abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 21 april 2012 @ 20:51:35 #26
249559 crew  Lavenderr
pi_110608517
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dus we zijn ons verleden, volgens het boedisme?
Maar hoe zijn we dan begonnen?
Ja, dat vind ik een goeie vraag. Hoe en waar was het begin?
pi_110615883
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 11:17 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Dit bericht is niet perse aan jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik wil het volgende feit stipuleren.

Het boeddhisme kent géén ziel, hoger zelf, of iets dergelijks. Men spreekt over anatman (er is geen hoger zelf). Dit i.t.t. het hindoeïsme (en dan met name advaita vedanta) dat spreekt over een hoger zelf dat reïncarneert. Dit is een groot verschil, metafysisch gezien.

Je merkt terecht op dat men reïncarneert dankzij zijn/haar levensdorst. Wat reïncarneert er dan? Het eerdergenoemde verlangen plus het (bij gebrek aan een betere term) complex aan karma's.

Best een gekke gedachte. Dat zou betekenen dat wij illusies zijn die nadenken over de inherente illusie dat ons bestaan is. Daar moet je niet te veel over na willen denken. :P
Het ego is hetgeen dat reïncarneert (volgens de Boeddhistische leer).
pi_110615917
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
Kan een man reincarneren als vrouw ? of andersom ?

Ik denk van niet.
En waar komt de term transgenderisme dan vandaan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
allesbeterweter
pi_110616047
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 19:50 schreef Bankfurt het volgende:
Kan een man reincarneren als vrouw ? of andersom ?

Ik denk van niet.
ik denk dat dit je eigen keuze is..gemaakt op zieleniveau.
zo zoet... :')

ik denk ook dat je eerst man bent geweest om vrouw te kunnen zijn. :)
pi_110616239
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:21 schreef badabingie het volgende:

[..]

Bepaalde boeken en principes hebben mij overtuigd dat reincarnatie alleen in zeer beperkte vorm mogelijk is, en dat een man nooit kan re-incarneren als vrouw en omgekeerd.
pi_110616310
Androgynie ga eens verder zoeken onder deze term.......
allesbeterweter
pi_110616448
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dus we zijn ons verleden, volgens het boedisme?
Maar hoe zijn we dan begonnen?
We zijn niet alleen ons verleden, maar ook onze toekomst ;)
pi_110616627
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:21 schreef badabingie het volgende:

[..]

Volgens het Boeddhisme maak je zelf de keuze om als man of vrouw geboren te willen worden. Het Tibettaanse boek van leven en sterven stelt zelfs dat die keuze wordt bepaald door affectie of afkeer voor één van beide ouders (dit is één van die dingen die ik nogal moeilijk vind om aan te nemen).
pi_110616754
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:25 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Bepaalde boeken en principes hebben mij overtuigd dat reincarnatie alleen in zeer beperkte vorm mogelijk is, en dat een man nooit kan re-incarneren als vrouw en omgekeerd.
dat kan..onthoudt dat niets vaststaat..ook overtuigingen niet. ik heb ze ook hoor .
( bepaalde overtuigingen welke inzicht/kracht geven) maar weet dat alles veranderlijk is..
nou ja,, zo denk ik erover..
edit: ik ga slapen, misschien dat ik er later op terug kom.

[ Bericht 8% gewijzigd door badabingie op 22-04-2012 00:37:15 ]
pi_110632185
nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door Biekuh op 22-04-2012 15:04:28 ]
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 15:05:38 #36
249559 crew  Lavenderr
pi_110632561
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 23:35 schreef Tayu het volgende:

[..]

Volgens het Boeddhisme maak je zelf de keuze om als man of vrouw geboren te willen worden. Het Tibettaanse boek van leven en sterven stelt zelfs dat die keuze wordt bepaald door affectie of afkeer voor één van beide ouders (dit is één van die dingen die ik nogal moeilijk vind om aan te nemen).
Mocht dat zo zijn, hoe wéét je dat dan?
Dat is iets wat ik me altijd afvraag bij de beweringen over reïncarnatie: hoe weet je dat je gereïncarneerd bent?
pi_110634845
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mocht dat zo zijn, hoe wéét je dat dan?
Dat is iets wat ik me altijd afvraag bij de beweringen over reïncarnatie: hoe weet je dat je gereïncarneerd bent?
Er zijn mensen die dat heel stellig zeggen te weten. De Dalai Lama wordt bijvoorbeeld niet gekozen, maar herkend als een reïncarnatie van Chenrezig.

Gedhun Choekyi Nyima werd door de huidige Dalai Lama in 1995 herkend (en ook erkend) als reïncarnatie van de 10e Panchen Lama. Hij was toen 7 jaar oud. Omdat de Panchen Lama de volgende Dalai Lama zal moeten aanwijzen (herkennen en erkennen), is Gedhun Choekyi Nyima daarop direct gevangen genomen door de Chinese regering (evenals zijn familie) Daarmee was/is hij de jongste politieke gevangene ter wereld. Sindsdien, heeft niemand meer contact met hem kunnen hebben en zijn er vele acties ondernomen om hem weer vrij te kunnen krijgen.

Hieruit blijkt wel, dat reïncarnatie bijzonder serieus wordt genomen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tayu op 22-04-2012 16:28:57 ]
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 16:05:59 #38
249559 crew  Lavenderr
pi_110635239
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef Tayu het volgende:

[..]

Er zijn mensen die dat heel stellig zeggen te weten. De Dalai Lama wordt bijvoorbeeld niet gekozen, maar herkend als een reïncarnatie van Chenrezig.

Gedhun Choekyi Nyima werd door de huidige Dalai Lama in 1995 herkend (en ook erkend) als reïncarnatie van de 10e Panchen Lama. Hij was toen 7 jaar oud. Omdat de Panchen Lama de volgende Dalai Lama zal moeten aanwijzen (herkennen en erkennen), is Gedhun Choekyi Nyima daarop direct gevangen genomen door de Chinese regering (evenals zijn familie) Daarmee was/is hij de jongste politieke gevangene ter wereld. Sindsdien, heeft niemand meer contact met hem kunnen hebben en zijn er vele acties ondernomen om hem weer vrij te kunnen krijgen.

Dus Dalai Lama kan reincarnatie her- en erkennen?
En waarom is die regering zo bang voor gereincarneerde mensen , zelfs zodanig dat ze ze opsluiten? Het kan toch geen kwaad? Of zien ze ze als een bedreiging?
pi_110635771
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus Dalai Lama kan reincarnatie her- en erkennen?
En waarom is die regering zo bang voor gereincarneerde mensen , zelfs zodanig dat ze ze opsluiten? Het kan toch geen kwaad? Of zien ze ze als een bedreiging?
De Dalai Lama is niet alleen een geestelijk leider, maar ook een politiek leider. Hoewel de Dalai Lama en zijn regering al sinds 1959 in ballingschap leven (Tibet is immers Chinees grondgebied), heeft de Dalai Lama nog altijd veel aanzien op zowel geestelijk als politiek vlak, en dat wereldwijd. De Tibettanen beschouwen Tibet als hun grondgebied, en ze voelen zich dan ook "bezet" door China. China op hun beurt, heeft belang bij Tibet omdat het veel grondstoffen bevat. Dat de Tibettanen het zolang voor het zeggen hebben gehad in Tibet, heeft ook te maken met de hoogte van het landschap. De meeste chinezen kunnen niet op die hoogte leven, muv de Han-Chinezen (de Dalai Lama is ook een Han-Chinees). Maar Tibet is sinds 842 al niet meer in handen geweest van de Tibetanen. Het werd eerst door de Mongolen veroverd, en later door de Chinezen. Sindsdien is er steeds getouwtrek geweest tussen Mongolië en China om Tibet. Voor China is het dus van belang om de Tibetaanse regering in ballingschap te houden en ze geen toegang te geven tot Tibet. In Nepal zijn ze overigens ook niet welkom.
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 16:23:24 #40
249559 crew  Lavenderr
pi_110636001
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

De Dalai Lama is niet alleen een geestelijk leider, maar ook een politiek leider. Hoewel de Dalai Lama en zijn regering al sinds 1959 in ballingschap leven (Tibet is immers Chinees grondgebied), heeft de Dalai Lama nog altijd veel aanzien op zowel geestelijk als politiek vlak, en dat wereldwijd. De Tibettanen beschouwen Tibet als hun grondgebied, en ze voelen zich dan ook "bezet" door China. China op hun beurt, heeft belang bij Tibet omdat het veel grondstoffen bevat. Dat de Tibettanen het zolang voor het zeggen hebben gehad in Tibet, heeft ook te maken met de hoogte van het landschap. De meeste chinezen kunnen niet op die hoogte leven, muv de Han-Chinezen (de Dalai Lama is ook een Han-Chinees). Maar Tibet is sinds 842 al niet meer in handen geweest van de Tibetanen. Het werd eerst door de Mongolen veroverd, en later door de Chinezen. Sindsdien is er steeds getouwtrek geweest tussen Mongolië en China om Tibet. Voor China is het dus van belang om de Tibetaanse regering in ballingschap te houden en ze geen toegang te geven tot Tibet. In Nepal zijn ze overigens ook niet welkom.
Dankjewel :)
Maar de politieke situatie is dus nauw verweven met het reincarnatieverhaal. Want er worden claims mee gemaakt.
pi_110636062
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 16:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dankjewel :)
Maar de politieke situatie is dus nauw verweven met het reincarnatieverhaal. Want er worden claims mee gemaakt.
Ja, daar gaat het in deze kwestie vooral om.
  zondag 22 april 2012 @ 17:26:16 #42
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110638338
In het westen kun je kiezen of je in reïncarnatie gelooft. In andere landen is de vraag wat je met dit leven doet. O+
The truth was in here.
pi_110638840
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:26 schreef Bastard het volgende:
In het westen kun je kiezen of je in reïncarnatie gelooft. In andere landen is de vraag wat je met dit leven doet. O+
Vaak wordt in die landen juist door reïncarnatie bepaalt wat je in dit leven zal doen.
pi_110657765
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef Tayu het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Is mij bekend.

Bep. Tibetaanse magiers kunnen bewust uittreden of sterven met behoud van hun bewustzijn en elders als/met hun ziel een ander lichaam c.q. embryo ? overnemen.

Ik weet niet wat ik van moet denken, maar het lijkt mij een ergere vorm van zwarte magie.
  maandag 23 april 2012 @ 02:39:49 #45
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_110662016
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 23:37 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Is mij bekend.

Bep. Tibetaanse magiers kunnen bewust uittreden of sterven met behoud van hun bewustzijn en elders als/met hun ziel een ander lichaam c.q. embryo ? overnemen.

Ik weet niet wat ik van moet denken, maar het lijkt mij een ergere vorm van zwarte magie.
Ik ben vrouw maar heb een herinnering van een vorig leven als man en ik ervaar weleens dat mijn bewustzijn in een ander lichaam zit , of op een andere locatie is , niet lang want ik schrik er altijd van .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_110662143
Alles gaat uiteindelijk een keertje dood of kapot (als het niet leeft), dat maakt reïncarnatie totaal onnatuurlijk.
You know fuck all about heavy manners...
  maandag 23 april 2012 @ 12:48:35 #47
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_110670373
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 03:29 schreef Weeetikveel... het volgende:
Alles gaat uiteindelijk een keertje dood of kapot (als het niet leeft), dat maakt reïncarnatie totaal onnatuurlijk.
Een rups die een vlinder word is ook geen dode rups maar een getransformeerde rups in een vlinder . Als je de vlinder nooit zou zien zou je denken dat de rups dood en kapot is .
Het bestaat dus in de natuur dat je jasje uitdoen niet perse betekend dat je er niet meer bent .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_110687435
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik een goeie vraag. Hoe en waar was het begin?
Toen het schrift werd uitgevonden hebben ze vele ideeën opgeschreven...... Het zal zo begonnen zijn,denk ik.
allesbeterweter
pi_110695404
Voor mijzelf, denk ik vrij zeker te weten dat ik ben gereïncarneerd (nee, ik heb daar geen enkel bewijs van).

Het begon met dromen in mijn kleutertijd (ik ben geboren in 1969). Ik droomde steeds opnieuw, dat ik een kans op een nieuw leven kreeg, samen met anderen. In Nepal. Ik moest daarvoor samen met anderen de Himalaya oversteken, en daarbij waren we allen afhankelijk van elkaar. Want allen droegen we iets dat essentieel was om de tocht te volbrengen. De ene persoon droeg voedsel, de andere persoon droeg pannen etc. Als er één persoon zou ontvallen, zou iedereen getroffen zijn.

Ik was 4 jaar oud, toen deze dromen begonnen. En ik wist nog niets van de wereld. Toch wist ik dat het over Nepal ging, en dat daar dus heel hoge bergen zijn. Ik kan me herinneren, dat ik mijn vader op een ochtend vroeg of er bergen in Nepal waren, en dat mijn vader de Encyclopedie uit de kast trok en daarmee mijn droombeelden bevestigde.

De dromen bleven. En altijd had ik het verlangen om iig eens Nepal te bezoeken, dat moest. Hoe dan ook.

Het was pas heel veel later, toen dat ook gebeurde. En het voelde, alsof ik thuiskwam. Ik had geen last van een cultuurschok, verre van dat. De cultuurschok kwam pas toen ik weer thuis kwam, hier in Nederland. Ik werd daar zo enorm verdrietig van.

Op de één of andere manier voel ik me hier niet thuis, ik voel me zelfs geen lid van mijn familie. En met bezit kan ik niet omgaan, het brengt me zelfs in paniek. Het liefst bezit ik niets, dan hoef ik het ook niet te bewaken. En kan ik niets verliezen.

En als ik daar ben, voel ik me helemaal op mijn plaats, thuis. Dit is waar ik hoor te zijn.

Ik heb in het verleden wel eens wat mensen geconsulteerd (zoals bijvoorbeeld een Andre Groote),en altijd plaatsten zij mij in hun beelden in de Himalaya, met een kring van kinderen om mij heen. Dat is een mooi beeld, zo zie ik mij ook!

Maar niet hier. Hier voel ik me eenzaam. En vooral misplaatst.

Ik ben verre van verlicht (je wil niet weten hoeveel vragen ik heb, en nog meer antwoorden die ik moet vinden). Heb ik mij misschien laten verleiden tot een leven in welvaart (niet welzijn)? Ben ik verdwaald in mijn eigen verlangen? Wat is het dat mij steeds doet verlangen naar thuis? En mijn thuis is beslist ver weg.

Maar als mijn dromen kloppen, dan zou ik dus vanuit Tibet gekomen moeten zijn. Toch heb ik niets met Tibet. Ik wil daar ook niet heen. Er is een grote weerstand. Ik heb iets met Nepal, maar ik heb niets met het Hindoeïsme.

Eigenlijk, zou je dan inderdaad iemand nodig hebben die je zou herkennen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Tayu op 23-04-2012 21:58:16 ]
pi_110706436
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 12:48 schreef Summers het volgende:

[..]

Een rups die een vlinder word is ook geen dode rups maar een getransformeerde rups in een vlinder . Als je de vlinder nooit zou zien zou je denken dat de rups dood en kapot is .
Het bestaat dus in de natuur dat je jasje uitdoen niet perse betekend dat je er niet meer bent .
Een rupsenlichaam sterft niet in zijn transformatie naar een vlinderlichaam. Een menselijk lichaam sterft wel. Van foetus naar geboren baby, noem je toch ook geen reïncarnatie? Vergelijk dan ook de transformatie van rups naar vlinder niet met reïncarnatie.
You know fuck all about heavy manners...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')