abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 april 2012 @ 18:59:53 #1
238230 em-dee-em-aa
methyleendioxymethamfetamine
pi_110685401
Ben vorig jaar door groepje zonder aanleiding flink in elkaar geschopt. Dik een week niet kunnen werken / eten etc. en best van geschrokken.

Aangifte gedaan en bleek dat de dader(s) op camera stonden. Via Slachtofferhulp paar maanden terug soort formulier ingevuld waar ik kosten op kon geven welke naar de rechter gaat.

Nou kreeg ik vandaag een brief van:
www.slachtofferinbeeld.nl

Waarin de dader mij uitnodigt voor een gesprek om zijn spijt te betuigen. Nou heb ik zelf weinig behoefte aan een spijtbetuiging en vraag ik me af of deze oprecht zal zijn. Er staat verder bij dat een gesprek los staat van de verdere rechtzaak.

Toch vertrouw ik dit niet helemaal, zal vast een advocaat / begeleider achter zitten welke deze jongen heeft aangeraden via deze weg zijn spijt te betuigen. Ik wil natuurlijk op geen enkele manier meewerken aan eventuele strafvermindering van de dader, en zou het liefst een leuk bedrag zien.

Toch zit ik er aan te denken in te stemmen met het verzoek, maar pas nadat de rechtspraak geweest is. Wat zouden jullie doen? En heeft iemand misschien ervaring met zo'n slachtoffer / dader gesprek?
-----------------------------------------------------------------------------------------
I'd rather live it, cause dreamers always chase but never get it
-----------------------------------------------------------------------------------------
pi_110685530
Wel handig dat je hem goed herkent, waarschijnlijk is hij in no-time vrij en kan je alsnog je wraak vinden :).
  maandag 23 april 2012 @ 19:03:07 #3
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_110685542
Geen ervaring. Het beste kun je je rechtshulpverlenener (advocaat, juridisch adviseur etc.) om advies vragen in deze kwestie.

Puur uit mijn eigen gevoel zou ik het niet heel snel doen.
  maandag 23 april 2012 @ 19:03:34 #4
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110685560
Hij krijgt waarschijnlijk een verminderde straf als hij zoeits aangaat, zoeits komt zelden voor dat het oprecht is. Ik had dan ook vriendelijk bedankt en alsnog een schadevergoeding geeist.

Edit: Iets te snel gelezen, had je je zelf ook bedacht. Maar zoals je al aangeeft, na de rechtzaak zou het een optie zijn (ik had het wel gedaan, puur om hem goed in beeld te krijgen voor wraak of iets ( :') )
pi_110685651
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:03 schreef Chef_M het volgende:
Hij krijgt waarschijnlijk een verminderde straf als hij zoeits aangaat, zoeits komt zelden voor dat het oprecht is. Ik had dan ook vriendelijk bedankt en alsnog een schadevergoeding geeist.
Als hij al aangeeft dat hij spijt heeft en zo'n gesprek wil, maar t slachtoffer wil dt niet, kan dat dan niet alsnog voor strafvermindering gebruikt worden ofzo?
compact en kleverig.
pi_110685679
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:02 schreef Kandijfijn het volgende:
Wel handig dat je hem goed herkent, waarschijnlijk is hij in no-time vrij en kan je alsnog je wraak vinden :).
Waarom gaan mensen er altijd van uit dat je wraak wil. :')
compact en kleverig.
pi_110685766
Ik zeg doen ^O^ (na de rechtszaak that is, zodat je er zeker van bent dat dit geen invloed heeft op de rechtszaak zelf)
  maandag 23 april 2012 @ 19:08:04 #8
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110685778
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2012 19:05 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Als hij al aangeeft dat hij spijt heeft en zo'n gesprek wil, maar t slachtoffer wil dt niet, kan dat dan niet alsnog voor strafvermindering gebruikt worden ofzo?
Niet als het slachtoffer niet mee wilt werken, dan valt die optie af. Neemt overigens niet weg dat hij de volle mep krijgt dan, want als dader-slachtoffer gesprek afvalt komt hij wel voor andere dingen in aanmerking waar hij dan strafvermindering voor kan krijgen, zo is het geregeld in Nederland. Zijn tientallen dingen die je kan doen om je straf te verminderen, of je nou iemand in elkaar geslagen hebt of een bank hebt beroofd.
  maandag 23 april 2012 @ 19:09:11 #9
238230 em-dee-em-aa
pi_110685853
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:08 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Niet als het slachtoffer niet mee wilt werken, dan valt die optie af.
Ik zat over hetzelfde punt te denken, is het niet zo dat ongeacht mijn keuze de dader via deze weg spijt wil berouwen en daarmee automatisch strafvermindering krijgt?

Hij kan in ieder geval dan in de rechtzaal aangeven geprobeerd te hebben contact te zoeken
  maandag 23 april 2012 @ 19:10:05 #10
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_110685891
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2012 19:06 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

'Oog om oog, tand om tand'. Eerst wordt TS mishandelt door een groep en nu wil een van de daders zijn excuses maken. Bloeden zal hij. En de eerste middel daarvoor is dat de dader een forse schadevergoeding mag betalen voor de geleden schade.

De schadevergoeding zou dan minimaal uitkomen op een week loonkosten, ziektekosten etc.
pi_110685948
Je geeft 'm toch zeker geen medelijden omdat ie jou in elkaar heeft getrapt..
Google is your friend, abuse your friends
pi_110685976
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:10 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

'Oog om oog, tand om tand'. Eerst wordt TS mishandelt door een groep en nu wil een van de daders zijn excuces maken. Bloeden zal hij. En de eerste middel daarvoor is dat de dader een forse schadevergoeding mag betalen voor de geleden schade.

De schadevergoeding zou dan minimaal uitkomen op een week loonkosten, ziektekosten etc.
Niet elke slachtoffr is uit op 'wraak', dat bedoelde ik.
compact en kleverig.
  maandag 23 april 2012 @ 19:12:18 #13
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110686020
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:09 schreef em-dee-em-aa het volgende:

[..]

Ik zat over hetzelfde punt te denken, is het niet zo dat ongeacht mijn keuze de dader via deze weg spijt wil berouwen en daarmee automatisch strafvermindering krijgt?

Hij kan in ieder geval dan in de rechtzaal aangeven geprobeerd te hebben contact te zoeken
Nee, want het word pas ''goedgekeurd'' als jij toestemming hebt gegeven, als je dat niet doet kan het voor de rest niet gebruikt worden, hij kan wel sorry zeggen in de rechtzaal, maar een beetje rechter maakt dat 100x per jaar mee en trapt er niet zo snel in.
pi_110686036
Tuurlijk heeft ie oprecht spijt...

Komt meestal nadat de dader is gepakt.

Van de andere kant, zonder gesprek zal je het nooit weten.
als hij oprecht spijt heeft helpt dat jou ook, heb je het gevoel dat dat niet oprecht is maar ingegeven door de advocaat dan kun je dat misschien tijdens de rechtzaak duidelijk maken.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_110686047
quote:

[..]

Eigen perceptie projecten op iemand anders :@

Als iemand jou bijna het ligt uit de ogen slaat en hij komt weg met amper straf. Dan moet jezelf maar het recht in handen nemen.
  maandag 23 april 2012 @ 19:13:00 #16
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110686054
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:12 schreef Adfundum het volgende:
Tuurlijk heeft ie oprecht spijt...

Komt meestal nadat de dader is gepakt.
Dan is het alsnog niet oprecht. :P
pi_110686087
Advocaat zal in ieder geval melden aan de rechter, dat de dader z'n spijt in een persoonlijk gesprek met TS betuigd heeft. Dan is het aan de rechter om te oordelen, of de dader dan strafmindering mee kan krijgen.

Je moet wel beseffen, dat de dader niet uit eigen initiatief een oprechte spijt-gesprek wilt aanknopen met je. Anders zou hij dat niet doen, wanneer hij niet gearresteerd was.
pi_110686099
Ik zou het niet doen. Laat hem lekker stikken in zijn spijt en hoop dat zijn strafblad een mooie aanvulling krijgt.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
  maandag 23 april 2012 @ 19:14:12 #19
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110686126
quote:

[..]

Misschien geen wraak, maar als ik door 4 man in elkaar word getimmerd, en 1 dader wilt face2face excuses aanbieden, dan zou ik wel accepteren, puur om hem goed te onthouden. Volgende keer dat je hem op straat ziet en hij loopt in zijn eentje zou ik het wel lachen vinden als ik dan naar hem toe loop en doodleuk vraag wat hem bezighield. En niet weggaan ook totdat hij antwoord.
  maandag 23 april 2012 @ 19:15:37 #20
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_110686197
Opzich zou ik het denk ik wel willen, maar zoals je zelf aangeeft na de rechtzaak. Aanhoren waarom dit moest gebeuren enzo. Als je dit beslist zou ik dit wel direct kenbaar maken.
  maandag 23 april 2012 @ 19:15:38 #21
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_110686198
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:14 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Misschien geen wraak, maar als ik door 4 man in elkaar word getimmerd, en 1 dader wilt face2face excuses aanbieden, dan zou ik wel accepteren, puur om hem goed te onthouden. Volgende keer dat je hem op straat ziet en hij loopt in zijn eentje zou ik het wel lachen vinden als ik dan naar hem toe loop en doodleuk vraag wat hem bezighield. En niet weggaan ook totdat hij antwoord.
:7
pi_110686287
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:14 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Tuurlijk
  maandag 23 april 2012 @ 19:17:02 #23
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_110686294
Ik zou het niet doen. Jij schiet er niks mee op. Excuses zijn waarschijnlijk niet oprecht. Advocaat van die knul gaat in de rechtszaal zeggen "mevrouw de rechter, mijn client is normaal noooooit zo, normaal gesproken is het een hele lieve jongen. Kijk ook maar naar het rapport van de reclassering. Mijn client wil tevens oprecht zijn excuses aanbieden aan het slachtoffer. Ik wil dan ook voorstellen mijn cliënt te straffen met een voorwaardelijke straf. Hij bedoelde het allemaal niet zo.'
  maandag 23 april 2012 @ 19:18:32 #24
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110686371
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:16 schreef klipper het volgende:

[..]

Tuurlijk
:Y
Moet je juist doen, want als ze alleen zijn geven ze oprecht antwoord op alles, soms gaan ze huilen ook.
  maandag 23 april 2012 @ 19:21:44 #25
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_110686538
TS kan een forse schadevergoeding vorderen in de rechtszaal voor de geleden schade. Hij geeft al aan dat hij een week niet heeft kunnen werken en eten. Dan hebben we het nog niet over de andere schade die hij heeft geleden.

Vorder dan ook gelijk de proceskosten die je hebt gemaakt als je voor de rechter staat.

Je weet wat je te doen staat TS.
  maandag 23 april 2012 @ 19:23:54 #26
238230 em-dee-em-aa
pi_110686670
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 19:21 schreef Jellereppe het volgende:
TS kan een forse schadevergoeding vorderen in de rechtszaal voor de geleden schade. Hij geeft al aan dat hij een week niet heeft kunnen werken en eten. Dan hebben we het nog niet over de andere schade die hij heeft geleden.

Vorder dan ook gelijk de proceskosten die je hebt gemaakt als je voor de rechter staat.

Je weet wat je te doen staat TS.
Heb zelf geen proceskosten hoeven maken, maar de andere kosten welke ik heb aangegeven zouden op een mooi geldbedrag neerkomen :)
pi_110687188
Ik zou kijken of het überhaupt mogelijk is om zo'n gesprek te krijgen NA de rechtspraak. Als dat niet kan dan zou ik vriendelijk bedanken en tot ziens.

Als je iemand bijvoorbeeld aanrijdt en daar spijt van hebt, dat kan ik me voorstellen. Maar iemand helemaal in elkaar slaan en dan vervolgens sorry zeggen is weer heel andere koek :')
  maandag 23 april 2012 @ 19:37:25 #28
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110687433
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:33 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Ik zou kijken of het überhaupt mogelijk is om zo'n gesprek te krijgen NA de rechtspraak. Als dat niet kan dan zou ik vriendelijk bedanken en tot ziens.

Als je iemand bijvoorbeeld aanrijdt en daar spijt van hebt, dat kan ik me voorstellen. Maar iemand helemaal in elkaar slaan en dan vervolgens sorry zeggen is weer heel andere koek :')
Je hebt altijd de mogelijkheid om via je advocaat naar zijn advocaat een verzoek doen voor een meeting na een rechtzaak, maar dan kiezen de daders er vaak voor om dat niet te doen, terwijl ze dat voor de rechtzaak wel willen.
pi_110688538
Misschien hoopte dader op een vergevensgezind van TS.

Ik zou iedere geval na de rechtszaak doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_110691699
Toch wel apart dat TS vraagt om ervaringen en advies en vervolgens allerlei reacties krijgt van mensen die er ten eerste geen ervaring mee hebben er ten tweede ook duidelijk de ballen verstand van hebben. Er staat werkelijk geen enkele zinnige reactie in dit hele topic. :D

Afijn, je moet je afvragen of je wellicht behoefte hebt aan hetgeen de dader te vertellen heeft. Je geeft aan dat je zonder reden in elkaar geslagen bent, maar wellicht wil je weten wat er achter zat. Waarom ze iemand in elkaar wilden slaan, waarom ze jou namen. Dat je begrijpt hoe het gekomen is. Sommige mensen willen graag weten waarom iemand ze iets heeft aangedaan, zonder dat dat nou persé betekent dat je sympathie voor de dader krijgt ofzo.

Misschien heb je er andersom ook behoefte aan om de dader duidelijk te kunnen maken wat ie jou heeft aangedaan. Dat je er erg van geschrokken bent, dat je een week niet hebt kunnen werken, etc. Mensen beseffen vaak niet wat ze een ander aandoen tot diegene recht tegenover ze zit en het onomwonden vertelt.
  maandag 23 april 2012 @ 21:39:15 #31
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110694854
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef k_man het volgende:
Toch wel apart dat TS vraagt om ervaringen en advies en vervolgens allerlei reacties krijgt van mensen die er ten eerste geen ervaring mee hebben er ten tweede ook duidelijk de ballen verstand van hebben. Er staat werkelijk geen enkele zinnige reactie in dit hele topic. :D

Afijn, je moet je afvragen of je wellicht behoefte hebt aan hetgeen de dader te vertellen heeft. Je geeft aan dat je zonder reden in elkaar geslagen bent, maar wellicht wil je weten wat er achter zat. Waarom ze iemand in elkaar wilden slaan, waarom ze jou namen. Dat je begrijpt hoe het gekomen is. Sommige mensen willen graag weten waarom iemand ze iets heeft aangedaan, zonder dat dat nou persé betekent dat je sympathie voor de dader krijgt ofzo.

Misschien heb je er andersom ook behoefte aan om de dader duidelijk te kunnen maken wat ie jou heeft aangedaan. Dat je er erg van geschrokken bent, dat je een week niet hebt kunnen werken, etc. Mensen beseffen vaak niet wat ze een ander aandoen tot diegene recht tegenover ze zit en het onomwonden vertelt.
Wij geven aan dat hij het niet moet doen VOOR de rechtzaak ivm met de strafvermindering maar na de rechtzaak, want dat is wel zo eerlijk. Jij zegt precies hetzelfde maar dan dat hij het voor de rechtzaak moet doen? Dan ondermijn je het dus, geef je de dader kans op strafvermindering voor een slap excuusje en jijzelf wordt er echt niet wijzer van. Dus beter gewoon NA de rechtzaak, als de dader dan eerlijk tegen je wilt zijn kan hij het dan doen, doet hij het niet dan weet je dus dat hij alleen maar een slap ''sorry'' wou zeggen voor strafvermindering.
Overigens een jaar gewerkt bij KLPD Haaglanden en heb 3x dienst gedaan als parketpolitie, en je komt daar al snel te weten hoe het systeem werkt.
pi_110696133
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:39 schreef Chef_M het volgende:

[..]

Wij geven aan dat hij het niet moet doen VOOR de rechtzaak ivm met de strafvermindering maar na de rechtzaak, want dat is wel zo eerlijk. Jij zegt precies hetzelfde maar dan dat hij het voor de rechtzaak moet doen? Dan ondermijn je het dus, geef je de dader kans op strafvermindering voor een slap excuusje en jijzelf wordt er echt niet wijzer van. Dus beter gewoon NA de rechtzaak, als de dader dan eerlijk tegen je wilt zijn kan hij het dan doen, doet hij het niet dan weet je dus dat hij alleen maar een slap ''sorry'' wou zeggen voor strafvermindering.
Overigens een jaar gewerkt bij KLPD Haaglanden en heb 3x dienst gedaan als parketpolitie, en je komt daar al snel te weten hoe het systeem werkt.
Het KLPD en de regio Haaglanden zijn al 2 verschillende dingen. Dat zegt mij genoeg over hoe snel jij te weten bent gekomen 'hoe het systeem werkt'.

Je snapt er weinig van imo.
  maandag 23 april 2012 @ 22:17:43 #33
284143 Chef_M
Luie Kaaskop
pi_110697503
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:56 schreef Lyza666 het volgende:

[..]

Het KLPD en de regio Haaglanden zijn al 2 verschillende dingen. Dat zegt mij genoeg over hoe snel jij te weten bent gekomen 'hoe het systeem werkt'.

Je snapt er weinig van imo.
KLPD in Haaglanden, niet politie haaglanden. Bureaubaantje, vandaar zo kort.
pi_110697515
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef k_man het volgende:
Goed dat jij het dan allemaal effe rechtgezet hebt joh held ^O^
pi_110698883
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:39 schreef Chef_M het volgende:
Wij geven aan dat hij het niet moet doen VOOR de rechtzaak ivm met de strafvermindering maar na de rechtzaak, want dat is wel zo eerlijk. Jij zegt precies hetzelfde maar dan dat hij het voor de rechtzaak moet doen?
Zie je mij ergens vertellen wat TS moet doen?

quote:
Zo zo, nou nou, poe poe. Drie diensten parketpolitie, dat maakt je wel een deskundige bij uitstek. Ik ben onder de indruk. Nu werk je zeker als advocaat, met deze enorme kennis van het systeem?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-04-2012 22:40:40 ]
  maandag 23 april 2012 @ 22:45:48 #36
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_110699188
Ik zou alle moeite en energie die ik in zo'n gesprek zou steken niet met de dader delen, maar met mensen die mij zo goed mogelijk kunnen adviseren om deze jongen financieel uit te kleden en tot het bot te vernederen. Het leven op een juridische manier zo moeilijk mogelijk maken. Onder het motto dat hij dit keer ontzettend de verkeerde te pakken heeft gehad.
Dit, dus.
pi_110699279
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:17 schreef Chef_M het volgende:

[..]

KLPD in Haaglanden, niet politie haaglanden. Bureaubaantje, vandaar zo kort.
Het gaat mij erom dat je niet moet doen alsof je een deskundige bent van 'het systeem' als je dus totaal niet weet hoe het werkt.

Ik ben niet deskundig, maar als ik afga op mezelf zou ik me afvragen of ik er zelf iets aan zou hebben. Omdat je het wilt afsluiten of iets dergelijks. Ik noem maar wat. Denk niet teveel na over wat het met zijn straf zou doen, want ik ga ervan uit dat de intentie met jou dat gesprek aan te gaan al voor een gunstige stemming bij de rechter zal zorgen.
pi_110700144
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 22:45 schreef Buitendam het volgende:
Ik zou alle moeite en energie die ik in zo'n gesprek zou steken niet met de dader delen, maar met mensen die mij zo goed mogelijk kunnen adviseren om deze jongen financieel uit te kleden en tot het bot te vernederen. Het leven op een juridische manier zo moeilijk mogelijk maken. Onder het motto dat hij dit keer ontzettend de verkeerde te pakken heeft gehad.
Zo denk ik er ook over! ik zou echt geen gesprek aangaan als je de behoefte niet hebt om hem zelf dingen te vragen. dat hij toch oprot met zijn huilie spijt betuiging!
  maandag 23 april 2012 @ 23:15:11 #39
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_110700853
quote:
Dit dus.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  dinsdag 24 april 2012 @ 08:14:18 #40
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_110708407
Puur naar jouw eigen welbevinden gekeken (wat me sowieso beter lijkt dan focussen op de dader en hoe zwaar hij nou precies gestraft wordt), vind ik het wel iets om te overwegen. Vergeven is gewoon gezonder voor je dan met wraakgevoelens rond blijven lopen.

Mocht je daarnaast nog met angstklachten kampen, dan worden die daardoor waarschijnlijk kleiner. Het kwaad krijgt dan een duidelijker (en waarschijnlijk nogal betreurenswaardig) gezicht.
...as always
pi_110709912
Laat hem de tyfus krijgen joh. Als hij niet gepakt was, was ie je ook niet komen opzoeken om zijn spijt te betuigen ->> zijn spijt is dus alleen het gevolg van het gepakt zijn. Lekker laten gaan en hem pas weer zien in de rechtzaal.
  dinsdag 24 april 2012 @ 09:53:05 #42
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_110710218
Of TS nou wel of niet met dat gesprek akkoord gaat, de dader zal altijd aangeven bij de rechter dat hij geprobeerd heeft persoonlijk zijn excuses aan te bieden. Of het gesprek daadwerkelijk plaatsvindt is dat niet van belang.

Ik persoonlijk zou het gesprek denk ik wel willen, omdat ik benieuwd ben naar het verhaal van de dader.
pi_110710404
quote:
Dat dus. Aangezien zulke figuren over het algemeen vrij makkelijk ervanaf komen is elk middel veroorloofd.
pi_110712253
Ik snap niet helemaal waarom de meeste mensen hier zich zo focussen op excuses, spijt en of dat wel of niet gemeend is. Naar mijn idee zou dat niet primair de insteek van het gesprek moeten zijn. Zo'n gesprek gaat in eerste instantie om het krijgen van duidelijkheid (waarom hebben ze jou toen in elkaar geslagen) en het confronteren van de dader met het leed dat hij heeft aangericht (hem vertellen wat het met jou gedaan heeft). Je moet zelf afwegen of je daar behoefte aan hebt.
pi_110712379
Ik zou er geen behoefte aan hebben zeker als het een willekeurige matpartij was zonder enige aanleiding. Dat soort volk hebben hier ook niets aan en zal ook niets opsteken uit een dergelijk gesprek.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_110712384
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:05 schreef k_man het volgende:
Ik snap niet helemaal waarom de meeste mensen hier zich zo focussen op excuses, spijt en of dat wel of niet gemeend is. Naar mijn idee zou dat niet primair de insteek van het gesprek moeten zijn. Zo'n gesprek gaat in eerste instantie om het krijgen van duidelijkheid (waarom hebben ze jou toen in elkaar geslagen) en het confronteren van de dader met het leed dat hij heeft aangericht (hem vertellen wat het met jou gedaan heeft). Je moet zelf afwegen of je daar behoefte aan hebt.
Dat hoe en waarom mag hij ook bij de rechter verklaren toch?
pi_110713472
Een zitting biedt niet de mogelijkheid om een dergelijk gesprek aan te gaan. De dader zal kunnen aangeven wat hem bewoog, wellicht krijgt het slachtoffer wat spreektijd, maar voor een daadwerkelijk gesprek tussen dader en slachtoffer is de zitting niet het geëigende moment.
  dinsdag 24 april 2012 @ 11:54:35 #48
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_110713976
Misschien heb je wat aan de volgende link: Procesevaluatie slachtoffer-dadergesprekken
Rechtsbovenin staat een link naar de samenvatting.

Quote uit de samenvatting:
quote:
Voor een groot deel van de slachtoffers heeft het gesprek geholpen bij de verwerking. Het feit dat men vragen kon stellen en de dader kon confronteren met het veroorzaakte leed heeft bij nagenoeg alle slachtoffers positief uitgewerkt. Daarbij heeft de ontmoeting bij een deel van de slachtoffers haat- en angstgevoelens verminderd.
Niettemin zijn er slachtoffers die minder positieve ervaringen hebben. De slachtoffers die geen gesprek met de dader zijn aangegaan, bleken het meest negatief. Hoewel een kwart de poging op zichzelf als positief heeft ervaren, noemt het merendeel toch met name negatieve effecten.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_110717824
wat zegt slachtoffer hulp?
mijn ervaring met die club is dat ze een goed beeld kunnen schetsen van de voors en tegens en gewoon uit de ervaringen van anderen kunnen putten zodat je makkelijker kunt beslissen.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_110717961
ter aanvulling:
niet te vergelijken natuurlijk, maar toen er bij ons was ingebroken hebben we ons ook gevoegd in het strafproces en hebben we de mogelijkheid van aanwezig zijn bij de strafzitting uitgebreid besproken met slachtoffer hulp.
in eerste instantie hadden we er totaal geen trek in maar op basis van de uitleg en verhalen van slachtofferhulp wel gedaan en daar zijn we nu achteraf heel erg blij mee; de boef werd opeens van een enge crimineel een zielig dom mannetje, die ook, heel cliché, op advies van zijn advocate zijn excuses aanbood.
ja ook heel nep en schijnheilig en je zag de fake er vanaf druipen maar juist dat gaf ons achteraf een prima gevoel omdat we hem zo mogelijk nog triester vonden. (als in minzaam, niet in zielig)
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')