Natuurlijk kun je dat leren, maar dat betekent dat je eigenlijk in allerlei situaties je zelfvertrouwen gaat opbouwen.
Systematisch kun je het als volgt aanpakken. Op de vijf grote gebieden van je leven (werk, vrienden, familie, relatie en hobby) zorg je voor scherpe eigen grenzen (duidelijk nee zeggen, maar ook op goede momenten ja). Op die vlakken zorg je ook ervoor dat je altijd jezelf blijft, ook al is het eng. Vervolgens ga je op elk vlak kijken waar je talent ligt, en bouw je dat uit. Je zwakke plekken moet je ook weten zodat je er mee om kan gaan.
Dat moet je goed oefenen, en daar moet je dan ook goed de tijd voor nemen. Bijv. twee maanden per levensgebied, en dan drie keer roteren. Dan heb je over een aantal jaren een aardige oefening gehad op het gebied van zelfvertrouwen.
Maar dan nog moet je accepteren dat emoties je kunnen overvallen. Het is dan zaak dat je er mee leert omgaan. Voorbeeld: toen ik met mijn ex uit elkaar ging, moesten we het hebben over de verdeling van het huis. Kon ik niet te lang praten, of ik begon te janken. Dus dan zei ik: "moment", liep ik naar de gang, effe janken, en weer rond de tafel.
Dus koelbloedig blijven is vaak ook: emoties over je heen laten komen, laten gebeuren, maar geen actie erop ondernemen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.