Wat stel je voor?quote:Op maandag 23 april 2012 18:44 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Maar haar positie is zelfs in een demissionair kabinet niet langer houdbaar. Dat is het verschil.
Ik ga dan solliciterenquote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wat stel je voor?een vacature voor "demissionair minister"?
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?!quote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ga dan solliciterenVerdiend wel lekker schijnt het.
Ik heb het ze voor minder zien doenquote:Op maandag 23 april 2012 18:56 schreef b2py het volgende:
[..]
1 jaar ervaring in spoorwereld doet het hem wel denk?!
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.quote:Op maandag 23 april 2012 16:08 schreef greavy het volgende:
Leuk informatief plaatje over de ingelegde rijwegen van Amsterdam zaterdag. Vanwege werkzaamheden 1 spoor gebruikt:
[ afbeelding ]
Bron: foto op OVNL
Heb 't ff nagekeken, en die rijweg zou wel moeten kloppen
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..quote:Op maandag 23 april 2012 18:57 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dit plaatje maakt vooral duidelijk dat er bij Sloterdijk te weinig wissels liggen.
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullenquote:Op maandag 23 april 2012 18:55 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ga dan solliciterenVerdiend wel lekker schijnt het.
quote:Op maandag 23 april 2012 18:59 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Beetje bazig lopen wauwelen en je zakken vullenen hey, met een half jaartje ben je toch weer weg
Wij ordinary mortals moeten daar steeds een lijvig Formulier voor invullenquote:
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvaltquote:Op maandag 23 april 2012 18:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
de inspectie zal er zeker voor gaan pleiten.
Bovendien zorgt een versnelde invoer van ERTMS ervoor dat Nederland eindelijk weer in de pas zal gaan lopen. We hobbelen bij de invoering van het systeem namelijk wat achteraan ...
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.quote:Op maandag 23 april 2012 18:58 schreef b2py het volgende:
[..]
Te weinig? Ik vraag me soms af waarom er daar zoveel liggen..
Wat een gelul zeg, ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?quote:Op maandag 23 april 2012 18:32 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Mja, Schultz diskwalificeert dus impliciet wel de machiniste (door rood gereden) maar zwijgt over haar eigen rol in het geheel (geen ATBVV ondanks herhaalde verzoeken van binnen en buiten de spoorsecto)r. Feitelijk komt dat (naast het wanbeleid waar ze om bekendstaat) neer op liegen tegen de Kamer. Haar positie is daarmee dus onhoudbaar geworden.
Zie verder: http://www.voorbeterov.nl/120421.php
Want zo vaak gaat een trein ook van spoor 3-4..quote:Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef ReisT het volgende:
[..]
Aan de oostkant van Sloterdijk liggen heel weinig wissels (slechts twee stuks) waardoor je als een trein van spoor 3 of 4 richting CS wilt sturen die noodgedwongen een paar km lang links moet rijden.
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.quote:Op maandag 23 april 2012 19:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Het is maar de vraag of ERTMS er daadwerkelijk voor zorgt dat NL meer in de pas loopt op een positieve manier. Met de huidige systemen valt qua veiligheid nog best wat te halen terwijl ERTMS vrijwel zeker nauwelijks capaciteitswinst oplevert en in ieder geval niet meer dan er met een project als "Kort volgen" behaald kan worden. Dat komt omdat de remwegbepaling in treinen aan het einde van de berekening wat conservatief uitvalt
De mensen die ook op OHIH zitten weten wel dat ik o.a. gepleit heb voor het aanstrakken van het ATB-remcriterium en het consequent toepassen van ATB-vv bij bediende seinen.
Thanks.quote:
Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.quote:ga je nog aangifte doen wegens dood door schuld?
En tikje foute reden, naar nu blijkt...quote:Op maandag 23 april 2012 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
dit 494-sein was toch JUIST aangemerkt, jaren geleden, om NIET geüpgrade te worden?![]()
Dat zal wel een reden gehad hebben denk ik dan...
Klopt. Daarom is de minister meermalen gewaarschuwd dat een selectie ondoenlijk is. Dat is nu precies de reden.quote:Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef b2py het volgende:
Dat kan je dan wel van ieder sein zeggen, het had ook in schubbekutteveen kunnen gebeuren..
Hier ben ik het helemaal mee eens.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
Dat dus.quote:Op maandag 23 april 2012 19:39 schreef V2 het volgende:
Wil je dan serieus zeggen dat elk sein maar van ATB-Vv voorzien moet worden? Lijkt me nogal zonde van het geld. Eerst overal Vv installeren, en dan zeker een paar jaar later alles wegflikkeren omdat je ERTMS moet installeren. Ga dan liever maar gewoon direct landelijk ERTMS installeren.
idd. Daadkracht tonen loont.quote:Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Klopt, dat sowieso. Als je niet daadkrachtig kunt zijn met invoer ERTMS, dan maar ATB-Vv, want dat is beter dan niets.quote:Op maandag 23 april 2012 19:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, prima, maar make up your goddamn mind en DOE dat dan ook. Ik zie de NLse politiek rustig nog 209 jaar met de kop in het zand zitten, wachtend op ERTMS-Vv.
Het kwam uit m'n hart.quote:
Mag je vinden. Ik vind het van slechte smaak getuigen om iemand op zo'n manier aan te spreken. Daarbij kun je ook Bert Klerk, Camiel Eurlings en weet ik welke hotemetoot er is aanspreken op "gebreken" in het ATB-systeem.quote:[..]
Nee. Natuurlijk niet. Flauwe opmerking van je.
Dat stel je niet. Je houdt haar, letterlijk, medeverantwoordelijk!quote:Maar wat MVBOV nu stelt, is dat de minister haar eigen rol vakkundig verzwijgt in die Kamerbrief. Ze veegt haar eigen straatje schoon over de rug van een machiniste en van de reizigers.
Er is altijd iets dat ten grondslag ligt aan een ongeval. In dit geval is dat niet het ontbreken van het ATB-Vv systeem op het betreffende sein, maar het feit dat een machinist (waarschijnlijk!) het stoptonende sein voorbij rijdt. Dat er een systeem had kunnen zijn dat deze fout had opgevangen heeft wellicht bijgedragen aan het daadwerkelijk ontstaan van het ongeval, maar is er niet de primaire oorzaak van. Daarbij komen uit een onderzoek van IL&T altijd diverse bijvangsten: zichtbaarheid van seinen, kruisende rijwegen die niet conform de normen gepland zijn (zie Thalys & Koploper in Gouda) e.d. Overigens meldt de minister dat ook in haar brief. Ze heeft het over "waarschijnlijk" door rood en de noodzaak van verder onderzoek, alsmede de aanwezigheid van andere factoren in het ongeval. Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.quote:En er is van veel kanten keer op keer op aangedrongen, veel meer seinen van ATBVV te voorzien, met name omdat de plaats (het sein) van een fataal STS-incident zich nu eenmaal niet laat voorspellen.
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.quote:Op maandag 23 april 2012 20:05 schreef Duvel het volgende:
Ik ben en blijf dus van mening dat het medeverantwoordelijk verklaren van de minister in dit geval buitenproportioneel is.
Ik vind dat niet netjes van haar in ieder geval.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Ik vind dat Melanie een levenslang beroepsverbod moet krijgen voor commissariaten, ministerschappen, belangengroepen. Te lang om op te noemen, maar die kuthoer heeft het nu definitief verkorven.quote:Op maandag 23 april 2012 19:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
idd. Daadkracht tonen loont.
Wel jammer dat die asfaltzuiger nog ff de verplaatsing van de A9 bij Badhoevedorp heeft ondertekend. Het geld dat daar mee gemoeid was had mooi naar het spoor kunnen gaan.
Ik vind het te kort door de bocht zoals het nu gesteld is.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.quote:En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op maandag 23 april 2012 20:30 schreef Duvel het volgende:
Ik vind het niet verstandig, maar het is wel omgeven met enkele voorbehouden.
Dat dus.quote:Op maandag 23 april 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, dat kun je wel vinden, maar ten eerste is het toch de minister die de volksvertegenwoordiging, i.e. het parlement, "Antwoorden verschuldigd" is. Ver"antwoord"elijk, dus.
En bovendien, Vind je het overhaaste zwartepieten waar de minister zelf zich schuldig aan maakt, dan WEL okee?
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt!quote:Op maandag 23 april 2012 20:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Tsja, zo lust ik er nog wel een paar.
FOK!USER DUVEL MISSCHIEN WEL EEN TERRORIST! (maar misschien ook niet)
Fles, Fok!'s eigen Stationsnarquote:Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja wie weet. Gelukkig zien ze wie het typt!
Waar kan ik het stuk in NRC vinden? Of staat het niet online?quote:Op maandag 23 april 2012 20:37 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Na ons bericht en een stevig stuk in NRC (en ook op RTL) is er opeens een aanvullende brief van Schultz.
Je bedoelt: zonder onze inmenging was de aanvullende informatie niet beschikbaar gesteld?quote:
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.quote:Op maandag 23 april 2012 19:17 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik ben het met je eens dat er met ATB nog winst te behalen valt, alleen het is niet voor niets dat ATB ingesteld is, omdat je ook rekening moet houden met goederentreinen. Het verbeteren van de ATB kan op veel trajecten dus minder makkelijk dan je in eerste instantie voor mogelijk zou houden.
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.quote:Je kunt er echter ook voor kiezen om die investeringen niet te doen en meteen te investeren in ERTMS dat verschillende treinen verschillende remcriteria op kan leggen, zoals ATB-NG ook kan doen.
Ik weet dat er behoorlijk wat achter de schermen gebeurd en dat NL relatief gezien wat achterloopt met de invoering. Het probleem is echter dat de verwachte verbeteringen zeer waarschijnlijk niet behaald gaan worden. (ok, wat veiligheidaspecten dan..) Daardoor is het aantrekkelijk om de invoering alleen op de verplichte trajecten te doen.quote:Het in de pas lopen heeft meer betrekking op de verplichte invoering van ERTMS. Nederland heeft zich er aan geconformeerd en is nu vooral achter de schermen bezig met de invoering van het systeem. Het daadwerkelijke inbouwen is nog maar op een paar trajecten gedaan ...
Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Voor de liefhebber die niet weet wat het remcriterium is: ATB grijpt niet in vanaf het moment dat een bepaalde minimum remstand is ingeschakeld op de remkruk.
Maar nog steeds gaat de software dan uit van een grote marge, om problemen met doorglijden voor te zijn.quote:Op maandag 23 april 2012 21:02 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Bij NG heb ik gezien dat dat niet op remdruk, maar op snelheid gaat. Op een bepaalde afstand voor een sein moet een bepaalde snelheid zijn bereikt.
Het systeem houdt rekening met dat je harder rijdt dan je rijdt, minder goed remt dan mogelijk is, de machinist 4 seconden door de permitted-curve heen zit te suffen, dat het langer duurt tot de remmen zijn aangeslagen dan in werkelijkheid en houdt daarnaast ook nog rekening met een onjuiste afstandregistratie van de trein. Dat stapelt zich een beetje op. Als een machinist dan onder, in plaats van op de remcurve remt dan krijg je er gratis nog wat meer afstand en tijdverlies bij.quote:Op maandag 23 april 2012 20:52 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Op zich valt hier wel mee te spelen. Kijk, je moet remmen om onder je remcurve te blijven, maar als blijkt dat de remcurve te vroeg is ingesteld, of dat de snelheid nergens op slaat, kan men natuurlijk hier wat aanpassingen in doen. Dit is wel een voordeel.
Veiliger.. ja, t.o.v. nu wel. Niet t.o.v. een situatie met een strakker ATB-remcriterium en ATB-vv op alle seinen waar een gevaarpunt achter zit. Capaciteit verhogen: Afhankelijk van de treintypes. Bij reizigerstreinen nauwelijks, bij goederentreinen is het resultaat negatief. Harder rijden: Ja, dat kan.quote:En vloek of zegen valt te betwijfelen. Je hebt wel veiligere omgeving, en je kan in principe je capaciteit verhogen en harder rijden.
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.quote:Op maandag 23 april 2012 20:49 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat is onzin. Het remcriterium zit ín de trein. ATB-VV op de baan. Kort volgen met ietwat kortere remwegen kan prima. Momenteel stemmen we de seinafstanden nog steeds af op treinen in de jaren '50 die 80 km/h moesten rijden maar waarbij de beremming bijzonder waardeloos is in vergelijking met wat de 99 % van de goederentreinen vandaag de dag heeft. Aan dat laatste beetje wat over blijft wat eisen stellen mag best.
mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.quote:Die remwegen van ERTMS zijn bijzonder conservatief. Voor treinen die fors beter beremd zijn dan wat nu verplicht is zijn de remwegen alsnog langer dan wat we nu gebruiken. Die verschillende remcurves die afhangen van het materieel zijn dus eerder een vloek dan een zegen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtmlquote:Voorstel beveiliging spoor komt voor zomer
Voor de zomer wordt duidelijk welke delen van het Nederlandse spoor een modern Europees beveiligingssysteem krijgen. Dat liet het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten in reactie op de stelling van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) dat er nog geen lijstje met gevaarlijke punten op het spoor was verstrekt.
Het systeem, dat ERMTS heet, is al aangelegd op de Betuweroute, hsl, tussen Amsterdam en Utrecht en op de Hanzelijn. Daarnaast krijgen steeds meer seinen een beveiligingssysteem met de naam ATB-Verbeterde versie, dat treinen ook laat afremmen als ze met minder dan 40 kilometer per uur door een rood sein rijden, aldus het ministerie.
Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen had in eerste instantie besloten de spoorsector zelf een plan te laten maken voor het aanleggen van ERMTS. Maar in maart trok zij dat proces naar zich toe om sneller met een voorstel te kunnen komen.
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.quote:Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wil van spoorbeheerder ProRail weten of de komende tijd vergelijkbare situaties voorkomen als rond het treinongeval in Amsterdam van zaterdag.
"Neemt u hier maar de trein, veel plezier!"quote:Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Wereldvreemde asfaltkoe is wereldvreemd.
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?quote:Op maandag 23 april 2012 21:42 schreef Peterselieman het volgende:
over ERTMS gesproken:
[..]
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)omt-voor-zomer.dhtml
Eerder een gevalletje 'Stoere taal spreken en later de daden niet uitvoeren'.quote:Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:
[..]
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
In dat laatste zit in de praktijk dus nog veel marge.quote:Op maandag 23 april 2012 21:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is het samenspel tussen de seinen en de ATB. Veel hiervan is nog conservatief. Korter volgen, hogere snelheden, strakker ATB prima, maar je moet nog altijd rekening houden met het materieel dat op dat traject de langste remweg heeft.
Nu zijn blokken van 400 meter mogelijk. Een remweg van 140 tot 0 kan zo in drie blokken worden opgedeeld. Die 400 meter kan nog ingekort worden bij strengere remregels. Bij ERTMS L2 kan je de blokken zo kort of lang maken als je wilt maar zit het wel aan een draadje. Draadjes zijn snel. Bij Level 3 zullen er weer veel marges om de hoek komen kijken. Waarschijnlijk is Level 2 met korte blokken qua capaciteit dus beter dan Level 3. Level 3 is echter wel veel goedkoper doordat er geen kabels meer langs het spoor nodig zijn. Een slimme combinatie van beiden is dus aan te bevelen.quote:Het wachten is eigenlijk op ERTMS level 3 dat geen vaste seinblokken meer heeft. Dan pas kun je echt winst boeken. Onder level 2 zouden de seinblokken ook korter kunnen worden dan onder het huidige systeem, omdat je geen seinen langs de baan meer nodig hebt.
Die volgafstanden zijn dus juist niet korter. Na aanscherpen wel maar dan moet je wat veiligheidmarges opofferen die in de remcurveberekening zitten.quote:mja, dan kun je ERTMS ook wat aanscherpen, zeker met het oog op de toekomst als er een level 3 komt of de korte volgafstanden in level 2.
vind ik niet. Het Nederlandse spoor is al heel erg veilig, alleen het kan altijd beter. Daar is het nu wel tijd voor, maar vergeet niet dat in het verkeer bijvoorbeeld 600 doden per jaar te betreuren zijn en nu één treinpassagier.quote:Op maandag 23 april 2012 21:46 schreef DrNick het volgende:
[..]
Gevalletje "als het kalf verdronken is, dempt men de put"?
Kunnen we geen rechtszaak aanspannen tegenover Bert Klerk?quote:Op maandag 23 april 2012 19:34 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En tikje foute reden, naar nu blijkt...
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.quote:Op maandag 23 april 2012 21:57 schreef greavy het volgende:
http://xa.yimg.com/kq/gro(...)_onderzoek_spoor.pdf
Brief van Schultz aan de 2e kamer over het treinongeval.
kunnen er ook 116,8 geweest zijn, of 117,3.quote:Naar schatting waren er in totaal honderdzeventien mensen
Waar lees jij dat dan? Ik lees alleen dat de Slet rood heeft gepaktquote:Op maandag 23 april 2012 22:00 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik bedenk me: Schultz zoekt weer een uitvlucht om de seinen rondom Amsterdam niet te vervangen.
Hoeveel treinen moeten elkaar zoenen voordat die faalhazin tot inkeer komt?
De minister wil nu vier dingen weten van ProRail:quote:“Voorlopige bevindingen van ProRail betreffen dat de botsing tussen de VIRM-dubbeldekkerstrein en de Sprinter is veroorzaakt door de Sprinter, die een rood sein heeft gepasseerd. Het door de Sprinter gepasseerde sein was wel uitgerust met ATB-EG, maar niet met ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv). Volgens ProRail had ATB-Vv bij dit sein waarschijnlijk deze botsing voorkomen. Er vonden werkzaamheden plaats nabij Amsterdam. De planning van de treinen was zodanig dat ze elkaar niet tegen zouden komen (“conflict-vrij”). Door de vertraging van de VIRM-dubbeldekkerstrein, die op zich vrij gebruikelijk van omvang was, ontstond de conflicterende beweging.”
quote:“Al in de jaren tachtig begonnen de Nederlandse Spoorwegen met de ontwikkeling van een beter systeem. Dat project werd in de jaren negentig echter stopgezet, in de verwachting dat er nog voor het jaar 2005 een Europese veiligheidssysteem op het Nederlandse spoor zijn zijn ingevoerd, ERTMS. Maar NS schrok terug voor de hoge kosten van dat nieuwe systeem. Anno 2012 is er daarom zelfs nog geen begin gemaakt met de invoering van ERTMS. Door het steeds drukkere treinverkeer nam intussen het aantal roodlichtpassages toe. In 2006 besloot het ministerie in te grijpen. Sinds dat jaar zijn ProRail en de Nederlandse Spoorwegen bezig met de invoering van ‘ATB-VV’, een verbeterde versie het ATB-systeem.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |