Ja, dat vind ik een goeie vraag. Hoe en waar was het begin?quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus we zijn ons verleden, volgens het boedisme?
Maar hoe zijn we dan begonnen?
Het ego is hetgeen dat reïncarneert (volgens de Boeddhistische leer).quote:Op zaterdag 21 april 2012 11:17 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Dit bericht is niet perse aan jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik wil het volgende feit stipuleren.
Het boeddhisme kent géén ziel, hoger zelf, of iets dergelijks. Men spreekt over anatman (er is geen hoger zelf). Dit i.t.t. het hindoeïsme (en dan met name advaita vedanta) dat spreekt over een hoger zelf dat reïncarneert. Dit is een groot verschil, metafysisch gezien.
Je merkt terecht op dat men reïncarneert dankzij zijn/haar levensdorst. Wat reïncarneert er dan? Het eerdergenoemde verlangen plus het (bij gebrek aan een betere term) complex aan karma's.
Best een gekke gedachte. Dat zou betekenen dat wij illusies zijn die nadenken over de inherente illusie dat ons bestaan is. Daar moet je niet te veel over na willen denken.
En waar komt de term transgenderisme dan vandaan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
Kan een man reincarneren als vrouw ? of andersom ?
Ik denk van niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.allesbeterweter
ik denk dat dit je eigen keuze is..gemaakt op zieleniveau.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
Kan een man reincarneren als vrouw ? of andersom ?
Ik denk van niet.
Bepaalde boeken en principes hebben mij overtuigd dat reincarnatie alleen in zeer beperkte vorm mogelijk is, en dat een man nooit kan re-incarneren als vrouw en omgekeerd.quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:21 schreef badabingie het volgende:
[..]
ik denk dat dit je eigen keuze is..gemaakt op zieleniveau.
zo zoet...![]()
ik denk ook dat je eerst man bent geweest om vrouw te kunnen zijn.
We zijn niet alleen ons verleden, maar ook onze toekomstquote:Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dus we zijn ons verleden, volgens het boedisme?
Maar hoe zijn we dan begonnen?
Volgens het Boeddhisme maak je zelf de keuze om als man of vrouw geboren te willen worden. Het Tibettaanse boek van leven en sterven stelt zelfs dat die keuze wordt bepaald door affectie of afkeer voor één van beide ouders (dit is één van die dingen die ik nogal moeilijk vind om aan te nemen).quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:21 schreef badabingie het volgende:
[..]
ik denk dat dit je eigen keuze is..gemaakt op zieleniveau.
zo zoet...![]()
ik denk ook dat je eerst man bent geweest om vrouw te kunnen zijn.
dat kan..onthoudt dat niets vaststaat..ook overtuigingen niet. ik heb ze ook hoor .quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:25 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Bepaalde boeken en principes hebben mij overtuigd dat reincarnatie alleen in zeer beperkte vorm mogelijk is, en dat een man nooit kan re-incarneren als vrouw en omgekeerd.
Mocht dat zo zijn, hoe wéét je dat dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 23:35 schreef Tayu het volgende:
[..]
Volgens het Boeddhisme maak je zelf de keuze om als man of vrouw geboren te willen worden. Het Tibettaanse boek van leven en sterven stelt zelfs dat die keuze wordt bepaald door affectie of afkeer voor één van beide ouders (dit is één van die dingen die ik nogal moeilijk vind om aan te nemen).
Er zijn mensen die dat heel stellig zeggen te weten. De Dalai Lama wordt bijvoorbeeld niet gekozen, maar herkend als een reïncarnatie van Chenrezig.quote:Op zondag 22 april 2012 15:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mocht dat zo zijn, hoe wéét je dat dan?
Dat is iets wat ik me altijd afvraag bij de beweringen over reïncarnatie: hoe weet je dat je gereïncarneerd bent?
Dus Dalai Lama kan reincarnatie her- en erkennen?quote:Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef Tayu het volgende:
[..]
Er zijn mensen die dat heel stellig zeggen te weten. De Dalai Lama wordt bijvoorbeeld niet gekozen, maar herkend als een reïncarnatie van Chenrezig.
Gedhun Choekyi Nyima werd door de huidige Dalai Lama in 1995 herkend (en ook erkend) als reïncarnatie van de 10e Panchen Lama. Hij was toen 7 jaar oud. Omdat de Panchen Lama de volgende Dalai Lama zal moeten aanwijzen (herkennen en erkennen), is Gedhun Choekyi Nyima daarop direct gevangen genomen door de Chinese regering (evenals zijn familie) Daarmee was/is hij de jongste politieke gevangene ter wereld. Sindsdien, heeft niemand meer contact met hem kunnen hebben en zijn er vele acties ondernomen om hem weer vrij te kunnen krijgen.
Hieruit blijkt wel, dat reïncarnatie bijzonder serieus wordt genomen.
De Dalai Lama is niet alleen een geestelijk leider, maar ook een politiek leider. Hoewel de Dalai Lama en zijn regering al sinds 1959 in ballingschap leven (Tibet is immers Chinees grondgebied), heeft de Dalai Lama nog altijd veel aanzien op zowel geestelijk als politiek vlak, en dat wereldwijd. De Tibettanen beschouwen Tibet als hun grondgebied, en ze voelen zich dan ook "bezet" door China. China op hun beurt, heeft belang bij Tibet omdat het veel grondstoffen bevat. Dat de Tibettanen het zolang voor het zeggen hebben gehad in Tibet, heeft ook te maken met de hoogte van het landschap. De meeste chinezen kunnen niet op die hoogte leven, muv de Han-Chinezen (de Dalai Lama is ook een Han-Chinees). Maar Tibet is sinds 842 al niet meer in handen geweest van de Tibetanen. Het werd eerst door de Mongolen veroverd, en later door de Chinezen. Sindsdien is er steeds getouwtrek geweest tussen Mongolië en China om Tibet. Voor China is het dus van belang om de Tibetaanse regering in ballingschap te houden en ze geen toegang te geven tot Tibet. In Nepal zijn ze overigens ook niet welkom.quote:Op zondag 22 april 2012 16:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus Dalai Lama kan reincarnatie her- en erkennen?
En waarom is die regering zo bang voor gereincarneerde mensen , zelfs zodanig dat ze ze opsluiten? Het kan toch geen kwaad? Of zien ze ze als een bedreiging?
Dankjewelquote:Op zondag 22 april 2012 16:19 schreef Tayu het volgende:
[..]
De Dalai Lama is niet alleen een geestelijk leider, maar ook een politiek leider. Hoewel de Dalai Lama en zijn regering al sinds 1959 in ballingschap leven (Tibet is immers Chinees grondgebied), heeft de Dalai Lama nog altijd veel aanzien op zowel geestelijk als politiek vlak, en dat wereldwijd. De Tibettanen beschouwen Tibet als hun grondgebied, en ze voelen zich dan ook "bezet" door China. China op hun beurt, heeft belang bij Tibet omdat het veel grondstoffen bevat. Dat de Tibettanen het zolang voor het zeggen hebben gehad in Tibet, heeft ook te maken met de hoogte van het landschap. De meeste chinezen kunnen niet op die hoogte leven, muv de Han-Chinezen (de Dalai Lama is ook een Han-Chinees). Maar Tibet is sinds 842 al niet meer in handen geweest van de Tibetanen. Het werd eerst door de Mongolen veroverd, en later door de Chinezen. Sindsdien is er steeds getouwtrek geweest tussen Mongolië en China om Tibet. Voor China is het dus van belang om de Tibetaanse regering in ballingschap te houden en ze geen toegang te geven tot Tibet. In Nepal zijn ze overigens ook niet welkom.
Ja, daar gaat het in deze kwestie vooral om.quote:Op zondag 22 april 2012 16:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dankjewel
Maar de politieke situatie is dus nauw verweven met het reincarnatieverhaal. Want er worden claims mee gemaakt.
Vaak wordt in die landen juist door reïncarnatie bepaalt wat je in dit leven zal doen.quote:Op zondag 22 april 2012 17:26 schreef Bastard het volgende:
In het westen kun je kiezen of je in reïncarnatie gelooft. In andere landen is de vraag wat je met dit leven doet.
Is mij bekend.quote:Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef Tayu het volgende:
[..]
Er zijn mensen die dat heel stellig zeggen te weten. De Dalai Lama wordt bijvoorbeeld niet gekozen, maar herkend als een reïncarnatie van Chenrezig.
Gedhun Choekyi Nyima werd door de huidige Dalai Lama in 1995 herkend (en ook erkend) als reïncarnatie van de 10e Panchen Lama. Hij was toen 7 jaar oud. Omdat de Panchen Lama de volgende Dalai Lama zal moeten aanwijzen (herkennen en erkennen), is Gedhun Choekyi Nyima daarop direct gevangen genomen door de Chinese regering (evenals zijn familie) Daarmee was/is hij de jongste politieke gevangene ter wereld. Sindsdien, heeft niemand meer contact met hem kunnen hebben en zijn er vele acties ondernomen om hem weer vrij te kunnen krijgen.
Hieruit blijkt wel, dat reïncarnatie bijzonder serieus wordt genomen.
[ afbeelding ]
Ik ben vrouw maar heb een herinnering van een vorig leven als man en ik ervaar weleens dat mijn bewustzijn in een ander lichaam zit , of op een andere locatie is , niet lang want ik schrik er altijd van .quote:Op zondag 22 april 2012 23:37 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Is mij bekend.
Bep. Tibetaanse magiers kunnen bewust uittreden of sterven met behoud van hun bewustzijn en elders als/met hun ziel een ander lichaam c.q. embryo ? overnemen.
Ik weet niet wat ik van moet denken, maar het lijkt mij een ergere vorm van zwarte magie.
Een rups die een vlinder word is ook geen dode rups maar een getransformeerde rups in een vlinder . Als je de vlinder nooit zou zien zou je denken dat de rups dood en kapot is .quote:Op maandag 23 april 2012 03:29 schreef Weeetikveel... het volgende:
Alles gaat uiteindelijk een keertje dood of kapot (als het niet leeft), dat maakt reïncarnatie totaal onnatuurlijk.
Toen het schrift werd uitgevonden hebben ze vele ideeën opgeschreven...... Het zal zo begonnen zijn,denk ik.quote:Op zaterdag 21 april 2012 20:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik een goeie vraag. Hoe en waar was het begin?
Een rupsenlichaam sterft niet in zijn transformatie naar een vlinderlichaam. Een menselijk lichaam sterft wel. Van foetus naar geboren baby, noem je toch ook geen reïncarnatie? Vergelijk dan ook de transformatie van rups naar vlinder niet met reïncarnatie.quote:Op maandag 23 april 2012 12:48 schreef Summers het volgende:
[..]
Een rups die een vlinder word is ook geen dode rups maar een getransformeerde rups in een vlinder . Als je de vlinder nooit zou zien zou je denken dat de rups dood en kapot is .
Het bestaat dus in de natuur dat je jasje uitdoen niet perse betekend dat je er niet meer bent .
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |