abonnement Unibet Coolblue
pi_111578815
Trouwens nog 1 vraagje, een starter. gebruiken jullie 1 soort meel/bloem hiervoor of mix je wel eens?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2012 @ 14:35:34 #152
91830 MaximusTG
pi_111579875
Is net afhankelijk wat voor brood je er mee wil bakken he? Je kan je starter iig zo veranderen van de ene soort naar de andere. Gewoon steeds meer van het gewenste bloem/meel voeren.
pi_111588983
Nou, ben nu sinds het weekend bezig met brood bakken en heb er ondertussen 3 gebakken... De smaak is prima, maar de vorm... Het deeg rijst niet zo goed, waardoor de broden vrij klein en 'plat' blijven... Ik gebruik precies de hoeveelheid gist die in het recept staat en de ruimte waar ik het deeg laat rijzen is ook gewoon tussen de 20 en 22 graden...
Iemand nog tips/suggesties om mijn broden er wat appetijtelijker uit te laten zien? :P
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2012 @ 18:19:50 #154
91830 MaximusTG
pi_111589315
- Welk recept precies?
- Welke bloem heb je gebruikt?
- Waar heb je ze in laten rijzen, of waren het losse broden?
- Rijzen ze helemaal niet, of alleen in de oven niet?
  dinsdag 15 mei 2012 @ 18:28:19 #155
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_111589584
Ik had toen ik nog een beginnend broodbakkertje was ook heel vaak dat het niet of niet goed genoeg rees, geen idee wat ik toen anders deed dan nu.
Ja, één ding: nu laat ik het brood veel meer met rust.
5-10 minuten kneden en bij kamertemperatuur in de vorm leggen (of een bol op de bakplaat) en een paar uur laten rijzen, dan de oven in, verder niet aanzitten.

Misschien alleen maar een kwestie van wat meer routine krijgen, Robertable?
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2012 @ 21:38:12 #156
91830 MaximusTG
pi_111600060
Ja, kunnen meerdere redenen zijn, dus wou ff weten wat Robertable precies gedaan had.

Morgen ga ik aan dit brood beginnen:

http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/

Heb ook een beetje desem gedroogd, dus als er behoefte is kan ik ook wat per post sturen. Poederbrief:p.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 21:50:06 #157
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_111600717
Misschien kom ik wel een keertje wat bij je halen, ik woon vlakbij.
Waar haal jij je meel? Bij de molen in Lonneker?
  † In Memoriam † dinsdag 15 mei 2012 @ 22:24:58 #158
91830 MaximusTG
pi_111602801
Nee, die is alleen op woensdag open, zaterdag moet ik altijd werken. En ik heb geen auto dus is nog best een eindje fietsen. Haal bloem/meel bij Welkoop , Ekoplaza of online.
pi_111610961
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 18:19 schreef MaximusTG het volgende:
- Welk recept precies?
Deze twee: http://www.thefreshloaf.com/lessons/yourfirstloaf en http://www.thefreshloaf.com/lessons/addingmore.
- Welke bloem heb je gebruikt?
'Gewoon' Patent tarwebloem van het Jumbo huismerk.
- Waar heb je ze in laten rijzen, of waren het losse broden?
Heb ze de eerste rijs in een plastic kom gelegd en die afgedekt met huishoudfolie, daarna gevormd en voor de laatste rijs in de broodvorm gelegd waarin ze gebakken zouden worden, afgedekt met een theedoek.
- Rijzen ze helemaal niet, of alleen in de oven niet?
De eerste rijs gaat over het algemeen wel goed, daarna de tweede rijs voordat ze de oven ingaan al minder en als ze eenmaal de oven in gaan, lijkt het alsof ze helemaal niet (of echt maar een heel klein beetje) rijzen.
Hoop dat dit voldoende info is! Ben benieuwd naar jullie reactie...
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2012 @ 09:23:38 #160
91830 MaximusTG
pi_111613746
Hmm, er kunnen een paar redenen zijn;

- All-Purpose flour wordt idd meestal vertaald met patentbloem, maar volgens mij is het toch niet hetzelfde. NLse patentbloem is veel slechtere kwaliteit, en bevat minder eiwitten (die de glutenstructuur vormen).

- Je laat het brood te lang rijzen; de tijd in het recept is natuurlijk maar een handvat, hoe lang heb je het laten rijzen, en was ie de eerste keer misschien al meer dan verdubbeld? Je gist heeft op een gegeven moment geen 'eten' meer, en produceert geen gas meer.

- Gebrek aan rijzen in de oven kan komen doordat je deeg te snel uitdroogt. De korst wordt dan te snel hard waardoor het brood niet meer kan uitzetten. Brood insnijden helpt daarbij, maar ook stoom in de oven.

- Welke hoeveelheden in grammen heb je gebruikt?

Bloem zou ongeveer 3x 125 = 375 gram geweest zijn

Vocht totaal minimaal 300 tot max 360 gram. Dat is erg nat deeg! Was het dat bij jou ook?
pi_111616412
Gister notenbrood gemaakt, met 250 gram volkoren, 250 gram spelt en 1/5 deel van vorige brooddeeg, amandelen, walnoten en lijnzaad. Was weer eens 100 dingen tegelijk aan het doen dus wat te kort gekneed voor de 1e rijs.. Was ook niet zo goed gerezen als ik had gehoopt, heb toen noodoplossing bedacht (vind m zelf wel slim haha). Voor 2de rijs voorzichtig in vorm gedaan met klein beetje bewegen zodat overal weer eten voor gist komt, 1/5 deel er weer af voor volgende brood, en daarna in vorm op kruik met flink heet water gezet. Nou, dat wilde wel :) 2de rijs iets langer aangehouden dan normaal (iets meer dan 1 uur ipv 45 min). Erg goed gelukt al zeg ik het zelf, niet super luchtig maar zeker niet compact :9 .
pi_111619463
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:23 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, er kunnen een paar redenen zijn;

- All-Purpose flour wordt idd meestal vertaald met patentbloem, maar volgens mij is het toch niet hetzelfde. NLse patentbloem is veel slechtere kwaliteit, en bevat minder eiwitten (die de glutenstructuur vormen).
Dus vandaag toch maar eens even bij de EkoPlaza gaan kijken voor bloem ;)
- Je laat het brood te lang rijzen; de tijd in het recept is natuurlijk maar een handvat, hoe lang heb je het laten rijzen, en was ie de eerste keer misschien al meer dan verdubbeld? Je gist heeft op een gegeven moment geen 'eten' meer, en produceert geen gas meer.
Dit zou goed kunnen... Bij dat eerste recept was het deeg al verdubbeld na een uur rijzen, maar heb toch anderhalf uur aangehouden. Eens kijken hoe het wil als ik dit beter in de gaten hou.
- Gebrek aan rijzen in de oven kan komen doordat je deeg te snel uitdroogt. De korst wordt dan te snel hard waardoor het brood niet meer kan uitzetten. Brood insnijden helpt daarbij, maar ook stoom in de oven.
Ga dit proberen!
- Welke hoeveelheden in grammen heb je gebruikt?
Bloem zou ongeveer 3x 125 = 375 gram geweest zijn
Vocht totaal minimaal 300 tot max 360 gram. Dat is erg nat deeg! Was het dat bij jou ook?
Ik heb een maatbeker met een verdeling in cups erop. Dit heb ik aangehouden, ook voor het vocht. Het deeg was volgens mij prima: het plakte net niet meer aan de kom en m'n handen vast bij het kneden.
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2012 @ 13:04:58 #163
91830 MaximusTG
pi_111621244
Ik wil je toch aanraden om dan af te gaan wegen, of iig losse cups gebruiken die je afstrijkt als je per se volumematen wil gebruiken. Want een maatbeker met cup-verdeling is heel erg onnauwkeurig. Als je er vanuit gaat dat dat deeg bij de minste hoeveelheid water al op 80% hydratatie zit, vind ik het erg onwaarschijnlijk dat het niet meer aan je handen plakte ;). Hoogstwaarschijnlijk had je dus ook wat meer bloem dan in het recept.

Maar de reden dat ie niet meer rees was waarschijnlijk dan idd dat ie te lang gerezen heeft. In het Engels kennen ze een verschil tussen aan de ene kant de rijs/rijzen voor de laatste rijs en aan de andere kant de laatste rijs.

"First rise, second rise" vs "final proofing"

Een deeg dat te lang gerezen heeft noemen ze "overproofed".

Wat vaak ook wel een vrij onduidelijke aanwijzing is wanneer je brood "klaar" is met rijzen is de bekende "verdubbeld in grootte". Daar is dit een leuke blog over:

http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/ (lijkt mij trouwens logisch dat het om verdubbelen in volume gaat).
Hier leggen ze ook de "vingerdruk-test" uit. Als je je deeg indrukt en het komt meteen terug is ie nog niet voldoende gerezen. Komt ie niet meer terug dan heeft ie te lang gerezen. Je wil dat ie langzaam weer terugkomt.

Edit: Kijk in dit filmpje maar, rond 1:00. Dat is een 80% hydratatie deeg.

pi_111632767
Bakkers,

Kan deeg ook overrijzen? uhh,... hoe zeg je dat? nevermind.
Stel ik maak vanavond rond een uurtje of 20uur deeg voor een wit brood, en laat dit rijzen tot morgenvroeg 8 uur, is dat goed/slecht of niet aan te raden?
Ik bewaar het deeg in de kelder afgedekt (ongeveer een graad of 8c)
  † In Memoriam † woensdag 16 mei 2012 @ 19:19:57 #165
91830 MaximusTG
pi_111635933
Ja, deeg kan te lang rijzen. Dat zeg ik toevallig nog in de post boven je :P. Zoals je het nu zegt is het niet te voorspellen of het goed is of niet, omdat we niet weten hoeveel gist je erin doet. Afhankelijk van de hoeveelheid gist, en idd, de temperatuur rijst het sneller of langzamer. Maar ik denk dat het op zich wel moet kunnen. Zou niet te warm water gebruiken dan.

Heb zelf dus net dit brood uit de oven gehaald: http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/ Deel rogge, groot deel bloem, zuurdesem

Beetje geklooi, want heb geen rijsmandjes voor dit maat brood, dus had een 'couche' gemaakt van bakpapier. Twee kleine broodjes van 500 gram, batards. Naad naar boven, en idee is dan dat je ze 'flipt' op een dun plankje, en dan vandaar op je schieter legt. Ging op zich prima, maar bleef beetje plakken aan papier op sommige plekken. Toch maar eens wat linnen/kaasdoek ergens halen.

Resultaat:

Geweldige ovenrijs gehad, en ruikt heerlijk!



pi_111650243
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 13:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil je toch aanraden om dan af te gaan wegen, of iig losse cups gebruiken die je afstrijkt als je per se volumematen wil gebruiken. Want een maatbeker met cup-verdeling is heel erg onnauwkeurig. Als je er vanuit gaat dat dat deeg bij de minste hoeveelheid water al op 80% hydratatie zit, vind ik het erg onwaarschijnlijk dat het niet meer aan je handen plakte ;). Hoogstwaarschijnlijk had je dus ook wat meer bloem dan in het recept.

Maar de reden dat ie niet meer rees was waarschijnlijk dan idd dat ie te lang gerezen heeft. In het Engels kennen ze een verschil tussen aan de ene kant de rijs/rijzen voor de laatste rijs en aan de andere kant de laatste rijs.

"First rise, second rise" vs "final proofing"

Een deeg dat te lang gerezen heeft noemen ze "overproofed".

Wat vaak ook wel een vrij onduidelijke aanwijzing is wanneer je brood "klaar" is met rijzen is de bekende "verdubbeld in grootte". Daar is dit een leuke blog over:

http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/ (lijkt mij trouwens logisch dat het om verdubbelen in volume gaat).
Hier leggen ze ook de "vingerdruk-test" uit. Als je je deeg indrukt en het komt meteen terug is ie nog niet voldoende gerezen. Komt ie niet meer terug dan heeft ie te lang gerezen. Je wil dat ie langzaam weer terugkomt.

Edit: Kijk in dit filmpje maar, rond 1:00. Dat is een 80% hydratatie deeg.

Dank voor de tips! (Wederom...)
Dus als ik het goed begrijp kun je de broden die ik geprobeerd had te bakken het beste een keer laten rijzen, dan vormen en nog een keer laten rijzen en ten slotte wanneer de vingerdruk test goed is het brood de oven in doen?

En over dat filmpje: zo nat was mijn deeg (godzijdank...) niet :P
pi_111655594
@MaximusTG, bedankt. had er helemaal overheen gelezen ;)
Heb het niet gedaan, maar ga straks even een deegje kneden

Die laatste broden zien er goed uit ^O^
  † In Memoriam † donderdag 17 mei 2012 @ 09:14:16 #168
91830 MaximusTG
pi_111656035
@Robertable: Ja, dat is voor die broden het beste ja. Vingerdruk-test en natuurlijk beetje proberen te kijken. En hij is dus goed als ie langzaam weer naar buiten komt.

@fotostarter: bedankt!

Hier nog wat foto's van de binnenkant:


  donderdag 17 mei 2012 @ 09:16:27 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111656057
Mooi brood maximus, daar kan menig bakker jaloers op zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111656074
Dat ziet er goed uit ! Smakelijk.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  † In Memoriam † vrijdag 18 mei 2012 @ 10:28:07 #171
91830 MaximusTG
pi_111696708
Bedankt voor de complimenten! Ik was er ook best trots op :). Vind het zo leuk dat mn desem zo enorm in rijsvermogen is toegenomen. Ben alweer op zoek naar het volgende brood!
  vrijdag 18 mei 2012 @ 18:38:25 #172
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_111712938
Vandaag weer een maisbrood de oven uit getoverd:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_111723158
Dat ziet er goed uit zeg! Hoe is tie van binnen?

Is dat snel gemaakt? Wat kost zo'n brood als je het zou omrekenen zeg maar?
pi_111733995
Beetje irritante vraag :) ik denk dat ik ongeveer een ¤ 1,- aan ingrediënten kwijt ben nu, maar ik kan nog groter inkopen en dan wordt het goedkoper. Maar... Reken je ook de elektriciteit mee die je verbruikt of slijtage van oven of je eigen arbeidsuren, dan wordt het natuurlijk meer. Je moet het vooral doen omdat het leuk is (of allergie hebt) en niet zozeer voor de besparing :)
pi_111738385
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 18:38 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer een maisbrood de oven uit getoverd:
[ afbeelding ]
Oh wauw!
Receptje?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')