quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:27 schreef Arcee het volgende:
Reïncarnatie, interessant! Ik heb laatst een boek gekocht over reïncarnatie. Wel duur, 60 euro, maar ik dacht: ach, waarom ook niet, je leeft tenslotte maar 1 keer!
Je analogie gaat mis omdat weliswaar de bloem doodgaat, maar het organisme niet. De bol blijft leven. Die gaat in winterslaap zogezegd. Net zoals een beer.quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:08 schreef Zenato het volgende:
Reïncarnatie lijkt mij het meest mogelijke als we dood gaan, ik kwam tot deze conclusie omdat wij ook deel van de natuur zijn.
Let me explain:
Als je een bol in de grond stopt, dan komt er in de lente een bloem uit. Wanneer herfst op komst is sterft deze bloem af, net als wij, wij worden ouder, krimpen van lengte, onze huid word aangetast door rimpels, en zijn daardoor langzaam op weg naar de dood.
Wanneer de lente weer in aantocht is, komt er weer een nieuwe bloem uit. Hij is klein, net als een baby, en groeit dus verder totdat hij oud is en weer doodgaat.
Gezien wij een intelligenter en beter ontwikkeld soort zijn, gaat doodgaan bij ons veel langzamer.
Wij zijn dus ook natuur net als die bloem.
Zou het kunnen zijn dat wij net zo doodgaan als een bloem? de bloem weet ook niets meer van zijn vorige leven, net als wij...
Er klopt wel meer niet aan hoor.quote:Op woensdag 18 april 2012 09:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je analogie gaat mis omdat weliswaar de bloem doodgaat, maar het organisme niet. De bol blijft leven. Die gaat in winterslaap zogezegd. Net zoals een beer.
Ik vind het wel een mooie analogie. Als we uitgaan van het bestaan van reinarnatie en van het bestaan van een of andere vorm van hiernamaals, dan zouden we best een bloeivorm kunnen zijn. We reincarneren dan niet echt. De zin van het bestaan is dan beperkt tot het produceren van nageslacht, dat dan weer wel.quote:Op woensdag 18 april 2012 09:15 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Je analogie gaat mis omdat weliswaar de bloem doodgaat, maar het organisme niet. De bol blijft leven. Die gaat in winterslaap zogezegd. Net zoals een beer.
quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:20 schreef Furdinand het volgende:
Wtf bomen zijn slimmer en beter ontwikkeld dan wij.
Want..quote:
Zoals de evolutie theorie.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:25 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vind het wel een mooie analogie. Als we uitgaan van het bestaan van reinarnatie en van het bestaan van een of andere vorm van hiernamaals, dan zouden we best een bloeivorm kunnen zijn. We reincarneren dan niet echt. De zin van het bestaan is dan beperkt tot het produceren van nageslacht, dat dan weer wel.
Ja als je nog leeft lijkt het me zo moeilijk reincarnerenquote:Op dinsdag 17 april 2012 22:08 schreef Zenato het volgende:
Reïncarnatie lijkt mij het meest mogelijke als we dood gaan
lees de tekst nog maar eens goed door. Als je het niet ziet, jammer. Ik heb geen zin zoiets toe te lichten.quote:
quote:Op woensdag 18 april 2012 22:48 schreef Furdinand het volgende:
[..]
lees de tekst nog maar eens goed door. Als je het niet ziet, jammer. Ik heb geen zin zoiets toe te lichten.
20 Jaar geleden, stelde ik eens een moeilijke levens- (en gewetens-) vraag waarmee ik worstelde in het Boeddhisme aan een Boeddhistische monnik. Het had te maken met wedergeboorte.quote:
Het zegt volgens mij ook alles.quote:Op vrijdag 20 april 2012 01:38 schreef Tayu het volgende:
Dat was 20 jaar geleden. En hij heeft gelijk, het blijkt nu ook mijn enige juiste antwoord te zijn geworden.
Ja, maar terugkomen als eventuele kloon of baggeraar is niet toegestaan.quote:Op donderdag 19 april 2012 15:36 schreef Munktar het volgende:
En wat vind de reincarnatiepolkie daarvan?
En moet je alle vakjes aankruisen op je reincarnatie formulier?
Dit gedicht past ook wel goed op dit draadje:quote:Op donderdag 19 april 2012 00:09 schreef Tayu het volgende:
Het is wel de gedachte zoals die ook in het Boeddhisme leeft (ongeveer).
Alleen is het dan zo, dat we slechts een éénjarig bloemetje zijn. In het Boeddhisme betekent reïncarnatie ook niet automatisch dat je weer terug zal keren als mens. Het kan net zo goed als een bloem zijn, of een vlinder, een muis, een aap, of misschien toch als mens. Afhankelijk van de mate van verleiding tot wedergeboorte die kan worden weerstaan (wie zich door verlangen laat verleiden, zou zomaar in een mindere levensvorm dan de mens kunnen reïncarneren). Want alle verlangen leidt tot leven, alle leven leidt tot lijden, en alle lijden leidt weer tot verlangen etc, etc, etc... kortom, de eindeloze cirkel van het leven (van alles).
De truc is dan om die cirkel te weten doorbreken, om zo vrij van het lijden te kunnen worden. Dat is wat Boeddhistische monniken trachten te doen. Ze proberen vrij te worden van al het verlangen dat tot leven en lijden leidt. Zodat ze uiteindelijk niet wedergeboren zullen worden en terug kunnen keren naar de "bron": Nirvana.
quote:Op vrijdag 20 april 2012 19:06 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit gedicht past ook wel goed op dit draadje:
Mijn moeder is mijn naam vergeten.
Mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
Hoe moet ik mij geborgen weten?
Noem mij, bevestig mijn bestaan,
Laat mijn naam zijn als een keten.
Noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.
Voor wie ik liefheb, wil ik heten.
Neeltje Maria Min
Dit bericht is niet perse aan jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik wil het volgende feit stipuleren.quote:Op donderdag 19 april 2012 00:09 schreef Tayu het volgende:
Het is wel de gedachte zoals die ook in het Boeddhisme leeft (ongeveer).
Alleen is het dan zo, dat we slechts een éénjarig bloemetje zijn. In het Boeddhisme betekent reïncarnatie ook niet automatisch dat je weer terug zal keren als mens. Het kan net zo goed als een bloem zijn, of een vlinder, een muis, een aap, of misschien toch als mens. Afhankelijk van de mate van verleiding tot wedergeboorte die kan worden weerstaan (wie zich door verlangen laat verleiden, zou zomaar in een mindere levensvorm dan de mens kunnen reïncarneren). Want alle verlangen leidt tot leven, alle leven leidt tot lijden, en alle lijden leidt weer tot verlangen etc, etc, etc... kortom, de eindeloze cirkel van het leven (van alles).
De truc is dan om die cirkel te weten doorbreken, om zo vrij van het lijden te kunnen worden. Dat is wat Boeddhistische monniken trachten te doen. Ze proberen vrij te worden van al het verlangen dat tot leven en lijden leidt. Zodat ze uiteindelijk niet wedergeboren zullen worden en terug kunnen keren naar de "bron": Nirvana.
Volgends de TS dus niet.......quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:27 schreef Arcee het volgende:
Reïncarnatie, interessant! Ik heb laatst een boek gekocht over reïncarnatie. Wel duur, 60 euro, maar ik dacht: ach, waarom ook niet, je leeft tenslotte maar 1 keer!
Dus we zijn ons verleden, volgens het boedisme?quote:Op zaterdag 21 april 2012 11:17 schreef Biekuh het volgende:
[..]
Dit bericht is niet perse aan jou gericht, maar meer in het algemeen. Ik wil het volgende feit stipuleren.
Het boeddhisme kent géén ziel, hoger zelf, of iets dergelijks. Men spreekt over anatman (er is geen hoger zelf). Dit i.t.t. het hindoeïsme (en dan met name advaita vedanta) dat spreekt over een hoger zelf dat reïncarneert. Dit is een groot verschil, metafysisch gezien.
Je merkt terecht op dat men reïncarneert dankzij zijn/haar levensdorst. Wat reïncarneert er dan? Het eerdergenoemde verlangen plus het (bij gebrek aan een betere term) complex aan karma's.
Best een gekke gedachte. Dat zou betekenen dat wij illusies zijn die nadenken over de inherente illusie dat ons bestaan is. Daar moet je niet te veel over na willen denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |