Dat is een week voor prinsjesdag, lijkt me niet.quote:Op zondag 22 april 2012 18:14 schreef 99.999 het volgende:
Ik ga voor 12 september, zo kort mogelijk na de zomervakanties.
Ik hoop dat de huidige kamer tot een akkoord over de begroting komt. En het kabinet is dan toch sowieso nog demissionair dus heel spannen kunnen ze het niet maken.quote:Op zondag 22 april 2012 18:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is een week voor prinsjesdag, lijkt me niet.
Als de crisis echt zo nijpend is dan gaat het demissionaire kabinet verder met de uitwerking van haar financiële plannen, daarin gesteund door de Kamer. Maar dat laatste kan wel eens een probleem worden.quote:Op zondag 22 april 2012 18:16 schreef Elfletterig het volgende:
Als de crisis écht zo nijpend is als men ons wil doen geloven, kunnen de verkiezingen best in de zomervakantie. Dan slaan de politici in het landsbelang hun reces maar eens een keertje over...
Maar aangezien dat niet gebeurt, gok ik op woensdag 3 oktober.
Nee, want dat beleid is rampzalig. En het meeste van die bizarre plannen moet zo snel mogelijk van tafel, in ruil voor maatregelen die wél echt hout snijden.quote:Op zondag 22 april 2012 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
Als de crisis echt zo nijpend is dan gaat het demissionaire kabinet verder met de uitwerking van haar financiële plannen, daarin gesteund door de Kamer. Maar dat laatste kan wel eens een probleem worden.
Asociale plannen zullen gelukkig niet meer zo snel worden aangenomen.quote:Als de crisis echt zo nijpend is dan gaat het demissionaire kabinet verder met de uitwerking van haar financiële plannen, daarin gesteund door de Kamer. Maar dat laatste kan wel eens een probleem worden.
Alsof die relevant zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 22:07 schreef Franknfurter het volgende:
Tijdens de intro van de hbo's en wo's natuurlijk, dan kunnen alle studenten niet stemmen.
Dan ben ik erg benieuwd naar de uitslag in Leiden.quote:Op zondag 22 april 2012 18:16 schreef Elfletterig het volgende:
Als de crisis écht zo nijpend is als men ons wil doen geloven, kunnen de verkiezingen best in de zomervakantie. Dan slaan de politici in het landsbelang hun reces maar eens een keertje over...
Maar aangezien dat niet gebeurt, gok ik op woensdag 3 oktober.
Studenten stemmen wat linkser dan ouderen maar je overdrijft nu nogal, er zijn ook zat studenten die stemmen op de PvdA en de VVD.quote:Alsof die relevant zijn.
Paar van sullige zeteltjes voor de SP, who cares.
Ik was altijd pro-VVD in hart en nieren. Totdat die moederneukende klootzak van een Zijlstra ten tonele kwam. Denk dat ik nu maar D66 stem. Tot alles wat nog linkser is, zal ik me maar niet verlagen.quote:Op zondag 22 april 2012 22:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Alsof die relevant zijn.
Paar van sullige zeteltjes voor de SP, who cares.
D66 heeft de langstudeerboete opgenomen in haar tegenbegroting bij prinsjesdag, en is voor een sociaal leenstelsel.quote:Op maandag 23 april 2012 02:23 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Ik was altijd pro-VVD in hart en nieren. Totdat die moederneukende klootzak van een Zijlstra ten tonele kwam. Denk dat ik nu maar D66 stem. Tot alles wat nog linkser is, zal ik me maar niet verlagen.
Mogelijk wel. Hangt ervan af of de fractievoorzitters vandaag nog geraadpleegd gaan worden. Anders morgen.quote:Op maandag 23 april 2012 13:41 schreef remlof het volgende:
Schop (ook naar VKZ).
Zou de datum vandaag al bekend gemaakt worden?
Ja, dat was Lubbers II, gevallen begin mei.quote:Op maandag 23 april 2012 13:55 schreef freako het volgende:
Laatste verkiezingen in september: Tweede-Kamerverkiezingen 1989, op 6 september.
Welke partijen?quote:Op maandag 23 april 2012 15:02 schreef alors het volgende:
Partijen willen graag voor de vakantie![]()
bron: het nieuws
In ieder geval Roemer, hoorde ik net.quote:
Zo te zien ga je door voor de koelkast.quote:Op zondag 22 april 2012 18:14 schreef 99.999 het volgende:
Ik ga voor 12 september, zo kort mogelijk na de zomervakanties.
quote:Op maandag 23 april 2012 13:55 schreef freako het volgende:
Laatste verkiezingen in september: Tweede-Kamerverkiezingen 1989, op 6 september.
Lekker is dat. Dat kabinet was dus een paar weken later gevallen en nu hebben we later verkiezingen.quote:Op maandag 23 april 2012 14:12 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, dat was Lubbers II, gevallen begin mei.
quote:Op woensdag 25 april 2012 07:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zo te zien ga je door voor de koelkast.
Ik weet niet hoe de vakantiespreiding toen was, nu loopt de laatste week van de vakanties in 'noord' tot 2 september, de woensdag direct erna lijkt me te vroeg, dan blifjt er weinig over.quote:[..]
Lekker is dat. Dat kabinet was dus een paar weken later gevallen en nu hebben we later verkiezingen.
Lekker lang moddergooienquote:Ruim 4 maanden verkiezingscampagne
http://www.volkskrant.nl/(...)meer-in-de-weg.dhtmlquote:'De voorzitter van de Tweede Kamer heeft aan de Koningin de wens van de Tweede Kamer overgebracht tot het houden van vervroegde verkiezingen op 12 september. Op grond hiervan heeft de Koningin het demissionaire kabinet verzocht de ontbinding van de Tweede Kamer der Staten-Generaal te bevorderen en daarmee verkiezingen op die datum mogelijk te maken.'
Met dit persbericht van de Rijksvoorlichtingsdienst gisteravond staat niets verkiezingen op 12 september meer in de weg. De koningin heeft het ontslag van de ministersploeg van Rutte geaccepteerd, de voorbereidingen op een stembusgang kunnen worden gestart. Er komt dus geen lijmpoging of doorstart. Dat besloot de koningin na gesprekken gisteravond met de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer, met vicevoorzitter van de Raad van State Piet Hein Donner en premier Mark Rutte.
Er is dus ook geen sprake van een rompkabinet, een zakenkabinet, of welke andere variant dan ook met een missionaire status. Het kabinet is nu demissionair en mag alleen niet-controversiele zaken behandelen. Welke zaken dat precies zijn, moet de Kamer de komende dagen bepalen. Vooral plannen uit de koker van de PVV zullen daarbij sneuvelen, zo is de verwachting.
Alle hens aan dek
Voor alle partijen geldt nu: alle hens aan dek. De campagnekassen worden omgedraaid, kandidatenlijsten opgesteld, verkiezingsprogramma's geschreven en hier en daar wordt nog een lijsttrekker gezocht. Toch klinkt uit alle kampen eensgezind dat ze er klaar voor zijn.
De PvdA, pas enkele weken voorzien van een nieuwe leider, moet volgens de eigen reglementen nu alweer officieel via democratische weg de lijsttrekker aanwijzen. Er lag een zeer ambitieus plan om daarbij ook de niet-leden in te schakelen en er echte primaries van te maken, naar Frans model. Dat is nu te tijdrovend, vindt voorzitter Hans Spekman. Diederik Samsom moet het wel tegen anderen opnemen in een interne strijd, mits zich daarvoor kandidaten melden. Die hebben de tijd tot 4 mei, 12.00 uur.
Zo heeft iedere partij zijn eigen procedure, maar bij de meeste staat de lijsttrekker wel vast. Rutte (VVD), Wilders (PVV), Roemer (SP), Slob (CU), Pechtold (D66) en Van der Staaij (SGP) gaan allemaal de verkiezingsstrijd in, al moeten de partijleden dat in de meeste gevallen nog bekrachtigen.
GroenLinks en CDA
Onzekerheid zit vooral nog bij GroenLinks en CDA. Jolande Sap, die Femke Halsema eind 2010 opvolgde als fractieleider, wil voor GroenLinks nu ook graag als lijsttrekker de verkiezingen in. Ze is de enige kandidaat, maar anderen kunnen zich vanaf vandaag aanmelden. Uiteindelijk beslist het partijcongres over de lijst en de lijsttrekkers. Bij het CDA wordt het nog spannend.
Zeker is dat vervroegde verkiezingen altijd een tegenvaller betekenen voor de financiën van partijen. Er is nu niet vier jaar maar slechts een kleine twee jaar gespaard. Maar daar openlijk over zeuren, of er heel veel over zeggen, is niet de gewoonte.
Het CDA 'tast de reserves af' en 'onderzoekt hoe anderen kunnen helpen'. GroenLinks heeft 750 duizend euro in kas, 'en de bedelbrieven moeten nog de deur uit'.
Bij de ChristenUnie 'loopt de fondsenwerving volop' en D66 'doet over de kas geen mededelingen'.
Ja, én? Dat is toch tegenwoordig de gemiddelde duur van een kabinetsperiode (gebaseerd op de periode na 2002)quote:Er is nu niet vier jaar maar slechts een kleine twee jaar gespaard.
Krap anderhalf jaar dit keer, dat is wel kort hoor. Balk 1 was korter maar 2 en 4 aanzienlijk langer (3 tel ik even niet mee)quote:Op woensdag 25 april 2012 11:01 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ja, én? Dat is toch tegenwoordig de gemiddelde duur van een kabinetsperiode (gebaseerd op de periode na 2002)
Zo'n loser en sukkel eersteklas als Zijlstra komt er toch niet in bij de D66. En maar goed ook.quote:Op maandag 23 april 2012 13:45 schreef GSbrder het volgende:
Studenten die nu D66 stemmen vanwege Zijlstra.
Kan niet, dat is een zaterdag.quote:
Heb ik weer.quote:Op woensdag 25 april 2012 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kan niet, dat is een zaterdag.
Omdat de kieswet voorschrijft dat verkiezingen op woensdag plaats moeten vinden.quote:
Bizar, in bijna alle andere Europese landen doen ze het op zondag.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Omdat de kieswet voorschrijft dat verkiezingen op woensdag plaats moeten vinden.
En dan moeten alle tellers en betrokken ambtenaren weer dubbel betaald wordenquote:Op woensdag 25 april 2012 13:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Bizar, in bijna alle andere Europese landen doen ze het op zondag.
Volgens mij zijn tellers vrijwilligers en worden die niet betaald.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dan moeten alle tellers en betrokken ambtenaren weer dubbel betaald worden.
Ik vind de woensdag wel prima.
Volgens mij nietquote:Op woensdag 25 april 2012 13:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij zijn tellers vrijwilligers en worden die niet betaald.
Oow vandaar best een rare dag eigenlijk.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Omdat de kieswet voorschrijft dat verkiezingen op woensdag plaats moeten vinden.
Tellers zijn uitzendkrachten en worden gewoon betaald.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Volgens mij niet, hoor. Ze zijn ook wel eens op dinsdag geweest.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Oh?quote:Op woensdag 25 april 2012 13:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tellers zijn uitzendkrachten en worden gewoon betaald.
En is best aardig voor een avondje werken. Als student dan.quote:
Hier moet iedereen zijn agenda vrijhouden voor een avondje dronken uitslagen volgen.quote:Op woensdag 25 april 2012 14:18 schreef waht het volgende:
[..]
En is best aardig voor een avondje werken. Als student dan.
Bij ons wel, tenminste.quote:
Hoogstens 2 uur, hoor.quote:Op woensdag 25 april 2012 14:18 schreef waht het volgende:
[..]
En is best aardig voor een avondje werken. Als student dan.
Hangt van de grootte van het stembureau af. Ik ben blij als wij om 01.00 naar buiten komen (1550 stemmen in 2010)quote:
Stembureauleden en tellers worden gewoon betaald, ik kreeg ¤135, een teller ¤50.quote:Op woensdag 25 april 2012 13:47 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan moet je harder tellen. Wij hadden er ook 1600 en waren om half twaalf klaar. Kloppend en al.quote:Op woensdag 25 april 2012 15:06 schreef freako het volgende:
[..]
Hangt van de grootte van het stembureau af. Ik ben blij als wij om 01.00 naar buiten komen (1550 stemmen in 2010)
Dan heb je geluk gehad. Wij hebben de laatste twee keer waarschijnlijk iemand gehad die een stembiljet mee naar huis heeft genomen. Dan blijf je aan het hertellen totdat je op een gegeven moment besluit om er maar een klap op te geven.quote:Op woensdag 25 april 2012 16:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan moet je harder tellen. Wij hadden er ook 1600 en waren om half twaalf klaar. Kloppend en al.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |