Nee, dit is voor de zondeval:quote:Op vrijdag 27 april 2012 20:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Nee hoor dat was plan B, als dat in het paradijs was gebeurd dan was het binnen de kortste keren te klein geweest omdat ze immers allemaal toegang hadden tot de Boom des Levens. In het paradijs leefden adam en eva eeuwig als kinderen - zonder nakomelingen.
Dat is niet wat ik bedoelde.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:03 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Want homoseksuele mensen doen niet aan liefdesrelaties? Het gaat puur om seks?
Goh dat is compleet nieuw voor mij, opmerkelijk dat homoseksuele mensen tegenwoordig kunnen en willen trouwen en dat terwijl het alleen om de seks gaat...
Dat is net zo kenmerkend voor een homoseksuele relatie als dat is voor een heteroseksuele relatie.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik bedoelde.
Als ik had geschreven 'relatie' had het ook een vriendschap kunnen zijn. Maar het kenmerkende aan deze relatie is nu juist dat er sprake is van seksualiteit.
Ik denk dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt dus ga het nog een keer proberen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:09 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat is net zo kenmerkend voor een homoseksuele relatie als dat is voor een heteroseksuele relatie.
Jij werkt in de verkoop of niet?quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ali, als God tegen homo's was zou hij denk ik niet 10% van zijn uitverkoren schepselen in die hoedanigheid naar de aarde te sturen! En dat jij dat slecht vind is juist zondig want jij hoort er niet aan te twijfelen dat God dat vast met een hele goede reden doet
Dus de wijze waarop mensen seks met elkaar hebben is van groter belang dan liefde... dat is opmerkelijk voor een god van liefde.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt dus ga het nog een keer proberen.
De kwestie was cultuur.
In de bijbel wordt er een kader gegeven voor veel basale onderdelen van het menselijk leven. Ik beschouw seksuele relaties als een basaal onderdeel van het menselijk leven.
In de bijbel wordt er een zeer duidelijk kader gegeven voor seksuele relaties. Dus binnen Gods cultuur is er een kader voor seksuele relaties vastgesteld.
De kwestie is niet of men liefde heeft of niet, maar of er sprake is van een seksuele relatie of niet - en daarmee of er een bepaald kader van toepassing is wat God heeft gegeven, En dat is dus wel degelijk het geval. Homoseksuele relaties vallen buiten dit kader.
Da's het interessante semantische aspect van het christendom. 'Liefde' betekent daarin niet wat het in de echte wereld betekent.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:09 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat is net zo kenmerkend voor een homoseksuele relatie als dat is voor een heteroseksuele relatie.
Dat idee had ik ook al. Ik kon sowieso al niet verklaren hoe men de god van de bijbel een god van liefde kan noemen terwijl hij zich gedraagt als een jaloerse, wraakzuchtige tiran tenzij je er een heel verwrongen idee van liefde op nahoudt.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Da's het interessante semantische aspect van het christendom. 'Liefde' betekent daarin niet wat het in de echte wereld betekent.
Het woord liefde betekent in het christendom gewoon iets totaal anders. Wij hebben het over een onbeschrijfbaar soort gevoel, iets dat onvoorwaardelijk lijkt, iemand niet of amper kunnen missen. In het christendom is het niets meer dan wat nu eenmaal onder het regeltje valt. Daarom hebben ze het er ook zo ontzettend makkelijk over.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dat idee had ik ook al. Ik kon sowieso al niet verklaren hoe men de god van de bijbel een god van liefde kan noemen terwijl hij zich gedraagt als een jaloerse, wraakzuchtige tiran tenzij je er een heel verwrongen idee van liefde op nahoudt.
Het enige wat er in de Bijbel staat over seks is dat je het niet buiten het huwelijk mag doen. Dat je als man en vrouw 1 word. En als jij leest dat je als man en vrouw 1 word, dan is er ergens iets in jouw interpretatie dat dat dan linkt aan het 'feit' dat homoseksualiteit zondig is. Even een illustratie van de samenleving waarin de Bijbel is geschreven:quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat ik me niet duidelijk heb uitgedrukt dus ga het nog een keer proberen.
De kwestie was cultuur.
In de bijbel wordt er een kader gegeven voor veel basale onderdelen van het menselijk leven. Ik beschouw seksuele relaties als een basaal onderdeel van het menselijk leven.
In de bijbel wordt er een zeer duidelijk kader gegeven voor seksuele relaties. Dus binnen Gods cultuur is er een kader voor seksuele relaties vastgesteld.
De kwestie is niet of men liefde heeft of niet, maar of er sprake is van een seksuele relatie of niet - en daarmee of er een bepaald kader van toepassing is wat God heeft gegeven, En dat is dus wel degelijk het geval. Homoseksuele relaties vallen buiten dit kader.
Dat is wat in softwareontwikkeling een intrinsieke ontwerpfout wordt genoemd.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Op vrijdag 27 april 2012 20:58 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Nee hoor dat was plan B, als dat in het paradijs was gebeurd dan was het binnen de kortste keren te klein geweest omdat ze immers allemaal toegang hadden tot de Boom des Levens. In het paradijs leefden adam en eva eeuwig als kinderen - zonder nakomelingen.
Nee, dit is voor de zondeval:
Genesis 1:26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
27 En God schiep de mens * naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; * mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.
28 En God zegende hen en God zei tegen hen: * Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de aarde en onderwerp haar, en heers over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht en over al de dieren die over de aarde kruipen!
Ik denk dat onze kijk op de menselijke liefde fundamenteel verschilt. Ik denk dat we onze natuurlijke menselijke liefde niet altijd zien voor wat het werkelijk is: andere impulsen, verlangens, dromen, behoeften die we proberen te bevredigen via andere mensen. Ware onzelfzuchtige liefde kan alleen van God komen. God kan die liefde via mensen uitten, (ja ook als ze niet gelovig zijn), door Zijn genade, maar hoe meer je jezelf van God verwijdert, hoe minder dat dat zal worden. En een situatie die niet in harmonie is met Gods wil, kan wat mij betreft niet gevoed zijn door Gods pure liefde.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:18 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Dus de wijze waarop mensen seks met elkaar hebben is van groter belang dan liefde... dat is opmerkelijk voor een god van liefde.
Je toont wat mij betreft uitstekend aan wat voor achterlijke moraal wordt neergezet in de bijbel en dat moderne seculiere maatschappijen het wat dat betreft een stuk beter doen.
Je moet 'natuurlijk' niet verwarren met 'religieus', want er zijn talloze vormen van homoseksualiteit bekend onder dieren in de natuur. Veel 'natuurlijker' dan dat kan het niet worden. Of heeft de zondeval ervoor gezorgd dat mannelijke bonobo apen af en toe elkaar proberen te berijden?quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kan me aangetrokken voelen tot andere mensen van hetzelfde geslacht, maar dat maakt het niet dat dat natuurlijke liefde is.
Er zijn een heleboel dieren coprofaag. Dat wil zeggen dat ze hun eigen of elkaars uitwerpselen eten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:41 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Je moet 'natuurlijk' niet verwarren met 'religieus', want er zijn talloze vormen van homoseksualiteit bekend onder dieren in de natuur. Veel 'natuurlijker' dan dat kan het niet worden. Of heeft de zondeval ervoor gezorgd dat mannelijke bonobo apen af en toe elkaar proberen te berijden?
Jezus had geen kinderen, dus dat bezwaar tegen homo's is van de baan.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk echter niet dat we dieren tot een voorbeeld dienen te stellen voor menselijk gedrag, maar Jezus Christus.
En nu maak je nog steeds dezelfde fout: vanuit de christelijke optiek gaat het niet om echte liefde, maar om 'liefde' in de zin van 'omgang zoals het hoort'. Dat gaat niet om gevoel, maar om een bepaalde moraal. Dat is de enige manier waarop ze zo overtuigd kunnen zijn in hun afkeur van homofilie: een totaal misvormd gevoelsleven.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:41 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Je moet 'natuurlijk' niet verwarren met 'religieus', want er zijn talloze vormen van homoseksualiteit bekend onder dieren in de natuur. Veel 'natuurlijker' dan dat kan het niet worden. Of heeft de zondeval ervoor gezorgd dat mannelijke bonobo apen af en toe elkaar proberen te berijden?
Liet gewoon even zien dat je de term 'natuurlijk' niet moet verwarren met 'religieus'. Dat het volgens jouw interpretatie van je religie zondig is om homoseksueel te zijn maakt nog niet dat het niet 'natuurlijk' is. Maar ik stel voor dat je Jezus ook als voorbeeld gaat nemen en mensen gewoon hun ding laat doen zonder ze te veroordelen of te bestempelen als 'zondig'quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zijn een heleboel dieren coprofaag. Dat wil zeggen dat ze hun eigen of elkaars uitwerpselen eten.
Er zijn dieren die elkaar, na de daad, opeten, zoals bidsprinkhanen.
Er zijn ook dieren die hun nakomelingen onder de huid van andere dieren stoppen, opdat die nakomelingen het vlees van de gastheer eten.
Dieren doen een heleboel dingen die voor hen natuurlijk zijn. Ik denk echter niet dat we dieren tot een voorbeeld dienen te stellen voor menselijk gedrag, maar Jezus Christus.
Maar het is wel een heel trieste constatering.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:49 schreef MasterJapie het volgende:
@Jigzoz
Idd, je hebt gelijk. Huwelijk in die tijd ging ook vooral om status en geld, zelden om 'liefde' zoals wij dat nu kennen. De vrouw had immers nooit inbreng in of ze wel of niet wilde trouwen. Die wet waarin staat dat een verkrachter met zijn slachtoffer moet trouwen is daar wel een duidelijk voorbeeld van.
Met 'natuurlijk' bedoel ik volgens onze normale impulsen en drangen zoals we die hebben vanaf de geboorte. De bijbel maakt een onderscheid tussen de 'natuurlijke mens' en de 'geestelijke mens'. De 'geestelijke mens' is opnieuw geboren. Niet letterlijk, maar in spirituele zin. Hij is een ander schepsel, want uit God geboren.quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:49 schreef MasterJapie het volgende:
[..]
Liet gewoon even zien dat je de term 'natuurlijk' niet moet verwarren met 'religieus'. Dat het volgens jouw interpretatie van je religie zondig is om homoseksueel te zijn maakt nog niet dat het niet 'natuurlijk' is. Maar ik stel voor dat je Jezus ook als voorbeeld gaat nemen en mensen gewoon hun ding laat doen zonder ze te veroordelen of te bestempelen als 'zondig'Het enige wat je er mee bereikt is dat je mensen pijn doet en beledigt.
ik denk dat het heel moeilijk voor ze wordt om oprechte liefde te scheiden van allemaal rare opgedrongen schuldgevoelens...quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:55 schreef Jigzoz het volgende:
Misschien maar eens een topic beginnen over de vraag hoe we christenen weer kunnen laten ervaren wat liefde ook alweer is. Als we daar uitkomen, dan zou dat zo ongelofelijk veel ellende schelen...
Maar dat levert wel een bepaald dilemma op. Laat je mensen met rust in hun eigen overtuiging terwijl je weet dat ze daarmee niet alleen zichzelf enorm tekort doen, maar met een beetje pech ook nog heel veel anderen enorm veel schade berokkenen? Of ga je toch proberen mensen van hun geloof af te praten, waarmee je eigenlijk in zekere zin net zo erg wordt als een zendeling?quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:07 schreef Scabies het volgende:
[..]
ik denk dat het heel moeilijk voor ze wordt om oprechte liefde te scheiden van allemaal rare opgedrongen schuldgevoelens...
lijkt me ook echt ontzèttend storend om de bijbel constant als verlengstuk van je eigen persoonlijkheid te moeten gebruiken....
constant die zelfonderdrukking en tweestrijd... "oh jee ik voel A, maar de bijbel zegt B", en dan steeds aan je eigen bevindingen en gevoelsleven te moeten twijfelen als dat niet synchroon loopt met de bijbel....
al die gedachtenpatronen gebaseerd op bijbelteksten... brrr... bijna een soort geestesziekte.. een persoonlijkheidsstoornis of zo...
Reageer nou maar op mijn posts, want dat doe jij (of een andere gelovige ) al een poosje niet meer...quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij werkt in de verkoop of niet?
ligt eraan.... dat eerste hangt van de situatie af... als bijvoorbeeld iemand tegen mij zou zeggen "ik heb 24 jaar heroine gespoten maar toen heb ik Jezus leren kennen en Hij heeft mijn drang om te gebruiken weggenomen" of zoiets... dan zou ik er niks van zeggen...quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:11 schreef Jigzoz het volgende:
Maar dat levert wel een bepaald dilemma op. Laat je mensen met rust in hun eigen overtuiging terwijl je weet dat ze daarmee niet alleen zichzelf enorm tekort doen, maar met een beetje pech ook nog heel veel anderen enorm veel schade berokkenen?
ik weet niet of dat uberhaupt kan.... bij zulke mensen zit het vaak zo diepgeworteld dat je het er toch niet uitkrijgt....quote:Op vrijdag 27 april 2012 22:11 schreef Jigzoz het volgende:
Of ga je toch proberen mensen van hun geloof af te praten, waarmee je eigenlijk in zekere zin net zo erg wordt als een zendeling?
Ah, je was serieus. Ik dacht door dequote:Op vrijdag 27 april 2012 22:13 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Reageer nou maar op mijn posts, want dat doe jij (of een andere gelovige ) al een poosje niet meer...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |