abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:39:49 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110742305

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Bron RTLZ : Huizenprijzen maand Maart 2012 -1,2%
Grootste daling maand op maand ooit
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:21:47 #2
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110745667
Hopelijk zet dit kabinet wat vaart achter de daling....

Ik las al een nieuwsbericht waarin de grote blonde gedoger werd bedankt voor de hogere rente die scheefleners moeten betalen....

Grote blonde..... bedankt _O_

Ik begrijp die 'onrust' m.b.t. variabele rente niet zo goed.... als je niet wilt dat de rente varieert, waarom zet je hem dan niet gewoon vast?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_110746488
Zouden jullie nú een huis kopen? Of niet?
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:32:37 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110746629
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:30 schreef Lightning_NL het volgende:
Zouden jullie nú een huis kopen? Of niet?
Dat ligt van de omstandigheden af. Ik koop nu niet, maar onder andere (ook persoonlijke) omstandigheden zou ik het misschien wel doen. Wat is je concrete vraag?
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 24 april 2012 @ 22:39:00 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_110747355
quote:
12s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hopelijk zet dit kabinet wat vaart achter de daling....

Ik las al een nieuwsbericht waarin de grote blonde gedoger werd bedankt voor de hogere rente die scheefleners moeten betalen....

Grote blonde..... bedankt _O_

Ik begrijp die 'onrust' m.b.t. variabele rente niet zo goed.... als je niet wilt dat de rente varieert, waarom zet je hem dan niet gewoon vast?
Nog steeds last van misplaatste frustratie Xeno?
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:54:03 #6
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110748689
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nog steeds last van misplaatste frustratie Xeno?
Absoluut niet... als lid van het bankkartel ben ik blij met Geert, nu hebben wij een goed excuus om de slaven nog verder uit te mangelen...
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  Moderator dinsdag 24 april 2012 @ 22:55:32 #7
16180 crew  CoolGuy
pi_110748821
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Absoluut niet... als lid van het bankkartel ben ik blij met Geert, nu hebben wij een goed excuus om de slaven nog verder uit te mangelen...
Het is pas mangelen als je 't niet kunt betalen. Dat herken jij toch wel?
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:59:18 #8
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110749131
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:55 schreef CoolGuy het volgende:

Het is pas mangelen als je 't niet kunt betalen. Dat herken jij toch wel?
Gewoon meer werken voor minder.... kan je blijven betalen. Dat herkend straks iedereen.
  Moderator dinsdag 24 april 2012 @ 23:05:06 #9
16180 crew  CoolGuy
pi_110749488
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Gewoon meer werken voor minder.... kan je blijven betalen. Dat herkend straks iedereen.
Dat had iedereen vanaf het begin moeten doen. Werken, sparen en dan pas kopen. Er zijn mensen die dat gedaan hebben, maar jij hebt er een handje van om 'de kopers' allemaal over 1 kam te scheren.
  woensdag 25 april 2012 @ 08:33:35 #10
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110756597
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 23:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat had iedereen vanaf het begin moeten doen. Werken, sparen en dan pas kopen. Er zijn mensen die dat gedaan hebben, maar jij hebt er een handje van om 'de kopers' allemaal over 1 kam te scheren.
eens... maar dat zal wel de frustratie zijn dat huurders al jaren in 1 hokje geplaatst zijn.
Een klein hokje met enkel glas hoor ik CoolGuy denken. :+

...al zal dat wel veranderen nu er veel ex-leners gaan huren.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  woensdag 25 april 2012 @ 08:34:24 #11
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110756611
Het is nu echt crisis. Zelfs babyboomers kunnen geen nieuwe topictitels meer betalen :')

Ontopic: Wat is wijsheid... vriendin heeft nu echt een full-time baan. Even voor de huilies m.b.t. crisis, werkloosheid, enz: die is 8 maanden geleden naar NL verhuisd, heeft Nederlands geleerd en ondertussen productiewerk gedaan (die baantjes zijn er gewoon, kan iedereen doen die niet zwaar lichamelijk gehandicapt is), daarna flink gesolliciteerd en heeft nu een baan op hetzelfde niveau als ze daarvoor in Tsjechië had. Die banen zijn er dus ook gewoon. Crisis my ass.
Anyways. We hebben nu een volledig inkomen "over". Zo'n 1600 euro netto in de maand, exclusief vakantiegeld en reiskostenvergoeding. Een deel hiervan gaat in het huis zitten, want we willen de zolder nog doen en twee tuinen compleet opnieuw aanleggen. Laten we zeggen dat we daarvoor 600 euro in de maand uitgeven, blijft er 1000 euro over.

Wat doen we daar het beste mee? In mijn hypotheek zit een klein aflossingsvrij deel (zo'n 10% van de hypotheeksom). Daar kan ik natuurlijk een deel in storten met als resultaat dat de hypotheek dan niet (of sneller niet) meer "onder water staat". Aan de andere kant, zolang er nog HRA is, waarom zou ik? Verhuizen zit niet in de planning voor de komende 15 jaar.
Eventueel kunnen we ook nog meer aflossen om de looptijd van de hypotheek te verkorten of de maandlasten nog verder te verlagen. Maar volgens mij is dat momenteel allemaal fiscaal ongunstig. (wat niet betekent dat het niet verstandig is overigens)

Een andere optie is de bijdrage aan mijn lijfrentepolis flink opschroeven en er ook één voor mijn vriendin opzetten. Dat is fijn voor later, wanneer we tot ons 67e 70e 75e door moeten werken en AOW iets is dat alleen profiteurs zoals michaelmoore nog kregen. Da's ook fijn belastingaftrekbaar :)

We kunnen het natuurlijk ook "gewoon" sparen, op een deposito kwakken, of ergens in investeren, maar of dát nou zo rendabel is in de huidige economie, ik weet het niet.

Laatste optie is om het aan arme sloebers als Xeno te geven, maar toen ik dat voorstelde zei mijn vriendin dat Xeno dan zelf maar nederlands moest leren en gaan werken. :(

Porsche 911 GT2 kopen vond mijn vriendin niet verstandig. Maar ja, wat weten vrouwen daar nou van...
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 25 april 2012 @ 08:39:18 #12
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110756696
Ik zou, als je al een nette buffer hebt... aflossen op de hypotheek.
Maar ik ben een sober figuur. Ik zou ook het geld van die zolder en twee tuinen gebruiken voor dat doel.

Vrijheid! Een eigen huis met eigen geld. Dat is veel waard.
edit: hm, 10% aflossingvrij blijft. Of kun je dat achteraf ook afbetalen oid?
  woensdag 25 april 2012 @ 08:43:44 #13
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110756776
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:39 schreef BertV het volgende:
Ik zou, als je al een nette buffer hebt... aflossen op de hypotheek.
Maar waarom? De enige reden waarom we het zouden *moeten* verkopen is als we allebei niet meer kunnen werken. Die kans lijkt me acceptabel klein. Dus welk risico dekken we dan af door hard in die hypotheek af te gaan lossen? Het kost dan HRA en t.o.v. andere alternatieven ook rendement. Als ik het geld bijvoorbeeld in lijfrentes stop is dat ook nog eens aftrekbaar. En daarmee dek je echt een risico af (pensioengaten enzo).

quote:
Maar ik ben een sober figuur. Ik zou ook het geld van die zolder en twee tuinen gebruiken voor dat doel.

Vrijheid! Een eigen huis met eigen geld. Dat is veel waard.
Dat is inderdaad veel waard, maar nu gebruiken we die zolder niet (behalve als opslag voor klusmaterialen). Een extra kamer is (mijns inziens) ook extra vrijheid. En mooie tuinen waarin we lekker kunnen zitten/BBQ-en/spelen in de zomer vind ik ook vrijheid :D

edit over jouw edit: Die 10% kun je ook achteraf aflossen natuurlijk ja. Als ik het geld op een langlopend deposito zet levert dat veel meer rente op dan ik nu betaal (na HRA). Dat is wat ik bedoel met dat redement. Natuurlijk is het "veilig" om het direct af te lossen. Maar is het wel "onveilig" om dat niet te doen en in plaats daarvan meer rendement uit het geld te halen?
  woensdag 25 april 2012 @ 08:51:04 #14
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110756901
Ik snap je denkwijze. Rationeel gezien zal het wel beter zijn om te profiteren van HRA.
Het geld dat je eerder in je huis stopt haal je er natuurlijk nooit meer "even" uit als je het nodig hebt.

Het "enige" rationele voordeel dat ik zie is dat je op latere leeftijd veel minder aan woonlasten betaald.
Kan wel handig zijn als ons pensioenstelsel in elkaar stort, dat is wel een reële mogelijkheid.
pi_110756949
/35511]Basp1[/url] het volgende:[/b]

[..]

En wat doen die huizen nu?

[ afbeelding ]

Als we dan in ons achterhoofd ook meenemen dat steeds meer huizen met dubbel inkomens gefinancierd konden worden is die stijging die je beschrijft natuurlijk helemaal niet zo bizar. Wel jammer voor de alleenstaanden die te laat ingestapt zijn en nu geen woning meer kunnen kopen.
[/quote]

Nee, maar dit geeft wel heel duidelijk een samenhang aan tussen de mogelijkheid geld te lenen en de huizenprijzen.
M.a.w. imaginaire waarde stijging (ook wel bubble genoemd), schuld hieraan zijn zowel de politiek als ook de banken, die dit gefasiliteerd hebben.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  woensdag 25 april 2012 @ 09:00:52 #16
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110757067
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:34 schreef Whuzz het volgende:
Het is nu echt crisis. Zelfs babyboomers kunnen geen nieuwe topictitels meer betalen :')

Ontopic: Wat is wijsheid... vriendin heeft nu echt een full-time baan. Even voor de huilies m.b.t. crisis, werkloosheid, enz: die is 8 maanden geleden naar NL verhuisd, heeft Nederlands geleerd en ondertussen productiewerk gedaan (die baantjes zijn er gewoon, kan iedereen doen die niet zwaar lichamelijk gehandicapt is), daarna flink gesolliciteerd en heeft nu een baan op hetzelfde niveau als ze daarvoor in Tsjechië had. Die banen zijn er dus ook gewoon. Crisis my ass.
Anyways. We hebben nu een volledig inkomen "over". Zo'n 1600 euro netto in de maand, exclusief vakantiegeld en reiskostenvergoeding. Een deel hiervan gaat in het huis zitten, want we willen de zolder nog doen en twee tuinen compleet opnieuw aanleggen. Laten we zeggen dat we daarvoor 600 euro in de maand uitgeven, blijft er 1000 euro over.

Wat doen we daar het beste mee? In mijn hypotheek zit een klein aflossingsvrij deel (zo'n 10% van de hypotheeksom). Daar kan ik natuurlijk een deel in storten met als resultaat dat de hypotheek dan niet (of sneller niet) meer "onder water staat". Aan de andere kant, zolang er nog HRA is, waarom zou ik? Verhuizen zit niet in de planning voor de komende 15 jaar.
Eventueel kunnen we ook nog meer aflossen om de looptijd van de hypotheek te verkorten of de maandlasten nog verder te verlagen. Maar volgens mij is dat momenteel allemaal fiscaal ongunstig. (wat niet betekent dat het niet verstandig is overigens)

Een andere optie is de bijdrage aan mijn lijfrentepolis flink opschroeven en er ook één voor mijn vriendin opzetten. Dat is fijn voor later, wanneer we tot ons 67e 70e 75e door moeten werken en AOW iets is dat alleen profiteurs zoals michaelmoore nog kregen. Da's ook fijn belastingaftrekbaar :)

We kunnen het natuurlijk ook "gewoon" sparen, op een deposito kwakken, of ergens in investeren, maar of dát nou zo rendabel is in de huidige economie, ik weet het niet.

Laatste optie is om het aan arme sloebers als Xeno te geven, maar toen ik dat voorstelde zei mijn vriendin dat Xeno dan zelf maar nederlands moest leren en gaan werken. :(

Porsche 911 GT2 kopen vond mijn vriendin niet verstandig. Maar ja, wat weten vrouwen daar nou van...
Je hebt denk ik een spaardeel bij je hypotheek?
Kijk eens of en hoeveel je daar in kan storten, je krijgt daar vaak een goed rendement op en je aftrekbare gedeelte wordt niet minder. Nadeel in de toekomst kan zijn dat als de HRA eraan gaat je een spaardeel hebt en aan de andere kant rente betaald maar vaak is dat even veel dus trekt dat elkaar wel recht. Je voordeel tot die tijd is het behoud van HRA. Dus niet direct aflossen.
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  woensdag 25 april 2012 @ 09:04:09 #17
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110757130
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:51 schreef BertV het volgende:
Ik snap je denkwijze. Rationeel gezien zal het wel beter zijn om te profiteren van HRA.
Het geld dat je eerder in je huis stopt haal je er natuurlijk nooit meer "even" uit als je het nodig hebt.

Het "enige" rationele voordeel dat ik zie is dat je op latere leeftijd veel minder aan woonlasten betaald.
Kan wel handig zijn als ons pensioenstelsel in elkaar stort, dat is wel een reële mogelijkheid.
Inderdaad, en ik geef ook toe dat dit idee een "vrij" gevoel zou geven. Daarom ook mijn opmerking dat het best een goed idee kan zijn, zelfs als het fiscaal niet de meest voordelige optie is.
Aan de andere kant, als ik niets extra aflos en die 10% aflossingsvrij op mijn gemak bij elkaar spaar, dan is mijn hypotheek op mijn 63e afgelost.
Zelfs als onze salarissen alleen nog met de inflatie meestijgen (dat is voor mijn carriere al een doem-scenario, want ik verwacht toch nog wel een redelijke stijging in inkomen de komende 10 jaar) kunnen we de maandlasten met gemak opbrengen. Tegen de tijd dat ik dan met pensioen ga hebben we alleen geen hypotheeklasten meer.
  woensdag 25 april 2012 @ 09:05:05 #18
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110757151
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:51 schreef BertV het volgende:
Dat is de vraag nog maar.... dit kabinet kwam aardig wat geld te kort en wilde dat op andere manieren binnenharken... uiteraard voornamelijk ten kosten van mensen die wel een prudent budget nastreven.

De banken en de scheefleners (indirect wederom de banken) houden we de hand boven het hoofd.

Deze coalitie wilde stelen van de armen om te geven aan de rijken... en het is zeer irrationeel dat de bevolking ze daar mee weg wilde laten komen. Geert heeft het misschien niet opzettelijk gedaan maar voorlopig heeft hij even een streep door die rekening gezet.
  woensdag 25 april 2012 @ 09:06:07 #19
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110757173
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Je hebt denk ik een spaardeel bij je hypotheek?
Kijk eens of en hoeveel je daar in kan storten, je krijgt daar vaak een goed rendement op en je aftrekbare gedeelte wordt niet minder. Nadeel in de toekomst kan zijn dat als de HRA eraan gaat je een spaardeel hebt en aan de andere kant rente betaald maar vaak is dat even veel dus trekt dat elkaar wel recht. Je voordeel tot die tijd is het behoud van HRA. Dus niet direct aflossen.
Inderdaad. De hypotheek is 90% bankspaar en 10% aflossingsvrij. Doet me nog even denken aan onze vriend zeepbel, die dit gewoon glashard een "aflossingsvrije hypotheek" noemt :')
Wat jij bedoelt is dus bijstorten in het bankspaar deel, waardoor de hypotheeksom ongewijzigd blijft en dus de rente (en HRA) ook. Volgens mij kan ik dan kiezen of ik de looptijd verkort of de aflossing verlaag, correct?
  woensdag 25 april 2012 @ 09:19:37 #20
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110757441
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat is de vraag nog maar.... dit kabinet kwam aardig wat geld te kort en wilde dat op andere manieren binnenharken... uiteraard voornamelijk ten kosten van mensen die wel een prudent budget nastreven.
Ik bedoel persoonlijk gezien, los van landsbelang.
Gewoon zo lang mogelijk profiteren van de mogelijkheden die er zijn.
Of dat nu huursubsidie is of HRA.

HA! Toch weer die appels en peren in 1 zin.
  woensdag 25 april 2012 @ 09:19:57 #21
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110757449
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:06 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Inderdaad. De hypotheek is 90% bankspaar en 10% aflossingsvrij. Doet me nog even denken aan onze vriend zeepbel, die dit gewoon glashard een "aflossingsvrije hypotheek" noemt :')
Wat jij bedoelt is dus bijstorten in het bankspaar deel, waardoor de hypotheeksom ongewijzigd blijft en dus de rente (en HRA) ook. Volgens mij kan ik dan kiezen of ik de looptijd verkort of de aflossing verlaag, correct?
Jip, ik heb ook een stuk bankspaar, je kan storten op het bankspaargedeelte. Je moet wel binnen een bepaalde range van je stortingen blijven maar dat kan je bank je wel voorrekenen (ivm fiscaal voordeel op deze rekening). Je kan dan kiezen uit lager maandbedrag of korter looptijd. Het lagere maandbedrag heeft wel een ondergrens aangezien je dus binnen die range moet blijven met je stortingen.
Ik zou dus zeker een bepaalde deel van je extra geld in je bankspaar storten.
and made it rain upward
  woensdag 25 april 2012 @ 09:23:00 #22
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110757525
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:19 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik bedoel persoonlijk gezien, los van landsbelang.
Gewoon zo lang mogelijk profiteren van de mogelijkheden die er zijn.
Of dat nu huursubsidie is of HRA.

HA! Toch weer die appels en peren in 1 zin.
de Politiek is weer kortzichtig door alleen de starters te laten aflossen en de rest blijft de volledige aftrek houden tegen 52% , de markt blijft verder zakken dus
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_110757558
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:43 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Maar waarom? De enige reden waarom we het zouden *moeten* verkopen is als we allebei niet meer kunnen werken. Die kans lijkt me acceptabel klein. Dus welk risico dekken we dan af door hard in die hypotheek af te gaan lossen? Het kost dan HRA en t.o.v. andere alternatieven ook rendement. Als ik het geld bijvoorbeeld in lijfrentes stop is dat ook nog eens aftrekbaar. En daarmee dek je echt een risico af (pensioengaten enzo).

[..]

Dat is inderdaad veel waard, maar nu gebruiken we die zolder niet (behalve als opslag voor klusmaterialen). Een extra kamer is (mijns inziens) ook extra vrijheid. En mooie tuinen waarin we lekker kunnen zitten/BBQ-en/spelen in de zomer vind ik ook vrijheid :D

edit over jouw edit: Die 10% kun je ook achteraf aflossen natuurlijk ja. Als ik het geld op een langlopend deposito zet levert dat veel meer rente op dan ik nu betaal (na HRA). Dat is wat ik bedoel met dat redement. Natuurlijk is het "veilig" om het direct af te lossen. Maar is het wel "onveilig" om dat niet te doen en in plaats daarvan meer rendement uit het geld te halen?
15 jaar vooruit kijken vind ik wel heel knap, maar jij hebt in elk geval voor jezelf een beslissing genomen, ik zou zeggen, denk aan jezelf, geniet van je huis, niet zozeer vanwege waardevermeerdering maar in de zin van woongenot.
Dus wel die zolder, wel die tuin, wel die BBQ, die buitenkeuken, die thuistap en die houtgestookte broodoven/bakhuisje, hottub, terrasverwarming etc.
Ik zeg doen.

Verder optimaal gebruik maken van de fiscale mogelijkheden zolang het nog kan, en sparen op de meest voordelige maar veilige manier.
  woensdag 25 april 2012 @ 09:27:07 #24
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110757633
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

de Politiek is weer kortzichtig door alleen de starters te laten aflossen en de rest blijft de volledige aftrek houden tegen 52% , de markt blijft verder zakken dus
Het piramidespel is over... als politici verstandig zijn zullen ze dit onderkennen... Helaas zijn er momenteel teveel muppets onder de politieke elite... Maar 1 ding is zeker... huizen zullen nog veel verder in prijs dalen...
  woensdag 25 april 2012 @ 09:38:10 #25
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110757900
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:19 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jip, ik heb ook een stuk bankspaar, je kan storten op het bankspaargedeelte. Je moet wel binnen een bepaalde range van je stortingen blijven maar dat kan je bank je wel voorrekenen (ivm fiscaal voordeel op deze rekening). Je kan dan kiezen uit lager maandbedrag of korter looptijd. Het lagere maandbedrag heeft wel een ondergrens aangezien je dus binnen die range moet blijven met je stortingen.
Ik zou dus zeker een bepaalde deel van je extra geld in je bankspaar storten.
Goede tip. Vermoedelijk wordt het een combinatie van meerdere zaken en verdelen we de extra 1000 euro per maand over:
- Extra storten in bankspaardeel
- Depositosparen voor het aflossingsvrije deel
- Deel storten in lijfrente
- Deel gewoon sparen
  woensdag 25 april 2012 @ 09:38:40 #26
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110757918
Ik kan niemand beschuldigen die leeft in het nu.
Ik heb nog steeds geen aanvullend pensioen geregeld. :o

Maar in het geval van lenen... of dat nu een huis is of een auto die in waarde daalt: afbetalen.
Kijk naar Duitsland, ook hier gaan we toen naar een situatie waar je eerst een klap geld mee moeten nemen.

Je kunt zeggen dat je die auto wel weer inruilt, maar mensen doen hetzelfde met een huis.
Banken financieren geen overwaarde.
pi_110757960
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:53 schreef sorcees het volgende:
/35511]Basp1[/url] het volgende:[/b]

Nee, maar dit geeft wel heel duidelijk een samenhang aan tussen de mogelijkheid geld te lenen en de huizenprijzen.
M.a.w. imaginaire waarde stijging (ook wel bubble genoemd), schuld hieraan zijn zowel de politiek als ook de banken, die dit gefasiliteerd hebben.
Dat geeft het een gedeelte aan, maar aangezien de bevolking in NL ook nog steeds groeit en het woningaanbod niet met de behoefte mee groeit zal een woning nog altijd een schaars goed blijvn in NL. Dan kunnen hier sommigen wel hard op de grond stampen dat het niet eerlijk is, of zich gewoon erbij neerleggen en meedoen, of niet meer zeuren over vermeende ongelijkheid in belastingaftrek.
pi_110758032
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

Het zit je wel hoog he, maar er zijn ook grote groepen huizenklopers die geen 100% hypotheek meer hebben, geen topsalaris hebben en daarom dus ook niet met 52% belastingvoordeel kunnen aftrekken. :')
pi_110758049
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat geeft het een gedeelte aan, maar aangezien de bevolking in NL ook nog steeds groeit en het woningaanbod niet met de behoefte mee groeit zal een woning nog altijd een schaars goed blijvn in NL. Dan kunnen hier sommigen wel hard op de grond stampen dat het niet eerlijk is, of zich gewoon erbij neerleggen en meedoen, of niet meer zeuren over vermeende ongelijkheid in belastingaftrek.
Correct, de woningnood is struktureel, te weinig geschikte huizen / appartementen voor een reele prijs.
ook hier heeft de politiek gefaald, zeker op gemeentenivo (grondprijzenpolitiek en bestemmingsplannen).
  woensdag 25 april 2012 @ 09:44:48 #30
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_110758068
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:38 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Goede tip. Vermoedelijk wordt het een combinatie van meerdere zaken en verdelen we de extra 1000 euro per maand over:
- Extra storten in bankspaardeel
- Depositosparen voor het aflossingsvrije deel
- Deel storten in lijfrente
- Deel gewoon sparen
Nog een tip. Als je stort in je bankspaar probeer dan eerst wat apart te zetten zodat je veel in 1 keer kan storten, anders haal je je range gemiddelde naar beneden en kan je in de toekomst geen grotere stortingen meer doen.
and made it rain upward
pi_110758140
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:43 schreef sorcees het volgende:

[..]

Correct, de woningnood is struktureel, te weinig geschikte huizen / appartementen voor een reele prijs.
ook hier heeft de politiek gefaald, zeker op gemeentenivo (grondprijzenpolitiek en bestemmingsplannen).
Denhaag heeft de financieringen naar gemeentes flink terug geschroefd , gemeentes moeten nu zelf een stuk financiering zoeken, dat haalt (haalde) men uit grond transacties.
pi_110758248
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Denhaag heeft de financieringen naar gemeentes flink terug geschroefd , gemeentes moeten nu zelf een stuk financiering zoeken, dat haalt (haalde) men uit grond transacties.
Dat klopt ook maar mag niet als rechtvaardiging gezien worden.
  woensdag 25 april 2012 @ 09:52:55 #33
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_110758254
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:44 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nog een tip. Als je stort in je bankspaar probeer dan eerst wat apart te zetten zodat je veel in 1 keer kan storten, anders haal je je range gemiddelde naar beneden en kan je in de toekomst geen grotere stortingen meer doen.
Tnx, goede tip! Volgende week vakantie, dus dan maar eens even langs de bank om de mogelijkheden door te spreken :)
pi_110758316
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:52 schreef sorcees het volgende:

[..]

Dat klopt ook maar mag niet als rechtvaardiging gezien worden.
Nee maar het zijn wel allemaal bepalende factoren waar je als individu totaal geen invloed op hebt, en je moet toch een dak boven je hoofd hebben. ;)
pi_110758446
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het zit je wel hoog he, maar er zijn ook grote groepen huizenklopers die geen 100% hypotheek meer hebben, geen topsalaris hebben en daarom dus ook niet met 52% belastingvoordeel kunnen aftrekken. :')
Sterker nog, niemand heeft 52% belastingvoordeel. Onmogeljk :)
  woensdag 25 april 2012 @ 10:03:39 #36
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110758579
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die houden ook bij de SP hun volledige aftrek tot 350.000 euro tegen 40%
pi_110759561
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:03 schreef HD9 het volgende:

[..]

Die houden ook bij de SP hun volledige aftrek tot 350.000 euro tegen 40%
Dan richt je samen met xeno toch de help nederland de afgrond in partij op of geen gezeik iedereen even arm oid. :')
  woensdag 25 april 2012 @ 10:46:31 #38
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110759752
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan richt je samen met xeno toch de help nederland de afgrond in partij op of geen gezeik iedereen even arm oid. :')
nou door subsidies te verlagen help je nederland niet de afgrond in, dan is er meer ruimte voor verlaging van loonbelasting
werken wordt dan goedkoper
pi_110759825
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:46 schreef HD9 het volgende:

[..]

nou door subsidies te verlagen help je nederland niet de afgrond in, dan is er meer ruimte voor verlaging van loonbelasting
En jij gelooft werkelijk dat wanneer de overheid zulke maatregelen door zal voeren ze ook de loonbelasting gaan verlagen.

Dan geloof ik eerder alle sprookjes in de efteling dan dit.
pi_110760456
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:46 schreef HD9 het volgende:

[..]

Doe eens uitrekenen hoeveel dat scheelt in belasting %. :)

Da's een percent of 5 van de huidige IB/LB/premies, dus
het laagste gecombineerde tarief gaat dan 1,7% omlaag, de andere 2,1% resp. 2,6%

Ongeveer de gemiddelde jaarlijkse huurstijging voor 1 jaar, zeg maar. ;)

Bij volledige compensatie, he.

Zie wat voor een totale non-discussie dat dan is?
Zorg, sociale zekerheid en onderwijs zijn 70% van de begroting (die voor ongeveer 40% gedekt wordt door IB/LB/premies - huizengerelateerde fiscale elementen zijn circa 2%, voor de relativiteit)

Als ik mijn huishoudboekje op orde wil krijgen, begin ik ook altijd te bezuinigen bij de elastiekjes en punaises ;)
  woensdag 25 april 2012 @ 11:12:43 #41
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110760474
Even een kijk op Nederland vanuit het zuiden:

quote:
Nederlands mortelmodel stuikt in elkaar

De regering-Rutte valt op een ogenblik dat Nederland niet langer tot de sterke euro-economieën behoort. De stevige groei van de voorbije jaren was vooral te danken vastgoedzeepbel.

De Nederlandse regering is er niet in geslaagd 16 miljard euro te besparen om het begrotingstekort volgend jaar van 4,5 naar 3 procent van het bbp te brengen. Gedoogpartner Geert Wilders (PVV) kon zich niet vinden in de begrotingssanering. Ratingbureaus waarschuwing: Nederland dreigt de AAA-status te verliezen.

De Nederlandse groeivooruitzichten ogen somber. De Europese Commissie verwacht dit jaar een krimp van 1 procent van het bbp. In Den Haag is al een hele tijd te horen dat te verregaande besparingen de economische malaise nog dreigen te versterken. Zonder besparingen groeit de economie in 2013 met 1 procent, berekende ING. Met diepgaande bezuinigingen wordt een krimp van 0,5 procent verwacht.

Onze noorderburen kampen met een aantal fundamentele zwakheden die de groei fnuiken. Ten eerste zijn de Nederlandse loonkosten per werknemer zijn, gecorrigeerd voor productiviteit, sinds 1999 met 35 procent toegenomen. Enkel Portugal en Griekenland scoren slechter. Dat zet de concurrentiepositie van de bedrijven onder druk.

Het tweede grote probleem van de Nederlandse economie wordt nu pas zichtbaar: een zeepbel op de woningmarkt heeft de Nederlanders met een torenhoge schuld opgezadeld. De overheidsschuld mag dan nog best meevallen, maar de totale schuld van de Nederlandse burgers bedraagt wel 130 procent van het bbp, het hoogste van de eurozone zijn. De oorzaak is te zoeken bij de gigantische hypotheekschuld. De voorbije vijftien jaar zijn de Nederlandse woningprijzen geëxplodeerd.

Dat kwam omdat de aankoop van een eigen woning zeer aantrekkelijk werd gemaakt. Het was de gewoonste zaak van de wereld dat banken hypothecaire kredieten toekenden die meer dan 125 procent van de waarde van de woning vertegenwoordigden. Nederlanders kunnen enkel de rente van hun hypotheek betalen en dat bovendien fiscaal aftrekken. Het krediet op zich wordt niet afgelost. Ze hopen dan dat ze hun huis na tien of twintig jaar met een meerwaarde kunnen verkopen.

Het Centraal Planbureau berekende dat de groei op de woningmarkt in sommige jaren voor een vol procentpunt extra algemene groei heeft gezorgd. Zonder de woninghausse zou de Nederlandse economie vandaag 7 procent kleiner zijn. In de jaren negentig was iedereen vol lof over het Nederlandse poldermodel, maar eigenlijk is de term ‘mortelmodel’ beter op zijn plaats. De groei was opgefokt door de sterk toenemende huizenmarkt. Maar sinds augustus 2008 is de huizenmarkt tot stilstand gekomen en daalden de huizenprijzen met 9 procent. Het gevolg is dat veel Nederlanders nu een grotere hypotheekschuld dragen dan wat hun huis waard is op de markt. Dat weegt op de economische groei. Door de dalende huizenprijzen daalt ook de zin om te consumeren. Terwijl Nederland meer consumptie nodig heeft. De consumptiequote draaide in 2004 rond 48 procent van het bbp.

Tegen 2015 zou dit terugvallen tot 44 procent. 24 miljard euro aan consumptie vloeit weg. (AM)

bron: trends.be
Wie zeepbellen blaast zal op de blaren zitten :7

Ironisch genoeg hebben we de beste dijken ter wereld en toch staan vele huiseigenaren onder water met hun hypotheek :')
pi_110760504
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:43 schreef sorcees het volgende:

[..]

Dat is complete onzin wat je hier verkoopt.
Ten eerste er is geen woningnood, zie jij mensen op straat slapen? iedereen heeft een dak boven zijn hoofd. Er is juist woningluxe.

Ten tweede, de politiek moet zich juist terugtrekken uit de woningmarkt en laat gewoon vraag/aanbod zijn werking.
  woensdag 25 april 2012 @ 11:18:00 #43
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110760660
Beetje groot plaatje van de VEH (a.k.a Vereniging Geleased Huis)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hun boodschap is duidelijk.... ze hebben een voorstel tot een integraal plan en willen het de starter mogelijk maken zich in te kopen in de huizenmarkt zeepbel... Echt... daar krijg ik warme gevoelens van... een partij die starters wil helpen om mee te doen met een piramidespel O+
  woensdag 25 april 2012 @ 11:19:29 #44
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_110760698
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Even een kijk op Nederland vanuit het zuiden:

[..]

Wie zeepbellen blaast zal op de blaren zitten :7

Ironisch genoeg hebben we de beste dijken ter wereld en toch staan vele huiseigenaren onder water met hun hypotheek :')
Leuk artikel dat je quote maar waarom alleen naar de schulden kijken en niet naar de bezittingen? Slechts naar een kant van de balans kijken zegt niet zo veel.
  woensdag 25 april 2012 @ 11:20:07 #45
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110760721
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Doe eens uitrekenen hoeveel dat scheelt in belasting %. :)

Da's een percent of 5 van de huidige IB/LB/premies, dus
het laagste gecombineerde tarief gaat dan 1,7% omlaag, de andere 2,1% resp. 2,6%

Ongeveer de gemiddelde jaarlijkse huurstijging voor 1 jaar, zeg maar. ;)

Bij volledige compensatie, he.

Zie wat voor een totale non-discussie dat dan is?
Zorg, sociale zekerheid en onderwijs zijn 70% van de begroting (die voor ongeveer 40% gedekt wordt door IB/LB/premies - huizengerelateerde fiscale elementen zijn circa 2%, voor de relativiteit)

Als ik mijn huishoudboekje op orde wil krijgen, begin ik ook altijd te bezuinigen bij de elastiekjes en punaises ;)
beter lagere belasting dan een geldbedrag aan subsidie
  woensdag 25 april 2012 @ 11:21:06 #46
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110760756
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:13 schreef Homey het volgende:

Ten eerste er is geen woningnood, zie jij mensen op straat slapen? iedereen heeft een dak boven zijn hoofd. Er is juist woningluxe.

Ten tweede, de politiek moet zich juist terugtrekken uit de woningmarkt en laat gewoon vraag/aanbod zijn werking.
De politiek is enkel bezorgt om het lot van de banksters... als de zeepbel niet in stand gehouden kan worden zullen banken onderuit gaan. Het is het falen van de politiek om de banken te laten falen, hiermee word het zelfreinigende vermogen van ons kapitalistische systeem aangetast. De VVD is een groot voorstander van een centraal geleide economie waarbij alle macht bij de banksters komt te liggen. Niet jij en ik bepalen maar de banksters.... Dat is het nieuwe VVD beleid.
  woensdag 25 april 2012 @ 11:21:24 #47
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110760765
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En jij gelooft werkelijk dat wanneer de overheid zulke maatregelen door zal voeren ze ook de loonbelasting gaan verlagen.

Dan geloof ik eerder alle sprookjes in de efteling dan dit.
Het houd de heffing wel zuiver en je betaald niet voor allerlei profiteurs
Die HRA lijkt wel wat op een extra heffing boven op de mototrijtuigbelasting voor allerlei mensen die een korting krijgen wegens een stinkende oldtimer
pi_110760783
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:19 schreef malleable het volgende:

[..]

Leuk artikel dat je quote maar waarom alleen naar de schulden kijken en niet naar de bezittingen? Slechts naar een kant van de balans kijken zegt niet zo veel.
Waarschijnlijk omdat die huizen voor veel te veel geld in de boeken staan en er dus veel teveel schuld tegenover veel te weinig reëel onderpand staat.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110760833
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:13 schreef Homey het volgende:

[..]

Op de huurmarkt(sociale woningbouw) is wel degelijk woningnood. Als dat niet het geval zou zijn geweest, waarom dan proberen de scheefhuurders aan te pakken als zij verder geen probleem vormen?
En dan hebben we het nog niet gehad over de wachttijden van sociale woningbouwwoningen

Edit:Dino, je bent geen modje meer?
  woensdag 25 april 2012 @ 11:24:33 #50
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_110760866
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:19 schreef malleable het volgende:

[..]

Bezittingen die in waarde dalen t.o.v. de openstaande schulden... mijn focus op de schuldenlast is daarmee correct en als je even om je heen kijkt zal je constateren dat dit ook door de rest van de wereld als het dominante probleem wordt gezien. Overal in de wereld is er een overschot aan schuld, dit is mogelijk gemaakt door een totaal verkeerde prijsvorming van het bezit dat daar tegenover staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')