Het gaat helemaal niet om de truuk. Het is een verduidelijking, maar zoals gezegd: je hebt gewoon geen zin om het te snappen en dan lukt het ook niet.quote:Op donderdag 19 april 2012 09:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat heeft hij ook.
Probeer nou niet recht te praten wat krom is. Je weet heel goed dat jouw truc in het geval van loondienst niet op gaat.
Dat staat er niet.quote:Ja, tuurlijk... als ik het niet snap, ben ik degene die het fout heeft...
Ik begrijp het ook. Maar hij heeft geen gelijk. Er is geen voordeel. Ik heb dat nu op twee manieren uitgelegd. En dan houdt het verder op.quote:Op donderdag 19 april 2012 10:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
ik begrijp wat Worteltjestaart bedoelt...
Dat klopt!quote:Op donderdag 19 april 2012 10:10 schreef opgebaarde het volgende:
Je hebt wel door dat je aftrekt over de hoogste schijf waardoor het wel degelijk denivellerend is?
De HRA werkt alleen voor mensen die kopen met geleend geld.... een krankzinnig, bizar en gevaarlijk systeem dus.... en heel erg onrechtvaardig tegenover mensen die niet kopen met geleend geld of gewoon niet kopen maar huren.quote:Op donderdag 19 april 2012 10:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat klopt!
Het werkt bewust denivellerend, omdat de HRA ook in IB2001 is gebruikt om de progressie weer te dempen. Of eigenlijk: het progressie-dempende effect van de HRA is tegengegaan door een wat hogere progressie in te bouwen via de tarieven.
Niet voor niets hebben we van die vreemde tarieven tegenwoordig.
Dat klopt.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
De HRA werkt alleen voor mensen die kopen met geleend geld.... een krankzinnig, bizar en gevaarlijk systeem dus.... en heel erg onrechtvaardig tegenover mensen die niet kopen met geleend geld of gewoon niet kopen maar huren.
Er is werkelijk geen goed steekhoudend argument te verzinnen om de HRA te rechtvaardigen.
Tuurlijk jongen.quote:Op donderdag 19 april 2012 10:31 schreef DS4 het volgende:
Het gaat helemaal niet om de truuk. Het is een verduidelijking, maar zoals gezegd: je hebt gewoon geen zin om het te snappen en dan lukt het ook niet.
Jouw argumentatie a contrario is verder wel aan diggelen, maar negeer dat vooral!
Als een leerling iets niet begrijpt als de leraar het 2x uitgelegd heeft, kan er net zo goed iets aan de uitleg van de leraar schorten.quote:Op donderdag 19 april 2012 10:33 schreef DS4 het volgende:
Ik begrijp het ook. Maar hij heeft geen gelijk. Er is geen voordeel. Ik heb dat nu op twee manieren uitgelegd. En dan houdt het verder op.
Maar dat impliceer je wel.quote:
Kennelijk snap jij niet dat het niet uitmaakt of je zelf daar op kan sturen.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
Tuurlijk jongen.
Als je nou je argumentatie nou nog eens doet vanuit het oogpunt van een persoon in loondienst (ik heb het pas 2x eerder aangegeven, negeer dat vooral)... jij truct gewoon met je eigen inkomen omdat je dat kan. Prima, maar dat is niet de vraag antwoorden.
Dat klopt.quote:Als een leerling iets niet begrijpt als de leraar het 2x uitgelegd heeft, kan er net zo goed iets aan de uitleg van de leraar schorten.
Dat klopt niet.quote:Maar dat impliceer je wel.
En nog steeds snap je niet dat het gewoon rondpompen van geld is en dat je precies terug krijgt wat je hebt gegeven. Dus maakt het tarief niet uit, want je krijgt precies terug wat je hebt gegeven. Misschien dat methode drie een lampje gaat doen branden.quote:Dus, nog 1 keer:
Als gevolg van het progressieve belastingstelsel betaalt een persoon in loondienst die 100.000 euro bruto per jaar verdient, per saldo 1000 euro minder per jaar aan een hypotheek van 200.000 euro tegen 5% rente, dan een persoon in loondienst die 50.000 euro per jaar verdient, omdat de eerste persoon meer HRA geniet dan de tweede.
Dat is mijn stelling, en die is nog steeds niet ontkracht (want alle argumenten worden onderbouwd met een situatie waar de persoon eigen baas is, en zodoende zijn loon kan aanpassen om fiscaal de beste situatie uit te kiezen, wat niet van toepassing is.
En ja, ik snap dat je pas HRA krijgt als je wat betaald hebt. Maar feit is, dat je de HRA krijgt omdat je een hypotheeklening hebt waar je rente over betaalt, waardoor je dus niet naar het effect van de HRA op de totale belastingdruk moet kijken (dat is het denivellerende effect waar je het over hebt), maar naar het netto bedrag dat je aan rente voor je lening kwijt bent.
Nee, je begrijpt niet wat ik bedoel.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:21 schreef Hephaistos. het volgende:
Over langs elkaar heen praten gesproken zeg
Jullie hebben allebei gelijk, het hangt er maar net vanaf welke invalshoek je neemt. Vanuit de invalshoek van je rentelasten hebben hogere inkomens meer voordeel. Vanuit de invalshoek van de inkomstenbelasting hebben hogere inkomens door de HRA wat minder nadeel.
Dat laatste klopt. En het is ook meteen de enige zinvolle manier van er naar kijken.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:58 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt hoor en worteltjestaart waarschijnlijk ook wel (zo moeilijk is het ook allemaal niet), maar jullie kletsen gewoon langs elkaar heen. Als je de HRA als een geïsoleerd instrument bekijkt kom je op een andere conclusie dan als je de HRA bekijkt in het grotere kader van inkomstenbelasting en aftrekposten.
Dat is een hele goede samenvatting.quote:Op donderdag 19 april 2012 12:58 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt hoor en worteltjestaart waarschijnlijk ook wel (zo moeilijk is het ook allemaal niet), maar jullie kletsen gewoon langs elkaar heen. Als je de HRA als een geïsoleerd instrument bekijkt kom je op een andere conclusie dan als je de HRA bekijkt in het grotere kader van inkomstenbelasting en aftrekposten.
Ik ben het anders eens met de stelling die je nu deed...quote:Op donderdag 19 april 2012 13:15 schreef Worteltjestaart het volgende:
En daarentegen wordt de hoogte van de HRA niet bepaald door je brutoloon maar door het bedrag aan rente![]()
Maar goed, discussie in cirkels, we zijn het niet eens, het zij zo
Is dit een opstapje naar die matige grap?quote:Op donderdag 19 april 2012 13:39 schreef MikeyMo het volgende:
Ik heb toch betaald voor die garantie?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |