abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110603646
Ik had wel verwacht dat er een (algemene) keuken topic zou zijn, maar niet dus tot mijn verbazing :)

Wij gaan over een tijdje een keuken kopen, echter hebben hier 0,0 ervaring in.

- Hoe zijn de prijzen bijvoorbeeld in Duitsland of Belgie t.o.v. Nederland?
- Welke keukenboer moet je absoluut vermijden?
- Welk merk apparatuur absoluut niet kopen?
- Algemene tips waar je op moet letten?

Over de vorm zijn wij er ook nog niet uit, maar dat is meer persoonlijk, of hebben sommige vormen nadelen?
pi_110604010
Wat vind je belangrijk? Topkwaliteit of bodemprijs. Bedenk, dat er keukenzaken zijn (Houtsma) die troep verkopen tegen topprijzen. De overige zaken met die blèrreclames zou ik ook mijden.

Verder kwalitatief goede keukens tegen gunstige prijzen bij Hornbach en IKEA. Zelf heb ik goede ervaringen met granieten aanrechtbladen; via Marktplaats bij een handelaar gekocht die ook de openingen zaagde. Nu zo wat iedereen een vaatwasser heeft, ontgaat het nut van een dubbele spoelbak me. Mengkraan: grohe.

Qua apparatuur zou ik zeker voor de koelkast en de (combi)oven, een Miele nemen; de oven zo breed mogelijk. Vaatwasser een klasse lager (eventueel Whirlpool omdat ie fantastisch afwast als ie 't doet). Gasplaat of inductieplaat met 5 pitten is ideaal.

Als exclusiviteit je echt niet interesseert, zou je een occasion op Marktplaats kunnen uitzoeken. De vraag is dan wel, of je het een beetje pasend in je plan kan krijgen.

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 21-04-2012 19:21:25 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110604304
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:14 schreef blomke het volgende:
Wat vind je belangrijk? Topkwaliteit of bodemprijs. Bedenk, dat er keukenzaken zijn (Houtsma) die troep verkopen tegen topprijzen. De overige zaken met die blèrreclames zou ik ook mijden.

Verder kwalitatief goede keukens tegen gunstige prijzen bij Hornbach en IKEA. Zelf heb ik goede ervaringen met granieten aanrechtbladen; via Marktplaats bij een handelaar gekocht die ook de openingen zaagde. Nu zo wat iedereen een vaatwasser heeft, ontgaat het nut van een dubbele spoelbak me. Mengkraan: grohe.

Qua apparatuur zou ik zeker voor de koelkast en de (combi)oven, een Miele nemen; de oven zo breed mogelijk. Vaatwasser een klasse lager (eventueel Whirlpool omdat ie fantastisch afwast als ie 't doet). Gasplaat of inductieplaat met 5 pitten is ideaal.
Thanks voor de uitgebreide post!

Ons budget is niet heel erg hoog, afhankelijk van de grootte en kwaliteit rond de 6000/8000. Over de IKEA hoor ik meerdere verhalen, de een zegt dat de kwaliteit goed is van een ander hoor ik 'absoluut niet doen'.

Vaatwas willen we eigenlijk niet, hebben we nu ook niet, zullen het ook niet gebruiken. De koelkast wordt een ruime koelkast, zonder vrieskast.

Voor een granietblad betaal je volgens mij direct al EUR 2000,- extra?
pi_110604633
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:21 schreef xaban06 het volgende:
Voor een granietblad betaal je volgens mij direct al EUR 2000,- extra?
Dat soort onzin wordt je waarschijnlijk in die zaken van die blèrreclames verteld? Een kwalitatief goed en 5 cm dik granieten blad kost circa ¤ 200,- per meter, incl. de uitsparingen. Dus als jij een 10 m. lang aanrechtblad beneemt, dan klopt je berekening wel.

Verder, en ik zal wel weer een zooi shit over me heen krijgen, is keukenhandel = windhandel.

als je een ruime koelkast neemt, kijk dan of de vakken in diepte en hoogte verstelbaar zijn. Op den duur kies je een bepaalde plaats voor je verschillende producten; als je je koelkast kan aanpassen aan je wekelijkse boodschappen, is dat reuze praktisch.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_110604817
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat soort onzin word je waarschijnlijk in die zaken van die blèrreclames verteld? Een kwalitatief goed en 5 cm dik granieten blad kost circa ¤ 200,- per meter, incl. de uitsparingen. Dus als jij een 10 m. lang aanrechtblad beneemt, dan klopt je berekening wel.

Verder, en ik zal wel weer een zooi shit over me heen krijgen, is keukenhandel = windhandel.

als je een ruime koelkast neemt, kijk dan of de vakken in diepte en hoogte verstelbaar zijn. Op den duur kies je een bepaalde plaats voor je verschillende producten; als je je koelkast kan aanpassen aan je wekelijkse boodschappen, is dat reuze praktisch.
Dat was bij Bruynzeel, op een L-keuken van 4m bij 2m. Nou ja, met ruim bedoel ik, 1 zonder vrieskast. Vriezer komt namelijk in de berging.
pi_110604888
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:33 schreef xaban06 het volgende:
Vriezer komt namelijk in de berging.
Slim. Wij hebben de vriezer in de kelder, grenzend aan de keuken. Werkt perfect.
pi_110627719
Kijk ook eens bij Kvik. Ikea is op zich prima, maar iedereen herkent het ook meteen als een Ikea-keuken. Kvik is net ietsje mooier (wat mij betreft) en kost eigenlijk niet veel meer. Het is ook zelfbouw (al kan je het laten monteren), ze hanteren vaste prijzen (dus geen "80% korting!" :') ) en je hoeft niet het werkblad en de apparatuur daar te kopen, die kan je dus mooi goedkoop via internet bestellen.

Tip: blijf weg bij alle grote keukenzaken, tenzij je extreem goed kan afdingen.
pi_110628425
Recent heb ik bij iemand een keuken met soft-close lades gezien. Werkt veel rustiger.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 22-04-2012 15:12:55 ]
  zondag 22 april 2012 @ 14:28:00 #9
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_110630719
Wij hebben ook sindskort een keuken van Kvik! Echt een aanrader!
That's the way the cookie crumbles
  zondag 22 april 2012 @ 14:31:51 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110630922
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 13:12 schreef DonJames het volgende:
Kijk ook eens bij Kvik. Ikea is op zich prima, maar iedereen herkent het ook meteen als een Ikea-keuken.
En? Huis vol Ikea staan en je dan generen dat de keuken er vandaan komt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf zondag 22 april 2012 @ 14:42:30 #11
317483 RobinJB
ICT-Man
pi_110631421
quote:
Kijk ook eens bij Kvik. Ikea is op zich prima, maar iedereen herkent het ook meteen als een Ikea-keuken. Kvik is net ietsje mooier (wat mij betreft) en kost eigenlijk niet veel meer. Het is ook zelfbouw (al kan je het laten monteren), ze hanteren vaste prijzen (dus geen "80% korting!" :') ) en je hoeft niet het werkblad en de apparatuur daar te kopen, die kan je dus mooi goedkoop via internet bestellen.

Tip: blijf weg bij alle grote keukenzaken, tenzij je extreem goed kan afdingen.
Juist de apparatuur is goed te doen als je onderhandeld. Wij hebben recent een keuken gekocht en veruit de meeste waarde zit hem in de apparatuur. De kastjes en eventueel het blad zijn de kosten niet, dat valt reuze mee op het totaalbedrag (afhankelijk van je apparatuur natuurlijk).
  zondag 22 april 2012 @ 14:48:04 #12
45206 Pietverdriet
pi_110631715
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:42 schreef RobinJB het volgende:

[..]

Juist de apparatuur is goed te doen als je onderhandeld. Wij hebben recent een keuken gekocht en veruit de meeste waarde zit hem in de apparatuur. De kastjes en eventueel het blad zijn de kosten niet, dat valt reuze mee op het totaalbedrag (afhankelijk van je apparatuur natuurlijk).
Ligt er natuurlijk wel aan wat voor een blad je neemt.
  FOK!fotograaf zondag 22 april 2012 @ 14:52:16 #13
317483 RobinJB
ICT-Man
pi_110631910
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt er natuurlijk wel aan wat voor een blad je neemt.
Helemaal waar, wij zijn voor Caesarstone gegaan. Wil je graniet dan loopt het snel op.
  zondag 22 april 2012 @ 15:04:14 #14
45206 Pietverdriet
pi_110632503
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:52 schreef RobinJB het volgende:

[..]

Helemaal waar, wij zijn voor Caesarstone gegaan. Wil je graniet dan loopt het snel op.
Wij hebben prachtig edelstaal, kost een paar knaken, maar dan heb je ook wat
pi_110634035
Tip bij het onderhandelen: zeg niet wat je budget is.

Stel gewoon een keuken samen waarvan je verwacht dat het binnen je budget komt, en vervang de te dure dingen door goedkopere als de keuken te duur is (of betere als het goedkoper is, zo heb ik halogeenverlichting ingewisseld voor LED)
En maak van tevoren een tekening van wat je waar wilt hebben, dan is het uitzoeken gewoon beperkt tot wat voor blad, frontjes en apparatuur je wilt.

En schaam je er niet voor om rond te shoppen met de offerte van de eerste keukenboer, zo kwam ik met de offerte van de ene een redelijke duit goedkoper + betere apparatuur uit bij een andere.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_110634775
jammer dat je net de dwaze dagen van de bijenkorf gemist hebt...ik heb daar een paar jaar geleden een rvs 6 pitter gekocht, demonstratiemodel (dwz het model wat er uitgestald stond zonder doos) en daar ging dus nog wat extra van de prijs af... heb er al weer jaren veel plezier van.
maar blomke heeft gelijk de meeste keukenboeren... grote boog omheen lopen
pi_110635204
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:38 schreef Resistor het volgende:
Tip bij het onderhandelen: zeg niet wat je budget is.

Stel gewoon een keuken samen waarvan je verwacht dat het binnen je budget komt, en vervang de te dure dingen door goedkopere als de keuken te duur is (of betere als het goedkoper is, zo heb ik halogeenverlichting ingewisseld voor LED)
En maak van tevoren een tekening van wat je waar wilt hebben, dan is het uitzoeken gewoon beperkt tot wat voor blad, frontjes en apparatuur je wilt.

En schaam je er niet voor om rond te shoppen met de offerte van de eerste keukenboer, zo kwam ik met de offerte van de ene een redelijke duit goedkoper + betere apparatuur uit bij een andere.
Toen ik bij de Bruynzeel aangaf niet direct te willen tekenen, omdat ik nog rond wil kijken, kreeg ik niet eens de offerte mee, verkoper leek daarom wel 'boos' te zijn.

Kvik heb ik wel goede verhalen over gehoord, maar ik dacht dat zij prijzig waren, niet dus?
pi_110641322
Wij zijn bij Ikea, Kvik en Keukenkampioen geweest toen we een keuken zochten (en nog wat andere, maar over deze kan ik iets zeggen)

Ikea was natuurlijk het goedkoopst, maar daar zagen we geen werkblad wat we wilden hebben. We hadden geen zin om dit apart te regelen. Daarnaast hadden we allerlei leidingen achter de keukenkastjes en we hebben begrepen dat er bij IKEA kastjes minder ruimte aan de achterkant zit.

Bij de Kvik was kregen wij voor ons budget (ik geloof 5000 excl apparatuur) alleen de "basisopstelling" (het minimale wat wij wilden hebben aan kasten + blad). Ik was het vaak ook niet eens met de verkoopster wat betreft de volgordes van de "zones (waar koken, waar afwassen etc). Ik vond de tips op de IKEA site namelijk best logisch maar volgens die verkoopster was dat allemaal onzin. Geen goed gevoel dus.

Keukenkampioen... Wij wilden er eigenlijk helemaal niet heen vanwege de korting praktijken, totdat ik hoorde dat een kennis van mij daar werkte. Ik heb hem een mailtje gestuurd en de situatie uitgelegd (dat ik echt geen zin had in kortingen, en wat ik voor een keuken bij de IKEA zou betalen). Samen tot een mooi ontwerp gekomen zonder vervelende onderhandelingen. Uiteindelijk waren de kastjes niet extreem veel duurder dan bij de IKEA. Werkblad wel natuurlijk, maar daar hadden we al rekening mee gehouden :)
Klussen deel 1 en 2
pi_110664104
Laat je niet onder druk zetten, dat is het begin denk ik.

Bij Wooning in R-dam Zuid was ik ooit op een zondag en toen we aangaven niet te willen tekenen, ook niet als ie beviel, gaf ie aan dat ie dan graag op een later tijdstip de tekening en offerte wilde maken, of we daarmee akkoord waren. Daar had ik geen moeite mee ondanks dat ik het jammer vond. Uiteindelijk stuurde hij wel een offerte maar geen tekening. Toen telefonisch aangaf dat ie deze waarschijnlijk vergeten was, gaf hij aan dat ie dat niet had afgesproken. Vervolgens zei hij dat ik de tekening alleen maar wilde hebben om elders te kunnen kopen (wat echt niet waar was) en dat ie zo geen eens een keuken meer wilde verkopen. Dat kwam mooi uit heb ik hem verteld want dat ging niet meer gebeuren natuurlijk. Wat een lul, wat was ik boos zeg!

Ben het vaak met Blomke eens, maar de uitspraak: neem zo'n breed mogelijk oven, is onzin als je niet weet of iemand de oven veel gebruikt. Wij zelf dus niet, dus hebben wij een combi magnetron van 60 breed en 45 hoog. Iemand die veel bakt / meerdere pizza's tegelijjk wil kunnen bakken, die moet natuurlijk wel iets groters kiezen.

Tipje voor het keukenblad: indien mogelijk qua ruimte: 70 diep nemen ipv 60. Voordelen: meer werkruimte, robuuster aanzicht, leidingen kunnen overal weggewerkt worden.

Mbt de vaatwasser: bedenk dat als je je huis binnen niet al te veel jaar wilt verkopen, een vaatwasser toch wel iets is wat hem makkelijker verkoopbaar maakt. Dit gaat natuurlijk niet op als je je huis pas over 15 jaar gaat verkopen aangezien de keuken dan toch wel aan vervanging toe is en men daar niet meer al te veel meer op zal letten. Overigens is afwassen met een volle vaatwasser zuiniger dan diezelfde hoeveelheid met de hand.

Overweeg of je op gas of inductie wilt koken, laat de andere vormen van koken links liggen.

Neem zo veel mogelijk brede lades (90cm ofzo), dit is vaak wel duurder maar super handig.

Overweeg of je een keukenboiler wilt, ik vind het erg prettig om niet 40 seconden op warm water te hoeven wachten. Tegenwoordig zijn er ook plintboilers die dus geen ruimte in een kastje innemen.

Zorg voor voldoende verlichting op de juiste plaats op je blad, dus bv spots in je plafond / in een koof als je geen bovenkastjes hebt.

Zorg voor voldoende groepen (alle vaste apparatuur van >2kw aansluitwaarde moet een eigen groep krijgen).

Tot zover mijn tips :).
  † In Memoriam † maandag 23 april 2012 @ 12:03:13 #20
37843 lady-wrb
kortaf
pi_110668678
quote:
Tot zover mijn tips :).
wel goeie tips ^O^
pi_110668838
@Appeltje2010 thanks voor de tips!

Wij gebruiken de oven inderdaad niet heel erg vaak, sowieso nooit meerdere pizza's tegelijk.

Het blad wil ik inderdaad iets dieper als dat mogelijk is en in het budget past.

Het is een nieuwbouwwoning, dus verkopen zullen we niet heel snel doen, we zullen er toch wel 10 jaar in wonen.

We hebben geen gasaansluiting, dus inductie :)

Thanks nogmaals voor de tips!
pi_110669023
quote:
Ikea is op zich prima, maar iedereen herkent het ook meteen als een Ikea-keuken.
Wat een gelul van de bovenste plank.. Vertel mij maar eens hoe je in vredes naam een ikea keuken van een andere keukenboer kan onderscheiden (tenzij je de irritante plaatjes aan de binnenkant bedoelt..

Over de leidingen bij een ikeakeuken. Het klopt dat je minder ruimte achter de kastjes hebt (lees geen) maar wat is daarvan het probleem? Ze kunnen toch prima onder de kastjes door?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_110669425
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:04 schreef xaban06 het volgende:

- Hoe zijn de prijzen bijvoorbeeld in Duitsland of Belgie t.o.v. Nederland?

Prijzen: België is het duurst, daarna Nederland en Duitsland het goedkoopst. Let alleen wel op het vervoer. Net over de grens leveren ze vaak nog wel, maar als je verder van de grens af woont moet je het vervoer vaak zelf regelen.

En hoe handig ben je? Indien heel handig dan is een zelfbouwkeuken het goedkoopst, maar als je sowieso iemand inhuurt om de keuken in te bouwen dan is een ikea keuken ook niet meer zo goedkoop.
  maandag 23 april 2012 @ 12:37:39 #24
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_110669940
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 13:35 schreef blomke het volgende:
Recent heb ik bij iemand een keuken met soft-close lades gezien. Werkt veel rustiger.
hebben wij ook, werkt super...nadeel is wel dat je de lades bij je ouders met een rotgang dichtgooit en de hele familie je aan staat te kijken
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_110670050
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:37 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

hebben wij ook, werkt super...nadeel is wel dat je de lades bij je ouders met een rotgang dichtgooit en de hele familie je aan staat te kijken
heel herkenbaar idd.. Ik schrik me iedere keer een hoedje.. Overigens geldt hetzelfde voor softclose toiletten.. Iedere keer denk ik dat ik iemands plee kapot maak, tsja gewenning he
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')