. Dus dat beeld dat ik kreeg van ze was, dat al het verzet waar de citadelraces mee op de proppen konden komen, zij makkelijk zouden kunnen tegenhouden. Idd een foute denkwijze, wat de catalyst zich realiseert als Shepard voor hem/haar/het staat.
En die eerste paar punten uit je 2e alinea, daar was ik al mee eens. Of het klopt niet, of er mist een stukje cutscene dat zou moeten komen met dlc. Heb het niet over de extended cut. Maar dat is idd een raar stukje. Anderson die wel de citadel weet te bereiken, tja het is jammer dat je geen verklaring ervoor krijgt, maar het is niet onmogelijk. En dat er niemand anders op de citadel is behalve anderson, shep en IM, geeft voor mij de bevestiging dat de reapers daar niet op gerekend hebben, dat ze konden falen.
En bij welke keus wordt de aarde vernietigd? Ik zag bij elke keus alle soldiers opstaan en juichen op het moment dat de reapers neervielen/wegvlogen.
[..]
Een uitgever als Bioware kan eigenlijk alleen maar 'vallen', met hun reputatie. Ze zijn te ambitieus geweest met hun projecten de laatste paar jaren. Daar hebben ze nu van geleerd, hopelijk.
[..]
Ik heb het nooit gelezen of het ze horen zeggen, maar kennelijk hebben ze gezegd dat jouw beslissingen het einde zouden beïnvloeden. Dat hadden ze met hun marketingpraatje gewoon achterwege moeten laten, want realistisch gezien zorgt dat bij zo'n episch opgezette game voor veels te veel variabelen om het uiteindelijk tot een goedlopend geheel te vormen. Ze hadden het gewoon moeten houden bij: jouw beslissingen bepalen jouw spel-ervaring, jij bepaalt wat je wel of niet doet, hoe je iets oplost, wie je wel of niet loyal maakt.
Als ze het echt het einde beïnvloedbaar wilden maken, hadden ze het bijvoorbeeld zo moeten doen:Lees mijn stukje ff, benieuwd wat je ervan vindt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de catalyst kan niks doen omdat, ...(reactie van mij uit een vorig topic)
[..]
En waarom de oplossing niet meer werkt omdat shepard de catalyst bereikt heeft? Daar mis ik de logica ook een beetje van, behalve dat die oplossing nu bij ieder ras bekend is, o.i.d. En mocht de cycle doorgaan, dat al snel bekend zou kunnen worden bij de volgende rassen. Ik gis maar wat.
You can call me scarface, snortin' mountains of cocaine.
Nonsens, bro. Als iedereen op aarde aan alle kanten onder vuur wordt genomen door Reapers dan kun je er niet als een gek vandoor gaan zonder 75% van je forces te verliezen. Je teammates zouden dat nooit doen, zeker James en Ashley/Kaidan niet.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:19 schreef Appelknaller het volgende:
Die teammaten op de Normandy zijn daar trouwens niet opeens. Het doel was mensen in de citadel te krijgen, nadat dat gelukt is gaat iedereen er als een gek vandoor. Vandaar de squadmates op de Normandy, hoewel het wel een beetje raar is dat die squadmates die je meeneemt op de laatste missie ook op de Normandy zijn opeens.
Een van die lafaards van een Ashley of Kaidan boven Garrus noemen.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:26 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nonsens, bro. Als iedereen op aarde aan alle kanten onder vuur wordt genomen door Reapers dan kun je er niet als een gek vandoor gaan zonder 75% van je forces te verliezen. Je teammates zouden dat nooit doen, zeker James en Ashley/Kaidan niet.
check uw codexquote:
Er is een hele vloot die de reapers onder vuur neemt, vluchtend voetvolk heeft dan een wat lagere prioriteit lijkt me.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:26 schreef padlarf het volgende:
[..]
Nonsens, bro. Als iedereen op aarde aan alle kanten onder vuur wordt genomen door Reapers dan kun je er niet als een gek vandoor gaan zonder 75% van je forces te verliezen. Je teammates zouden dat nooit doen, zeker James en Ashley/Kaidan niet.
Ik doelde specifiek op hun connectie met de aardequote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:29 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Een van die lafaards van een Ashley of Kaidan boven Garrus noemen.![]()
![]()
![]()
![]()
NIET HATEN OP MIJN BROTURIAN.![]()
![]()
Meer als: dat duurt te lang met de supplies die ze hebben, zelfs al is heel de Migrant fleet meegekomen.quote:
Check PI.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:37 schreef padlarf het volgende:
[..]
Ik doelde specifiek op hun connectie met de aardeDat Garrus blijft hoeft natuurlijk niet eens meer gezegd te worden
Zoek je bevestiging?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:24 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Lees mijn stukje ff, benieuwd wat je ervan vindt.
Ik bedoelde qua fysieke structuur.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 17:16 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Zoek je bevestiging?
Onze theorieën liggen in elkaars verlengde, al is de jouwe wat filosofischer. Al is de denkwijze omtrend 'de reapers neigen meer naar synthetic', niet echt juist. Wat de reapers doen is organisch leven helpen om het toppunt te bereiken van hun evolutie, omdat zij zich realiseren dat organisch leven dat nooit uit zichzelf zal doen, omdat ieder organisch ras op een gegeven moment synthetisch leven in het leven roept. En organisch en synthetisch leven altijd tegenover elkaar komen te staan. Wat altijd slecht uitpakt voor organics, vanwege synth. superioriteit.
Maar alles wat de reapers doen, binnen hun visie, doen ze ten faveure van organisch leven. Dus dat ze een combinatie zijn van beiden, is wel degelijk van toepassing.![]()
genoeg filosofie voor vandaag, m'n hoofd begint te tollen.![]()
Ik ben het met je eens dat dat voor reapers geldt; waar het misgaat is als de catalyst zich kenbaar maakt. Want die heeft het opeens over de chaos dat de conflicten tussen synthetics en organics zijn. Niet het onderstaande; reapers zijn overigens ook hybride.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:10 schreef Kutstudent het volgende:
[..]
Mensen moeten eens een keer nadenken voordat ze allerlei shit roepen, het is namelijk vaak volkomen logisch. Denk zoals de reapers, die samen met de catalyst streven naar zo hoog mogelijke evolutie,
Dan zou je ook door tot het gaatje moeten gaan. Had de Catalyst geen andere keus dan te buigen voor Shephard? Zeker, een paar reapers zijn dood, maar Shepard had voor hetzelfde geld dood kunnen bloeden aan boord van de citadel. Wat is er mis met weer een geharveste cycle, dit keer met 6 reapers als prijs? Shephard verkreeg geen macht, hij kreeg het.quote:en dat interpreteren als: orde staat boven chaos (synthetic staat boven organic).
Shepard bewijst simpelweg dat dat niet zo is, door macht over de reapers te verkrijgen. Of hij ze nou vernietigd, of controleert, hij is de reapers de baas, wat ook blijkt uit het feit dat hij 7 reapers overleefd, waarvan 6 vernietigd worden door hem, en zo bewijst hij dat hun idee van evolutie dus verkeerd is.
Maar Shapard is zeker niet het toppunt, hij is dood aan het bloeden. Het overdragen van macht slaat dus nergens op. Overigens presenteer je een circelredenering: Shepard verkrijgt macht over de reapers, want de catalyst geeft hem die macht, want de catalyst zijn filosofie klopt niet, want Shepard heeft macht over de reapers gekregen.quote:Daarom kan de catalyst niet verder met de cycle, en daarom geeft hij zijn macht over aan Shepard, omdat het duidelijk is dat Shepard op dat moment het toppunt van evolutie is.
De crux van die opmerking is dan ook dat het helemaal niet gaat over de strijd tussen synth vs. organics; het ging over superioriteit en het recht van bestaan. Drie delen lang. De enige die iets anders roept is de Catalyst, en dat is wat ruk is.quote:En voordat er gezeurd wordt over dat ze beiden een combinatie zijn: Het is duidelijk dat de reapers meer naar synthetic en Shepard meer naar organic neigt.
Evolutie hangt samen met survival of the fittest, dat kan voor individuen gelden, en voor soorten. Het is niet voor niks dat het grootste Neanderthaler mannetje wel eens een kleiner mannetje z'n hersens insloeg.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 19:47 schreef padlarf het volgende:
Overigens kunnen individuen niet het hoogtepunt van de evolutie zijn, omdat de theorie over soorten gaat.
Oneens. De catalyst zijn filosofie was er een van gedwongen bescherming, door elke cycle beschavingen te harvesten. Elk verlies van wat voor reaper dan ook is het verlies van een hele civilisatie, en dat willen ze niet. Hierom zouden ze die crucible al direct in de kiem smoren; de enige reden dat niet te doen is als ze niet weten waar het spul in aanbouw is, en dat is onrealistisch (gezien de infiltratie en het lukraak sturen van assets naar de bouwplek).quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:19 schreef The_Substitute het volgende:
[..]
Dat is ook enigzins te verklaren door de 'arrogantie' van de reapers. Ze zijn de 'pinnacle of evolution' zoals sovereign zegt, en alle advanced races zijn 'dust struggling against cosmic winds' zoals Harbinger zegt (arrival) en daarbij, in ME1 moesten de hele citadelfleet en de alliance-fleet er aan te pas komen om alleen sovereign te verslaan. En je zag hoeveel reapers er waren in het eindfilmpje van ME2. Dus dat superioriteitsgevoel straalt van ze af, zogezegd. Dus dat beeld dat ik kreeg van ze was, dat al het verzet waar de citadelraces mee op de proppen konden komen, zij makkelijk zouden kunnen tegenhouden. Idd een foute denkwijze, wat de catalyst zich realiseert als Shepard voor hem/haar/het staat.
Waarom zouden ze alles inzetten op de verdediging van de beam? Zelfs als dat zo is konden ze alsnog wat grondtroepen door die beam sturen wanneer Harbinger ook richting London ging.quote:En die eerste paar punten uit je 2e alinea, daar was ik al mee eens. Of het klopt niet, of er mist een stukje cutscene dat zou moeten komen met dlc. Heb het niet over de extended cut. Maar dat is idd een raar stukje. Anderson die wel de citadel weet te bereiken, tja het is jammer dat je geen verklaring ervoor krijgt, maar het is niet onmogelijk. En dat er niemand anders op de citadel is behalve anderson, shep en IM, geeft voor mij de bevestiging dat de reapers daar niet op gerekend hebben, dat ze konden falen.
Probeer het eens met 0 assets (het hele eind is qua gameplay hetzelfde, maar nu is de aarde opeens de klos).quote:En bij welke keus wordt de aarde vernietigd? Ik zag bij elke keus alle soldiers opstaan en juichen op het moment dat de reapers neervielen/wegvlogen.
Dat is een kenmerk van een goede RPG, en zeker een van een Bioware RPG, en zeker iets waar ze al gedurende 2 delen op aanstuurden. Het is zeker te doen (zie Baldur's Gate 2 bv.), en het is inderdaad uitdrukkelijk bevestigd.quote:Een uitgever als Bioware kan eigenlijk alleen maar 'vallen', met hun reputatie. Ze zijn te ambitieus geweest met hun projecten de laatste paar jaren. Daar hebben ze nu van geleerd, hopelijk.
[..]
Ik heb het nooit gelezen of het ze horen zeggen, maar kennelijk hebben ze gezegd dat jouw beslissingen het einde zouden beïnvloeden. ...
Als de catalyst niets deed was Shepard dood en de cycle compleet. Als de oplossing bestaat uit het bouwen van een crucible dat niets doet zelfs wanneer het met de citadel dockt, tenzij de catalyst meewerkt, dan is dat geen oplossing.quote:En de catalyst kan niks doen omdat, ...(reactie van mij uit een vorig topic)
[..]
En waarom de oplossing niet meer werkt omdat shepard de catalyst bereikt heeft? Daar mis ik de logica ook een beetje van, behalve dat die oplossing nu bij ieder ras bekend is, o.i.d. En mocht de cycle doorgaan, dat al snel bekend zou kunnen worden bij de volgende rassen. Ik gis maar wat.
Nee, zo bedoel ik het niet. Wat ik bedoel is dat je de catalyst als iets hogers moet beschouwen. Het is geen deel van de cycle. Het observeert en controleert en geeft eventueel advies. Shepard manifesteert zich als hoogste levensvorm door de crucible aan te sluiten en te bereiken. Zodoende is het aan hem om het lot van de "mindere" levensvormen te beslissen (namelijk de werktuigen van de catalyst). Het enige wat de catalyst doet is hem proberen te overtuigen, dat hij indirect al het organic life vernietigt. Het laat de keuze wel vrij aan Shepard.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 19:41 schreef trancethrust het volgende:
Maar Shapard is zeker niet het toppunt, hij is dood aan het bloeden. Het overdragen van macht slaat dus nergens op. Overigens presenteer je een circelredenering: Shepard verkrijgt macht over de reapers, want de catalyst geeft hem die macht, want de catalyst zijn filosofie klopt niet, want Shepard heeft macht over de reapers gekregen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |