abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110602944
Ik heb eigenlijk niet echt een sociaal leven waardoor ik nogal op mezelf aangewezen ben. Want kan ik doen om weer gelukkig te worden? Ik probeer om te gaan sporten om uit te gaan maar ik wacht maar op die "doorbraak" maar die komt maar niet.

Ik blijf alles vooral saai en lastig vinden, het doet me gewoon niks meer. Ik heb niet eens zozeer last van een somber gevoel maar meer van geen gevoel/apathy.

Het vervelende is dat ik dreig terug te vallen in me oude gewoontes, wat betekent dat ik dan maar helemaal niet meer ga sporten of dingen buiten de deur ga doen omdat het me toch niets doet.

Wat moet ik nou? gewoon door gaan en hopen dat het lichtje eindelijk weer gaat branden?
pi_110603190
Ga eens naar je dokter toe. Die weet je vast naar een goede maatschappelijk werker of psycholoog door te verwijzen. Deze mensen geven je 10x betere tips dan dat je hier op Fok kunt krijgen.
Ik ben een Tukker
pi_110603475
Veel mooie muziek luisteren en veel zonnen om mee te beginnen.
To see or not to see. That's my answer.
  zaterdag 21 april 2012 @ 19:09:51 #4
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_110603806
Sporten. Minstens 7 uur slapen ('s nachts). Genoeg groente en fruit eten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_110604606
Leren op zo'n manier om jezelf te geven dat je het leven en alles wat dat te bieden als jezelf wilt gaan beleven.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:07:47 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_110606220
Waarom heb je geen sociale contacten? Dat is namelijk heel belangrijk om gelukkig te voelen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_110606447
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:51 schreef Krekkelens het volgende:
Ga eens naar je dokter toe. Die weet je vast naar een goede maatschappelijk werker of psycholoog door te verwijzen. Deze mensen geven je 10x betere tips dan dat je hier op Fok kunt krijgen.
Dat weet ik niet.
Rustig aan.
pi_110606910
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:07 schreef Keep_Walking het volgende:
Waarom heb je geen sociale contacten? Dat is namelijk heel belangrijk om gelukkig te voelen.
Ik heb een laag zelfbeeld en daardoor nooit echt veel sociale contacten gehad. Nu probeer ik daar verandering in een te brengen maar door mijn lage zelfbeeld en lange tijd zonder sociale contacten ben ik er tevens niet zo goed in.
pi_110607530
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:44 schreef Tiamor het volgende:
Ik heb eigenlijk niet echt een sociaal leven waardoor ik nogal op mezelf aangewezen ben. Want kan ik doen om weer gelukkig te worden? Ik probeer om te gaan sporten om uit te gaan maar ik wacht maar op die "doorbraak" maar die komt maar niet.

Ik blijf alles vooral saai en lastig vinden, het doet me gewoon niks meer. Ik heb niet eens zozeer last van een somber gevoel maar meer van geen gevoel/apathy.

Het vervelende is dat ik dreig terug te vallen in me oude gewoontes, wat betekent dat ik dan maar helemaal niet meer ga sporten of dingen buiten de deur ga doen omdat het me toch niets doet.

Wat moet ik nou? gewoon door gaan en hopen dat het lichtje eindelijk weer gaat branden?
Kip-ei.

Als jij op je gat blijft zitten komt die doorbraak niet. Die moet je zelf forceren en afdwingen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_110607769
Sporten als je je somber voelt is een goed idee, ook al heb je geen zin om te sporten.
Uit bed terwijl blijft liggen uit narigheid en tegenzin om op te staan is ook een goed idee..
Rustig aan.
pi_110607868
Je eigen gedachtes leren om te zetten, van negatief naar positief en inderdaad dingen ondernemen, dus tegengesteld handelen. Een afspraak met een professional is ook nooit verkeerd.
pi_110607886
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef NietJouwVrouw het volgende:
Je eigen gedachtes leren om te zetten, van negatief naar positief en inderdaad dingen ondernemen, dus tegengesteld handelen. Een afspraak met een professional is ook nooit verkeerd.
Zou je dit verder kunnen uitwerken?
Rustig aan.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:40:39 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110607899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:33 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Kip-ei.

Als jij op je gat blijft zitten komt die doorbraak niet. Die moet je zelf forceren en afdwingen.
Klopt, als je niets doet verandert er idd niets :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:41:31 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110607945
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:37 schreef kingtoppie het volgende:
Sporten als je je somber voelt is een goed idee, ook al heb je geen zin om te sporten.
Uit bed terwijl blijft liggen uit narigheid en tegenzin om op te staan is ook een goed idee..
Dit is helemaal waar! Ik heb ook wel eens geen zin maar later voel ik me toch altijd veel beter als ik het tóch gedaan heb! Oh, en doe dan wel een sociale sport, zoals badminton, tennis, etc :)
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110608733
Een laag zelfbeeld verander je niet zomaar, dan kun je beter dingen gaan doen waardoor je je beter over jezelf gaat voelen, ik denk niet dat het lage zelfbeeld het probleem is maar meer een gevolg. Al zou je bijvoorbeeld bij het rode kruis gaan om mensen te helpen. Sociale contacten die krijg je dan toch wel automatisch, en je helpt anderen dus een reden om trots op jezelf te zijn.
pi_110608852
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:40 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Zou je dit verder kunnen uitwerken?
Uiteraard.

Tijdens een depressie krijg je erg de neiging niks te doen, lekker in bed te blijven liggen/slapen zodat de dag sneller voorbij gaat. Ook de leuke dingen, zoals verjaardagen, sporten, hobby worden vaak aan de kant geschoven, zoals TS zegt 'omdat het toch allemaal niks doet'.

Maar als je van plan bent iets te doen, en je gaat bij voorbaat al van het negatieve uit, kan het ook bijna niet anders dan dat het zo uitpakt. Je bent wat je denkt, de manier hoe je kijkt maakt hoe je de dingen ziet.
Juist de dingen waar je tegen op ziet moet je gaan doen, bij het leven horen ook minder leuke dingen. De neiging die de depressie je geeft moet je proberen te overwinnen, dus het tegenover gestelde doen van wat je eigenlijk wil vanwege de depressie. Als jij de dingen niet aanpakt, doet niemand het, en kan het alleen maar afglijden. Als jij niet probeert ergens iets positiefs in te zien, kan het ook niet positief worden. En als je denkt 'laat maar, het heeft toch geen nut om te sporten', sta daarbij stil en bedenkt waarom het wel nut heeft (gezondheid, lichaam, vrijetijdsbesteding) en handel daar naar in plaats van naar de negatieve gedachten.

Ook kan het misschien handig zijn naar de kern te kijken (met een professional) om te kijken wat maakt dat je je zo voelt, zit er nog iets dwars, is er iets gebeurd, en daarmee aan het werk gaan.
pi_110609496
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:51 schreef Krekkelens het volgende:
Welnee. Ik loop al 19 jaar bij diverse therapeuten en psychologen en het heeft me geen steek geholpen. Ik heb die mensen nog nooit wat verstandigs horen zeggen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_110609891
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Welnee. Ik loop al 19 jaar bij diverse therapeuten en psychologen en het heeft me geen steek geholpen. Ik heb die mensen nog nooit wat verstandigs horen zeggen.
I agree ;)
pi_110611696
Kvind het ook niet super boeiend wat ze te vertellen hebben verder :P
Maargoed mijn psycholoog is wel een interessant figuur verder.
Rustig aan.
pi_110615272
De belangrijkste dingen die je zelf kunt doen zijn grotendeels al genoemd:

- een goed dag/nacht ritme; dus op tijd naar bed en ook op een redelijke tijd weer opstaan, en daar tussen zo'n 8 uur proberen te slapen

- gezond eten met voldoende groenten en fruit in de vorm van drie maaltijden per dag op vaste tijden

- voldoende beweging, liefst in de buitenlucht. Sporten is een goede optie, hardlopen is aantoonbaar effectief bij milde/matige depressies maar gewoon fietsen of wandelen kan ook heel goed. Als de situatie het toestaat zou je bijvoorbeeld een hond kunnen nemen of de hond van iemand anders lenen om uit te laten. Dit biedt zowel beweging als regelmaat en een vorm van verplichting waardoor je iets hebt om voor op te staan

- regelmaat, probeer elke dag een schema o.i.d. te maken en te volgen. Niet meteen hele grote dingen opschrijven, maar probeer kleine klusjes en dingen op te schrijven en dan uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn 'opstaan om 8.00 uur', 'een half uur wandelen/fietsen/sporten', 'woonkamer stofzuigen', enzovoorts. Als je dit aan het begin van de dag opschrijft en je er aan probeert te houden geeft dit structuur en houvast

En als je graag meer hulp wilt naast de FOK! experts maar het niet ziet zitten om naar de huisarts of een psycholoog te gaan zijn er ook online programma's die kunnen helpen. Ik weet niet hoe oud je bent maar voor jongeren van -ik geloof- 18 tot 25 jaar is er bv 'grip op je dip', een online programma met huiswerkopdrachten en begeleiding. Er zijn ook boeken die je kan lezen zoals bv 'Voluit Leven' waarmee je zelfstandig aan de slag kunt om meer inzicht te krijgen in je zelf en jou manier van omgaan met je gedachten e.d. Er zijn ook cursussen voor mensen met milde depressieve klachten die je kunt volgen, je kan dat zien als een soort tussenstap tussen niets doen (of FOK! inschakelen) en naar een echte psycholoog gaan. Anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Groetjes,
Miss_Isis, Msc. (8>
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:13:35 #21
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_110615691
Een huisarts of psycholoog zou best kunnen helpen, maar dan moet je er zelf helemaal voor open staan en ook erg graag willen werken aan je eigen problemen. En dat is nou vaak het lastigste.

Maar dat geldt ook voor advies wat hier gegeven wordt. Je moet het wel willen opvolgen en willen proberen, anders kom je er sowieso nergens mee. Dus eigenlijk mijn tip gewoon: Ga er wat aan doen. Maakt niet uit wat, verzet je tegen je apathie anders wordt het alleen maar erger.
WFPB!
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:20:50 #22
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110616021
Wat bij mij erg geholpen heeft;

- Structuur; Op vaste tijden eten, slapen, werken, hobbie's uit oefenen etc. Dan weet je waar je aan toe bent, geeft je rust en zekerheid en zorgt voor een goed dag en nacht ritme

- Onderzoeken wat ik leuk om te doen vind, nieuwe hobby's uit oefenen, nieuwe dingen proberen, een doel in het leven vinden, dus dingen/doelen bedenken die je nog wilt halen in het leven

- Negatieve gedachtes om proberen te zetten in positieve.

- Accepteren dat je je nu zo voelt, en je je zo mag voelen. Dat geeft een hoop rust en acceptatie is het begin van verandering.

Als het niet lukt om jezelf uit deze depressie te halen, is het een goed idee om bij je huisarts langs te gaan, die zal je doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater. Daar kunnen ze je verder mee helpen.

Sterkte!!!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_110616254
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:21 schreef Tiamor het volgende:

[..]

Ik heb een laag zelfbeeld en daardoor nooit echt veel sociale contacten gehad. Nu probeer ik daar verandering in een te brengen maar door mijn lage zelfbeeld en lange tijd zonder sociale contacten ben ik er tevens niet zo goed in.
Waardoor is je zelfbeeld zo laag? Als er een specifieke oorzaak is ligt daar misschien een manier om de depressieve gevoelens te doen afnemen. Door aan je zelfbeeld te werken.
pi_110616311
Laat je in ieder geval geen pillen aanpraten, dat is allemaal rotzooi.
pi_110616341
Een wandeling in de natuur.
pi_110616406
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:27 schreef Sicstus het volgende:
Laat je in ieder geval geen pillen aanpraten, dat is allemaal rotzooi.
Soms is het absolute noodzaak, maar ik denk dat TS er geen baat bij zal hebben.
pi_110617079
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:04 schreef Miss_Isis het volgende:
De belangrijkste dingen die je zelf kunt doen zijn grotendeels al genoemd:

- een goed dag/nacht ritme; dus op tijd naar bed en ook op een redelijke tijd weer opstaan, en daar tussen zo'n 8 uur proberen te slapen

- gezond eten met voldoende groenten en fruit in de vorm van drie maaltijden per dag op vaste tijden

- voldoende beweging, liefst in de buitenlucht. Sporten is een goede optie, hardlopen is aantoonbaar effectief bij milde/matige depressies maar gewoon fietsen of wandelen kan ook heel goed. Als de situatie het toestaat zou je bijvoorbeeld een hond kunnen nemen of de hond van iemand anders lenen om uit te laten. Dit biedt zowel beweging als regelmaat en een vorm van verplichting waardoor je iets hebt om voor op te staan

- regelmaat, probeer elke dag een schema o.i.d. te maken en te volgen. Niet meteen hele grote dingen opschrijven, maar probeer kleine klusjes en dingen op te schrijven en dan uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn 'opstaan om 8.00 uur', 'een half uur wandelen/fietsen/sporten', 'woonkamer stofzuigen', enzovoorts. Als je dit aan het begin van de dag opschrijft en je er aan probeert te houden geeft dit structuur en houvast

En als je graag meer hulp wilt naast de FOK! experts maar het niet ziet zitten om naar de huisarts of een psycholoog te gaan zijn er ook online programma's die kunnen helpen. Ik weet niet hoe oud je bent maar voor jongeren van -ik geloof- 18 tot 25 jaar is er bv 'grip op je dip', een online programma met huiswerkopdrachten en begeleiding. Er zijn ook boeken die je kan lezen zoals bv 'Voluit Leven' waarmee je zelfstandig aan de slag kunt om meer inzicht te krijgen in je zelf en jou manier van omgaan met je gedachten e.d. Er zijn ook cursussen voor mensen met milde depressieve klachten die je kunt volgen, je kan dat zien als een soort tussenstap tussen niets doen (of FOK! inschakelen) en naar een echte psycholoog gaan. Anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Groetjes,
Miss_Isis, Msc. (8>

Helemaal mee eens

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef Sicstus het volgende:

[..]

19 jaar verplicht luisteren naar mensen die nooit wat verstandigs zeggen, ga zo door kerel.
pi_110617141
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:44 schreef Tiamor het volgende:
Dat is inderdaad het geval. Je moet vooral niet stil gaan zitten en je moet niet bang zijn om verschillende dingen uit te proberen (en dan heb ik het niet over drugs).
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_110624922
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:47 schreef Hidefinition het volgende:

[..]

Helemaal mee eens

[..]

19 jaar verplicht luisteren naar mensen die nooit wat verstandigs zeggen, ga zo door kerel.
Waar slaat dat op?
pi_110636703
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:26 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waardoor is je zelfbeeld zo laag? Als er een specifieke oorzaak is ligt daar misschien een manier om de depressieve gevoelens te doen afnemen. Door aan je zelfbeeld te werken.
Dit. Die depressieve gevoelens komen toch ergens vandaan. Die negatieve gedachten zijn het gevolg van iets dat je hebt ervaren in het verleden en nu nog steeds een rol laat spelen. Die beerput moet je afsluiten, zodat je verder kan groeien.

Succes. :)
pi_110636870
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 11:28 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Waar slaat dat op?
:?
Ik wil je niet aanvallen, maar als jij zegt dat je er geen fuck aan hebt dan ben je toch gek om daar 19 jaar lang naartoe te gaan?
Rustig aan.
pi_110636885
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:40 schreef Gray het volgende:

[..]

Dit. Die depressieve gevoelens komen toch ergens vandaan. Die negatieve gedachten zijn het gevolg van iets dat je hebt ervaren in het verleden en nu nog steeds een rol laat spelen. Die beerput moet je afsluiten, zodat je verder kan groeien.

Of het leven boeit je gewoon niet.
Rustig aan.
pi_110636910
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:20 schreef Skitzofrenix het volgende:
Wat bij mij erg geholpen heeft;

- Structuur; Op vaste tijden eten, slapen, werken, hobbie's uit oefenen etc. Dan weet je waar je aan toe bent, geeft je rust en zekerheid en zorgt voor een goed dag en nacht ritme

- Onderzoeken wat ik leuk om te doen vind, nieuwe hobby's uit oefenen, nieuwe dingen proberen, een doel in het leven vinden, dus dingen/doelen bedenken die je nog wilt halen in het leven

- Negatieve gedachtes om proberen te zetten in positieve.

- Accepteren dat je je nu zo voelt, en je je zo mag voelen. Dat geeft een hoop rust en acceptatie is het begin van verandering.

Als het niet lukt om jezelf uit deze depressie te halen, is het een goed idee om bij je huisarts langs te gaan, die zal je doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater. Daar kunnen ze je verder mee helpen.

Sterkte!!!
Hoe doe je dat?
Rustig aan.
pi_110636954
Stop being sad and be awesome instead.
pi_110637031
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:47 schreef Hpzone het volgende:
Stop being sad and be awesome instead.
What if being awsome doesnt bring you satisfaction?
Rustig aan.
pi_110637066
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:46 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Of het leven boeit je gewoon niet.
Dan komen die depressieve gevoelens dus daar vandaan.
pi_110637087
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 16:50 schreef Gray het volgende:

[..]

Dan komen die depressieve gevoelens dus daar vandaan.
Maar dat noem ik geen ervaring uit het verleden :P
Rustig aan.
pi_110637197
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:51 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar dat noem ik geen ervaring uit het verleden :P
Je gedachten zijn gevormd door ervaringen in het verleden, waardoor je besefte dat het leven je simpelweg niet meer boeit.

Dat, of je bent geboren met een depressie. :P
pi_110637310
Mja, ik weet niet, je kan er eerst mee leven, en later niet meer...

Tis niet dat mijn leven significant anders was eerst... Dus dat mijn gedachten opeens anders zijn kan ik eigenlijk niet echt herleiden aan een gebeurtenis (Maar er was wel een suicide in mijn omgeving van een vriend van me toen er toch wel wat nare gevoelens opdoken, maar dat ligt toch echt achter me nu.)
Rustig aan.
pi_110638236
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:40 schreef Gray het volgende:

[..]

De meeste mensen willen graag een duidelijke oorzaak voor hun klachten aan kunnen wijzen, maar soms is die er gewoon niet. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij TS is maar je kan ook 'gewoon' zonder aanwijsbare oorzaak depressief worden. En als je dan lang genoeg gaat graven en malen over waar het allemaal door zou kunnen komen kun je misschien wel iets aanwijzen (geholpen door het feit dat je, als je depressief bent, meer negatieve en minder positieve herinneringen hebt) maar er hoeft geen duidelijke oorzaak te zijn. Sommige mensen zijn gevoeliger voor een depressie dan anderen, hebben al van zichzelf een soort 'achterstand' in hun serotonine levels bijvoorbeeld waardoor ze makkelijker in een depressie kunnen vallen.

Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat er iets onverwerkts uit het verleden zorgt voor de huidige depressie. Tegenwoordig richten therapieën zich zelfs steeds minder vaak op het opgraven van dergelijke onverwerkte trauma's en dergelijke. Wat niet wegneemt natuurlijk dat sommige mensen er wel bij gebaat zijn een diepgravend onderzoek in hun eigen geest te doen, een oorzaak voor zichzelf aan te wijzen en hier aan te gaan werken en dit uit te praten. Dit kan ook een gevoel van 'aanpakken en bezig zijn' geven wat mensen nodig hebben om uit hun depressie te komen. Maar het is niet noodzakelijkerwijs effectiever dan andere manieren om met je depressie om te gaan die zich meer op het hier-en-nu richten zoals running-therapie of cognitieve gedragstherapie.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_110638706
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:23 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

De meeste mensen willen graag een duidelijke oorzaak voor hun klachten aan kunnen wijzen, maar soms is die er gewoon niet. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij TS is maar je kan ook 'gewoon' zonder aanwijsbare oorzaak depressief worden. En als je dan lang genoeg gaat graven en malen over waar het allemaal door zou kunnen komen kun je misschien wel iets aanwijzen (geholpen door het feit dat je, als je depressief bent, meer negatieve en minder positieve herinneringen hebt) maar er hoeft geen duidelijke oorzaak te zijn. Sommige mensen zijn gevoeliger voor een depressie dan anderen, hebben al van zichzelf een soort 'achterstand' in hun serotonine levels bijvoorbeeld waardoor ze makkelijker in een depressie kunnen vallen.

Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat er iets onverwerkts uit het verleden zorgt voor de huidige depressie. Tegenwoordig richten therapieën zich zelfs steeds minder vaak op het opgraven van dergelijke onverwerkte trauma's en dergelijke. Wat niet wegneemt natuurlijk dat sommige mensen er wel bij gebaat zijn een diepgravend onderzoek in hun eigen geest te doen, een oorzaak voor zichzelf aan te wijzen en hier aan te gaan werken en dit uit te praten. Dit kan ook een gevoel van 'aanpakken en bezig zijn' geven wat mensen nodig hebben om uit hun depressie te komen. Maar het is niet noodzakelijkerwijs effectiever dan andere manieren om met je depressie om te gaan die zich meer op het hier-en-nu richten zoals running-therapie of cognitieve gedragstherapie.
Die serotonine-onzin is echt achterhaald. Hoe kun je jezelf MSc. noemen en dan dat beweren?
pi_110638924
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:23 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dan ben je dus geboren met aanleg voor een depressie. ;)

Die wordt overigens wel getriggerd, door levensverloop en levensstijl. Zelf denk ik dat het een combinatie is van de manier van denken en de stofjes en verbindingen in het brein. Zodanig dat niet (goed) is vast te stellen waar het nou begon.

Wel helpt het soms om je eigen gedachtegang te volgen, waardoor je patronen gaat herkennen. Om het te sturen is wel lastiger dan het te volgen. Je zou het inderdaad kunnen doorbreken met een bepaalde activiteit, zoals sporten of een trucje zoals denken aan leuke herinneringen. Of het gewoon laten en beseffen dat het tijdelijk is.
pi_110638957
quote:
Die wordt overigens wel getriggerd, door levensverloop en levensstijl. Zelf denk ik dat het een combinatie is van de manier van denken en de stofjes en verbindingen in het brein. Zodanig dat niet (goed) is vast te stellen waar het nou begon.
Hier geloof ik zelf ook in..
Rustig aan.
pi_110639443
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:20 schreef Skitzofrenix het volgende:

Wanneer is iets leuk?
pi_110639446
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:37 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Die serotonine-onzin is echt achterhaald. Hoe kun je jezelf MSc. noemen en dan dat beweren?
Dat je jezelf Msc. (in de psychologie, voor alle duidelijkheid) mag noemen betekend helaas niet dat je onfeilbaar bent :P

Het verband weinig serotonine-depressie is idd niet zo simplistisch als ik in mijn post heb geschreven. Serotonine tekorten worden ook genoemd als juist een gevolg van depressie. Feit blijft dat sommige mensen (waardoor dan ook) een genetische aanleg hebben om gevoeliger te zijn voor depressie. Hierdoor kan iets waar andere mensen weinig negatieve gevolgen van zullen ondervinden bij deze mensen een depressie triggeren. Een gevoeligheid voor depressie (en angsten) kan dan ook in een familie zitten (en door de opvoeding natuurlijk nog weer versterkt of afgezwakt worden).
  zondag 22 april 2012 @ 20:56:03 #46
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110647624
quote:

[..]

Hoe doe je dat?
Wat bij mij hielp. was nieuwe dingen ondernemen, dingen doen die ik nog nooit gedaan heb. Dingen uitproberen die ik eerst niet durfde, of dacht dat het niet leuk was. Proberen te denken wat ik vroeger leuk vond om te doen, waar ik vrolijk van werd. Uiteindelijk voel je vanzelf wel waar je energie van krijgt. Maar als je nog midden in je depressie zit kan ik me voorstellen dat je het idee hebt dat je nergens energie van krijgt of niks leuk vind (dat is een symptoon van een depressie) maar als je de tips uitvoert die je hier hebt gekregen met of zonder hulp van psychiater/psycholoog, kan dit bovenste een volgende zet zijn naar jezelf gelukkig voelen.

Als eerst helpt het om dit gevoel te accepteren. Echt, acceptatie scheelt enorm!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
  zondag 22 april 2012 @ 21:14:08 #47
365594 Oohm
quasi nonchalant
pi_110648883
Wat zijn je dromen? fantasieën? Als je er geen hebt doorleven als een zombie tot er een technologische doorbraak komt die al je dromen automatisch laat uitkomen.
pi_110648921
Heb je een vaste relatie en ben je er zeker van dat je geen SOA's hebt dan is het slikken van sperma aan te raden.

Sperma is gezond. Er zitten anti-depressivia in, stoffen die je humeur in positieve zin beïnvloeden, net als in chocolade. Regelmatig een portie sperma slikken draagt bij tot het algehele gevoel van welbevinden
compact en kleverig.
  zondag 22 april 2012 @ 21:18:01 #49
365594 Oohm
quasi nonchalant
pi_110649137
Of push jezelf in een belachelijke situatie.
pi_110649388
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 21:14 schreef JaniesBrownie het volgende:
Heb je een vaste relatie en ben je er zeker van dat je geen SOA's hebt dan is het slikken van sperma aan te raden.

Sperma is gezond. Er zitten anti-depressivia in, stoffen die je humeur in positieve zin beïnvloeden, net als in chocolade. Regelmatig een portie sperma slikken draagt bij tot het algehele gevoel van welbevinden
Mits je vriendje antidepressiva slikt he...
Rustig aan.
pi_110649415
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:18 schreef Oohm het volgende:
Of push jezelf in een belachelijke situatie.
Ik ben totaal niet impulsief. Hack, ik durf soms niet eens initiatief te nemen... Weet niet wat ik mis eigenlijk..
Rustig aan.
pi_110650531
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 21:22 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik ben totaal niet impulsief. Hack, ik durf soms niet eens initiatief te nemen... Weet niet wat ik mis eigenlijk..
Als ik die vraag voor mezelf zou beantwoorden zou ik zeggen: perspectief. Alle mogelijk denkbare gevolgen in een flits aan een daad hangen, waardoor het lijkt alsof je tegen de hele wereld op moet boksen. De kleine overwinningen zijn echter ook belangrijk.

Plus het kijken naar wat je allemaal wil omdat je het niet hebt. Het maakt voor mij vrij direct een wereld van verschil wanneer ik kijk wat ik wel heb. Soms voelt het wel een beetje als liegen tegen jezelf, maar wie zegt dat die andere gedachten kloppen? :)

Uiteindelijk gaat het om wat je wil, en zolang je daar anderen niet bij schaadt moet je je door niets laten tegenhouden. Al helemaal niet door jezelf, want dat is toch eigenlijk gekte! :P

Dan blijft alleen nog over: wat wíl je?
pi_110651314
Ik wil dat ik dingen wil, en dat ik mezelf niet blokkeer als ik wel iets wil...

(Topic kaap van mij wel dit)
Rustig aan.
  maandag 23 april 2012 @ 01:23:54 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110661156
quote:

[..]

Hoe doe je dat?
Ga naar open dagen van sportclubs bij jou in de buurt, praat met vrienden over wat ze leuk vinden (als je vrienden hebt, tenminste, anders praat met familie of collega's of klasgenoten) en lees lokale kranten, daarin worden leuke activiteiten vaak geadverteerd :).
Ik was gisteren bij een golfbaan waar een open dag was met gratis golfclinic, was hartstikke leuk, en als het niet zo duur was was ik daar ook gewoon lessen gaan volgen :).
Een gedicht over Maanvis
  maandag 23 april 2012 @ 02:26:42 #55
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110661967
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 21:14 schreef JaniesBrownie het volgende:

vrouwen, zegt dit voort, zegt dit voort.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')