abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 april 2012 @ 18:55:03 #61
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110685199
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:44 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil. ;)
Wat stel je voor? :D een vacature voor "demissionair minister"? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110685217
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wat stel je voor? :D een vacature voor "demissionair minister"? :D
Ik ga dan solliciteren :D Verdiend wel lekker schijnt het.
pi_110685268
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik ga dan solliciteren :D Verdiend wel lekker schijnt het.
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?! :P
pi_110685297
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:56 schreef b2py het volgende:

[..]

1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?! :P
Ik heb het ze voor minder zien doen :D
  maandag 23 april 2012 @ 18:57:33 #65
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_110685311
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 16:08 schreef greavy het volgende:
Leuk informatief plaatje over de ingelegde rijwegen van Amsterdam zaterdag. Vanwege werkzaamheden 1 spoor gebruikt:
[ afbeelding ]
Bron: foto op OVNL
Heb 't ff nagekeken, en die rijweg zou wel moeten kloppen :)
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.
pi_110685326
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:57 schreef ReisT het volgende:

[..]

Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..
  maandag 23 april 2012 @ 18:59:00 #67
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110685362
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Ik ga dan solliciteren :D Verdiend wel lekker schijnt het.
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullen *O* en hey, met een half jaartje ben je toch weer weg :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 19:01:37 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110685479
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2012 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullen *O* en hey, met een half jaartje ben je toch weer weg :P
*O* Wachtgeld! *O*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 19:02:54 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110685532
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 19:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

*O* Wachtgeld! *O*
Wij ordinary mortals moeten daar steeds een lijvig Formulier voor invullen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 19:04:05 #70
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110685589
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 18:49 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten.

Bovendien zorgt een versnelde invoer van ERTMS ervoor dat Nederland eindelijk weer in de pas zal gaan lopen. We hobbelen bij de invoering van het systeem namelijk wat achteraan ...
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvalt

De mensen die ook op OHIH zitten weten wel dat ik o.a. gepleit heb voor het aanstrakken van het ATB-remcriterium en het consequent toepassen van ATB-vv bij bediende seinen.
  maandag 23 april 2012 @ 19:04:50 #71
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_110685617
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:58 schreef b2py het volgende:

[..]

Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.
  maandag 23 april 2012 @ 19:04:55 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110685621
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 18:32 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.

Zie verder: http://www.voorbeterov.nl/120421.php
Wat een gelul zeg, ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?

Het merendeel van de seinen is niet voorzien van ATB-Vv. De seinen die het wel hebben, zijn gekozen op basis van een risicoprofiel. Dat nu net zaterdag een trein door rood rijdt terwijl een andere trein een deel van zijn traject linkerspoor rijdt en ze elkaar dus tegenkomen is domme pech. Ja, ATB-Vv zou het hebben voorkomen. Nee, dat maakt de opsteller van het risicoprofiel van dat sein niet medeplichtig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110686249
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef ReisT het volgende:

[..]

Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.
Want zo vaak gaat een trein ook van spoor 3-4..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 19:17:26 #74
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110686315
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvalt

De mensen die ook op OHIH zitten weten wel dat ik o.a. gepleit heb voor het aanstrakken van het ATB-remcriterium en het consequent toepassen van ATB-vv bij bediende seinen.
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.

de West- en Zuidtak in Amsterdam zou dan wel weer nuttig zijn, maar daar kun je met korter volgen het effect denk ik ook wel bereiken.

Je kunt er echter ook voor kiezen om die investeringen niet te doen en meteen te investeren in ERTMS dat verschillende treinen verschillende remcriteria op kan leggen, zoals ATB-NG ook kan doen.

Het in de pas lopen heeft meer betrekking op de verplichte invoering van ERTMS. Nederland heeft zich er aan geconformeerd en is nu vooral achter de schermen bezig met de invoering van het systeem. Het daadwerkelijke inbouwen is nog maar op een paar trajecten gedaan ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 23 april 2012 @ 19:25:54 #75
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110686780
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

Wat een gelul zeg,
Thanks.
quote:
ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?
Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.

Maar wat MVBOV nu stelt, is dat de minister haar eigen rol vakkundig verzwijgt in die Kamerbrief. Ze veegt haar eigen straatje schoon over de rug van een machiniste en van de reizigers.

En er is van veel kanten keer op keer op aangedrongen, veel meer seinen van ATBVV te voorzien, met name omdat de plaats (het sein) van een fataal STS-incident zich nu eenmaal niet laat voorspellen.
  maandag 23 april 2012 @ 19:27:20 #76
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110686857
dit 494-sein was toch JUIST aangemerkt, jaren geleden, om NIET geüpgrade te worden? :?

Dat zal wel een reden gehad hebben denk ik dan...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 19:34:01 #77
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110687243
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
dit 494-sein was toch JUIST aangemerkt, jaren geleden, om NIET geüpgrade te worden? :?

Dat zal wel een reden gehad hebben denk ik dan...
En tikje foute reden, naar nu blijkt... :(
pi_110687274
Dat kan je dan wel van ieder sein zeggen, het had ook in schubbekutteveen kunnen gebeuren..
  maandag 23 april 2012 @ 19:35:30 #79
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110687326
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef b2py het volgende:
Dat kan je dan wel van ieder sein zeggen, het had ook in schubbekutteveen kunnen gebeuren..
Klopt. Daarom is de minister meermalen gewaarschuwd dat een selectie ondoenlijk is. Dat is nu precies de reden.
  Redactie Sport maandag 23 april 2012 @ 19:35:39 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_110687333
Nouja, er zijn ook seinen voorzien van ATB-vv waarbij je echt het idee hebt waarom juist die (sporen waar zelden treinen rijden bijvoorbeeld
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 23 april 2012 @ 19:39:48 #81
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_110687551
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
pi_110687585
quote:
15s.gif Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
  maandag 23 april 2012 @ 19:42:19 #83
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110687692
quote:
15s.gif Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 19:42:30 #84
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110687699
quote:
15s.gif Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Dat dus.

België kloot ook maar aan. Omdat ERTMS-instroom duur is, rollen ze nu TBL1+ uit.
pi_110687998
800 miljoen + manuren. Beginnen in de randstad en dan richting nowhere..
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 19:47:41 #86
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110688003
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
idd. Daadkracht tonen loont.

Wel jammer dat die asfaltzuiger nog ff de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp heeft ondertekend. Het geld dat daar mee gemoeid was had mooi naar het spoor kunnen gaan.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 23 april 2012 @ 20:03:36 #87
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_110688915
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Klopt, dat sowieso. Als je niet daadkrachtig kunt zijn met invoer ERTMS, dan maar ATB-Vv, want dat is beter dan niets.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 23 april 2012 @ 20:05:23 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110689012
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:25 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Thanks.
Het kwam uit m'n hart.

quote:
[..]

Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.
Mag je vinden. Ik vind het van slechte smaak getuigen om iemand op zo'n manier aan te spreken. Daarbij kun je ook Bert Klerk, Camiel Eurlings en weet ik welke hotemetoot er is aanspreken op "gebreken" in het ATB-systeem.
quote:
Maar wat MVBOV nu stelt, is dat de minister haar eigen rol vakkundig verzwijgt in die Kamerbrief. Ze veegt haar eigen straatje schoon over de rug van een machiniste en van de reizigers.
Dat stel je niet. Je houdt haar, letterlijk, medeverantwoordelijk!
quote:
En er is van veel kanten keer op keer op aangedrongen, veel meer seinen van ATBVV te voorzien, met name omdat de plaats (het sein) van een fataal STS-incident zich nu eenmaal niet laat voorspellen.
Er is altijd iets dat ten grondslag ligt aan een ongeval. In dit geval is dat niet het ontbreken van het ATB-Vv systeem op het betreffende sein, maar het feit dat een machinist (waarschijnlijk!) het stoptonende sein voorbij rijdt. Dat er een systeem had kunnen zijn dat deze fout had opgevangen heeft wellicht bijgedragen aan het daadwerkelijk ontstaan van het ongeval, maar is er niet de primaire oorzaak van. Daarbij komen uit een onderzoek van IL&T altijd diverse bijvangsten: zichtbaarheid van seinen, kruisende rijwegen die niet conform de normen gepland zijn (zie Thalys & Koploper in Gouda) e.d. Overigens meldt de minister dat ook in haar brief. Ze heeft het over "waarschijnlijk" door rood en de noodzaak van verder onderzoek, alsmede de aanwezigheid van andere factoren in het ongeval. Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:14:43 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110689489
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 20:05 schreef Duvel het volgende:
Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.

En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110689585
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.

En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee? :?
Ik vind dat niet netjes van haar in ieder geval.

Toch denk ik dat ze het bij NS/Prorail al lang weten wat er precies is gebeurd, en dat ze daarom al wat heeft losgelaten. Maar dat is gewoon not-done. Feiten afwachten van het onderzoek, hoe hard het publiek ook moord en brand schreeuwt.
  maandag 23 april 2012 @ 20:29:28 #91
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110690414
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 19:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

idd. Daadkracht tonen loont.

Wel jammer dat die asfaltzuiger nog ff de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp heeft ondertekend. Het geld dat daar mee gemoeid was had mooi naar het spoor kunnen gaan.
Ik vind dat Melanie een levenslang beroepsverbod moet krijgen voor commissariaten, ministerschappen, belangengroepen. Te lang om op te noemen, maar die kuthoer heeft het nu definitief verkorven.
  maandag 23 april 2012 @ 20:30:32 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110690499
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
Ik vind het te kort door de bocht zoals het nu gesteld is.
quote:
En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee? :?
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:32:41 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110690648
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 20:30 schreef Duvel het volgende:
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.

FOK!USER DUVEL MISSCHIEN WEL EEN TERRORIST! (maar misschien ook niet)

:P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 20:37:39 #94
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110690922
quote:
5s.gif Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.

En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee? :?
Dat dus. :Y

Na ons bericht en een stevig stuk in NRC (en ook op RTL) is er opeens een aanvullende brief van Schultz.

Zo. Bingo.

"Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen."

http://www.rijksoverheid.(...)ilieu&ns_channel=att

Dus.
  maandag 23 april 2012 @ 20:37:41 #95
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110690925
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.

FOK!USER DUVEL MISSCHIEN WEL EEN TERRORIST! (maar misschien ook niet)

:P
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt! :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:38:27 #96
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_110690972
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 20:05 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het kwam uit m'n hart.
Dat vind ik oprecht jammer. Dat je dat effe weet.
  maandag 23 april 2012 @ 20:40:27 #97
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110691109
Snap ik, maar wij kijken erg verschillend aan tegen dit soort zaken, hebben we al vaker gemerkt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:44:02 #98
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110691347
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt! :P
Fles, Fok!'s eigen Stationsnar *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 20:44:35 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110691392
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Na ons bericht en een stevig stuk in NRC (en ook op RTL) is er opeens een aanvullende brief van Schultz.
Waar kan ik het stuk in NRC vinden? Of staat het niet online?

quote:
Je bedoelt: zonder onze inmenging was de aanvullende informatie niet beschikbaar gesteld?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:48:25 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110691643
quote:
6s.gif Op maandag 23 april 2012 20:44 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Fles, Fok!'s eigen Stationsnar *O*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 20:49:14 #101
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110691692
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 19:17 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.

quote:
Je kunt er echter ook voor kiezen om die investeringen niet te doen en meteen te investeren in ERTMS dat verschillende treinen verschillende remcriteria op kan leggen, zoals ATB-NG ook kan doen.
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.

quote:
Het in de pas lopen heeft meer betrekking op de verplichte invoering van ERTMS. Nederland heeft zich er aan geconformeerd en is nu vooral achter de schermen bezig met de invoering van het systeem. Het daadwerkelijke inbouwen is nog maar op een paar trajecten gedaan ...
Ik weet dat er behoorlijk wat achter de schermen gebeurd en dat NL relatief gezien wat achterloopt met de invoering. Het probleem is echter dat de verwachte verbeteringen zeer waarschijnlijk niet behaald gaan worden. (ok, wat veiligheidaspecten dan..) Daardoor is het aantrekkelijk om de invoering alleen op de verplichte trajecten te doen.

Voor de liefhebber die niet weet wat het remcriterium is: ATB grijpt niet in vanaf het moment dat een bepaalde minimum remstand is ingeschakeld op de remkruk. Bij veel treintypen is dat redelijk losjes. Daar kan best iets aan geschroefd worden. Dat zou de effectiviteit van ATB-vv ook wat vergroten.
pi_110691931
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.

Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.

En vloek of zegen valt te betwijfelen. Je hebt wel veiligere omgeving, en je kan in principe je capaciteit verhogen en harder rijden.
  maandag 23 april 2012 @ 21:02:06 #103
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110692486
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

Voor de liefhebber die niet weet wat het remcriterium is: ATB grijpt niet in vanaf het moment dat een bepaalde minimum remstand is ingeschakeld op de remkruk.
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  maandag 23 april 2012 @ 21:02:52 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110692538
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2012 21:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.
Maar nog steeds gaat de software dan uit van een grote marge, om problemen met doorglijden voor te zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 23 april 2012 @ 21:14:31 #105
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110693258
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 20:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.
Het systeem houdt rekening met dat je harder rijdt dan je rijdt, minder goed remt dan mogelijk is, de machinist 4 seconden door de permitted-curve heen zit te suffen, dat het langer duurt tot de remmen zijn aangeslagen dan in werkelijkheid en houdt daarnaast ook nog rekening met een onjuiste afstandregistratie van de trein. Dat stapelt zich een beetje op. Als een machinist dan onder, in plaats van op de remcurve remt dan krijg je er gratis nog wat meer afstand en tijdverlies bij.
quote:
En vloek of zegen valt te betwijfelen. Je hebt wel veiligere omgeving, en je kan in principe je capaciteit verhogen en harder rijden.
Veiliger.. ja, t.o.v. nu wel. Niet t.o.v. een situatie met een strakker ATB-remcriterium en ATB-vv op alle seinen waar een gevaarpunt achter zit. Capaciteit verhogen: Afhankelijk van de treintypes. Bij reizigerstreinen nauwelijks, bij goederentreinen is het resultaat negatief. Harder rijden: Ja, dat kan.
  PR/Manusje van alles maandag 23 april 2012 @ 21:18:44 #106
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_110693550
uiteindelijk valt er altijd wel iets te zeggen over de veiligheid. Wanneer je alle systemen up to date hebt gemaakt komen ze met de eis dat elke trein een eigen spoor moet hebben en dat je een spoor maar in één richting mag gebruiken. Het is nooit 'goed' genoeg.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 21:28:15 #107
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110694155
quote:
14s.gif Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.

Het wachten is eigenlijk op ERTMS level 3 dat geen vaste seinblokken meer heeft. Dan pas kun je echt winst boeken. Onder level 2 zouden de seinblokken ook korter kunnen worden dan onder het huidige systeem, omdat je geen seinen langs de baan meer nodig hebt.
quote:
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.
mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 21:42:25 #108
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110695062
over ERTMS gesproken:
quote:
Voorstel beveiliging spoor komt voor zomer

Voor de zomer wordt duidelijk welke delen van het Nederlandse spoor een modern Europees beveiligingssysteem krijgen. Dat liet het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten in reactie op de stelling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat er nog geen lijstje met gevaarlijke punten op het spoor was verstrekt.

Het systeem, dat ERMTS heet, is al aangelegd op de Betuweroute, hsl, tussen Amsterdam en Utrecht en op de Hanzelijn. Daarnaast krijgen steeds meer seinen een beveiligingssysteem met de naam ATB-Verbeterde versie, dat treinen ook laat afremmen als ze met minder dan 40 kilometer per uur door een rood sein rijden, aldus het ministerie.

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen had in eerste instantie besloten de spoorsector zelf een plan te laten maken voor het aanleggen van ERMTS. Maar in maart trok zij dat proces naar zich toe om sneller met een voorstel te kunnen komen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtml
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 23 april 2012 @ 21:42:42 #109
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110695081
quote:
Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil van spoorbeheerder ProRail weten of de komende tijd vergelijkbare situaties voorkomen als rond het treinongeval in Amsterdam van zaterdag.
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 23 april 2012 @ 21:43:35 #110
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_110695141
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.
"Neemt u hier maar de trein, veel plezier!"

*bonk*
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_110695357
quote:
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
  maandag 23 april 2012 @ 21:50:55 #112
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110695699
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:

[..]

Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
Eerder een gevalletje 'Stoere taal spreken en later de daden niet uitvoeren'.
  maandag 23 april 2012 @ 21:51:00 #113
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110695710
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 21:28 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.
In dat laatste zit in de praktijk dus nog veel marge.

quote:
Het wachten is eigenlijk op ERTMS level 3 dat geen vaste seinblokken meer heeft. Dan pas kun je echt winst boeken. Onder level 2 zouden de seinblokken ook korter kunnen worden dan onder het huidige systeem, omdat je geen seinen langs de baan meer nodig hebt.
Nu zijn blokken van 400 meter mogelijk. Een remweg van 140 tot 0 kan zo in drie blokken worden opgedeeld. Die 400 meter kan nog ingekort worden bij strengere remregels. Bij ERTMS L2 kan je de blokken zo kort of lang maken als je wilt maar zit het wel aan een draadje. Draadjes zijn snel. Bij Level 3 zullen er weer veel marges om de hoek komen kijken. Waarschijnlijk is Level 2 met korte blokken qua capaciteit dus beter dan Level 3. Level 3 is echter wel veel goedkoper doordat er geen kabels meer langs het spoor nodig zijn. Een slimme combinatie van beiden is dus aan te bevelen.

quote:
mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.
Die volgafstanden zijn dus juist niet korter. Na aanscherpen wel maar dan moet je wat veiligheidmarges opofferen die in de remcurveberekening zitten.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 23 april 2012 @ 21:53:56 #114
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110695931
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:

[..]

Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
vind ik niet. Het Nederlandse spoor is al heel erg veilig, alleen het kan altijd beter. Daar is het nu wel tijd voor, maar vergeet niet dat in het verkeer bijvoorbeeld 600 doden per jaar te betreuren zijn en nu één treinpassagier.

Je hebt nog aanrijdingen met personen. Dat is lastig te voorkomen, omdat er altijd mensen zullen blijven zijn die springen of betrokken zijn bij andersoortige aanrijdingen. Bij werkzaamheden aan het spoor zijn in de afgelopen jaren weinig slachtoffers geweest, omdat bij werk aan het spoor vaak gelijk een heel baanvak afgesloten wordt.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 23 april 2012 @ 21:55:08 #115
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110696014
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En tikje foute reden, naar nu blijkt... :(
Kunnen we geen rechtszaak aanspannen tegenover Bert Klerk?
  maandag 23 april 2012 @ 21:57:37 #116
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_110696216
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf

Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval.
  maandag 23 april 2012 @ 22:00:08 #117
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110696400
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 21:57 schreef greavy het volgende:
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf

Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval.
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.

Hoeveel treinen moeten elkaar zoenen voordat die faalhazin tot inkeer komt?
  maandag 23 april 2012 @ 22:02:51 #118
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110696582
quote:
Naar schatting waren er in totaal honderdzeventien mensen
kunnen er ook 116,8 geweest zijn, of 117,3. 8)7
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110696634
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:00 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.

Hoeveel treinen moeten elkaar zoenen voordat die faalhazin tot inkeer komt?
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen dat de Slet rood heeft gepakt :?
pi_110696733
Prorail moet opheldering geven aan minister Schultz over treinongeluk
Demissionair minister van Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil van spoorbeheerder ProRail weten of vergelijkbare situaties als rond het treinongeval van dit weekend zich de komende tijd voordoen. Dat schrijft de minister vanavond in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer.

Voorlopig onderzoek van ProRail wijst uit dat de Sprinter die betrokken was bij het ongeluk een rood sein heeft genegeerd. Het veiligheidssysteem waarmee het sein was voorzien was van een eerste generatie. Een verbeterde versie van het systeem had ervoor gezorgd dat de trein, die met lage snelheid reed, waarschijnlijk wel was gestopt. De minister schrijft:
quote:
“Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen. Er vonden werkzaamheden plaats nabij Amsterdam. De planning van de treinen was zodanig dat ze elkaar niet tegen zouden komen (“conflict-vrij”). Door de vertraging van de VIRM-dubbeldekkerstrein, die op zich vrij gebruikelijk van omvang was, ontstond de conflicterende beweging.”
De minister wil nu vier dingen weten van ProRail:

1. Of dit soort situaties, gecreeerd door minder spoorcapaciteit dan normaal, vaker voorkomen de komende periode.
2. Welke maatregelen er genomen moeten worden bij dit soort situaties.
3. Of er een andere procedure moet komen als er bij dit soort situaties seinen van de eerste generatie zijn betrokken.
4. En of een versnelde verdere uitrusting van de seinen met de verbeterde vieligheidssystemen nodig zijn.

In 2010 werd 172 keer een rood sein genegeerd
In NRC Handelsblad schrijven redacteuren Steven Derix en Kees Versteegh vandaag dat het regelmatig voorkomt dat treinen door een rood sein rijden. In 2009 werd 214 maal een ‘Stop Tonend Sein’ genegeerd; in 2010 was het aantal ‘STS-passages’ 172. Dat dit bijna nooit leidt tot ongelukken, is te danken aan de Automatische Treinbeīnvloeding (ATB), een systeem dat vanaf de jaren zeventig in heel Nederland is ingevoerd. De tekortkomingen, waar Schultz in haar brief over schrijft, zijn al langer bekend. Derix en Versteegh:
quote:
“Al in de jaren tachtig begonnen de Nederlandse Spoorwegen met de ontwikkeling van een beter systeem. Dat project werd in de jaren negentig echter stopgezet, in de verwachting dat er nog voor het jaar 2005 een Europese veiligheidssysteem op het Nederlandse spoor zijn zijn ingevoerd, ERTMS. Maar NS schrok terug voor de hoge kosten van dat nieuwe systeem. Anno 2012 is er daarom zelfs nog geen begin gemaakt met de invoering van ERTMS. Door het steeds drukkere treinverkeer nam intussen het aantal roodlichtpassages toe. In 2006 besloot het ministerie in te grijpen. Sinds dat jaar zijn ProRail en de Nederlandse Spoorwegen bezig met de invoering van ‘ATB-VV’, een verbeterde versie het ATB-systeem.”
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')