Ja, ik wil het ook pas met 12 weken vertellen. Na de termijnecho, waarbij hopelijk alles goed is.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:23 schreef Wolken het volgende:
Nogmaals, ze mogen het je niet vragen, ook niet indirect. Al heb je ze er wel tussen zitten.
Het is aan jou de keuze: Zeg je na 12 weken als je nog in de proefperiode zit met de kans dat je per direct er weer uit ligt of de werkgever je eerlijkheid waardeert en je na je zwangerschap een part-time aanstelling mag krijgen, of je houdt het voor je tot je proefperiode voorbij is waarna je je contract uit kan dienen maar niet hoeft te rekenen op een 2de overeenkomst.
Als je zwanger uit dienst gaat ( waar we dan vanuit gaan ) zal het UWV je verlof volledig overnemen.
Dankjewelquote:Op zaterdag 21 april 2012 20:26 schreef Wolken het volgende:
Tuurlijk, daar heb je ook recht op! Maar ik vind ook dat de werkgever het recht heeft op die eerlijkheid. Ik wens je iig heel veel geluk met de kleine
Waarom?quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:30 schreef kingtoppie het volgende:
8 weken is te vroeg om iets te zeggen omdat het zo privé is zegmaar omdat er vanalles nog fout kan gaan.
Maar je zou wel kunnen opperen dat je een kinderwens hebt bijvoorbeeld?
Maar verlies de kant van de werkgever niet uit het oog, dat is wel zo eerlijk.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:32 schreef Wolken het volgende:
Maar nogmaals, het is een hele lastige situatie en ik snap het ook wel als je het niet verteld.
Omdat een werknemer-werkgever relatie gebaseerd is op vertrouwen etc etc, en dit wat dat betreft niet echt een fatsoenlijke start is? Like it or not, zwanger personeel geeft soms echt wel strubbelingen met de bedrijfsvoering, ondanks alle mooie verhalen, emoties en wetten & regels.quote:
Anders zou dit de werkelijkheid niet zijn:quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Omdat een werknemer-werkgever relatie gebaseerd is op vertrouwen etc etc, en dit wat dat betreft niet echt een fatsoenlijke start is? Like it or not, zwanger personeel geeft soms echt wel strubbelingen met de bedrijfsvoering, ondanks alle mooie verhalen, emoties en wetten & regels.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:21 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als het werkelijkwaar niks zou uitmaken voor een werkgever zou hij geen reden hebben om je niet aan te nemen en zou jij niet moeilijk doen over dit punt.
Ja dat is mogelijk. Maar dat wil ik niet. Ik zit in een positie dat ik niet hoef te werken, maar wíl werken. Ik krijg dan ook geen uitkering of wat dan ook.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:49 schreef djedz het volgende:
Overigens bedoel ik het niet vervelend. Misschien heb je er wat aan in de toekomst. Zelf heb ik ook een tijd zonder werk gezeten en toen bleek dat ondanks dat ik het werk misschien wel aan kon ik er niet de juiste papieren voor had. Dus dan maar iets lager beginnen.
Dat bedoel ikquote:Op zaterdag 21 april 2012 20:51 schreef Wolken het volgende:
Seizoenswerk op een vakantiepark. Ik kan me niet indenken dat het om een hele hoge functie gaat. No offence TS!
Na alles wat ik gezegt heb vind je NOG dat IK fout zit?? Vertel!quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:52 schreef junkiexp het volgende:
Je weet gewoon dat je fout zit, ik mag hopen dat ze je contract niet verlengen als je wordt aangenomen.
Uit de zak van het UWV.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Omdat mevrouw op een gegeven moment met (doorbetaald) verlof moet, wat uit de zak van de werkgever moet komen (in crisistijd).
Sorry, er waren nog meer pagina's.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:53 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Na alles wat ik gezegt heb vind je NOG dat IK fout zit?? Vertel!
Mijn reactie kwam uit deze zin.quote:Welke werkgever neemt nou een zwangere in dienst? Dat kost alleen maar geld
Was ik 12 weken+ zwanger geweest, ja dan had ik dat netjes gemeld. Nu niet uiteraard.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:57 schreef djedz het volgende:
Als je in de positie zit dat je niet hoeft werken, maar je wilt wel de kansen vergroten dat je aangenomen wordt, kan je toch aangeven dat op het moment dat je zwangerschapsverlof krijgt dat je dat voor je eigen rekening neemt?
@Wolken
Nu begint de noodt natuurlijk hoger te worden. Eerst solliciteer je op functies boven je eigen niveau of op eigen niveau zonder de juiste papieren. En vervolgens word je zwanger en moet je je eisen wat omlaag stellen.
Ja.... dat moet je uiterlijk 3 weken voor de ingang van je zwangerschapsverlof melden, dus dan ben je maximaal 33 weken zwanger.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:57 schreef Yreal het volgende:
Laat zwangerschap nou net het enige zijn dat je wel moet vertellen
Edit : omdat ze daar geld voor krijgen van het uvw !!
Ehm, ik begrijp het wel, maar vind toch dat je het voor je een contract tekent zou moeten zeggen. Je gaat straks een lange tijd met verlof op zijn kosten, dus tsja. Als je nou zwanger wordt in het begin van je contract snap ik het nog, maar het is nu toch al tredelijk duidelijk. Met een jaarcontract betekent het concreet dat je van dat jaar maar 8 maanden gaat werken.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:55 schreef Poesopstokje het volgende:
Tjongejonge.. wat een reacties weer..![]()
Ik lees vanavond wel weer verder, hier heb ik ook niks aan! Beetje begrip is niet zo erg toch?
Heb je het hele topic doorgelezen?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ehm, ik begrijp het wel, maar vind toch dat je het voor je een contract tekent zou moeten zeggen. Je gaat straks een lange tijd met verlof op zijn kosten, dus tsja. Als je nou zwanger wordt in het begin van je contract snap ik het nog, maar het is nu toch al tredelijk duidelijk. Met een jaarcontract betekent het concreet dat je van dat jaar maar 8 maanden gaat werken.
Dankjewel!quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:37 schreef Peter het volgende:
TS heeft helemaal gelijk.
Juist om vrouwen een eerlijke kans te gunnen mag een werkgever niet vragen aan een sollicitant of ze zwanger is of zwanger wil worden. De sollicitant hoeft dit ook net te melden of op een vraag te antwoorden.
Dat TS dit zo aanpakt is dus ook helemaal volgens de regels en prima.
Op wiens kosten?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ehm, ik begrijp het wel, maar vind toch dat je het voor je een contract tekent zou moeten zeggen. Je gaat straks een lange tijd met verlof op zijn kosten, dus tsja. Als je nou zwanger wordt in het begin van je contract snap ik het nog, maar het is nu toch al tredelijk duidelijk. Met een jaarcontract betekent het concreet dat je van dat jaar maar 8 maanden gaat werken.
Veel plezier met je nieuwe baan ( als je wordt aangenomenquote:Op zaterdag 21 april 2012 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dankjewel!
Wat mij betreft is het nu wel klaar zo.
Dat was het al heel lang geleden toch?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dankjewel!
Wat mij betreft is het nu wel klaar zo.
ze staat volledig in haar recht. Maar de zaken worden pas weer enigzins eerlijk als mannen ook een fatsoenlijk vaderschapsverlof krijgen. Dan is er meteen geen gezeik meer over vrouwen en mindere kansen op banen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:43 schreef Lienekien het volgende:
Hebben de kortzichtige eikels in dit topic nou eindelijk door dat de werkgever niet opdraait voor de kosten?
Schandalig dat jullie deze vrouw een schuldgevoel proberen aan te praten. Ze staat volledig in haar recht. Van misbruik is volstrekt geen sprake.
Dat is zo lekker makkelijk gedacht hè, als man... die toch niet zwanger kan worden.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
ze staat volledig in haar recht. Maar de zaken worden pas weer enigzins eerlijk als mannen ook een fatsoenlijk vaderschapsverlof krijgen. Dan is er meteen geen gezeik meer over vrouwen en mindere kansen op banen.
Toch vind ik alsnog dat je zoiets gewoon moet vertellen, kans is groot dat anders de relatie meteen grondig verstoord is.
Veel jonge vrouwen die een relatie hebben worden al achtergesteld bij mannelijke sollicitanten. Juist vanwege het zwangerschapsrisico.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is zo lekker makkelijk gedacht hè, als man... die toch niet zwanger kan worden.
99 van de 100 werkgevers zouden de sollicitant vervolgens niet aannemen.
De wet is daar niet voor niets heel duidelijk in, je hoeft het niet te vertellen.
Yup, de enige oplossing is man en vrouw beiden even lang ouderschapverlof te geven.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:54 schreef Peter het volgende:
[..]
Veel jonge vrouwen die een relatie hebben worden al achtergesteld bij mannelijke sollicitanten. Juist vanwege het zwangerschapsrisico.
Jij lijkt te denken dat zwangerschapsverlof een of andere luxe verlof voor de lol is ofzo?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yup, de enige oplossing is man en vrouw beiden even lang ouderschapverlof te geven.
Leandra... Je reageert erg fel vind ik.quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij lijkt te denken dat zwangerschapsverlof een of andere luxe verlof voor de lol is ofzo?
En jij denkt dat je keihard moet werken op het moment dat je zwangerschapsverlof hebt?quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij lijkt te denken dat zwangerschapsverlof een of andere luxe verlof voor de lol is ofzo?
Ja, simpelweg iets oppakken van de grond gaat al snel niet meer voor een zwangere vrouw. Alles duurt langer + men moet wennen aan het kind, dat het iets van jezelf is, dat je het straks in je handen gaat hebben..quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:04 schreef djedz het volgende:
[..]
En jij denkt dat je keihard moet werken op het moment dat je zwangerschapsverlof hebt?
Nee, ik lig met jou over een hoop omdat je denkt dat je recht hebt om je baas helemaal uit het oog te verliezen...quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:15 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Ja ^%%# ik zeg toch de hele avond al hetzelfde?? Waar heb jij last van?
Ik heb zelf een dochter en ben bij de hele zwangerschap geweest van mij vriendin. Mij hoef je niet te vertellen dat bepaalde dingen zwaar worden maar om nou te zeggen dat je x aantal maanden vrij moet hebben omdat je geen paperclip meer van de grond kan pakken is de grootste onzin die er is.quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:13 schreef Peter het volgende:
[..]
Ja, simpelweg iets oppakken van de grond gaat al snel niet meer voor een zwangere vrouw. Alles duurt langer + men moet wennen aan het kind, dat het iets van jezelf is, dat je het straks in je handen gaat hebben..
Succes met je zwangerschap en je nieuwe baan (mocht je aangenomen worden). En veel plezier van de kleine <3quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:19 schreef Poesopstokje het volgende:
Zo is dat niet bedoeld natuurlijk, en dat heb ik later ook wel duidelijk gemaakt.
Dus de discussie is nu wel klaar lijkt mij.
Ik ga niet meer reageren.
Iedereen bedankt
Voor de bevalling heb je 4 tot 6 weken vrij, dan ben je dus al niet meer op je fitst, daarna heb je 10 tot 12 weken vrij, en dat is niet alleen maar om de moeder fysiek te laten herstellen van de bevalling, maar ook omdat het voor de binding tussen moeder en kind belangrijk is dat er een band opgebouwd kan worden.quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:20 schreef djedz het volgende:
[..]
Ik heb zelf een dochter en ben bij de hele zwangerschap geweest van mij vriendin. Mij hoef je niet te vertellen dat bepaalde dingen zwaar worden maar om nou te zeggen dat je x aantal maanden vrij moet hebben omdat je geen paperclip meer van de grond kan pakken is de grootste onzin die er is.
Doe eens een beetje rustig. Zie het eens van de andere kant..quote:Op zaterdag 21 april 2012 21:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zwangerschap kost de werkgever niets.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:53 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Omdat mevrouw op een gegeven moment met (doorbetaald) verlof moet, wat uit de zak van de werkgever moet komen (in crisistijd). Ook kan je terwijl je zwanger bent niet zwaar sjouwen dus zal ze ander werk moeten krijgen. Dát is schandalig
Zwangerschapsuitkeringquote:Op zaterdag 21 april 2012 19:20 schreef Zamorak het volgende:
[..]
http://www.uwv.nl/Werkgev(...)_een_kind/index.aspx
De werkgever krijgt een zwangerschapsuitkering (soort vergoeding) en betaalt jouw loon dus lekker door. Fijn he?
Ook de extra inspanningen die collega's extra mogen doen, of zelfs moeten als er iets niet helemaal jofel gaat tijdens/ na de zwangerschap? Als onderdeel van een groep kassières of secretaresses is die afwezigheid zo op te vangen, dus dat zal in dit geval wel loslopen, maar als het om wat meer vakinhoudelijke beroepen gaat, is dat soms geen sinecure kan ik je zeggen als enige man in een team van 3 GIS-adviseurs, waarvan de andere 2 moeders zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 09:06 schreef klipper het volgende:
[..]
Zwangerschap kost de werkgever niets.
Alles wat zwanger gerelateerd is valt onder het UWV.
Nee, als je WW ontvangt (of een beperkte periode na afloop van een WW-termijn) heb je recht op een vergoeding, maar het is niet zo dat iedere zwangere een vergoeding krijgt.quote:Op zondag 22 april 2012 00:02 schreef Aloria het volgende:
Je weet ook als je geen werk hebt en je bent zwanger dan je een zwangerschapsvergoeding krijgt bij het UWV !
Misschien is dat iets beter, anders moet je straks bij de andere werk gaan zeggen dat je hebt verzwegen dat je zwanger was en daarom je half jaar contract niet verlengt is.... Hja leuk bgin van een gesprek
Dat klopt, maar niet voor de werkgever.... De loonkosten krijgt de werkgever vergoed van het UWVquote:Op zaterdag 21 april 2012 18:49 schreef Poesopstokje het volgende:
Houden ja, maar niet aannemen! Welke werkgever neemt nou een zwangere in dienst? Dat kost alleen maar geld..
Ach gut, ben je bang dat je moe wordt?quote:Op zondag 22 april 2012 11:24 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ook de extra inspanningen die collega's extra mogen doen, of zelfs moeten als er iets niet helemaal jofel gaat tijdens/ na de zwangerschap? Als onderdeel van een groep kassières of secretaresses is die afwezigheid zo op te vangen, dus dat zal in dit geval wel loslopen, maar als het om wat meer vakinhoudelijke beroepen gaat, is dat soms geen sinecure kan ik je zeggen als enige man in een team van 3 GIS-adviseurs, waarvan de andere 2 moeders zijn.
Je weet zelf ook dat dit een beetje onzin is...quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:21 schreef Leandra het volgende:
We gaan er in NL vanuit dat een ouder het beste voor zijn/haar kind wil, en dat is borstvoeding, dat kost degene die de voeding geeft dus zeker de eerste maanden nogal wat tijd, energie en vooral nachtrust.
Maar ik begrijp dat het zwangerschapsverlof an sich geen probleem is, maar vooral het feit dat mannen er geen recht op hebben, en dan liefst ook nog eens net zo lang...
Van mij mogen jullie, nadat je eerst even een grapefruit uitgeperst hebt.
En dat ga ik ook doenquote:Op zondag 22 april 2012 13:37 schreef kingtoppie het volgende:
Als het werkelijk waar geen probleem is voor een werkgever zou je het gewoon kunnen vertellen na 3 maanden.
Ja, niet meer...quote:Op zondag 22 april 2012 14:00 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
En dat ga ik ook doen
Maar jij hamert erop dat ik het al vertel vóór aanvang van mijn dienstverband.
Als ik het nu allemaal goed begrijp is er dus helemaal geen probleem. Ik kan gewoon werken, eventueel langer dan dat half jaar, en mijn werkgever maakt geen ''verlies'' op mij. Win-win.
Waar haal je dat uit dan?quote:Op zondag 22 april 2012 14:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja, niet meer...
Leandra zei dat het allemaal onzeker is tot die 3 maanden en dan vind ik het inderdaad voorbarig om te melden dat je zwanger bent..... Maar die keuze die mag jij geheel zelf maken, daar bemoei ik me niet mee..
Na die 3 maanden daarentegen vind ik wel dat je iemand als je baas op de hoogte moet stellen...
Ik brak er meer over dat jij je baas helemaal uit het oog aan het verliezen was.
Tja, maar zo werkt het tegenwoordig wel. Vooral bij een ''voor jou 10 anderen'' baan.quote:Op zondag 22 april 2012 14:11 schreef kingtoppie het volgende:
Dat haalde ik eruit dat jij het eerlijk vond om je baas niks te vertellen ''omdat je anders geen baan krijgt''
Nee dat maakt het niet eerlijk om je baas niks te vertellen... Wellicht wel de enige optie, maar dat maakt het nog niet goed of eerlijk.
Je hoeft dit niet te melden, de werkgever mag ook niet vragen of je zwanger bent of niet. Dit zou namelijk discriminatie zijn. Als je een aanbod krijgt voor de baan dan ben jij blijkbaar de meest geschikte kandidaat of je nou zwanger bent of niet. Het arbeidsrecht biedt voldoende bescherming dat zwangere vrouwen zich geen zorgen hoeven te maken over hun baan.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:40 schreef Poesopstokje het volgende:
Hoi!
Ik heb vandaag een (algemene) sollicitatiebijeenkomst gehad, en de kans zit er dik in dat ik volgende week een contract mag ondertekenen.
Nu heb ik uiteraard niet verteld dat ik zwanger ben (8 en half week), aangezien ik anders wel kan fluiten naar die baan.
Nu;
Wanneer moet ik het gaan vertellen? Het gaat soms om redelijk zwaar werk (veel lopen etc), en mocht dat nou niet gaan met mijn zwangerschap dan zou ik wel graag passend werk willen hebben.
Ook zit ik met de zwangerschapsverlof. Stel ik krijg een half jaar contract, dan heb ik de laatste maand recht op verlof, dat is in oktober. Mocht mijn contract niet verlengd worden, hoe komt dat dan met de resterende weken? Wie betaald dat?
Alvast bedankt!
na elke 4,5 uur 0,5 uur pauze is volgens mij het wettelijke minumum.quote:Op zondag 22 april 2012 14:22 schreef Pap89 het volgende:
Btw, mijn vrouw zit nu met zwangerschapsverlof thuis.
Example: Ze heeft verlof tot eind Juni, maar haar contract verloopt (half jaar contract) begin/midden juni.
Kun je het maken om het contract niet te laten verlengen en een andere baan te gaan zoeken?
Reden hiervoor: Pompstationkassamevrouwtje: 8 uur werk: 0uur pauze.
Ze deed het om iig te kunnen werken, maar zo met een kind, is dat natuurlijk gewoon "barbarisch".
Want je hebt toch altijd recht op pauze?
Nee hoor...quote:Op zondag 22 april 2012 12:56 schreef klipper het volgende:
[..]
Ach gut, ben je bang dat je moe wordt?
Het is aan de werkgever om voor vervanging te zorgen, dus ga klagen bij je werkgever en niet bij de moeder.
Zolang het niet boven het maximum dagloon uitkomt kost het de werkgever niets, en kan hij dus zonder extra kosten een tijdelijke kracht aannemen die de taken van de moeder gedurende die periode overneemt.
Ik denk dat beide partijen door schade en schande wijs zijn geworden. Er zijn ook vrouwen die hun kinderen als excuus voor zo ongeveer alles gebruiken, en de werkgever op de nek springen als die er ook maar over durft te beginnen. Mijn vader had ook ooit zo'n secretaresse op de zaak, daar was gewoon geen land mee te bezeilen. Gek genoeg waren haar kinderen bijna altijd ziek in een schoolvakantie, en zij trouwens zelf ook. Die is uiteindelijk om een andere reden door hem ontslagen, en iedereen was blij dat ze weg was. Aan de andere kant, een andere secretaresse heeft hij nu, ~20 jaar na dato, nog steeds contact mee. Die nam haar kleine een keer mee naar de zaak omdat ze geen oppas kon krijgen, deed niemand moeilijk over. En dat was nog voordat alle huidige regels in werking waren getreden.quote:Op zondag 22 april 2012 16:50 schreef Franknfurter het volgende:
Gadverdamme, al die reacties hier van mensen die het beste voorhebben met de werkgever. Er is een reden dat ze van de wet er niet naar mogen vragen: blijkbaar is het daardoor te vaak misgegaan. Dan ga je mij niet vertellen dat een relatie met je werkgever gebaseerd is op vertrouwen.
Ik ben hartstikke blij dat TS een baby krijgt, hiermee doet ze waarschijnlijk meer voor de maatschappij dan de werkgever. Haar kind zorgt later ook voor jullie inkomen, en misschien ook wel voor banen.
TS, veel succes met je zwangerschap én je baan. Geniet van allebei
jammer, want ook dit soort gevallen, die het doodleuk niet melden en vervolgens op kosten van de belasting betaler niet gaan werken worden er ook door "beschermd"quote:Op zondag 22 april 2012 14:39 schreef ASR.N het volgende:
[..]
Je hoeft dit niet te melden, de werkgever mag ook niet vragen of je zwanger bent of niet. Dit zou namelijk discriminatie zijn. Als je een aanbod krijgt voor de baan dan ben jij blijkbaar de meest geschikte kandidaat of je nou zwanger bent of niet. Het arbeidsrecht biedt voldoende bescherming dat zwangere vrouwen zich geen zorgen hoeven te maken over hun baan.
En in die eigen tijd leefde je van de lucht? Je profiteerde niet van salaris man of uitkering? Je hebt het helemaal zelf gedaan in je hutje met je knollentuintje? Geld was geen issue begrijp ik?quote:Ik ben zelf vrouw, ik werk en ben moeder van twee kinderen, maar ik vind het toch niet zo netjes van TS om niet te zeggen dat ze zwanger is. Heb mijn kinderen trouwens "in eigen tijd" gekregen.
Nee. Ik heb bij de eerste ontslag genomen en geleefd van mijn spaargeld en van een deel van het salaris van mijn man. Het tweede kind kreeg ik toen ik thuis was om voor de eerste te zorgen. Nu werk ik weer voltijd en ben in de positie om mensen in dienst te nemen.. Bij mij zou het melden van een zwangerschap direct na de proeftijd trouwens een reden zijn om het contract niet te verlengen. Terwijl ik wel iemand zou aannemen die tijdens de sollicitatieprocedure eerlijk zegt dat ze zwanger is. Mits ze goed is natuurlijk. Liever een jonge moeder met verantwoordelijkheidsgevoel dan een door testosteron gedreven jonge man.quote:Op zondag 22 april 2012 17:25 schreef delpit het volgende:
[..]
En in die eigen tijd leefde je van de lucht? Je profiteerde niet van salaris man of uitkering? Je hebt het helemaal zelf gedaan in je hutje met je knollentuintje? Geld was geen issue begrijp ik?
Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat bij 99 van de 100 werkgevers de regel is: zwanger=geen baan aanbieden. Dus waarom die nadruk op netjes? Netjes wordt niet beloond, netjes wordt bestraft! Dus simpel gezegd, netjes is gewoon hypocriet gelul.
Als je voldoende ervaring voor de baan zou hebben, je competenties/karakter/opleiding aansluiten bij het functieprofiel, je goed in het team past, je salariseisen reeel zijn en ik een openstaande vacature zou hebben welquote:Op zondag 22 april 2012 17:33 schreef kingtoppie het volgende:
Ik ben een door testosteron gedreven jonge man met verantwoordelijkheidsgevoel. Ben ik aangenomen?
Dat is reuze nobel allemaal, maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. En daarom zegt TS nu nog niks, maar zegt ze het voor het einde van de proeftijd wel.quote:Op zondag 22 april 2012 17:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nee. Ik heb bij de eerste ontslag genomen en geleefd van mijn spaargeld en van een deel van het salaris van mijn man. Het tweede kind kreeg ik toen ik thuis was om voor de eerste te zorgen. Nu werk ik weer voltijd en ben in de positie om mensen in dienst te nemen.. Bij mij zou het melden van een zwangerschap direct na de proeftijd trouwens een reden zijn om het contract niet te verlengen. Terwijl ik wel iemand zou aannemen die tijdens de sollicitatieprocedure eerlijk zegt dat ze zwanger is. Mits ze goed is natuurlijk. Liever een jonge moeder met verantwoordelijkheidsgevoel dan een door testosteron gedreven jonge man.
Goed, nu zit jij niet in mijn positie. Maar zou jij het vertellen met 8 weken? Ook als je weet dat je daarna zo goed als zeker (in mijn geval dan hè) niet wordt aangenomen?quote:Op zondag 22 april 2012 17:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nee. Ik heb bij de eerste ontslag genomen en geleefd van mijn spaargeld en van een deel van het salaris van mijn man. Het tweede kind kreeg ik toen ik thuis was om voor de eerste te zorgen. Nu werk ik weer voltijd en ben in de positie om mensen in dienst te nemen.. Bij mij zou het melden van een zwangerschap direct na de proeftijd trouwens een reden zijn om het contract niet te verlengen. Terwijl ik wel iemand zou aannemen die tijdens de sollicitatieprocedure eerlijk zegt dat ze zwanger is. Mits ze goed is natuurlijk. Liever een jonge moeder met verantwoordelijkheidsgevoel dan een door testosteron gedreven jonge man.
Hoe weet jij dat nou? Ben jij een van mijn medewerkers dan?quote:Op zondag 22 april 2012 17:59 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Dat is reuze nobel allemaal, maar zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. En daarom zegt TS nu nog niks, maar zegt ze het voor het einde van de proeftijd wel.
Daarnaast is ze nog maar 8 weken, het is hoe dan ook nog te vroeg om het te vertellen
Dat je iets verzwijgt wat je functioneren kan beinvloeden. Als je echt goed bent maakt het niet uit, als je zwangerschap je productiviteit gaat beinvloeden zou ik me wel genaaid voelen als werkgever.quote:Op zondag 22 april 2012 17:59 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Goed, nu zit jij niet in mijn positie. Maar zou jij het vertellen met 8 weken? Ook als je weet dat je daarna zo goed als zeker (in mijn geval dan hè) niet wordt aangenomen?
In mijn geval is de werkgever absoluut niet de dupe van mijn zwangerschap, aangezien er zo een nieuwe kan worden ingewerkt. Aan personeel geen gebrek. Ook wordt mijn verlof door het UWV betaald, zoals bij élke zwangere.
Dus wat is er nu niet netjes aan?
Nou dat valt wel mee. Het is een groot bedrijf, en ik kan straks overal worden ingezet. Dat ik misschien niet veel kan tillen en/of lopen, daar is wel een oplossing voor.quote:Op zondag 22 april 2012 18:01 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat je iets verzwijgt wat je functioneren kan beinvloeden. Als je echt goed bent maakt het niet uit, als je zwangerschap je productiviteit gaat beinvloeden zou ik me wel genaaid voelen als werkgever.
Nouja, als jij het voor jezelf kunt verantwoorden moet je het vooral niet vertellen.quote:Op zondag 22 april 2012 18:03 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Nou dat valt wel mee. Het is een groot bedrijf, en ik kan straks overal worden ingezet. Dat ik misschien niet veel kan tillen en/of lopen, daar is wel een oplossing voor.
Ik solliciteer niet naar een functie als bouwvakker, waarbij ik wéét dat ik het werk straks niet kan uitvoeren.
Dus jij hebt het liefste werkneemsters die NIET zwanger worden, en geen kinderen hebben?quote:Op zondag 22 april 2012 18:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nouja, als jij het voor jezelf kunt verantwoorden moet je het vooral niet vertellen.
En begrijp me niet verkeerd: ik begrijp je wel, maar ik begrijp de werkgever ook.
Er zijn ook vrouwen bij wie het allemaal wel probleemloos loopt. Sorry hoor, dat het mij wel lukt zonder dat man, kinderen, werkgever en ikzelf er onder lijden. Alleen voor vrienden en huishouden is weinig ruimte. De rest levert bij mij geen problemen op.quote:Op zondag 22 april 2012 18:04 schreef Troeta het volgende:
poehee, je kinderen in je eigen tijd gekregen. En nu veroordeel je iedereen maar die het anders doet?
Ik weet niet of je het door hebt, maar niet iedereen heeft spaargeld of kan zonder werk zitten.
Vrouwen moeten tegenwoordig nou eenmaal werken, rekeningen zijn duur en kinderen baren doe je niet even in een pauze, dus er zijn regelingen voor.
Als ik in deze baan niet verder had willen gaan had ik het ook niet eens in mijn proeftijd verteld. Werkgevers behandelen werknemers namelijk ook niet eerlijk, als je maar een klein beetje buiten de boot valt omdat je een sterfgeval hebt, een chronische ziekte of heel normaal een kindje wil worden contracten al niet verlengd.
Vaste contracten worden ook bijna nergens meer gegeven, dus je kan jarenlang je best doen en je kinderwens uitstellen en dan kan je alsnog op zoek naar een nieuwe baan.
En dan? Eerlijk vertellen dat je kinderen hebt? Vinden werkgevers ook lastig, want als het kindje een keer ziek is moet er ook wat geregeld worden. En ze willen altijd vrij in de schoolvakanties.
of nog erger, misschien willen ze wel part time werken, het liefst zodat ze de kinderen naar school kunnen brengen en halen.
Weet je, laat mij maar thuis moederen hoor, ik vind het niet erg, wil werkgevers niet tot last zijn, maar wie betaald mijn rekeningen dan?
Ik heb het liefst moeders of iets oudere mannen met een gezin. Of beter gezegd: mensen met verantwoordelijkheidsgevoel die iets van hun baan willen maken en niet binnen een paar jaar van job veranderen. Mag ook best parttime. graag zelfs.quote:Op zondag 22 april 2012 18:06 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Dus jij hebt het liefste werkneemsters die NIET zwanger worden, en geen kinderen hebben?
Wat is het verschil met mij dan?quote:Op zondag 22 april 2012 18:07 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb het liefst moeders of iets oudere mannen. Of beter gezegd: mensen met verantwoordelijkheidsgevoel die iets van hun baan willen maken en niet binnen een paar jaar van job veranderen. Mag ook best parttime. graag zelfs.
Dat ik het niet van verantwoordelijkheidsgevoel vind getuigen dat je niet vertelt dat je zwanger bent. Maar dat is mijn mening, en geen waarheid ofzo.quote:Op zondag 22 april 2012 18:08 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Wat is het verschil met mij dan?
quote:Op zondag 22 april 2012 18:09 schreef Troeta het volgende:
Waarom heeft zij geen verantwoordelijkheidsgevoel?
Zij moet werken, er moet geld binnen komen, vooral nu ze zwanger is. Als vertellen dat ze zwanger is er voor zorgt dat ze die baan niet krijgt, is dat dan eerlijk tegenover haar kindje en haar man?
Net wat je zegt, ze lopen altijd een ''risico''. Ik had volgende week ook zwanger kunnen raken.quote:Op zondag 22 april 2012 18:10 schreef Tinkepink het volgende:
Ik vind het niet van verantworodelijkheidsgevoel richting werkgever getuigen. WErkgever loopt namelijk altijd een risico als er nieuw personeel wordt aangenomen.
Maar nogmaals, als TS het voor zichzelf kan verantwoorden moet ze het verzwijgen.
We komen niet allemaal bij jou solliciteren toch?quote:Op zondag 22 april 2012 17:59 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat nou? Ben jij een van mijn medewerkers dan?
Echt schandalig vind ik dit.. Maargoed.quote:Op zondag 22 april 2012 19:18 schreef jenna83 het volgende:
Ik weet nog dat ik 6 jaar geleden had gesolliciteerd bij de Makro als kassiere. Ik werd aangenomen. een week later bleek ik zwanger van mijn oudste zoon. Ik heb het toen eerlijk verteld en werd dezelfde dag nog weg gestuurd, omdat ze daar niks van wilde weten....
Het is over het algemeen gewoon zo dat je niet aangenomen wordt als je zwanger bent. Daarom begrijp ik TS`zeker wel, want dat zou dus betekenen dat ze niet meer ergens kan werken nu ze zwanger is.
Wat ik dan niet zo goed begrijp is dat TS kiest voor seizoenswerk. Een administratief tijdelijk baantje was dan beter geweest.
Het is een lastige situatie. Ik denk wel dat je dan geen verlenging krijgt van je contract als je nu later verteld dat je zwanger bent. Ik zou wel zeggen dat je het op het moment van solliciteren nog niet wist. Dit om scheven gezichten te besparen.
Hahahaha, een zwangere bouwvakker....Het beeld wat ik erbij voor ogen heb...quote:Ik solliciteer niet naar een functie als bouwvakker, waarbij ik wéét dat ik het werk straks niet kan uitvoeren.
Het schetst een ánder deel van de vergelijking, eentje waar (aanstaande) moeders misschien niet, of liever niet, over willen denken..quote:Op zondag 22 april 2012 19:20 schreef jenna83 het volgende:
En wat ik zo jammer vind aan FOK is dat er een aantal leden rondlopen (waarbij ik vermoed dat het mannen zijn) heel veroordelend kunnen reageren. Terwijl dat helemaal niet helpend is voor diegene die het topic opent. Vaak zie ik dat er daardoor verhitte discussies ontstaan.
Dit vind ik jammer. Elkaar genadeloos veroordelen via internet is natuurlijk makkelijk.
Als je op mij doelt, ik ben een vrouw.quote:Op zondag 22 april 2012 19:20 schreef jenna83 het volgende:
En wat ik zo jammer vind aan FOK is dat er een aantal leden rondlopen (waarbij ik vermoed dat het mannen zijn) heel veroordelend kunnen reageren. Terwijl dat helemaal niet helpend is voor diegene die het topic opent. Vaak zie ik dat er daardoor verhitte discussies ontstaan.
Dit vind ik jammer. Elkaar genadeloos veroordelen via internet is natuurlijk makkelijk.
Triest dat het zo moet inderdaad..quote:Op zondag 22 april 2012 19:18 schreef jenna83 het volgende:
Ik weet nog dat ik 6 jaar geleden had gesolliciteerd bij de Makro als kassiere. Ik werd aangenomen. een week later bleek ik zwanger van mijn oudste zoon. Ik heb het toen eerlijk verteld en werd dezelfde dag nog weg gestuurd, omdat ze daar niks van wilde weten....
Het is over het algemeen gewoon zo dat je niet aangenomen wordt als je zwanger bent. Daarom begrijp ik TS`zeker wel, want dat zou dus betekenen dat ze niet meer ergens kan werken nu ze zwanger is.
Wat ik dan niet zo goed begrijp is dat TS kiest voor seizoenswerk. Een administratief tijdelijk baantje was dan beter geweest.
Het is een lastige situatie. Ik denk wel dat je dan geen verlenging krijgt van je contract als je nu later verteld dat je zwanger bent. Ik zou wel zeggen dat je het op het moment van solliciteren nog niet wist. Dit om scheven gezichten te besparen.
Nee, allround werken in een vakantie/speel park. In de horeca werken, de attracties bedienen, schoonmaken van vakantiehuisjes etc.quote:Op zondag 22 april 2012 20:15 schreef jenna83 het volgende:
Wat voor seizoenswerk is het eigenlijk?Plukken van groenten/fruit ofzo?
Je MOET dus werken?Had je werk voordat je zwanger werd?
Als ik het zo hoor pak je het eerste de beste baan die je aangeboden krijgt, omdat er niks anders is...
En de werkgever krijgt geen vergoeding van het UWV?? Oh wacht, dat is al tig keer in het topic gemeld en valt wat mij betreft zelfs onder algemene ontwikkeling:quote:Op zondag 22 april 2012 21:39 schreef _VoiD_ het volgende:
Lekker werken in een fysiek zware baan en zwanger gaat niet echt samen lijkt me
Super leuk dat je weer wil gaan werken, en ik snap enerzijds ook wel dat je het niet al meteen verteld aan je nieuwe baas (ik zou je dan ook niet aannemen om eerlijk te zijn), maar je kan toch ook wel de andere reacties begrijpen hier? Als ik een bakkersbedrijfje had, en je komt bij mij in dienst en twee weken later zeg je: ik ben zwanger, ik ben er straks 4 MAANDEN niet ivm zwangerschapsverlof. Dat is best lullig he. En duur voor je baas, want hij betaalt gewoon dubbel dan (omdat hij iemand anders moet inhuren om jouw taken over te nemen).
Ook al is het een groot bedrijf, het blijft hetzelfde.
Wat eigenlijk als TS zwangerschspgerelateerde klachten krijgt voor het verlof ingaat?quote:Op zondag 22 april 2012 21:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
En de werkgever krijgt geen vergoeding van het UWV?? Oh wacht, dat is al tig keer in het topic gemeld en valt wat mij betreft zelfs onder algemene ontwikkeling:
Zwangerschapsverlof wordt door het UWV betaald.
En het feit dat TS een contract voor een half jaar krijgt, en dus sowieso pas verlof heeft na afloop van het contract was kennelijk ook niet opgevallen.
Ohh vergeet mijn post dan maar !quote:Op zondag 22 april 2012 20:51 schreef Poesopstokje het volgende:
Klopt, ik hoef niet te werken. Mijn man verdiend genoeg voor twee, ook voor drie.
Ik wil gewoon werken, ik ben niet het type die thuis moet zitten. Terug naar school is geen optie, dus ik doe het liever via avondcursussen. En dat wil ik wel graag zelf betalen.
Ik wacht al twee jaar, steeds gehoopt op een vaste baan, maar dat is er nooit van gekomen. Dus nu is het wel klaar, kinderen gaan bij mij voor. Dat ik daarnaast ook nog lekker kan werken is alleen maar mooi meegenomen.
Dat zou je als werkgever moeten weten; alles dat zwangerschapgerelateerd is wordt door het UWV vergoed.quote:Op zondag 22 april 2012 21:59 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Wat eigenlijk als TS zwangerschspgerelateerde klachten krijgt voor het verlof ingaat?
Ik werk in duitsland. Waar de wetgeving anders is. En ben geen werkgever, maar heb een managementfunctie waarin ik mensen aanneem. Personeelszaken doet iemand anders.quote:Op zondag 22 april 2012 22:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou je als werkgever moeten weten; alles dat zwangerschapgerelateerd is wordt door het UWV vergoed.
Ah, fijn, je kwam in WGR dus ongehinderd door enige kennis van zaken gewoon je mening spuien...quote:Op zondag 22 april 2012 21:55 schreef _VoiD_ het volgende:
nee, ik ben blindik ga toch geen 12 pagina's doorspitten? ik heb wel wat beters te doen zeg!
* _VoiD_ rent snel weg
In eigen tijd, hoe moet ik dat zien?quote:Op zondag 22 april 2012 18:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Er zijn ook vrouwen bij wie het allemaal wel probleemloos loopt. Sorry hoor, dat het mij wel lukt zonder dat man, kinderen, werkgever en ikzelf er onder lijden. Alleen voor vrienden en huishouden is weinig ruimte. De rest levert bij mij geen problemen op.
En ik veroordeel niemand, ik denk alleen niet dat het de meest handige keuze is. Eerlijk duurt het langst.
Flauwekul, moet je ook op de hoogte zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 22:02 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik werk in duitsland. Waar de wetgeving anders is. En ben geen werkgever, maar heb een managementfunctie waarin ik mensen aanneem. Personeelszaken doet iemand anders.
Hier ben ik het mee eens. Zwangerschap is geen ziekte/handicap. Wie weet ben ik wel 10x beter dan een ander?quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef klipper het volgende:
[..]
Flauwekul, moet je ook op de hoogte zijn.
Blijkbaar kijk jij dus naar de verkeerde gronden ( je neemt liever een minder capabel persoon aan dan iemand die zwanger kan worden) welke je werkgever dus kunnen schaden.
Lijkt me niet heel handig nee.quote:Op zondag 22 april 2012 22:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Ja, dat ga ik ook doen. Ook als dit nog in de proeftijd valt. Dat risico neem ik dan maar, ik wil de verstandhouding met mijn werkgever niet verpesten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |