Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:33 schreef Patroon het volgende:
[..]
Heb eens van de Belg gelezen dat ze het vele aantal valpartijen van de laatste jaren wijten aan te lichte fietsen met te hoge snelheid.
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werkenquote:Op donderdag 19 april 2012 11:43 schreef eentwee het volgende:
Ja die Belgen lullen maar wat raak. 6.8kg haal je met standaardonderdelen. Maar een limiet van 4.8kg zou echt veel te laag zijn, je kunt bijna geen fiets met dat gewicht maken die veilig genoeg is voor de krachten en snelheden van een zware en sterke prof. Dat betekent dus dat er dan onnodige risico's worden genomen. Een conservatieve limiet zoals de 6.8kg is dus juist goed. Je ziet de laatste tijd nu ook meer een trend naar aerodynamica dan naar gewicht.
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:42 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Komt ieder jaar weer terug tijdens de Tour de France, zowel bij Dijkstra/Ducrot als op de belg. De ene keer is het het gewicht van de fiets, dan de carbon velgen, het te grote peleton, het debiele aantal vluchtheuvels of het ontbreken/niet ontbreken van oortjes.
Ik geloof er niet in. Volgens mij staat nog niet eens vast dat er meer wordt gevallen dan vroeger.
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het staat inderdaad niet vast maar ik merkte laatst in een ander wieler topic hier op fok! al op dat het mij opvalt dat 9 jaar terug er veel minder werd gevallen, ik heb 9 jaar geen koers gevolgd en nu ik weer kijk was dat het eerste wat ik dacht. Er waren meer die deze mening deelden. Ik las ook iets over het toename van aantal specialisten. Iedereen specialiseerd zich waardoor er steeds meer mensen iets heel goed kunnen (sprinten, klimmen etc) daardoor gaat het niveau omhoog en moeten er meer risico's worden genomen om vooraan te geraken.
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Klopt, alweer een andere mogelijke oorzaak. Als er al meer wordt gevallen zal het wel een samenloop van omstandigheden zijn. Al vind ik eigenlijk al die andere mogelijke oorzaken meer aannemelijk dan een lichtere fiets an sich. Ik zie niet echt waarom je daar sneller mee zou vallen.
Maar nogmaals, laat ze eerst maar eens het aantal valpartijen per kilometer per renner uitrekenen over de afgelopen 25 jaar ofzo. Kijken of er dan nog iets over blijft van die theorie.
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imoquote:Op donderdag 19 april 2012 11:46 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zijn al fietsen gemaakt van 2.7 kilo. Ik denk dat je best een veilige fiets kan maken van 4.8 kilo en als het nu nog niet kan dan wel binnen een paar jaar. Hebben ze iets om naar toe te werken![]()
Je begint nu al te zien dat de gemiddelde wielertoerist een betere fiets kan kopen dan waar de profs op rijden. Stel je voor dat dat bijvoorbeeld het geval was in de Formule 1
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar vind je dan dat de profsport de speeltuin van de fabrikanten moet zijn voor ontwikkeling? Wat mij betreft gaat die ontwikkeling verder dan gewicht, aerodynamica vind ik bijvoorbeeld een mooier terrein. En ik vind de veiligheid belangrijker. Een gewichtslimiet moet altijd een ondergrens zijn aan de veilige kant, niet een streven waarbij concessies worden gedaan aan de veiligheid. In de formule 1 is die ondergrens er ook. De autosport is verder niet echt te vergelijken met het wielrennen, inderdaad omdat jan-met-de-pet precies hetzelfde materiaal kan kopen. Een van de charmes van de sport imo
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Ik denk dat je gewicht van de fiets niet zomaar moet wegstrepen. Ik denk dat een zwaardere fiets een betere wegligging heeft omdat de zwaarterkacht meer de fiets op het wegdek drukt. Een lichtere fiets zal sneller uit balans zijn.
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgenquote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?quote:Op donderdag 19 april 2012 12:17 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat verschil is echt verwaarloosbaar.
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn aerodynamica en veiligheid ook belangrijk, maar die hoeven toch niet in gevaar te komen als je die gewichtslimiet iets terug zet? Cervelo gaat bijvoorbeeld echt geen fiets van 5 kilo op de Amerikaanse consumentenmarkt (!) zetten als ze niet overtuigd zijn van de veiligheid van zo'n apparaat. Daar kan je tegenin brengen dat ze door de profs zwaarder worden belast, aan de andere kant hoeven ze maar een paar maanden mee en worden ze veel beter gecontroleerd en onderhouden.
Die 6.8 is gewoon niet meer van deze tijd, dat fietsen worden verzwaard met lood is daar een goed voorbeeld van.
QFT!quote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
Het verschil in wegligging zal niets zijn in vergelijking met bandenspanning, soort banden en stuurgedrag van de rijder.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:34 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Of denk je dat?
Precies. En moeilijker om valpartijen heen manouveren.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:18 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Bovendien zou je dan ook kunnen zeggen dat een zwaardere fiets (meer massa) lastiger is om af te remmen, wat weer voor meer valpartijen zou kunnen zorgen
Goed puntquote:Op donderdag 19 april 2012 12:47 schreef eentwee het volgende:
[..]
Maar wat is nu het voordeel van een lagere gewichtslimiet? De sport wordt er m.i. niet aantrekkelijker door.
Bovendien denk ik dat de gewichtslimiet de technologische ontwikkelingen juist stuurt in een richting die voor de consument veel gunstiger is dan een verdere grammenjacht, namelijk functionaliteit. Dit zie je ook terug in recente ontwikkelingen die allemaal ten doel hebben fietsen te verbeteren maar waarbij je kunt zien dat gewichtsreductie niet het motief was:
-elektronisch schakelen (snelheid en precisie)
-aerodynamische frames
-bredere velgen (rijgedrag+aerodynamica) en bredere en soepelere banden (rolweerstand, comfort)
-keramische lagers
-schijfremmen (remgedrag)
Met een duidelijk lagere gewichtslimiet krijg je nog meer wegwerpcultuur: aluminium cassettes, carbon kettingbladen (überhaupt nog meer carbon), banden die 1 rit meegaan. Wie heeft daar wat aan? De gewichtslimiet zorgt er ook voor dat je de fietsen op bepaalde cruciale punten kunt verzwaren, namelijk zo laag mogelijk voor het zwaartepunt (bijv. frames die stijver zijn in het bracket, betrouwbare derailleurs, grotere lagers). Wie daar slim mee omgaat kan er z'n voordeel mee doen.
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:11 schreef Tommeke het volgende:
Had wel schoenen maatje 42 aan ipv m'n eigen 45. Was m'n eigen vergeten
Dat dacht ik dus ook al..quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
mmm 12e van de 15 spreekt meer tot de verbeeldingquote:Op donderdag 19 april 2012 13:10 schreef Tommeke het volgende:
Eens idd.
Ik ben gister in een tijdrit van 14km op 5 minuten gereden door Lieuwe Westra
Dat is fucking 21 seconden per km
Ja, behoorlijk. En ik kreeg vooral kramp overal...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:17 schreef mytec het volgende:
[..]
ai doet dat niet ongeloofelijk zeer 3 maten kleiner...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |