abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110525166


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

pi_110525259
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:33 schreef Patroon het volgende:

[..]

Heb eens van de Belg gelezen dat ze het vele aantal valpartijen van de laatste jaren wijten aan te lichte fietsen met te hoge snelheid.
Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.

Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
pi_110525293
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
pi_110525398
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:43 schreef eentwee het volgende:
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken :)

Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1 :')
pi_110525446
Hier de 2.7 kilo fiets trouwens: http://www.tririg.com/gal(...)_Lightest_Bike&num=1

pi_110525835
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.

Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110525942
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Patroon het volgende:

[..]

Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
pi_110526146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.

Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110526155
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken :)

Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1 :')
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo :)
pi_110526378
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo :)
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.

Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
  donderdag 19 april 2012 @ 12:17:59 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110526429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110526449
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen :P
pi_110526948
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 12:44:36 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_110527311

this proves your wrong
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_110527407
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.

Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
pi_110527648
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
QFT!
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 19 april 2012 @ 13:00:33 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_110527835
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:34 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Het verschil in wegligging zal niets zijn in vergelijking met bandenspanning, soort banden en stuurgedrag van de rijder.
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen :P
Precies. En moeilijker om valpartijen heen manouveren.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_110527849
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.

Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)

Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
Goed punt :)

Ik denk wel dat het iets minder zwart-wit is. Die wegwerpcultuur is er nu al als je bijvoorbeeld kijkt naar de "top"-fietsen op het weightweenies forum. Dat zijn fietsen die eigenlijk alleen nog maar geschikt zijn voor een show of een rondje op het gladste asfalt wat je maar kan vinden.

Fabrikanten zullen altijd blijven zoeken naar de combinatie van gewicht en duurzaamheid. In feite is het peleton 1 groot reclamebord om de topgroepen aan de man te brengen. Mensen die 2 tot 5 k neerleggen voor een onderdelengroep zullen nooit accepteren dat een groep maar een seizoen meegaat.

Het gaat mij er trouwens nog niet zozeer om dat er verder ontwikkeld zou moeten worden. Het gaat erom dat de limiet nu zo hoog is dat je zelfs met een stalen racefiets die limiet kan halen. Het mag best wat bijgesteld worden zodat de profs gewoon weer op de beste fietsen rijden.
pi_110528242
Eens idd.

Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra :')

Dat is fucking 21 seconden per km :')
pi_110528271
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten :')
pi_110528502
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:11 schreef Tommeke het volgende:
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten :')
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
  donderdag 19 april 2012 @ 13:30:56 #22
308981 Narcotical
Best in the World
pi_110528997
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:

[..]

ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Dat dacht ik dus ook al..
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_110529957
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef Tommeke het volgende:
Eens idd.

Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra :')

Dat is fucking 21 seconden per km :')
mmm 12e van de 15 spreekt meer tot de verbeelding ;)
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_110531766
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:

[..]

ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Ja, behoorlijk. En ik kreeg vooral kramp overal...

@Patroon: haha idd, als een drol gereden. Al komen daar wel pure tijdrijders op af. Gasten met goed materiaal die er ook nog voor trainen.
  FOK!fotograaf donderdag 19 april 2012 @ 14:38:52 #25
73911 ultra_ivo
pi_110531993
Ik merk wel degelijk verschil tussen lichte en zware wielen. Met name in afdalingen zijn zware wielen een stuk stabieler. Een steentje of een gat brengt je voorwiel uit balans bij lichte wielen, bij zware wielen merk je er niks van. En de snelheden die ik in een afdaling haal halen de profs op het vlakke. Ik rij liever met wat zwaardere wielen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')