abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110602944
Ik heb eigenlijk niet echt een sociaal leven waardoor ik nogal op mezelf aangewezen ben. Want kan ik doen om weer gelukkig te worden? Ik probeer om te gaan sporten om uit te gaan maar ik wacht maar op die "doorbraak" maar die komt maar niet.

Ik blijf alles vooral saai en lastig vinden, het doet me gewoon niks meer. Ik heb niet eens zozeer last van een somber gevoel maar meer van geen gevoel/apathy.

Het vervelende is dat ik dreig terug te vallen in me oude gewoontes, wat betekent dat ik dan maar helemaal niet meer ga sporten of dingen buiten de deur ga doen omdat het me toch niets doet.

Wat moet ik nou? gewoon door gaan en hopen dat het lichtje eindelijk weer gaat branden?
pi_110603190
Ga eens naar je dokter toe. Die weet je vast naar een goede maatschappelijk werker of psycholoog door te verwijzen. Deze mensen geven je 10x betere tips dan dat je hier op Fok kunt krijgen.
Ik ben een Tukker
pi_110603475
Veel mooie muziek luisteren en veel zonnen om mee te beginnen.
To see or not to see. That's my answer.
  zaterdag 21 april 2012 @ 19:09:51 #4
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_110603806
Sporten. Minstens 7 uur slapen ('s nachts). Genoeg groente en fruit eten.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_110604606
Leren op zo'n manier om jezelf te geven dat je het leven en alles wat dat te bieden als jezelf wilt gaan beleven.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:07:47 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_110606220
Waarom heb je geen sociale contacten? Dat is namelijk heel belangrijk om gelukkig te voelen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_110606447
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:51 schreef Krekkelens het volgende:
Ga eens naar je dokter toe. Die weet je vast naar een goede maatschappelijk werker of psycholoog door te verwijzen. Deze mensen geven je 10x betere tips dan dat je hier op Fok kunt krijgen.
Dat weet ik niet.
Rustig aan.
pi_110606910
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:07 schreef Keep_Walking het volgende:
Waarom heb je geen sociale contacten? Dat is namelijk heel belangrijk om gelukkig te voelen.
Ik heb een laag zelfbeeld en daardoor nooit echt veel sociale contacten gehad. Nu probeer ik daar verandering in een te brengen maar door mijn lage zelfbeeld en lange tijd zonder sociale contacten ben ik er tevens niet zo goed in.
pi_110607530
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:44 schreef Tiamor het volgende:
Ik heb eigenlijk niet echt een sociaal leven waardoor ik nogal op mezelf aangewezen ben. Want kan ik doen om weer gelukkig te worden? Ik probeer om te gaan sporten om uit te gaan maar ik wacht maar op die "doorbraak" maar die komt maar niet.

Ik blijf alles vooral saai en lastig vinden, het doet me gewoon niks meer. Ik heb niet eens zozeer last van een somber gevoel maar meer van geen gevoel/apathy.

Het vervelende is dat ik dreig terug te vallen in me oude gewoontes, wat betekent dat ik dan maar helemaal niet meer ga sporten of dingen buiten de deur ga doen omdat het me toch niets doet.

Wat moet ik nou? gewoon door gaan en hopen dat het lichtje eindelijk weer gaat branden?
Kip-ei.

Als jij op je gat blijft zitten komt die doorbraak niet. Die moet je zelf forceren en afdwingen.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_110607769
Sporten als je je somber voelt is een goed idee, ook al heb je geen zin om te sporten.
Uit bed terwijl blijft liggen uit narigheid en tegenzin om op te staan is ook een goed idee..
Rustig aan.
pi_110607868
Je eigen gedachtes leren om te zetten, van negatief naar positief en inderdaad dingen ondernemen, dus tegengesteld handelen. Een afspraak met een professional is ook nooit verkeerd.
pi_110607886
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef NietJouwVrouw het volgende:
Je eigen gedachtes leren om te zetten, van negatief naar positief en inderdaad dingen ondernemen, dus tegengesteld handelen. Een afspraak met een professional is ook nooit verkeerd.
Zou je dit verder kunnen uitwerken?
Rustig aan.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:40:39 #13
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110607899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:33 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Kip-ei.

Als jij op je gat blijft zitten komt die doorbraak niet. Die moet je zelf forceren en afdwingen.
Klopt, als je niets doet verandert er idd niets :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:41:31 #14
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110607945
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:37 schreef kingtoppie het volgende:
Sporten als je je somber voelt is een goed idee, ook al heb je geen zin om te sporten.
Uit bed terwijl blijft liggen uit narigheid en tegenzin om op te staan is ook een goed idee..
Dit is helemaal waar! Ik heb ook wel eens geen zin maar later voel ik me toch altijd veel beter als ik het tóch gedaan heb! Oh, en doe dan wel een sociale sport, zoals badminton, tennis, etc :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110608733
Een laag zelfbeeld verander je niet zomaar, dan kun je beter dingen gaan doen waardoor je je beter over jezelf gaat voelen, ik denk niet dat het lage zelfbeeld het probleem is maar meer een gevolg. Al zou je bijvoorbeeld bij het rode kruis gaan om mensen te helpen. Sociale contacten die krijg je dan toch wel automatisch, en je helpt anderen dus een reden om trots op jezelf te zijn.
pi_110608852
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:40 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Zou je dit verder kunnen uitwerken?
Uiteraard.

Tijdens een depressie krijg je erg de neiging niks te doen, lekker in bed te blijven liggen/slapen zodat de dag sneller voorbij gaat. Ook de leuke dingen, zoals verjaardagen, sporten, hobby worden vaak aan de kant geschoven, zoals TS zegt 'omdat het toch allemaal niks doet'.

Maar als je van plan bent iets te doen, en je gaat bij voorbaat al van het negatieve uit, kan het ook bijna niet anders dan dat het zo uitpakt. Je bent wat je denkt, de manier hoe je kijkt maakt hoe je de dingen ziet.
Juist de dingen waar je tegen op ziet moet je gaan doen, bij het leven horen ook minder leuke dingen. De neiging die de depressie je geeft moet je proberen te overwinnen, dus het tegenover gestelde doen van wat je eigenlijk wil vanwege de depressie. Als jij de dingen niet aanpakt, doet niemand het, en kan het alleen maar afglijden. Als jij niet probeert ergens iets positiefs in te zien, kan het ook niet positief worden. En als je denkt 'laat maar, het heeft toch geen nut om te sporten', sta daarbij stil en bedenkt waarom het wel nut heeft (gezondheid, lichaam, vrijetijdsbesteding) en handel daar naar in plaats van naar de negatieve gedachten.

Ook kan het misschien handig zijn naar de kern te kijken (met een professional) om te kijken wat maakt dat je je zo voelt, zit er nog iets dwars, is er iets gebeurd, en daarmee aan het werk gaan.
pi_110609496
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:51 schreef Krekkelens het volgende:
Welnee. Ik loop al 19 jaar bij diverse therapeuten en psychologen en het heeft me geen steek geholpen. Ik heb die mensen nog nooit wat verstandigs horen zeggen.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_110609891
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 21:10 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Welnee. Ik loop al 19 jaar bij diverse therapeuten en psychologen en het heeft me geen steek geholpen. Ik heb die mensen nog nooit wat verstandigs horen zeggen.
I agree ;)
pi_110611696
Kvind het ook niet super boeiend wat ze te vertellen hebben verder :P
Maargoed mijn psycholoog is wel een interessant figuur verder.
Rustig aan.
pi_110615272
De belangrijkste dingen die je zelf kunt doen zijn grotendeels al genoemd:

- een goed dag/nacht ritme; dus op tijd naar bed en ook op een redelijke tijd weer opstaan, en daar tussen zo'n 8 uur proberen te slapen

- gezond eten met voldoende groenten en fruit in de vorm van drie maaltijden per dag op vaste tijden

- voldoende beweging, liefst in de buitenlucht. Sporten is een goede optie, hardlopen is aantoonbaar effectief bij milde/matige depressies maar gewoon fietsen of wandelen kan ook heel goed. Als de situatie het toestaat zou je bijvoorbeeld een hond kunnen nemen of de hond van iemand anders lenen om uit te laten. Dit biedt zowel beweging als regelmaat en een vorm van verplichting waardoor je iets hebt om voor op te staan

- regelmaat, probeer elke dag een schema o.i.d. te maken en te volgen. Niet meteen hele grote dingen opschrijven, maar probeer kleine klusjes en dingen op te schrijven en dan uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn 'opstaan om 8.00 uur', 'een half uur wandelen/fietsen/sporten', 'woonkamer stofzuigen', enzovoorts. Als je dit aan het begin van de dag opschrijft en je er aan probeert te houden geeft dit structuur en houvast

En als je graag meer hulp wilt naast de FOK! experts maar het niet ziet zitten om naar de huisarts of een psycholoog te gaan zijn er ook online programma's die kunnen helpen. Ik weet niet hoe oud je bent maar voor jongeren van -ik geloof- 18 tot 25 jaar is er bv 'grip op je dip', een online programma met huiswerkopdrachten en begeleiding. Er zijn ook boeken die je kan lezen zoals bv 'Voluit Leven' waarmee je zelfstandig aan de slag kunt om meer inzicht te krijgen in je zelf en jou manier van omgaan met je gedachten e.d. Er zijn ook cursussen voor mensen met milde depressieve klachten die je kunt volgen, je kan dat zien als een soort tussenstap tussen niets doen (of FOK! inschakelen) en naar een echte psycholoog gaan. Anyway, ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Groetjes,
Miss_Isis, Msc. (8>
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:13:35 #21
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_110615691
Een huisarts of psycholoog zou best kunnen helpen, maar dan moet je er zelf helemaal voor open staan en ook erg graag willen werken aan je eigen problemen. En dat is nou vaak het lastigste.

Maar dat geldt ook voor advies wat hier gegeven wordt. Je moet het wel willen opvolgen en willen proberen, anders kom je er sowieso nergens mee. Dus eigenlijk mijn tip gewoon: Ga er wat aan doen. Maakt niet uit wat, verzet je tegen je apathie anders wordt het alleen maar erger.
WFPB!
  zaterdag 21 april 2012 @ 23:20:50 #22
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_110616021
Wat bij mij erg geholpen heeft;

- Structuur; Op vaste tijden eten, slapen, werken, hobbie's uit oefenen etc. Dan weet je waar je aan toe bent, geeft je rust en zekerheid en zorgt voor een goed dag en nacht ritme

- Onderzoeken wat ik leuk om te doen vind, nieuwe hobby's uit oefenen, nieuwe dingen proberen, een doel in het leven vinden, dus dingen/doelen bedenken die je nog wilt halen in het leven

- Negatieve gedachtes om proberen te zetten in positieve.

- Accepteren dat je je nu zo voelt, en je je zo mag voelen. Dat geeft een hoop rust en acceptatie is het begin van verandering.

Als het niet lukt om jezelf uit deze depressie te halen, is het een goed idee om bij je huisarts langs te gaan, die zal je doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater. Daar kunnen ze je verder mee helpen.

Sterkte!!!
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_110616254
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:21 schreef Tiamor het volgende:

[..]

Ik heb een laag zelfbeeld en daardoor nooit echt veel sociale contacten gehad. Nu probeer ik daar verandering in een te brengen maar door mijn lage zelfbeeld en lange tijd zonder sociale contacten ben ik er tevens niet zo goed in.
Waardoor is je zelfbeeld zo laag? Als er een specifieke oorzaak is ligt daar misschien een manier om de depressieve gevoelens te doen afnemen. Door aan je zelfbeeld te werken.
pi_110616311
Laat je in ieder geval geen pillen aanpraten, dat is allemaal rotzooi.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_110616341
Een wandeling in de natuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')